هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
جریمه یحیی گلمحمدی صحت ندارد
⚽️ یحیی گلمحمدی که روز گذشته در صفحه شخصی خود پیامی علیه تیم ملی فوتبال ایران منتشر کرده بود، به کمیته انضباطی باشگاه پرسپولیس دعوت شده است.
⚽️ در حالی که امروز خبری مبنی بر جریمه ۲۰ درصدی این مربی منتشر شده، یک مقام مسئول در باشگاه پرسپولیس به خبرنگار تسنیم گفت که جلسه کمیته انضباطی هفته آینده برگزار میشود و باشگاه تاکنون هیچ تصمیمی درباره گلمحمدی نگرفته است.
⚽️ بر اساس اعلام این منبع مطلع ابتدا باید این جلسه تشکیل شود و اعضا پس از شنیدن صحبتهای این مربی رأی خود را صادر کنند.
tn.ai/2805250
@TasnimNews
هدایت شده از 🇾🇪🇵🇸🇮🇷🇮🇶🇱🇧 کانال کمیل
مجازات سنگین برای فوتبالیست هتاک
پویا سیفپناهی بازیکن تیم فوتبال مس شهر بابک در پی توهین به بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران، از این تیم اخراج شد.
بنابر گزارشها، سازمان لیگ دیگر برای پویا سیفپناهی کارت بازی صادر نمیکند و وی به صورت مادامالعمر از بازی در سایر تیمهای فوتبال هم منع میشود.
🌕 وقت آن رسیده از همه چیز با سرعت و به دقت مطلع شوید.🔎
به کانال کمیل بپیوندید
┏━🍃🌺🍃━┓
https://eitaa.com/chanel_komeil
┗━🍂━
هدایت شده از 🇾🇪🇵🇸🇮🇷🇮🇶🇱🇧 کانال کمیل
☠ خطر مرگ 📵
#⃣ #صیانت_از_زندگی
جبههٔ انقلاباسلامی در فضای مجازی
✊🏻
هدایت شده از 🇾🇪🇵🇸🇮🇷🇮🇶🇱🇧 کانال کمیل
✍ با این سوزشی که براندازها گرفتن میشه زمستان اروپا رو باهاش گرم کرد.
🌕 وقت آن رسیده از همه چیز با سرعت و به دقت مطلع شوید.🔎
به کانال کمیل بپیوندید
┏━🍃🌺🍃━┓
https://eitaa.com/chanel_komeil
┗━🍂━
هدایت شده از 🇾🇪🇵🇸🇮🇷🇮🇶🇱🇧 کانال کمیل
سلام
🔻دیشب تو خیابون داشتن شعار میدادن کاریشون نداشتم ولی وقتی توهین به رهبری کردن دیگه نتونستم جواب ندم چندتا جواب دادم و شکر خدا خفه شدن
ناراحت این بودم و البته کمی خوشحال که دختر ۱۶ ساله ام گریه کرد بهش گفتم ترسیدی گفت این چ حرفیه دلم برای مظلومیت رهبر سوخت
من بهش گفتم مظلوم نیست تا وقتی که ما خون داخل رگهامون هست هستیم و خیلی خیلی افرادی هستند که ما در مقابلشون هیچی نیستیم
خوشحال شدم که دخترم غیرت داره و هواسش هست هر چند که اون هایی که شعار میدادن تو سن و سال دخترم بودن متاسفانه
https://eitaa.com/chanel_komeil/13702
هدایت شده از 🇾🇪🇵🇸🇮🇷🇮🇶🇱🇧 کانال کمیل
💬 بازیکنان تیم ملی بوسنی هستن:)))
#لبیک_یا_خامنه_ای
https://eitaa.com/chanel_komeil/13702
هدایت شده از 🇾🇪🇵🇸🇮🇷🇮🇶🇱🇧 کانال کمیل
اول میگویند مردم بیایید👈 #اعتراضات__سراسری
کسی نمیآید!
بعد میگویند کسی نیاید👈 #اعتصابات_سراسری
مردم میآیند!
بصیرت مردم ایران اینگونه منافق و ضدانقلاب و سلطنتطلب را کلافه و سرخورده میکند!
✅ #به_اشتراک_بگذارید
🌕 وقت آن رسیده از همه چیز با سرعت و به دقت مطلع شوید.🔎
به کانال کمیل بپیوندید
┏━🍃🌺🍃━┓
https://eitaa.com/chanel_komeil
┗━🍂━
هدایت شده از البرهان
معرفی آثار منتشر شده علمای اهلسنت در سده 12 و 13 قمری در نقد فرقه وهابیت
نویسنده : اباذر نصر اصفهانی
منبع : سراج منیر7و8
مقدمه
حرکت تند و افراطی وهابیت به اسم اهلسنت و پیرو احمد بنحنبل به پشتیبانی استکبار جهانی آنچنان که باید نتوانست در دلهای مسلمانان خصوصاً جوانان و روشنفکران نفوذ نماید، بلکه بر عکس، موجب هشیاری بسیاری از علمای اهلسنت و توجه دادن آنها به بدعتهایی گردید که این فرقه به نام دین و سنت سلف صالح به مردم عرضه میکرد. از ابتدای ظهور وهابیت در سرزمین حجاز، گروهی از علمای اهلسنت با هوشیاری به مقابله با این فرقه و نقد تفکرات مؤسس آن محمد بنعبدالوهاب روی آوردند و کتابهای متعدد در ردّ وی نوشتند و نامههایی برای او فرستادند تا وی را از اندیشه تکفیر مسلمین بازدارند و با بازگشت به سنت پیامبر6سعی در تصحیح خطاها و تبیین برداشتهای نادرست این فرقه از دین نمودند. سليمان بنعبدالوهاب برادر محمد بنعبدالوهاب اولين كسي است كه در رد افكار و عقايد برادرش كتابي نوشت و آن را فصل الخطاب في الرد علی محمد بنعبدالوهاب نامید. در اين كتاب از ناداني، گمراهي، عدم صلاحيت و بيلياقتي آنها سخن به ميان آمده است. پس از او نیز تعداد زيادی از علمای بزرگ اهل سنت به مخالفت با انديشههاي ابنتيميه و ابنعبدالوهاب و فرقه وهابيت برخاستند و بر رد و نقض انديشههاي آنان در قالب جزوه، مقاله و شعر پرداختند. بسیاری از این آثار تاکنون انتشار یافته و در اختیار پژوهشگران قرار گرفتهاند. البته بخشی از این آثار نیز متأسفانه از دست رفتهاند و اکنون تنها نامی از آنها در برخی کتب است. این نوشتار گزارشی از آثار نویسندگان اهلسنت در سدههای 12 و 13 قمری در نقد این فرقه است که به صورت مستقل چاپ و منتشر شدهاند و آثار خطی که تعدادشان هم اندک نیست، معرفی نشدهاند. در شمارههای بعدی گزارشی از آثار منتشرشده در دهههای اخیر ارائه میگردد. باید یادآوری کرد بخشی از کتابهایی که در موضوع شفاعت و تکفیر بودهاند، از آنجا که در شمارههای قبل مجله گزارش شدهاند، در این گزارش نیامدهاند.
الف) تألیفات سده 12 قمری
بذل المجهود في خدمة ضریح نبي الله هود:عبدالرحمن بن محمد التریمی (م1112ق)، بیجا، بینا، بیتا.
نویسنده که از علمای برجسته یمن بوده، عقاید وهابیون درباره زیارت قبور و توسل به انبیای الهی را نقد و بررسی کرده است.
تجرید سیف الجهـاد لمدّعی الإجتهـاد: عبدالله بنمحمد بنعبداللطیف الشافعی، بیجا، بیتا، بینا.
نویسنده یکی از شیوخ و از استادان محمد بنعبدالوهاب در منطقه احساء بوده است. ابنعبدالوهاب پس از شروع دعوت خود، نامهای برای استاد خود نوشت و او را به آیین خود دعوت کرد، ولی استاد از دعوت او سرباز زد و رساله سیف الجهاد لمدعی الإجتهاد را علیه او نوشت.
جواب ابنعفالق علی ابنمعمر: محمد بنعبدالرحمن العفالق (1100- 1164ق).
این رساله در کتابِ الرد علی الوهابیة؛ نصوص الشرق الاسلامی (ص 85-107) به چاپ رسیده است.
الرد علی ابن عبدالوهاب: عبدالله بنعیسی المویس (م1175ق)، بیجا، بینا، بیتا.
نویسنده متولد نجد و قاضی درعیه و از دشمنان سرسخت محمد بنعبدالوهاب بود. در برخی منابع رساله او در رد ابن عبدالوهاب با عنوانِ «رسالة في الرد علی الوهابیة» ثبت شده است.
الرد علی الوهابیة: سیف بنحمد العتیقی (1189ق)، بیجا، بینا، بیتا.
العتیقی از مخالفین سرسخت محمد بنعبدالوهاب بود که تمامی ردیههای نوشته شده بر ابنعبدالوهاب را تا آن زمان در یک کتاب جمع نمود.
الرد علی محمد بنعبدالوهاب: محمد بنسلیمان الکردی (1127-1194ق)، بیجا، بینا، بیتا.
نویسنده این کتاب مفتی شافعی در مکه مکرمه و به نقل برخی استاد محمد بنعبدالوهاب بوده است. بخشی از این رساله در کتاب خلاصة الکلام في بیان أمراء البلد الحرام نوشته احمد بنزینی دحلان آمده است.
الرد علی الوهابیة: صالح بن حسن الکواش التونسی (1137-1218ق).
اين رساله در کتاب سعادة الدارین في الرد علی الفرقتین بهچاپ رسیده است.
الرد علی الوهابیة: عبدالمحسن بنعلی الاشیقری الحنبلی (م1187ق)، بیجا، بینا، بیتا.
رسالة ابن عفالق: رسالة وجهها إلى عثمان بنمعمر أمیر العیینة، محمد بنعبدالرحمن العفالق الحنبلی (1100- 1164ق).
این رساله در کتاب زیر به چاپ رسیده است:
الرد علی الوهابیة؛ نصوص الشرق الإسلامی: حمادی الردیسی و اسماء نویره، بیروت: دارالطلیعة، 2012م/1433ق، ص109ــ133، 208ص.
نویسنده علاوه بر این رساله، رساله دیگری با عنوان تهکم المقلدین في مدعی تجدید الدین نیز در رد محمد بنعبدالوهاب نوشته که هنوز مخطوط است.
هدایت شده از البرهان
الرسالة المرضیة في الرد علی الوهابیة: محمد بنعبدالله بنفیروز (1142-1216ق)، بیجا، بینا، بیتا.
ابنفیروز از دشمنان معاصر و سرسخت محمد بنعبدالوهاب بود که در نجد زندگی میکرد. او در رسالهاش تلاش کرد عقاید ابنعبدالوهاب را رد و انکار کند تا کسی به دعوتش پاسخ نگوید.
سَداد الدّین و سِدادُ الدَّین في اثبات النجاة والدرجات للوالدین: محمد بنرسول برزنجی (1040-1103ق)، تصحیح عباس احمد صقر حسینی و حسین محمد علی شکری، قاهره: دار جوامع الکلم، 2005م، 426ص.
چاپهای دیگری از این کتاب با این اطلاعات موجود است: بیروت: دارالکتب العلمیة، 1427ق/2006م، 335ص؛ بیجا، دارالمدینة المنورة، 1419ق/1998م، 430ص.
مؤلف این اثر، مفتی شافعی در مدینه و سرسلسله برزنجیان مدنی بوده است. وی در این کتاب عقاید علی بنسلطان القاری مشهور به ملا علی قاری را نقد و رد میکند. برزنجی در این کتاب، هم عقیده ابوحنیفه را که معتقد بود آبا و اجداد پیامبر اهل نجات نبودهاند را نقد کرده و هم عقاید برخی فرق دیگر از جمله فرقه وهابیت.
الفتح المبین في جواز الدعاء و إهداء ثواب الأعمال لسید المرسلین: محمد بنحسن بنهمات دمشقی حنفی (1091-1175ق)، بیجا، بینا، بی تا.
کشف النور عن اصحاب النور: عبدالغنی بناسماعیل النابلسی (1050-1143ق)، تحقیق: احمد فرید مزیدی، مقدمه: احمد محمد مصطفی القادری، سریلانکا، بربلی: دارالآثار الإسلامیه، 1428ق/2007م، 71ص.
این رساله در باب ظهور کرامات اولیا بعد از وفاتشان سخن میگوید. دو چاپ دیگر از این کتاب نیز موجود است که اطلاعات آن اینچنین است: پاکستان: لابل پور، 1397ق؛ بیجا، مکتبة النوریة الرضویة، 1397ق/1977م، 23ص.
لوائح القبول والمنحة والأعزاز فى الرحلة لزیارة السیدة زینب و سیدي مدرک و عمر الخباز: عبدالله بن عمر افیونی (م1154ق)، بیجا، بینا، بیتا.
رسالهای از عالمی حنفیمذهب اهل دمشق و در رد عقاید وهابیون درباره زیارت قبور انبیا و اولیای الهی است.
مسائل و أجوبة و ردود علی الخوارج: محمد سلیمان کردی شافعی (1127-1194ق)، مصر، بینا، 1357ق.
مؤلف شافعی مذهب این اثر، متولد دمشق است و در مدینه رشد نمود و در همان دیار متولی فتوا از سوی شافعیها شد. او سؤالها و جوابهایی بر ضد دعوت محمد بنعبدالوهاب مطرح ساخته و آن را در مجموعهای با عنوان فوق گردآوری کرده است. این رساله به ضمیمه کتاب قرة العین في فتاوی علماء الحرمین (مصر: 1357ق) چاپ شده است.
المشکاة المضیئة في الرد على الوهابیة: علی بنعبدالله السویدی البغدادی (م1170ق).
این رساله در کتاب الرد علی الوهابیة؛ نصوص الشرق الاسلامی (حمادی الردیسی و اسماء نویرة، بیروت: دارالطلیعة، 2012م) در صفحات 21 تا 83 به چاپ رسیده است.
ب) تألیفات سده 13 قمری
إتحاف أهل الزمان بأخبار ملوک تونس: أحمد بنأبی الضیاف تونسی(1217-1291ق)، تونس: الدار التونسیة للنشر، 1389ق/1969م، 4 جلد.
این کتاب در اصل تاریخ تونس است که مورخی تونسی آن را نوشته است. نویسنده در خلال بحثها به وهابیون و موضع علمای دینی تونس در قبال آنها پرداخته است. چاپ دیگری از این کتاب با این مشخصات موجود است: تحقیق لجنة من وزارة الشؤون الثقافیة، تونس: الدار العربیة للکتاب، 1421ق/2001م.
أسنى المطالب في نجاة أبی طالب: احمد بنزینی دحلان (1232-1304ق)، تحقیق و تعلیق حسن بنعلی السقاف، عمان: اردن، دارالإمام النووی، 1425ق/2005م، 152ص.
ناشرین مختلف این کتاب را منتشر کردهاند که مشخصات آنها اینچنین است: مکة المکرمة: المطبعة المیریة، 1321ق/1903م، 36ص؛ قاهره: المطبعة المیمنیة، 1325ق/1905م، 52ص؛ قاهره: مطبعة مصطفى محمد، 1305ق/1887م، 36ص؛ به کوشش صالح الوردانی، قاهره: الهدف الاعلام، 1999م، 114ص؛ تعلیق علی بنحسین هاشمی خطیب، تهران: المطبعة الإسلامیة، 1382ق/1962م، 64ص؛ شیکاگو: اوپن اسکول، بیتا، 96ص.
این کتاب به زبان اردو نیز ترجمه و با این مشخصات منتشر شده است: محبوب الرغائب ترجمة أسنی المطالب فی نجاة أبی طالب، ترجمه محمد نجم الدین علی مدارسی، بیتا، 233ص.
ترجمة أسنی المطالب فی نجاة أبیطالب، ترجمه مقبول احمد بن غضنفر صاحب دهلوی، هند، بینا، 1313ق، 184ص.
همچنین به فارسی ترجمه و با این مشخصات منتشر شده است: ابوطالب چهره درخشان قریش، ترجمه أسنی المطالب في نجاة أبیطالب، ترجمه: محمد مقیمی، تهران: سعدی، 1351، 102ص.
أشد الجهاد في إبطال دعوی الإجتهاد: داود بنسلیمان بغدادی نقشبندی (1231-1299ق)، تصحیح عبدالوهاب بغدادی، بمبئی: نخبة الأخبار، 1293ق، 44ص.
الإنتصار للأولیاء الأبرار: محمد طاهر سنبل حنفی (م1218ق)، بغداد، بینا، 1345ق.
أُنموذج الحقائق: سید داود بنسلیمان بغدادی نقشبندی حنفی (1231-1299ق)، بیجا، بینا، بیتا.
در این کتاب جواز توسل به انبیا و صالحین اثبات شده است.
هدایت شده از البرهان
الدر المنیف في زیارة أهل بیت الشریف: احمد بن احمد مصری، مصر، المکتبة الخدیویة، 1267ق.
الرد على بعض المبتدعة من الطائفة الوهابیة: محمد الطیب بن عبد المجید بن کیران فاسی (1172-1227ق)، قاهره، مطبعة التقدم العلمیة، 1909م/1327ق.
نویسنده یکی از علمای فاس مغرب و مالکی مذهب است. وی دارای تصنیفاتی بوده که از جمله آنها رسالهای با عنوان فوق است. این اثر به ضمیمه کتابِ إظهار العقوق فی الرد على من منع التوسل إلى الله تعالى بالنبی والولی الصدوق نوشته شیخ مرفی مالکی جزائری آمده است. نیز با عنوان «رَد على مَذهَبِ الوهابیین» در کتاب الرد على الوهابیة فی القرن التاسع عشر: نصوص الغرب الاسلامی درجه شده است.
رد علی الشیخ ابن تیمیة: نجم الدین بن ابی الدر بغدادی، بیجا، بینا، بیتا.
الرد علی الوهابیة: ابراهیم بن عبدالقادر طرابلسی (1180-1266ق)، بیجا، بینا، بیتا.
رد المحتار علی الدر المختار شرح تنویر الأبصار: محمدامین بن عمر بن عابدین (1198-1252ق)، تحقیق و تعلیق عادل احمد عبدالموجود و علی محمد معوض، بیروت: دارالکتب العلمیه، 1415ق/1994م، 12 جلد.
حاشیه ابنعابدین بر کتاب تنویر الابصار و جامع البحار نوشته شمس الدین محمد بن عبدالله تمرتاشی است. ابنعابدین در این کتاب از جمله در جلد ششم آن مطالبی درباره هواداران محمد بنعبدالوهاب که آنها را خوارج زمانه دانسته است، نوشته است.
الردود علی محمد بنعبدالوهاب: صالح بن محمد عمری فلانی (1166-1218ق)، بیجا، بینا، بیتا.
السحب الوابلة على ضرائح الحنابلة: محمد بن عبدالله بن حمید نجدی حنبلی(1232 یا 1236ق-1295ق)، تحقیق و تعلیق بکر بن عبد الله أبوزید و عبدالرحمن بن سلیمان العثیمین، بیروت: مؤسسة الرسالة، 1416ق/1996م، 3 مجلد.
نویسنده که امام در مذهب حنبلی بود، از دشمنان سرسخت محمد بنعبدالوهاب بود. در این کتاب زندگینامه علمای حنبلی آمده است، ولی به طور غالب زندگینامه و شرح حالی از علمای حنبلی وهابی نیامده است و نویسنده تنها به طعن آنها اکتفا کرده است. نیز از برخی آثار ضد وهابیت همچون الصواعق والرعود في الرد علی ابن سعود نوشته شیخ عفیف الدین عبدالله بنداود حنبلی تمجید کرده است.
السیف الباتر لعنق المنکر علی الاکابر: علوی بن احمد الحداد (م 1232ق)، بیجا، بینا، بیتا.
نویسنده از علمای حضرموت بود و دو کتاب در رد عقاید محمد بنعبدالوهاب و دعوت او تألیف کرد.
سیف الجبار المسلول علی أعداء الأبرار: شاه فضل الرسول قادری بدایونی(1213-1289ق)، استانبول: مکتبة ایشیق، 1395ق/1975م، 91ص.
بیان گوشهای از جنایات وهابیت مثل جنایت آنها در محرم 1321ق در مسجدالحرام است. این رساله همچنین به ضمیمه کتاب فتنة الوهابیة از زینی دحلان آمده است. این کتاب در هند و ترکیه نیز با این مشخصات منتشر شده است: هند، 1260ق/ 1849م، 46ص؛ استانبول: وقف الاخلاص، 1412ق/1992م.
السیوف المشرقیة لقطع أعناق القائلین بالجهـة والجسمیة: علی بن محمد المیلی جمالی(م1248ق)، بیجا، بینا، بیتا.
نویسندة مالکی مذهب و اهلِ تونسِ این کتاب، به نقد برخی از عقاید وهابیون همچون تجسیم پرداخته است.
الصارم المسلول علی من انکر التسمیة بعبد النبي و عبدالرسول، او، شفاء قلب کل سوول في جواز من تسمی بعبد النبي و عبدالرسول: محمد عابد السندی(1190-1257ق)، تحقیق عبده محمد جان بن عبدالله النعیمی، کراچی: المکتبه المجددیه النعیمیه، 1428ق/2007م، 54ص.
صلح الإخوان من أهل الإیمان و بیان الدین القیم في تبرئة ابن تیمیه و ابن القیم: داود بن سلیمان بغدادی نقشبندی (1231-1299ق)، بمبئی: مطبعة نخبة الاخبار، 1306ق.
نویسنده در این رساله تأکید بر حیات برزخی اموات کرده است و اینکه اموات دارای شعور و احساس هستند. این کتاب با عنوان صلح الاخوان في الّرد علی من قال علی المسلمین بالشرک والکفران في الرد علی الوهابیة لتکفیرهم المسلمین نیز منتشر شده است.
الصواعق والرعود في الرد علی ابن سعود: عبدالله بنداود الزبیری (م1225ق)، تلخیصِ محمد بن بشر، امارات، بیتا.
کتابی با بیست مقاله در رد عقاید محمد بنعبدالوهاب، نوشته نویسندهای حنبلی مذهب است.
عقد نفیس في رد شبهات الوهابی التعیس: اسماعیل بنمحمدباشه تمیمی تونسی (1164-1248ق)، تونس، بینا، بیتا.
نویسنده مالکیمذهب این کتاب دارای نوشته دیگری با عنوان المنح الالهیة در رد عقاید محمد بنعبدالوهاب و پیروانش است.
عقود اللآل فی التوسّل بالنبی والآل: محمود محمد قابادو (1230- 1288ق)، تونس، بینا، بیتا.
غسل الدرن عما رکبه هذا الرجل (محمد بنعبدالوهاب) من المحن: عثمان بنعبدالعزیز بن منصور تمیمی (م1282ق)، بیجا، بینا، بیتا.
یکی از قضات اهل سدیر به نقد و بررسی دیدگاهها و عقاید محمد بنعبدالوهاب پرداخته است.