مریم اشرفی گودرزی/ پَستوی فرهنگ و سیاست
💠 تفسیر آیت الکرسی برگرفته از تفسیر مخزن العرفان، بانو مجتهده امین "اعلی الله مقامها" 🔷 بخش چهارم:
💠 تفسیر آیت الکرسی
برگرفته از تفسیر مخزن العرفان، بانو مجتهده امین "اعلی الله مقامها"
🔷 بخش پنجم:
🔸و حيات با اينكه مشترك معنوي است بين مصاديق آن مثل وجود مراتب و درجات بسيار دارد و نازلترين آنها حيات نباتي است چنانچه فرموده أَن َّ اللّه َ يُحي ِ الأَرض َ بَعدَ مَوتِها و مقصود از حيات زمين آثار خارجي مثل روئيدن گياه و نشو و ارتقاء نباتات است مرتبه بالاتر حيات حيواني و حيات دنيوي انساني است كه باضافه بر حيات نباتي داراي حس و حركت و نمو و ادراك و اراده و احساسات است و بالاتر از آنها حيات برزخي انساني است كه واسطه بين ماديت و تجرد ميباشند كه از جهت جهات حيواني از حس و ادراك با حيوانات يكي است و از جهت ادراك و تميز عقلي و كسب علوم و معارف از حيوانات امتياز يافته و منفرد بنوع گرديده اينكه است كه آثار حيات از علم و قدرت و ادراك معقولات در اينكه نشاء دنيوي از وي بروز و ظهور مينمايد و بالاتر از آن حيات حقيقي اخروي است كه حيات اخروي فوق حيات نباتي حيواني و انسان دنيوي بشمار ميرود
🔸زيرا كه آن حياتي است كه مرگ ندارد احساني است كه فقدان ندارد بقايي است كه فناء ندارد در چند جاي از كلام مجيد حيات دنيا را نسبت بحيات اخروي حيات عاريتي معرفي نموده و آن را متاع اندك و منشأ لهو و لعب بشمار آورده آنجا كه فرموده وَ مَا الحَياةُ الدُّنيا إِلّا مَتاع ُ الغُرُورِ سوره حديد آيه ۲.
🔸و در جاي ديگر وَ ما هذِه ِ الحَياةُ الدُّنيا إِلّا لَهوٌ وَ لَعِب ٌ وَ إِن َّ الدّارَ الآخِرَةَ لَهِي َ الحَيَوان ُ لَو كانُوا يَعلَمُون َلكن همين حيات حقيقي اخروي كه خداوند آن را ستوده و كليه عالم آخرت را عالم حيات ناميده و سعادت و فضيلت را مخصوص بحيات پاكيزه اخروي گردانيده
🔸چون صفت ممكن است و ممكن در حدّ ذات خود فاقد وجود و حيات و هر نوع كمالي است كه بشود تصور نمود و در وجود و حيات و باقي كمالات وي قائم بوجود حق و باقي ببقاء اوست از خود هيچ ندارد اينكه است كه حيات پاكيزه اخروي نيز بقياس بحيات حقيقي واجبي حيات عرضي است نه ذاتي.
☑️ به #پَستوی_فرهنگ_و_سیاست وارد شوید.
@PastoyeFarhangVaSiyasat
هدایت شده از پایگاه تحلیل ایرانی
آخرین به روز رسانی وبگاه تحلیل ایرانی در سال 1402
عاشقانه حافظ
خوش آمد گویی به نوروز و بهار در غزلی از حافظ
https://tahlilirani.ir/?p=3836
دعای تحویل سال و دعای افطار ماه مبارک رمضان
تفسیر دعا
https://tahlilirani.ir/?p=3833
تورم و زایش 35 نابسامانی
رئوس سی و پنج نابسامانی ناشی از تورم در یادداشتی کوتاه از دکتر ابوذر ندیمی
https://tahlilirani.ir/?p=3830
بیستمین قسمت از یادداشت های پدافند غیر عامل
به قلم مهران ایزدی
https://tahlilirani.ir/?p=3825
انعکاس37
۹ یادداشت از آخرین مقالات با موضوع ایران در مطبوعات جهان (نیویورک تایمز- واشنگتن تایمز - جروزالم پست - العربی و ... ) در انتهای سال ۱۴۰۲
https://tahlilirani.ir/?p=3793
⁉️خانم ابتکار به دلیل کهولت سن آلزایمر گرفته یا خودش را به نفهمی زده که اینطور نطقش باز شده و نقش گلامِ سریال گالیور را بازی می کند!
⁉️سرکار خانم، شما که مسئولیت یکی از #جاسوس پرورترین سازمانها را بر عهده داشتید چرا حالا شاهد از غیب شده اید؟
‼️چه عجیب است که بوی بد #ویژه_خواری اینبار شامه های متعفن را آزرده!
✍ مریم اشرفی گودرزی
☑️ به #پَستوی_فرهنگ_و_سیاست وارد شوید.
@PastoyeFarhangVaSiyasat
300.5K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️شنیده اید حیا که برود ایمان هم از دست می رود؟
❌ وقتی در ماه مبارک رمضان آنتن پخش زنده را بی چارچوب در اختیار کسانی بگذاریم که نسبت به علایق و معروفهایشان خیلی هم ناآگاه نیستیم نتیجه اش این می شود که عبور از خطوط قرمز برایمان راحت گردد.
🔴 چه بسا حتی از روی ناآگاهی هم نباشد و کسانی عامدانه بخواهند سبیل اباحه گری را در پیش گرفته و رسانه و مخاطبش را به اصطلاح در مقابل عمل انجام شده قرار بدهند.
❌ همان موقع که وزیر ارشاد، خواننده ای به اصطلاح آن طرف آبی را بر سر زبانها انداخت تا قباحتها را بشکند باید هم منتظر می بودیم اسم آن دیگران را هم آزادانه به رخمان بکشند.
🔴 از ماست که بر ماست.
اجازه داده ایم که حیای حاکم بر رسانه بریزد تا افسار گسیخته شوند و بی جربزه گی مان را بر صورتمان بکوبند.
❌ این راهِ بیراه شده، عاقبت خوشی نخواهد داشت مگر آنکه مسئولان بفهمند هنوز آن قدرها هم بی رگ نشده ایم.
قطعا اعتراض و مطالبه گری وظیفه ماست.
✍ مریم اشرفی گودرزی
☑️ به #پَستوی_فرهنگ_و_سیاست وارد شوید.
@PastoyeFarhangVaSiyasat
❌ بدون شرح و مرگ؛
بدون شرح و درد بی درمان!
هر اراجیفی می بافید، ببافید که از شما جز خزعبل سرایی توقعی نیست؛
اما به ساحت مولایمان نزدیک نشوید که #غیرت ما تاب نخواهد آورد.
⁉️مگر برادر حسن روحانی را به خودش مرتبط دانستید که فرزندان جناب صدیقی را به فرض اثبات با ایشان یکی می کنید و اصلا همه اینها به #امام_خامنه_ای چه ربطی دارد؟
✍ مریم اشرفی گودرزی
☑️ به #پَستوی_فرهنگ_و_سیاست وارد شوید.
@PastoyeFarhangVaSiyasat
مریم اشرفی گودرزی/ پَستوی فرهنگ و سیاست
💠 تفسیر آیت الکرسی برگرفته از تفسیر مخزن العرفان، بانو مجتهده امین "اعلی الله مقامها" 🔷 بخش پنجم:
💠 تفسیر آیت الکرسی
برگرفته از تفسیر مخزن العرفان، بانو مجتهده امین "اعلی الله مقامها"
🔷 بخش ششم:
🔸پس نتيجه اينكه شد كه فقط و فقط حيات حقيقي مثل باقي صفات ذو الجلال از علم و قدرت و اراده و مشيت كه از حيات ناشي ميگردد نسبت بممكن عرضي و نسبت بواجب ذاتي است حي مطلق كسي است كه علمش محيط بر تمام كائنات و حيات هر جنبنده اي ناشي از حيات او و موت و عدم در ساحت قدس او راه ندارد، و شايد همين باشد سرّ اينكه «الحي» را مقارن نموده «بالقيوم» هُوَ الحَي ُّ القَيُّوم ُ آن زنده و پاينده اي كه قائم بذات خود و قوام تمامي موجودات بقيوميت او است هر جا حياتي و كمالي يافت شود جز نمايندگي و مظهريت آن فرد ازلي چيز ديگري نيست عالم ظهور وجود او و مرآت اوصاف و كمالات آن كامل مطلق است.
🔸باعتباراتي ميتوان گفت الحَي ُّ القَيُّوم ُ اسم اعظم الهي است چنانچه بسياري از مفسرين چنين اظهار مينمايند بدليل اينكه همانطوري كه گفته شد حيات منشأ علم و قدرت و باقي صفات كماليه است و حي موجود زنده اي را گويند كه آثار حياتي از حس و حركت ارادي در حيوان و باضافه علم و قدرت و ادراك معقولات در انسان بروز و ظهور نمايد.
🔸پس چون «الحي» صفتي است كه تمامي اسماء الحسني الهي در آن مندرج و منطوي است و در معني عبارت از همان بروز و ظهور اسماء اللّه است اينكه است كه بزرگترين و شريف ترين اسماء الهي بشمار ميرود.
🔸«القيوم» صيغه مبالغه و بمعني قيوميت و قوام بنفس كه عبارت از وجود واجبي است كه آن ذات مقدس قائم بنفس و تمامي موجودات قائم باو و موجود بوجود اويند و هيچ موجودي از حيطه وجود و قيوميّت آن فرد متعال خارج نيست و تمام اوصاف جلال و كمال ناشي از اينكه دو اسم مبارك است و باعتبار ديگر تمام صفات حقيقة ناشي از تأكد وجود واجبي و حيات حقيقي اوست و تمام صفات اضافي از عالميت و قادريت و غير اينها ناشي از قيوميت آن فرد ازلي است.
✍ مریم اشرفی گودرزی
☑️ به #پَستوی_فرهنگ_و_سیاست وارد شوید.
@PastoyeFarhangVaSiyasat