10.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تلاوت سوره مبارکه جمعه
#استاد عبدالباسط محمد
https://eitaa.com/QURAN110110
هدایت شده از بهزاد کاظمی
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
السلام علیک یا مولای یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام
روز آدینه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
نگاهی به ویژگیهای فلسفه ستایش ونیایش عاشورایی امام حسین علیهالسلام
*نیایش محبانه*
یکی دیگر از آداب نیایش که در سیره نیایشی امام حسین(ع) جلوههای فراوان دارد، توجه به صفات جمال و جلال الهی است. حضرت، در دعای عرفه ذکر صفات یادشده را مورد توجه ویژه قرار داده و در فرازهای آغازین آن دعا، اوصاف جمال و جلال خداوند را به محضر کبریایی حق تعالی پیشکش نموده است؛ از جمله گفته است:
ـ «هُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ او، بخشایشگر فیضگستر است.»
ـ «وَ راحِمُ کُلِّ ضارِعٍ؛ او، بر نالهکنندگان مهربان است.»
ـ «و هُوَ لِلدَّعَواتِ سَامِعٌ، و لِلکُرُباتِ دَافِعٌ، و لِلدَّرَجاتِ رَافِعٌ و لِلْجَبَابِرَۀِ قامِعٌ؛
او، دعاها و نیایشها را میشنود و گرفتاريها را برطرف ميسازد و مرتبهها را بالا میبرد و گردنکشان را نابود میکند.»
ـ و در ادامه میگوید
: «وَ هُوَ السَّمیِعُ الْبَصیرُ اللَّطِیْفُ الْخَبیِرُ وَ هُوَ عِلی کُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ؛
او، شنوا و بینا و دقیق و آگاه، و بر همه چیز توانا است.»
حضرت، پس از ذکر ثنای محبوب و نیایش محبانه، مسائل، معارف و خواست خود را در دعا مطرح نمودهاست.
*نیایش متضرعانه*
یکی دیگر از آداب نیایش، این است که انسان در حال نیایش، به پیشگاه آفریدگار خویش تضرّع نماید و با اشک و زاری با او گفتوگو کرده و خواستهای خویش را مطرح کند.
این اصل بنیادین، در سیره نیایشی امام حسین(ع) نیز وجود داشته است. طبق نقل مرحوم شیخ عباس قمی، حضرت در ادامه دعای عرفه بعد از ثنای خداوند و ذکر اوصاف و تقدیس او، در حالی که اشک از چشمهای مبارکش سرازیر میشد، عرض کرد:
«اَلَّلهمَّ اجْعَلْنِی اَخْشَاکَ کَاَّنِی اَرَاَکَ ... الَّلهُمَّ اجْعَلْ غِنَایَ فی نَفْسِی، و الْیَقِینَ فی قَلْبِی وَ الْاِخَلَاصَ فِیْ عَمَلِی، والنُوّرَ فی بَصَری، وَالْبَصیِرَۀَ فِی دِینِی وَ متِّعْنِی بِجَوارِحِی
؛خداوندا! چنان ترس و خشیت خود را در دل من جای ده که گویا تو را میبینم. خدایا! بینیازی از غیر خودت را در جان من قرار ده و یقین را در دل من، و اخلاص را در عمل من قرار ده. روشنی را در چشم من، و بصیرت و معرفت در دین را نصیب من گردان و مرا از اعضای بدن برخوردار نما.»
بر اساس این آموزه متعالی، بایسته است در هنگام نیایش و طلب حاجت از خداوند در امور دنیایی و اخروی، با حالت تضرع و ابتهال و گریه و ناله، از خداوند درخواست شود.
در خصوص آثار و برکات گریه در برخی شرایط، بهویژه به هنگام نیایش، مولوی نکتههای زیبایی بیان نموده است؛ از جمله سروده است:
تا نگرید کودک حلوافروش
تا نگرید ابر کی خندد چمن
گفت: فَلیَبکُبوا کَثیرا
بنابراین، یکی از درسآموزترین جلوههای نیایش حسینی، تضرع در حال دعا و نیایش است که انقلاب روحی برای نیایشگر ایجاد نموده و دلدادگی او را به نمایش میگذارد.
*نیایش حکیمانه*
نیایشهای ائمه:، از جمله نیایش امام حسین(ع)، غیر از جلوههای: عشق، نیاز، تضرع و مانند آن، کاملترین جلوهگاه حکمت و معرفت در ساحتهای مختلف، بهخصوص توحید و خداشناسی است. از این رو، دعای عرفه سالار شهیدان، در واقع، حکمتنامه توحیدی است. آن حضرت،
یکی از زیباترین جلوههای نیایش حکیمانه در دعای عرفه امام حسین(ع) که عشق و توحید همراه با معرفت و اخلاص در آن موج میزند، این جمله است که به محبوب خویش میگوید:
«اَنْتَ الَّذِیْ اَشْرَقْتَ الْاَنوَارَ فِیْ قُلُوبِ اَوْلِیائِکَ، حَتیَ عَرَفوُکَ وَ وَحَّدُوکَ، و اَنْتَ الَّذِیْ اَزلْتَ اْلأَغْیَارَ عَنْ قُلُوبِ أَحِبَّائِکَ حَتَی لَمْ یُحِبُّوا سِوَاکَ، مَاذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَکَ و مَا الَّذِی فَقَدَ مَنْ وَجَدَکَ؛
تو، آن خدایی که انوار معرفت را در دل اولیای خود تابانیدی، تا تو را به یگانگی شناختند. تو، آن خدایی که بیگانگان را از دل دوستان خود بیرون راندی، تا غیر تو را دوست نداشته باشند. چه دارد، آن کس که تو را گم نمود و چه ندارد، آن که تو را یافته است؟»
و در ادامه، از حلاوت و شیرینی اُنس با محبوب سخن گفته و چنین عرضه داشته است:
«یِا مَنْ أَذَاقَ اَحِبّائَهُ حَلاَوَۀَ المُؤَانِسَۀَ فَقَامُوا بَیْنَ یَدَیْهِ مُتَمَلِّقیِنَ؛
ای خدایی که به دوستان خود، شیرینی اُنس با خویش را چشاندی و آنان در پیشگاه محبوب خود، به اظهار اشتیاق پرداختند.»
هدایت شده از بهزاد کاظمی
yon.ir/Kavov
⚫️ بازخوانی بیانات عتاب آمیز رهبر معظم انقلاب نسبت به شبهه افکنان عزاداری سید الشهداء علیه السلام؛ باید گریه و زاری کرد/ از موضع روشنفکری نگویند اینها دیگر لازم نیست! نه، اینها تا آخر لازم است
♦️امام خامنه ای:بعضی حالا ممکن است بگویند شما میخواهید نهضت امام حسین را بیان بکنید، خیلی خب، بروید بیان کنید، دیگر روضهخوانی و گریه و زاری و اینها چیست؟ بروید بنشینید بیان کنید که حضرت این کار را کردند، این کار را کردند، هدفشان هم این بود. این، خیلی فکر خطائی است، نگاه غلطی است. این عاطفهی نسبت به اولیاء خدا، اولیاء دین، این پیوند عاطفی، پشتوانهی بسیار ارزشمند پیوند فکری و پیوند عملی است. بدون این پشتوانه، خیلی سخت میشود در این راه حرکت کرد.
♦️در قرآن نسبت به اولیاء الهی سه تعبیر وجود دارد: یک تعبیر، تعبیر ولایت است؛ «انّما ولیکم اللَّه و رسوله و الّذین امنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکوة و هم راکعون»؛ بحث ولایت. معلوم است که پیوند، ارتباط، معرفت، اینها داخل در زیرمجموعهی ولایت است. یک بحث، بحث اطاعت است؛ «اطیعوا اللَّه و اطیعوا الرّسول و اولی الامر منکم»؛ اطاعت رسول و اطاعت اولیالامر. این، در عمل است. در میدان عمل باید اطاعت کرد، پیروی کرد. اما یک بحث سومی وجود دارد و آن، بحث مودت است. «قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودّة فی القربی». این مودت چیست دیگر؟ ولایتِ اینها را داشته باشید، اطاعت هم از اینها بکنید؛ مودت برای چیست؟ این مودت، پشتوانه است. اگر این مودت نباشد، همان بلائی بر سر امت اسلامی خواهد آمد که در دورانهای اول بر سر یک عدهای آمد که همین مودت را کنار گذاشتند، بتدریج اطاعت و ولایت هم کنار گذاشته شد.
♦️بحث مودت خیلی مهم است. این مودت، با این ارتباطات عاطفی حاصل میشود؛ ماجرای مصیبتهای اینها را گفتن، یک جور ایجاد ارتباط عاطفی است؛ ماجرای مناقب اینها و فضائل اینها را گفتن، یک جور دیگر پیوند عاطفی است. بنابراین، این عزاداریهائی که انجام میگیرد، این گریه و زاریای که میشود، این تشریح حوادث عاشورا که میشود، اینها چیزهای لازمی است. یک عده از موضع روشنفکری نیایند بگویند آقا، اینها دیگر لازم نیست. نه، اینها لازم است؛ اینها تا آخر لازم است؛ همین کارهائی که مردم میکنند.
نقش و رسالت زن، ج1،عفاف و حجاب در سبک زندگی_ ایرانی_ اسلامی، مقام معظم رهبری.pdf
1.07M
📝 دانلود PDF كتاب عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی-اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب
#کتاب
#حجاب
#هفته_عفاف_و_حجاب