82.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
1⃣ فیلم کامل نشست جریانشناسی فکری قانونگذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی
تعریف اصلاحطلبی
جامعه مدنی
نگرشهای گوناگون در مردم سالاری
مردم سالاری دینی و غیردینی
تعدد قرائتها در گفتمان اصلاحات
اومانیسم بهمثابه انسانشناسی اصلاحات
ایجاد گفتمان قانونگذاری علیه خدا
👤 دکتر #محمدرضا_باقرزاده
📤 کیفیتهای مختلف
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
50.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
2⃣ فیلم کامل نشست جریانشناسی فکری قانونگذاران دورهی مشروطه
مبانی فکری مشروطهخواهان
مشروعیت مشروطه
اعتماد مرحوم نائینی و آخوند خراسانی به مشروطه
آشنایی شیخ فضل الله با «ایسم»های غربی
👤 دکتر #مهدی_ابوطالبی
📤 کیفیتهای مختلف
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
38.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
3⃣ فیلم کامل نشست جریانشناسی فکری قانونگذاران مجلس خبرگان قانون اساسی
تعریف جریانشناسی
جامعیت قانون اساسی
توجه به همه ابعاد مادی، معنوی، فردی و اجتماعی انسان در قانون اساسی
و ...
👤 دکتر #رضا_محمدی
📤 کیفیتهای مختلف
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🗂 #پرونده_ویژه | پیوند مطالب بنیان قانون (جریانشناسی فکری قانونگذاران)
➖ صوت و فیلم کامل ادوار مجلس شورای اسلامی
➖ صوت و فیلم کامل دوره مشروطه
➖ صوت و فیلم کامل خبرگان قانون اساسی
➖ مبانی اندیشه اصلاحطلبی
➖ عنوان نکنید که در دولت همچو کردند...
➖ در واقع پلورالیسم راه گفتگو را میبندد
➖ خشت اول را قانونگذار میگذارد
➖ تحولات غرب؛ ضد استکبار یا ضد خدا؟
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۵
🧩 لذتگرایی (واقعگرایی) ۲
1⃣ لذتگرایی حسی آریستیپوس
این نظریه بر این نكته تأكید دارد كه هر چیزی كه دارای لذت حسی باشد، ذاتاً خوب است. و ارزش هر چیز دیگری تنها و تنها با همین معیار سنجیده میشود.
🔻 معرفتشناسی آریستیپوس
آریستیپوس در معرفتشناسی، دیدگاهی شكاكانه اتخاذ كرده است؛ كه با دیدگاه اخلاقی او درباره لذت حسی و آنی كاملاً سازگار است. حاصل عقیده او، این جمله است كه «ما فقط به احساسهای خود میتوانیم اطمینان داشته باشیم». و به تعبیر دیگر، «تنها احساسهای ما به ما معرفت یقینی میدهند. اما درباره اشیاء فی نفسه، حواس نمیتوانند هیچ آگاهی یقینی به ما بدهند، و همچنین هیچ معرفت یقینی نسبت به احساسهای دیگران نداریم. بنابراین، احساسهای شخصی باید پایه و اساس برای رفتار عملی باشند».
🔻 لذت جسمانی یا غیر جسمانی؟
۱. بسیاری از اندیشمندان و مورخان فلسفه، و حتی فیلسوفانی مانند جان لاك، بر این عقیدهاند كه آریستیپوس سعادت را در لذت جسمانی میدانست.
۲. برخی دیگر از نویسندگان بر این باورند كه آریستیپوس و سایر كورنائیان لذت را تنها به معنی لذات حسی نمیفهمیدند، بلكه بر لذات عقلانی نیز تأكید داشتند.
۳. برخی دیگر از نویسندگان گفتهاند: آریستیپوس و پیروانش، افزون بر لذت، فضیلت را نیز دارای ارزش ذاتی میدانند و این با لذتگرایی حقیقی حسی و جسمانی ناسازگار است.
✍ نقد و بررسی
۱. نقص در معرفتشناسی
این دیدگاه، حاكی از نوعی حسگرایی افراطی است. و این سخن كه «ما نمیدانیم كه عسل شیرین است و گچ سفید است و آتش میسوزاند و خنجر آهنین میبرد»؛ بلكه صرفاً احساسهایی از آنها را میدانیم، از نوعی شكگرایی نسبت به عالم واقع حكایت میكند.
۲. غفلت از پیامدها
چه بسیارند لذات آنی و زودگذری كه منشأ آلام و بلایای فراوانی در آینده میشوند. چنانكه افراط در میگساری موجب انواع بیماریهای جسمی و روحی میشود. و چه بسیارند آلام و رنجهای فعلی و موقتیای كه سرچشمة آسایش و راحتی در آینده میشوند. مانند عمل جراحی.
۳. مخالفت با فهم متعارف از اخلاق
این نظریه، در حقیقت معنایی جز نفی اخلاق ندارد؛ زیرا معنایی كه عموم مردم از اخلاق میفهمند این است كه برخی از صفات و افعال انسانی ممدوح و پسندیدهاند و برخی دیگر مذموم و ناپسند. و وظیفه هر انسانی این است كه از طرفی، در پی كسب صفات پسندیده و انجام فضایل اخلاقی باشد و از طرف دیگر، در اجتناب از صفات نكوهیده و پرهیز از انجام كارهای مذموم از هیچ كوششی دریغ نكند. هر چند كه برای اتصاف به فضایل و اجتناب از رذایل اخلاقی ممكن است متحمل رنجها و سختیهایی شود.
۴. نادیده گرفتن لذتهای اخروی
انحصار در لذات دنیوی و غفلت از لذات اخروی، باعث شده است كه از شناخت لذات كاملتر و خالصتر و پایدارتر اخروی باز مانده و به لذات حسی و محدود و مقطعی این دنیا دل خوش دارند.
۵. نادیده گرفتن سایر ابعاد وجودی انسان
یكی دیگر از اشكالات این دیدگاه آن است كه این لذات آنی و زودگذر همگی مربوط به غرایز است. در حالی كه انسان، منحصر در غرایز نیست. حالات و شؤون وجودی آدمی بسیار فراتر از دایره تنگ و محدود غرایز است. انسان افزون بر غرایز، دارای ویژگیهای دیگری چون عواطف و عقل نیز هست.
۶. عدم ارائه راه حل برای موارد متزاحم
مادری كه بخواهد از بچهاش پرستاری كند و به ندای عاطفه مادرانه خودش گوش فرادهد به ناچار میبایست، در مواردی، از یك سری لذتهای غریزیاش مانند خوابیدن دست بكشد. راحتی خود را سلب كند. هر چند با ارضاء عاطفه مادرانهاش لذتی به دست میآورد؛ اما روشن است كه برای به دست آوردن این لذت باید لذت یا لذتهای دیگری را از دست بدهد. خوب در این موارد چه باید كرد. ملاك خیر و شر در اینجا چیست؟
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۱۱-۱۲۷
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
مجموعهی ساندویچ فلسفه به مناسبت پایان سال و مروری بر مطالب قبلی فهرستی از آنچه تا کنون منتشر شده است را در ذیل ارائه می دهد.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🗂 فهرست پرونده ویژه
🔸 ابتکارات فلسفی علامه مصباح یزدی
➖ نظریه ارجاع بدیهیات به علم حضوری
➖ تقریر علامه مصباح از نظریه اصالت وجود
➖ نوآوریهای علامه مصباح در فلسفه اخلاق
➖ نظریه علم دینی علامه مصباح یزدی
🔸 مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت)
➖ منظومه فکری مبانی اندیشه اسلامی
➖ معرفتشناسی
➖ خداشناسی
➖ انسانشناسی
➖ فلسفه اخلاق
➖ فلسفه حقوق
➖ فلسفه سیاست
🔸 بنیان قانون (جریانشناسی فکری قانونگذاران)
➖ صوت و فیلم کامل ادوار مجلس شورای اسلامی
➖ صوت و فیلم کامل دوره مشروطه
➖ صوت و فیلم کامل خبرگان قانون اساسی
➖ مبانی اندیشه اصلاحطلبی
➖ عنوان نکنید که در دولت همچو کردند...
➖ در واقع پلورالیسم راه گفتگو را میبندد
➖ خشت اول را قانونگذار میگذارد
➖ تحولات غرب؛ ضد استکبار یا ضد خدا؟
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🎥 فهرست خردنما
➖ مادیگرا محال است نفی خدا کند.
➖ چطور میگید عالم تصادفی ساخته شده؟
➖ چرا خدا را نمیبینیم؟
➖ انتقادات شرودینگر به طبیعتگرایی
➖ چرا عالم بدون شر خلق نشد؟
➖ فلسفه غیبت امام دوازدهم
➖ فلسفه نوروز و آداب و رسوم اجتماعی
➖ اگر خدا هست چرا دعاهای ما مستجاب نمیشود؟
➖ نظر بزرگترین فیلسوف تاریخ بشریت درباره آزادی
➖ برابری زن و مرد در اسلام و غرب
➖ دلیلی بر یگانگی خداوند
➖ تبیینی از وجود رابطی معلول
➖ آیا بیربطی وجود دارد؟
➖ فلسفهی هستی و این زندگی، عشقه
➖ غدیر سرآغاز یک فلسفه سیاسی
➖ علوم در کشور ما خیلی سطحی پیش می روند
➖ زن در نگاه فیلسوفان غربی
➖ مردم عادی چه نیازی به فلسفه دارند؟
➖ طباطبایی من را موحد کرد
➖ فلسطین و ظلمی عدالتنما
➖ اعتقاد به خدا در ۵ دقیقه به تقریر جرالد شرودر
➖ چهکار داریم با عقائد مردم؟
➖ مسئله صدق ماهیت در خارج
➖ محکی بدیهیات اولیه
➖ نظریه علم دینی علامه مصباح
➖ امتداد میراث فلسفه اسلامی
➖ فروش الحاد به اسم علم
➖ ما با آخرین مراحل متافیزیک غربی ...
➖ سه دوره شکگرایی
➖ تاریخچه و تعریف اگزیستانسیالیسم
➖ قلادهای بهنام داروینیسم
➖ شروع فلسفه با نفسشناسی
➖ ریچارد داوکینز؛ ملحد یا یهودی؟
➖ پشت نقاب دموکراسی
➖ پارادوکس پلورالیسم
➖ میگویید تناقض محال نیست، ...
➖ شوق پرواز
➖ طبیعتگرایی روششناختی
➖ جریانات زیرزمینی ذهن فیزیکدانها
➖ سه مرحله فکر بشر از دیدگاه آگوست کنت
➖ با نفی علوم غیر تجربی ریشهی علم تجربی ...
➖ جنگ غزه و ذات متافیزیک غربی
➖ ظلمی به اسم تساوی حقوق زن و مرد
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🎙 فهرست خردنوا
➖ حرکت توسطیه و حرکت قطعیه
➖ مسأله شر
➖ فرق وجود رابط، وجود رابطی، عین الربط
➖ جبر و اختیار
➖ فیزیک کوانتوم و اصل علیت
➖ تاریخچه شکل گیری نظریه فرگشت
➖ اعتباری بودن قضایای ارزشی
➖ توضیح دو نگاه به ذهن در علوم شناختی
➖ دیدگاهها درباره زمان و مکان
➖ ارتباط رنج و رشد
➖ دو تقسیم در هوش مصنوعی
➖ نقش نیت در ارزش اخلاقی
➖ علم شهودی به محسوسات
➖ بنیاد علوم انسانی غرب
➖ طبیعتگرایی روششناختی و رابطه علم و دین
➖ تاریخچهای مختصر از رابطه علم و دین
➖ نقد مقاله فلسفه اسلامی؛ هستی و چیستی
➖ چیستی علوم شناختی
➖ فلسفه اعتقاد به قضا و قدر
➖ اصالت وجود
➖ تاریخچه فلسفه علم
➖ تبیین اصالت وجود از دیدگاه آیت الله مصباح
➖ هویتهای بنیادین عالم طبیعت
➖ قوام حکمت متعالیه
➖ علامه و مارکسیسم، داروینیسم و ماتریالیسم
➖ حرکت
➖ احیاء دین و فلسفه در غرب
➖ تشخص و انسانوارگی خدا
➖ آفرینش خدا و هستی؟
➖ شرور و قدرت الهی
➖ حدوث و قدم عالم
➖ طبیعتگرایی و خداگرایی
➖ رابطه نفس و بدن
➖ روششناسی حکمت متعالیه
➖ تحلیل فلسفی عرفانی از غیبت
➖ خداباوری و مسئله شرّ
➖ هستیشناسی حقوق
➖ اختیار و شبهه ضرورت علّی
➖ علم تفصیلی خدا قبل از آفرینش (ابن عربی)
➖ دستگاه معرفتشناسی کانت
➖ مقوله کیف از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی
➖ معاد جسمانی
➖ نقد فلسفی فرگشت
➖ وحدت یا دوئالیسم نفس و بدن
➖ واقعبینی در فلسفه علم
➖ رویکرد تحلیلی به فلسفه اسلامی
➖ مدرنیته و علت غایی
➖ نسبت خدا با مکان
➖ شناخت مقوله متی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
📒 فهرست خردخوان
➖ انواع ارزش
➖ تفاوت «فلسفه دین» با «کلام»، ...
➖ خدای دین و خدای فلسفه؛ مغایرت یا اینهمانی؟!
➖ انسانشناسی کلنگر و جزءنگر
➖ ملاک نیازمندی به علت؛ بیان دیدگاهها
➖ ریشۀ مبحث تعارض علم و دین در غرب مسیحی
➖ انواع براهین وجود خدا
➖ علل اعدادی و نقش آن در وجود معلول
➖ نظریه کانت و حکمای اسلامی در معقولات ثانیه
➖ کانت و اعتقاد به وجود خدا
➖ تفاوت وجود مستقل، رابطی و رابط
➖ آیا علم میتواند خدا را اثبات یا انکار کند؟
➖ نگاهی تاریخی به برهان آنسلم
➖ آیا بشر میتواند موجود زنده بسازد؟
➖ فیلسوف شاه افلاطون
➖ دیدگاه جان لاک پیرامون علیت
➖ اندیشه دیالکتیکی هگل
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🧩 فهرست درسگفتار
➖ دکارت
➖ خداشناسی
➖ نظام سیاسی اسلام
➖ آگاهی کوآنتومی
➖ شبهات شرور و عدل الهی
➖ رنسانس
➖ مدرنیته
➖ علم و دین
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
👥 فهرست گفتگو
➖ شهود عقلی در تصدیقات حسی و پسینی
➖ اسلام و سکولاریسم
➖ تکثر دینی؛ حقانیت و نجات
➖ روان یا نفس از نگاه فلسفه و روانشناسی
➖ علت غایی و ارتباط آن با علم دینی
➖ معنا و تجلی عدل الهی در مورد انسان
➖ جایگاه مردمسالاری و نقش مردم در حاکمیت
➖ چالشهای معرفتشناختی فضای سایبر
➖ نظریه داروینیسم
➖ انقلاب کپرنیکی کانت
➖ کمالخواهی یا لذتطلبی؟
➖ حکمناپذیری ذات الهی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 فهرست خلاصه
🔸 علم الهی
➖ شناخت واژگان مرتبط
➖ علم مع الفعل خداوند | شیخ اشراق
➖ علم پیشین مغایر متصل | مشائیان
➖ علم پیشین ذاتی | ابن سینا
➖ علم پیشین ذاتی | صدرالمتالهین
🔸 نقد و بررسی مکاتب اخلاقی
➖ احساسگرایی ۱، ۲، ۳، ۴
➖ جامعهگرایی ۱، ۲
➖ قراردادگرایی ۱، ۲، ۳
➖ امر الهی ۱، ۲، ۳، ۴
➖ لذتگرایی ۱، ۲، ۳، ۴
➖ سودگرایی ۱، ۲
➖ دیگرگرایی ۱، ۲
➖ قدرتگرایی ۱، ۲
➖ تطورگرایی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
📝 فهرست مقاله
➖ اصالت وجود
➖ نقش نیت در ارزش اخلاقی
➖ نقدی بر نسبیت اخلاقی
➖ علوم انسانی اسلامی و علم دینی ...
➖ مفاهیم ثانوی و امکان مابعدالطبیعه
➖ مشکلات رابطه نفس و بدن: ...
➖ آیا فلسفه اسلامی داریم؟
➖ فلسفه اسلامی؛ هستی و چیستی
➖ بررسی انقلاب کپرنیکی کانت
➖ اشکالهای واقعی و ادعایی نظریه سودگرایی
➖ سعادت در فلسفه اخلاق
➖ بررسی اثبات جهان خارج جسمانی...
➖ مفاهیم کلی
➖ حکایت از دیدگاه استاد فیاضی و استاد مصباح
➖ طبیعتگرایی روششناختی در تاریخ تفکر غرب
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔗 فهرست ساندویچ فلسفه
🗂 فهرست پرونده ویژه
پروژهای نسبتا گسترده با محوریت موضوع واحد
🎥 فهرست خردنما
مباحث روان فلسفی، در قالب ویدئو (نما)
🎙 فهرست خردنوا
موضوعات خاص فلسفی، در قالب صوت (نوا)
📒 فهرست خردخوان
متنهای موضوعی و گزینششده فلسفی
📨 فهرست خردنامه
نشریهی مجموعه ساندویچ فلسفه (خردبان)، در قالبهای مرسوم و غیر مرسوم نظیر عکسنوشته
📲 فهرست خردنگار
محتوای دستهبندی شده، در قالب عکسنوشته
🎓 فهرست خردمند
معرفی فیلسوفان و حکیمان
🧩 فهرست درسگفتار
موضوعی واحد در قالب مجموعه صوتی یا ویدئویی
👥 فهرست گفتگو
هر گونه دیالکتیک و بحث چند جانبه
🔖 فهرست خلاصه
ارائه پیام اصلی، با ایجاز و کوتاهکردن متن
✍ فهرست یادداشت
کوتاهنوشتهای اجتماعی با رویکرد کنشگرایانه و انتقادی
📝 فهرست مقاله
گزینش مقالات فلسفی، همراه با طرح مسئله
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☄ #خردنما | ما با آخرین مراحل متافیزیک غربی رو به رو هستیم!
غرب تمام تاریخ و میراث فرهنگی و معنوی خودش را خرج اسرائیل کرد.
👤 دکتر #بیژن_عبدالکریمی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۶
🧩 لذتگرایی (واقعگرایی) ۳
2⃣ لذتگرایی اپیکوری
➖ اپیكور نیز در معرفتشناسی از اصالت حس طرفداری میكرد. وی معتقد بود كه همه معرفت ما از برخورد اتمهای تشكیل دهنده روح با اتمهای خارج به دست میآید. اتمهایی كه بر عضوهای حسی تأثیر میگذارند، مولد احساساند. تجربه حسی وقتی رخ میدهد كه تصویر در حال ظهور با مفهوم یا معنایی انتزاعی تطابق یابد؛ معنایی كه نتیجه احساس است. اپیكور بر این نكته اصرار میورزد كه همه احساسها صادقند؛ او برخلاف افلاطون معتقد بود که احساس امری ذهنی و درونی نیست؛ بلكه كیفیتی است كه به وسیله آن واقعیت برای ما حضور و وجود دارد. بنابراین، احساس ملازم بداهت و بینیاز از استدلال است. پاسخ اپیكوریان به اشكالات مربوط به خطای حواس این است كه «احكام خطا و غلط همواره مربوط به حدسی است كه درباره حواس روا میداریم».
➖ اپیكور، روح را نیز، مانند جسم، مركب از ذرات میداند و در نتیجه بر این باور است كه انسان پس از مرگ كاملاً فانی میشود. اما خداوند را در عین مادیبودن، فناناپذیر میدانست.
➖ در مكتب اخلاقی اپیكور تعقل و تفكر برای انتخاب لذات و هماهنگ كردن و موزون ساختن حیاتْ نقش بسیار مهمی را ایفا میكند. وی معتقد است كه باید از میان لذات متعدد و متنوعی كه در پیش روی ما قرار دارد با تكیه بر عقل و اندیشه دست به گزینش و انتخاب بزنیم.
➖ توصیههای اخلاقی اپیكور عبارت است از: توصیه به عزلت، عشق جنسی، تأكید بر دوستی، قناعت، تأكید بر محاسبه و راه رهایی از آلام
🧬 تفاوت لذتگرایی آریستیپوس و اپیكور
تفاوت بزرگ اپیکور با آریستیپوس این است كه وی، بر خلاف آریستیپوس، لذات جسمانیِ آنی و ایجابی را به عنوان اساس و غایت زندگی نمیداند. اپیكور میگفت: «در التذاذ باید رفاه و سعادت همیشگی را در نظر داشت و نه این كه مانند آریستیپوس برای راحتی نفس و لذت یك دم و یك آن، عمر پایدار را از دست داد و برای لذت امروز به فردا و آینده بیاعتنا ماند.
✍ نقد و بررسی
۱. نادیده گرفتن لذات اخروی
حتی اگر بپذیریم كه معیار انتخاب یك لذت خاص از میان لذایذ متعدد، طولانی بودن مدت آن است، آیا لذایذ اخروی نسبت به لذایذ دنیوی پایدارتر و طولانیتر نیستند؟
۲. ناسازگاری در معیار
با توجه به مبنای خود اپیكور در معیار ترجیح لذتی بر لذت دیگر میتوان اشكال دیگری بر او گرفت. توضیح آنكه اپیكور به مردم توصیه میكرد كه از لذایذ طبیعی غیر ضروری مثل لذت جنسی و لذت بهتر خوردن و بهتر پوشیدن و امثال آن و همچنین از لذایذ غیر طبیعی و غیر ضروری مانند لذت جاه و مقام بپرهیزند. این در حالی است كه خود وی معیار انتخاب لذایذ را طول مدت التذاذ میداند. اما چه بسا لذاتی از این نوع (لذات طبیعی غیر ضروری و لذات غیر طبیعی غیر ضروری) وجود داشته باشد كه طول مدت التذاذ آنها به مراتب از طول مدت التذاذ از لذات طبیعی ضروری بیشتر باشد.
۳. عدم ارائه راه حل برای موارد تزاحم
همچنان كه دیدیم این مكتب معیار ترجیح لذتی بر لذت دیگر را طول مدت التذاذ میداند. اكنون سؤال این است كه اگر دو یا چند لذت از حیث طول مدت التذاذ یكسان بودند، كدام یك از آن دو را باید ترجیح داد؟ به عنوان مثال، انسان هم از تحصیل علم لذت میبرد و هم از بودن در نزد خانواده و آشنایان. حال اگر فرض كنیم كه تحصیل علم متوقف بر هجرت از وطن و دوری از خانواده باشد، در این صورت كدام لذت را باید ترجیح دهد؟
۴. عدم توجه به خیر دیگران
این مكتب معیاری معقول و قابل دفاع برای موارد تعارض لذت شخصی یك فرد با لذتهای شخص یا اشخاص دیگر ارائه نمیدهد.
۵. نادیده گرفتن كیفیت لذات
هر كسی در زندگی خود به كرات تجربه كرده است كه بعضی لذتها گرچه مدتشان نسبت به لذتهای دیگر كمتر و كوتاهتر است اما مطلوبیت آنها برای انسان بیشتر از بسیاری از لذتهای بادوامتر و طولانیتر است.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۲۷-۱۵۹
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🕋 #مکتب | دعای جوشن کبیر
🔰 يَا مَنْ خَلَقَ الْأَشْيَاءَ مِنَ الْعَدَم
♻️ ای آنکه موجودات را از نیستی به هستی آوردی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
اختیار و شبهه ضرورت علی.mp3
24.98M
🧬 #خردنوا | اختیار و شبهه ضرورت علّی
00:00 دلیل بر اختیار
08:45 شبهه ضرورت علی و اختیار
11:00 پاسخ مشهور
16:20 پاسخ استاد فیاضی
20:00 نقد پاسخ مشهور
27:30 پاسخ استاد سربخشی
👤 دکتر #محمد_سربخشی
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 #حکمتانه | علی صفائی حائری:
مرگ و زندگی حالت تقاطع ندارند، که مرگ ادامهی زندگی و معنای زندگی است.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات