eitaa logo
☘️قطعه ای ازبهشت☘️
1.3هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
2.3هزار ویدیو
6 فایل
☘️ به کانال قطعه ای ازبهشت خوش اومدید☘️ جهت ارتباط با بنده 😊 سوالات شرعی مذهبی اعتقادی شبهات و تعبیر خواب و...🤔 به ایدی زیر پیامک بدید✉️ 👇👇👇👇 @Haren_88 ❤️کپی صلوات❤️ خوش اومدید
مشاهده در ایتا
دانلود
❁﷽❁  💐 فضیلت ذکر شریف صلوات 💐 🍀🌹حدیث اول بنا بر روایتی امام رضا ( علیه السلام ) به نقل از رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) فرمودند : " هر کس در روز جمعه ۱۰۰ بار بر من صلوات بفرستد ، خداوند ۶۰ حاجت او را برآورده می کند ، ۳۰ حاجت دنیایی و ۳۰ حاجت آخرتی . " 🌹 📗 بحارالانوار ، ج ۹۱ ، ص ۶۱ 📖 متن روایت 👇 💎 ثواب الأعمال أَبِي عَنْ سَعْدٍ عَنِ الْبَرْقِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنِ الرِّضَا (علیه السلام ) قَالَ : " قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص)‏ : "مَنْ صَلَّى عَلَيَّ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ قَضَى اللَّهُ لَهُ سِتِّينَ حَاجَةً مِنْهَا لِلدُّنْيَا ثَلَاثُونَ حَاجَةً وَ ثَلَاثُونَ لِلْآخِرَةِ . " 🍀🌹حدیث دوم  بنا بر روایتی رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) فرمودند : " هر کس در روز جمعه ۱۰۰ بار بر من صلوات بفرستد ، خداوند گناهان ۸۰ سال او را می آمرزد ." 🌹 📘 بحارالانوار ، ج ۹۱ ، ص ۶۴ 📖 متن روایت 👇 روی ان قال رسول الله (ص) : " مَنْ صَلَّى عَلَيَّ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ خَطِيئَتَهُ ثَمَانِينَ سَنَةً." 🍀🌹حدیث سوم بنا بر روایت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)در سفارشی به امام علی(علیه السلام) فرمودند : " هر کس هر روز یا هر شب بر من صلوات بفرستد ، شفاعت من نسبت به او واجب می شود حتی اگر اهل گناهان کبیره بوده باشد ." 🌹 📙 بحارالانوار ، ج ۹۱ ، ص ۶۳ 📖 متن روایت 👇 روی ان قَالَ النَّبِيُّ (ص) فِي الْوَصِيَّةِ :" يَا عَلِيُّ مَنْ صَلَّى عَلَيَّ كُلَّ يَوْمٍ أَوْ كُلَّ لَيْلَةٍ وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِي وَ لَوْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْكَبَائِرِ ." 🍀🌹حدیث چهارم بنا بر روایتی امام کاظم به نقل از پدر بزرگوارشان امام صادق(علیهما السلام) فرمودند : " کسی که بر پیامبر (ص) صلوات می فرستد معنایش این است : من بر پیمان و مواظبت بر عهدی که نسبت به این سخن خدا : " الست بربکم قالوا بلی " ، قبول کرده ام ، هستم ." 🌹  📕بحارالانوار ، ج ۹۱، ص ۵۴ 📖 متن روایت 👇 أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْمُقْرِي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْمُقْرِي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الْمَوْصِلِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَاصِمٍ الطَّرِيفِيِّ عَنْ عَيَّاشِ بْنِ يَزِيدَ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ (علیهما السلام ) قَالَ: " مَنْ صَلَّى عَلَى النَّبِيِّ (ص) فَمَعْنَاهُ أَنِّي أَنَا عَلَى الْمِيثَاقِ وَ الْوَفَاءِ الَّذِي قَبِلْتُ حِينَ قَوْلِهِ‏ " أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى ." 🍀🌹حدیث پنجم  بنا بر روایتی رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) فرمودند : " جبرئیل نزد من آمد و گفت : " هر کس بر تو صلوات بفرستد ، ۷۰ هزار فرشته بر اوصلوات می فرستد و هر کس که بر او ۷۰ هزار فرشته صلوات بفرستد ، اهل بهشت است ." 🌹  📚 بحارالانوار ، ج ۹۱ ، ص ۶۴ 📖 متن روایت 👇 فِي رِوَايَةٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ أَنَّهُ (صلی الله علیه و آله) قَال َ: " جَاءَنِي جَبْرَئِيلُ وَ قَالَ إِنَّهُ لَا يُصَلِّي عَلَيْكَ أَحَدٌ إِلَّا وَ يُصَلِّي عَلَيْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ مَنْ صَلَّى عَلَيْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّة ." 🍀🌹حدیث ششم بنا بر روایتی رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) فرمودند : " هر کس بر من یکبار صلوات بفرستد ، خداوند بر او ۱۰ بار صلوات می فرستد و هر کس بر من ۱۰ بار صلوات بفرستد ، خداوند بر او ۱۰۰ بار صلوات می فرستد و هر کس بر من ۱۰۰ بار صلوات بفرستد ، خداوند بر او ۱۰۰۰ بار صلوات میفرستد و هرکس که خداوند بر او ۱۰۰۰ بار صلوات فرستاده باشد هرگز او را در آتش عذاب نمی کند ." 🌹 📘 جامع الاخبار ص ۵۹ 📖 متن روایت 👇 روی ان قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص)‏ :" مَنْ صَلَّى عَلَيَّ مَرَّةً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ عَشْراً وَ مَنْ صَلَّى عَلَيَّ عَشْراً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ مِائَةَ مَرَّةٍ-وَ مَنْ صَلَّى عَلَيَّ مِائَةَ مَرَّةٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ أَلْفَ مَرَّةٍ وَ مَنْ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ أَلْفَ مَرَّةٍ لَا يُعَذِّبُهُ اللَّهُ فِي النَّارِ أَبَداً ."
اولین عمل هنگام ظهور مطابق روایات، بعد از ظهور، بین رکن و مقام خطبه ای خوانده، آن گاه مردم را به بیعت با خود دعوت می‌نماید: نعمانی به سندش از جابر بن یزید جعفی از امام باقرعلیه السلام نقل کرده که در حدیثی طولانی فرمود: «و قائم در آن روز در مکه است، تکیه بر بیت الحرام داده و به آن پناه می‌برد. آن گاه ندا می‌دهد: «یا أیّها الناس!... ». [۳] مجلسی به سندش از امام باقرعلیه السلام نقل کرده که فرمود: «همانا او - امام زمان علیه السلام - به سوی مسجدالحرام به حرکت در می‌آید و در آنجا کنار مقام ابراهیم چهار رکعت نماز می‌گزارد و با تکیه بر حجرالأسود حمد خدا و ثنای او را به جای آورده و یادی نیز از پیامبر کرده و بر او درود می‌فرستد. آن گاه سخنی را آغاز خواهد کرد که هرگز کسی چنین سخن نگفته است... ». [۱] نعمانی به سندش از امام باقرعلیه السلام نقل کرده که در حدیثی فرمود: «گویا بر او نظر می‌کنم در حالی که بین رکن و مقام مردم با او بیعت می‌کنند... ». [۲] ---------- [۳]: ۲۹. الغیبة، نعمانی، ص ۱۵۰. [۱]: ۳۰. بحارالأنوار، ج ۱۳، ص ۱۸۰. [۲]: ۳۱. الغیبة، نعمانی، ص ۱۳۹.
اوّلین بیعت کننده مطابق روایات، اول کسی که با حضرت مهدی علیه السلام بیعت می‌کند جبرئیل است. ابان بن تغلب از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: «همانا اول کسی که با قائم علیه السلام بیعت می‌کند جبرئیل است... ». طبرسی از ابی عبداللَّه علیه السلام نقل کرده که در حدیثی فرمود: «... پس خداوند عزّوجلّ جبرئیل را می‌فرستد تا نزد او آمده و سؤال کند، به او می‌گوید: به چه چیزی دعوت می‌کنی؟ قائم او را از ماهیت دعوت خبر می‌دهد. جبرئیل می‌گوید: پس من اوّل کسی هستم که با تو بیعت می‌کنم. آن گاه می‌گوید: کف دستت را بده، و آن را بر دست خود مسح می‌کند... ». [۳] در این که بیعت جبرئیل به چه معنا است، دو احتمال وجود دارد: ۱ - معنای رمزی: به این معنا که مقصود از آن تأیید الهی برای حضرت است، زیرا جبرئیل بزرگ ترین نماینده الهی است. ولی این معنا در صورتی صحیح است که حمل بر معنای صریح و ظاهر آن ممکن نباشد، در حالی که چنین نیست. ۲ - معنای رایج: به این معنا که مقصود به بیعت همان معنای رایج آن است که مردم با خلیفه و دیگران انجام می‌دهند. و فایده آن دو چیز است: الف. توجه مردم به لزوم بیعت با حضرت. ب. تأیید حرکت و قیام امام زمان علیه السلام. اربلی در «کشف الغمه» از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: «جبرئیل نزد رسول خداصلی الله علیه وآله به جهت عیادت آمد و عرض کرد: سلام بر تو ای محمّد! این آخرین روزی است که به سوی دنیا فرود می‌آیم». [۱] و نیز از امام باقرعلیه السلام نقل کرده که فرمود: «هنگامی که وفات رسول خداصلی الله علیه وآله نزدیک شد... در آن هنگام جبرئیل گفت: ای محمّد! این آخرین نزول من به دنیا بود... ». [۲] این دو روایت با آنچه گفته شده منافاتی ندارد زیرا؛ اولاً: همه این روایات مقید به قیدی است و آن این که تا مادامی که مصلحتی در بین نباشد. ثانیاً: مقصود جبرئیل آن بود که به جهت نزول وحی دیگر بعد از وفات پیامبر نازل نمی شود، زیرا شریعت با رحلت ایشان کامل خواهد شد. ثالثاً: بر فرض تعارض، روایات نزول حضرت جبرئیل و بیعت با امام زمان علیه السلام از حیث تعداد بیشتر بوده و از حیث سند صحیح تر است. ---------- [۳]: ۳۲. احتجاج، ص ۴۳۱. [۱]: ۳۳. کشف الغمه، ج ۱، ص ۱۸و۱۹. [۲]: ۳۴. همان.
مقصود از اصلاح امر حضرت مهدی علیه السلام در یک شب مطابق روایات شیعه و سنّی، خداوند متعال امر حضرت مهدی علیه السلام را در یک شب اصلاح خواهد کرد؛ابوبصیر از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: «خداوند عزّوجلّ امر او را در یک شب اصلاح خواهد نمود». و نیز از امام حسین علیه السلام نقل است که فرمود: «قائم ما اهل بیت [کسی است که ]خداوند متعال امر او را در یک شب اصلاح و آماده خواهد نمود». ابن ماجه از امام علی علیه السلام نقل کرده که رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: «مهدی از ما اهل بیت است که خداوند (امر) او را در یک شب اصلاح و آماده خواهد نمود». [۱] مقصود به اصلاح امر حضرت در یک شب آن است که مقدمات نصر و پیروزی را در اسرع وقت، و در یک شب فراهم کرده و او را مأمور به ظهور خواهد نمود. و اولین اقدامی که برای او خواهد نمود اجتماع اصحاب خاص آن حضرت است. ولی چیزی که باقی می‌ماند این که چگونه امر حضرت در یک شب اصلاح و آماده می‌شود در حالی که مطابق روایات، گروهی همانند جیش سفیانی و دجال و دیگران به مبارزه با او خواهند پرداخت. پاسخ: اولاً: ممکن است مقصود از «یک شب» که در روایات آمده کنایه از سرعت اصلاح امر امام زمان علیه السلام باشد. ثانیاً: ممکن است مقصود از اصلاح امر حضرت علیه السلام پیروزی در یک شب باشد. ثالثاً: ممکن است مقصود از اصلاح امر حضرت، تنها مقدمه سازی برای اعلان ظهور باشد، گر چه پیروزی نهایی به طول انجامد. رابعاً: از آنجا که معارضه با مخالفان به سرعت و با اعجاز انجام می‌گیرد، لذا تعبیر به یک شب شده است. ---------- [۱]: ۳۵. سنن ابن ماجه، ج ۲، ص ۱۳۷۶.
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970C315370f986 ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970C315370f986 ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
غلبه بر جهان با یاران اندک اگر چه در روایات به یاران محدود حضرت یعنی ۳۱۳ نفر اشاره شده است، ولی پیروزی آنان بر مستکبران به رهبری حضرت مهدی علیه السلام از جهاتی دور از انتظار نیست زیرا: ۱ - در روایات به یاران دیگری در حدود ده هزار نفر نیز اشاره شده که بدون تحقق آنها حضرت مهدی علیه السلام ظهور نخواهد کرد. ۲ - غلبه حضرت بر جهان ممکن است از طریق اعجاز باشد، زیرا خداوند متعال ضمانت کرده تا گروه اندک را در صورت استقامت بر گروه زیاد پیروز گرداند. [۱] ۳ - از طریق علل و اسباب عادی و ظاهری نیز حصول چنین فتح و پیروزی امری دور از انتظار نخواهد بود، زیرا حضرت در موقعی ظهور خواهند کرد که اوضاع و احوال اجتماعی، اخلاقی و سیاسی کاملاً مساعد باشد. در آن موقع همه ملل به جهت سرخوردگی از نظام‌های مختلف و قتل و غارت‌ها به تنگ آمده اند، و لذا در انتظار چنین حکومتی به سر می‌برند، و مردم به مجرّد شنیدن خبر ظهور به آن حضرت و حکومتش روی خوش نشان می‌دهند، و ایشان تنها با گروه خاصی درگیر خواهند شد. ۴ - از آنجا که جهان به مانند دهکده ای کوچک درآمده و هر چه از عمر آن بگذرد این ارتباط تنگ تر خواهد شد، لذا با به دست گرفتن نقطه‌های کلیدی و با استعانت از خداوند متعال، حکومت جهانی حضرت تحقق خواهد یافت. ---------- [۱]: ۳۶. سوره بقره، آیه ۲۴۹.
محدوده اعجاز هنگام ظهور در مورد سؤال فوق سه احتمال وجود دارد: ۱ - این که نصرت حضرت و پیاده کردن حکومت جهانی تماماً با اعجاز و قدرت خارق العاده الهی باشد. ولی این احتمال از جهاتی قابل مناقشه است: الف. اگر اعجاز راه صحیحی برای دعوت الهی بود، حضرت می‌توانست در خلال غیبت صغرا از آن برای سیطره بر عالم استفاده کند. ب. با اعجاز احتیاج به تعداد زیادی از اصحاب نیست. ج. مطابق برخی روایات بین حضرت و مخالفینش جنگ و خونریزی شدیدی در خواهد گرفت، و در صورت اعجاز تام، احتیاج به این کارها نیست. ۲ - این که خداوند متعال اراده کرده که حضرت مهدی علیه السلام به صورت عادی بر دشمنان خود غالب شده و حکومت عدل جهانی را گسترش دهد، بدون آن که کوچک ترین کمکی از راه اعجاز در پیشبرد اهداف او بشود. این احتمال نیز خالی از اشکال نیست زیرا مطابق روایات، حضرت مهدی علیه السلام مورد عنایت و تأیید خاص الهی در جهت ظهورش خواهد بود. ۳ - با ردّ دو احتمال پیشین به این نتیجه می‌رسیم که نصرت حضرت به طور طبیعی و عادی خواهد بود، گر چه این نصرت همراه با تأییدات جزئی و خاصّی از جانب خداوند است، زیرا همان گونه که می‌دانیم بشر در عصر ظهور مورد ظلم و ستم فراوان است، و از طرفی از حیث فرهنگی و رشد عقلانی، عموم بشر به بالاترین سطح خود رسیده است، و لذا به دنبال چنین رهبری الهی می‌گردد که با لبیک به دعوتش از او پیروی نماید. هرگز ابرقدرت‌ها با همه امکاناتی که دارند نمی توانند در مقابل اراده ملت‌ها بایستند. اگر مردم همگی یکپارچه و یک صدا فریاد برآورند، دشمنانشان به زانو در خواهند آمد. مگر نبود که در صدر اسلام چگونه مردم فوج فوج داخل اسلام شده و دعوت پیامبر را پذیرفتند؟ در عصر ظهور نیز هنگامی که مردم دنیا از وسایل ارتباط جمعی خبر قیام مصلحی جهانی را بشنوند به او گرویده و از او حمایت خواهند کرد، و کسی نمی تواند در صورت اقبال مردم با اراده آنها مقابله کند. گر چه هر کجا که مانعی خاص پیدا شده خداوند متعال به کمک او آمده و از حضرت حمایت خواهد نمود. و لذا در روایات آمده است که امام زمان علیه السلام با نصرت و ترسی که در دل دشمنان می‌افتد حمایت خواهد شد. این ممکن است که به صورت عادی باشد؛ زیرا با نصرت مردم که به عنایت خداوند و اقبال مردم است، چنان رعبی در دل دشمنان خواهد افتاد که همه امکانات خود را گذارده، فرار خواهند نمود. امیر مؤمنان علی علیه السلام می‌فرماید: «هنگامی که حضرت مهدی علیه السلام ظهور می کند نام مبارکش بر سر زبان‌ها خواهد بود، و وجود مردم سرشار از عشق به مهدی است، به گونه ای که جز نام او هیچ نامی در یاد و زبان آنان نیست، و با دوستی او روح خود را سیراب می‌کنند». [۱] ---------- [۱]: ۳۷. الحاوی للفتاوی، ج ۲، ص ۶۸.
قیام با شمشیر!! برخی سؤال می‌کنند که مطابق برخی روایات، امام زمان علیه السلام با شمشیر قیام خواهد کرد و با آن به مقابله با مخالفان حق و حقیقت و ظالمان خواهد پرداخت. این مسأله قابل پذیرش نیست، زیرا چگونه ممکن است یک نفر با شمشیر در مقابل تسلیحات کشتار جمعی جدید و مخرّب که می‌تواند کلّ کره زمین را چندین بار نابود کند ایستاده و مقابله کند؟ اصل این مسأله در روایات به آن اشاره شده است. محمد بن مسلم از امام باقرعلیه السلام نقل کرده که فرمود: «... وأمّا شبهه من جدّه المصطفی صلی الله علیه وآله فخروجه بالسیف وقتله أعداء اللَّه وأعداء رسوله صلی الله علیه وآله والجبّارین والطواغیت، وأنّه ینصر بالسیف والرعب... »؛ [۲] «و امّا شباهت مهدی به جدّش مصطفی صلی الله علیه وآله به خروج با شمشیر و کشتن دشمنان خدا و دشمنان رسولش و جبّاران و طاغوت‌ها است. و همانا او به توسط شمشیر و ترس نصرت و یاری خواهد شد... ». ولی بحث در آن است که مقصود از شمشیر چیست؟ آیا شمشیر موضوعیّت و خصوصیّت دارد، یا اشاره به چیزی دیگر است؟ در پاسخ به این سؤال‌ها می‌گوییم: اولاً: چه اشکالی دارد که شخصی با شمشیر ولی همراه با اعجاز الهی که حضرت را مساعدت می‌کند با دشمنان خود به مقابله پردازد؟ ثانیاً: به احتمال زیاد مقصود از شمشیر، قوّت و اسلحه است زیرا مسلمانان در آن عصر یعنی قبل از هزار سال اسلحه ای به جز شمشیر نداشته و هرگز به ذهن آنها چنین تسلیحاتی خطور نمی کرده است، لذا از «اسلحه» به شمشیر تعبیر شده است. در این صورت دو احتمال وجود دارد: الف. این که امام زمان علیه السلام نیز به قدرت و اعجاز الهی و یا از راه تسلط بر تسلیحات موجود بر ضد مخالفان و ظالمان استفاده می‌کند. ب. احتمال دیگر آن است که امام زمان علیه السلام با تسلط بر مراکز تصمیم گیری و از کار انداختن وسایل جنگی آنها که با هسته‌های مرکزی ارتباط دارد، تمام آنها را از راه اعجاز یا طریق عادی از کار می‌اندازد. ثالثاً: مطابق برخی روایات، شمشیرهای اصحاب حضرت از آهن است، ولی نه مثل این آهن‌هایی که در دسترس ما قرار دارد، بلکه به گونه ای است که اگر یکی از آنان با شمشیر خود بر کوه زند، آن را دو نیم می‌کند. و بنابر تعبیر دیگر، وسیله دفاعی آنان به گونه ای است که اسلحه دشمن هرگز بر آنها کارگر نیست. [۱] لذا ممکن است اسلحه ای را که حضرت و یاورانش به کار می‌برند از وسایلی باشد که بتواند همه دستگاه‌های دشمنان را از کار بیندازد ولی در مقابل، هیچ دستگاهی بر آن کارگر نباشد، همان گونه که در این زمان، بشقاب پرنده‌ها و اشیای نورانی شناخته نشده را مشاهده می‌کنیم. ---------- [۲]: ۳۸. بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۲۱۸. [۱]: ۳۹. بصائر الدرجات، ص ۱۴۱. رابعاً: پیروزی عمده امام زمان علیه السلام و سیطره آن حضرت بر جهان از راه اقبال مردمی به سوی ایشان است. و دیگر از راه ترس و رعبی است که خداوند در قلوب مخالفان و ظالمان قرار می‌دهد تا تمام تسلیحات خود را بر زمین گذارده، فرار کرده یا تسلیم می‌شوند، خصوصاً آن که در ابتدای ظهور، وقتی مقداری از معجزات حضرت را مشاهده کردند می‌فهمند که امر او الهی است و نمی توان با مرد الهی مقابله کرد، بدین جهت تسلیم حضرت می‌شوند و گروه اندکی نیز که به مخالفت و مقابله می‌پردازند نابود می‌شوند. خامساً: از کجا که در زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام، این اسلحه خطرناک در اختیار بشر باقی مانده باشد؛ زیرا ممکن است که در اثر حوادث و آشوب‌ها و جنگ‌های جهانی که پیش از ظهور آن حضرت اتفاق می‌افتد این اسلحه‌ها نابود شود. سادساً: جنگ‌ها و کشتارهای بی رحمانه، نتیجه جهل و ضلالت و بی خردی بشر است. حال اگر در عصر ظهور، عقل مردم کامل شود، بر فرض که سلاح‌های خطرناک در اختیار داشته باشند آن را بر ضدّ یکدیگر به کار نمی گیرند؛ و نیروهایی که آن سلاح‌ها را در اختیار دارند پی به حقّانیت حضرت برده و یا با ایجاد رعب و وحشت که در دلشان قرار می‌گیرد از به کار بردن آن بر ضدّ حضرت خودداری می‌کنند.
بررسی کشتارها هنگام ظهور اخباری که در آنها، کشتار در حجم وسیعی را مطرح کرده اند بر دو قسم است: الف. قسمتی از آنها مربوط به ملاحم و فتنه‌های قبل از ظهور است و هیچ گونه ارتباطی به دوران ظهور ندارد و تنها ناظر به اوضاع نابسامان جهان پیش از ظهور است. بیشتر این روایات از روایات مرسل اهل سنت است. ب. دسته ای دیگر از روایات مربوط به هنگامه ظهور و حکومت امام زمان علیه السلام است. این نوع روایات نیز بر دو گونه اند: ۱ - روایاتی که از طریق عامه و از نبویّات است و بیشتر آنها مشکل سندی دارد، به طوری که بعضی از آنها مرسل، و برخی دیگر به پیامبرصلی الله علیه وآله منتهی نمی شود، بلکه از افرادی مانند کعب الاحبار نقل شده که در زمان پیامبر مسلمان نبوده است. عمده این روایات از اسرائیلیات است که با اغراض مختلفی وارد کتاب‌های روایی شده اند. عالمی از اهل سنّت مانند ابن کثیر، هنگامی که به روایات امثال کعب الاحبار می‌رسد می‌گوید: «خدا ما را از این همه اخبار دروغی که وارد تفسیرها و کتاب‌های روایی و... شده، بی نیاز کند... ». [۱] ۲ - روایاتی که از طرق اهل بیت علیهم السلام نقل شده و یا در کتاب‌های شیعه ذکر شده است. در این کتاب ها، اخبار منقول از اهل بیت علیهم السلام و برخی دیگر که نقل شده به آن حضرت منتهی نمی شود. ---------- [۱]: ۴۰. تفسیر ابن کثیر، ج ۴، ص ۱۷.
حجم کشتارها نمی توانیم ادعا کنیم که هنگام قیام امام زمان علیه السلام هیچ گونه قتل و کشتاری رخ نمی دهد؛ زیرا مسلّماً این واقعه عظیم بدون برطرف کردن خارها و دشمنان سر راه آن حضرت میسّر نخواهد شد. و لذا در روایات مشاهده می‌کنیم که اهل بیت علیهم السلام بر اصل قتل و خونریزی هنگام ظهور و قیام حضرت اشاره کرده اند. بشیر بن ابی اراکه نبّال می‌گوید: هنگامی که به مدینه وارد شدم به طرف منزل ابوجعفر امام باقرعلیه السلام رفتم... عرض کردم: مرجئه می‌گویند: هنگامی که قیام قائم روی دهد همه کارها برای او هموار خواهد شد و به اندازه یک ظرف حجامت هم خون نمی ریزد. حضرت فرمود: «... کلّا والّذی نفسی بیده حتّی نمسح وأنتم العرق والعلق... »؛ [۱] «هرگز چنین نیست، سوگند به آن که جانم به دست اوست کار به اینجا می‌انجامد که ما و شما عرق و خون بسته شده را پاک خواهیم کرد. » به این مضمون روایات دیگری نیز رسیده است. ولی از طرفی دیگر تاریخ گواهی می‌دهد که پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله و امامان اهل بیت علیهم السلام سعی داشته اند امور را به طور عادی و از مسیر طبیعی آن انجام دهند، و حتّی الامکان دست به شمشیر نبرند، زیرا هدف آنان ارشاد و هدایت مردم است، جز آن که گسترش عدل در جامعه اقتضای کشت و کشتاری گر چه در حدّ محدود را دارد، و قرار نیست که تمام امور از طریق معجزه حلّ شود، ولی اندیشه افراطی نیز در این مسأله صحیح نیست و هرگز دلیلی عقلی و عقلایی و نقلی بر گستردگی کشتارها در حدّی وسیع وجود ندارد، خصوصاً آن که مطابق ادعای برخی، از هر نه نفر هفت نفر یا از هر هفت نفر پنج نفر کشته می‌شوند.! ---------- [۱]: ۴۱. الغیبة، نعمانی، ص ۲۸۳ ؛ بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۵۶.
☄️💧🌹💧🌹💧🌹☄️ 💧🌹 یا ذاالجلال و الاکرام عجل لولیک الفرج ▫️▫️▫️▫️▫️ 💚🤍 آیات زمینی خدا : 💛وَمَا ذَرَأَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لِّقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ 💛و[همچنین ] آنچه را در زمین به رنگهاى گوناگون براى شما پدید آورد[مسخر شما ساخت ]. بى تردید، در این [امور] براى مردمى که پند مى گیرند نشانه اى است. 💛And what He has created in the earth of varied hues most surely there is a sign in this for a people who are mindful. (قرآن کریم سوره نحل 13) ⬅️🌻 پیام ها و نکته ها : ✅1. یکی از آیات ویژه ی الهی زمین است که مکان زندگی انسان است. ✅2. خداوند متعال در روی زمین، انواع پدیده های جالب را، به نمایش گذاشته است. ✅3. نکته ی جالب تر اینجاست که یکی از دلایل اشرف مخلوقات شدن انسان، آن است که خدا همه چیز را، در تسخیر او قرار داده است. ✅4. یکی از زیباترین جلوه های بصری مخلوقات روی زمینی، رنگهای متنوع آنهاست که بسیار چشم نواز است. ✅5. لذا در چندین آیه شریفه، خدا امر به سیر وسفر در روی زمین می کند. ⬅️ آثار سیر و سفر : 👈🏾_ آشنایی بیشتر با پدیده های زیبای الهی 👈🏾_ بالا رفتن بصیرت، عقل و تجربه 👈🏾_ توسعه ی وجودی و شرح صدر 👈🏾_ تعمیق و ریشه دار شدن باورهای دینی 👈🏾_ آشنایی با اقوام و فرهنگهای گوناگون 👈🏾_ تفرج روانی و نشاط روحی ✅6. زمین یکی از گواهان بر اعمال ما در روز قیامت است: ⬅️در ذیل قرائت سوره زلزال در حدیث آمده است: 👈🏾 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «آیا می‌دانید خبرهای زمین چیست»؟ اصحاب عرض کردند: «خدا و پیغمبرش آگاه‌ترند». فرمود: «خبرهای زمین این است که بر هر مرد و زن به کرداری که بر روی زمین انجام داده‌اند گواهی می‌دهد و می‌گوید: فلان شخص در فلان روز فلان کار را انجام داد، این است خبرهای زمین». 📗تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۳۲۰ 📘بحارالأنوار، ج۷، ص۹۷/ نورالثقلین ☄️💧🌹💧🌹💧🌹☄️