eitaa logo
روانشناسی هنر زندگی
580 دنبال‌کننده
128 عکس
20 ویدیو
0 فایل
حفظ و ارتقاء سلامت روان فرد، خانواده و جامعه
مشاهده در ایتا
دانلود
این روزها که بخاطر برودت ، آلودگی هوا و ... مدارس و دانشگاه‌ها پی در پی تعطیل می گردد. متاسفانه برخی دانشجویان و دانش آموزان ، وقت خودشان را با بازی های اکشن پر می نمایند .درباره بازی های اکشن به خصوص بازی GTA خیلی از والدین پیام می دهند و سئوال می پرسند، آیا اجازه بدهیم فرزندم این مدل بازی ها را داشته باشد؟ بازی جی تی ای (Grand Theft Auto)، که به اختصار GTA نامیده می‌شود، یک بازی اکشن است  این بازی به دلیل محتوای ، ، الکلی، نامناسب برای کودکان و نوجوانان و جوانان مناسب نیست. این بازی می‌تواند باعث افزایش ، و مخصوصا در کودکان شود و در نهایت موجب می شود که رفتارهای نابهنجار و خشونت آمیز از خود نشان دهند. همچنین باعث ، توجه و دقت و عملکرد تحصیلی آنان می شود. https://eitaa.com/PsychologyCounseling
نتایج احصاء شده از تحقیقات متعدد روان‌شناسان در سراسر جهان نشان داده که وقتی انسان هیجان‌ زده می‌شه ، عقل و تفکر ، منطق و فعالیت‌های شناختی او به "یک‌ سوم" افت پیدا می‌کنه (این هیجان چه مثبت باشه چه منفی، چه عاشق و چه عصبانی، پر از خشم و تنفر و يا محبت افراطی ، ترس و ...). یعنی اگر فرضا در خوشبینانه ترین و نادرترین حالت ممکن ما از (ضریب هوشی ۱۴۰ = IQ) برخوردار و جزو تیز هوشان باشیم، وقتی هیجان‌زده می شیم، کارایی شناختی و هوشی‌مون شبیه به افراد با ضریب هوشی کمتر از ۵۰ می‌رسه ، یعنی مثل یک آدمی که نقیصه عقلانی داره تصمیم می گیریم. ضریب هوشی نرمال، بین ۱۱۰ تا ۹۰ است و اکثر قریب به اتفاق افراد در این سطح هستند. پس در زمان هایی که در اوج هیجانات مثل ترس ، خشم ،عصبانيت و عشق هستیم ، تصمیم نگیریم،قول ندهیم و... خونسردی و مدیریت هیجان ، آرامش و متانت ، صبوری و تصميم نگرفتن آنی در لحظات هیجانی مانند خشم و عصبانيت و يا عشق زياد ، تنفر ، ترس و ... ، راهِ درست زندگی کردن ، موفقیت و خوشبخت شدنه. https://eitaa.com/PsychologyCounseling
استرس و اضطراب بر عملکرد دانش آموزان و دانشجویان در امتحانات تاثیر می گذارد. ۱- نتایج مطالعات متعدد روانشناسان در این خصوص نشان داده اند دانش آموزان و دانشجویانی که سطح اضطراب پائین تری دارند در مقایسه با دانش آموزان و دانشجویانی که اضطراب آنها زیاد است ، نمرات بهتر و بالاتری را کسب می نمایند. ۲- یک حداقل استرس مکانیسم هشدار برای بدن و ذهن شماست و سیگنالی است که به شما کمک می کند برای اتفاقی مهم که در شرف وقوع است آماده شوید. ۳- والدین گرامی ؛ در ایام امتحانات دانش آموزان و دانشجویان از ایجاد هرگونه تنش در محیط خانه و جمع خانواده می بایست پرهیز نمود. ۴-مطالعه منظم و از پیش برنامه‌ریزی شده اضطراب امتحانی را کاهش می دهد. ۵- اگر می بینید که افکار منفی ذهن تان را درگیر کرده ؛ مثلا من هرگز در امتحان ریاضی موفق نمی شوم. یا اگر امتحان زبان انگلیسی را بد عمل نمایم خیلی بد خواهد شد. آنها را با افکار مثبت جایگزین نمایید. مانند ؛ من سخت مطالعه نموده ام و یقین دارم بهترین عملکرد را خواهم داشت. ۶-در ایام امتحانات ؛ خواب کافی ، ورزش ، تغذیه سالم می تواند به حفظ بهتر عملکرد ذهن شما کمک نماید. ۷- در ایام امتحانات هرگونه فعالیت دیجیتالی، حضور در فضای مجازی، تماشای اخبار پر تنش ، و انجام بازی های استرس زا را می بایست به حداقل ممکن رساند. ۸- والدین گرامی ؛ خاله بازی و صله رحم در ایام امتحانات دانش آموزان و دانشجویان را می بایست به حداقل ممکن رساند. https://eitaa.com/PsychologyCounseling
مهم ترین چیزهایی را که قبل از ازدواج باید بررسی و اطمینان حاصل کرد: ۱- سلامت روان ، شخصیت، هویت ، هوش ۲- سلامت جسمانی ، اعتیاد به مواد مخدر ، محرک و مشروبات الکلی ۳- سلامت اخلاقی و معنوی (دروغ، عدم تعهد ، اعتقادات و...) ۴- میزان مسئولیت پذیری ۵- میزان توجه(صمیمیت، محبت) ۶- میزان کنترل گر بودن و تسلط گرایی ، تاب آوری ۷- میزان روابط اجتماعی ۸- میزان استقلال( عاطفی ، روانی ، فکری، اقتصادی ، اجتماعی و ...) بنابراین انجام مشاوره قبل از ازدواج از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.چون قرار است مهمترین تصمیم زندگی یک فرد اتخاذ گردد. https://eitaa.com/PsychologyCounseling
از آسیب‌های مطالعه میتوان به وسواس در مطالعه اشاره کرد. در وسواس مطالعه ممکن است دانشجو یا دانش آموز یک مطلب، صفحه یا یک درس را چندین بار بخواند و باز هم شک در او وجود داشته باشد که آیا درس را خوب یاد گرفته یا نیاز است مجدد بخواند. یک راهکار ساده ولی کاربردی این است که دانش آموز یا دانشجو پس از اینکه مطلب را یاد گرفت دیگر نیازی نیست دوباره آن مطلب را بخواند. به جای دوباره خواندن، آن مطلب را برای خود توضیح دهید و یا اینکه از خود یک امتحان بگیرید. اگر در توضیح دادن یا امتحان دادن نتیجه‌ی خوبی گرفتید یعنی نیاز نیست مجددا مطلب را بخوانید اما اگر نتیجه خوبی از توضیح دادن و امتحان دادن حاصل نشد، نیاز است یکبار دیگر درس را بخوانید. https://eitaa.com/PsychologyCounseling
کشف هویت جنسی اولین موردی که باعث می شود کودکان هویت جنسی خود را کسب کنند «نام» است. طی سال‌های اخیر والدین بدون اطلاع قبلی اسم‌هایی را برای فرزندان خود انتخاب می کنند که نام انتخاب شده، هم می تواند نام دختر باشد و هم نام پسر (مانند رها، ماهور ، هیوا ، آترین ، تیام ، متین ، پندار ، پناه ، عزت و ...) یا اسم فرزندشان را خلاصه می کنند برای مثال کیانا را کیان صدا می کنند. یا سعید را سی سی صدا می نمایند. یا حمیده را حمید صدا می نمایند. یا هوشنگ را هوشی جون خطاب می نمایند. و ... این موضوع باعث سردرگمی کودک می شود و ممکن است در کسب هویت جنسی خود دچار مشکل شود. البته انتخاب نوع اسباب بازی (پسرانه یا دخترانه ) ، پوشش ، رنگ و طرح لباس ، مدل آرایش موی سر و مدل و شکل کیف مدرسه ، طرح روی جلد دفاتر و لوازم التحریر(دخترانه یا پسرانه) و ... نیز در شکل گیری هویت جنسی کودکان نقش مهمی دارند. https://eitaa.com/PsychologyCounseling
♨️سلسله نشست های آموزشی در حوزه سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی در سطح شهرستان اسلامشهر 🔹این جلسه با موضوع پیشگیری از آسیب های روانی و اجتماعی ، با گردهمایی جمعی از شهروندان علاقمند به مباحث علم روانشناسی در آذرماه در شهرک امام حسین (ع) میان آباد سابق اسلامشهر تشکیل گردید. https://eitaa.com/PsychologyCounseling
از زبان زور (pushy language) در ارتباط با نوجوانان پرهیز کنید. در بسیاری از فعالیت‌ها و تکالیف درسی ممکن است فرزند شما نسبت به آن تکلیف علاقه‌یی نداشته باشد اما باید انجام دهد. بهتر است در این مواقع به جای استفاده از زبان زور (مثل، تو باید...، مگه نگفتم اول...،). از اصطلاحات خنثی (neutral phrase) (مثل، الان زمان انجام دادن تکالیف...) استفاده کنید. نتیجه گیری؛ با استفاده از زبان زور، شما استقلال طلبی نوجوان خود را زیر سوال می برید و این در حالیست که استقلال طلبی یکی از نیازهای روانی بنیادین نوجوانان است و در صورت استفاده از زبان زور، احتمالا شاهد لجبازی او با شما خواهید بود. https://eitaa.com/PsychologyCounseling
در تربیت کودکان و نوجوانان معتدل عمل نمائید. افراط و تفریط ممنوع ، چون به سلامت روان فرزندان لطمه خواهد زد. سخت‌گیری ممکن است باعث شکل‌گیری چه‌ خصوصیاتی در کودک و نوجوان شود؟ ۱-ممکن است خجالتی شود. ۲-حرف گوش نکند. ۳-پرخاشگر شود. ۴-بیش از حد به والدین وابسته شود. ۵-مشکلات تحصیلی پیدا کند. ۶-اجتماعی بار نیاید. ۷-پنهان کار بشود. ۸-اعتماد به نفسش کم شود. ۹-دست به کارهای خطرناک بزند مثلِ فرار از منزل، دعوا و زد و خورد با دیگران، یا آسیب جدی به خود ، دیگران و اشیاء آسان‌گیری ممکن است باعث شکل‌گیری چه‌ خصوصیاتی در کودک و نوجوان شود؟ ۱-ممکن است بچه پررو و لوس شود. ۲-فکر کند همه خواسته‌هایش باید عملی شود. ۳-پر توقع شود. ۴-قدرت تحمل فشارها و سختی‌های زندگی در او کم شود. ۵-احتمال شکل‌گیری رفتارهای پر خطر در او بیشتر شود. ۶-حل مشکلات زندگی برایش سخت شود. ۷_مسئولیت پذیر بار نیاید. ۸-در دوست‌یابی مشکل پیدا کند. https://eitaa.com/PsychologyCounseling
تحلیل روانشناختی انگیزه های سخن چینی: فرد سخن چین بخاطر احساس خود کم بینی و حقارت ، حسادت و کینه ای که از همکار ، فامیل ، رفیق و ... در دل دارد تلاش می نماید تا با بدگویی ، زیراب زنی ، تخریب شخصیت ، ترور شخصیت و سعایت ، در نزد دیگران فرد مورد نظر را بدنام کند و از نظر ها بیندازد. علل این بدخواهی ها معمولا اختلال شخصیت کسی که غیبت می نماید و احساس حقارت غیبت کننده و تنفر او از موقعیت های برتر شخصیتی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی فرد قربانی می باشد. بنابراین با سخن چینی و غیبت ، تهمت ، قضاوت، و بدگویی تلاش می کند این موقعیت موفق او را در نزد دیگران متزلزل کند. البته این تحلیل برای غیبت و سخن چینی در مواردی صدق می نماید که واقعا ظلم و ستمی صورت نپذیرفته باشد. و طبق فرمایش امیرالمؤمنین علی(ع) تلاش انسان ناتوان غیبت است. https://eitaa.com/PsychologyCounseling
وظایف والدین در مسائل تحصیلی دانش آموزان به شرح ذیل می باشد: ۱- گفتگو با دانش آموزان: بعضی از والدین با فرزندان خود حرف می زنند اما گفتگو نمی کنند، منظور از گفتگو حرف زدن فعال است که هم بپرسید و هم پاسخ دهید. برخی از والدین ممکن است حین انجام کاری مثل دیدن اخبار یا آشپزی فقط به حرف فرزندان خود گوش دهند. ۲- ایجاد عادت مطالعه: یکی از دلایلی که نوجوانان تمایلی به خواندن کتاب یا درس ندارند این است که «رفتارِ مطالعه کردن» را در والدین خود ندیده‌اند و آن را به عنوان یک ارزش «کار با ارزش» درونی نکرده‌اند. ۳- ارتباط با اولیای مدرسه: حضور والدین در مدرسه و پیگیری مسائل آموزشی به صورت غیر مستقیم حاوی پیام برای نوجوانان است مثل «من فرد با ارزشی هستم که والدینم به خاطر من به مدرسه آمده‌اند= افزایش عزت نفس» «پدر و مادر روی من نظارت دارند=افزایش خودکنترلی». ۴- نظارت در انجام تکالیف: دائم او را چک نمی کنم اما در اواسط هفته و پایان هفته به صورت مستمر از او گزارش کار می خواهم و باید بداند که در زمان مشخص و طبق برنامه باید به والدینم گزارش دهم. ۵- توجه به تلاش دانش آموز: توجه به نتیجه (نمره) باعث ایجاد استرس در نوجوان می شود و هرجا که قرار است دانش او مورد ارزیابی قرارگیرد مثل امتحان، استرس تمام وجود نوجوان را می گیرد. به جای توجه به نتیجه، به تلاش فرزندم توجه می کنم. ۶- ایجاد فضای توأم با آرامش و امنیت: برخورد هیجانی مثل داد زدن و تنبیه فیزیکی، احساس مثبتی در نوجوان شکل نمی دهد و کمکی به پیشرفت تحصیلی یا رفتاری او نمی کند. https://eitaa.com/PsychologyCounseling
♨️سلسله نشست های آموزشی در حوزه سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی در سطح شهرستان اسلامشهر 🔹این جلسه با موضوع خودامدادی روانی و دگرامدادی روانی در هفته اول دی ماه ۱۴۰۳ ویژه جمعی از کارکنان انتظامات بانک های اسلامشهر ، بهارستان ، رباط کریم ، شهریار ، ملارد تشکیل گردید. https://eitaa.com/PsychologyCounseling
منبع کنترل درونی یا بیرونی؟ یکی از آسیب‌های تحصیلی در دانش آموزان، منبع کنترل در آنان (درونی/بیرونی) می باشد که می تواند باعث اُفت تحصیلی در افراد شود. فرض کنید دو دانش آموز در امتحانی نمره بدی گرفتند، زمانی که از دانش آموزان می پرسیم دلیل این نمره ضعیف از سمت شما چیست؟ دانش آموز اول می گوید درس نخواندم و نمره ضعیفی گرفتم. دانش آموز دوم می گوید معلم به من نمره پایینی داد! اما تفاوت این دو دانش آموز در چیست؟ پاسخ: در منبع کنترل درونی یا بیرونی به عبارت دیگر دانش آموز اول، علت این نتیجه خود را تلاش نکردن خودش می داند در حالی که دانش آموز دوم، علت را در معلم جست‌ و جو می کند . نتیجه‌گیری: قطعا هیچگاه محیط و عوامل بیرونی ما به تکامل قطعی نخواهد رسید و همیشه مشکلاتی از سمت دیگران وجود خواهد داشت. اما عوامل بیرونی صرفا «نقش موثر» دارند ولی عوامل درونی مثل تلاش دانش آموز «نقش تعیین کننده» دارند. https://eitaa.com/PsychologyCounseling
♨️سلسله نشست های آموزشی در حوزه سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی در سطح شهرستان اسلامشهر 🔹این جلسه با موضوع اعتیاد و راههای پیشگیری از آن در هفته اول دی ماه ۱۴۰۳ با حضور جمعی از کارگران زحمتکش شهرک صنعتی شهرک چهاردانگه اسلامشهر تشکیل گردید. https://eitaa.com/PsychologyCounseling
والدین گرامی ، بیائید تمرین کنیم منبعد به فرزندانمان ؛ نگوئیم: اصلاً برنامه‌ریزی بلد نیستی، چرا برنامه‌ریزی نداری، یا اگر داری چرا عمل نمی‌کنی(انتقال حس ضعف). بگوئیم بیا با هم جوری برنامه بریزیم که تفریح هم داشته باشی و لذت ببری(انتقال حس حامی بودن). نگوئیم چرا اینقدر وقت تلف می‌کنی، برو سر امتحانت! (انتقال حس اجبار). بگوئیم: عزیزم برنامه امروزت برای امتحانت چیه؟(انتقال حس مسئولیت پذیری). نگوئیم اگر وقت تلف کنی امتحانت را خراب خواهی کرد(انتقال حس اضطراب). بگوئیم: نتیجه امتحانت، نتیجه تلاشاته که می‌دونم از پسش بر میای(انتقال حس اعتماد به نفس). نگوئیم که تو هنوز عقب هستی، خیلی از درسهات مونده، چرا کند پیش میری(انتقال حس ناکفایتی). بگوئیم اگر کاری از دستم بر می‌آید من در خدمتم، بیا با هم راه حلی پیدا کنیم (انتقال حس انگیزه). https://eitaa.com/PsychologyCounseling
وقت اختصاصی برای فرزند چیست؟ منظور مدت زمانی است که شما به اتفاق فرزندتان کار مشترکی انجام می‌دهید که باعث ایجاد رابطه خوب و حسنه بین شما و فرزندتان می‌شود، مثل وقتی که با او گپ می‌زنید...، به درد دلش گوش می‌کنید...، در انجام یک پروژه بهش کمک می‌کنید...، باهم عصرانه می‌خورید...، با او بازی می‌کنید... ، با او به تفریح و پارک می روید... ، ... قواعد وقت اختصاصی ۱- همه حواس شما باید متوجه فرزندتان باشد. بنابراین، استفاده از موبایل، فضای مجازی، تلویزیون، یا هر کار دیگری که حواس شما را پَرت کنند ممنوع است. برای چند دقیقه موبایل را کلا کنار بگذارید. ۲- کاری را که فرزند شما دوست دارد انجام بدهید، نه کاری را که شما انتخاب می‌کنید. اجازه بدهید فرزندتان در مورد وقت اختصاصی تصمیم بگیرد. ۳- گاهی اوقات، زمانی که فرزند شما مشغول انجام بازی یا کاری است، شما می‌توانید به او ملحق شوید. ولی باید دقت کنید که ابتکارِ عمل را از او نگیرید. ۴- اجازه بدهید فرزندتان رئیس باشد و شما از او پیروی کنید. ۵- در طول انجام تمرین «وقت اختصاصی»، به کارها و رفتارهای خوب فرزندتان توجه و او را تشویق کنید، و کارهای کوچک نامطلوبِ او را نادیده بگیرید. ۶- در طول این مدت، دعوا کردن، آموزش دادن، نصیحت کردن، یا تذکر دادن ممنوع است. https://eitaa.com/PsychologyCounseling
احساس‌ها همیشه تغییر می‌کنن کودکان، نوجوانان و بزرگسالان میتونن احساسای مختلفی رو در طول یک‌ روز، یک ساعت و حتی چند دقیقه تجربه کنن. احساسات یک واقعیت سیال (جاری)، روان، مداوم و در حال تغییر دارن. مثل ؛ غم ، شادی ، خشم ، تنهایی ، مرموز بودن ، تاسف ، عصبی ، تعجب ، شگفتی ، افتخار ، عشق ، شرم ، تنفر ، کلافگی و ... برخی احساسات که تجربه میشن می‌تونن سریع تغییر کنن مثلا معلم نمره امتحانت رو بهت میده و می‌بینی نمره بدی گرفتی و غم و ناراحتی رو تجربه می‌کنی اما معلم میگه چون فعالیت کلاسی داشتی بهت یه فرصت دیگه می‌دم و تو شادی رو تجربه می‌کنی. اما برخی احساسات به سرعت تغییر نمی‌کنن و نیاز به گذر زمان دارن. مثلا ممکنه از طرف دوستات طرد (رَد شدن) بشی‌ ولی با گذر زمان و پیدا کردن دوستای جدید، این احساس برطرف می‌شه (میلار و برگر، ۲۰۱۹). https://eitaa.com/PsychologyCounseling
♨️سلسله نشست های آموزشی در حوزه سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی در سطح شهرستان اسلامشهر 🔹جلسه آموزشی با موضوع سلامت روان در خانواده با گردهمایی جمعی از اولیای دانش آموزان و شهروندان علاقمند به مباحث روانشناسی در روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۶ در مدرسه شهید حسین گزی محله بهرام آباد اسلامشهر تشکیل گردید. https://eitaa.com/PsychologyCounseling
مستند به مذاکره و نظر خواهی با حدود ۷۰ دانش آموز پسر و دختر مقطع دبیرستان در اسلامشهر متوجه شده ام که نوجوانان اسلامشهر امروز نگرانی‌هایی دارند و فشارهایی را تحمل می کنند که لازم است والدین گرامی در این خصوص آگاهی و توجه بیشتری داشته باشند. که مهمترین آنها به شرح ذیل می باشد: ۱- نگرانی در مورد قیافه و هیکل ۲- نگرانی در مورد لباس و مُد ۳- مقایسه خود با همسالان دیگر ۴- فشار برای همرنگِ جماعت شدن ۵- فشارهای درسی ۶- رقابت با بچه‌های دیگر ۷- مشکل ارتباط برقرار کردن با پدر و مادر ۸- نداشتن امکانات دلخواه ۹- فشار خانواده ۱۰- نگرانی در مورد آینده ۱۱- وضعیت تحصیلی ۱۲- سلامت والدین ۱۳- نگرانی درباره رابطه پدر با مادر ۱۴- استرس های مربوط به دوران بلوغ https://eitaa.com/PsychologyCounseling
♨️سلسله نشست های آموزشی در حوزه سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی در سطح شهرستان اسلامشهر 🔹جلسه آموزشی با موضوع باورهای غلط و راههای مقابله با آن با گردهمایی جمعی از شهروندان علاقمند به مباحث روانشناسی در روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۸ در مسجد امام حسن عسکری علیه السلام محله قاسم آباد اسلامشهر تشکیل گردید. https://eitaa.com/PsychologyCounseling
چکار کنیم تا فرزندانمان رفتارهای مورد انتظار ما را انجام دهند؟ ۱- اولین روشی که باید به آن توجه کرد، تشویق کردن است. یکی از بهترین و موثرترین روش‌هایی که می‌تواند رفتارهای درست را در کودکان و نوجوانان جا بیندازد، تشویق کردن است. تشویق کردن باعث می‌شود بچه‌ها رفتارهای خوب خودشان را با رغبت تکرار کنند. ۲- از این به بعد هر موقع فرزندتان رفتار مورد نظر شما را انجام داد، به صورت پراکنده او را تشویق کنید(یعنی او نداند و متوجه نشود که دقیقا چه زمانی تشویق توسط شما رخ می‌دهد) . مثال: ۱- مادر رو به دخترش: آفرین، امشب به موقع درس‌هاتو تموم کردی. ۲- پدر رو به پسرش که در حال درس پرسیدن از خواهرش است : خیلی ممنون که از خواهرت درس پرسیدی. آبجی خیلی دوست‌داره داداشِ بزرگش تو درسا بهش کمک کنه. ۳- مادر رو به فرزندانش : خیلی خوشحال می‌شم وقتی می‌بینم شما دو تا بی سر و صدا با هم بازی می‌کنید. ۴- پدر رو به پسرش: خیلی ممنون که با مامانت رفتی خرید. ۵- پدر رو به دخترش با لبخند، در حالی که کارنامه فرزند را نگاه می‌کند: به به، می‌بینم که نمره ریاضیت شده دوازده، یعنی دو نمره از دفعه قبل بهتر شدی، باریکلا این نشون می‌ده که این ماه بیشتر تلاش کردی. ۶- مادر رو به پسرش: ممنونم پسرم که امشب آشغالا رو به موقع گذاشتی بیرون. https://eitaa.com/PsychologyCounseling