🗒 #یادداشت | أهمیت نظام اندیشه _۵_
🔖 آغاز مسیر با کدام متفکر (بخش اول)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدَّمه❗️
مطالعهٔ آثار متفکّرین اسلامی، آغازی مطمئن برای رسیدن به اقیانوس آیات و روایات و دریای معارف اهل بیت -علیهمالسلام- است.
مسئله❓
امّا این سؤال وجود دارد که با توجه به ضرورت انس با آثار متفکِّرین اسلامی، بهتر است با آثار کدام یک از متفکرین آغاز کنیم؟
جواب 📨
قطعاً مطالعهٔ آثار تمامی متفکِّرین اسلامی ضرورت دارد؛ امّا به چند جهت برای آغاز مسیر، مطالعهٔ آثار استاد شهید آیت الله مطهری -قدّسسرّه- پیشنهاد میشود:
➖۱- زبان ایشان، زبان راحتی است و با قلمی روان به تحلیل معارف پرداختهاند.
حضرت امام خمینی -قدّسسرّه- در اینباره میفرمایند: «او با قلمی روان و فکری توانا در تحلیل مسائل اسلامی و توضیح حقایق فلسفی با زبان مردم و بیقلق و اضطراب به تعلیم و تربیت جامعه پرداخت»؛
➖۲- ایشان در آثارشان به زبان جوان امروز سخن گفتهاند؛ چراکه مخاطبینشان عمدتاً دانشجویان و اساتید دانشگاه بوده است؛ برخلاف اکثر متفکِّرین اسلامی که مخاطبینشان طلاب هستند و به زبان تخصّصی سخن میگویند؛
➖۳- مسئلهٔ عمده در آثار ایشان، پاسخگویی به سؤالات و مسائل و دغدغههای زمانهٔ خویش است.
ایشان در مقدّمهٔ کتاب عدل الهی میفرمایند: «این بنده از حدود بیست سال پیش که قلم به دست گرفته، مقاله؛ یا کتاب نوشتهام، تنها چیزی که در همهٔ نوشتههایم آن را هدف قرار دادهام حل مشکلات و پاسخگویی به سؤالاتی است که در زمینهٔ مسائل اسلامی در عصر ما مطرح است»؛
➖۴- پررنگبودن عقل و برهان در آثار شهید؛
➖۵- پرنگبودن دعوت به تفکر و آزاداندیشی و عدم جمود و تعصب فکری؛
همهٔ اینها غیر از سخنانی است که از سوی امامین انقلاب نسبت به ایشان و آثارشان و اهمیت مطالعهٔ آن صورت گرفته است که به برخی از آنها اشاره خواهد شد.
🧩ادامه دارد...
🏷 #نظام_اندیشه | #تخصصی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
🗒 #یادداشت | أهمیت نظام اندیشه _۵_
🔖 آغاز مسیر با کدام متفکر (بخش دوم)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▫️ بخشی از سخنان امام خمینی _قدّسسرّه_ حول تأکید بر استاد شهید مطهری و آثار ایشان
🔰 آثار سودمند برای عارف و عامی
💠 «آثار قلم و زبان او بیاستثناء، آموزنده و روانبخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشأت میگرفت، برای عارف و عامی سودمند و فرحزاست»؛
صحیفهٔ امام؛ جلد ۱۴؛ صفحهٔ ۳۲۵.
🔰 توصیه برای فراموشنشدن آثار شهید
💠 «اکنون شنیده میشود که مخالفین اسلام و گروههای ضد انقلاب درصدد هستند که با تبلیغات اسلامشکن خود، دست جوانان عزیز دانشگاهی را از استفاده از کتب این استاد فقید کوتاه کنند، من به دانشجویان و طبقۀ روشنفکران متعهِّد توصیه میکنم که کتابهای این استاد عزیز را نگذارند با دسیسههای غیراسلامی فراموش شود»؛
صحیفۀ امام؛ جلد ۱۲؛ صفحۀ ۱۸۷ و ۱۸۸.
🔰 مردی کمنظیر در اسلامشناسی
💠 «تسلیت در شهادت مردی که در اسلامشناسی و فنون مختلفهٔ اسلام و قرآن کریم، کمنظیر بود»؛
صحیفهٔ امام؛ جلد ۷؛ صفحهٔ ۱۷۸.
🔰 حاصل عمر امام
💠 «من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادهام و در سوگ او نشستم که از شخصیتهایی بود که حاصل عمرم محسوب میشد»؛
صحیفهٔ امام جلد ۷؛ صفحهٔ ۱۷۸.
🔰 توصیهٔ برنامههای تحصیلی و تهذیبی برای تقدیم مطهریها به جامعه
💠 «شما خواهرها و برادرها که در این مدرسه [مدرسۀ عالی شهید مطهری] هستید، برنامۀ تان را آن طور تنظیم کنید که از بین شما، مطهّریها؛ یا یک مطهّری پیدا بشود... باید دانشگاه و فیضیه و همۀ آنها که مربوط به دانشگاهند، و همۀ آنها که مربوط به فیضیه هستند در رأس برنامههای تحصیلیشان برنامۀ اخلاقی و برنامه درسهای تهذیبی باشد، تا امثال مرحوم مطهری _رحمهُ الله_ را به جامعه [تقدیم] کند؛
صحیفۀ امام؛ جلد ۱۴؛ صفحهٔ ۱۶۸ و ۱۶۹.
🔰 شخصیت استاد، حاوی جنبههای مختلف
💠 «مرحوم آقای مطهری، یک فرد بود که جنبههای مختلف در او جمع شده بود، و خدمتی که به نسل جوان و دیگران، مرحوم مطهری کرده است کم کسی کرده است»؛
صحیفۀ امام؛جلد ۱۶؛ صفحۀ ۲۴۲.
🔰 تایید بیاستثناء آثار
💠 «آثاری که از او هست بی استثنا همهٔ آثارش خوب است و من کسی دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی استثنا آثارش خوب است، ایشان بی استثنا آثارش خوب است، انسانساز است، برای کشور خدمت کرده، در آن حال خفقان، خدمتهای بزرگ کرده است»؛
صحیفۀ امام؛ جلد۱۶؛ صفحۀ ۲۴۲.
🔰 محتوای آثار، مربِّی و معلم
💠 «امید آن بود که از این درخت پرثمر، میوههای علم و ایمان بیش از آنچه به جا مانده چیده شود و دانشمندانی پربها تسلیم جامعه گردد، مع الأسف دست جنایتکاران مهلت نداد، و جوانان عزیز ما را از ثمرهٔ طیبهٔ این درخت برومند محروم نمود، و خدای را شکر که آنچه از این استاد شهید باقی است با محتوای غنی خود مربِّی و معلِّم است»؛
صحیفۀ امام؛ جلد ۱۴؛ صفحۀ ۳۲۵.
🔰 فرزند عزیز و پارهٔ تن امام
💠 «من گرچه فرزند عزیزی را که پارهٔ تنم بود از دست دادم، لکن مفتخرم که چنین فرزندان فداکاری در اسلام وجود داشت و دارد، مطهّری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کمنظیر بود رفت و به ملأ اعلی پیوست، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفیاش نمیرود»؛
صحیفۀ امام؛ جلد ۷؛ صفحۀ ۱۷۸.
🔰 پشتوانهای محکم برای حوزههای دینی و علمی
💠 «و موجب تأسّف بسیار است که دست خیانتکار، این درخت ثمربخش را از حوزههای علمی و اسلامی گرفت، و همگان را از ثمرات ارجمند آن محروم نمود، مطهّری، فرزندی عزیز برای من و پشتوانهای محکم برای حوزههای دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود»؛
صحیفۀ امام؛ جلد ۱۲؛ صفحۀ ۱۸۷
🧩 ادامه دارد...
📘 منبع: صحیفهٔ امام
🏷 #نظام_اندیشه | #تخصصی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
🗒 #یادداشت | أهمیت نظام اندیشه _۵_
🔖 آغاز مسیر با کدام متفکر (بخش سوم)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▫️ بخشی از خصوصیات استاد شهید مطهّری و آثار ایشان در کلام مقام معظّم رهبری -مدظلّهالعالی-
➖ شخصیت استاد شهید
◽️ نقش بینظیر در باروری اندیشهٔ اسلامی؛
◽️ نقش مهم افکار شهید در ساخت نظام جمهوری اسلامی؛
◽️ تفکرات شهید، عمیقتر از همه؛
◽️ خط فکری استاد، خط محافظ فکری انقلاب؛
◽️ ضرورت تدوام حرکت شهید؛
◽️ پایهگذاری تفکر ناب اسلامی به عنوان مبنای نظام اجتماعی؛
◽️ جریان فکری استاد مطهری، جریانی ممتاز؛
◽️ نیاز جامعهٔ امروز به اندیشههای شهید؛
◽️ معرِّف پایههای تفکر اسلامی؛
◽️ روحانی متناسب با زمان؛
◽️ دینشناسی مؤمن، با اخلاص و پرکار؛
◽️ صاحب اندیشهٔ ناب اسلامی؛
◽️ به میدان آوردن افکار شهید، یک رسالت است؛
◽️ تحقّق افکار بلند استاد شهید، نیاز اساسی انقلاب؛
▫️ گذر زمان و گشایش ابعادی تازهتر از استاد شهید؛
◽️ رمز پویایی شهید، تکیه بر حقیقت؛
◽️ دارای افکار ناب، برجسته و بلند؛
◽️ تفکرات شهید، حرفهایی نو؛
◽️ ژرفاندیش؛
◽️ پهلوان مبارزه با إلتقاط؛
◽️ یک انسان شایسته و برجسته؛
◽️ مصداق بارز مجاهد فی سبیلالله؛
◽️ انجام وظیفۀ مقدس، تنها دغدغۀ شهید؛
◽️ متفّکری حقیقی و انسانی قویّالفکر؛
◽️ شهید با عظمت؛
◽️ بهترین سخنران؛
◽️معلّمی دلسوز؛
➖ در مورد آثار استاد شهید
◽️ برتری فرآوردهٔ فکری شهید؛
◽️ آثار شهید، مبنای فکری نظام؛
◽️ اندیشهٔ مطهری، فکر صاعد انقلاب؛
◽️ آثار استاد، آثار پرمایهٔ و پرمغز؛
◽️ آثار استاد، سکوی صعود به سطح راقی معارف؛
◽️ ضرورت استفاده از آثار استاد در حوزههای علمیه؛
◽️ آثار استاد شهید، مَشعَل میدان اندیشه؛
◽️ استخراج لبّ نظرات استاد، یک ضرورت فرهنگی؛
◽️ لزوم ارتباط نزدیک جوانان با آثار استاد شهید؛
◽️ نادرهٔ دوران؛
◽️ نسل جویندهٔ امروز، فرزند فکری شهید؛
◽️ خورشید فروزان؛
◽️ آثار شهید، مانند یاد او زنده است؛
◽️ لزوم کار موضوعی بر روی آثار شهید؛
◽️ هنر یافتن موضوعهای نو و نشاندهندهٔ راه؛
📘 اقتباس از کتاب «استاد در کلام رهبر»
🏷 #نظام_اندیشه | #تخصصی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
📝 #سخنبزرگان | استاد مطهری، معرِّف پایههای تفکر اسلامی
👤 مقام معظم رهبری:
💠 امروز هم سخنان شهیدمطهری که معرِّف پایههای تفکر اسلامی در جوانب مختلف است، همچنان زنده است.
💠 شهید مطهّری یک روحانىِ معلّم بود و شهیدِ معلّمىِ خود شد. او آن سخنی را که نیاز زمان بود، انتخاب میکرد.
💠 توصیه میکنم با سخن شهید مطهّری _که همچنان سخن روز است_ ارتباط برقرار کنید.
💠 یک روز همۀ عناصری که شهید مطهّری به عنوان یک استوانۀ فکری در مقابل آنها قد علم کرده بود، سرِ او ریختند و از لحاظ فکری بمبارانشان کردند و از لحاظ حیثیّت اجتماعی نیز وی را مورد تهاجم قرار دادند؛ اما او یک تنه ایستاد.
💠 آن مهاجمان چه کسانی بودند؟ مبلّغان فرهنگهای وارداتىِ بیگانۀ گمراهکننده و دامهایی بر سر راه افکار جوانان.
💠 آن روز عمدتاً کمونیزم و برخی تفکرات لیبرالیزم غربی مطرح بود؛ امروز هم آن سخنان همچنان پابرجاست. امروز علیالظّاهر کمونیزم مرده است؛ اما آن سخنان _که معرِّف پایههای تفکّر اسلامی در جوانب مختلف است_ همچنان زنده است.
🗓 ۱۲/ اردیبهشت/ ۱۳۸۰
🏷 #پایههای_تفکر | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📝 #سخنبزرگان | نقش شهید در تحقق عناصر اساسی تمدن اسلامی
👤 مقام معظم رهبری:
💠 «برای ایجاد یک تمدّن اسلامی _مانند هر تمدّن دیگر_ دو عنصر اساسی لازم است:
۱) یکی تولید فکر؛
۲) یکی پرورش انسان؛
💠 فکر اسلامی مثل یک دریای عمیق است؛ یک اقیانوس است. هر کس که لب اقیانوس رفت، نمیتواند ادّعا کند که اقیانوس را شناخته است. هر کس هم که نزدیک ساحل پیش رفت و یا چند متری در آب در یک نقطهای فرو رفت، نمیتواند بگوید اقیانوس را شناخته است.
💠 سیر در این اقیانوس عظیم و رسیدن به اعماق آن و کشف آن _که از کتاب و سنّت همۀ اینها استفاده میشود_ کاری است که همگان باید بکنند؛ کاری است که در طول زمان باید انجام گیرد.
💠 تولید فکر در هر زمانی متناسب با نیاز آن زمان از این اقیانوس عظیم معارف ممکن است.
💠 یک روزی حرفهای مرحوم شهید مطهّری که مطرح میشد، به گوش بعضی، ناآشنا میآمد. حرفهای شهید مطهّری، حرفهای دین بود؛ حرفهای قرآن بود؛ حرفهای اسلامی بود؛ اما بسیاری از کسانی که با دین و قرآن و اسلام هم سر و کار داشتند، با آن حرفها آشنایی نداشتند!
💠 در همۀ زمانها این امکان برای متفکّران آگاه، قرآنشناسان، حدیثشناسان، آشنایان با شیوۀ استنباط از قرآن و حدیث، آشنایان با معارف اسلامی و مطالبی که در قرآن و در حدیث اسلامی و در سنّت اسلامی هست، وجود دارد که اگر به نیاز زمانه آشنا باشند، سؤال زمانه را بدانند، درخواست بشریّت را بدانند، میتوانند سخن روز را از معارف اسلامی بیرون بیاورند. حرف نو همیشه وجود دارد؛ تولید فکر، تولید اندیشۀ راهنما و راهگشا برای بشریّت.»
🗓 ۱۴/ مهر/ ۱۳۷۹
🏷 #تمدن | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
🎙 #درسگفتار | روش مطالعاتی آثار استاد شهید مطهّری _قدّسسرّه_
🎧 ۱۰ عدد فایل صوتی و موضوعی
➕
🗂 بستۀ متنی سیر مطالعاتی
👤 استاد #سید_مهدی_موسوی
🏷#درسگفتار_روشمطالعاتی | #عمومی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
روش مطالعاتی ۱.mp3
33.81M
💠 جلسۀ ۱ | شناخت اجمالی شهید مطهری
✓ شناخت تخصصهای شهید
▫️تخصصهای اصلی
فقه و اصول، فلسفه و حکمت، اخلاق و عرفان، تفسیر قرآن و نهجالبلاغه؛
▫️ تخصصهای فرعی
تاریخ، مطالعهٔ میراث اسلامی در حوزههای مختلف، جامعهشناسی، روانشناسی، تعلیم و تربیت و فلسفۀ غرب؛
✓ بُعد تدریسی استاد
▫️حوزۀ قم: کتب ادبیات عرب، مُطَوَّل، رسائل، مکاسب و شرح منظومه؛
▫️ حوزۀ تهران؛
▫️ دانشگاه تهران: شرح منظومه، شفاء، اسفار و کتب فلسفی؛
▫️ تدریس در انجمنهای اسلامی مهندسین و پزشکان؛
✓ حرکت و اقدامات سیاسی و اجتماعی
✓ لزوم و أهمیت شناخت شهید مطهری
🏷 #روش_مطالعاتی ۱
🌐 کانال «پارهٔ تن»
روش مطالعاتی ۲.mp3
34.23M
💠 جلسۀ ۲ | بررسی زمانهٔ شهید مطهری
✓ شرائط اجتماعی و سیاسی
▫️ ورود فرهنگ و دانش تمدن غرب به کشور؛
▫️ به چالش کشیدهشدن عقاید، اخلاق و شریعت اسلامی؛
▫️ تضاد بین حوزه و دانشگاه؛
✓ جریانهای فکری، علمی و فرهنگی
▫️جریان پهلویسم؛
▫️جریان غربیشدن مطلق؛
▫️جریان مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم توسط حزب توده، تقی أرانی و صادق هدایت؛
🏷 #روش_مطالعاتی ۲
🌐 کانال «پارهٔ تن»
روش مطالعاتی ۳.mp3
32.92M
💠 جلسۀ ۳ | نظام فکری منظم و پاسخ به بحرانهای جامعه بر اساس آن
✓ معنای پیشرفت
✓ معنای انحطاط و عقبماندگی
✓ غرب، پیشرفته؛ یا عقبمانده؟
✓ رمز موفقیت استاد، داشتن نظام و چهارچوب فکری و جهانبینی اسلامی
✓ هدف از سیر مطالعاتی
▫️فهم کیفیت سبک زندگی اسلامی؛
▫️فهم چگونگی مواجهه با مسائل و پرسشهای زمانۀ ما؛
▫️کیفیت مواجهه با تجدد (Modernité) و فنّاوری (Technology) غرب؛
⬅️ نتیجۀ سیر مطالعاتی شهید، رسیدن به نظام فکری و جهانبینی اسلامی
🏷 #روش_مطالعاتی ۳
🌐 کانال «پارهٔ تن»
روش مطالعاتی ۴.mp3
32.04M
💠 جلسۀ ۴ | نظام فکری
✓ چیستی نظام فکری
✓ أجزاء نظام فکری
▫️ مفاهیم کلیدی؛
توحید، فطرت، نظام علی و معلولی، کرامت و عزت انسان، عقل، حسن و قبح عقلی، ایمان مذهبی، جهانبینی در مقابل جهاناحساسی، ایدئولوژی، رشد، عمل، عدالت و قسط و...؛
▫️گزارههای بنیادین؛
✓ معنای سطوح فکری متفکر
🏷 #روش_مطالعاتی ۴
🌐 کانال «پارهٔ تن»
روش مطالعاتی ۵.mp3
32.72M
💠 جلسۀ ۵ | گزارههای بنیادین در نظام فکری
✓ أنواع گزارهها
▫️گزارههای جهانبینی: گزارههای شامل هستیشناسی، شناخت واقعیت و نگرش ما نسبت به هستی؛
▫️گزارههای مکتب (Ideology): گزارههای شامل باید و نباید و سخن از طرح و برنامه؛
✓ محتوای گزارههای بنیادین
▫️از منظر شناخت؛
▫️از منظر جهانبینی؛
▫️گزارههای مکتب؛
🏷 #روش_مطالعاتی ۵
🌐 کانال «پارهٔ تن»