eitaa logo
حجّةالإسلام دکتر پورعابدین
1.3هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
563 ویدیو
570 فایل
نشر اندیشه ها، نظریّه ها، فعالیت ها، برنامه ها و آثار علمی، آموزشی، پژوهشی و هُنری استاد پورعابدین
مشاهده در ایتا
دانلود
در 💠 جلسه دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد 📚عنوان: 💠 مسؤولیّت مدنی و حقوقی مدیران بانک ها در برابر اشخاص ثالث در حقوق ایران💠 🔰هیأت داوران استاد راهنما: دکتر محسن حاجی زاده استاد داور اول: دکتر سیّدرضا افتخاری استاد داور دوم: دکتر روح اله پورعابدین 🌷 دانشجو: مهدی محمودی رشته: حقوق خانواده 🏬 مكان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد - تالار اندیشه ⏳تاريخ: ۱۴۰۱/۱۱/۰۳ دوشنبه ساعت: ۱۲ ظهر 👌توصیه می گردد دانشجویان علاقمند و دانشجویان کارشناسی حقوق و دانشجویان محترم رشته فقه و حقوق و رشته حقوق خانواده که در آستانه تدوین پایان نامه می باشند در جلسات دفاع شرکت کنند. 💢 انجمن علمی دانشجویی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد 🆔 @Pourabedin در ایتا به ما بپیوندید
💠 مراسم شهادت امام هادی(ع) 💠 🔸سخنران: حجت الاسلام پورعابدین 🔸زمان: سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ همزمان با نماز مغرب و عشاء 🔸مکان: مسجد جامع میرزاعرب بیلند 🕌@pirovanimamreza_Mirzaarabbilond
🔰نتایج پژوهش های علمی در بررسی و اعتبار سنجی سند و متن روایت مربوط به اولین شب جمعه ماه رجب 1- با توجه به مطالب و روایاتی که به آنها اشاره شد و اصول و روش علمای شیعه در بیان احکام از روایات، انجام اعمال اولین شب جمعه ماه رجب آنگونه که اهل سنت می گویند، بدعت نیست و می توان به این روایت عمل نمود. هرچند اطلاق عنوان «شب آرزوها» بر این شب پربرکت صحیح نیست زیرا همانگونه که هر ساله شاهد آن هستیم برخی تنها سرگرم به گفتن آرزوها و خواسته‌های خود در مجامع مختلف می شوند و از فیوضات و رحمت های الهی در این شب غافل می شوند. از این رو مومنین روز پنج شنبه اول این ماه را روزه گرفته و در موقع افطار، بعد از خواندن نماز مغرب، به راز و نیاز با خدای متعال پرداخته و برای خود و دیگران دعا می کنند. (https://btid.org/fa/news/62765) 2- مرحوم علامه محمد تقی شوشتری (متوفی ۱۴۱۶ ه‍- ق‌) حدیث را به دلیل عامی بودن غیر معتبر و غیر قابل اعتماد می‌داند (النجعه فی شرح اللمعه، ج‌۳، ص: ۱۰۳٫) مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در جواب سؤال از مستحب بودن نماز رغائب در اولین شب جمعه از ماه رجب و روزه روز پنج‌شنبه قبل از آن می‌گوید: فضیلت لیله الرغائب و روزه روز پنج شنبه قبل از آن را علامه مجلسی در اجازه علامه به بنی زهره و از کتاب اقبال روایت کرده است که در اعتبار هر دو روایت تأمل و اشکال است و لذا حکم به استحباب نماز لیله الرغائب و روزه روز قبل از آن مشکل است (جامع المسائل،ج۲، ص۱۷۲) ابن الجوزی (متوفای ۵۹۷ ه‍- ق‌ ) بعد از نقل حیث با متنی مانند متن اقبال و ابن طاووس(ره) می گوید: “هذا حدیث موضوع على رسول الله صلى الله علیه وسلم، و قد اتهموا به ابن جهیم و نسبوه إلى الکذب، وسمعت شیخنا عبد الوهاب الحافظ یقول: رجاله مجهولون، وقد فتشت علیهم جمیع الکتب فما وجدتهم.” قال المصنف: قلت: ولقد أبدع من وضعها.” (الموضوعات لابن الجوزی،ج۲،ص۱۲۶) این حدیث به نام رسول خدا جعل شده است و ابن جهیم متهم به این جعل است که او را درغگو می‌دانند، و من از شیخمان عبد الوهاب الحافظ شنیدم می گفت: تمامی رجال این حدیث از مجاهیل هستند و من تمامی کتب را جستجو کردم و نامی از آنان نیاقتم. ابن جوزی می‌‌گوید: واضع این حدیث از بدعت گذاران است. ابن اثیر (متوفی۶۰۶ ه‍- ق‌) نیز حدیث را جعلی می‌داند ( جامع الاصول، ج۶، ص۱۵۴، ح۴۲۶۸) نووی (متوفی ۶۷۶ ه‍- ق‌) می‌گوید: ” إِنَّهَا بِدْعَهٌ مُنْکَرَهٌ مِنَ الْبِدَعِ الَّتِی هِیَ ضَلَالَهٌ وَ جَهَالَهٌ وَ فِیهَا مُنْکَرَاتٌ ظَاهِرَهٌ وَ قَدْ صَنَّفَ جَمَاعَهٌ مِنَ الْأَئِمَّهِ مُصَنَّفَاتٍ نَفِیسَهً فِی تَقْبِیحِهَا وَ تَضْلِیلِ مُصَلِّیهَا وَمُبْتَدِعِهَا وَ دَلَائِلِ قبحها و بطلانها و تضلل فَاعِلِهَا أَکْثَرَ مِنْ أَنْ تُحْصَرَ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ.” (شرح صحیح مسلم، ج۸، ص۲۰) نماز لیله الرغائب بدعتی است زشت و ناپسند، بدعتی که نتیجه آن گمراهی و جهالت است و در آن امور غیرمشروع و ناپسند روشن و واضحی است، و گروهی از بزرگان علم حدیث کتابهای بسیاری در تقبیح و در گمراهی بودن کسی که این نماز را می‌خواند و کسی که آن را جعل کرده و این بدعت را گذاشته و در دلائل زشتی و بطلان این بدعت و گمراهی کسی که آن را انجام می دهد، نوشته اند. با توجه به مخالفت شدید بزرگان حدیث اهل ‌سنت که سند این روایت را بسیار ضعیف دانسته و عمل لیله الرغائب را بدعتی ‌بزرگ و گمراهی آشکاری بر شمرده‌اند، و با توجه به ضعیف و غیر قابل اعتماد بودن این حدیث نزد بسیاری از محدثین و فقهای شیعه شکی در جعلی بودن حدیث ” لیله الرغائب” و یا “صلاه الرغائب” باقی نمی‌ماند. حتی اگر این حدیث باسندی صحیح هم جعل شده بود متن حدیث به روشنی دلالت بر جعلی بودن آن می‌کند. (http://ammre.ir/%D9%84%DB%8C%D9%84%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%BA%D8%A7%D8%A6%D8%A8%D8%AD%D9%82%D9%8A%D8%AA-%D9%8A%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87/) 3- از آنچه در این پژوهش گذشت می توان نتیجه گرفت که: 1. علمای اهل تسنن از حدود قرن هفتم به بعد، برخورد بسیار شدیدی با روایت لیلةالرغائب داشته تا جایی که تعداد قابل توجهی از آنان این روایت را جعلی و نماز آن شب را بدعت خوانده اند؛ اما شماری از آنان خدشه ای به این روایت وارد ندانسته و نماز آن را از مستحبات شماره کرده و تنها برگزاری آن به جماعت را بدعت خوانده اند. 2. . فقهای شیعی برگزاری هر گونه نماز مستحبی را به جماعت، جایز نمی دانند و از طرف دیگر برخی از آنان در صحت روایت رغائب تردید کرده اند و برخی دیگر آن را بر اساس قاعده تسامح در ادله سنن پذیرفته اند. 3. . قدیمی ترین منبع موجود در میان اهل تسنن از این روایت، متعلق به قرن پنجم هجری و در میان شیعیان به قرن چهارم هجری بازمی گردد. 4. . سند این روایت در میان اهل تسنن و بیش از آن در میان شیعیان دارای تصحیفات متعددی است که گاه قضاوت ها و داوری های رجال
ی را درباره این اسناد با دشواری روبه رو می کند. 5. . نشانه هایی از نقل روایت در قرن چهارم یافت می شود. گرچه اکثر منابع شیعی آن را از اقبالِ سید بن طاووس نقل کرده اند، اما بنا بر تصریح سید بن طاووس و غزالی، روایت لیلةالرغائب در منابع حدیثی کهن شیعی و سنی موجود بوده است. 6. . طرق اهل تسنن به روایت لیلة الرغائب، دارای سه نفر مجهول به نام های «ابو زید اصفهانی»، «علی بن محمد بصری» و «خلف بن عبدالله صغانی» است و در شرح حال رجالی «ابن جهضم» و «حمید بن طویل» اختلاف نظر است و یک راوی (محمد بن سعید بصری) نیز مشترک میان ضعیف و مجهول است که در حکم ضعفا به شمار می رود. 7. . سید بن طاووس به صراحت بیان می کند که روایت رغائب را از منابع شیعی نقل می کند، اما سند این روایت را حذف کرده است و عمده سند منابع شیعی به روایت مذکور، اجازه علامه به بنی زهره است. انتهای این سند، از ابن جهضم به بعد، تماماً همان طریق اهل تسنن است و سند تا قبل از او دارای دو راوی ضعیف است؛ گرچه می توان ضعف سندی روایت را با عمل صحابه جبران کرد. 8. . وعده به ثواب عظیم، مشقت برگزاری آن، به کارگیری لفظ عتمه، تزاحم اعمال، از نشانه های ضعف محتوای روایت نبوده تا چه رسد به مجعول بودن آن. حتی از این امور در کنار سایر قراین نمی توان به عنوان مؤیدی بر ضعف و جعل روایت بهره برد. 9. . بدعت صورت گرفته در بیت المقدس و یا بنا بر برخی نقل ها در شام، در برگزاری این نماز به جماعت است، نه اصل اقامه آن. 10. . گرچه این روایت دارای سند صحیح نبوده، اما سایر خدشه های وارده بر این روایت استوار نیست. 11. . گروهی جعل این روایت را به ابن جهضم نسبت داده اند؛ بدون آن که دلیلی بر این امر اقامه کنند و شاید بتوان گفت تنها دلیل اتهام وی، منتهی شدن تمامی اسناد موجود روایت به اوست؛ در حالی که در مرحله نخست باید جاعل و کذاب بودن وی ثابت شود و یا خود به جعل روایت اقرار کند و در مرحله بعد او را جاعل این روایت دانست؛ اما آنچه در کتب رجالی دیده می شود، این امر را تأیید نمی کند، بلکه حتی در برخی منابع بر وثاقت او تصریح شده است. از طرفی حکم به مجعول بودن این روایت نیاز به قراین بیشتری دارد که مفقود است. 12. . گر چه با توجه به قاعده تسامح به جا آورن نماز رغائب از باب استحباب یا رجا بلامانع است، اما اولاً در اصل پذیرش این قاعده، مناط حجیت و ثمره آن اختلاف نظر است و ثانیاً قاعده درباره روایات ضعیف الاسناد،جاری است و نه روایاتی که حکم به وضع آنان شده است. بنابراین می توان ادعا کرد که افرادی که به استحباب و یا جواز اقامه این نماز به قصد رجا حکم کرده، روایت را جعلی ندانسته اند. (https://hawzah.net/fa/Article/View/99832/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%AF%D9%84%D9%87-%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%84%DB%8C%D9%84%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%BA%D8%A7%D8%A6%D8%A8-) ✍ روح اله پورعابدین 🆔 @Pourabedin
17(4).pdf
518.9K
👆فهرست اسامی 105 برگزیده و عناوین آثار و رتبه کسب شده 🔰اسامی برگزیدگان هفدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان اعلام شد - مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=46991 ❇️ پس از بررسي دقيق آثار توسّط داوران و ثبت امتيازات، و ارزيابي نهايي در كارگروه تخصّصي داوري،‌ در مجموع تعداد ۱۰۵ اثر به عنوان اثر برگزيده انتخاب شدند. ✅ از بین سه اثر ارسالی حجّةالإسلام و المسلمین دکتر روح اله پورعابدین به این فراخوان، مقاله علمی پژوهشی با عنوان: «خوانشی نو از تفسیر آیه ۲۱ سوره روم با توجّه به تفاسیر فریقین» در هفدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیّه خراسان، در بین ۲۳۰۰ اثر به عنوان اثر برگزیده شناخته شد. 🆔 @Pourabedin
💢 اولین اثر علمی مشترک حجّةالإسلام دکتر پورعابدین و حجّةالإسلام موسی الرضا حیدری در سال تحصیلی ۱۳۸۵ - ۱۳۸۴ در دومین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیّه خراسان (مقطع تحصیلی سطح یک) حائز رتبه سوم شد که در ۶۳ صفحه منتشر شد و به عنایت مرحوم آیةالله واعظ طبسی (ره) در بین آثار علمی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی بعنوان کتاب چاپی قرار گرفت. 🔰 عنوان: فقر زيبا (موسيقي و غنا) نویسنده: پورعابدين، روح‌الله وضعیّت نشر الکترونیکی: مشهد: مرکز مديريت حوزه علميه خراسان نوع منبع: کتاب چاپی موضوع: موسیقی، اسلام و موسیقی، هنر شماره ثبت: 11383440 لینک دسترسی: https://digital.aqr.ir/newindex.aspx?pid=16&lstField1=fullvalues&txtField1=%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%B9%D8%A7%D8%A8%D8%AF%DB%8C%D9%86 🆔 @Pourabedin
✍اطلاعیه آگهی پذیرش بهورز برای دانشگاه علوم پزشکی گناباد 🔶 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز خود درخانه‌های بهداشت تحت پوشش در نظر دارد تعداد ۱۱ نفر از بین داوطلبان بومی واجد شرایط پذیرش نماید. 🔹زمان برگزاری آزمون: روز پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۴ ساعت ۹صبح 🔹مهلت ثبت نام و تحویل مدارک: از ۱۴۰۱/۱۱/۹ لغایت ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ شرح خبر در: www.gmu.ac.ir/content/1674991519552 🆔 @gmugonabad 🆔 @Pourabedin
🔹اولین همایش ملی زن در صد سال اخیر ⏰مهلت ارسال مقالات تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ 🔻کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مقالات Womenuma.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @Pourabedin
کاربر عزیز☘️ کمال گرایی و توقّع بیش از حد از خود ممنوع⛔ 🔷️ با توجّه به توانایی ها و استعداد های خودت برنامه ریزی کن. 🔷️با توجّه به فرصت هات برنامه ریزی کن. 🔷️با توجّه به شرایط و سبک زندگی خودت برنامه ریزی کن. 🔷️با توجّه به اوضاع شغلی و تحصیلی خودت برنامه ریزی کن. 🔷️برنامه ریزی تو با دوستت فرق داره. 🔷️برنامه ی تو ویژه ی توست. 🔶️برنامه ریزی عاقلانه یعنی رفتن نیمی از راه! ❇️همیشه در مسیر رشد و بالندگی، کمال و بندگی و قرب الهی قرار داشته باشی❇️ 🆔 @Pourabedin
15 namaaze-kaamel_81187.mp3
2.77M
🔊 📚 آموزش قرائت نماز 🎤قرائت کامل نماز توسط «حمیدرضا مستفید» ⏳ مدّت زمان: ۷ دقیقه 🆔 @Pourabedin