آثار زيانبار شهوت پرستي
۱- آلودگى به گناه شهوت پرستى انسان را به سوى انواع گناهان مى كشاند و در واقع يكى ازسرچشمه هاى اصلى گناه و معصيت و نافرمانى خدا محسوب مى گردد، زيرا چشم وگوش انسان را بسته و به مصداق حديث نبوى «حبك للشى ء يعمى و يصم. (۱)
آدمى راكور و كر كرده و قدرت درك واقعيتها را از او مى گيرد و در چنين حال، زشتىها درنظر او زيبا و زيبايىها در نظر او زشت و بى رنگ مى شود. به همين دليل، در روايات سابق (روايت هشتم) خوانديم كه امير مؤمنان عليه السلام درباره پيروى از شهوات هشدار داده و مى فرمايد: «از شهوات سركش بپرهيزيد كه شما را به ارتكاب انواع گناهان مى كشاند». در حديث دهم، از همان حضرت نيز به اين نكته اشاره شد كه: «هواپرستى عقل انسان را فاسد مى كند»و در حديث نهم نيز فرمودند (اگر شهوت پرستى تشديد شود):
«دين انسان را بر باد مى دهد و حتى انسان را به بت پرستى مى كشاند». در اين رابطه مفسران وارباب حديث، در ذيل آيات ۱۶ و ۱۷ سوره حشر، داستانى درباره عابدى از قوم بنى اسرائيل به نام «برصيصا» آورده اند كه شاهد زنده اى براى اين مدعاست، داستان گر چه معروف است، اما تكرارش خالى از صواب نيست: ... مرد عابد بنى اسرائيلى به خاطر سالها عبادتش، به آن حد از مقام قرب الهى رسيده بود كه بيماران با دعاى او سلامت خود را باز مى يافتند و به اصطلاح مستجاب روزى، زن جوان زيبايى را كه بيمار بود، نزد او آوردند و به اميد شفاء در عبادتگاه او گذاردند و رفتند. شيطان به وسوسه آن عابد مشغول شد و آن قدر صحنه گناه را در نظرش زينت داد كه عنان اختيار را از كف او ربود، آن چنان كه گويا عابد كر و كور گشته و همه چيز را به دست فراموشى سپرده است.
ديرى نپاييد كه آن عابد دامان «عفت» خويش را به گناه بيالود. پس ارتكاب گناه به خاطر اين كه احتمال داشت آن زن باردار شود و موجب رسوايى او گردد، باز شيطان و هواى نفس به او پيشنهاد كرد كه زن را به قتل رسانده و درگوشه اى از آن بيابان وسيع دفن كند. هنگامى كه برادران دختر، به سراغ خواهر بيمار خويش آمدند و عابد اظهار بى اطلاعى كرد، آنان نسبت به عابد مشكوك گشته و به جستجو برخاستند و پس ازمدتى، سرانجام جسد خونين خواهر خويش را در گوشه بيابان از زير خاك بيرون كشيدند.
اين خبر در شهر پيچيد و به گوش امير رسيد. او با گروه زيادى از مردم به سوى عبادتگاه آن عابد حركت كرد تا علت اين قتل را بيابد. هنگامى كه جنايات آن عابد روشن شد، او را از عبادتگاهش فرو كشيدند تا بر دار بياويزند. در ادامه اين حكايت آمده است: هنگامى كه عابد در كنار چوبه دار قرار گرفت، شيطان در نظرش مجسم شد و گفت: من بودم كه با وسوسه هاى خويش تو را به اين روز انداختم، حال اگر آنچه را كه من مى گويم، اطاعت كنى، تو را نجات خواهم داد. عابد گفت: چه كنم؟
شيطان گفت: تنها يك سجده براى من كافى است. عابد گفت: مى بينى كه طناب دار را بر گردن من افكنده اند و من در اين حال توانايى سجده بر تو را ندارم. شيطان گفت: اشاره اى هم كفايت مى كند. عابد بيچاره نادان، پس از اين كه با اشاره، سجده اى بر شيطان كرد، طناب دار گلويش را فشرد و او در دم جان سپرد. آرى! شهوت پرستى باعث شد تا آن عابد، ابتدا به زنا آلوده شود و سپس قتل نفس انجام دهد و بعد دروغ بگويد و سرانجام مشرك گردد و بدين ترتيب محصول سالها عبادت او بر باد رفته و نزد خاص و عام رسوا شود. همه رنج جهان از شهوت آيد كه آدم زان برون از جنت آيد (۲)
---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). بحارالانوار ج ۷۴، ص ۱۶۵. (۲). ناصر خسرو
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
اثار زیانبار شهوت پرستی
۲- فساد عقل شهوت پرستى، پرده هاى ضخيمى بر عقل و فكر انسان مى اندازد، حق را در نظر او باطل و باطل را در نظر او، حق جلوه مى دهد. در روايات گذشته نيز بيان داشتيم كه: «طاعه الهوى تفسد العقل، هوا پرستى عقل را فاسد مى كند». (۱)
به همين دليل بسيارى ازشهوت پرستان به هنگام غلبه شهوت، كارهايى انجام مى دهند كه بعد از فرو نشستن آتش شهوت، از آن عمل خويش سخت پشيمان شده و گاه تعجب مى كنند كه چگونه دست به انجام آن كار احمقانه و غلط زده اند. در حديث ديگرى امير مؤمنان على عليه السلام مى فرمايند: «اذا ابصرت العين الشهوه عمى القلب عن العاقبه، هنگامى كه چشم، مظاهر شهوت را ببيند، عقل از مشاهده عاقبت كارباز مى ماند» (۲)
---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). شرح غرر الحكم، حديث ۵۹۸۳. (۲). همان مدرك، حديث ۴۰۶۳.
۳- تضعيف شخصيت اجتماعى انسان شهوت پرستى، شخصيت و احترام اجتماعى انسان را در هم مى شكند و او را به ذلت مى كشاند، زيرا براى كاميابى هاى شهوانى بايد تمام قيد و بندهاى اجتماعى را شكست وتن به هر پستى داد. بديهى است كه انسان با شخصيت، در كشاكش شهوات، بر سردو راهى قرار مى گيرد كه يا بايد به خواست هاى شهوانى دل خويش برسد، يا شخصيت واحترام اجتماعى خود را حفظ نمايد كه اغلب جمع ميان اين دو غير ممكن است! در حديثى از امير مؤمنان على عليه السلام آمده است: «زياده الشهوه تزرى بالمروه، افزون شدن شهوت، شخصيت انسان را لكه دار مى كند». (۱)
---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). همان، حديث ۵۵۰۷.
۴-اسارت نفس اسارت و بندگى در برابر خواست هاى نفسانى، يكى ديگر از پيامدهاى شهوت پرستى است، زيرا انسان شهوت پرست چنان اسير شهوات خود مى شود كه بازگشت و دورى جستن از آنها، برايش مشكل و گاهى نيز غير ممكن مى گردد. نمونه بارز آن، زندگى خفت بار معتادان به مواد مخدر است كه در ظاهر آزادند، ولى از هر اسيرى، اسيرترند. زنجير اعتياد ناشى از شهوت پرستى نيز آن چنان دست وپاى انسان را مى بندد كه گويا هر گونه حركت و تلاش براى دورى جستن از خواست هاى رذيله، بسيار مشكل مى گردد، مخصوصا اگر هوا پرستى، به سر حد عشق هاى جنون آميز جنسى برسد كه در اين حال اسارت انسان به اوج خود مى رسد. حضرت امير مؤمنان على عليه السلام در اين رابطه مى فرمايند: «عبد الشهوه اسير لا ينفك اسره، بنده شهوت چنان اسير است كه هرگز روى آزادى را نخواهد ديد». (۱) آن حضرت در تعبير ديگرى نيز مى فرمايند: «و كم من عقل اسير تحت هوى امير، چه بسيار عقلها و خردها كه شهوات بر آن حكومت مى كند». (۲) باز در حديث ديگرى مى فرمايند: «الشهوات تسترق الجهول، شهوت ها، افراد نادان را برده خود مى سازند. » (۳)
---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). غررالحكم، حديث ۶۳۰۰ (۲). نهج البلاغه، كلمات قصار، حديث ۲۱۱. (۳). نهج البلاغه، حديث ۹۲۲.
۵-رسوايى و بى آبرويى رسوايى، يكى ديگر از پيامدهاى شهوت پرستى است. تاريخ بشر مملو از شرح زندگى كسانى است كه در جامعه داراى مقام و موقعيت ممتاز بودند، ولى هنگامى كه اسير «شهوت» و هواى نفس شدند، كارشان به رسوايى كشيد. در اشعار شعرا نيز رابطه «عشق» و «رسوايى» يك رابطه معروف و مشهور است. (۱) رسواى عالمى شدم از فرط عاشقى در داستان يوسف و همسر عزيز مصر نشان مى دهد كه چگونه همسر عزيز مصر با وجود احترام فراوان-به علت هواپرستى رسواى خاص و عام شد. يوسف به صبر خويش پيمبر شد رسوا شتاب كرد زليخا را (۲) و به گفته شاعر عرب: ان الهواى هو الهوان قلب اسمه فاذا هويت فقد لقيت هوانا (۳) هوا پرستى همان پستى است كه نام آن تغيير يافته، به همين دليل هر هوا پرستى پست مى شود.
---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). بر سر ميدان رسوايى عشق عالمى را همچو شيدايى ببين (عطار) عاشقان را چه غم از سرزنش دشمن و دوست يا غم دوست خورد يا غم رسوايى را (سعدى) (۲). ناصر خسرو. (۳). ادب الدنيا و الدين.
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
☘️قطعه ای ازبهشت☘️
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec ✅لینک کانال
دوستان لینک کانال برای استفاده دیگران بفرستید ک به همت شما عضو شوند اجرتون با امام زمان عج
كنترل شهوات بارها در مباحث مشابه گفته ايم كه براى درمان مفاسد اخلاقى، بايد نخست علل وريشهها و اسباب آن را بيابيم. بزرگان علم اخلاق نيز، در مباحث اين علم، به بحث ازانگيزه ها، اهميت فوق العاده اى داده اند، به همين دليل لازم است بحث دقيقى در مورد عوامل شهوت پرستى داشته باشيم.
اميال و خواسته هاى درونى كه از آن به شهوات تعبير مى شود، مخصوصا شهوت جنسى يك امر طبيعى و خدادادى بوده و از عوامل حركت انسان، براى پيشرفت زندگى بشمار مى آيد. به همين دليل، گر چه نمى توان آنها را از ميان برد، اما هرگز نبايد براى سركوبى آنها نيز تلاش كرد، زيرا اگر اين شهوات در حد اعتدال باشند، نه تنهامشكلى ايجاد نمى كنند، بلكه يكى از اسرار تكامل و تقدم انسان نيز محسوب مى گردند.
آنچه كه به صورت مفسده اخلاقى ظاهر مى شود، همان طغيان شهوات و خارج شدن آنها از كنترل نيروى عقل و خرد است. حال بايد ملاحظه كرد كه چه عواملى سبب خارج شدن اميال و خواست هاى درونى از تحت كنترل عقل گشته و به صورت نيرويى ويرانگر در مى آيد.
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
❌شبهه ۹۹۱
چرا محمد حج را واجب کرد؟
چرا باید رفتن به خانه خدا فقط برای ثروتمندان مقدور باشد؟ مگر فقرائی که قدرت مالیشان اجازه نمیدهد که به مکه بروند، بنده او نیستند؟ آیا تهیدستان، ارزش مهمان بودن در خانه خدا را ندارند؟ آیا این خود یک تبعیض طبقاتی نیست؟
چرا خدا بجای مکه، تمام مساجد را خانه کعبه اعلام نکرد؟ و اگر مساجد نیز خانه خدا هستند، پس چرا رفتن به مکه واجب شد و چرا فقط مکه رفته ها لقب حاجی را بدست آورده و به آن میبالند؟
آیا حاجی، بمعنی این نیست که پول مکه رفتنت را از هموطنانت که ترا دوست دارند، میگیری و به اعرابی که از تو نفرت دارند و خونت را حلال میدانند تقدیم میکنی؟
زمانیکه در سال دهم هجری، مسلمانان مکه را فتح کردند، محمد فرمان داد که بتهای مکه را شکسته و از بین ببرند. مردم مکه بخصوص اقوام نزدیک محمد که کلیددار مکه بودند، به او اعتراض کرده و گفتند که بتهای مکه، منبع اصلی در آمد آنان است، ... به همین سبب، چیزی نگذشت که محمد با همفکری روزبه همان سلمان فارسی سیاستمدار و وطن فروش زیارت مکه را جزو واجبات دینی گردانید تا مکیان از وی راضی باشند. (خلاصه شده )
🆔 @Shobhe_ShenaSi
✅ پاسخ
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 زیارت کعبه از زمان حضرت ابراهیم و بلکه پیشتر از آن از زمان حضرت آدم مرسوم بوده و همانطور که شبهه افکن نوشته پیامبر نیز وقتی مکه را فتح کرد، بتهای داخل آن را شکست اما خود کعبه را تخریب نکرد و این نشان میدهد که اصل کعبه از همان زمان برای پیامبر محترم بوده است. مضافاً اینکه قبل از فتح مکه و شکستن بتها یعنی در ۱۳ سال ابتدایی بعثت که حضرت هنوز در مکه بود، و حتی بتها درون کعبه بودند، کعبه را عبادت میکردند و بعد از هجرت به مدینه هم باز قبل از فتح مکه سفر زیارتی به مکه داشتهاند.
بنابراین این ادعا که ایشان با مشورت کسی مثلاً سلمان فارسی نسبت به حفظ آن اقدام کرده باشد، دروغ محض است و نویسنده نیز هیچ منبع و مستندی برای ادعای خود ندارد.
🔹اما اینکه رفتن به مکه مخصوص ثروتمندان است نیز دروغ است. آنچه هست اینکه انجام حج بر افرادی که توانایی مالی دارند #واجب است، اما سایرین نیز اگر به هر شکلی مثلاً قرض یا اینکه کسی مخارج آنها را تقبل کنند، نیز می توانند به مکه رفته و این عبادت را انجام دهند ولی به آنها واجب نیست.
🔹اما این پیشنهاد که بهتر بود تمام مساجد، خانه خدا باشند، پیشنهاد خوبی است. تنها مشکل آن این است که مقداری دیر مطرح شده و از همان ۱۴۰۰ سال پیش همه مساجد خانه خدا اعلام شده است. هر کس هر موقع می تواند در خانه خدا در شهر و روستای خود حاضر شود و عبادت خدا را انجام دهد. لکن لازم است همهی مسلمانان یک مکان مشترک برای اجتماع عمومی (که بیشک فواید فراوانی دارد)، داشته باشند.
لقب حاجی نیز یک لقب عرفی است و جایگاه خاص شرعی برای کسی درست نمی کند. یعنی این مردم هستند که به کسی که حج رفته این لقب را داده اند نه اینکه در شرع چنین چیزی وجود داشته باشد.
🔹اما اینکه می گوید ما به وسیله حج پول خود را به اعراب می دهیم، نشانگر تفکر ناسیونالیسیتی افراطی نویسنده است. اینطور نیست که همه اعراب از ما نفرت داشته باشند، بلکه همانگونه که در ایران ما عده ای تحت تاثیر تبلیغات، احساسات ضد عرب پیدا کرده اند، عده ای از آنها نیز چنین هستند. وگرنه کم نیستند اعرابی که (مخصوصا از بعد از انقلاب) نه تنها نفرتی از ایران و ایرانی ندارند، بلکه عاشق ایران نیز هستند.
🔹علاوه بر اینکه ما برای موسم حج پولی به اعراب نمی دهیم بلکه همه هزینه ها مربوط به هتل،غذا و سایر خدمات است. یعنی همانطور که اگر کسی به یک سفر داخلی یا خارجی برود، هزینه می کند در این سفر نیز هزینه می کند. بله واضح است که صنعت گردشگری برای اقتصاد هر کشوری مفید است، اما این مخصوص حج و عربستان نیست درحالیکه شبهه افکنان چنین القاء می کنند که حجاج برای این سفر باید هزینه ای به عربستان پرداخت کنند.
🔹لازم به ذکر است که حج یک عبادت پر رمز و راز است که با شرکت در آن با تاریخ تلاش انبیاء برای استقرار توحید همراه میشویم. از سوی دیگر مناسک حج به نوعی هماهنگی با عالم تکوین، عالم فرشتگان، طبیعت و خلقت است.
امیرمومنان در نهج البلاغه می فرماید یکی از دلایل قرار گرفتن کعبه در صحرای بی آب و علف، امتحان مردم استف چون اگر خانه خدا در یک مکان تفریحی و سرسبز قرار می گرفت، امتحان چندان معنا نداشت.
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
🟩☘️🌹☘️🌹☘️🌹🟩
☘️🌹 یا ذاالجلال و الاکرام
عجل لولیک الفرج
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🍁☘️ خدا با شماست :
🍁فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَن يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ
🍁پس سستى نورزید و[کافران را] به آشتى مخوانید[که ] شما برترید و خدا با شماست و از[ارزش ] کارهایتان هرگز نخواهد کاست.
🍁And be not slack so as to cry for peace and you have the upper hand, and Allah is with you, and He will not bring your deeds to naught.
(قرآن کریم سوره محمد صلی الله علیه و آله 35)
✅🍁 پیام ها و نکته ها :
✅ 1. استقامت در راه خدا، یک وظیفه و نقطه ی امید است.
✅ 2. امید در هر شرایطی باید به خدا باشد.
✅ 3. از خستگی در راه خدا، بخاطر مشکلات حفظ عزت خود،
در مقابل دشمنان، سست نشوید
و کم نیاورید و تن به ذلت آشتی با آنان ندهید، که آنها، کاری برای شما، نخواهند کرد.
✅ 4. لذا سیاست کشور ما در روابط بین المللی و دیپلماسی
بر اساس سه اصل
عزت، حکمت و مصلحت
تعریف و بنیان شده است.
✅ 5. خدا با ماست :
◀️ آنگاه که دشمنان، بر علیه ما، بسیج شده است.
◀️ وقتی که در خلوت و تنهایی هستیم.
◀️ زمانی که در میان جمع و اجتماع هستیم.
◀️ آن هنگام که از کثرت مشکلات بریدیم و از همه نومید شدیم.
◀️ وقتی که در فضای مجازی، سیر می کنیم.
◀️ در آن لحظه ای که در بستر بیماری هستیم.
◀️ 6. زمانی که از شدت فقر، برای تهیه ی نان دچار مشکل هستیم.
◀️ 7. موقعی که از دست دادن عزیزی در مصیبتی، قلب ما را، می فشارد.
◀️ 8.و.....
🟩☘️🌹☘️🌹☘️🌹🟩
عوامل شهوت پرستي
۱- ضعف ايمان ضعف ايمان، علت اصلى ناديده گرفتن فرمان هاى الهى است. اگر انسان، خدا راحاضر و ناظر بداند و دادگاه بزرگ الهى را در قيامت با چشمان قلب خويش مجسم نمايد، هرگز حدود الهى را نمى شكند و از مرزها تجاوز نكرده و آلوده شهوات و مفاسداخلاقى نمى گردد.
اين همان برهان الهى است كه در بدترين شرايط زندگى حضرت يوسف عليه السلام به سراغش آمد و او را از آلودگى به فحشاء كه تمام زمينه هاى ارتكاب، موجود وموانعش مفقود بود حفظ كرد. اگر ايمان ضعيف گشته و توجه به مبدا و معاد كم گردد، زمينه طغيان شهوات كاملا فراهم مى شود كه انسان در چنين شرايطى مثل حيوان درنده اى كه از قفس خارج شده باشد و هيچ گونه مانعى در برابر خود نبيند، به همه جا حمله مى كند و اگر كسى دربرابرش ظاهر شود، مى درد. در اين رابطه در حديث علوى آمده است: «من اشتاق الى الجنه سلا عن الشهوات، كسى كه مشتاق به بهشت (و معتقد به آن) باشد، شهوات سركش را به فراموشى مى سپارد». (۱) گاهى نيز انسان براى بهره گيرى از شهوات بدون قيد و شرط، سد ايمان را در هم مى شكند تا در شهوت پرستى آزاد باشد، قرآن مجيد مى فرمايد: «بل يريد الانسان ليفجر امامه يسئل ايان يوم القيامه (۲)،... بلكه انسان مى خواهد (آزاد باشد و بدون ترس ازدادگاه قيامت) در تمام عمر، گناه كند، (از اين رو) مى پرسد: قيامت كى خواهد بود؟ (سؤالى كه نشانه انكار يا ترديد است). » ---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). شرح فارسى غرر الحكم حديث ۸۵۹۱. نهج البلاغه، كلمات قصار، حديث ۳۱ (۲). قيامت/ ۵ و ۶.
۲- بى اعتنايى به شخصيت اجتماعى و انسانى بى اعتنايى به آبرو و حيثيت اجتماعى و ضعف شخصيت انسانى، اغلب سبب آلودگى به انواع شهوات مى شود، در حالى كه آبرو و شخصيت انسانى و توجه به حيثيت اجتماعى، انسان را هر چند كه ايمان به خدا نيز نداشته باشد در برابر طغيان شهوات، كنترل مى كند. به همين دليل، در جوامع غير دينى، افراد آبرومند و با شخصيت، كمتر تسليم طغيان شهوات گشته و به «شكم پرستى» و شهوات بى قيد و شرط جنسى روى مى آورند، زيراآبرو و حيثيت اجتماعى و شخصيت انسانى آنها، سدى است در برابر طغيان شهوات. بنابراين هميشه تنها افراد رذل و بى شخصيت، در چنگال اين امور گرفتار مى گردند.
۳- غفلت و بى خبرى غفلت و بى خبرى از پيامدهاى شهوت پرستى، عامل ديگر آلودگى به اين رذيله اخلاقى است، زيرا بيشتر رذايل اخلاقى، آثار سوء جسمانى و بهداشتى دارد، مثلا، شكم پرستى، انسان را به انواع بيمارىها مبتلا مى سازد و يا افراط در شهوت جنسى، نيروو توان انسان را كاهش داده، اعصاب را در هم مى كوبد و عمر را كوتاه نموده و در نهايت سلامت جسمى و روحى انسان را مختل مى سازد. به همين دليل، در جوامع غير مذهبى، افراد زيادى مقيد به رعايت اعتدال در خوردن و مسايل جنسى هستند، زيرا توصيه پزشكان را در اين زمينه پذيرفته و نتايج آن را درك كرده اند. مشكلات اجتماعى ناشى از شهوت پرستى نيز قابل انكار نيست. به يقين «شكم پرستى» گروهى از مردم سبب گرسنگى گروه هاى ديگرى خواهد شد. بى بند و بارى در مسائل جنسى نيز سبب ناامنى زن و فرزند اين افراد مى شود و چه بسا كه آلودگى به عمق خانه آنها نيز نفوذ كند. بنابراين هر كس كه به اين امور توجه كند، به يقين در كنترل شهوات خويش مى كوشد.
۴- معاشرتها و محيط هاى نامناسب (۱) معاشرت هاى نامناسب، دوستان ناباب، محيطهاى آلوده و فساد وسائل ارتباطجمعى يكى از عوامل ديگر آلودگى به شهوت پرستى است. اغلب انسان هاى ناباب، دوستان خود را به گناه سوق داده و آنها را غرق گناه مى سازند و راه هاى مختلف ارتكاب گناه را به آنها مى آموزند، به گونه اى كه مى توان گفت: رايج ترين اسباب آلودگى به شهوت پرستى، معاشرت با انسان هاى گناهكار و آلوده است. بد آموزى ناشى از وسائل ارتباط جمعى و محيطهاى آلوده نيز از عوامل مهم اين آلودگى است. در اين زمينه در بحث هاى مربوط به امور«زمينه ساز مفاسد اخلاقى» درجلد اول به قدر كافى صحبت كرديم و به طور مشروح بيان داشتيم كه معاشرتهاى آلوده، نه تنها انسان را آلوده گناه و مفاسد اخلاقى مى كند، بلكه تا سر حد كفر نيز پيش مى برد. قرآن مجيد نيز درباره بعضى از دوزخيان مى گويد: « و يوم يعض الظالم على يديه يقول يا ليتنى اتخذت مع الرسول سبيلا-يا ويلتى ليتنى لم اتخذ فلانا خليلا-لقد اضلنى عن الذكر بعد اذ جائنى و كان الشيطان للانسان خذولا، (۲) و به خاطر بياور روزى كه ظالم دست خويش را از شدت حسرت به دندان مى گزد و مى گويد: اى كاش! با رسول خدا صلى الله عليه و آله راهى برگزيده بودم. اى واى بر من! كاش فلان (شخص گمراه) را دوست خود انتخاب نكرده بودم! او مرا از ذكر خدا گمراه ساخت، بعد از آن كه (ياد حق) به سراغ من آمده بود و شيطان هميشه خوار كننده انسان است. (او را گمراه مى سازد، سپس در بيراهه رهايش مى كند) » محيطهاى آلوده، پدران
و مادران فاسد و منحرف، از ديگر عوامل مؤثر آلودگى به شهوت پرستى است كه تاثير مخرب آنها قابل انكار نيست. به همين دليل، هنگامى كه بيشتر افراد پاك وارد چنين محيطهايى شوند، دل و ايمان خود را از دست داده و آلوده شهوات و مفاسد اخلاقى مى شوند. چون در جلد اول، در بحث «كليات مسايل اخلاقى» اين امور را به عنوان زمينه سازهاى اخلاقى، به طور مشروح مورد بحث قرار داده ايم، در اين جا به همين مقداربسنده مى كنيم.
---------------------------------------------------- ----------------------------
(۱). مريم/ ۵۹. (۲). فرقان/ ۲۷ تا۲۹.
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
حسینی قمی کارشناس مذهبی:
حیف است میلاد امام معصوم و شهادت معصوم بیات
ولی کسی خبر نداشته باشه
من شهادت امام هادی علیه السلام عراق بودم
به جرات می گویم که ما در پذیرایی و اطعام میلادها و شهادت ها امامان معصوم از مردم عراق عقب تر هستیم
بسم الله همه مسولان و مردم همه مساجد و همه هیئت ها تلاش کنند که در مراسم ولادت ها و شهادت ها پذیرایی و اطعام بدهند
در تعظیم شعائر کوتاهی نکنیم