eitaa logo
علیرضا زادبر
53.7هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
10 فایل
دکتری علم سیاست، گرایش مسایل ایران تاریخ ثبت نام کلاس های ترم جدید از ۳۱ خرداد
مشاهده در ایتا
دانلود
💢چرا در روز عاشورا، شمر حضرت عباس(ع) را خواهر زاده خطاب کرد؟ او حضرت بود؟ راوى می‌گوید: شمر روز عاشورا در برابر سپاه ایستاد و صدا زد: خواهرزادگانم کجایند؟ عباس و برادرانش کجا هستند؟ کسى بدو پاسخ نداد. امام حسین(ع) بدان‌‏ها فرمود: «هر چند وى فردى فاسق است ولى به او پاسخ دهید». از این‌رو، عباس به سمت او رفت و فرمود: چه می‌خواهى؟ شمر گفت: خواهرزادگان! شما در امان هستید. عباس(ع) به او فرمود: لعنت خدا بر تو و امان تو! اگر تو دایى ما هستى، پس چرا به ما امان می‌دهى؟ ولى فرزند رسول خدا را امان نمی‌دهى؟ برادران عباس نیز نظیر سخنان آن‌حضرت را تکرار کردند و بازگشتند. از آن جهت که مادر حضرت عباس(ع) با شمر بن ذی الجوشن هر دو از یک قبیله بودند و رسم عرب این است که به افرادی که از یک قبیله هستند و به نوعی وابستگی با هم دارند به فرزندان آنان با نگاه فامیلی نظر می‌کنند، به فرزندان ام البنین خطاب به خواهر زادگان نمود 📚عمدة الطالب فی أنساب آل أبى طالب، ص 327. https://eitaa.com/Politicalhistory
💢زمان: پنج شنبه محرم الحرام 61 هجري شمر خود را به خيام امام حسين(ع) رسانده، ضمن صدا کردن حضرت عباس و ديگر فرزندان ام البنين، مي گويد: «براي شما از عبيدالله امان نامه گرفتم» آنها متفقاً گفتند: «خدا تو را و امان نامه تو را لعنت کند، ما امان داشته باشيم و پسر دختر پيامبر امان نداشته باشد؟» امام حسين(ع) توسط حضرت عباس از دشمن يک شب را براي نماز، راز و نياز با خدا و تلاوت قرآن مهلت مي گيرد.  حفر خندق در اطراف خيام براي مقابله با شبيخون دشمن و قطع کردن راه ارتباطي دشمن با خيام از  سه طرف - که فقط از يک قسمت ارتباط برقرار باشد – و ياران امام در آنجا مستقر بودند. اين تدبير امام (عليه السلام) براي اصحاب بسيار سودمند بود، گروهي از لشکر عمر بن سعد به سپاه امام (ع) مي پيوندند.  سخن امام حسين (ع) خطاب به دشمن:  واي بر شما! چه زياني مي بريد اگر صداي مرا بشنويد؟! من شما را به يک راه راست مي خوانم، اما شما از همه فرامين من سر باز مي زنيد، چرا که شکم هاي شما از مال حرام پر شده و بر دل هاي شما مُهر شقاوت زده شده است https://eitaa.com/Politicalhistory
در سالروز عملیات مرصاد(فروغ جاویدان) گفتگو من با استاد صمدی را مشاهده بفرمایید. سازمان مجاهدین در آن‌عملیات چه کردند؟ https://www.aparat.com/v/e5fRE
عزیزان برای شب عاشورا به گوشت گوسفندی و برای شام غریبان به مرغ نیاز است. برنج الحمدلله تامین شده است. تا الان مردم بیش از ۷۰۰ کیلو برنج در حسینیه هیات تحویل خادمان داده اند از خانواده ای که یک کیلو برنج آورده تا صد کیلو. روضه تا سیزدهم‌محرم ادامه دارد شماره کارت نذورات دهه اول محرم 6104337681380596
💢تاسوعا چه روزی بود؟ ✅امام صادق ( ع ): تاسوعا روزی است که در آن روز، امام حسین و اصحابش را محاصره کردند و ابن‌مرجانه و عمربن‌سعد به جهت زیادی لشکر خود شادمانی می‌کردند و در این روز حسین را تنها و غریب یافتند و دانستند که دیگر یاوری به سراغ او نخواهد آمد و اهل عراق او را یاری نخواهند کرد.  📚سفینه البحار - جلد ۲ - صفحه ۱۲۳ https://www.aparat.com/v/e5fRE
روایت خیمه به سقا رسید https://www.aparat.com/v/e5fRE
💢اگر امام حسین علیه السلام مستجاب الدعوه بودند و اگر خدا دعای ایشان را اجابت می کرد چرا در ظهر عاشورا دعا نکردند که باران ببارد؟ برای پاسخ به این شبهه باید به این نکته توجه کرد اگر قرار بود با دعا یا نفرین امام حسین علیه السلام مسئله نهضت عاشورا حل شود در نتیجه از ابتدا حضرت دعا می کردند که یزید از بین برود یا بالاتر از آن از ابتدا امیرالمومنین با دعا و نفرین به معاویه مشکل را حل می کرد. در اینجا نکته این نیست که امام دعایش مستجاب می شود یا نمی شود چنانچه بر اساس مستندات دقیق روایی دعای امام مستجاب است اما امام حسین علیه السلام به دنبال حل مسئله از طریق عادی آن است. اگر این استدلال مورد استناد قرار گیرد که ائمه ما یا پیامبران می بایست دشمنان خود را با دعا یا نفرین از بین ببرند اصلا چه نیازی به مسئله جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و تحمل این همه مصیبت ها بود. دقیقا نکته همین جاست که امام معصوم برای هدایت جامعه از اسباب و لوازم عادی بشری استفاده می کند درست همانند سایر انسان ها چنانچه امام از روش غیر عادی ای برای تربیت جامعه استفاده میکردند در این صورت برای جامعه تبدیل به الگو نخواهد شد. در اینجا سوال دیگری پیش می‌آید که چرا در مواردی ائمه از کرامات یا علم غیب خود استفاده نمی کردند؟ پاسخ کوتاه اینکه ائمه در جایگاه اثبات امامت خود از برخی از کرامات و عنایات الهی بهره می بردند درست مانند پیامبران که نشانه‌ای برای اثبات پیامبری خود می خواستند پیامبران از معجزه استفاده می کردند تا به آن قوم اثبات شود. در روایات و مستندات تاریخی متعددی نیز ائمه معصومین از علم غیب و کرامات خود برای اثبات امامت بهره برده اند. در نتیجه این اشکال که چرا امام حسین علیه السلام در لحظه بحرانی و اوج مصیبت از دعا استفاده نکردند به عدم درک و شناخت صحیح از اصل امامت بازمیگردد. https://eitaa.com/Politicalhistory
💢عاشورا یعنی نفی آنچه به نام اسلام جریان دارد اما خلاف اسلام است محمدرضا حکیمی توحید و عدالت را سرآمد ارزش ها می‌داند و عاشورا را فریاد دفاع حسین علیه السلام از این دو حقیقت ازلی و ابدی. عاشورا برای حکیمی، در بستر تاریخ و برای همیشه روزگاران جریان دارد و مانند رودی خروشان، ویرانگر موانع رسیدن جامعه مظلوم به حقوق خود است. در نگاه وی، مصیبت خوانی در رثای شهدای طف گرچه پیوند انسان با غم های بزرگ را صورت‌بندی می‌کند و این امر رشد دهنده روح انسان است اما در حقیقت عاشورا، پرچم اجرای عدالت است که بر قله خورشید نصب شده است، و اگر شیعه کوتاهی نکرده بود و عاشورا را به جهانیان شناسانده بود، امروز عاشورا همه محیط های انسانی را با عدالت و انصاف آشنا کرده بود. به شرط اینکه خود طرفداران عاشورا و حکومت های مدعی اعتقاد به عاشورا، به عدالت و انصاف معتقد باشند، و جامعه را بر اساس عدل و داد بسازند، و این همه تفاوت های جهنمی و «دره های فقر» و «قله های ثروت» وجود نداشته باشد، و یزیدیانی که در زیر نام حسین(ع) خود را پنهان کرده اند در میان نباشد. حکیمی رسالت اصلی عاشورا را جداسازی حق از باطل و عدل از ظلم به منظور پایداری حق و عدل و نابودی باطل و ظلم می‌داند. در نظر حکیمی قیامی جاودانه و زنده است،به همین دلیل در طول تاریخ است و همیشه پشتوانه حرکت های اصلاحی عظیم و سرود جهش های آزادی بخش در طول تاریخ بوده است. شهادت عاشورا به تعبیر حکیمی: نفی است و اثبات. نفی آنچه به نام اسلام مطرح بود و اثبات آنچه از اسلام فراموش گشته و انکار شده بود. و این هر دو باهم یعنی احیای اسلام در دوران تاریکی‌ها و جهالت ها و انکار توحید و عدل. از این رو حکیمی با صراحت رسالت پیروان عاشورا را آگاهی بخشی و هشیار کردن مردم می‌داند تا مردم با اهداف عاشورا آشنا شوند و هرگز تسلیم طاغوتان سیاسی و اقتصادی نشوند و با موعظه های توجیه گرانه و تخدیرکننده منبرهای حکومتی تسلیم بی عدالتی ها نشوند. اما از نظر وی به دلیل سیر وقایع این بعد عاشورا کم رنگ شده است و حکیمی برای توجه دادن اذهان بیدار به این انحراف نوشت: «عاشورا، مظلومیتی مضاعف.» https://eitaa.com/Politicalhistory
شمر خود را به خيام امام حسين(ع) رسانده، ضمن صدا کردن حضرت عباس و ديگر فرزندان ام البنين، مي گويد: «براي شما از عبيدالله امان نامه گرفتم» آنها متفقاً گفتند: «خدا تو را و امان نامه تو را لعنت کند، ما امان داشته باشيم و پسر دختر پيامبر امان نداشته باشد؟» https://eitaa.com/Politicalhistory
توصیه علامه امینی در این ایام
خبر بدی دارم که بعد از عاشورا ناچارم با شما در میان بگذارم.
💢بیماری امام سجاد(ع) تا چه بعد از واقعه کربلا ادامه داشت؟ بیشتر روایات و نقل‌های معتبر، بیماری حضرت زین العابدین(ع) را تنها در همان شب و روز عاشورا عنوان می‌کنند که ممکن است اثر آن تا چند روز بعد از آن نیز باقی بود. 1. امام سجاد(ع): «هنگامی که پدرم نزدیک در شب عاشورا اصحاب را جمع کرد برای این‌که آنها را مرخص کند. من نزدیک او شدم تا آنچه را برای آنها می‌گوید بشنوم و من در آن هنگام مریض بودم، پس شنیدم که پدرم به اصحابش می‌فرمود…». 2. امام سجاد(ع): «من در آن شبی که پدرم در صبحش به رسید نشسته بودم و عمه‌ام حضرت زینب(س) نزد من مشغول پرستاری من بود»، در این هنگام پدرم در پنهانی از اصحابش کناره گرفت و نزد او «جُوَین»(یا جون یا حویّ) غلام ابوذر غفاری بود و او شمشیرش را اصلاح می‌کرد و پدرم اشعاری را می‌خواند. آن اشعار را دو بار یا سه بار تکرار کرد تا آن‌که من آن‌را فهمیدم و آنچه را می‌خواست، دانستم. پس راه گلویم را بند آورد. اشک‌هایم را پاک کردم و سکوت کردم...». 📚شیخ مفید، الارشاد ج ‏2، ص 91، https://eitaa.com/Politicalhistory
💢 سه پیام امام‌حسین(ع) در اوج جنگ ✅آخرین امام حسین(ع) آیت الله جوادی آملی: در ظهر عاشورا که جنگ به شدت گرم و درگيري و نبرد به نهايت درجه حدّت خود رسيده بود، وقتي صحبت از نماز شد، به فکر اقامه نماز افتاد و فرمود: «ذکرت الصّلاة جعلک الله من المصلّين نعم هذا أوّل وقتها ثم قال: سلوهم أن يکفّوا عنّا حتي نصلّي»؛ نماز را به يادمان آوردي خدا تو را از نمازگزاراني قرار دهد که به ياد او هستند، بله اکنون اول وقت آن است، از دشمنان بخواهيد که دست از جنگ بشويند تا را بخوانيم و چون آنها حاضر به تعطيل کردن جنگ نشدند، سعيدبن عبدالله حنفي و زهيربن قين پاسداري از جان امام(ع) در حال نماز را به گرفتند و در نهايت، اين دو شهيد سعيد فداي نماز شدند. اين سه خصوصيت برجسته داشت: جماعت، اول وقت بودن، علني بودن. کتاب حماسه و عرفان،ص243 https://eitaa.com/Politicalhistory
💢آیا مردم شام و اهل ذمّه در بازار شام به تماشای کربلا آمده و بر روی آنان آب می‌انداختند! آیا این ماجرا مستند است؟ ✅در کتاب التعازى و العزاء، از نوشته‌هاى ابو محمّد عبد الله بن محمّد بللورى: حسین(ع)، به هنگام شهادت، درخواستِ آب کرد؛ امّا از او دریغ داشتند و او، تشنه شهید شد و نزد خدا وارد شد تا از نوشیدنى بهشت، سیرابش گردانْد. او را سر بُریدند و را به اسارت بردند، در حالى‌که سرهایشان باز بود و با مَرکب‌هاى بدون جهاز و پالان، حرکتشان دادند، تا وارد دمشق شدند، این در حالى بود که سرِ حسین(ع)، در میانشان بر بالاى نیزه بود. هرگاه یکى از آنان با دیدن سر می‌گریست، نگهبانان، او را با تازیانه می‌زدند. اهل ذمّه، در بازار دمشق براى تماشاى آنان، صف کشیده بودند و به صورتشان، آب می‌انداختند تا این‌که بر درِ کاخ یزید، متوقّف شدند. ، دستور داد تا سر حسین(ع) را بر در بیاویزند، در حالى‌که خانواده امام(ع) در اطرافش بودند. همچنین، نگهبانانى را بر آن گماشت و دستور داد که هرگاه یکى از آنان گریست، او را بزنید. ✅آنان، همچنان ماندند، و سر حسین(ع) در میان آنها به مدّت نُه ساعت، در روز آویزان بود. امّ کلثوم، سرش را بلند کرد و سرِ حسین(ع) را دید و گریست و گفت: "اى پدر بزرگ (منظورش پیامبر خدا(ص) بود)! این، سرِ حبیب تو حسین است که آویزان شده است". سپس گریست. یکى از نگهبانان، دستش را بالا برد و به صورت امّ کلثوم زد که به تمامى صورت او آسیب زد. در دَم، دست نگهبان، از کار افتاد. درباره درستی یا نادرستی این نقل باید گفت؛ به  هر حال؛ این یکی از نقل‌های کهن درباره عاشورا است که مطلب دور از ذهن و غریبی دیده نمی‌شود؛ از این‌رو می‌توان این نقل را پذیرفت. 📚بستان الواعظین ، ص 263 – 264 https://eitaa.com/Politicalhistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جواد خیابانی گفته بود عزای برای امام‌حسین(ع) ربطی به جمهوری اسلامی ندارد. بخوانید👇👇 https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
جواد خیابانی گفته بود عزای برای امام‌حسین(ع) ربطی به جمهوری اسلامی ندارد. بخوانید👇👇 https://eitaa.c
. عزای امام حسین(ع) برای این چهل سال بعد از انقلاب نیست، بله حرف بدیهی و توضیح واضحات است. محبت اباعبدالله(ع) فطری و ذاتی وجود انسان هاست چون خداوند حرارت این محبت را در نهاد انسان قرار داده است. انسان فقط باید تلاش کند غبار و لایه های غلفت را کنار بزند. اما اینکه امثال اقای جواد خیابانی که برای جذب یک گروه به دفع و تحریف یک موضوع دیگر پناه میبرند جای تعجب دارد. در دوره پهلوی، شروع نهضت امام از عصر عاشورا در هیات بود. نمادسازی ها حول محور یزید(حکومت طاغوت شاه) و انقلاب اسلامی فریاد زده میشود. به شعارها، بیانیه و سخنرانی های دهه چهل و پنجاه نگاه کنید. به آنچه امام یا شریعتی می گفتند. بله، محرم و جریان عاشورا مُحرک مردم ایران برای قیام بود. در تمامی گزارشات ساواک و دیدارهای شاه از شروع ماه محرم در سال ۵۷ هراس داشتند. بزرگترین راهپیمایی میلیونی مردم ایران در سال ۵۷ اربعین آن سال بود که کار را تمام کرد. محرم و فرهنگ عاشورا در جنگ تحمیلی به کار آمد. رزمندگان در آن هشت سال، سربند یاحسین(ع) بر پیشانی داشتند رمز عملیات ها یا عباس(ع) بود. انگیزه رسیدن به کربلا... امام چه کرد؟ امام خمینی عاشورا و محرم را از جلسات کنج خانه و حسینیه ها به جامعه آورد. امام عاشورا را از یک مراسم سالانه که حتی شاه هم در کاخ بصورت تشریفاتی برگزار میکرد به مصاف ظالمان آورد. به پشت مرزهای آن حکومت غاصب کودک کش برد. به ما جرات داد. هویت داد. علاقه جوانان به محرم قطعا بیشتر شده است و بدون شک میزان شبهات و دشمنی نسبت به سال ۵۶ نیز بیشتر شده است. امثال جواد خیابانی برای جذب یک عده که آنان هم عزیزان ما هستند یک حقیقت را تحریف میکنند. https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
جواد خیابانی گفته بود عزای برای امام‌حسین(ع) ربطی به جمهوری اسلامی ندارد. بخوانید👇👇 https://eitaa.c
نه فقط محمدرضا، بلکه ناصرالدین شاه هم در کاخ عزاداری میکرد اما تفاوت با آنچه جمهوری اسلامی حول محور امام خمینی از عاشورا ارائه کرد چه بود؟ متن بالا را بخوانید☝️
هیاتی تر امام حسینی تر موثر تر از شما در معاصر نمی شناسم که احیاگر و رونق دهنده عزای اباعبدالله(ع) باشد. این اقبال میلیونی جوانان به هیاتها و محبت شان به روضه امام حسین(ع) از احیاگری شماست. هرچند کم کاری، بی تعهدی، خیانت و نفوذ مسئولان را به نام شما می نویسند. اما یادشان رفته است تعزیه در دوره رضاشاه ممنوع بود. یادشان رفته جرات عزاداری نبود. یادشان رفته بهاییان چه دست بازی در تحریف و قدرت داشتند. یادشان رفته از ترس آژان‌های سرپاس مختاری صبح ها مخفیانه عزاداری میکردند. یادشان رفته آن حجم تمسخر و تهاجم سازمان یافته حکومت پهلوی دوم علیه عقاید را.. یادشان رفته در دهه سی، حاج سراج انصاری و امثال او برای بقای اسلامی که داشت تحریف می شد جمعیت نگهبانان اسلام را تشکیل دادند. یادشان رفته است. انسان است دیگر انسان از نسیان و فراموشکاری است . روحتان قرین رحمت ای بزرگ مرد ای عاشق اباعبدالله(ع) . . برای ما در محضر جدتان دعا کنید https://eitaa.com/Politicalhistory
از همه شما ممنونم نگران نباشید توضیح خواهم داد چرا عرض کردم خبر بدی دارم❤️
جامعه امام کُش برای اینکه یک جامعه با سکوت یا همراهی خود به سمت "امام کُشی" حرکت کند و در این مسیر به خواص سیاسی مدد برساند علاوه بر سیاست تولید "ابهام" در اذهان جامعه به یک عنصر مهم دیگر نیاز است و آن چیزی نیست جز: توجیه جامعه . جامعه برای "امام کُشی" به استدلال و اقناع نیاز ندارد. جامعه فقط به یک "توجیه سطحی" محتاج است. توجیه اینکه اگر "من در قتل امام مشارکت داشته ام تقصیر و خطایی مرتکب نشده ام. اینجا صرفا جامعه با این سطح از بدنبال آرام جمعی خود است . اما پرسش مهم تر این است؛ چه کسی و چگونه وظیفه تولید "توجیه" جامعه را بر عهده دارد؟ پاسخ روشن و صریح این است: صاحبان قدرت یا همان خواص . به تاریخ مراجعه کنیم: معاویه این ایده را در جامعه مطرح کرد که ما همگی در دایره تسلیم تقدیر الهی قرار داریم و یزید حتی اگر واجد صلاحیت نباشد بهرحال بخشی از تقدیر الهی است. آیا می‌خواهید علیه تقدیر خدا قیام کنید؟ آیا اساسا امکان فرار از تغییر الهی وجود دارد؟ پس خلافت یزید را باید پذیرفت . برای بقای خود تئوری تولید کرد. تئوری تقدیرگرایی! . معاویه میگفت: عمل و کوشش هیچ نفعى ندارد، چون همه کارها به دست خداوند است. حتی او خلافت خود و پسرش را بر همین اساس "توجیه" می کرد. معاویه گفته بود: "خلافت من یکى از فرمان هاى خداست و از قضا و قدر پروردگار مى باشد" مختصر تاریخ دمشق، ج 9، ص 89 در جای دیگر برای "توجیه" واگذاری قدرت به فرزند ناخلفش این چنین بیان داشت: «إِنَّ أَمْرَ یَزِیدَ قَضاءٌ مِنَ الْقَضاءِ، وَ لَیْسَ لِلْعِبادِ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ» ماجراى زمامدارى یزید قضاى حتمى است که بندگان در این ارتباط از خود اختیارى (در مخالفت) ندارند. تاریخ یعقوبى، ج 2، ص 60 . https://eitaa.com/Politicalhistory
💢قاتلین یا خاذلین؟ در حادثه کربلا، تکلیف قاتلان مشخص است، شاید گله کردن از قاتلان حسین(ع) که چرا او را به شهادت رسانیدید کار کاملی نباشد. قاتل، قاتل است. ✅اما سوال این است، چگونه به دست قاتلان افتاد؟ پاسخ مورد غفلت ماست، مهمتر از کربلا، باید به پرداخت. ✅خاذلان کسانی هستند که نشستند و نگاه کردند. زینب(س) هم عصر عاشورا به عمر سعد فرمود: تو داری نگاه می‌کنی و حسین(ع) را می‌کُشند؟ یعنی تو هم از هستی. این است که حسین(ع) به آنها می‌فرماید: «به خدا قسم، یاری نکردن(نامردی و عهدشکنی) در خون شماست» 📚ارشاد مفید/2/ 112 ✅خاذلان کسانی بودند که خودشان را دعوت کردند اما گوشه ای نشستند و فقط نظاره گر بودند... https://eitaa.com/Politicalhistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقلیت محض اما پر سر و صدا . این اقلیت محض اما پر سر و صدا، در کانادا هم توان رویارویی با محبین اباعبدالله(ع) را ندارد. این دیکتاتوری اقلیت است. اقلیتی که تمام قدرتش بر وهم و سر و صدا استوار است. همین صف آرایی و نوع مواجهه ماهیت ها را بر ملا می سازد. https://eitaa.com/Politicalhistory
عزیزان بانی و حامی روضه، از همه شما ممنونم. لطفا به نیت مبلغ جدید واریز . الحمدلله برای دو شب آینده اقلام تهیه شده است. اگر نیت پخت نذری دارید ما مدیون و شرمنده خواهیم شد.