eitaa logo
پیامهای کوتاه قرآنی و‌ حدیث
1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
105 ویدیو
6 فایل
﷽ درهیاهوی دنیایی پرمشغله، بااطلاعات رنگارنگی باارمغان روزمرگی؛ آشنایی روزانه باپیامِ بخشی ازیک آیه وحدیث، هدیه ای الهیست که بایدقدرش بدانیم. کانال آرشیو آموزش روخوانی و تجوید قرآن👇 @Amoozesh_Quran_Karim
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃 همه اديان آسمانى بايد به رسميّت شناخته شوند. (البتّه در مرز تاريخى خود) «يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ» 🍃 پذيرش قوانين مخالف اسلام، نوعى تبعيض در دين و ممنوع است. «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ» 🍃 التقاط و راه جديدى در برابر راه انبيا گشودن، كفر است. «يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا أُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ» 🍃 جهنّم، هم اكنون نيز موجود و آفريده شده است. «أَعْتَدْنا» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
_ نقش عقل و نقل در هدایت انسان: دو نکته: 1. این آیات، به اصلى ترین عامل سیه ­روزی دوزخیان اشاره کرده، آن را به بهترین وجه ممکن تحلیل می کند. می فرماید: خداوند متعال هم از یك سو گوش شنوا و عقل و فطرت الهی به اینها داد و هم از سوى دیگر پیامبرانش را با دلائل روشن به سوی اینها گسیل داشت؛ اگر اینها از این همه ابزار هدایت که در اختیارشان قرار گرفت بهره می بردند هرگز سرانجامشان به جهنم ختم نمی شد. 2. روح انسان به مانند زمینی است که خداوند متعال او را به چشمه درون (عقل) و نهر بیرون (وحی) مجهز کرد تا انسان با بهره از این دو نهال جان خود را برویاند و به ثمر برساند؛ اما اگر آدمی با سوء اختیار خود چشمه درون را کور کند و راه را بر نهر بیرون ببندد به هدف مطلوب از خلقت نرسیده و به ناچار کویر جان او در آتش خود ساخته خواهد سوخت.(8تا 10- ملک) _ کاری که هم ردیف کفر به خداست: عده ای را نامه عمل به دست چپ می دهند و آنها را در غل و زنجیر کشیده و به دوزخ می افکند و در مقام بیان علت این عذاب گفته می شود جرم اینها دو چیز بوده: یکی اینکه به خداوند متعال ایمان نیاوردند و دیگر اینکه مردم را برای کمک به نیازمندان و رفع حوائج آنها تشویق و ترغیب نمی کردند. این بی تفاوتی در حق مستمندان را گناهی بزرگ در ردیف کفر به خداوند عظیم بیان می کند که این طرز بیان گویای شدت و عظمت این معصیت است.(25 تا 34- حاقه) _ عذاب فوری برای منکر ولایت: براساس شأن نزولی که برای این آیه از طریق شیعه و سنی به ما رسیده است این تقاضا كننده « نعمان بن حارث» یا «نضر بن حارث» بود كه به هنگام منصوب شدن على (ع) به مقام خلافت و ولایت در غدیر خم و پخش شدن این خبر در شهرها، بسیار خشمگین شد و خدمت رسول خدا (ص) آمد و گفت: آیا این جریان را از پیش خود به راه انداختی یا اینکه از ناحیه خداوند مأمور به اجرای آن بودی؟ پیامبر(ص) با صراحت فرمود: از ناحیه خدا مأمور به انجام آن بودم. او که با این سخن بیشتر ناراحت شده بود گفت: خداوندا! اگر این خلافت و ولایت حق است و از ناحیه توست؛ سنگى از آسمان بر ما فرود آور! در این هنگام سنگى فرود آمد و بر سر او خورد و او را به هلاکت رساند. (سَأَلَ سَائلُ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ)(1- معارج) _ کمک به نیازمندان، باز هم تکرار می کنیم که مراد از این حق در اموال واجبات مالی مشهور مثل زکات نیست.(22 تا 25- معارج) _ چه کسانی هیزم جهنم هستند؟ جهنم و عذاب آن باطن همین گناهانی است که افراد در دنیا خود را به آن آلوده کردند. آیه مورد بحث، نظیر آیه 24 سوره بقره (فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاس‏) تبهکاران و ستمگران را هیزم و عامل برافروختگی جهنم معرفی می کند؛ همین کسانی که در دنیا با ظلم و ستم خود آتش گناه و معصیت را در جامعه شعله ور می کردند؛ در قیامت هم هیزم و وقود جهنم شده و با ورودشان هم خود می سوزند و هم آتش دوزخ را شعله ورتر می کنند. (وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكاَنُواْ لِجَهَنَّمَ حَطَبًا) (15- جن) _ چه کردید که اهل جهنم شدید؟  دوزخیان چهار عامل را از مهمترین عوامل این بدعاقبتی خود معرفی می کنند که عبارتند از : «نماز» و «زكات» و «ترك مجالس اهل باطل» و «ایمان به قیامت»، این عوامل اهمیت و نقش فوق العاده ‏اى در هدایت و تربیت انسان دارد و بر همین اساس؛ جهنم جاى نمازگزاران واقعى، زكات دهندگان، تاركان باطل و مؤمنان به قیامت نیست.(42 تا 47 _ مدثر) در خدمت قرآن باشیم. آمین @payam_quran
🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️ بخاطر اینکه قلبی بخشنده به من دادی که بتوانم ببخشم و آرام بگیرم. فاعف عنهم و استغفر لهم 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 که توجه و عنایتت مرا در مسیر صراط مستقیم قرار می دهد. اهدنا الصراط المستقیم. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 برای هر آنی که حمایت و توجه تو موجب آن شد که غفلت نکنم و معصیتی مرتکب نشوم. لاتعاونوا علی الاثم و العدوان خدایا شکرت @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 سعه صدر، زمينه‌ساز انجام برنامه‌هاى سنگين رسالت است. أَ لَمْ نَشْرَحْ‌ ... وَضَعْنا عَنْكَ وِزْرَكَ‌ 🍃 از آينده مكتب نگران مباشيد. «وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ» 🍃 مبارزه با خرافات و آداب و رسوم جاهلى بسيار سنگين است. «وِزْرَكَ» 🍃 كار پيامبر در حدّ كمرشكن بود. «أَنْقَضَ ظَهْرَكَ» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 نام نيك و آبرو لازمه توفيق در رهبرى جامعه است. «رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ» 🍃 سنّت و برنامه الهى آن است كه بدنبال هر سختى، آسانى است. «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» (در جاى ديگر قرآن مى‌خوانيم: «سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْراً» «1» سختى‌ها و مشكلات زوال‌پذيرند و به آسانى تبديل مى‌شوند). صبر و ظفر هر دو دوستان قديمند بر اثر صبر نوبت ظفر آيد 🍃 انسان بايد بعد از فارغ شدن از هر كار و مسئوليّتى، آماده پذيرش مسئوليّت ديگر و تلاش و كوشش ديگر باشد. «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ» _________________ «1». طلاق، 7. @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 تلاش‌ها بايد جهت الهى داشته باشد. «إِلى‌ رَبِّكَ فَارْغَبْ» 🍃 تلاش و كوشش بايد همراه با اخلاص باشد. فَانْصَبْ‌ ... إِلى‌ رَبِّكَ فَارْغَبْ‌ 🍃 براى توجه به خداوند بايد نهايت تلاش را بكار برد. «فَانْصَبْ‌- إِلى‌ رَبِّكَ فَارْغَبْ» 🍃 پيمودن راه خدا بايد عاشقانه و با رغبت باشد. «إِلى‌ رَبِّكَ فَارْغَبْ» 🍃 رغبت‌ها و تمايلات تنها سزاوار اوست نه ديگران. «إِلى‌ رَبِّكَ فَارْغَبْ» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا