eitaa logo
پرورشی‌ ناحیه‌ یک
2.9هزار دنبال‌کننده
18.4هزار عکس
7.9هزار ویدیو
1.6هزار فایل
قرآن، عترت و نماز @sayedhadi63 فرهنگی هنری @Majlesi_ac سازمان دانش آموزی @AlZ120 سلامت @khoshgoftar13750 پیشگیری از آسیب های اجتماعی @iahosin تربیت بدنی @Rezaei110 مشاوره @s_meftah اردوها و فضاهای پرورشی @Mr_lajevardi نظرات، انتقادات، پیشنهادات @AlZ120
مشاهده در ایتا
دانلود
تحلیل رهبر انقلاب از قیام پانزده خرداد مقام معظم رهبری درباره قیام پانزده خرداد 1342 می فرماید: «آن وقتی که پانزده خرداد به وجود آمد و آن کشتار و آن مسائل اتفاق افتاد، در دنیا آن قدر انعکاس پیدا نکرد. نه کسی را خیلی امیدوار کرد و نه کسی را خیلی ترساند. شعله ای بود. بعد هم دیدند مثل اینکه فروکش کرد. غافل از اینکه آن هیزم ها و کُنده های بسیار قطور و آتشدار، زیر این شعله ها بود. ... این آتش ها تولید شد تا به بیست و دوم بهمن و تشکیل جمهوری اسلامی رسید و ناگهان کشوری بر اساس دین و معنویت ایجاد شد». مدرسه طلوع فجر دو حسین پور معاون پرورشی
. امام خمینی مبارزات و اقدامات در نجف یکی از رویدادهای مهم در دوران اقامت امام در نجف که تأثیر بسزایی در فراگیری نهضت امام خمینی داشت، جنگ شش روزۀ اعراب و اسرائیل بود. ایشان در پی این رویداد، در تاریخ 17 خرداد 1346 فتوای انقلابی خویش را درباره حرمت هرگونه رابطه تجاری و سیاسی دولتهای اسلامی با اسرائیل، و حرمت مصرف کالاهای اسرائیلی در جوامع اسلامی صادر کردند. خیزش جهان اسلام در ماجرای نبرد اعراب و اسرائیل فرصتی را پدید آورد تا امام آرمان‌های خویش را در سطحی وسیعتر مطرح سازد که همان احیای دین‏ باوری در عصر دین‏ ستیزی و بازیابی هویت و مجد و وحدت امت اسلامی بود و محدود به مبارزه با شاه در ایران نمی‏‌شد. امام خمینی در گفتگویی با نمایندۀ سازمان الفتح فلسطین در 19 مهر 1347 دیدگاه‌های خویش را دربارۀ مسائل جهان اسلام و جهاد ملت فلسطین تشریح کرد و در همین مصاحبه بر وجوب اختصاص بخشی از وجوه شرعی زکات به مجاهدان فلسطینی فتوا داد. متن مصاحبه امام با سازمان الفتح را مطالعه نمایید. مدرسه طلوع فجر دو حسین پور معاون پرورشی
امام خمینی (ره) اگرچه با دشمنان اسلام و مردم سرسختانه مقابله می کردند ، اما در داخل امت اسلامی همواره درپی وحدت و همدلی و برادری اسلامی بودند. ایشان هم ملتها و هم دولتها را به اتحاد فرامی خواندند و تاکید می کردند : « اگر دولت های اسلامی ، این دولت هایی که همه چیز دارند ، دولت هایی که ذخایر زیاد دارند ، اگر با هم متحد شوند ، در سایه اتحاد ، احتیاج به هیچ چیز و هیچ کشوری و هیچ قدرتی ندارند ... » با این حال رهبر فقید انقلاب اسلامی به این موضوع توجه داشتند که علاوه بر دشمنان اسلام ، برخی دولتها و گروه ها نیز در جهان اسلام مخالف وحدت و انسجام مسلمانان هستند تا از این رهگذر منافع خود و دوستان غربی خود را فراهم کنند. از نگاه ایشان مهمترین دولتی که بر اساس آموزه های انحرافی وهابیت به وحدت مسلمانان ضربه می زند، دولت سعودی است . امام خمینی به عنوان نمونه می فرمایند : « در عین حالى­ که یک چنین صدایى بلند شد براى وحدت، یک وقت مى‏ بینیم از حجاز یک نفر صدا بلند مى‏ کند که اصل جشن گرفتن براى پیغمبر شرک است! من نمى‏ دانم بر چه اساسى است؟ این چرا شرک است؟ البته آن شخص وهابى است. وهابى را اهل سنّت هم قبولشان ندارند، نه اینکه ما قبول نداریم، همه برادرهاى (سنی) ما آنها را قبول ندارند. .. » مدرسه طلوع فجر دو حسین پور معاون پرورشی
امام خمینی تفکر وهابیت را منحرف و متحجر و باعث عقب ماندگی مسلمانان می دانستند ، چنانکه اکنون نیز می بینیم پیروان این فرقۀ خشن و بی اساس ، مردم را در عراق ، سوریه ، افغانستان ، لیبی و یمن به خاک و خون می کشند و در واقع به دشمنان اسلام خدمت می کنند. ایشان در بارۀ آل سعود و وهابیت با درایت و تیزبینی می فرمایند : « مگر مسلمانان نمى ‏بینند که امروز مراکز وهابیت در جهان به کانون‌هاى فتنه و جاسوسى مبدل شده‏ اند، که از یک طرف اسلام اشرافیت، اسلام ابوسفیان، اسلام ملّاهاى کثیف دربارى، اسلام مقدس ‏نماهاى بی ­شعور حوزه‏ هاى علمى و دانشگاهى، اسلام ذلت و نکبت، اسلام پول و زور، اسلام فریب و سازش و اسارت، اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایه داران بر مظلومین و پابرهنه ‏ها، و در یک کلمه اسلام امریکایى را ترویج مى ‏کنند؛ و از طرف دیگر، سر بر آستان سرور خویش، امریکاى جهان­خوار مى‏ گذارند.» بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در بارۀ خیانت سعودیها به جهان اسلام به گونه ای سخن می گویند که گویا در زمان حاضر حضور دارند و آنها را به چشم می بینند. چنانکه در بخشی از پیام خود به مناسبت سالگرد کشتار زائران در مکه می نویسند : «مسلمانان نمى ‏دانند این درد را به کجا ببرند که آل سعود و «خادم الحرمین» به اسرائیل اطمینان مى ‏دهد که ما اسلحه خودمان را علیه شما به کار نمى ‏بریم! و براى اثبات حرف خود، با ایران قطع رابطه مى‏ کنند. » حضرت امام خمینی (ره) با وجود همه سختی ها و موانع ، حکومتی را در ایران پایه گذاشت که در مقابل وهابیت منحرف و متحجر سعودی ، نماد اسلامی مترقی ، پویا و مردم سالار است. جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت 38 سال ، همچنان در سطح جهان به عنوان نظامی قدرتمند ، بر پایه اصول اسلام و رأی مردم شناخته می شود. آخرین انتخابات ایران در نوزدهم ماه مه گذشته، در کمال آزادی و در رقابتی پرشور برگزار شد و طی آن مردم ، رئیس جمهور و اعضای شورای شهر خود را برگزیدند، انتخاباتی که مردم عربستان و بسیاری از کشورهای سلطنتی جنوب خلیج فارس آرزوی آن را دارند. اما امام خمینی بر اساس موازین اسلام و به دلیل اعتماد فراوانی که به مردم داشت، از همان ابتدای کار را به مردم سپرد و حتی تعیین نوع حکومت نیز با رای و نظر مردم انجام گرفت. حضرت آیت الله خامنه ای جانشین صالح امام خمینی (ره) که سالها از نزدیک با ایشان بوده اند، درمورد دیدگاه امام درمورد مردم می فرمایند : « وقتی امام از مردم صحبت می کرد برمبنای احساسات نبود و مـثل رهبران خیلی از کشورها ادعای مـردم گـرایـی نـمـی کـرد بـلکـه در عـمـل بـرای مـردم و منزلت و شاءن آنها ارزش قائل می شد. کمتر کسی را دیده ایم که به قـدر امـام ، نسبت به مردم از عمق دل احساس ‍ محبت و اعتماد کند چرا که او به شجاعت و ایمان مردم باور داشت. » عزاداری پرسوز و تشییع جنازۀ باشکوه و بی نظیر مردم برای امام خمینی (ره) نیز در واقع قدردانی آنها از رهبری بود که همه چیز خود را وقف مردم کرده بود و از صمیم قلب به آنها علاقه و اطمینان داشت. این رابطه عمیق و عاطفی میان مردم و آن مصلح دلسوز باعث شده که پس از 28 سال هنوز اندیشه های مترقی و انقلابی امام ، نه تنها در ایران ، بلکه در سایر کشورهای جهان نیز در میان مردم رو به گسترش باشد. مدرسه طلوع فجر دو حسین پور معاون پرورشی
از ویژگیهای بارز امام خمینی ، شجاعت و قاطعیت در مبارزه با استبداد داخلی و استکبار جهانی بود. این خصوصیت ایشان برخاسته از روح توکل و اعتماد به خداوند بود که در همه کارهای آن بزرگوار مشهود بود. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران عمیقاً به این آیۀ قرآن اطمینان داشت که می فرماید : « ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌ کند و گامهایتان را استوار می‌دارد.» (سوره محمد، آیه 7) به همین دلیل بود که در جریان مبارزه با رژیم پهلوی هیچگاه ناامید نشدند و در رویارویی با ترفندها و ستیزه جویی های آمریکا ، ترس و واهمه نداشتند، چرا که قدرت اصلی را پروردگار می دانستند و او را حامی خود و مردم می دانستند. به پشتوانه این قدرت بزرگ بود که ملتهای جهان را به مقاومت در برابر سلطه طلبی آمریکا و مستبدین داخلی می خواندند و به آنها وعدۀ پیروزی می دادند. نقطه اتکای امام خمینی (ره) پس از خداوند، مردم بودند. ایشان معتقد بود مردم وقتی آگاه و متحد شوند، هیچ نیرویی نمی تواند در برابر آنها ایستادگی کند. آن حضرت درمورد نقش مردم در انقلاب اسلامی می فرمایند : « بی‌تردید رمز بقاء انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است و رمز پیروزی را ملت می‌داند و نسلهای آینده در تاریخ خواهند خواند، که دو رکن اصلی آن انگیزۀ الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد (بود). » امام خمینی به تبعیت از جد بزرگوارشان پیامبر اکرم، مصداق آخرین آیه سوره فتح بودند که می فرماید: « محمّد (ص) فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند؛... » ایشان بارها به مسئولین رسیدگی به مردم را تاکید و همچون پدری دلسوز ، از آنان حمایت می نمودند. مردم نیز علاقۀ عمیقی به حضرت امام داشتند و همواره رهنمودهای ایشان را با جان و دل می پذیرفتند و اجرا می کردند. این پیوند امام و و ملت در جریان مبارزه برای سرنگونی شاه و دفاع از خاک ایران در برابر حمله صدام دیکتاتور عراق به خوبی مشهود بود. مدرسه طلوع فجر دو حسین پور معاون پرورشی
قیام ۱۵ خرداد ۴۲ امام خمینی به مناسبت چهلم حادثه فیضیه دعوت به برگزاری مجلس ختم کرد و روز بعد در بیانات آغاز درس حوزه، دولت را مورد حمله قرار داد. وی در همین زمان علمای نجف و قم را نیز مورد عتاب قرار می‌دهد. مذمت دولت در رابطه با حمایت از فرقه بهایی و یادآوری خطر نزدیکی ایران به اسرائیل از مضامین مورد تأکید امام خمینی بود. ایشان پیش از آغاز محرم، وعاظ را مورد خطاب قرار داد و از آن‌ها خواست سیاست‌های ضداسلامی شاه و همدستی او با اسرائیل را مورد انتقاد قرار دهند. ساواک نیز متقابلاً عده‌ای از وعاظ را احضار نمود و از آنان خواست به سه مطلب اشاره نکنند؛ ۱. برضد شاه سخنی نگویند ۲. علیه اسرائیل مطلبی نگویند.۳. مرتب به مردم نگویند اسلام و قرآن در خطر است. امام خمینی از آغاز محرم در منزل خود مجلس روضه‌خوانی منعقد می‌کند و هر شب نیز به یکی از مجالس سوگواری محله‌های قم سر می‌زند. پیشتر به مراجع و علمای قم نیز پیشنهاد کرده بود تا در روز عاشورا در مدرسه فیضیه سخنرانی نموده و از مظالم رژیم سخن گویند. در این زمان، غلیان و التهابی در شهر پدید آمده و بسیاری نیز از دیگر شهر‌ها به قم آمدند. بعدازظهر عاشورا - ۱۳ خرداد ۴۲ - امام خمینی برای ایراد سخنرانی به طرف مدرسه فیضیه ره سپار شد. جمعیت بسیاری در اطراف فیضیه و در صحن حرم تجمع نمودند. اکنون این امام بود که واکنش‌های او امواج اجتماعی را به حرکت درمی‌آورد؛ امام خمینی در سخنرانی کوبنده خود، حادثه حمله به فیضیه را مورد مؤاخذه قرار می‌دهد، به اسرائیل و نقش او در سیاست ایران حمله می‌کند، و به نصیحت شاه می‌پردازد. صبح این روز در تهران نیز مردم به خیابان‌ها ریخته و در میدان بهارستان و دانشگاه تهران تجمع می‌کنند. روز بعد نیز تظاهرات و حرکت‌های خیابانی ادامه می‌یابد. این حرکت‌ها در قم در شکل دسته‌های عزاداری تا پاسی از شب ادامه یافت. شاه دیگر دریافته بود که موج‌های خروشان در دستان امام قرار گرفته و بدین سان تصمیم می‌گیرد با حذف او از صحنه، به هر شکل ممکن، به کنترل امور بپردازد. در نیمه شب ۱۲ محرم -۱۵ خرداد- مأمورن نظامی به منزل امام خمینی هجوم آورده، او را دستگیر نموده، به باشگاه افسران تهران و از آنجا به پادگان قصر منتقل می‌نمایند. در روز ۱۵ خرداد با رسیدن خبر دستگیری امام، اعتراضات گسترد‌های در قم، تهران، ورامین، مشهد و شیراز برگزار شد. تظاهرات تبدیل به شورش گسترده خیابانی می‌شود و دستجات مردم بی‌مهابا در مواجهه با نظامیان مستقر در شهر قرار می‌گیرند. در خیابان‌های مرکزی قم و تهران سیل جمعیت غیرقابل کنترل می‌شود. مأموران نظامی به روی تظاهر کنندگان آتش گشودند. مردم نیز با چوب و سنگ به دفاع از خود برخاستند. تظاهرات در آن روز و دو روز بعد نیز ادامه یافت و هزاران نفر از مردم کشته و مجروح شدند. فجیع‌ترین حادثه، قتل عام دهقانان کفن پوش ورامینی بود که در پشتیبانی از امام راهی تهران شده بودند. مأموران نظامی در سرپل باقرآباد با آن‌ها روبرو شده و با سلاح‌های سنگین مردم را قتل عام کردند. شاه دو روز بعد از نهضت ۱۵ خرداد، قیام مردم را بلوا و اقدامی وحشیانه و نتیجه اتحاد ارتجاع سرخ و سیاه نامید و سعی کرد تا آن را به خارج از مرز‌ها و کسانی همچون جمال عبدالناصرنسبت دهد. سستی ادعا‌های شاه بر هیچ کس پوشیده نبود. برخلاف ادعا‌های مکرر شاه، عناصر چپ و کمونیست‌ها نه تنها هیچ گونه مشارکتی در این قیام نداشتند بلکه حزب توده و دیگر کمونیست‌های ایران در نوشته‌ها و مواضع خویش به تکرار تفسیر رادیو مسکو و روزنامه‌های شوروی از وقایع پانزده خرداد می‌پرداختند. حزب کمونیست شوروی، قیام ۱۵ خرداد را حرکتی کور و ارتجاعی بر ضد اصلاحات مترقّیانه شاه می‌دانست. ادعای کذب دیگر شاه (در مورددخالت دولت مصر) نیز علیرغم تلاش و دسیسه ساواک هیچ گاه از سوی احدی باور نشد. استقلال تمام عیار قیام پانزده خرداد آنچنان برملا و فاحش بود که اینگونه اَنگ‌ها نمی‌توانست کمترین لطمه‌ای بدان وارد سازد. مدرسه طلوع فجر دو حسین پور معاون پرورشی
امام خمینی نیز در بازداشت، با استناد به اینکه استقلال قضایی در ایران وجود ندارد و قضات تحت فشارند، از پس دادن بازجویی خودداری کرد. علما و روحانیون در ایران و عراق، با صدور تلگرام‌هایی دستگیری امام خمینی و دیگر روحانیون و کشتار مردم عزادار دوازدهم محرم را محکوم کردند. امام خمینی در ۴ تیرماه به زندان پادگان عشرت‌آباد منتقل شد و ۴۰ روز در آنجا حبس گردید. در ۲۹ تیرماه، همه روحانیون دستگیر شده به استثنای امام خمینی، شیخ بهاءالدین محلاتی و حاج آقا حسن قمی و دستغیب آزاد شدند. در ۱۱ مرداد، امام خمینی، محلاتی و قمی به یکی از منازل ساواک در داودیه تهران منتقل شدند. مردم به محض اطلاع، برای دیدار وی به محل اقامت روانه شدند و صف طویلی از دیدارکنندگان پدید آمد. از روز بعد ملاقات با امام ممنوع اعلام شد و منزل به محاصره پلیس درآمد، ایشان سه روز بعد به منزلی در قیطریه منتقل گردید. امام در مدت اقامت در این محل، از طریق آمد و شد نزدیکان اخبار را در‌یافت میکرد و دستورات و توصیه‌های خود را انتقال می‌داد. در ۱۵ فروردین ۱۳۴۳، پس از سالگرد واقعه فیضیه و پیش از ماه ذیحجه و محرم، رژیم پهلوی امام را آزاد کرد. خبر آزادی امام موجی از شادی آفرید و دیدارکنندگان را از قم و شهر‌های دیگر، به سمت منزل ایشان روانه کرد مدرسه طلوع فجر دو حسین پور معاون پرورشی
سالگرد رحلت امام خمینی (ره) حضرت امام تنها به عنوان یک سیاستمدار برای ملت ایران و همه مسلمانان مطرح نبود، بلکه ایشان یک عالم بزرگ دینی ، رهبری مردمی و ساده زیست و مظهر مبارزه با ظلم و بی عدالتی به شمار می رفت. از همین روست که با وجود گذشت 28 سال از ارتحال امام خمینی (ره) ، یاد وی همچنان در دلها زنده و رهنمودهایش راهگشاست. شاید مردم ایران در طول حیات سیاسی خود ، روزی غمبارتر و تلخ تر از 14 خرداد 1368 ه.ش ( 4 ژوئن 1989 ) را تجربه نکرده باشد. روزی که امام خمینی (ره) رهبر بزرگ و دوراندیش خود و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را از دست داد. شخصیتی برجسته که تأثیری عمیق و سرنوشت ساز بر تاریخ کشور کهن ایران گذاشت و همزمان ارادۀ مردم و آیین آنها یعنی اسلام را در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران ، متجلی کرد. امروزه در جهانی که سرشار از ظلم و بی عدالتی است، آموزه های امام خمینی مبنی بر لزوم ایستادگی در برابر تبعیض و تجاوز ، همچنان راهگشاست. ایشان معتقدند : « از اولی که بشر در دنیا آمده است باب تنازع بین صالح و غیرصالح پیدا شده است. » رهبر فقید انقلاب اسلامی ، اسلام را بهترین محرک برای مبارزه با ستمگران می دانند ، مدرسه طلوع فجر دو حسین پور معاون پرورشی
15 خرداد نتایج، آثار و پیامد‌های قیام ۱۵ خرداد ۴۲ راز ماندگاری پانزده خرداد در این است که به عنوان نقطه عزیمت و سرمنشاء بسیاری از تحولات ایران به شمار می‌آید. گرچه خود نیز با توجه به کارکرد‌های علما و گروه‌های دینی در دهه‌های گذشته می‌باشد. به عبارت دیگر پانزده خرداد ثمره تلاش‌های گذشتگان بود و خود نیز نقطه عطفی در مبارزات سیاسی و دینی انقلاب اسلامی می‌باشد. بنابراین، عمده‌ترین نتایج، آثار و پیامد قیام ۱۵ خرداد ۴۲ را می‌توان به شرح ذیل برشمرد: ۱- مردمی و خودجوش بودن قیام؛ در شرایطی‌که بنا به شواهد و قرائن، در آستانة قیام ۱۵ خرداد گروه‌ها و احزاب فعال‌سیاسی در انفعال و بلاتکلیفی به سر می‌بردند، مردم از اقشار گوناگون به‌طور خودجوش به صحنه آمدند و با فداکاری و ایثارگری بی‌نظیر نظام شاهنشاهی را به مبارزه طلبیدند. ۲- رهبری منحصر به فرد و بی‌نظیر امام خمینی؛ امام خمینی از جمله رهبرانی است که دارای شخصیتی ممتاز و دارای ابعاد مختلف فکری می‌باشد. تسلط کم نظیر در شناخت مکتب‌های فلسفی شرق و غرب به ویژه عرفان، مرجعیت او، صراحت بی‌باکانه، قدرت کم‌نظیر در جذب مخاطب، چهره ناآرام، مبارز و قاطع، داشتن بیان و لهجه عادی و مردمی از جمله ویژگی‌های این بزرگ مرد مبارزه بوده است. با چنین خلق و خوی و توانائی های بود که امام خمینی (ره) در صحنة سیاست ایران ظهور کرد و مرشد و مراد مردم خود شد. تهور تردید ناپذیر امام‌خمینی در ابراز سخنان هیجان‌زا و به‌میدان مبارزه طلبیدن مقام «قدر قدرت شاهی» سبب شد که مهر تائید «رهبریت» ایشان توسط گروه‌های مخالف شاه در کارنامة زندگیشان نقش بندد. ۳- مطرح شدن اسلام به عنوان یک مکتب مبارزه در این قیام؛ مردم با الهام گرفتن از الگو‌های اسلامی دست به مبارزه با نظام مستبد و طاغوت زدند. وقوع قیام در ماه محرم و به ویژه روز عاشورا، تشبیه شاه به یزید، رهبری روحانیت و مشارکت‌گستردة گروه‌های مذهبی در این قیام همگی نشان از اسلامی بودن مبارزه دارند. ۴- مبارزة همزمان علیه استبداد داخلی و استکبار خارجی؛ در نهضت‌های قبل از ۱۵‌خرداد ۴۲ همواره یک جنبة مبارزات نادیده گرفته می‌شد. به علت نادیده گرفتن یک بعد مبارزه نهضت‌های مشروطه و ملی شدن صنعت نفت شکست خوردند. نهضت مشروطه استبداد داخلی را از بین برد، ولی از آنجائیکه مبارزه با استکبار نادیده گرفته شد، استبداد دوباره بازگردانده شد. در نهضت ملی‌شدن صنعت نفت استکبار انگلیس شکست داده شد، ولی در نهایت پایگاه استبداد به محلی برای سرنگونی دولت ملی تبدیل شد. امام خمینی به درستی واقف بود نهضت زمانی موفق خواهد بود که همزمان علیه استکبار و استبداد مبارزه کند. به همین دلیل است که امام هم به شاه حمله می‌کند و هم به رژیم صهیونیستی. ایشان با این استراتژی نشان می‌دهد که استبداد و استکبار دو روی یک سکه هستند که این وضعیت ناگوار را برای مردم ایران به وجود آورده‌اند؛ لذا اگر از یکی از طرفین غافل باشیم موفق نخواهیم شد. فرایند مبارزه همزمان در دو جبهه در پیروزی انقلاب اسلامی به سرنگونی نظام شاهنشاهی منجر شد و در تصرف سفارت آمریکا (لانه جاسوسی) به خشکانیدن ریشه استکبار انجامید. ۵- رویارویی با اصل نظام شاهنشاهی و مبارزه با شخص اول مملکت؛ امام خمینی بهدرستی ریشة مشکلات را وجود شاه در رأس حکومت می‌دانست؛ بنابراین برخلاف دیگران که فقط به نهاد‌های فرودست و از جمله دولت انتقاد می‌کردند، ایشان نوک حملات را متوجه شاه کرد و بدین ترتیب راه را برای سرنگونی نظام شاهنشاهی باز کرد. از این رو، قیام ۱۵ خرداد چهره مزورانه و منافقانه شاه را افشا و ماهیت رژیم وی را برای مردم روشن ساخت. در نهایت اینکه، قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ هر چند به ظاهر یک یا چند روز طول کشید، ولی به دلیل انگیزه‌های الهی که داشت، به عنوان مبداء انقلاب اسلامی و منشاء تحولات وسیع داخلی و بین‌المللی شد به گونه‌ای که امام خمینی (ره) در تاریخ ۱/ ۶/ ۱۳۴۹ فرمودند:"۱۵ خرداد از خاطره‌ها محو نخواهد شد و باید در سالروز آن، هر چه بیشتر آن را زنده نگه داشت، پانزده خرداد که مصادف با دوازدهم محرم بود؛ سند زنده مخالفت شجاعانۀ ملت ایران در مقابل استبداد عمال اجانب و استعمار چپ و راست بود. " (صحیفه نور، ۱۳۸۱: ۹۸۸) مدرسه طلوع فجر دو حسین پور معاون پرورشی
جریان شناسی سیاسی قیام پانزده خرداد ‌تاریخ‌ معاصر ایران، نقاط‌ عطف‌ و حساس‌ چندی‌ را پشت‌ سر نهاده‌ است‌ که‌ قیام‌ پانزده‌خرداد 1342، یکی‌ از مهم‌ترین‌ آنهاست. به‌ اعتقاد بیشتر محققان‌ تاریخ‌ معاصر ایران، انقلاب‌اسلامی‌ 1357 که‌ خود از مهم‌ترین‌ و حساس‌ترین‌ این‌ نقاط‌ عطف‌ است، برآیند این‌ تحولات‌ عمده‌ بوده‌ است. درواقع، انقلاب‌ اسلامی، تبلور جنبش‌ ضداستعماری‌ تنباکو، انقلاب‌ عدالت‌خواهانه‌ و مردمی‌ مشروطه، نهضت‌ ملی‌ شدن‌ نفت، و قیام‌ ضداستعماری‌ و ضداستبدادی‌ پانزده‌ خرداد می‌باشد. قیام‌ پانزده‌خرداد، آخرین‌ زنجیره‌ این‌ تحول، قبل‌ از وقوع‌ انقلاب‌اسلامی‌ است‌ که‌ تاکید مکرر امام‌خمینی‌ بر آن، مطالعه‌ و بررسی‌ آن‌ را ضروری‌تر می‌سازد. ایشان، بارها از قیام‌ پانزده‌خرداد، به‌عنوان‌ منشأ،مبدأ و نقطه‌ آغازین‌ انقلاب‌ اسلامی‌ یاد کرده‌ و بر شناخت‌ آن‌ تاکید نمودند. به‌ اعتقاد امام، نخستین‌ جرقه‌های‌ انقلاب‌اسلامی‌ در این‌ قیام‌ زده‌ شد و زمینه‌های‌ سیاسی، اجتماعی‌ و مبانی‌ فکری‌ و فرهنگی‌ انقلاب‌اسلامی‌ در این‌ برهه‌ فراهم‌ گردید. در بیانات‌ و پیام‌های‌ امام‌ خمینی، 58 بار از قیام‌ پانزده‌خرداد یاد شده‌ و روز 15خرداد از سوی‌ ایشان، برای‌ همیشه، عزای‌ عمومی‌ اعلام‌ گردیده‌ است. امام‌ در 21 مورد از واژة‌ «نهضت‌ پانزده‌خرداد» و در 19 مورد از عبارت‌ «قیام‌ پانزده‌خرداد». و در 18 مورد بقیه‌ نیز، اصطلاح‌ «پانزده‌خرداد» را به‌ کار برده‌اند و این‌ بیانگر میزان‌ اهمیت‌ این‌ روز تاریخی‌ در اندیشه‌ سیاسی‌ امام‌خمینی‌ است. تأثیرات‌ قیام‌ پانزده‌خرداد، در اشعار عرفانی‌ ایشان‌ هویداست. بیت‌ آخر غزل‌ عارفانه‌ و مشهور «انتظار» که‌ توسط‌ امام‌خمینی‌ سروده‌ شده‌ است‌ می‌تواند ناشی‌ از تاثیر عمیق‌ قیام‌ پانزده‌خرداد بر روح‌ و اندیشه‌ ایشان‌ باشد. روزها می‌گذرد، حادثه‌ها می‌آیدانتظار فرج‌ از نیمه‌ خرداد کشم مدرسه طلوع فجر دو حسین پور معاون پرورشی
بت شکن تاریخ 15خرداد امام خمینی رحمه الله در سخنرانی سیزدهم خرداد 1342، برخلاف گذشته، سخن خود را به طور مستقیم متوجه شاه کرد. ایشان از ادبیاتی بهره برد که تا آن زمان پیشینه نداشت و همین مسئله سبب دستگیری ایشان در چهارده خرداد گردید. امام خطاب به شاه فرمود: «من به شما نصیحت می کنم، ای آقای شاه! ای جناب شاه! من به تو نصیحت می کنم، دست بردار از این کارها، آقا! اغفال دارند می کنند تو را. من میل ندارم که یک روز اگر بخواهند تو بروی، همه شکر بکنند. آقا! بس کن. نشنو حرف این و آن را. یک قدری تفکر کن. یک قدری تأمل کن. یک قدری عواقب امور را ملاحظه بکن. یک قدری عبرت ببر. عبرت از پدرت ببر. بشنو از من. بشنو از روحانیون. بشنو از علمای مذهب. اینها صلاح ملت را می خواهند. اینها صلاح مملکت را می خواهند». باصراحت از شاه خواست رفتارش را اصلاح کند. در پی افشاگری امام و روحانیان سرشناس ایران، رژیم، آنها را بازداشت کرد و مردم نیز در اعتراض به این دستگیری ها، قیام پانزده خرداد را آفریدند. مدرسه طلوع فجر دو حسین پور معاون پرورشی
شروع شدن نهضت پانزده خرداد به بركت عاشورا شروع نهضت پانزده خرداد هم به بركت عاشورا بود... در پانزده خرداد كه در سال چهل و دوی شمسی - هشتاد و سه‌ی قمری - با دوازدهم محرّم مصادف بود، امام بزرگوار ما رضوان‌اللَّه‌تعالی‌علیه در عرصه‌ی عاشورایی و با بهره‌برداری به بهترین شكل ممكن از ماجرای عاشورا و محرّم، توانستند پیام حق و دادِ برآمده از دلِ خود را به گوش مردم برسانند و مردم را متحوّل كنند. اوّلین شهدای ما هم در ماجرای پانزده خرداد، در تهران، ورامین و بعضی جاهای دیگر، همین سینه‌زنهای حسینی بودند كه آمدند و در معرض تهاجمِ دشمنِ عاشورا قرار گرفتند. در سال پنجاه و هفت هم مشاهده كردید ماجرای آن روز و ماهی را كه در آن، خون بر شمشیر پیروز می‌شود. این نام را امام بزرگوار از همه‌ی قضایای محرّم، خلاصه‌گیری، استحصال و مطرح كردند. همین‌طور هم شد. یعنی مردم ایران به پیروی از حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام، درس عاشورا را گرفتند و در نتیجه خون بر شمشیر پیروز شد. این موضوع در ماجرای امام حسین چیز عجیبی است.۱۳۷۴/۰۳/۰۳ بیانات در دیدار جمعی از روحانیون نهضت پانزده خرداد, تاثیرات حادثه عاشورا, تاریخ نهضت امام خمینی(ره) و قیام مدرسه طلوع فجر دو حسین پور معاون پرورشی