eitaa logo
☘️قطعه ای ازبهشت☘️
1.5هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2هزار ویدیو
6 فایل
☘️ به کانال قطعه ای ازبهشت خوش اومدید☘️ جهت ارتباط با بنده 😊 سوالات شرعی مذهبی اعتقادی شبهات و تعبیر خواب و...🤔 به ایدی زیر پیامک بدید✉️ 👇👇👇👇 @Haren_88 ❤️کپی صلوات❤️ خوش اومدید
مشاهده در ایتا
دانلود
💐 میلاد امام جواد علیه السلام مبارک 💐 👈 الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصال: تَوْفیق مِنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ واعِظ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ. امام محمد تقی جواد الائمه - علیه السلام - فرمود: مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال، واعظی از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت کسی که او را نصیحت نماید. «بحارالأنوار، ج ۷۲، ص ۶۵، ح ۳»
✨حضرت امام جواد علیه‌السلام فرمودند: "مَنِ اتَّقَی الله أَحَبَّهُ النّاسُ وَ إنْ کَرِهُوا" هر که تقوای الهی پیشه کند، خواه ناخواه، محبوب مردم می‌شود گرچه مردم خودشان اهل پرهیزگاری نباشند. 🔺بحارالانوار، ج 75، ص 79
🔸در سالروز ولادت امام نهم شیعیان بخوانید؛ 🔹نماز اول هر ماه؛ یادگار به جا مانده از جوادالائمه (ع)/ ماجرای مناظره خلفای عباسی با امام جواد (ع) چه بود؟ 👉 yjc.news/00XoPD
آثار زيانبار شهوت پرستي ۱- آلودگى به گناه شهوت پرستى انسان را به سوى انواع گناهان مى كشاند و در واقع يكى ازسرچشمه هاى اصلى گناه و معصيت و نافرمانى خدا محسوب مى گردد، زيرا چشم وگوش انسان را بسته و به مصداق حديث نبوى «حبك للشى ء يعمى و يصم. (۱) آدمى راكور و كر كرده و قدرت درك واقعيت‌ها را از او مى گيرد و در چنين حال، زشتى‌ها درنظر او زيبا و زيبايى‌ها در نظر او زشت و بى رنگ مى شود. به همين دليل، در روايات سابق (روايت هشتم) خوانديم كه امير مؤمنان عليه السلام درباره پيروى از شهوات هشدار داده و مى فرمايد: «از شهوات سركش بپرهيزيد كه شما را به ارتكاب انواع گناهان مى كشاند». در حديث دهم، از همان حضرت نيز به اين نكته اشاره شد كه: «هواپرستى عقل انسان را فاسد مى كند»و در حديث نهم نيز فرمودند (اگر شهوت پرستى تشديد شود): «دين انسان را بر باد مى دهد و حتى انسان را به بت پرستى مى كشاند». در اين رابطه مفسران وارباب حديث، در ذيل آيات ۱۶ و ۱۷ سوره حشر، داستانى درباره عابدى از قوم بنى اسرائيل به نام «برصيصا» آورده اند كه شاهد زنده اى براى اين مدعاست، داستان گر چه معروف است، اما تكرارش خالى از صواب نيست: ... مرد عابد بنى اسرائيلى به خاطر سال‌ها عبادتش، به آن حد از مقام قرب الهى رسيده بود كه بيماران با دعاى او سلامت خود را باز مى يافتند و به اصطلاح مستجاب روزى، زن جوان زيبايى را كه بيمار بود، نزد او آوردند و به اميد شفاء در عبادتگاه او گذاردند و رفتند. شيطان به وسوسه آن عابد مشغول شد و آن قدر صحنه گناه را در نظرش زينت داد كه عنان اختيار را از كف او ربود، آن چنان كه گويا عابد كر و كور گشته و همه چيز را به دست فراموشى سپرده است. ديرى نپاييد كه آن عابد دامان «عفت» خويش را به گناه بيالود. پس ارتكاب گناه به خاطر اين كه احتمال داشت آن زن باردار شود و موجب رسوايى او گردد، باز شيطان و هواى نفس به او پيشنهاد كرد كه زن را به قتل رسانده و درگوشه اى از آن بيابان وسيع دفن كند. هنگامى كه برادران دختر، به سراغ خواهر بيمار خويش آمدند و عابد اظهار بى اطلاعى كرد، آنان نسبت به عابد مشكوك گشته و به جستجو برخاستند و پس ازمدتى، سرانجام جسد خونين خواهر خويش را در گوشه بيابان از زير خاك بيرون كشيدند. اين خبر در شهر پيچيد و به گوش امير رسيد. او با گروه زيادى از مردم به سوى عبادتگاه آن عابد حركت كرد تا علت اين قتل را بيابد. هنگامى كه جنايات آن عابد روشن شد، او را از عبادتگاهش فرو كشيدند تا بر دار بياويزند. در ادامه اين حكايت آمده است: هنگامى كه عابد در كنار چوبه دار قرار گرفت، شيطان در نظرش مجسم شد و گفت: من بودم كه با وسوسه هاى خويش تو را به اين روز انداختم، حال اگر آنچه را كه من مى گويم، اطاعت كنى، تو را نجات خواهم داد. عابد گفت: چه كنم؟ شيطان گفت: تنها يك سجده براى من كافى است. عابد گفت: مى بينى كه طناب دار را بر گردن من افكنده اند و من در اين حال توانايى سجده بر تو را ندارم. شيطان گفت: اشاره اى هم كفايت مى كند. عابد بيچاره نادان، پس از اين كه با اشاره، سجده اى بر شيطان كرد، طناب دار گلويش را فشرد و او در دم جان سپرد. آرى! شهوت پرستى باعث شد تا آن عابد، ابتدا به زنا آلوده شود و سپس قتل نفس انجام دهد و بعد دروغ بگويد و سرانجام مشرك گردد و بدين ترتيب محصول سال‌ها عبادت او بر باد رفته و نزد خاص و عام رسوا شود. همه رنج جهان از شهوت آيد كه آدم زان برون از جنت آيد (۲) ---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). بحارالانوار ج ۷۴، ص ۱۶۵. (۲). ناصر خسرو 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
اثار زیانبار شهوت پرستی ۲- فساد عقل شهوت پرستى، پرده هاى ضخيمى بر عقل و فكر انسان مى اندازد، حق را در نظر او باطل و باطل را در نظر او، حق جلوه مى دهد. در روايات گذشته نيز بيان داشتيم كه: «طاعه الهوى تفسد العقل، هوا پرستى عقل را فاسد مى كند». (۱) به همين دليل بسيارى ازشهوت پرستان به هنگام غلبه شهوت، كارهايى انجام مى دهند كه بعد از فرو نشستن آتش شهوت، از آن عمل خويش سخت پشيمان شده و گاه تعجب مى كنند كه چگونه دست به انجام آن كار احمقانه و غلط زده اند. در حديث ديگرى امير مؤمنان على عليه السلام مى فرمايند: «اذا ابصرت العين الشهوه عمى القلب عن العاقبه، هنگامى كه چشم، مظاهر شهوت را ببيند، عقل از مشاهده عاقبت كارباز مى ماند» (۲) ---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). شرح غرر الحكم، حديث ۵۹۸۳. (۲). همان مدرك، حديث ۴۰۶۳. ۳- تضعيف شخصيت اجتماعى انسان شهوت پرستى، شخصيت و احترام اجتماعى انسان را در هم مى شكند و او را به ذلت مى كشاند، زيرا براى كاميابى هاى شهوانى بايد تمام قيد و بندهاى اجتماعى را شكست وتن به هر پستى داد. بديهى است كه انسان با شخصيت، در كشاكش شهوات، بر سردو راهى قرار مى گيرد كه يا بايد به خواست هاى شهوانى دل خويش برسد، يا شخصيت واحترام اجتماعى خود را حفظ نمايد كه اغلب جمع ميان اين دو غير ممكن است! در حديثى از امير مؤمنان على عليه السلام آمده است: «زياده الشهوه تزرى بالمروه، افزون شدن شهوت، شخصيت انسان را لكه دار مى كند». (۱) ---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). همان، حديث ۵۵۰۷. ۴-اسارت نفس اسارت و بندگى در برابر خواست هاى نفسانى، يكى ديگر از پيامدهاى شهوت پرستى است، زيرا انسان شهوت پرست چنان اسير شهوات خود مى شود كه بازگشت و دورى جستن از آنها، برايش مشكل و گاهى نيز غير ممكن مى گردد. نمونه بارز آن، زندگى خفت بار معتادان به مواد مخدر است كه در ظاهر آزادند، ولى از هر اسيرى، اسيرترند. زنجير اعتياد ناشى از شهوت پرستى نيز آن چنان دست وپاى انسان را مى بندد كه گويا هر گونه حركت و تلاش براى دورى جستن از خواست هاى رذيله، بسيار مشكل مى گردد، مخصوصا اگر هوا پرستى، به سر حد عشق هاى جنون آميز جنسى برسد كه در اين حال اسارت انسان به اوج خود مى رسد. حضرت امير مؤمنان على عليه السلام در اين رابطه مى فرمايند: «عبد الشهوه اسير لا ينفك اسره، بنده شهوت چنان اسير است كه هرگز روى آزادى را نخواهد ديد». (۱) آن حضرت در تعبير ديگرى نيز مى فرمايند: «و كم من عقل اسير تحت هوى امير، چه بسيار عقلها و خردها كه شهوات بر آن حكومت مى كند». (۲) باز در حديث ديگرى مى فرمايند: «الشهوات تسترق الجهول، شهوت ها، افراد نادان را برده خود مى سازند. » (۳) ---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). غررالحكم، حديث ۶۳۰۰ (۲). نهج البلاغه، كلمات قصار، حديث ۲۱۱. (۳). نهج البلاغه، حديث ۹۲۲. ۵-رسوايى و بى آبرويى رسوايى، يكى ديگر از پيامدهاى شهوت پرستى است. تاريخ بشر مملو از شرح زندگى كسانى است كه در جامعه داراى مقام و موقعيت ممتاز بودند، ولى هنگامى كه اسير «شهوت» و هواى نفس شدند، كارشان به رسوايى كشيد. در اشعار شعرا نيز رابطه «عشق» و «رسوايى» يك رابطه معروف و مشهور است. (۱) رسواى عالمى شدم از فرط عاشقى در داستان يوسف و همسر عزيز مصر نشان مى دهد كه چگونه همسر عزيز مصر با وجود احترام فراوان-به علت هواپرستى رسواى خاص و عام شد. يوسف به صبر خويش پيمبر شد رسوا شتاب كرد زليخا را (۲) و به گفته شاعر عرب: ان الهواى هو الهوان قلب اسمه فاذا هويت فقد لقيت هوانا (۳) هوا پرستى همان پستى است كه نام آن تغيير يافته، به همين دليل هر هوا پرستى پست مى شود. ---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). بر سر ميدان رسوايى عشق عالمى را همچو شيدايى ببين (عطار) عاشقان را چه غم از سرزنش دشمن و دوست يا غم دوست خورد يا غم رسوايى را (سعدى) (۲). ناصر خسرو. (۳). ادب الدنيا و الدين. 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
☘️قطعه ای ازبهشت☘️
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec ✅لینک کانال
دوستان لینک کانال برای استفاده دیگران بفرستید ک به همت شما عضو شوند اجرتون با امام زمان عج
كنترل شهوات بارها در مباحث مشابه گفته ايم كه براى درمان مفاسد اخلاقى، بايد نخست علل وريشه‌ها و اسباب آن را بيابيم. بزرگان علم اخلاق نيز، در مباحث اين علم، به بحث ازانگيزه ها، اهميت فوق العاده اى داده اند، به همين دليل لازم است بحث دقيقى در مورد عوامل شهوت پرستى داشته باشيم. اميال و خواسته هاى درونى كه از آن به شهوات تعبير مى شود، مخصوصا شهوت جنسى يك امر طبيعى و خدادادى بوده و از عوامل حركت انسان، براى پيشرفت زندگى بشمار مى آيد. به همين دليل، گر چه نمى توان آنها را از ميان برد، اما هرگز نبايد براى سركوبى آنها نيز تلاش كرد، زيرا اگر اين شهوات در حد اعتدال باشند، نه تنهامشكلى ايجاد نمى كنند، بلكه يكى از اسرار تكامل و تقدم انسان نيز محسوب مى گردند. آنچه كه به صورت مفسده اخلاقى ظاهر مى شود، همان طغيان شهوات و خارج شدن آنها از كنترل نيروى عقل و خرد است. حال بايد ملاحظه كرد كه چه عواملى سبب خارج شدن اميال و خواست هاى درونى از تحت كنترل عقل گشته و به صورت نيرويى ويرانگر در مى آيد. 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
❌شبهه ۹۹۱ چرا محمد حج را واجب کرد؟ چرا باید رفتن به خانه خدا فقط برای ثروتمندان مقدور باشد؟ مگر فقرائی که قدرت مالیشان اجازه نمیدهد که به مکه بروند، بنده او نیستند؟ آیا تهیدستان، ارزش مهمان بودن در خانه خدا را ندارند؟ آیا این خود یک تبعیض طبقاتی نیست؟ چرا خدا بجای مکه، تمام مساجد را خانه کعبه اعلام نکرد؟ و اگر مساجد نیز خانه خدا هستند، پس چرا رفتن به مکه واجب شد و چرا فقط مکه رفته ها لقب حاجی را بدست آورده و به آن میبالند؟ آیا حاجی، بمعنی این نیست که پول مکه رفتنت را از هموطنانت که ترا دوست دارند، میگیری و به اعرابی که از تو نفرت دارند و خونت را حلال میدانند تقدیم میکنی؟ زمانیکه در سال دهم هجری، مسلمانان مکه را فتح کردند، محمد فرمان داد که بتهای مکه را شکسته و از بین ببرند. مردم مکه بخصوص اقوام نزدیک محمد که کلیددار مکه بودند، به او اعتراض کرده و گفتند که بتهای مکه، منبع اصلی در آمد آنان است، ... به همین سبب، چیزی نگذشت که محمد با همفکری روزبه همان سلمان فارسی سیاستمدار و وطن فروش زیارت مکه را جزو واجبات دینی گردانید تا مکیان از وی راضی باشند. (خلاصه شده ) 🆔 @Shobhe_ShenaSi ✅ پاسخ ✍ حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم 🔹 زیارت کعبه از زمان حضرت ابراهیم و بلکه پیشتر از آن از زمان حضرت آدم مرسوم بوده و همانطور که شبهه افکن نوشته پیامبر نیز وقتی مکه را فتح کرد، بت‌های داخل آن را شکست اما خود کعبه را تخریب نکرد و این نشان می‌دهد که اصل کعبه از همان زمان برای پیامبر محترم بوده است. مضافاً اینکه قبل از فتح مکه و شکستن بتها یعنی در ۱۳ سال ابتدایی بعثت که حضرت هنوز در مکه بود، و حتی بتها درون کعبه بودند، کعبه را عبادت میکردند و بعد از هجرت به مدینه هم باز قبل از فتح مکه سفر زیارتی به مکه داشته‌اند. بنابراین این ادعا که ایشان با مشورت کسی مثلاً سلمان فارسی نسبت به حفظ آن اقدام کرده باشد، دروغ محض است و نویسنده نیز هیچ منبع و مستندی برای ادعای خود ندارد. 🔹اما اینکه رفتن به مکه مخصوص ثروتمندان است نیز دروغ است. آنچه هست اینکه انجام حج بر افرادی که توانایی مالی دارند است، اما سایرین نیز اگر به هر شکلی مثلاً قرض یا اینکه کسی مخارج آنها را تقبل کنند، نیز می توانند به مکه رفته و این عبادت را انجام دهند ولی به آنها واجب نیست. 🔹اما این پیشنهاد که بهتر بود تمام مساجد، خانه خدا باشند، پیشنهاد خوبی است. تنها مشکل آن این است که مقداری دیر مطرح شده و از همان ۱۴۰۰ سال پیش همه مساجد خانه خدا اعلام شده است. هر کس هر موقع می تواند در خانه خدا در شهر و روستای خود حاضر شود و عبادت خدا را انجام دهد. لکن لازم است همه‌ی مسلمانان یک مکان مشترک برای اجتماع عمومی (که بی‌شک فواید فراوانی دارد)، داشته باشند. لقب حاجی نیز یک لقب عرفی است و جایگاه خاص شرعی برای کسی درست نمی کند. یعنی این مردم هستند که به کسی که حج رفته این لقب را داده اند نه اینکه در شرع چنین چیزی وجود داشته باشد. 🔹اما اینکه می گوید ما به وسیله حج پول خود را به اعراب می دهیم، نشانگر تفکر ناسیونالیسیتی افراطی نویسنده است. اینطور نیست که همه اعراب از ما نفرت داشته باشند، بلکه همانگونه که در ایران ما عده ای تحت تاثیر تبلیغات، احساسات ضد عرب پیدا کرده اند، عده ای از آنها نیز چنین هستند. وگرنه کم نیستند اعرابی که (مخصوصا از بعد از انقلاب) نه تنها نفرتی از ایران و ایرانی ندارند، بلکه عاشق ایران نیز هستند. 🔹علاوه بر اینکه ما برای موسم حج پولی به اعراب نمی دهیم بلکه همه هزینه ها مربوط به هتل،غذا و سایر خدمات است. یعنی همانطور که اگر کسی به یک سفر داخلی یا خارجی برود، هزینه می کند در این سفر نیز هزینه می کند. بله واضح است که صنعت گردشگری برای اقتصاد هر کشوری مفید است، اما این مخصوص حج و عربستان نیست درحالیکه شبهه افکنان چنین القاء می کنند که حجاج برای این سفر باید هزینه ای به عربستان پرداخت کنند. 🔹لازم به ذکر است که حج یک عبادت پر رمز و راز است که با شرکت در آن با تاریخ تلاش انبیاء برای استقرار توحید همراه می‌شویم. از سوی دیگر مناسک حج به نوعی هماهنگی با عالم تکوین، عالم فرشتگان، طبیعت و خلقت است. امیرمومنان در نهج البلاغه می فرماید یکی از دلایل قرار گرفتن کعبه در صحرای بی آب و علف، امتحان مردم استف چون اگر خانه خدا در یک مکان تفریحی و سرسبز قرار می گرفت، امتحان چندان معنا نداشت. 👈 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
🟩☘️🌹☘️🌹☘️🌹🟩 ☘️🌹 یا ذاالجلال و الاکرام عجل لولیک الفرج 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🍁☘️ خدا با شماست : 🍁فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَن يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ 🍁پس سستى نورزید و[کافران را] به آشتى مخوانید[که ] شما برترید و خدا با شماست و از[ارزش ] کارهایتان هرگز نخواهد کاست. 🍁And be not slack so as to cry for peace and you have the upper hand, and Allah is with you, and He will not bring your deeds to naught. (قرآن کریم سوره محمد صلی الله علیه و آله 35) ✅🍁 پیام ها و نکته ها : ✅ 1. استقامت در راه خدا، یک وظیفه و نقطه ی امید است. ✅ 2. امید در هر شرایطی باید به خدا باشد. ✅ 3. از خستگی در راه خدا، بخاطر مشکلات حفظ عزت خود، در مقابل دشمنان، سست نشوید و کم نیاورید و تن به ذلت آشتی با آنان ندهید، که آنها، کاری برای شما، نخواهند کرد. ✅ 4. لذا سیاست کشور ما در روابط بین المللی و دیپلماسی بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت تعریف و بنیان شده است. ✅ 5. خدا با ماست : ◀️ آنگاه که دشمنان، بر علیه ما، بسیج شده است. ◀️ وقتی که در خلوت و تنهایی هستیم. ◀️ زمانی که در میان جمع و اجتماع هستیم. ◀️ آن هنگام که از کثرت مشکلات بریدیم و از همه نومید شدیم. ◀️ وقتی که در فضای مجازی، سیر می کنیم. ◀️ در آن لحظه ای که در بستر بیماری هستیم. ◀️ 6. زمانی که از شدت فقر، برای تهیه ی نان دچار مشکل هستیم. ◀️ 7. موقعی که از دست دادن عزیزی در مصیبتی، قلب ما را، می فشارد. ◀️ 8.و..... 🟩☘️🌹☘️🌹☘️🌹🟩
عوامل شهوت پرستي ۱- ضعف ايمان ضعف ايمان، علت اصلى ناديده گرفتن فرمان هاى الهى است. اگر انسان، خدا راحاضر و ناظر بداند و دادگاه بزرگ الهى را در قيامت با چشمان قلب خويش مجسم نمايد، هرگز حدود الهى را نمى شكند و از مرزها تجاوز نكرده و آلوده شهوات و مفاسداخلاقى نمى گردد. اين همان برهان الهى است كه در بدترين شرايط زندگى حضرت يوسف عليه السلام به سراغش آمد و او را از آلودگى به فحشاء كه تمام زمينه هاى ارتكاب، موجود وموانعش مفقود بود حفظ كرد. اگر ايمان ضعيف گشته و توجه به مبدا و معاد كم گردد، زمينه طغيان شهوات كاملا فراهم مى شود كه انسان در چنين شرايطى مثل حيوان درنده اى كه از قفس خارج شده باشد و هيچ گونه مانعى در برابر خود نبيند، به همه جا حمله مى كند و اگر كسى دربرابرش ظاهر شود، مى درد. در اين رابطه در حديث علوى آمده است: «من اشتاق الى الجنه سلا عن الشهوات، كسى كه مشتاق به بهشت (و معتقد به آن) باشد، شهوات سركش را به فراموشى مى سپارد». (۱) گاهى نيز انسان براى بهره گيرى از شهوات بدون قيد و شرط، سد ايمان را در هم مى شكند تا در شهوت پرستى آزاد باشد، قرآن مجيد مى فرمايد: «بل يريد الانسان ليفجر امامه يسئل ايان يوم القيامه (۲)،... بلكه انسان مى خواهد (آزاد باشد و بدون ترس ازدادگاه قيامت) در تمام عمر، گناه كند، (از اين رو) مى پرسد: قيامت كى خواهد بود؟ (سؤالى كه نشانه انكار يا ترديد است). » ---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). شرح فارسى غرر الحكم حديث ۸۵۹۱. نهج البلاغه، كلمات قصار، حديث ۳۱ (۲). قيامت/ ۵ و ۶. ۲- بى اعتنايى به شخصيت اجتماعى و انسانى بى اعتنايى به آبرو و حيثيت اجتماعى و ضعف شخصيت انسانى، اغلب سبب آلودگى به انواع شهوات مى شود، در حالى كه آبرو و شخصيت انسانى و توجه به حيثيت اجتماعى، انسان را هر چند كه ايمان به خدا نيز نداشته باشد در برابر طغيان شهوات، كنترل مى كند. به همين دليل، در جوامع غير دينى، افراد آبرومند و با شخصيت، كمتر تسليم طغيان شهوات گشته و به «شكم پرستى» و شهوات بى قيد و شرط جنسى روى مى آورند، زيراآبرو و حيثيت اجتماعى و شخصيت انسانى آنها، سدى است در برابر طغيان شهوات. بنابراين هميشه تنها افراد رذل و بى شخصيت، در چنگال اين امور گرفتار مى گردند. ۳- غفلت و بى خبرى غفلت و بى خبرى از پيامدهاى شهوت پرستى، عامل ديگر آلودگى به اين رذيله اخلاقى است، زيرا بيشتر رذايل اخلاقى، آثار سوء جسمانى و بهداشتى دارد، مثلا، شكم پرستى، انسان را به انواع بيمارى‌ها مبتلا مى سازد و يا افراط در شهوت جنسى، نيروو توان انسان را كاهش داده، اعصاب را در هم مى كوبد و عمر را كوتاه نموده و در نهايت سلامت جسمى و روحى انسان را مختل مى سازد. به همين دليل، در جوامع غير مذهبى، افراد زيادى مقيد به رعايت اعتدال در خوردن و مسايل جنسى هستند، زيرا توصيه پزشكان را در اين زمينه پذيرفته و نتايج آن را درك كرده اند. مشكلات اجتماعى ناشى از شهوت پرستى نيز قابل انكار نيست. به يقين «شكم پرستى» گروهى از مردم سبب گرسنگى گروه هاى ديگرى خواهد شد. بى بند و بارى در مسائل جنسى نيز سبب ناامنى زن و فرزند اين افراد مى شود و چه بسا كه آلودگى به عمق خانه آنها نيز نفوذ كند. بنابراين هر كس كه به اين امور توجه كند، به يقين در كنترل شهوات خويش مى كوشد. ۴- معاشرت‌ها و محيط هاى نامناسب (۱) معاشرت هاى نامناسب، دوستان ناباب، محيطهاى آلوده و فساد وسائل ارتباطجمعى يكى از عوامل ديگر آلودگى به شهوت پرستى است. اغلب انسان هاى ناباب، دوستان خود را به گناه سوق داده و آنها را غرق گناه مى سازند و راه هاى مختلف ارتكاب گناه را به آنها مى آموزند، به گونه اى كه مى توان گفت: رايج ترين اسباب آلودگى به شهوت پرستى، معاشرت با انسان هاى گناهكار و آلوده است. بد آموزى ناشى از وسائل ارتباط جمعى و محيطهاى آلوده نيز از عوامل مهم اين آلودگى است. در اين زمينه در بحث هاى مربوط به امور«زمينه ساز مفاسد اخلاقى» درجلد اول به قدر كافى صحبت كرديم و به طور مشروح بيان داشتيم كه معاشرتهاى آلوده، نه تنها انسان را آلوده گناه و مفاسد اخلاقى مى كند، بلكه تا سر حد كفر نيز پيش مى برد. قرآن مجيد نيز درباره بعضى از دوزخيان مى گويد: « و يوم يعض الظالم على يديه يقول يا ليتنى اتخذت مع الرسول سبيلا-يا ويلتى ليتنى لم اتخذ فلانا خليلا-لقد اضلنى عن الذكر بعد اذ جائنى و كان الشيطان للانسان خذولا، (۲) و به خاطر بياور روزى كه ظالم دست خويش را از شدت حسرت به دندان مى گزد و مى گويد: اى كاش! با رسول خدا صلى الله عليه و آله راهى برگزيده بودم. اى واى بر من! كاش فلان (شخص گمراه) را دوست خود انتخاب نكرده بودم! او مرا از ذكر خدا گمراه ساخت، بعد از آن كه (ياد حق) به سراغ من آمده بود و شيطان هميشه خوار كننده انسان است. (او را گمراه مى سازد، سپس در بيراهه رهايش مى كند) » محيطهاى آلوده، پدران
و مادران فاسد و منحرف، از ديگر عوامل مؤثر آلودگى به شهوت پرستى است كه تاثير مخرب آنها قابل انكار نيست. به همين دليل، هنگامى كه بيشتر افراد پاك وارد چنين محيطهايى شوند، دل و ايمان خود را از دست داده و آلوده شهوات و مفاسد اخلاقى مى شوند. چون در جلد اول، در بحث «كليات مسايل اخلاقى» اين امور را به عنوان زمينه سازهاى اخلاقى، به طور مشروح مورد بحث قرار داده ايم، در اين جا به همين مقداربسنده مى كنيم. ---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). مريم/ ۵۹. (۲). فرقان/ ۲۷ تا۲۹.
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
حسینی قمی کارشناس مذهبی: حیف است میلاد امام معصوم و شهادت معصوم بیات ولی کسی خبر نداشته باشه من شهادت امام هادی علیه السلام عراق بودم به جرات می گویم که ما در پذیرایی و اطعام میلادها و شهادت ها امامان معصوم از مردم عراق عقب تر هستیم بسم الله همه مسولان و مردم همه مساجد و همه هیئت ها تلاش کنند که در مراسم ولادت ها و شهادت ها پذیرایی و اطعام بدهند در تعظیم شعائر کوتاهی نکنیم
▫️یاعلی ذکر قیام مهدی است یاعلی ذکر مدام مهدی است " یا علی قفل فرج وا می کند " درد غیبت را مداوا می کند یا علی گویید خیل عاشقان تا بیاید مهدی صاحب زمان... ✨ایام با سعادت ولادت امیر عوالم هستی، حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب‌ علیه السلام، بر فرزند عزیزش، حضرت مهدی علیه السلام و محبین حضرتش مبارک باد
🟩🦜🍁🦜🍁🦜🍁🟩 💚🌹 یا قاضی الحاجات عجل لولیک الفرج 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🌹وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا 🌹و پروردگار تو حکم کرد که جز او را مپرستید و به پدر و مادر[خود] احسان کنید. اگر یکى از آن دو یا هر دو، در کنار تو به سالخوردگى رسیدند به آنها[حتى ] «اوف» مگو و به آنان پرخاش مکن و با آنها سخنى شایسته بگوى. 🌹And your Lord has commanded that you shall not serve (any) but Him, and goodness to your parents. If either or both of them reach old age with you, say not to them (so much as) "Ugh" nor chide them, and speak to them a generous word. (قرآن کریم سوره اسراء 23) 🟩🌹 پیام ها و نکته ها : 🦜🍁 1. حکم اولیه در بندگی، عبادت و پرستش مخلصانه ی خداست. 🦜🍁 2. بعد از پرستش خدا احسان به پدر و مادر، مهمترین تکلیف و فضیلت است. 🦜🍁 3. احسان به دیگران مقید به رعایت عدالت و برخورد مناسب است. (قرآن کریم سوره نحل 90) 🦜🍁 4. احسان و نیکی کردن به پدر و مادر، مطلق است یعنی هیچ قیدی ندارد در همه حال احسان به آنها واجب است، زنده باشند یا مرده مؤمن باشند یا کافر، عادل باشند یا ظالم، خوب باشند یا بد، مهربان باشند یا نه و.... 🦜🍁 5. احسان در حق والدین بد و ستمگر، در مرحله ی اول، تحمل کردن آنهاست. 🦜🍁 6. احسان به والدين مرحوم شده هم، لازم است. (دعا کردن، خیرات و صدقات) 🦜🍁 7. یکی از بهترین اعمالی که حال ما رو خوب کرده و سبب وسعت رزق و روزی و دفع بلا می شود، نیکی در حق والدین است، بخصوص اگر باعث شود که از ته دل، دعامون کنند. 🦜🍁 8. والدین همسر هم، احترام خاص خود را، دارند. 🦜🍁9. والدین معنوی، اعم از پیامبران الهی، بخصوص چهارده معصوم علیهم السلام حتی معلم های ما، حرمت ویژه ی خود را، دارند. که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود : ای علی، من و تو، پدران این امت هستیم. ⭕️ 💚 سلام بزرگوار لحظه های عمرتان قرین عزت و شوکت 🟩🦜🍁🦜🍁🦜🍁🟩
🟩💚🌹💚🌹💚🌹🟩 ◀️🌹*پدرم دروغگو و مادرم راستگو بود* *میدانی چرا؟* *وقتی پدر از کار به خانه میامد می پرسیدم پدر خسته هستی* *میگفت نه جان پدر* *وقتی می دیدم به فکر فرو رفته می پرسیدم پدر مشکلی داری* *میگفت نه جان پدر* *وقتی با دستان خودش میوه را به من میداد میگفتم تو خوشت نمیاد پدر؟* *میگفت نه جان پدر* *وقتی بازار می رفتیم بار سنگین تر را می گرفت می پرسیدم پدر برایت سنگین نیست* *میگفت نه جان پدر* *وقتی عید میشد برای ما لباس نو میخرید ولی خود ش لباس کهنه خود را می پوشید می پرسیدم پدر چرا برای خودت لباس نو نخریدی* *میگفت دوست ندارم جان پدر* *روز ها و سال ها گذشت جوان شدم پخته شدم* *یک باره فهمیدم پدرم دروغ میگفت* *خسته میشد* *مشکل داشت* *مریض میشد* *بار های زندگی سنگین بوده* *غذای خوب را دوست داشت* *لباس خوب را دوست داشت* *استراحت را دوست داشت* *اما بخاطر ما دروغ میگفت که خوش باشیم* *پدر نازنینم دوستت دارم اما نه انقدر که تو مرا دوست داری❤️* *🌹💚پیشاپیش روز پدر بر همه ی پدران در قید حیات مبارک و روح همه ی پدران آسمانی شده شاد 🌹* 🟢 *♥️💚♥️*🟢
🔸امام علی علیه السلام: أسعَدُ النّاسِ مَن عَرَفَ فَضلَنا ، وتَقَرَّبَ إلَى اللّهِ بِنا ، وأخلَصَ حُبَّنا ، وعَمِلَ بِما إلَيهِ نَدَبنا ، وَانتَهى عَمّا عَنهُ نَهَينا ، فَذاكَ مِنّا ، وهُوَ في دارِ المُقامَةِ مَعَنا . 🔹نيك بخت ترينِ مردم، كسى است كه فضل ما را شناخت و به وسيله ما به خدا تقرّب جست و محبّت ما را خالص گرداند و به چيزى كه ما به آن مى خوانيم، پرداخت و از آنچه ما باز مى داريم ، دست شست . چنين كسى از ما و در فردوس برين با ماست . 📚 غرر الحكم : ج ٢ ص ٤٦١ ح ٣٢٩٧
ولادت مولی الموحدین حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و روز پدر مبارک باد 🌸 السلام علیک یا امیرالمؤمنین 🍃
پيامبر اعظم صلي‌الله‌عليه‌وآله خطاب به علي علیه السلام فرمودند: يا علي ما عرف اللّه حق معرفته غيري و غيرک و ما عرفک حق معرفتک غير اللّه و غيري؛ اي علي! خداوند متعال را نشناخت به حقيقت شناختش جز من و تو، و تو را نشناخت آن گونه که حق شناخت توست، جز خدا و من. مناقب ابن شهرآشوب، ج ٣، ص ٢۶٨ اللهم_عجل_لولیک_الفرج
♥️ولایت امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب‌علیه‌السلام خداوند_متعال: 《ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب قلعه‌ی مستحکم من است و هر کس وارد آن شود، از آتش و عذابم در امان است.》 📚،ج۳۹،باب۸۷،ص۲۴۶ وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي
راه های درمان شهوت ۱- راه علمى منظور از راه علمى، اين است كه انسان در آثار و پيامدهاى شهوت پرستى بينديشد وببيند كه چگونه تسليم شدن در برابر شهوات، انسان را به ذلت، بدبختى، اسارت، تضعيف شخصيت اجتماعى و دورى از خدا مى كشاند كه زندگى خفت بار افرادى كه آلوده شهوت شده اند، بيانگر اين واقعيت است. بنابراين تامل در امور مذكور و انديشه پيرامون شرح حال«اولياء الله» و پيروان راستين آنها كه بر اثر مبارزه با شهوات به مقامات بالا در دنيا و نزد خدا رسيده اند، انسان را از شهوت پرستى باز خواهد داشت. علاوه بر اين كه تحكيم پايه هاى عقل و ايمان، انسان را قادر به كنترل شهوات مى كند، در اين رابطه امير مؤمنان على عليه السلام مى فرمايند: «من كمل عقله استهان بالشهوات، كسى كه عقلش كامل شود، شهوت‌ها را كوچك و بى ارزش مى شمرد». (۱) در جاى ديگر نيز مى فرمايند: «من غلب شهوته ظهر عقله، كسى كه بر شهوات خود غالب شود، عقل و خرد او ظاهر مى گردد» (۲) همچنين فرموده اند: «كلما قويت الحكمه ضعفت الشهوه، هر قدر حكمت و دانش انسان تقويت شود، شهوات و تمايلات سركش او ضعيف مى گردد». (۳) آن حضرت در پيام پر معناى ديگرى نيز مى فرمايند: «اذكر مع كل لذه زوالها و مع كل نعمه انتقالها و مع كل بليه كشفها، فان ذلك ابقى للنعمه، و انفى للشهوه، و اذهب للبطر، و اقرب الى الفرج و اجدر بكشف الغمه و درك المامول، هرگاه در لذت (حرامى) باشى، به ياد بياور كه روزى زايل مى شود، و اگر در هر نعمتى هستى، به خاطر داشته باش كه روزى سلب خواهد شد. در بلاها نيز انتظار بر طرف شدن آن را داشته باش، زيرا اين يادآوريها، نعمت را پايدارتر مى كند و شهوات را دور مى سازد و مستى و غرور نعمت را زايل مى كند و به فرج و گشايش امور نزديكتر و در از ميان رفتن اندوه و رسيدن به مقصود، نزديكتر و شايسته است». (۴) به اين ترتيب انديشه در پيامدها، اثر عميقى در بازدارندگى از آلودگى به شهوت هادارد، تمام تلاش رهبران الهى نيز اين بوده است تا عواقب شوم گرفتارى در چنگال شهوات را به انسان‌ها گوشزد نموده و آنها را از كام شهوات نجات دهند. اين حديث از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، بيانگر اين معنى است: «خمس ان ادركتموهن فتعوذوابالله منهن: لم تظهر الفاحشه فى قوم قط حتى يعلنوها، الا ظهر فيهم الطاعون و الاوجاع التى لم تكن فى اسلافهم الذين مضوا و لم ينقصوا المكيال و الميزان الا اخذوا بالسنين و شده المؤنه و جور السلطان، و لم يمنعوا الزكاه الا منعوا المطر من السماء، و لو لاالبهائم لم يمطروا و لم ينقضوا عهد الله و عهد رسوله الا سلط الله عليهم عدوهم واخذوا بعض ما فى ايديهم، و لم يحكموا بغير ما انزل الله الا جعل الله عز و جل باسهم بينهم، پنج چيز است كه اگر با آنها روبرو شديد، از آنها به خدا پناه ببريد، اعمال زشت و آشكاردر هيچ قومى ظاهر نمى شود، مگر اين كه گرفتار طاعون و بيمارى هايى مى شوند كه در ميان پيشينيان آنها نبوده است و هيچ قومى كم فروشى نمى كنند مگر اين كه گرفتار قحطى و سختى زندگى و ظلم حاكمان مى شوند و هيچ قومى منع زكات نكردند مگر اين كه، از باران رحمت الهى محروم شدند و اگر به خاطر حيوانات نبود، بارانى به آنها نازل نمى شد و هيچ جمعيتى، پيمان خدا و رسولش را نمى شكستند، مگر اين كه خداوند دشمنانشان را بر آنهامسلط كرد و قسمتى از آنچه را كه آنها داشتند، از آنان گرفتند و هيچ گروهى به غير احكام الهى حكم نكردند، مگر اين كه خداوند اختلاف در ميان آنها افكند و با هم درگير شدند». (۵) بى شك، تامل و تدبر در اين پيامدها، تاثير مستمر و يا موقت در بازداشتن اعمال غيراخلاقى دارد. ---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). شرح فارسى غرر، حديث ۸۲۲۶. (۲). همان، حديث ۷۹۵۳. (۳). همان، حديث ۷۲۰۵. (۴). ميزان الحكمه، جلد ۴، ص ۳۴۸۴، حديث ۲۱۵۰۷. (۵). اصول كافى، جلد ۲، ص ۳۷۳. 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
راه های درمان شهوت ۲- راه عملى از نظر عملى راه هاى مختلفى براى درمان «شهوت پرستى» وجود دارد از جمله: ۱- يكى از بهترين راه هاى عملى براى نجات از گرداب شهوت، اشباع صحيح اميال و خواست هاى جنسى است، زيرا اگر خواست‌ها و اميالى كه در درون انسان وجود دارند از راه هاى صحيح، اشباع گردند، ديگر زيانبار و مخرب نخواهند بود، به تعبيرديگر، اين خواست‌ها را نمى توان و نبايد سركوب كرد، بلكه بايد از آنها در كانال هاى صحيح و سازنده استفاده كرد، در غير اين صورت ممكن است تبديل به سيلاب ويرانگرى شود كه حرث و نسل انسان را با خود خواهد برد. به همين دليل، اسلام نه تنها تفريحات سالم و بهره گيرى معتدل از خواست هاى درونى را مجاز شمرده، بلكه نسبت به آن تشويق نيز نموده است. خطبه معروفى كه ازامام جواد عليه السلام در مورد عقد همسرش نقل شده است، شاهد گوياى اين مدعاست. آن حضرت در اين خطبه مى فرمايند: «اما بعد فقد كان من فضل الله على الانام ان اغناهم بالحلال عن الحرام، يكى از نعمت هاى الهى بر بندگان اين است كه آنها را به وسيله حلال از حرام بى نياز ساخته است». (۱) اين حديث معروف نيز بر همين نكته اشاره دارد: «للمؤمن ثلاث ساعات، فساعه يناجى فيها ربه، و ساعه يرم معاشه، و ساعه يخلى بين نفسه و بين لذتها فيما يحل ويجمل، انسان با ايمان ساعات زندگيش را به سه بخش تقسيم مى كند، قسمتى را صرف مناجات با پروردگارش مى كند و قسمت ديگر را در راه اصلاح معاش و بندگيش به كار مى گيردو قسمت سوم را به بهره گيرى از لذت هاى حلال و دلپسند اختصاص مى دهد». (۲) ---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). بحار الانوار، ج ۵۰، ص ۷۶. (۲). نهج البلاغه، كلمات قصار، جمله ۳۹۰. ۳- ساير راههاي درمان ۱- يكى ديگر از راه هاى نجات از شهوت پرستى، برنامه ريزى دقيق براى برنامه هاى زندگى است، زيرا، هرگاه انسان، براى تمام اوقات خود برنامه داشته باشد (هر چند برنامه او در پاره اى از موارد جنبه تفريحى و ورزشى داشته باشد)، ديگر مجالى براى كشيده شدن به آلودگى هاى شهوانى باقى نمى ماند. ۲- برچيدن عوامل آلودگى نيز يكى از راه هاى درمان و يا پيشگيرى است، زيراامكان آلودگى به شهوات در محيطهاى آلوده فراوان است، يعنى، اگر محيط، آلوده شهوت شود و اسباب آن در دسترس همه قرار گيرد و آزادى نسبى نيز وجود داشته باشد، نجات از آلودگى، مخصوصا براى قشر جوان يا كسانى كه در سطح پايينى از «معرفت» دينى قرار دارند، بسيار دشوار خواهد شد. ۳- احياى شخصيت معنوى و انسانى افراد جامعه نيز، از راه هاى مهم درمان ياپيشگيرى از آلودگى هاى شهوانى است، زيرا انسان، هنگامى كه از ارزش وجود وشخصيت خود، آگاه شود و دريابد كه او عصاره جهان آفرينش و گل سر سبد جهان خلقت و خليفه خدا در روى زمين است، به اين سادگى خود را به شهوات نمى فروشد. امير مؤمنان على عليه السلام در اين رابطه مى فرمايند: «من كرمت عليه نفسه هانت عليه شهوته، كسى كه به ارزش وجود خويش پى برد، شهوات در برابر او بى ارزش مى شوند» (۱) و در حديث ديگرى از آن حضرت عليه السلام آمده است: «من عرف شرف معناه صائه عن دنائه شهوته...، كسى كه شرافت ذاتى خود را بشناسد، او را از پستى شهوت مصون مى دارد!... » (۲) آخرين نكته اى كه ذكر آن لازم به نظر مى رسد، اين است كه نه تنها در مساله مبارزه با شهوات، بلكه در تمام موارد مبارزه با مفاسد اخلاقى، بايد به مساله مبارزه عملى اهميت داد، به اين معنى كه هر قدر انسان با خلق و خوى بد به مبارزه برخيزد و در جهت مخالف آن حركت كند، آن خلق و خوها كم رنگ و ضعيف مى شود و اين مبارزه از صورت فعلى به صورت حالت و از صورت حالت به صورت عادت و از صورت عادت به صورت ملكه در مى آيد و خلق و خوى ثانوى در جهت مقابل شكل مى گيرد، مثلا، اگر انسان بخيل بذل و بخشش را تكرار كند، آتش بخل به تدريج در درون او فروكش كرده و خاموش مى شود. اگر شهوت پرستان نيز در برابر طغيان شهوات، مقاومت و ايستادگى نمايند، طغيان شهوت فرو نشسته و روح عفت جايگزين آن مى شود. اين نكته در سخن پرمعنايى از امير مؤمنان على عليه السلام نقل شده است: «قاوم الشهوه بالقمع لها تظفر، در برابر شهوت و اميال نفسانى، به قصد قلع و قمع مقاومت كن تا پيروز شوى. (۳) ---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). بحار الانوار، ج ۷۸، ص ۷۱. (۲). غرر الحكم، شماره ۹۰۶۹. (۳). شرح فارسى غرر الحكم، ج ۴، ص ۵۱۴، ح ۶۸۰۳. 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج