eitaa logo
عملیات روانی
209 دنبال‌کننده
100 عکس
44 ویدیو
0 فایل
﷽ تاریخچه و تکنیک های عملیات روانی مدرس مهندس حمید سعیدفیروزه درخواست جلسات آموزشی https://eitaa.com/IRAN_PSYOP کانال های مکمل: پدافند غیر عامل @Passive_Defense سواد رسانه @media_literacy1 اغتشاشات 1401 @riots_1401
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 ان شاء الله از امشب وارد مرحله آموزش عملیات روانی میشیم...
عملیات روانی شامل هفت عنصر اصلی میباشد : 1- هدف 2- پایه 3- شناخت مخاطب 4- مکان 5- زمان 6- گفتمان 7- استراتژی به ما در کانال آموزش تکنیک های عملیات روانی بپیوندید: https://eitaa.com/PSYOP_ir
در عملیات روانی، تسخیر پانزده سانتیمتر بین دو گوش انسان و کنترل رفتار مخاطب خودی، بیطرف و دشمن، در راستای منافع مطلوب است. دستیابی به این هدف از طریق اجبار، بازداشتن، تشویق و یا غیر انجام می‌شود. به ما در کانال آموزش تکنیک های عملیات روانی بپیوندید: https://eitaa.com/PSYOP_ir
منظور از عملیات روانی با هدف اجبار، این است که دولت مورد نظر برای اتخاذ موضع و تصمیمی یا خودداری از آن، تحت فشار قرار گیرد. این اعمال فشار می تواند تهدید با نیروی نظامی، اعمال تحریم یا نادیده گرفتن منافع ویژه یک کشور باشد. بازداشتن به معنای جلوگیری از انجام سلسله اقداماتی است که در صورت عملی شدن، به ضرر کشور هدف است. اقدامات تشویق آمیز نیز به معنای نفوذ به یک دولت برای انتخاب گزینه مورد نظر دولت خودی است که برای اهداف و منافع ملی کشور مفید است. اقدام تشویق آمیز می تواند تضمین امنیت با توجه به تمایل کشور به حفظ وضع موجود، حفظ موقعیت مورد نظر ملت، تبادل برنامه ها یا کمک به حفظ ثبات و همکاری بین دو کشور باشد. زحمت با شما... به ما در کانال آموزش تکنیک های عملیات روانی بپیوندید: https://eitaa.com/PSYOP_ir
عنصر ، دومین عنصر و مبنای اقدامات و تبلیغات در عملیات روانی است که می توان آن را به سه دستۀ: پایه سفید، خاکستری و سیاه تقسیم کرد. پایه سفید : بیانگر آن دسته از اقدامات و پیامهای عملیات روانی است که منبع آن مشخص است؛ مانند اخباری که سخنگوی یک کشور ارائه می دهد. معمولاً کشورها سعی می کنند تا آنجا که ممکن است پیامهای سفید درستی ارائه دهند تا به این وسیله اعتمادسازی نمایند. به عنوان مثال، حقیقت عمومی رسانه های خبری متفقین در طول جنگ جهانی دوم، سلاحی نیرومند در تضعیف روحیه نیروهای متحدین بود؛ بسیاری از شهروندان آلمانی عادت کرده بودند که آنچه را از بی.بی.سی پخش می شد، اصل حقیقت بدانند. تصادفی نیست که رهبران عمدۀ کشورهای جهان هنگامی که یک بحران به وقوع می پیوندد، به سی.ان.ان روی می آورند (جاکوب نوتر، 1384: 152-151). با این وجود، گاهی کشورها پیامهای سفیدی تولید می کنند که نادرست بودن آن کاملاً آشکار است. آنها می توانند به چنین اقدامی مبادرت نمایند؛ چرا که اغلب، کسی زحمت بررسی حقایق را در گزارشهای دولتها به خود نمی دهد یا حتی اگر تناقضهای عمده ای هم در آنها کشف شود، تعداد زیاددی از مردم به حرف منتقدان توجهی نمی کنند. : شامل پیامها، تبلیغات و اقداماتی است که از سوی یک منبع به ظاهر بی طرف ارائه می شود. برای مثال، اگر یکی از عوامل آمریکا که بر حسب اتفاق یک گزارشگر روزنامه در هندوراس است، گزارشی را بر اساس اخبار تأیید نشدۀ تهیه شده توسط افسر مسئول خود در سیا منتشر کند، آن را تبلیغات خاکستری می گویند. همه تصور می کنند که این گزارش نتیجه تحقیقات خود آن گزارشگر هندوراسی است، در حالی که در واقع در «لانگی» ویرجینیا تهیه شده است. زحمت با شما... به ما در کانال آموزش تکنیک های عملیات روانی بپیوندید: https://eitaa.com/PSYOP_ir
لایه های تبلیغات خاکستری متخصصان حرفه ای معتقدند تبلیغات خاکستری دارای سه لایه است: خاکستری روشن، خاکستری خاکستری (خاکستری متوسط) و خاکستری تیره. تبلیغات : عبارت از اقدام یا خبری است که به منبعی نسبت داده می شود که به دوستی با فرد، گروه و یا کشور موضوع گزارش معروف است. تبلیغات : تبلیغاتی است که از یک منبع ظاهراً بی طرف و احیاناً یک روزنامه خارجی منتشر می شود که گاهی نیز کشور مبداء (طراح سناریوی تبلیغی) را نیز مورد انتقاد قرار می دهد. تبلیغات : تبلیغاتی است که به نفع طرف موردنظر شماست و توسط منبعی پخش می شود که معمولاً یا همیشه، موضع خصمانه علیه کشور مبداء دارد. (جاکوب نوتر: 154-153). اگر تبلیغات و اقدامات خاکستری، ماهرانه به کار گرفته شوند، می توانند با پرهیز از برچسب «تبلیغات دشمن» خوردن، مقبولیت کسب کنند. محدودیت های پایه خاکستری: این پایه دارای محدودیت هایی نیز می باشد که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد: 1- این تبلیغات و اقدامات به دلیل آنکه مجبور است هم سرچشمه خود را مخفی نگه دارد و هم اعتبار خود را حفظ کند، قدرت مانور زیادی ندارد. 2- تبلیغات و اقدامات خاکستری در برابر تحلیل های درازمدتی که دشمن از محتوای نیت آنها به عمل می آورد، آسیب پذیر بوده و بدین طریق، تأثیر خود را از دست می دهد. بنابراین، در مقایسه با دیگر انواع تبلیغات، در مقابل یک ضد تبلیغ مؤثر، آسیب پذیرتر است. نمونه تبلیغات خاکستری: یک نمونه از تبلیغات خاکستری، کتابی تحت عنوان هتک ناموس کویت است که گزارشی سراسر هزل و جلف از کثافت کاریهایی است که توسط نیروهای عراقی، هنگام تجاوز به این کشور کوچک انجام گرفته است. کمتر کسی در آن زمان می دانست که این کتاب با بودجه دولت کویت منتشر شده؛ در حالی که این کتاب به عنوان حاصل کار تحقیقاتی خبرنگاران و روزنامه نگاران معرفی می شد. زحمت با شما... به ما در کانال آموزش تکنیک های عملیات روانی بپیوندید: https://eitaa.com/PSYOP_ir
هدایت شده از سواد رسانه
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ خبر رفتن بعضی ها رو که میشنوی، ناخودآگاه میری میشینی یه گوشه... یاد تمام لحظه های خوبی که برای خودت و دوستانت درست کردن می‌افتی.. یاد تمام زحماتشون و اینکه هیچ وقت نتونستی حق استادی ایشون رو درست بجا بیاری... اینجاست که میزنی زیر گریه و گریه تو دیگه بند نمیاد. جانباز عزیز و سرفراز کمال الدین عباسی به دوستان شهیدش پیوست... منتی سر بنده بزارید و برای ایشون حمد و فاتحه ای قرائت کنید. زحمت با شما... به ما در کانال آموزش سواد رسانه بپیوندید: https://eitaa.com/media_literacy1
: پایه سیاه، شامل تبلیغات و اقداماتی است که در ظاهر به هر منبعی غیر از منبع حقیقی آن نسبت داده می شود. پایه سیاه که مبتنی بر وقایع ، و است، عموماً برای شرور جلوه دادن حریف و نسبت دادن کاری که اساساً او انجام نداده به کار می روند. به عنوان مثال، اندکی قبل از برگزاری انتخابات 1948 ایتالیا، سیا، «طرح زورین» را کشف کرد که ظاهراً توسط وزیر خارجه شوروی نوشته شده بود . این طرح ثابت می کرد که کمونیست ها و سوسیالیست های ایتالیایی ، ایتالیا را استالینی خواهند کرد . در این طرح ، اعدام کشیش ها ، احداث اردوگاه های کار اجباری برای مغازه داران و مصادره تمام اموال خصوصی توسط دولت پیش بینی شده بود . نکته اینجاست که این طرح را خود سازمان سیا با اهداف روانی خاصی طراحی کرده بود . (جاکوب نوتر ، 1384: 156 - 157) از این پایه در رقابتهای انتخاباتی «درکشورهای غربی و وابسته به تفکرات غرب » نیز به کرات استفاده می شود . برای مثال ، چنانچه طرفداران کاندیدای «الف» به طور صوری کاندیدای مورد علاقه خود را ترور شخصیتی یا فیزیکی نمایند ، به شکلی که وانمود شود چنین اقدامی را هواداران کاندیدای «ب» انجام داده اند ، از پایه سیاه استفاده نموده اند . چنین اقدام کثیفی ضمن مظلوم نمایی کاندیدای «الف» ، کاندیدای «ب» را بی اعتبار نموده و اهریمن نشان می دهد . «هانت» یکی از ماشین نویس های کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا ، در سپتامبر 1971 یک پیام جعلی تولید کرد که ظاهراً وانمود می شد از سوی «جان اف کندی» رئیس جمهور وقت آمریکاست . در این پیام ، به طور ضمنی ، قتل «نگودین دیم» رئیس جمهور ویتنام توصیه شده بود . هدف «هانت» از این اقدام آن بود که با نشان دادن « کندی» به عنوان یک قاتل و جنگ طلبِ نامرد ، «ریچارد نیکسون» را در مقایسه با او خوب جلوه دهد . «هانت» این اسناد را به دست «ویلیام لامبرت» ، گزارشگر مجله لایف رساند ، اما دبیران مجله که افرادی محتاط و سخت گیر بودند ، نسبت به سندیَّت آن شک کردند و از انتشار آن خودداری نمودند . (جاکوب نوتر : 159 - 158) زحمت با شما... به ما در کانال آموزش تکنیک های عملیات روانی بپیوندید: https://eitaa.com/PSYOP_ir
3- شناخت : پیش از بروز تحولات عظیم در حوزه فناوری ارتباطات و از بین رفتن فاصله های مکانی ، عملیات روانی تقریباً بین حاکمیت ها جریان داشت و اگر شهروندان نیز در محاسبات منظور می شدند ، تنها شهروندان کشور هدف را شامل می شد . اما امروز عملیات روانی تنها به دو کشور درگیر محدود نمی شود ، بلکه همه دولت ها ، افکار عمومی جهانی ، سازمان های بین المللی و غیر آن در محاسبات عملیات روانی لحاظ می شوند . ملاحظات و محاسبات فوق از چنان اهمیتی برخوردار شده است که حتی اگر کشوری در مقام دفاع بخواهد مقاومت کرده و از ضد عملیات روانی بهره گیرد نیز ملزم به رعایت آنها خواهد بود . بنابراین ، عملیات روانی ، طیف وسیعی از نیروهای خودی ، دشمن و بی طرف را در بر می گیرد . زحمت با شما... به ما در کانال آموزش تکنیک های عملیات روانی بپیوندید: https://eitaa.com/PSYOP_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا