جلسه اول سطح دوم.m4a
26.67M
انقلاب سال ۱۳۵۷ یک "بله" داشت و یک "نه"
مردم یک "نه" مشترک گفتند
نه به حکومت سلطنت!
اما مردم به چه چیزی "بله" گفتند؟
https://eitaa.com/joinchat/4020437188C7b1796884a
صوت جلسه اول کلاس مجازی سطح دوم
۵۴ دقیقه
🔹 یکی از مهمترین مراقبههای ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان این است که انسان در این ماهها مرتکب معصیت، چه صغیره چه کبیره، نشود.
🔹 هیچ چیزی مثل معصیت مانع حرکت نیست. ممکن است انسان یک عمر زحمت و ریاضت بکشد ولی واقعاً بهخاطر معصیتها و غفلتهایی که دارد درها بهسوی او باز نشود. طبق روایات گاهی انسان معصیتی میکند که مثلاً تا چهل روز توفیق عبادت و بندگی از او گرفته میشود.
#استاد_میرباقری
https://eitaa.com/joinchat/4020437188C7b1796884a
#سیزده_رجب
#روز_پدر
💢استدلال علامه امینی در مورد #ولایت امیر المومنین(ع) در حضور علمای اهل سنت و سوالی که #بی_جواب ماند
زمانی علمای اهل تسنن مرحوم علامه امینی (صاحب کتاب الغدیر) را برای صرف شام دعوت می کنند. اما علامه امینی امتناع می ورزد و قبول نمی کند . آنها اصرار می کنند که علامه امینی را به مجلس خود ببرند.
به علت اصرار زیاد علامه امینی دعوت را می پذیرد و شرط می گذارد که فقط صرف شام باشد وهیچ گونه بحثی صورت نگیرد آنها نیز می پذیرند. پس از صرف شام یکی از علمای اهل سنت که در آن جمع زیادی از علما نشسته بود (حدود 70 الی 80 نفر) می خواست بحث را شروع کند که علامه امینی گفت : قرار ما این بود که بحثی صورت نگیرد
اما باز آنها گفتند : پس برای متبرک شدن جلسه از همین جا هر نفر یک #حدیث نقل کند تا مجلس #نورانی گردد. ضمناً تمام حضار درجلسه #حافظ_حدیث بودند و حافظ حدیث به کسی گفته می شود که صد هزار حدیث حفظ باشد. آنان شروع کردند یکی یکی حدیث نقل کردند تا اینکه نوبت به #علامه_امینی رسید . علامه به آنها گفت شرطم بر گفتن حدیث این است که ابتدا همگی بر #معتبر بودن یا نبودن سند حدیث #اقرار کنید . همه قبول کردند .
سپس علامه امینی فرمود : 👇👇👇
قال رسول الله (صلوات الله علیه ) : من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است .
سپس از تک تک حضار در جلسه در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و #همه_حدیث_را تایید_کردند .
سپس گفت حال که همه حدیث را تایید کردید یک #سوال از شما دارم ،
بعد از کل جمع پرسید : 👇👇
آیا فاطمه الزهرا ( سلام الله علیها ) امام زمان خود را می شناخت یا نمی شناخت ... ؟
اگر می شناخت ، امام زمان فاطمه ( سلام الله علیها ) چه کسی بود ؟
تمام حضار مجلس به مدت ربع ساعت ، بیست دقیقه #ساکت_شدند و سرشان را به زیر انداختند و چون جوابی برای گفتن نداشتند یکی یکی جلسه را ترک کردند و با خود می گفتند
🔹اگر بگوییم نمیشناخت ، پس باید بگوییم که فاطمه ( سلام الله علیها ) کافر از دنیا رفته است و حاشا که سیده نساء العالمین کافر از دنیا رفته باشد
🔹اگر بگوییم می شناخت چگونه بگوییم امام زمانش ابوبکر بوده ؟ در حالی که بخاری ( از سرشناس ترین علمای اهل سنت ) گفته : ماتت و هی ساخطه علیهما - فاطمه ( سلام الله علیها ) در حالی از دنیا رفت که به سختی از ابوبکر غضبناک بود
و چون مجبور می شدند بر #حقانیت و #امامت علی بن ابیطالب (علیه السلام ) اقرار بورزند #سکوت کرده و جلسه را با #خجالت ترک کردند.
https://eitaa.com/joinchat/4020437188C7b1796884a
10.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زنان در عصر پهلوی مترقی تر بودند؟
من خودم آن زمان بودم یادم هست(تا پایان ببینید)
.
یک مساله مهم امروز قدرت بالای تخیل است.
آن تاریخ تخیلی
آن زمان تخیلی
آن دوره تخیلی
و جوان امروز را به آن دوره تخیلی ارجاع می دهند تا حسرت بخورد، بگوید ای کاش زمان شاه بودم! در خلا کار تربیتی در آموزش و پرورش و دانشگاه، در خلا کتابخوانی، در خلا کار تبیینی در صدا و سیما، طرف مقابل توانسته در ذهن آن دهه هشتادی، تاریخ تخیلی و فانتزی بسازد.
ایشان خانم دکتر #منصوره_اتحادیه مورخ هشتاد و نه ساله، سرشناس و فارغ التحصیل دانشگاه #ادینبرا اسکاتلند هستند. طرفدار جمهوری اسلامی هم بحساب نمی آیند. اهل دانشگاه بخوبی ایشان را می شناسند و از جایگاه علمی شان خبر دارند.
خوب به توضیحاتشان توجه فرمایید
.
لطفا منتشر کنید
https://eitaa.com/joinchat/4020437188C7b1796884a
💢دستور امام علی به کارمندان
✅امیرالمومنین امام علی(ع)در نامه ای به کارمندان خود نوشتند:
نوک قلم هایتان را باریک کنید تا جوهر کمتری مصرف شود
و سطرهایتان را نزدیک به هم بنویسید تا کاغذ کمتری مصرف شود
و از نوشتن مطالب اضافی برای من خودداری ورزید و اصل مطلب را بنویسید و از زیاده گویی بپرهیزید؛
زیرا اموال مسلمانان تحمل ضرر و زیان ندارد.
📚الخصال ، صفحه ۲۱۹
https://eitaa.com/joinchat/4020437188C7b1796884a
#شبهات_وهابیت
💢آیا #شکافته شدن کعبه هنگام ولادت حضرت علی(ع) سندیت تاریخی دارد؟
منبع معرفی کنید
#روز_پدر
✅به نقل مورخان و محدثان مشهور ولادت امام علی(ع) در سیزدهم رجب سی سال بعد از عامالفیل در درون خانه کعبه روی داده است.
✅جریان از این قرار است که: «یزید بن قعنب گوید: من و عباس بن عبدالمطلب و گروهی از خاندان عبدالعزی در برابر خانه #خدا نشسته بودیم که ناگهان دیدیم فاطمه بنت اسد، مادر امیرمؤمنان ـ علیهالسلام ـ که به آن حضرت #حامله بود و نُه ماه از مدت حملش میگذشت با حالتی خاص که حاکی از درد زایمان بود وارد شد و به درگاه خداوند عرض کرد: پروردگارا! من به تو و پیامبران و کتابهایی که از جانب تو فرستاده شده اند ایمان دارم و سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق و باور دارم که او این خانه والا را بنا کرده و به حق این فرزندی که در شکم دارم سوگند می دهم که وضع حمل مرا آسان کنی.
🔵یزید بن قعنب گفته: در این هنگام دیدم دیوار پشت #کعبه شکافت و فاطمه وارد کعبه شد و از چشمان ما ناپدید گشت و دیوار به هم چسبید.
برخاستیم که #قفل در خانه کعبه را باز کنیم، قفل باز نشد، دانستیم که این رویداد به فرمان خدا رخ داده است.
✅پس از چهار روز که گذشت فاطمه از خانه #کعبه بیرون آمد و نوزادش امیرمؤمنان ـ علیهالسلام ـ را روی دست داشت و گفت: من بر زنان گذشته تاریخ برتری یافتهام زیرا آسیه دختر مزاحم، خدا را به صورت پنهانی در جایی عبادت میکرد که عبادت خدا در آنجا جز از روی ناچاری سزاوار نبود، و مریم دختر عمران آن شاخه خشکیده خرما را با دستش تکان داد تا آنکه خرمایی تازه از آن فرو ریخت و خورد.
🔵ولی من وارد خانه خدا شدم و از میوهها و نعمتهای بهشتی خوردم و وقتی خواستم خارج شوم هاتفی به من گفت: #فاطمه! او را علی نام بگذار، چرا که او بلند مرتبه است و خداوند علی اعلی میگوید نام او را از نام خودم مشتق ساختم و او را به آداب و اخلاق خودم تربیت کردم و از علوم پیچیده خود آگاهش نمودم او کسی است که بتها را در خانه من میشکند و بر بام خانهام اذان میگوید و مرا به مجد و بزرگواری یاد میکند. خوشا به حال کسی که او را دوست بدارد و از او فرمان برد و وای بر کسی که او را دشمن بدارد و فرمانش نبرد.»
✅منابع:
محمد بن فتّال نیشابوری، روضة الواعظین، ج1، ص76.
ابی محمد الحسن بن محمد دیلمی، بیروت، ص211.
علی بن عیسی اربلی، کشف الغمه ج1، ص59.
شیخ طوسی، امالی، ص80.
شیخ صدوق، علل الشرایع، ص56.
https://eitaa.com/joinchat/4020437188C7b1796884a
انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ بیش از آنکه واکنش جامعه ایرانی به فقر اقتصادی، فساد مالی، تبعیض و عدم استقلال کشور و نبود آزادی باشد که قطعا مهم بوده اند، واکنش ایرانیان به برهم زدن "نظم و هویت" ایرانی_اسلامی توسط پهلوی اول و دوم بود. پهلوی ظاهرِ مدرنیته را بر هویت ایرانی اسلامی غلبه داد.به این بُعد از علت وقوع انقلاب ۱۳۵۷ کمتر پرداخته شده است. لباسی که پهلوی اول و دوم دوختند برازنده تنِ و روح جامعه ایرانی اسلامی نبود. اجبار بود. القا بود. تصنعی و ظاهری بود. به همین دلیل جامعه برنتافت و با طوفان سهمیگن حکومت نظامی و تا بُن دندان مسلح پهلوی را درنوردید.از این جهت باید گفت: ذات و روش مبارزه انقلاب اسلامی، فرهنگی و برآمده از یک واکنش فرهنگی است. تنها مسیر مبارزه با انقلاب اسلامی نیز همین مسیر فرهنگی است که با تغییر سبک زندگی، هویت و نظم ایرانی اسلامی این انقلاب از معنا تهی خواهد شد.
مدل و روش پهلوی برای مدرنیزاسیون جامعه ایرانی یک توهم همراه با التهاب برای ایرانیان بود. توهمی که به کوروش می گفت آسوده بخواب! و در حالیکه فقط یک درصد جامعه روستایی کشور به برق دسترسی داشت میگفت: به دروازه تمدن نزدیک شده ایم. التهاب و توهمی که نظم و هویت ایرانی اسلامی را برهم زد و نتوانست نظم جدیدی تولید کند.
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/joinchat/4020437188C7b1796884a
به کوروش می گفت آسوده بخواب!
https://eitaa.com/joinchat/4020437188C7b1796884a
#استوری_کنید
اسلامِ بزرگمردان در سه لحظه مهم تاریخی حیات خود را مدیون #سه_زن است:
۱. ابتدا در شکل گیری #مدیون خدیجه(س)
۲. در غبار فتنه و حق خوری بعد از پیامبر(ص) #مدیون دخترِ خدیجه(س)، فاطمه(س)
۳. در بقای اسلام پس از عاشورا #مدیون نوهِ خدیجه(س)، حضرت زینب(س).
شب وفات #مادر مومنان عالم
https://eitaa.com/joinchat/4020437188C7b1796884a
💢 ادب و اخلاص زینب کبری سلامالله علیها
◾️ به مناسبت نیمه رجب سالروز وفات عقیله بنیهاشم و از ایام خاص زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)
🔹 یکی دیگر از جوانانی که در کربلا شهید شد و مادرش حضور داشت، عون بن عبدالله بن جعفر فرزند جناب زینب کبری (سلام الله علیها) است، یعنی زینب علیها السلام شاهد شهادت پسر بزرگوارش بود. از عبدالله بن جعفر شوهر زینب دو پسر در کربلا بودند که یکی از زینب(س) و دیگری از زن دیگر بود و هر دو شهید شدند. بنابراین پسر زینب(س) نیز در کربلا شهید شده است.
🔹 یکی از آن عجایبی که تربیت بسیار بسیار عالی این بانوی مجلّله را میرساند، این است که در هیچ مقتلی ننوشتهاند که زینب(س) چه قبل و چه بعد از شهادت پسرش، نامی از او برده باشد.
🔹 گویی اگر میخواست این نام را ببرد، فکر میکرد نوعی بیادبی است؛ یعنی یا اباعبدالله! فرزند من قابل این نیست که فدای تو شود. مثلًا در شهادت علی اکبر، زینب(س) از خیمه بیرون دوید و فریاد زد: «یا اُخَیّاه و َابْنَ اُخَیّاه!» که فریادش فضا را پر کرد، ولی هیچ ننوشتهاند که در شهادت فرزندش چنین کاری کرده باشد.
📗 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۱۹۲
https://eitaa.com/joinchat/4020437188C7b1796884a