كنترل شهوات بارها در مباحث مشابه گفته ايم كه براى درمان مفاسد اخلاقى، بايد نخست علل وريشهها و اسباب آن را بيابيم. بزرگان علم اخلاق نيز، در مباحث اين علم، به بحث ازانگيزه ها، اهميت فوق العاده اى داده اند، به همين دليل لازم است بحث دقيقى در مورد عوامل شهوت پرستى داشته باشيم.
اميال و خواسته هاى درونى كه از آن به شهوات تعبير مى شود، مخصوصا شهوت جنسى يك امر طبيعى و خدادادى بوده و از عوامل حركت انسان، براى پيشرفت زندگى بشمار مى آيد. به همين دليل، گر چه نمى توان آنها را از ميان برد، اما هرگز نبايد براى سركوبى آنها نيز تلاش كرد، زيرا اگر اين شهوات در حد اعتدال باشند، نه تنهامشكلى ايجاد نمى كنند، بلكه يكى از اسرار تكامل و تقدم انسان نيز محسوب مى گردند.
آنچه كه به صورت مفسده اخلاقى ظاهر مى شود، همان طغيان شهوات و خارج شدن آنها از كنترل نيروى عقل و خرد است. حال بايد ملاحظه كرد كه چه عواملى سبب خارج شدن اميال و خواست هاى درونى از تحت كنترل عقل گشته و به صورت نيرويى ويرانگر در مى آيد.
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
❌شبهه ۹۹۱
چرا محمد حج را واجب کرد؟
چرا باید رفتن به خانه خدا فقط برای ثروتمندان مقدور باشد؟ مگر فقرائی که قدرت مالیشان اجازه نمیدهد که به مکه بروند، بنده او نیستند؟ آیا تهیدستان، ارزش مهمان بودن در خانه خدا را ندارند؟ آیا این خود یک تبعیض طبقاتی نیست؟
چرا خدا بجای مکه، تمام مساجد را خانه کعبه اعلام نکرد؟ و اگر مساجد نیز خانه خدا هستند، پس چرا رفتن به مکه واجب شد و چرا فقط مکه رفته ها لقب حاجی را بدست آورده و به آن میبالند؟
آیا حاجی، بمعنی این نیست که پول مکه رفتنت را از هموطنانت که ترا دوست دارند، میگیری و به اعرابی که از تو نفرت دارند و خونت را حلال میدانند تقدیم میکنی؟
زمانیکه در سال دهم هجری، مسلمانان مکه را فتح کردند، محمد فرمان داد که بتهای مکه را شکسته و از بین ببرند. مردم مکه بخصوص اقوام نزدیک محمد که کلیددار مکه بودند، به او اعتراض کرده و گفتند که بتهای مکه، منبع اصلی در آمد آنان است، ... به همین سبب، چیزی نگذشت که محمد با همفکری روزبه همان سلمان فارسی سیاستمدار و وطن فروش زیارت مکه را جزو واجبات دینی گردانید تا مکیان از وی راضی باشند. (خلاصه شده )
🆔 @Shobhe_ShenaSi
✅ پاسخ
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 زیارت کعبه از زمان حضرت ابراهیم و بلکه پیشتر از آن از زمان حضرت آدم مرسوم بوده و همانطور که شبهه افکن نوشته پیامبر نیز وقتی مکه را فتح کرد، بتهای داخل آن را شکست اما خود کعبه را تخریب نکرد و این نشان میدهد که اصل کعبه از همان زمان برای پیامبر محترم بوده است. مضافاً اینکه قبل از فتح مکه و شکستن بتها یعنی در ۱۳ سال ابتدایی بعثت که حضرت هنوز در مکه بود، و حتی بتها درون کعبه بودند، کعبه را عبادت میکردند و بعد از هجرت به مدینه هم باز قبل از فتح مکه سفر زیارتی به مکه داشتهاند.
بنابراین این ادعا که ایشان با مشورت کسی مثلاً سلمان فارسی نسبت به حفظ آن اقدام کرده باشد، دروغ محض است و نویسنده نیز هیچ منبع و مستندی برای ادعای خود ندارد.
🔹اما اینکه رفتن به مکه مخصوص ثروتمندان است نیز دروغ است. آنچه هست اینکه انجام حج بر افرادی که توانایی مالی دارند #واجب است، اما سایرین نیز اگر به هر شکلی مثلاً قرض یا اینکه کسی مخارج آنها را تقبل کنند، نیز می توانند به مکه رفته و این عبادت را انجام دهند ولی به آنها واجب نیست.
🔹اما این پیشنهاد که بهتر بود تمام مساجد، خانه خدا باشند، پیشنهاد خوبی است. تنها مشکل آن این است که مقداری دیر مطرح شده و از همان ۱۴۰۰ سال پیش همه مساجد خانه خدا اعلام شده است. هر کس هر موقع می تواند در خانه خدا در شهر و روستای خود حاضر شود و عبادت خدا را انجام دهد. لکن لازم است همهی مسلمانان یک مکان مشترک برای اجتماع عمومی (که بیشک فواید فراوانی دارد)، داشته باشند.
لقب حاجی نیز یک لقب عرفی است و جایگاه خاص شرعی برای کسی درست نمی کند. یعنی این مردم هستند که به کسی که حج رفته این لقب را داده اند نه اینکه در شرع چنین چیزی وجود داشته باشد.
🔹اما اینکه می گوید ما به وسیله حج پول خود را به اعراب می دهیم، نشانگر تفکر ناسیونالیسیتی افراطی نویسنده است. اینطور نیست که همه اعراب از ما نفرت داشته باشند، بلکه همانگونه که در ایران ما عده ای تحت تاثیر تبلیغات، احساسات ضد عرب پیدا کرده اند، عده ای از آنها نیز چنین هستند. وگرنه کم نیستند اعرابی که (مخصوصا از بعد از انقلاب) نه تنها نفرتی از ایران و ایرانی ندارند، بلکه عاشق ایران نیز هستند.
🔹علاوه بر اینکه ما برای موسم حج پولی به اعراب نمی دهیم بلکه همه هزینه ها مربوط به هتل،غذا و سایر خدمات است. یعنی همانطور که اگر کسی به یک سفر داخلی یا خارجی برود، هزینه می کند در این سفر نیز هزینه می کند. بله واضح است که صنعت گردشگری برای اقتصاد هر کشوری مفید است، اما این مخصوص حج و عربستان نیست درحالیکه شبهه افکنان چنین القاء می کنند که حجاج برای این سفر باید هزینه ای به عربستان پرداخت کنند.
🔹لازم به ذکر است که حج یک عبادت پر رمز و راز است که با شرکت در آن با تاریخ تلاش انبیاء برای استقرار توحید همراه میشویم. از سوی دیگر مناسک حج به نوعی هماهنگی با عالم تکوین، عالم فرشتگان، طبیعت و خلقت است.
امیرمومنان در نهج البلاغه می فرماید یکی از دلایل قرار گرفتن کعبه در صحرای بی آب و علف، امتحان مردم استف چون اگر خانه خدا در یک مکان تفریحی و سرسبز قرار می گرفت، امتحان چندان معنا نداشت.
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
🟩☘️🌹☘️🌹☘️🌹🟩
☘️🌹 یا ذاالجلال و الاکرام
عجل لولیک الفرج
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🍁☘️ خدا با شماست :
🍁فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَن يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ
🍁پس سستى نورزید و[کافران را] به آشتى مخوانید[که ] شما برترید و خدا با شماست و از[ارزش ] کارهایتان هرگز نخواهد کاست.
🍁And be not slack so as to cry for peace and you have the upper hand, and Allah is with you, and He will not bring your deeds to naught.
(قرآن کریم سوره محمد صلی الله علیه و آله 35)
✅🍁 پیام ها و نکته ها :
✅ 1. استقامت در راه خدا، یک وظیفه و نقطه ی امید است.
✅ 2. امید در هر شرایطی باید به خدا باشد.
✅ 3. از خستگی در راه خدا، بخاطر مشکلات حفظ عزت خود،
در مقابل دشمنان، سست نشوید
و کم نیاورید و تن به ذلت آشتی با آنان ندهید، که آنها، کاری برای شما، نخواهند کرد.
✅ 4. لذا سیاست کشور ما در روابط بین المللی و دیپلماسی
بر اساس سه اصل
عزت، حکمت و مصلحت
تعریف و بنیان شده است.
✅ 5. خدا با ماست :
◀️ آنگاه که دشمنان، بر علیه ما، بسیج شده است.
◀️ وقتی که در خلوت و تنهایی هستیم.
◀️ زمانی که در میان جمع و اجتماع هستیم.
◀️ آن هنگام که از کثرت مشکلات بریدیم و از همه نومید شدیم.
◀️ وقتی که در فضای مجازی، سیر می کنیم.
◀️ در آن لحظه ای که در بستر بیماری هستیم.
◀️ 6. زمانی که از شدت فقر، برای تهیه ی نان دچار مشکل هستیم.
◀️ 7. موقعی که از دست دادن عزیزی در مصیبتی، قلب ما را، می فشارد.
◀️ 8.و.....
🟩☘️🌹☘️🌹☘️🌹🟩
عوامل شهوت پرستي
۱- ضعف ايمان ضعف ايمان، علت اصلى ناديده گرفتن فرمان هاى الهى است. اگر انسان، خدا راحاضر و ناظر بداند و دادگاه بزرگ الهى را در قيامت با چشمان قلب خويش مجسم نمايد، هرگز حدود الهى را نمى شكند و از مرزها تجاوز نكرده و آلوده شهوات و مفاسداخلاقى نمى گردد.
اين همان برهان الهى است كه در بدترين شرايط زندگى حضرت يوسف عليه السلام به سراغش آمد و او را از آلودگى به فحشاء كه تمام زمينه هاى ارتكاب، موجود وموانعش مفقود بود حفظ كرد. اگر ايمان ضعيف گشته و توجه به مبدا و معاد كم گردد، زمينه طغيان شهوات كاملا فراهم مى شود كه انسان در چنين شرايطى مثل حيوان درنده اى كه از قفس خارج شده باشد و هيچ گونه مانعى در برابر خود نبيند، به همه جا حمله مى كند و اگر كسى دربرابرش ظاهر شود، مى درد. در اين رابطه در حديث علوى آمده است: «من اشتاق الى الجنه سلا عن الشهوات، كسى كه مشتاق به بهشت (و معتقد به آن) باشد، شهوات سركش را به فراموشى مى سپارد». (۱) گاهى نيز انسان براى بهره گيرى از شهوات بدون قيد و شرط، سد ايمان را در هم مى شكند تا در شهوت پرستى آزاد باشد، قرآن مجيد مى فرمايد: «بل يريد الانسان ليفجر امامه يسئل ايان يوم القيامه (۲)،... بلكه انسان مى خواهد (آزاد باشد و بدون ترس ازدادگاه قيامت) در تمام عمر، گناه كند، (از اين رو) مى پرسد: قيامت كى خواهد بود؟ (سؤالى كه نشانه انكار يا ترديد است). » ---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). شرح فارسى غرر الحكم حديث ۸۵۹۱. نهج البلاغه، كلمات قصار، حديث ۳۱ (۲). قيامت/ ۵ و ۶.
۲- بى اعتنايى به شخصيت اجتماعى و انسانى بى اعتنايى به آبرو و حيثيت اجتماعى و ضعف شخصيت انسانى، اغلب سبب آلودگى به انواع شهوات مى شود، در حالى كه آبرو و شخصيت انسانى و توجه به حيثيت اجتماعى، انسان را هر چند كه ايمان به خدا نيز نداشته باشد در برابر طغيان شهوات، كنترل مى كند. به همين دليل، در جوامع غير دينى، افراد آبرومند و با شخصيت، كمتر تسليم طغيان شهوات گشته و به «شكم پرستى» و شهوات بى قيد و شرط جنسى روى مى آورند، زيراآبرو و حيثيت اجتماعى و شخصيت انسانى آنها، سدى است در برابر طغيان شهوات. بنابراين هميشه تنها افراد رذل و بى شخصيت، در چنگال اين امور گرفتار مى گردند.
۳- غفلت و بى خبرى غفلت و بى خبرى از پيامدهاى شهوت پرستى، عامل ديگر آلودگى به اين رذيله اخلاقى است، زيرا بيشتر رذايل اخلاقى، آثار سوء جسمانى و بهداشتى دارد، مثلا، شكم پرستى، انسان را به انواع بيمارىها مبتلا مى سازد و يا افراط در شهوت جنسى، نيروو توان انسان را كاهش داده، اعصاب را در هم مى كوبد و عمر را كوتاه نموده و در نهايت سلامت جسمى و روحى انسان را مختل مى سازد. به همين دليل، در جوامع غير مذهبى، افراد زيادى مقيد به رعايت اعتدال در خوردن و مسايل جنسى هستند، زيرا توصيه پزشكان را در اين زمينه پذيرفته و نتايج آن را درك كرده اند. مشكلات اجتماعى ناشى از شهوت پرستى نيز قابل انكار نيست. به يقين «شكم پرستى» گروهى از مردم سبب گرسنگى گروه هاى ديگرى خواهد شد. بى بند و بارى در مسائل جنسى نيز سبب ناامنى زن و فرزند اين افراد مى شود و چه بسا كه آلودگى به عمق خانه آنها نيز نفوذ كند. بنابراين هر كس كه به اين امور توجه كند، به يقين در كنترل شهوات خويش مى كوشد.
۴- معاشرتها و محيط هاى نامناسب (۱) معاشرت هاى نامناسب، دوستان ناباب، محيطهاى آلوده و فساد وسائل ارتباطجمعى يكى از عوامل ديگر آلودگى به شهوت پرستى است. اغلب انسان هاى ناباب، دوستان خود را به گناه سوق داده و آنها را غرق گناه مى سازند و راه هاى مختلف ارتكاب گناه را به آنها مى آموزند، به گونه اى كه مى توان گفت: رايج ترين اسباب آلودگى به شهوت پرستى، معاشرت با انسان هاى گناهكار و آلوده است. بد آموزى ناشى از وسائل ارتباط جمعى و محيطهاى آلوده نيز از عوامل مهم اين آلودگى است. در اين زمينه در بحث هاى مربوط به امور«زمينه ساز مفاسد اخلاقى» درجلد اول به قدر كافى صحبت كرديم و به طور مشروح بيان داشتيم كه معاشرتهاى آلوده، نه تنها انسان را آلوده گناه و مفاسد اخلاقى مى كند، بلكه تا سر حد كفر نيز پيش مى برد. قرآن مجيد نيز درباره بعضى از دوزخيان مى گويد: « و يوم يعض الظالم على يديه يقول يا ليتنى اتخذت مع الرسول سبيلا-يا ويلتى ليتنى لم اتخذ فلانا خليلا-لقد اضلنى عن الذكر بعد اذ جائنى و كان الشيطان للانسان خذولا، (۲) و به خاطر بياور روزى كه ظالم دست خويش را از شدت حسرت به دندان مى گزد و مى گويد: اى كاش! با رسول خدا صلى الله عليه و آله راهى برگزيده بودم. اى واى بر من! كاش فلان (شخص گمراه) را دوست خود انتخاب نكرده بودم! او مرا از ذكر خدا گمراه ساخت، بعد از آن كه (ياد حق) به سراغ من آمده بود و شيطان هميشه خوار كننده انسان است. (او را گمراه مى سازد، سپس در بيراهه رهايش مى كند) » محيطهاى آلوده، پدران
و مادران فاسد و منحرف، از ديگر عوامل مؤثر آلودگى به شهوت پرستى است كه تاثير مخرب آنها قابل انكار نيست. به همين دليل، هنگامى كه بيشتر افراد پاك وارد چنين محيطهايى شوند، دل و ايمان خود را از دست داده و آلوده شهوات و مفاسد اخلاقى مى شوند. چون در جلد اول، در بحث «كليات مسايل اخلاقى» اين امور را به عنوان زمينه سازهاى اخلاقى، به طور مشروح مورد بحث قرار داده ايم، در اين جا به همين مقداربسنده مى كنيم.
---------------------------------------------------- ----------------------------
(۱). مريم/ ۵۹. (۲). فرقان/ ۲۷ تا۲۹.
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
حسینی قمی کارشناس مذهبی:
حیف است میلاد امام معصوم و شهادت معصوم بیات
ولی کسی خبر نداشته باشه
من شهادت امام هادی علیه السلام عراق بودم
به جرات می گویم که ما در پذیرایی و اطعام میلادها و شهادت ها امامان معصوم از مردم عراق عقب تر هستیم
بسم الله همه مسولان و مردم همه مساجد و همه هیئت ها تلاش کنند که در مراسم ولادت ها و شهادت ها پذیرایی و اطعام بدهند
در تعظیم شعائر کوتاهی نکنیم
▫️یاعلی ذکر قیام مهدی است
یاعلی ذکر مدام مهدی است
" یا علی قفل فرج وا می کند "
درد غیبت را مداوا می کند
یا علی گویید خیل عاشقان
تا بیاید مهدی صاحب زمان...
✨ایام با سعادت ولادت امیر عوالم هستی، حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام، بر فرزند عزیزش، حضرت مهدی علیه السلام و محبین حضرتش مبارک باد
🟩🦜🍁🦜🍁🦜🍁🟩
💚🌹 یا قاضی الحاجات
عجل لولیک الفرج
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🌹وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا
🌹و پروردگار تو حکم کرد که جز او را مپرستید و به پدر و مادر[خود] احسان کنید. اگر یکى از آن دو یا هر دو، در کنار تو به سالخوردگى رسیدند به آنها[حتى ] «اوف» مگو و به آنان پرخاش مکن و با آنها سخنى شایسته بگوى.
🌹And your Lord has commanded that you shall not serve (any) but Him, and goodness to your parents. If either or both of them reach old age with you, say not to them (so much as) "Ugh" nor chide them, and speak to them a generous word.
(قرآن کریم سوره اسراء 23)
🟩🌹 پیام ها و نکته ها :
🦜🍁 1. حکم اولیه در بندگی،
عبادت و پرستش مخلصانه ی خداست.
🦜🍁 2. بعد از پرستش خدا
احسان به پدر و مادر، مهمترین تکلیف و فضیلت است.
🦜🍁 3. احسان به دیگران مقید به رعایت عدالت و برخورد مناسب است.
(قرآن کریم سوره نحل 90)
🦜🍁 4. احسان و نیکی کردن به پدر و مادر، مطلق است
یعنی هیچ قیدی ندارد
در همه حال احسان به آنها واجب است،
زنده باشند یا مرده
مؤمن باشند یا کافر، عادل باشند یا ظالم، خوب باشند یا بد، مهربان باشند یا نه و....
🦜🍁 5. احسان در حق والدین بد و ستمگر، در مرحله ی اول، تحمل کردن آنهاست.
🦜🍁 6. احسان به والدين مرحوم شده هم، لازم است.
(دعا کردن، خیرات و صدقات)
🦜🍁 7. یکی از بهترین اعمالی که حال ما رو خوب کرده
و سبب وسعت رزق و روزی و دفع بلا می شود، نیکی در حق والدین است، بخصوص اگر باعث شود که از ته دل، دعامون کنند.
🦜🍁 8. والدین همسر هم، احترام خاص خود را، دارند.
🦜🍁9. والدین معنوی، اعم از
پیامبران الهی، بخصوص چهارده معصوم علیهم السلام
حتی معلم های ما، حرمت ویژه ی خود را، دارند.
که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود : ای علی، من و تو، پدران این امت هستیم.
⭕️ 💚 سلام بزرگوار
لحظه های عمرتان قرین عزت و شوکت
🟩🦜🍁🦜🍁🦜🍁🟩
🟩💚🌹💚🌹💚🌹🟩
◀️🌹*پدرم دروغگو
و مادرم راستگو بود*
*میدانی چرا؟*
*وقتی پدر از کار به خانه میامد می پرسیدم پدر خسته هستی*
*میگفت نه جان پدر*
*وقتی می دیدم به فکر فرو رفته می پرسیدم پدر مشکلی داری*
*میگفت نه جان پدر*
*وقتی با دستان خودش میوه را به من میداد میگفتم تو خوشت نمیاد پدر؟*
*میگفت نه جان پدر*
*وقتی بازار می رفتیم بار سنگین تر را می گرفت می پرسیدم پدر برایت سنگین نیست*
*میگفت نه جان پدر*
*وقتی عید میشد برای ما لباس نو میخرید ولی خود ش لباس کهنه خود را می پوشید می پرسیدم پدر چرا برای خودت لباس نو نخریدی*
*میگفت دوست ندارم جان پدر*
*روز ها و سال ها گذشت جوان شدم پخته شدم*
*یک باره فهمیدم پدرم دروغ میگفت*
*خسته میشد*
*مشکل داشت*
*مریض میشد*
*بار های زندگی سنگین بوده*
*غذای خوب را دوست داشت*
*لباس خوب را دوست داشت*
*استراحت را دوست داشت*
*اما بخاطر ما دروغ میگفت که خوش باشیم*
*پدر نازنینم دوستت دارم اما نه انقدر که تو مرا دوست داری❤️*
*🌹💚پیشاپیش روز پدر
بر همه ی پدران در قید حیات مبارک
و روح همه ی پدران آسمانی شده
شاد 🌹*
🟢 *♥️💚♥️*🟢
🔸امام علی علیه السلام: أسعَدُ النّاسِ مَن عَرَفَ فَضلَنا ، وتَقَرَّبَ إلَى اللّهِ بِنا ، وأخلَصَ حُبَّنا ، وعَمِلَ بِما إلَيهِ نَدَبنا ، وَانتَهى عَمّا عَنهُ نَهَينا ، فَذاكَ مِنّا ، وهُوَ في دارِ المُقامَةِ مَعَنا .
🔹نيك بخت ترينِ مردم، كسى است كه فضل ما را شناخت و به وسيله ما به خدا تقرّب جست و محبّت ما را خالص گرداند و به چيزى كه ما به آن مى خوانيم، پرداخت و از آنچه ما باز مى داريم ، دست شست . چنين كسى از ما و در فردوس برين با ماست .
📚 غرر الحكم : ج ٢ ص ٤٦١ ح ٣٢٩٧
ولادت مولی الموحدین حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام
و روز پدر مبارک باد 🌸
السلام علیک یا امیرالمؤمنین 🍃
پيامبر اعظم صلياللهعليهوآله خطاب به علي علیه السلام فرمودند:
يا علي ما عرف اللّه حق معرفته غيري و غيرک و ما عرفک حق معرفتک غير اللّه و غيري؛
اي علي! خداوند متعال را نشناخت به حقيقت شناختش جز من و تو، و تو را نشناخت آن گونه که حق شناخت توست، جز خدا و من.
مناقب ابن شهرآشوب، ج ٣، ص ٢۶٨
اللهم_عجل_لولیک_الفرج
♥️ولایت امیرالمؤمنین علیبنابیطالبعلیهالسلام
خداوند_متعال: 《ولایت علیبنابیطالب قلعهی مستحکم من است و هر کس وارد آن شود،
از آتش و عذابم در امان است.》
📚#بحارالانوار،ج۳۹،باب۸۷،ص۲۴۶
وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي
راه های درمان شهوت
۱- راه علمى منظور از راه علمى، اين است كه انسان در آثار و پيامدهاى شهوت پرستى بينديشد وببيند كه چگونه تسليم شدن در برابر شهوات، انسان را به ذلت، بدبختى، اسارت، تضعيف شخصيت اجتماعى و دورى از خدا مى كشاند كه زندگى خفت بار افرادى كه آلوده شهوت شده اند، بيانگر اين واقعيت است. بنابراين تامل در امور مذكور و انديشه پيرامون شرح حال«اولياء الله» و پيروان راستين آنها كه بر اثر مبارزه با شهوات به مقامات بالا در دنيا و نزد خدا رسيده اند، انسان را از شهوت پرستى باز خواهد داشت.
علاوه بر اين كه تحكيم پايه هاى عقل و ايمان، انسان را قادر به كنترل شهوات مى كند، در اين رابطه امير مؤمنان على عليه السلام مى فرمايند: «من كمل عقله استهان بالشهوات، كسى كه عقلش كامل شود، شهوتها را كوچك و بى ارزش مى شمرد». (۱)
در جاى ديگر نيز مى فرمايند: «من غلب شهوته ظهر عقله، كسى كه بر شهوات خود غالب شود، عقل و خرد او ظاهر مى گردد» (۲) همچنين فرموده اند: «كلما قويت الحكمه ضعفت الشهوه، هر قدر حكمت و دانش انسان تقويت شود، شهوات و تمايلات سركش او ضعيف مى گردد». (۳)
آن حضرت در پيام پر معناى ديگرى نيز مى فرمايند: «اذكر مع كل لذه زوالها و مع كل نعمه انتقالها و مع كل بليه كشفها، فان ذلك ابقى للنعمه، و انفى للشهوه، و اذهب للبطر، و اقرب الى الفرج و اجدر بكشف الغمه و درك المامول، هرگاه در لذت (حرامى) باشى، به ياد بياور كه روزى زايل مى شود، و اگر در هر نعمتى هستى، به خاطر داشته باش كه روزى سلب خواهد شد. در بلاها نيز انتظار بر طرف شدن آن را داشته باش، زيرا اين يادآوريها، نعمت را پايدارتر مى كند و شهوات را دور مى سازد و مستى و غرور نعمت را زايل مى كند و به فرج و گشايش امور نزديكتر و در از ميان رفتن اندوه و رسيدن به مقصود، نزديكتر و شايسته است». (۴)
به اين ترتيب انديشه در پيامدها، اثر عميقى در بازدارندگى از آلودگى به شهوت هادارد، تمام تلاش رهبران الهى نيز اين بوده است تا عواقب شوم گرفتارى در چنگال شهوات را به انسانها گوشزد نموده و آنها را از كام شهوات نجات دهند.
اين حديث از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، بيانگر اين معنى است: «خمس ان ادركتموهن فتعوذوابالله منهن: لم تظهر الفاحشه فى قوم قط حتى يعلنوها، الا ظهر فيهم الطاعون و الاوجاع التى لم تكن فى اسلافهم الذين مضوا و لم ينقصوا المكيال و الميزان الا اخذوا بالسنين و شده المؤنه و جور السلطان، و لم يمنعوا الزكاه الا منعوا المطر من السماء، و لو لاالبهائم لم يمطروا و لم ينقضوا عهد الله و عهد رسوله الا سلط الله عليهم عدوهم واخذوا بعض ما فى ايديهم، و لم يحكموا بغير ما انزل الله الا جعل الله عز و جل باسهم بينهم، پنج چيز است كه اگر با آنها روبرو شديد، از آنها به خدا پناه ببريد، اعمال زشت و آشكاردر هيچ قومى ظاهر نمى شود، مگر اين كه گرفتار طاعون و بيمارى هايى مى شوند كه در ميان پيشينيان آنها نبوده است و هيچ قومى كم فروشى نمى كنند مگر اين كه گرفتار قحطى و سختى زندگى و ظلم حاكمان مى شوند و هيچ قومى منع زكات نكردند مگر اين كه، از باران رحمت الهى محروم شدند و اگر به خاطر حيوانات نبود، بارانى به آنها نازل نمى شد و هيچ جمعيتى، پيمان خدا و رسولش را نمى شكستند، مگر اين كه خداوند دشمنانشان را بر آنهامسلط كرد و قسمتى از آنچه را كه آنها داشتند، از آنان گرفتند و هيچ گروهى به غير احكام الهى حكم نكردند، مگر اين كه خداوند اختلاف در ميان آنها افكند و با هم درگير شدند». (۵) بى شك، تامل و تدبر در اين پيامدها، تاثير مستمر و يا موقت در بازداشتن اعمال غيراخلاقى دارد.
---------------------------------------------------- ----------------------------
(۱). شرح فارسى غرر، حديث ۸۲۲۶. (۲). همان، حديث ۷۹۵۳. (۳). همان، حديث ۷۲۰۵. (۴). ميزان الحكمه، جلد ۴، ص ۳۴۸۴، حديث ۲۱۵۰۷. (۵). اصول كافى، جلد ۲، ص ۳۷۳.
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
راه های درمان شهوت
۲- راه عملى از نظر عملى راه هاى مختلفى براى درمان «شهوت پرستى» وجود دارد از جمله:
۱- يكى از بهترين راه هاى عملى براى نجات از گرداب شهوت، اشباع صحيح اميال و خواست هاى جنسى است، زيرا اگر خواستها و اميالى كه در درون انسان وجود دارند از راه هاى صحيح، اشباع گردند، ديگر زيانبار و مخرب نخواهند بود، به تعبيرديگر، اين خواستها را نمى توان و نبايد سركوب كرد، بلكه بايد از آنها در كانال هاى صحيح و سازنده استفاده كرد، در غير اين صورت ممكن است تبديل به سيلاب ويرانگرى شود كه حرث و نسل انسان را با خود خواهد برد.
به همين دليل، اسلام نه تنها تفريحات سالم و بهره گيرى معتدل از خواست هاى درونى را مجاز شمرده، بلكه نسبت به آن تشويق نيز نموده است. خطبه معروفى كه ازامام جواد عليه السلام در مورد عقد همسرش نقل شده است، شاهد گوياى اين مدعاست. آن حضرت در اين خطبه مى فرمايند: «اما بعد فقد كان من فضل الله على الانام ان اغناهم بالحلال عن الحرام، يكى از نعمت هاى الهى بر بندگان اين است كه آنها را به وسيله حلال از حرام بى نياز ساخته است». (۱)
اين حديث معروف نيز بر همين نكته اشاره دارد: «للمؤمن ثلاث ساعات، فساعه يناجى فيها ربه، و ساعه يرم معاشه، و ساعه يخلى بين نفسه و بين لذتها فيما يحل ويجمل، انسان با ايمان ساعات زندگيش را به سه بخش تقسيم مى كند، قسمتى را صرف مناجات با پروردگارش مى كند و قسمت ديگر را در راه اصلاح معاش و بندگيش به كار مى گيردو قسمت سوم را به بهره گيرى از لذت هاى حلال و دلپسند اختصاص مى دهد». (۲)
---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). بحار الانوار، ج ۵۰، ص ۷۶. (۲). نهج البلاغه، كلمات قصار، جمله ۳۹۰.
۳- ساير راههاي درمان
۱- يكى ديگر از راه هاى نجات از شهوت پرستى، برنامه ريزى دقيق براى برنامه هاى زندگى است، زيرا، هرگاه انسان، براى تمام اوقات خود برنامه داشته باشد (هر چند برنامه او در پاره اى از موارد جنبه تفريحى و ورزشى داشته باشد)، ديگر مجالى براى كشيده شدن به آلودگى هاى شهوانى باقى نمى ماند.
۲- برچيدن عوامل آلودگى نيز يكى از راه هاى درمان و يا پيشگيرى است، زيراامكان آلودگى به شهوات در محيطهاى آلوده فراوان است، يعنى، اگر محيط، آلوده شهوت شود و اسباب آن در دسترس همه قرار گيرد و آزادى نسبى نيز وجود داشته باشد، نجات از آلودگى، مخصوصا براى قشر جوان يا كسانى كه در سطح پايينى از «معرفت» دينى قرار دارند، بسيار دشوار خواهد شد.
۳- احياى شخصيت معنوى و انسانى افراد جامعه نيز، از راه هاى مهم درمان ياپيشگيرى از آلودگى هاى شهوانى است، زيرا انسان، هنگامى كه از ارزش وجود وشخصيت خود، آگاه شود و دريابد كه او عصاره جهان آفرينش و گل سر سبد جهان خلقت و خليفه خدا در روى زمين است، به اين سادگى خود را به شهوات نمى فروشد. امير مؤمنان على عليه السلام در اين رابطه مى فرمايند: «من كرمت عليه نفسه هانت عليه شهوته، كسى كه به ارزش وجود خويش پى برد، شهوات در برابر او بى ارزش مى شوند» (۱)
و در حديث ديگرى از آن حضرت عليه السلام آمده است: «من عرف شرف معناه صائه عن دنائه شهوته...، كسى كه شرافت ذاتى خود را بشناسد، او را از پستى شهوت مصون مى دارد!... » (۲) آخرين نكته اى كه ذكر آن لازم به نظر مى رسد، اين است كه نه تنها در مساله مبارزه با شهوات، بلكه در تمام موارد مبارزه با مفاسد اخلاقى، بايد به مساله مبارزه عملى اهميت داد، به اين معنى كه هر قدر انسان با خلق و خوى بد به مبارزه برخيزد
و در جهت مخالف آن حركت كند، آن خلق و خوها كم رنگ و ضعيف مى شود و اين مبارزه از صورت فعلى به صورت حالت و از صورت حالت به صورت عادت و از صورت عادت به صورت ملكه در مى آيد و خلق و خوى ثانوى در جهت مقابل شكل مى گيرد، مثلا، اگر انسان بخيل بذل و بخشش را تكرار كند، آتش بخل به تدريج در درون او فروكش كرده و خاموش مى شود.
اگر شهوت پرستان نيز در برابر طغيان شهوات، مقاومت و ايستادگى نمايند، طغيان شهوت فرو نشسته و روح عفت جايگزين آن مى شود. اين نكته در سخن پرمعنايى از امير مؤمنان على عليه السلام نقل شده است: «قاوم الشهوه بالقمع لها تظفر، در برابر شهوت و اميال نفسانى، به قصد قلع و قمع مقاومت كن تا پيروز شوى. (۳)
---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). بحار الانوار، ج ۷۸، ص ۷۱. (۲). غرر الحكم، شماره ۹۰۶۹. (۳). شرح فارسى غرر الحكم، ج ۴، ص ۵۱۴، ح ۶۸۰۳.
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: عَلِيٌّ المُحيي لِسُنَّتي مِن بَعدي و مُعَلِّمُ اُمَّتي والقائِمُ بِحُجَّتي.
🔹على، احياگر آيين من پس از من و آموزگار امّت من و برپادارنده حجّت من است.
📚 الاحتجاج : ج ١ ص ٢٩٨ ح ٥٢
🔅 امام علی(علیه السلام):
🔰 بالمَواعِظِ تَنجَلي الغَفلَةُ؛
🔹با اندرزهاست كه پرده غفلت كنار میرود.
📚غرر الحكم، ح ۴۱۹۱
در خصوص محل ولادت امیرالمومنین علی (ع) توضیح دهید؟
✍️پاسخ:
یکى از خصوصیاتى که حضرت على(ع) به آن ممتاز گشته است، محل و مکان ولادت ایشان است که هیچ مخلوقى از آدم تا خاتم به آن ممتاز نگشته است. هنگام ولادت حضرت عیسى(ع)، مریم(س) در بیت المقدس بود که ندایى غیبى او را مأمور ساخت تا از مسجد خارج شود: «أُخْرُجِى عَنِ الْبَیْت فَإِن هَذِهِ بَیْتُ الْعِبَادَةِ لاَبَیْتُ الْوِلادَةِ» از بیت المقدس بیرون برو که این جا خانه عبادت است، نه مکان ولادت. ولى زمانى که ولادت با سعادت على(ع) نزدیک شد، مادرش فاطمه بنت اسد به داخل خانه خدا دعوت شد.
🔹فاطمه بنت اسد در کنار کعبه مشغول دعا شد و از خداوند خواست تا درد زایمان را بر آو آسان گرداند، که یک باره دیوار خانه کعبه شکافته شد و ندایى برخاست: «یا فَاطِمَةَ أُدْخُلِى الْبَیْتَ» ؛ اى فاطمه، به خانه داخل شو. فاطمه داخل خانه شد و دیوار به حالت اولیه برگشت و موجب تعجب همگان گردید. فاطمه بنت اسد، سه روز در اندرون کعبه ماند. اهل مکه از روى تعجب و حیرت در کوچه ها و بازارها این قصه را نقل مى کردند تا روز چهارم رسید. پس همان جایى که قبلاً شکافته شده بود، دوباره شکافته شد و فاطمه بنت اسد در حالى از خانه خدا بیرون آمد که فرزندش على بن ابى طالب را در آغوش خویش داشت...
💠 شرط ورود به بهشت
🔹 پیامبر اکرم(ص): یا علی! لو أن عبدا عبد الله عز وجل مثل ما قام نوح فی قومه و کان له مثل أحد ذهبا فأنفقه فی سبیل الله و مد فی عمره حتی حج ألف عام علی قدمیه، ثم قتل بین الصفا و المروه مظلوما، ثم لم یوالک یا علی، لم یشم رائحه الجنه و لم یدخلها.
🔹 پیامبر اکرم(ص): ای علی اگر کسی خدا را به اندازه نوح عبادت کند
🔹 و همسنگ کوه احد در راه خدا طلا انفاق کند
🔹 و آن مقدار عمر کند که هزار بار با پای پیاده حج به جای آورد
🔹 و سپس در میان صفا و مروه مظلومانه کشته شود
🔹 اگر ولایت تو را نپذیرد، بوی بهشت به مشامش نمی رسد و داخل بهشت نمی شود.
📚 مناقب خوارزمی ص ۶۸ .
کجای قرآن از علی(ع) گفته است؟
♦️روزی معاویه «لعنةاللهعلیه» وارد مکه شد، گروهی بر معاویه وارد شدند و گفتند : آیا می دانی که ابن عباس تفسیر قرآن می کند؟
♦️معاویه گفت: خب ابن عباس پسر عمه ی پیغمبر بوده، او از هاشمیان است! اگر او نکند که تفسیر کند؟!
♦️گفتند: آیات را به نفع علی بن ابیطالب تفسیر می کند و ما از این قضیه شاکی هستیم!
♦️معاویه گفت: خودم رسما وارد مجلس می شوم و جمع شان را بر هم می زنم.
♦️ معاویه وارد مجلس تفسیر ابن عباس می شود، ابن عباس با چنان کیفیتی تفسیر آیات می کرد که معاویه هیچ جای اعتراضی برخود ندید!
بعد از مجلس معاویه رو به ابن عباس کرد و گفت:
♦️ابن عباس تو تفسیر آیات می کنی یا فضائل علی بن ابیطالب را بازگو می کنی؟!
🌺ابن عباس گفت :
معاویه به من بگو کجای قرآن است که فضائل علی بن ابیطالب نیست؟ از خودت هم سوال می کنم جواب می دهی؟
"انَّما اَنتَ مُنذِرُ و َلِکُلِ قَومِ هاد" این آیه برای کیست معاویه؟
معاویه گفت :
رسول خدا فرمود ؛ منذر این امت منم و هادی وجود علی بن ابیطالب است!
ولی ابن عباس حتما باید این آیه را بخوانی؟!
🌺ابن عباس گفت : "اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرا" بگو این آیه برای کیست معاویه؟
معاویه گفت : این هم قصه ی طهارت و عصمت علی بن ابیطالب و اهل بیتش است، درست! ولی حتما باید این را بخوانی؟
🌺ابن عباس گفت : "اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُه وَالَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوهَ وَ یُوتونَ الزَّکوةَ وَ هُم رکِعون" معاویه این آیه برای کیست؟
معاویه گفت : زمانی که علی بن ابیطالب انگشتر در راه خدا داد این آیه بر حق علی نازل شد، قبول دارم!
ولی حتما این را باید بخوانی؟
🌺ابن عباس گفت : "عَمَّ یَتَساءَلون عَنِ النَّبَاِ العَظیم" معاویه بگو این آیه در حق کیست؟
معاویه گفت : رسول خدا فرمود ؛ خبر عظیم علی بن ابیطالب است که هم مردم ازش می پرسند و هم من از علی خواهم پرسید،
ولی ابن عباس حتما باید این را بخوانی؟
ابن عباس گفت : "وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعا وَ لا تَفَرَّقوا" بگو ببینم این آیه برای کیست؟
معاویه گفت : پیغمبر فرمود ؛ حبل الله علی بن ابیطالب است دست به دامن علی بزنید و جای دیگر نروید که گمراه میشوید.
ولی باید همین را تفسیر کنی؟
🌺ابن عباس گفت : "کَفی بِاللهِ شَهیدا بَینی وَ بَینَکُم" این آیه برای چیست معاویه؟
معاویه گفت : این قصه قصه ی علم علی بن ابیطالب است که خدا همه ی علم جاری رو در سیره ی او تعریف میکند،
ولی لازم است حتما این را بخوانی؟
🌺ابن عباس گفت : "قُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا و َأَبْنَاءَکُمْ و َنِسَاءَنَا و َنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ" بگو به من که این آیه برای کیست؟
معاویه گفت : این هم ماجرای مباهله با اهل نجران است که خدا در این آیه علی بن ابیطالب را نفس پیغمبر میخواند،
ولی برای مردم حتما باید همین را بخوانی؟
🌺ابن عباس گفت : "ساَلَ سائِلٌ بِعَذابِ واقِع" این آیه برای چیست معاویه؟
معاویه گفت : روز غدیر شخصی نزد رسول خدا آمد و گفت این سخنان از خودت بود یا از خدا؟ پیغمبر فرمود امر رسالت بود ، شخص رو به پیغمبر کرد و گفت ؛ به خدا بگو بر من عذاب وارد کند که تحمل ولایت علی را ندارم و خداوند جلوی همگان دشمن علی را هلاک کرد، ابن عباس قبول دارم !
آیا باید فقط همین آیه را بخوانی؟
🌺ابن عباس گفت : "یا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیک" این آیه دیگر برای چیست معاویه؟
معاویه گفت : این هم ماجرای ابلاغ ولایت علی بن ابیطالب است قبول دارم!
ولی این را حتما باید بازگو کنی؟
🌺ابن عباس گفت : "اَلیومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم" معاویه به من بگو این دگر برای کیست؟
معاویه گفت : این آیه هم اکمال دیانت در پرتوی ولایت علی بن ابیطالب است
ولی آیه ای دیگر بخوان نه این را !
🌺 ابن عباس از جا بلند شد و گفت:
معاویه به من بگو کجای قرآن را بخوانم که فضل علی بن ابیطالب نباشد؟! کجا را بخوانم که از علی بیان نشده باشد؟!
معاویه گفت : اصلا ابن عباس بخوان "اِذا زُلزِلَتِ الارض زلزالها
ابن عباس: این آیه هم فضل علی بن ابیطالب است!
معاویه گفت : علی در این آیه دگر چه می کند ابن عباس؟!
🌺ابن عباس گفت : نشنیدی بعد از رسول خدا یک سال نگذشته بود که زلزله ای بر مدینه آمد که همه ی مردم از شدت وحشت از خانه به در شده بودند و علی در میانشان حاضر شد و خواند این آیه را و پایش را بر زمین کوبید و فرمود:
زمین ! ابوتراب بر تو امر می کند آرام گیر!
معاویه که از غضب بر خود می پیچید گفت:ابن عباس راحت بگو تا قرآن باشد، علی هم خواهد بود...
📚بحار الانوار ج ۴۴ ص ۱۲۵
“یازده حدیث قدسی روایت میکند که بشرح زیر است:
قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ: «یا محمد اقراء علی علی بن ابی طالب امیر المؤمنین فما سمیت بهذا احدا قبله ولا اسمی باحدٍ بعده؛
ای محمد! علی ابن ابی طالب را امیر المؤمنین علیه السلام بخوان . قبل از او این نام را به کسی نگذارده و بعد از او به کسی نامگذاری نخواهم نمود.»(۱)
🥳🥳🥳🥳🥳
* لَوِ اجْتَمَعَ النَّاسُ کُلُّهُمْ عَلَی وَلَایَهِ عَلِیٍّ علیه السلام مَا خَلَقْتُ النَّارَ؛ اگر همه مردم بر ولایت حضرت علی علیه السلام می پیوستند آتش جهنم را خلق نمی کردم.(۲)
🥳🥳🥳🥳🥳🥳
* قَدْ جَعَلْتُ عَلِیّاً عَلَماً لِلنَّاسِ فَمَنْ تَبِعَهُ کَانَ هَادِیاً؛ به تحقیق حضرت علی علیه السلام را علم (نشانه هدایت) قرار داده ام که پیرو او هدایت می یابد.(۳)
🥳🥳🥳🥳🥳🥳
* یا محمد بِکَ وَ بِهِ وَ بِالْأَئِمَّهِ مِنْ وُلْدِهِ أَرْحَمُ عِبَادِی وَ إِمَائِی؛ ای محمد! به واسطه تو و علی علیه السلام و امامانی که از فرزندان تو هستند به بندگانم رحم می کنم.(۴)
🥳🥳🥳🥳🥳🥳
* أَلَا یَا مَلَائِکَتِی وَ سُکَّانَ جَنَّتِی بَارِکُوا عَلَی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام حَبِیبِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وَ فَاطِمَهَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله فَقَدْ بَارَکْتُ عَلَیْهِمَا ؛ آگاه باشید ای فرشتگان و ساکنان بهشتم ! به تحقیق من علی علیه السلام حبیب محمد صلی الله علیه و آله و فاطمه دختر محمد صلی الله علیه و آله را مَجد و عظمت دادم و شما پیوسته نسبت به ایشان در این راستا باشید.(۵)
🥳🥳🥳🥳🥳💳
* به یُقام دینی و تُنفذ احکامی ؛ به واسطه علی علیه السلام دین و دستوراتم بر پا می شود.(۶)
🥳🥳🥳🥳🥳💡
* وَ بِهِ اُحْیِی عِبَادِی وَ بِلَادِی ؛ به واسطه علی علیه السلام بندگانم و سرزمین های خودم را احیا می کنم.(۷)
🥳🥳🥳🥳🥳🥳
* بِهِ یُمَیَّزُ حِزْبُ الشَّیْطَانِ مِنْ حِزْبِی ؛ به واسطه حضرت علی علیه السلام حزب شیطان از حزب خودم مشخص می شود.(۸)
🧽🧽🧽🧽🧽🧽
* لولا علی ما خلقت جنتی ؛ اگر علی علیه السلام نبود، بهشتم را نمی آفریدم.(۹)
👂👂👂👂👂
* إِنَ عَلِیّاً إِمَامُ أَوْلِیَائِی ؛ به طور یقین علی علیه السلام امامِ دوستان درگاه الهی است.(۱۰)
👂👂👂👂👂
* لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ نَبِیُ الرَّحْمَهِ وَ عَلِیٌ مُقِیمُ الْحُجَّهِ ؛ معبودی جز الله نیست؛ محمد رسول خدا صلی الله علیه و آله و پیامبر رحمت و حضرت علی علیه السلام بر پا کننده حجت است.(۱۱)
🥳🥳🥳🥳🥳🥳
در مدح تو ای مظهر اضداد چه گوییم
بالاست مقام تو و گفتار قصیر است
با این که تویی پادشه عالم هستی
کرباس تو را جامه و فرش تو حصیر است
پی نوشت:
۱ – جواهر السنیه ، ص ۲۰۴.
۲- امالی صدوق، ص ۶۵۷.
۳ – بحارالانوار، ج۳۹، ص ۲۵۳، ح ۲۴.
۴ – امالی صدوق، ص ۶۳۲.
۵ – روضه الواعظین، ج۱، ص ۱۴۵.
۶ – جواهر السنیه ، ص ۱۸۴.
۷ – همان، ص ۴۶۵.
۸- بحارالانوار، ج۱۸، ص ۳۴۲.
۹ – جواهر السنیه ، ص ۲۱۱.
۱۰- بشاره المصطفی لشیعه النرتضی، ص ۳۵؛ امالی صدوق، ص ۳۰۰.