📜 حمایت بیش از ۱۵۰ نفر از اساتید علوم انسانی مطرح کشور از دکتر #سعید_جلیلی
🔰 در این لیست نام علماء، مدیران و اساتید هیئت علمی دانشگاه ها و پژوهشگاههای متخصص در #علومانسانی مشاهده میشود.
🔸 جهت مشاهدهی لیست کامل اساتید علوم انسانی حامی دکتر جلیلی اینجا کلیک کنید.
📥 دانلود پوستر با کیفیت بالا
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
20.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤝 #خردنما | بررسی برجام یکبار برای همیشه
➖ #پزشکیان: برجام چی توشه؟
➖ اعضای اصلی تیم مذاکرات یکبار برجام را با دقت نخواندند.
➖ #عراقچی: اشتباه تایپی در برجام است؟
➖ دسترسی به "military" (نظامی) در برجام
➖ #کمالوندی: حاج آقا شما چرا انگلیسی میخوانید؟
➖ #ظریف: در برجام واژه "suspend" (تعلیق) نیامده است.
➖ در حالکه این واژه تعلیق چندبار در برجام تکرار شد.
➖ اینها برای #انتخابات به هر نوع توافقی نیاز داشتند.
👤 دکتر #سیدمحمود_نبویان
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
13.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🧠 #خردنما | اشکال شما اینه که دانشمندان رو قبول ندارید!
🗳 رأی میدهم به کسی که سالها به #جوانان #متخصص بها داد.
👤 دکتر #سعید_جلیلی
➕ #انتخابات #پزشکیان
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
نقد فلسفی فرگشت.mp3
34.4M
🦍 #خردنوا | نقد فلسفی فرگشت
00:30 عدم ارتباط منطقی بین پذیرش فرگشت و انکار خدا
08:07 عدم تبیین پیدایش حیات
09:38 عدم توجیه ارزشهای اخلاقی
13:37 تقلیلگرایی و نگاه نهیلیستی فرگشت
15:58 منحصر دانستن علل در علیت مادی
33:31 عدم توانایی توجیه امور روحانی و ذهنی
👤 دکتر #محمد_سربخشی
📚 #فلسفه_علم | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🕋 #مکتب | زیارت اربعین:
🔰 بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ
♻️ خون پاکش را در راه تو بخاک ریخت تا بندگانت را از جهالت و حیرت و گمراهی نجات دهد.
📥 دانلود با کیفیت بالا
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انواع نفس .mp3
16.32M
🔬#خردنوا | وحدت یا دوئالیسم نفس و بدن
01:37 حقیقت یگانه آدمی
04:15 دوئالیسم و فیزیکالیسم
05:54 اصطلاحات مختلف نفس
08:12 تفاوت جهتیِ روح و نفس
09:20 نفس و بدن از دیدگاه صدرا
👤 دکتر #محمد_فنایی_اشکوری
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۸
🧩 سودگرایی (واقعگرایی) ۱
💰 به صورت كلی، سودگرایی نظریهای است كه معتقد است یگانه معیار نهایی صواب، خطا و الزام اخلاقی عبارت است از اصل سود. منظور از اصل سود به این معنا است كه ما بیشترین غلبه ممكن خیر بر شر (یا كمترین غلبه ممكن شر بر خیر) را در كل جهان (یا دست كم، در جامعه خود) محقق كنیم.
۱. سودگرایی عملنگر: برای تشخیص حكم اخلاقی همواره و در هر موردی، باید بپرسیم: «این عمل من در این موقعیت چه تأثیری بر غلبه كلی خیر بر شر دارد؟» نه این كه بپرسیم: «این نوع عمل از هركسی در این نوع از اوضاع و احوال چه تأثیری بر غلبه كلی خیر بر شر دارد؟»
۲. سودگرایی عام: پشتوانه سودگرایی عام این است كه اگر در موقعیت خاصی انجام كاری برای كسی صواب است، پس انجام آن برای همه كسانی كه موقعیت مشابهی دارند صواب است.
۳. سودگرایی قاعدهنگر: معتقد است كه ما باید همواره سعی كنیم كه با توسل به قواعد اخلاقی تكلیف خود را در موارد جزئی تعیین كنیم.
🪵 اصول اندیشه سودگرایانه بنتام
۱. فقط لذت خوب است و فقط درد بد است.
۲. لذتها و دردها قابل اندازهگیری و سنجشاند. لذات را میتوان بر اساس شدت، پایداری، مطمئن الحصولبودن، نزدیکی و دوری، باروری، خلوص و شمولیت و گستردگی مورد محاسبه و ارزیابی قرار داد. بنتام برای هر یك از این هفت معیار ضریبی قائل میشود و سپس آنها را با هم جمع میكند.
۳. هدف هر فردی رسیدن به لذت و اجتناب از درد است. به عقیدة وی آدمیان نه تنها باید غایت الغایات كارهای خود را رسیدن به چنان هدفی قرار دهند؛ بلكه اصولاً به نحو گریزناپذیری چنین میكنند. به تعبیر دیگر، در كانون اندیشه اخلاقی بنتامیك نوع لذتگرایی روانشناختی قرار دارد و آن این كه وی مدعی است كه رفتار آدمیان متأثر از حالات لذت و درد است و هر شخصی نیز برای تأمین خیر و نفع خود تلاش میكند.
۴. انسانها هر چند در حقیقت به دنبال رسیدن به لذت شخصی و پرهیز از الم شخصیاند، اما لازم است كه افزایش عمومی لذت را نیز هدف خویش قرار دهند. گونهای كه منطق و قانون بتوانند با حمایت و یا مقابله با چنین گرایشی بنای سعادت را بر پا كند.
✍ نقد و بررسی دیدگاه بنتام
۱. خودپسند دانستن همه انسانها: یكی از ایرادهایی كه معمولاً، از همان ابتدا، به نظریه بنتام میگرفتند این بود كه، اگر هر كسی بالضروره در جستجوی لذت خویش است پس باید بشریت را موجودی خودپسند بدانیم.
۲. نقد معیارهای هفتگانه: معیار اول و دوم، یعنی «شدت» و «مدت»، از قبل توسط فیلسوفان دیگر مطرح شده بودند، یعنی اینها از ابتكارات بنتام نیستند، و كسی درباره آنها بحثی ندارد. اما معیار سوم و چهارم یعنی «مطمئن الحصول بودن» و «نزدیكی و دوری» تا اندازهای سؤال برانگیزند. به نظر میرسد این دو عامل در میزان لذت و الم تأثیری نداشته باشند. معیار پنجم و ششم یعنی باروری و خلوص نیز به نظر میرسد در اینجا نباید ذكر شوند؛ زیرا مربوط به لذت غیری و عرضیاند و نه لذت ذاتی. عامل هفتم، یعنی شمولیت و گستردگی نیز مشكلزا است. شمولیت و گستردگی یك لذت، در حقیقت، تعداد افرادی است كه آن لذت شامل حال آنها میشود. حال اگر دو لذت را در نظر بگیریم كه از نظر كل مقدار لذتی كه در بر دارند یكسان باشند. مثلاً هر دو به میزان صد واحد لذت را در بر داشته باشند، اما از نظر میزان گستردگی و شمولیت با هم متفاوت باشند. به این صورت كه یكی از آنها در میان صد نفر پخش شود به گونهای كه هر كسی یك واحد لذت ببرد و دیگری در میان ده نفر پخش شده باشد به گونهای كه هر كدام به میزان ده واحد لذت ببرند، در این صورت چرا باید لذت نوع اول را برتر و بهتر از لذت نوع دوم بدانیم؟
۳. نادیده گرفتن لذتهای اخروی: اگر بنا است میزان و معیار ارزش اخلاقی را در میزان سود و لذت حاصله از آن جستجو كنیم، چرا نباید سود اخروی و آنجهانی آنها را نیز مورد توجه قرار دهیم؟
۴. مستلزم نوعی هرج و مرج اخلاقی: اگر انسان در هر موقعیت جزئی به منظور تأمین منافع شخصی خود به اصول كلی متمسك شود، این خطر را در پی دارد كه ممكن است افراد دیگر در مواقع دیگر، با تمسك به همان اصول، علیه خود وی استناد كنند.
۵. جامعیت نداشتن: بنتام بر این پندار بود كه كار خوب كاری است كه منافع فردی را در پی داشته باشد. اما از آنجا كه جز از راه تأمین منافع اجتماعی نمیتوان منافع فردی را تأمین كرد، تأمین منافع اجتماعی نیز خوب میشود. بنتام هدف را منفعت شخصی میداند، اما معیار را منفعت عمومی و سود اكثری.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۶۵-۱۹۳
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🎙 #درسگفتار | علم و دین
(بر اساس کتاب دین و علم، نوشته ایان باربور)
🧩 ۳۰ فایل صوتی و موضوعی
👤 استاد #یوسف_دانشور
📚 #فلسفه_علم | #فلسفه_دین | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
📘 علم و دین ۱
🏷 معرفی ایان باربور
🏷 نکتهای پیرامون کتاب