eitaa logo
دکتر غزل قلوزی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه
115 دنبال‌کننده
808 عکس
455 ویدیو
5 فایل
در این کانال مطالبی حاوی مسائل روز اقتصادی ایران، اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی از اندیشمندان و صاحب نظران فقه و اقتصاد، گاهی تحلیل‌های بنده و گاهی برخی مسائل بینشی و ارزشی مورد پسند ارائه میگردد
مشاهده در ایتا
دانلود
دوستان بزرگوار توصیه میکنم کتاب فریب بزرگ پروفسور مسعود درخشان را مطالعه بفرماییدhttps://eitaa.com/Phd_ghalvazi911
♦️بازخوانی رویکرد شهید صدر در مورد هویت علمی اقتصاد اسلامی 📝محمد جواد توکلی چکیده شهید صدر (ره) هنگام بحث از هویت اقتصاد اسلامی از این عنوان که اقتصاد اسلامی علم نیست، استفاده می‌کند. این بیان عمدتا به مفهوم نفی هویت علمی اقتصاد اسلامی در دیدگاه ایشان تفسیر شده است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی، ضمن بازخوانی دیدگاه شهید صدر در مورد هویت علمی اقتصاد اسلامی، این فرضیه مطرح می‌شود که هرچند ایشان علم اقتصاد اسلامی به مفهوم دیالیکتیکی، اثباتی محض و پیشینی را نفی می‌کنند، ولی امکان تدوین آن به دو روش پسینی استقرائی و قیاسی را ممکن می‌داند. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که در نظر شهید صدر تحقق علم اقتصاد اسلامی، به عنوان دانشی اثباتی، مشروط به تحقق(عینی/فرضی) مذهب اقتصادی اسلام به عنوان ساختارهای نهادی مورد نظر اسلام است. در این چارچوب علم اقتصاد اسلامی می‌تواند دو کارکرد تشریح کارآمدی مذهب اقتصادی اسلام (ساختارهای نهادی ایجاد شده) و کمک به تکمیل گزاره‌های تجویزی آن (بعد تجویزی مذهب اقتصادی) را داشته باشد. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
⭕️بنظرتون چه کسانی و چرا مساله اصلی کشور را در حسابداری بنزین و گران کردن انرژی و تمثیل‌های کودکانه غلط مثل تفاوت قیمت بطری آب با بنزین قرار دادند؟! چرا ذهن هیچ اقتصاددان و مدیری در مسائل اساسی مثل خودکفایی، جهش تولید دانش‌بنیان، افزایش ارزش پول ملی، تامین مسکن، مردمی‌سازی اقتصاد، خلق پول خصوصی، اصل۴۳ و ۴۴ قانون اساسی، دستمزد عادلانه، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اصلاح الگوی مصرف، بنگاهداری شبکه بانکی، مبارزه با قاچاق، رفع انحصار، جلوگیری از تداول و تکاثر ثروت، شکاف طبقاتی و.. نیست؟ تقلیل مسائل یک کشور به یک مغالطه «حسابداری» و «بحران‌نمایی» آن، قطعا «حساب‌شده» است.. بنظر شما این مغالطات باعث انحراف ذهن سیاستگذار و مردم از چه اولویت‌های اقتصادی گردیده است؟! ✍سیدامیرحسین حسینی 💢کانال خبری @shohadayeiran57
✍️بیانات حجت الاسلام دکتر محمد اسماعیل توسلی هیئت علمی دانشگاه علامه در رابطه با درآمد بانکها: ❇️به خاطر قدرت خلق پول است که شاهد رشد مضاعف بانکها حتی بانکهای قرض الحسنه هستیم. با ظهور بانک ها در اقتصاد و گسترش آن، اینها هم از مسیر انواع قراردادهای ربوی همانند سرمایه داران ربا خوار به نابرابری ثروت در جامعه دامن زدند و هم همانند دولت ها از مسیر ظرفیت عظیم خلق پول از طریق بانکداری ذخیره جزئی با ضریب فزاینده و یا از طریق خلق پول از هیچ با ایجاد اعتبار در حساب که در اختیارشان قرار گرفت توزیع نابرابر ثروت را در جامعه دو چندان کردند. ✅مسأله مهم تر این است که بانک‌ها در رویکرد واسطه وجوه تنها درآمدشان محدود به همان کارمزد است که تنها نسبت کوچکی از نرخ بهره اسمی را تشکیل می‌دهد. اصل پول و درآمد بهره با کسر کارمزد متعلق به سپرده‌گذار است. در رویکرد ذخیره جزئی، که خلق پول با ضریب فزاینده در چرخه بانکی رخ می‌دهد. در اینجا بانک‌ها گرچه کل درآمد حاصل از نرخ بهره را مالک می‌شوند. اما اصل پول متعلق به سپرده‌گذار است که نزد بانک سپرده شده و در قبال استفاده از خدمات حساب جاری هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند. در رویکرد سوم یعنی خلق پول از هیچ با ایجاد اعتبار در حساب بانکها کل درآمد حاصل از نرخ بهره و اصل پول وام داده شده را در انتها مالک می‌شوند. در این حالت، بانک برای متقاضی وام اعتبار در حساب جاری ایجاد می‌کند و متقاضی پس از مدتی اصل وام گرفته شده و بهره‌اش را که حاصل دسترنج و تولید ارزش افزوده است کامل با بانک تسویه می‌کند. آن ویژگی‌ای که بانک را بانک می‌کند همین ظرفیت عظیم خلق پول است نه آن قراردادهای ربوی. زیرا قراردادهای ربوی چندین هزار سال در بین جوامع بشری رواج داشت اما بانکی پدیدار نشد. قابل ذکر است که در این رویکرد، هر مؤسسه‌ای که وام اعطا می‌کند حتی اگر مانند صندوق‌های قرض‌الحسنه وام بدون بهره بپردازد توانایی بالقوه خلق پول از هیچ دارد و گرچه بهره‌ای دریافت نمی‌کند، اما پس از مدتی مالک اصل پول وام داده شده می‌شود. به خاطر همین قدرت خلق پول است که شاهد رشد قارچ گونه انواع بانک‌ها از جمله بانکهای قرض الحسنه هستیم. والا بانکهای قرض الحسنه ای را میشناسیم که اوایل انقلاب و پیشتر تاسیس شدند و مقبول هم هستند اما هنوز یکی یا دو شعبه بیشتر ندارند. زیرا اینها خلق پول نمی کنند. ✳️از منظر اقتصاداسلامی با ماهیت شناسی خلق پول اکل مال به باطل بودن آن چه از طریق ضریب فزاینده و چه از طریق خلق پول از هیچ قابل اثبات است که در پیام بعدی بیان خواهد شد. 👇👇👇 انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم 🆔@anjomanEGHTESADISLAM
👈 اولا بانکداری ذخیره جزئی با ضریب فزاینده به مثابه عمل متقلبانه و اکل مال به باطل است. زیرا، در فرایند بانکداری ذخیره جزئی خلق پول از پول منتشره بانک مرکزی شروع می شود و با ضریب فزاینده پولی در نظام بانکی به افزایش چند برابری سپرده می انجامد. این فرایند که در آن بانکها به طور تجمعی خلق پول می کنند مفهومش این است یک واحد پول تولید شده از سوی بانک مرکزی در حضور ضریب فزاینده در چرخه بانکهای تجاری چندین برابر ادعای مالکیت را در پی دارد. این از حیث حقوقی یعنی یک واحد پول چندین مالک دارد. شاهد بر مدعا اینکه اگر نظام بانکی با هجوم بانکی مواجه شود توان پرداخت ندارد و پاسخگوی این ادعاهای مالکیت ایجاد شده نیست. و حال آن که از لحاظ حقوقی و فقهی یک مال در آن واحد و از جهت واحده نمی تواند چندین مالک داشته باشد مگر به نحو مشاع. مانند فروش یک زمین به چند نفر که مصداق کلاهبرداری، عمل متقلبانه و اکل مال به باطل است. 👈ثانیا، در مورد خلق پول از هیچ باید گفت به مثابه چک صوری و اکل مال به باطل است. زیرا، خلق اعتباری که بانک می‌کند بدین معناست که پولی را که وجود ندارد در ذهن تسهیلات‌گیرنده به‌گونه‌ای وانمود می‌کند که در حسابش واریز شده است. بانک نمی‌گوید: «برو با اعتباری که من در بازار دارم خرید کن». بلکه بانک وانمود می‌کند این پول در بانک من وجود دارد، براین‌اساس شما برو و خریدهای خود را انجام بده. چون بر اثر تجربه می‌داند که بعد از مدتی می‌تواند جایگزین کند. این در حقیقت از هیچ پول خلق می‌کند و در ترازنامۀ بانک این وام به‌صورت دارایی ثبت می‌شود و برای گیرندۀ تسهیلات بدهی است که اصل و فرع آن را باید به بانک برگرداند. برای تقریب به ذهن چک‌های صوری را مثال می‌زنم که دِین اعتباری و صوری است. فقها نوعاً در دِین واقعی جایز می‌دانند که چک تنزیل شود. زیرا، دِین واقعی مال است. اما در مورد چکهای صوری همۀ فقها می‌گویند، چون دِین واقعی که مال است وجود ندارد، شما نمی‌توانید آن را تنزیل کنید پس مشروع نیست. 💠در اینجا بانک هم به‌واسطۀ اینکه بانک شده و همین که مردم به آن اطمینان پیدا می‌کنند، پولی را که وجود ندارد، با باز کردن اعتبار در حساب برای شخص و دادن دسته‌چک یا کارت اعتباری به او وانمود میکند که وجود دارد و خلق پول از هیچ، از اینجا پدید می‌آید. لذا از حیث فقهی می‌توان عنوان اکل مال به باطل را بر آن صادق دانست. زیرا، مالی را که وجود ندارد برایش فرض وجود می‌کند. پس اگر در چکهای صوری و دوستانه مشروعیت آن پذیرفته نشد، در اینجا هم مشروعیتش پذیرفته نیست و یک ریال خلق پول هم اکل مال به باطل است. ✅ نکته مهمی که از آن غفلت شده و باید در این فرایندها باید به آن توجه داشته باشیم این است که خلق پول چه از طریق پایه پولی با انتشار پول از سوی بانک مرکزی و چه از طریق خلق پول از هیچ با ایجاد اعتبار در حساب در حضور بانکداری ذخیره جزئی و ضریب فزاینده پولی صورت می گیرد. در نتیجه هر دو پول به محض ورود به چرخه بانکداری تجاری با ضریب فزاینده منجر به افزایش چند برابری سپرده ها و در نتیجه افزایش بهمن وار حجم نقدینگی می گردند. اینکه آمارها نشان دهنده خلق و تولید روزانه چندین هزار میلیارد تومان نقدینگی در نظام بانکی ایران است تنها با توجه به تحلیل بالا قابل تفسیر است. نکته مهم دیگری را هم باید به آن توجه کنیم این است که حتی اگر سیاست ذخیره صد در صد را اعمال کنیم باز شاهد خلق پول از هیچ خواهیم بود. البته دیگر با ضریب فزاینده چند برابر نخواهد شد. در اینصورت افزایش نقدینگی تنها جمع افزایش مقدار پایه پولی و مقدار خلق پول از هیچ خواهد بود. انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم 🆔@anjomanEGHTESADISLAM
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ای نهضت بیداری، یا فاطمه الزهرا، در بطن زمان جاری، یا فاطمه الزهرا🖤 شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرای اطهر(س) بر همه شیعیان تسلیت باد🖤
📣 تولید نفت خام ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک، در ماه نوامبر (آبان‌ و آذر) با ۷ هزار بشکه افزایش به ۳ میلیون و ۱۲۸ هزار بشکه رسید و جایگاه سومین تولیدکننده نفت در این سازمان را حفظ کرد https://eitaa.com/joinchat/977600512C63124d2351
📣 امیرالمومنین علیه السلام: تيزى زبان، برنده تر از تيزى سرنيزه است غررالحكم حدیث4898
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
نشست نقد علم اقتصاد دانشگاه امام حسین - کامل.mp3
39.65M
🎙صوت کامل نشست علمی فریب بزرگ موضوع: ریاضیات، علم اقتصاد و فریب بزرگ 🗣 استاد: پرفسور مسعود درخشان جلسه اول تدریس کتاب "فریب بزرگ" دانشگاه امام حسین علیه‌السلام ۱۴۰۲/۰۳/۰۲ 💠 @profderakhshan
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
جلسه دوم فریب بزرگ دکتر درخشان.mp3 LQ.mp3
31.77M
🎙صوت کامل نشست علمی فریب بزرگ - موضوع: ریاضیات، علم اقتصاد و فریب بزرگ 🗣 استاد: پرفسور مسعود درخشان جلسه اول تدریس کتاب "فریب بزرگ" دانشگاه امام حسین علیه‌السلام ۱۴۰۲/۰۳/۰۹ 💠 @profderakhshan
1646635394_ليبراليسم- نهايي- 15 اسفند 1400 (1).pdf
1.01M
لیبرالیسم ریشه فساد و چپاول اقتصادی، نویسنده:پروفسور مسعود درخشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تحلیل حیرت‌انگیز مقام امنیتی اسرائیل از اسلام و حماس یک مقام سابق امنیتی رژیم‌صهیونیستی در اظهاراتی حیرت‌انگیز، با اشاره به انگیزه‌های دینی حماس در جنگ با اسرائیل: پیروزی از آن کسانی است که قدرت صبر کردن دارند و نیروهای حماس مصداق بارز «ان الله مع الصابرین» هستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺حمله ارتش اسرائیل به بیماران با بولدوزر 🔹ارتش رژیم صهیونیستی به بیماران بستری بر روی تخت‌های بیمارستان کمال عدوان نوار غزه با بولدوزر حمله کرده است. @QudsOnline
💠 رابطه و 🔸قسمت اول 🔹در بحث فلسفه هنر مسأله‌ای با این گذاره مطرح می‌شود: آیا فرم و محتوا از هم قابل تفکیک هستند یا خیر؟ 🔹این موضوع از نظرگاه متفکران و اندیشمندان هنر، مثل شهید آوینی مساله ای بسیار عمیق است البته ایشان معتقدند فرم و محتوا از هم جدایی پذیر نیست اگر کسی بخواهد هنر را یک ابزار و یک ظرف برای انتقال پیام تصور کند دچار یک خطای ذهنی و فلسفی شده و اساسا در فضای هنرِ غیر یا هنر تمدن مقابل مضمحل می‌شود. 🔹نکته اصلی که باید در نسبت سبک زندگی و حجاب استایل در نظر گرفته شود این است که حجاب استایل به عنوان یکی از مشتقات چندم صنعت مد واز دستاوردهای هنر تمدن غرب است، این هنر خودش دارای ذاتی با انتقال پیام و معنا است و غفلت از این پیام و معنا در ذات حجاب استایل به عنوان یکی از دستاوردهاي هنری تمدن غرب ما را مضمحل در آن خواهد کرد. 🔹لذا در نسبت پدیده ای به نام حجاب استایل و سبک زندگی باید دقت کرد که حجاب استایل به عنوان یک فرم از سبک زندگی که معنای خاصی از تمدن غرب را حامل است قطعا در هر فرهنگی منتشر خواهد کرد و این فرم از معنای خودش تفکیک پذیر نیست. 🔹سبک زندگی که تمدن غرب پیشنهاد می‌کند همان سبکی است که امروزه ما به عنوان چالش خانواده اسلامی با آن رو به رو هستیم. ↩️ ادامه دارد .... ✍شقایق شیخی
🔸افزایش حقوق کارمندان و تورم سال ۹۷ حقوق ۱۰٪ تورم ۳۱٪ ۹۸ ۲۰٪ و ۴۱٪ ۹۹ ۱۵٪ و ۴۸٪ ۱۴۰۰ ۲۰٪ و ۴۵٪ ۱۴۰۱ ۲۰٪ و ۴۶٪ ۱۴۰۲ ۲۰٪ و ۴۵٪ ۱۴۰۳ ۱۸٪ و ۳۵٪ (پیش بینی) 🔹اگر سال ۹۶ حقوق و تورم را ۱۰۰ واحد در نظر بگیریم، سال ۱۴۰۳حقوق به ۳۰۹ واحد و تورم ۱۱۳۲ واحد میرسن، یعنی حقوق حدود یک چهارم شده 🔸سوال اینجاست که این خلق و چاپ پولی که موجب اختلاف تورم و دستمزد شده اگر به جیب کارگر و کارمند نرفته، اکنون در جیب کیست؟
🔥اقتصاددان خارجی در بیت رهبری❗️ 🔻دکتر«بودی یانا»Boediono دارای دکتری تخصصی و همچنین سه دکتری افتخاری از دانشگاههای بین المللی و صاحب مقالات علمی فراوانی است و در دهه قبل به عنوان وزیر دارایی و کشور ۲۷۵ میلیونی مسئولیت داشت. 🔻وی در سال ۱۳۹۱ در دیدار با رهبر حکیم انقلاب با اشاره به تخصص خود در زمينه اقتصاد، خطاب به امام خامنه‌ای گفت: من ديدگاههاي جنابعالي را درخصوص مطالعه كرده ام و اين ديدگاهها بسيار جالب و جديد است. 🔸پ.ن۱: اما در کشور خودمان ایران امثال را داریم که پس از چند دهه که نظام مظلوم اسلامی، کرسی درجه اول تدریس و پژوهش و مشاورت را به انضمام میلیاردها تومان پول در اختیارشان قرار داده تا نسل جوان را مطابق ارزشهای اسلامی تربیت کنند؛ ناگهان پرده بر می اندازند و شمشیر لیبرالیسم را بر فرق اسلام فرود آورند و افتخار می کنند!! 🔸پ.ن۲:تفکر غنی‌نژادی بجای اینکه در سال ۹۱ به راهبرد اقتصاد مقاومتی عمل کنند، با نسخه‌های اقتصاد لیبرالیستی یک دهه سقوط اقتصادی را بر کشور تحمیل کردند و امروز به جای شرمساری و عذرخواهی و پاسخگویی، نعل وارونه می زنند یکی‌شان از و تغییر قانون اساسی سخن می گوید... و دیگری فریاد می‌زند خمینی و خامنه‌ای که سخن خدا را بر لب دارند نباید سخن بگویند...!! 🔸پ.ن۳:این نمونه‌ای از بی نهایت نمونه‌هایی است که در آرشیو بیت خاک می خورد. کاش فیلم های اصلی این دیدارها منتشر شود تا دستان مستندسازان و پژوهشگران برای دفاع از حقیقت در برابر هجوم‌ها پُر‌تر باشد. ✍حمیدرضا ابراهیمی ✅ گامی نو:👇 @Gaami_no
🏷️ عدالت و نتیجه آن در اذهان عمومی جامعه و استمرار حاکمیت 🔹مفهوم عدالت این است که استحقاق های طبیعی و واقعی در نظر گرفته شود و به هر کس مطابق آنچه لیاقت دارد داده شود، اجتماع حکم ماشینی را پیدا می کند که هر جزء آن در جای خودش قرار گرفته است. 🔹عدالت فضیلتی است که تحول در جان آدمی و جوامع بشری منوط بدان است، فقدان عدالت در جامعه باعث پیدایش تبعیض، ستم و فساد و فقدان وفاق عمومی می‏ شود و در نتیجه، جامعۀ سالم تبدیل به جامعه ‏ای مبتنی بر نابرابری، تبعیض، بی‏عدالتی و ناهمگون می‏ گردد. 🔹جامعه ‏ای که از تبعیض و بی‏ عدالتی آکنده گردد، از فضیلت، وفاق و همبستگی فاصله می‏ گیرد و به سوی از هم پاشیدگی و اضمحلال می ‏رود. قدرت سیاسی و حکومت مبتنی بر کفر و همراه با کفر دوام و استمرار می‏ یابد ولی حکومت و قدرت مبتنی بر بی‏ عدالتی و ستم بی‏ دوام و ناپایدار است. در سایۀ عدالت، انسان عادل، قانون عدل و جامعۀ عادلانه تحقق می‏ یابد و فقدان عدل انسان فاسق و ستمکار، قوانین غیر انسانی و جامعه ‏ای آلوده و تباه را به دنبال دارد. 🔹تفکّر منظم و سازمان‌یافته درباره‌ی عدالت به دو بخش نظری و عملی تقسیم می‌شود. در بخش نظری که همان نظریه‌پردازی درباره‌ی محتوای عدالت اجتماعی است دارای وجوه و ابعاد متعددی است که بحث در مفهوم عدالت و تعاریف و اقسام آن و بحث در تعیین اصول عدالت بخشی از این ابعاد متنوع را تشکیل می‌دهد. 🔹حال با همه این تفاسیر آیا صرفا صحبت از عدالت و عدالت طلبی کافیست؟ آیا همین گفتگو ها کفایت می‌کند؟ عدالت اقسام گوناگونی دارد اما موضوعاتی از قبیل ماجرای را باید شفاف و روشن بررسی کرد تا اذهان عمومی شاهد برخورد قاطع حاکمیت با این اتفاقات باشند! کمااینکه مسئولین نباید اجازه بروز چنین اتفاقاتی را بدهند! 🔹بی توجهی به مسئله مبارزه با فساد، سبب فاصله طبقاتی بیشتر شده و این بی توجهی باعث گسترش فقر می‌شود. یک معضل بزرگ در مسیر رشد اقتصادی کشور است و نیازمند برخورد قاطعانه است تا امنیت و پیشرفت در کشور حاصل شود. 🔹عدالت جز با برنامه ریزی صحیح ایجاد نخواهد شد، البته نمایندگان محترم مجلس شاید بعد از تصویب ارتقاء سن به این مسائل هم رسیدگی کنند! البته گلایه ای هم نیست اگر رسیدگی نکنند، تا زمانی که مؤذن جامعه خواب باشد یا خودش را بخواب زده باشد وضعیت از این بهتر نخواهد شد! 🔹جنبش های دانشجویی در این سال های گذشته و در راستای از دانشگاه نسبت به مسائل مختلف بی تفاوت شده اند! که باید صدای بطن جامعه باشد حالا هم‌صدا با عده ای دارد لگد بر بدن کم جان می‌زند! امیدوارم دانشجویان به خودشان بیایند، قبل از آنکه دیر بشود ! 🔹امام خامنه ای می‌فرمایند : هزار سال است که امت اسلامی برای قسط و عدل دعا می‌کند. این نظام اسلامی به وجود آمده است؛ اولین کارش اجرای قسط و عدل است. قسط و عدل، واجب‌ترین کارها است. ما رفاه را هم برای قسط و عدل می‌خواهیم. 🕰️ مدت مطالعه: ۳ دقیقه 👤🖊️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟧اشکالات قانون جدید بانکداری 🔴بانک‌ها غلط می‌کنند بنگاه‌داری کنند، جلوی آن‌ها باید گرفته شود. 🔴گروگان گیری اقتصاد کشور توسط بانک‌های خصوصی 🟣آقای رئیسی مراقب باشید بانک‌ها مثل دولت قبل زمینتان نزنند. ⛔️دو سوم اقتصاد در اختیار بانک‌های خصوصی است. ❌مواردی که به نفع مردم و به ضرر بانک و نظام سرمایه‌داری بوده در قانون حذف شده است : 1️⃣ممنوعیت خلق پول توسط بانک های خصوصی 2️⃣ممنوعیت بنگاه داری توسط بانک‌ها 3️⃣ممنوعیت حیله ربوی در بانک‌ها 🟢«الگوی اقتصاد مقاومتی؛ الگوی نجات بخش اقتصاد ایران» •┈┈••••✾🔸🇮🇷🔸✾•••┈┈• 🔰کانال رسمی حجت‌الاسلام دکتر احمدعلی یوسفی در پیام‌رسان ایتا 🆔 @ah_yosefi
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا ابلاغ می‌گردد: 1. تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط. 2. پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه. 3. محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ رقابت‌پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان‌ها و به کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور. 4. استفاده از ظرفیت اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخص‌های عدالت اجتماعی. 5. سهم‌بری عادلانه عوامل در زنجیره‌ تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه. 6. افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی (بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص. 7. تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید (مواد اولیه و کالا). 8. مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید.
9. اصلاح و تقویت همه‌جانبه‌‌ی نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی. 10. حمایت همه‌جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق: - تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم. - گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز. - تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات. - برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید، و تنوع بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه. - استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز. - ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف. 11. توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج. 12. افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور از طریق: - توسعه‌ی پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان. - استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی. - استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای. 13. مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق: - انتخاب مشتریان راهبردی. - ایجاد تنوع در روش‌های فروش. - مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش. - افزایش صادرات گاز. - افزایش صادرات برق. - افزایش صادرات پتروشیمی. - افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی. 14. افزایش ذخایر راهبردی نفت وگاز کشور به منظور اثرگذاری در بازار جهانی نفت و گاز و تأکید بر حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز، بویژه در میادین مشترک. 15. افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه (براساس شاخص شدت مصرف انرژی) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع. 16. صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی‌سازی اندازه‌ی دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زاید.