eitaa logo
عملیات روانی
209 دنبال‌کننده
100 عکس
44 ویدیو
0 فایل
﷽ تاریخچه و تکنیک های عملیات روانی مدرس مهندس حمید سعیدفیروزه درخواست جلسات آموزشی https://eitaa.com/IRAN_PSYOP کانال های مکمل: پدافند غیر عامل @Passive_Defense سواد رسانه @media_literacy1 اغتشاشات 1401 @riots_1401
مشاهده در ایتا
دانلود
: پایه سیاه، شامل تبلیغات و اقداماتی است که در ظاهر به هر منبعی غیر از منبع حقیقی آن نسبت داده می شود. پایه سیاه که مبتنی بر وقایع ، و است، عموماً برای شرور جلوه دادن حریف و نسبت دادن کاری که اساساً او انجام نداده به کار می روند. به عنوان مثال، اندکی قبل از برگزاری انتخابات 1948 ایتالیا، سیا، «طرح زورین» را کشف کرد که ظاهراً توسط وزیر خارجه شوروی نوشته شده بود . این طرح ثابت می کرد که کمونیست ها و سوسیالیست های ایتالیایی ، ایتالیا را استالینی خواهند کرد . در این طرح ، اعدام کشیش ها ، احداث اردوگاه های کار اجباری برای مغازه داران و مصادره تمام اموال خصوصی توسط دولت پیش بینی شده بود . نکته اینجاست که این طرح را خود سازمان سیا با اهداف روانی خاصی طراحی کرده بود . (جاکوب نوتر ، 1384: 156 - 157) از این پایه در رقابتهای انتخاباتی «درکشورهای غربی و وابسته به تفکرات غرب » نیز به کرات استفاده می شود . برای مثال ، چنانچه طرفداران کاندیدای «الف» به طور صوری کاندیدای مورد علاقه خود را ترور شخصیتی یا فیزیکی نمایند ، به شکلی که وانمود شود چنین اقدامی را هواداران کاندیدای «ب» انجام داده اند ، از پایه سیاه استفاده نموده اند . چنین اقدام کثیفی ضمن مظلوم نمایی کاندیدای «الف» ، کاندیدای «ب» را بی اعتبار نموده و اهریمن نشان می دهد . «هانت» یکی از ماشین نویس های کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا ، در سپتامبر 1971 یک پیام جعلی تولید کرد که ظاهراً وانمود می شد از سوی «جان اف کندی» رئیس جمهور وقت آمریکاست . در این پیام ، به طور ضمنی ، قتل «نگودین دیم» رئیس جمهور ویتنام توصیه شده بود . هدف «هانت» از این اقدام آن بود که با نشان دادن « کندی» به عنوان یک قاتل و جنگ طلبِ نامرد ، «ریچارد نیکسون» را در مقایسه با او خوب جلوه دهد . «هانت» این اسناد را به دست «ویلیام لامبرت» ، گزارشگر مجله لایف رساند ، اما دبیران مجله که افرادی محتاط و سخت گیر بودند ، نسبت به سندیَّت آن شک کردند و از انتشار آن خودداری نمودند . (جاکوب نوتر : 159 - 158) زحمت با شما... به ما در کانال آموزش تکنیک های عملیات روانی بپیوندید: https://eitaa.com/PSYOP_ir
3- شناخت : پیش از بروز تحولات عظیم در حوزه فناوری ارتباطات و از بین رفتن فاصله های مکانی ، عملیات روانی تقریباً بین حاکمیت ها جریان داشت و اگر شهروندان نیز در محاسبات منظور می شدند ، تنها شهروندان کشور هدف را شامل می شد . اما امروز عملیات روانی تنها به دو کشور درگیر محدود نمی شود ، بلکه همه دولت ها ، افکار عمومی جهانی ، سازمان های بین المللی و غیر آن در محاسبات عملیات روانی لحاظ می شوند . ملاحظات و محاسبات فوق از چنان اهمیتی برخوردار شده است که حتی اگر کشوری در مقام دفاع بخواهد مقاومت کرده و از ضد عملیات روانی بهره گیرد نیز ملزم به رعایت آنها خواهد بود . بنابراین ، عملیات روانی ، طیف وسیعی از نیروهای خودی ، دشمن و بی طرف را در بر می گیرد . زحمت با شما... به ما در کانال آموزش تکنیک های عملیات روانی بپیوندید: https://eitaa.com/PSYOP_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قیمت صدای اذان ⭕️ گفتگو زیبای امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) 🔰 زحمت با شما... به ما در کانال آموزش تکنیک های عملیات روانی بپیوندید: https://eitaa.com/PSYOP_ir
هدایت شده از پدافند غیر عامل
20.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جلوی چشم غیرت الله می‌زدند😭😭 🔰 زحمت با شما... به ما در کانال آموزش پدافند غیرعامل بپیوندید: https://eitaa.com/Passive_Defense
: آمریکا ، قبل از حمله به عراق در سال 2003 میلادی ، عملیات روانی را روی سه طیف مزبور به شرح زیر پی گیری می کرد : نیروهای : جامعه آمریکا و هم پیمانانش نیروهای : نیروهای نظامی و غیر نظامی عراق و هم پیمانان آن نیروهای : جمعیت کل جهان به استثنای مردم عراق و آمریکا وهمپیمانانشان در جنگ 2003 میلادی در حیطه جمعیت بی طرف تقسیم بندی می شوند . زحمت با شما... به ما در کانال آموزش تکنیک های عملیات روانی بپیوندید: https://eitaa.com/PSYOP_ir
اهمیت نیروهای در عملیات روانی جمعیت بی طرف در عملیات روانی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد ، زیرا : 1- جمعیت زیادی را در بر می گیرد . 2- به دلیل بلا تکلیفی ، مستعد گرایش به سمت حریف است . بنابراین لازم است با عملیات روانی ایجابی آنها را به سرعت به سمت خود جلب نمائیم . هنگامی که یک کارشناس عملیات روانی به دنبال انتخاب مخاطب خود اعم از خودی ، بی طرف و دشمن است ، ضمن انتخاب مناسب ترین ابزار و شیوه ها باید به متغیرهایی مانند نظام سیاسی ، فرهنگ ، انگیزه ها ، طبقات اجتماعی ، مذهب ، سازمان و سازوکارهای ارتباطی ارسال پیام (انتخاب رسانه) توجه کند . چرا که بدون شناخت لازم ( اعم از فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، نظامی و اقتصادی ) از جوامع هدف ، ممکن است هر گونه اقدامی در زمینه عملیات روانی ، نتیجه عکس و کاملاً غیر منتظره در پی داشته باشد . از این رو ، مقوله مخاطب شناسی از نظر محورهای تعامل میان منبع صدور پیام و گیرندگان پیام و نوع ارتباط ، از نظر ساختار ، ماهیت و جنس پیام ، اهمیت دو چندانی دارد . این موضوع در انواع تبلیغات (سفید ، خاکستری ، سیاه ) نیز مصداق می یابد و مهمترین عوامل زمینه ساز اجرای یک عملیات روانی موفق محسوب می شوند و در هر سه مرحله طرح ریزی ، اجرا و کنترل پیامدها ، نقشی اساسی دارند . بنابراین ، لازم است قبل از هر اقدامی ، مخاطبان هدف را تعریف و بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی از جمله جنسیت ، گروه سنی ، گروه اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی ، نظامی و ... ، متغیرهای جغرافیا شناختی [جغرافیای انسانی ، جغرافیای محیطی ، جغرافیای فرهنگی] و روان شناختی و غیر آن را دسته بندی نمود . زحمت با شما... به ما در کانال آموزش تکنیک های عملیات روانی بپیوندید: https://eitaa.com/PSYOP_ir
: قبل از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی ، مطالعات گسترده ای روی جامعه عراق (عرب شیعه ، عرب سنی و کرد عراقی) توسط گروه عملیات روانی آمریکا صورت گرفت و بر این اساس ، حتی شیوه جنگیدن نیروهای ائتلاف در جنگ 2003 میلادی در هر منطقه متفاوت از سایر مناطق بود . رعایت چنین ملاحظه ای در فتوحات اسکندر مقدونی نیز دیده می شود . برای مثال ، کالیستنس تاریخ نویس معروف ، اسکندر را نصیحت کرد که از ورود یونانیان به معابد امپراتوری های آسیایی جلوگیری کند . به معنای دقیق تر ، به وی سفارش کرد که به فرهنگ های محلی و بومی احترام گذارد . زحمت با شما... به ما در کانال آموزش تکنیک های عملیات روانی بپیوندید: https://eitaa.com/PSYOP_ir