💠 معرفی مراکز و نهادهای فعال در فضای مجازی
🔴 آشنایی با مراکز و نهادهای فعال در حوزه فضای مجازی در کشورهای گوناگون از جمله نیازهای ضروری برای پژوهشگران حوزه فضای مجازی به شمار می رود. ازاینرو واحد بینالملل دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی در سلسله یادداشتهایی، اقدام به معرفی این مراکز میکند.
1️⃣ مجله آنلاین شرق شناسی فضای مجازی
🔸این مجله توسط انجمن مردم شناسی آمریکا، دانشکده هنرهای دانشگاه چارلز و مرکز الهیات و مطالعات ادیان دانشگاه لوند منتشر می شود. مجله شرق شناسی فضای مجازی مقالاتی را که به تاثیر اینترنت در غرب اسیا و کشورهای اسلامی می پردازد را منتشر می کند.
🔸زمان تاسیس: 2015
🔸آدرس سایت: cyberorient.net
🔸صاحب امتیاز: دانشگاه لوند سوئد
تعداد: تاکنون 15 شماره
🔸مدیر مسوول: Daniel Martin Varisco -دانیل مارتین؛ حوزه پژوهشی: یمن، مطالعات اسلامی فضای مجازی، مردم شناسی مسلمانان، مطالعات اسلامی، قوم نگاری خاورمیانه.
🔸سردبیر: دکتر "ویت سیسلر"؛ وی تاکنون بیش از 23 عنوان پژوهش در حوزه مطالعات اسلامی فضای مجازی و بازی های رایانه ای نگاشته است.
🔸برخی از عناوین مقالات منتشر شده در این مجله:
1- پژوهش های اجتماعی آنلاین در ایران
2- نقش بسترهای دیجیتالی جهت کمک به مبلغان اسلامی در اندونزی
3- دوست یابی حلال آنلاین، شرعی سازی همسریابی در اندونزی و مالزی
4- فمنیسم سایبری و فعالیت زنان در بهار عربی
5- اسلام هراسی در رسانه های آنلاین عربی
✍️ محمود رفیعان
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#معرفی_نهادها
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
💢 #پرونده_ویژه #سلسله_مباحث_مسائل_فضای_مجازی ✅شماره یک: توکن NFT (بخش اول) 🔴 در سالهای اخیر توک
💢 #پرونده_ویژه
#سلسله_مباحث_مسائل_فضای_مجازی
✅شماره یک: توکن NFT (بخش دوم)
🔴تفاوت NFT با ارزهای دیجیتال
همچون ارزهای دیجیتال، توکنهای NFT نیز یک دارایی دیجیتال به حساب میآیند، اما NFTها تفاوتهایی با ارزهای دیجیتال دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
➖قابل تقسیم نیستند
توکنهای NFT بر خلاف ارزهای دیجیتال قابل تقسیم نیستند، یعنی اینکه شما امکان خرید بخشی از یک توکن NFT را ندارید، یا همهی آن یا هیچ.
ولی در ارزهای دیجیتال میتوانید به اندازهی سرمایهی خود، نیم و یا حتی بخش کمتری از اتریوم یا ارزهای دیگر را خریداری کنید.
➖نظیر ندارند
مجسمهسازی را در نظر بگیرید که تصمیم گرفته است اولین مجسمهای که ساخته است را به توکن تبدیل کرده و به فروش برساند. فقط اولین مجسمهی آن مجسمهساز با ویژگیهای خاصی که دارد به عنوان اولین مجسمهی آن هنرمند وجود دارد که در صورت تبدیل شدن آن مجسمهی خاص به توکن NFT ، آن توکن که معرف مجسمه بوده است نیز منحصر به فرد خواهد بود. البته گاهی افرادی تصمیم میگیرند که ۲۰ توکن از اثر هنری خود تولید کنند، در این صورت امکان ساخت توکن های متعدد وجود خواهد داشت اما طبیعی است که قیمت آنها کمتر خواهد بود. مثلا ۲۰ توکن از یک قطعه موسیقی ساخته شود.
➖غیر قابل تعویض هستند
توکنهای NFT نوعی دارایی دیجیتال منحصربهفرد هستند.
🔵نحوهی ساخت، خرید و فروش توکنهای NFT
🔻شما هم میتوانید در صورتی که اثر هنری و یا هر چیزی که فکر میکنید خاص است و خریدار دارد، توکن NFT ساخته و به فروش برسانید.
علیرغم اینکه توکنهای NFT یک نوع دارایی دیجیتال به حساب میآیند، برای ساخت، خرید و یا فروش آن به علم کامل ارزهای دیجیتال نیازی ندارید.
در ابتدا شما به یک کیف پول اتریوم نیاز دارید، زیرا توکنهای NFT با واحد اتریوم، قیمتگذاری و خرید و فروش میشوند.
کیفپول MetaMask و Coinbase از جمله کیفپولهایی هستند که برای این هدف میتوانید در نظر داشته باشید.
ادامه دارد ... ✍️
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#توکن_NFT
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🔴 هفته دفاع مقدس گرامی باد.
🔸امام خامنهای (حفظه الله):
به نظر من مسألهی دفاع مقدس و آنچه در این دوران بروز کرد، یک مسألهی عادی نیست؛ برای همهی ملتها اینطور است؛ در مورد ملت ما به دلایل گوناگون بیشتر از دیگران است؛ لذا این را نمیشود جزو روال عادی زندگی ملتها به حساب آورد. دوران دفاع مقدس برای ملت ما ظرفیت و موقعیتی بود که این ملت بتواند اعماق جوهرهی خودش را در ابعاد مختلف نشان دهد، و نشان داد.
✅ روابط عمومی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🔴 فراخوان همایش بینالمللی «انقلاب دیجیتال و تحولات جامعه»
🔹 لابراتوار جامعهشناسی مغرب وابسته به دانشکده آداب و علوم انسانی مغرب این همایش را برگزار میکند.
🔹 پژوهشگران علوم اجتماعی، انسانشناسی، مردمشناسی، علوم سیاسی و... میتوانند در این همایش شرکت کرده، مقالات خود را به یکی از زبانهای عربی، فرانسوی و انگلیسی ارائه کنند. آثار تأیید شده، در مجموعه مقالات این همایش منتشر میشوند.
🔹 این همایش 11 و 12 نوامبر 2021 به صورت حضوری و با حفظ پروتکلهای بهداشتی برگزار میشود. در صورت عدم امکان برگزاری حضوری، همایش به صورت مجازی برگزار میشود.
🔹موضوعات و محورهای همایش:
🔸 1. موضوعات جدید جامعهشناسی:
ـ روابط اجتماعی جدید
ـ شبکههای اجتماعی و فرایند شبکهسازی
ـ پویاییشناسی جامعه مجازی دیجیتال
ـ حرکت از مجازی به واقعی و ماهیت پیوند اجتماعی
ـ تغییرات اجتماعی و نظام ارزشی در پرتو انقلاب دیجیتالی
ـ مراقبتهای بهداشتی دیجیتال
ـ آموزش و پرورش دیجیتال
ـ جامعهشناسی انتخاباتی و پیوند اجتماعی دیجیتالی
ـ مهاجرت و شبکههای اجتماعی دیجیتال
ـ انواع جدید همبستگی و پیوندهای اجتماعی
ـ هویت دیجیتال و ایجاد روابط اجتماعی
🔸 2. متدهای جدید:
ـ ماهیت منابع دیجیتال
ـ منابع داده
ـ جامعهشناسی دیجیتال و مشکل متد
ـ شاخصهای پیوند اجتماعی
ـ قومنگاری دیجیتال
ـ بررسی جامعهشناختی شبکههای مجازی دیجیتال
ـ بررسی شبکههای فرامرزی
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#خبر #همایش #مغرب #انقلاب_دیجیتال
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🔴همه چیز درباره پروژه Muslim Coins
🔰"مسلم کوینز" (MUSC) یک رمزارز است که بر روی زنجیره هوشمند (Binance) ساخته شده است. هدف این پروژه ایجاد یک ارز رمزنگاری شده جهانی برای جامعه اسلامی مطابق با قوانین مالی اسلامی است. بر اساس مطالعه اخیر صندوق بین المللی پول (IMF) جهان اسلام با دارا بودن 1.8 میلیارد از جمعیت جهان، گردش مالی و اقتصادی آن در سال 2020 به 4 تریلیون دلار رسید. Muslim Coins قصد دارد همه مزایای ارز رمزنگاری شده را در خدمت این جمعیت قرار دهد. البته این ارزرمز مخصوص مسلمانان نیست، بلکه برای همه افراد آزاد است.
🔹پروژه Muslim Coins شامل 2٪ مالیات بر کلیه معاملات می شود. این مالیات فقط در مبادلات غیر متمرکز اعمال می شود و بلافاصله تبدیل شده و مجدداً در خیریه ها توزیع می شود. این توزیع مجدد 2 درصدی اکوسیستم زکات نامیده می شود. با تکمیل این پروژه در مجموع 500 میلیون Muslim Coins عرضه می شود. این توکن ها، توکن های قابل تعویض هستند و تا 18 ردیف اعشاری قابل تقسیم هستند تا بتوان بدون توجه به بهای آن، از آنها استفاده کرد.
🔸این پروژه در سه ماهه دوم سال 2021 راه اندازی شد و با انتشار اولیه 500 میلیون توکن در زنجیره هوشمند Binance آغاز شد. در آگوست پیش فروش آغاز شد و در سپتامبر در صرافی Probit با قیمت 0.04 تتر برای هر سکّه قیمتگذاری شد.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#خبر #رمزارز
#Muslim_Coins
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
📗 ششمین خبرنامه «اسلام و فضای مجازی» منتشر شد.
✅ ششمین خبرنامه اسلام و فضای مجازی منتشر شد. این بولتن خبری به مهمترین رویدادهای حوزه اسلام و فضای مجازی در تابستان 1400 پرداخته است.
💡دریافت گزارش:
yun.ir/iev964
💡دسترسی به کتابخانه تخصصی:
b2n.ir/767231
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
🔆انتشارفیلم عیوبدیگران در فضای مجازی، حرام است
🕌 حجتالاسلام رفیعی در سخنرانی حرم مطهر: کسی که برای ریختن آبروی دیگری قدم بر میدارد به طور مثال برای غیبت، تهمت و گفتن عیوب دیگران، برای هر قدمی که بر میدارد خدا برای او عذاب قرار میدهد
📖 امام سجاد(ع) در دعای ۳۸ صحیفه سجادیه که دعای عذرخواهی نام دارد از هفت گناه پیش خدا عذرخواهی کردهاند که یکی از آن موارد این است که من عذر میخواهم از اینکه عیب کسی که میتوانستم را نپوشاندم.
🎞 درست کردن کلیپ از عیوب دیگران و پخش کردن آن در فضای مجازی حرام است حتی اگر آن فرد حرام مرتکب میشود نباید عیب او را منتشر کرد
🗣 دلیل اینکه اسلام برای اثبات برخی از گناهان چهار شاهد عادل را شرط کرده این است که به این راحتی هر فردی جرأت نکند عیوب دیگران را بیان کند و آبروی افراد را بریزد.
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
🔴گزارش وبینار تخصصی «رمزارزها از منظر حقوق اسلامی» در نیجریه
🔻در این نشست علمی که به همت انجمن دانشجویان مسلمان نیجریه و با ارائه استاد عبدالرزاق آلارو (رئیس گروه حقوق اسلامی دانشگاه ایلورین نیجریه) برگزار شد مطالب زیر بیان شد:
♦️دو دیدگاه حقوقی در زمینه رمزارزها مطرح است:
➖اولین نظر محققان اسلامی این است که تجارت و سرمایه گذاری روی ارزهای رمزنگاری شده حرام است. این نظر عمدتاً توسط نهادهای رسمی افتا مانند مرجع رسمی شریعت در مصر، ترکیه و فلسطین اعلام شده است. به گفته وی ، اکثر افرادی که ارزهای رمزنگاری شده را به عنوان حرام اعلام می کنند نماینده مقامات رسمی و دولتی هستند.
➖نظر دیگر این است که تجارت با رمزارزها حلال (مجاز) است. این نظر توسط برخی دانشمندان اسلامی مانند دکتر "داود باکار" (مالزی) ، دکتر عبدالباسری میشال (آمریکا) و مفتی ابوبکر (آفریقای جنوبی) اعلام شده است.
🔸وی در ادامه بیان داشت که به اعتقاد وی تجارت با ارزهای رمزنگاری شده حرام (غیرقانونی) است و دلایل ذیل را برای حرمت آن ذکر کرد:
(1) ارزش ذاتی ندارد؛ (2) وجود نوسانات زیادی که با عدم قطعیت بیش از حد و ریسک بالا شبیه قمار است؛ (3) ارتباطی با اقتصاد واقعی و تجارت ندارد، ارزهای رمزنگاری شده درست مانند یک حباب است که احتمال ترکیدن آن وجود دارد؛ (4) رمزارزها برای فعالیت های غیرقانونی مورد استفاده قرار می گیرند؛ (5) دچار ابهام بوده، توسط هیچ مرجع قانونی و شرعی صادر نمی شوند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#رمزارز #نشست_علمی #خبر
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
📓 معرفی کتاب «ذهنها و رایانهها: درآمدی بر فلسفه هوش مصنوعی»
✅ پرسشهایی که مت کارتر، نویسنده کتاب برای پاسخ به مسئله امکان هوش مصنوعی در پی پاسخ به آنهاست از این قرار است: الف) ذهن انسانی چیست؟ ب) رایانه چیست؟
📌 تهیه شده در گروه مطالعات بنیادین پژوهشگاه فضای مجازی
💡 مشروح معرفی:
yun.ir/kw2mx5
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
پیام تسلیت رهبرمعظمانقلاب در پی رحلت عالم ربانی و سالک توحیدی آیتالله حسنزاده آملی
◼️ بسم الله الرحمن الرحیم
با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیةالله آقای حسنزادهی آملی رحمةاللهعلیه را دریافت کردم. این روحانی دانشمند و ذوفنون از جملهی چهرههای نادر و فاخری بود که نمونههای معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را مینوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهرهمند میسازد. نوشتهها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود انشاءالله. اینجانب به همهی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۴ مهر ۱۴۰۰
صوت کامل نشست شکاف نسلی.mp3
42.3M
🔉 صوت کامل بیست و ششمین نشست علمی
با موضوع شکاف نسلی در زیست بوم فضای مجازی
با حضور حجت الاسلام دکتر محسن انبیائی و حجت الاسلام ابراهیم اخوی
#صوت #نشست #روانشناسی
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
#معرفی_آثار_پژوهشی_فضای_مجازی 💠 عنوان کتاب: "أسلحة الفضاء الإلكتروني في ضوء القانون الدولي الإنسان
#معرفی_آثار_پژوهشی_فضای_مجازی
💠 عنوان کتاب: "أسلحة الفضاء الإلكتروني في ضوء القانون الدولي الإنساني"؛ اسلحه فضای مجازی در پرتو قانون بینالمللی [حقوق] بشر
✍️ نویسنده: دکتر عادل عبد الصادق
(بخش دوم) 2️⃣
🔹 پیشتر قوت در روابط بینالملل در عرصههای زمینی، دریایی و هوایی بکار میرفت، اما اکنون فضای مجازی با گذر از نابسامانیهای اولیه و ورود به عرصه روابط بینالملل، از عوامل قوت شمرده میشود.
🔹 انتظار میرود، با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی و کاربرد آن در سطح جهان، قرن 21 شاهد گسترش بکارگیری سلاحهای الکترونیک، به تنهایی یا با سلاحهای دیگر، باشد. تغییر در اسلحه الکترونیکی باعث ظهور شیوه جدیدی از منازعات بینالمللی در فضای مجازی میشود. از این پس فضای مجازی یا واسطهای برای رفتارهای خصمانه است یا محملی برای درگیریها، و یا با تبدیل شدن به عرصه پیشرفت سلاحهای الکترونیک، به عنصری در قدرت نظامی تبدیل میشود.
🔹 تهدیدهای الکترونیکی، چالشهای امنیتی جدیدی پیش آورده که قوانین بینالمللی نقش مهمی در مواجهه با آن دارد. از این رو:
1. باید در مفاهیم «سلطه قانونی»، «تأثیر و نفوذ» و «قانونمندی» بازنگری کرد.
2. لازم است ضمن حذف قوانین دستوپاگیر ملی، زمینه را برای اجرای قوانین بین المللی در این حوزه فراهم کنیم. البته در تدوین این قوانین، باید قوانین ملی هم مورد توجه قرار گیرد.
📝 ادامه دارد...
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#گزارش_کتاب #دکتر_عادل_عبد_الصادق #سلاح_فضای_مجازی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
♦️رهبر معظم انقلاب: با انتشار افکار صحیح در #فضای_مجازی به معنای واقعی کلمه جهاد کنید./ اصل قطعی، پیروی از شیوه اخلاقی است.
🔹حضرت امام خامنهای، در پایان مراسم عزاداری روز اربعین حسینی (علیه السلام): شما امروز در فضای مجازی میتوانید افکار درست و صحیح را منتشر کنید و به مسائل پاسخ دهید و میتوانید به معنای واقعی کلمه جهاد کنید.
🔹 البته اصل قطعی در این باب، پیروی از شیوهی اخلاقی است. باید از این کاری که بعضی افراد با دشنام و فریب و دروغ دربرابر افکار عمومی مواجه میشوند، اجتناب کرد. باید منطق را به اخلاق مزیّن کرد حقایق را منتشر کرد. امروز همه باید در این میدان حرکت کنیم.
#رهنمود #رهبری #اربعین
✅ روابط عمومی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
🔴تقویت جایگاه فینتک اسلامی در اندونزی با بهرهگیری از جدیدترین تکنولوژیها
💠صنعت فینتک (فناوریهای مالی نوپدید) اندونزی یکی از رقابتیترین و پویاترین صنایع در منظقه آسیا است. این کشور 20 درصد از تمام شرکتهای فناوری جنوب شرقی آسیا را در خود جای داده است که انتظار میرود در 5 سال آینده از این طریق 8.6 میلیارد دلار درآمد کسب کنند.
🔹در اندونزی فینتک به دو نوع فینتک معمولی یا شرعی طبقهبندی میشود. رشد فناوری فینتک اسلامی در اندونزی اگرچه با سرعت اندک، اما همچنان ادامه دارد. امور مالی اسلامی، یکی از سریعترین صنایع در حال رشد است که مجموع داراییهای آن از 2 تریلیون دلار فراتر رفته است و پیش بینی میشود تا سال 2023 به 3.8 تریلیون دلار برسد.
🔸رعایت قوانین اسلامی یک چالش برای شرکتهای فناوری شریعت اندونزی است. علیرغم رشد چشمگیر فین تک شرعی در اندونزی، تنها 9 شرکت از 165 شرکت فناوری فین تک که در دولت از طریق اداره خدمات مالی ثبت شده اند مطابق شرع هستند.
🔰دولت اندونزی تلاش کرده است با ایجاد کمیته ملی امور مالی اسلامی که توسط رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور اندونزی اداره میشود به این مشکل رسیدگی کند. مسئولیت اصلی این کمیته، سرمایهگذاری در شرکتهای فینتک مطابق با شرع و افزایش میزان انطباق آنها است.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#فین_تک #اندونزی #خبر
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
💠 دومین کرسی ترویجی
ارائه مقالات مرتبط با جشنواره بین المللی "دین و فضای مجازی"
🔹 با ارائه: دکتر سیدعلیرضا طباطبایی
با موضوع "چالشها و فرصتهای نظام امت-امامت سایبری"
🔹 ناقدین:
حجت الاسلام ابوالحسن حسنی، کارشناس دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی
حجت الاسلام حسین مهدیزاده، کارشناس فرهنگستان علوم اسلامی
📅 زمان: چهارشنبه، 7 مهر، ساعت 12
برای ورود به نشست روی لینک زیر کلیک کنید و به عنوان مهمان وارد شده و سپس روی گزینه "ورود به کلاس" کلیک کنید:
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=8599
#جشنواره #پیوست_جشنواره #نشست_علمی #جلسه_نقد
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
💠 دومین کرسی ترویجی ارائه مقالات مرتبط با جشنواره بین المللی "دین و فضای مجازی" 🔹 با ارائه: دکتر س
برنامه پس از نماز، راس ساعت 12:30 آغاز میشود.
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=8599
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
💢 #پرونده_ویژه #سلسله_مباحث_مسائل_فضای_مجازی ✅شماره یک: توکن NFT (بخش دوم) 🔴تفاوت NFT با ارزهای
💢 #پرونده_ویژه
#سلسله_مباحث_مسائل_فضای_مجازی
✅شماره یک: توکن NFT (بخش سوم)
🔵 ویژگیها و مزایای توکنهای غیر قابل معاوضه NFT
🔻کمیاب و نادر بودن: ارزش توکنهای غیر قابل معاوضه ناشی از کمیاب بودن آنها است. اگرچه توسعهدهندگان NFT-ها هر اندازه بخواهند میتوانند از این توکنها بسازند؛ اما با محدود کردن تعداد آنها، باعث افزایش نادر بودن آنها میشوند.
🔻غیر قابل تقسیم بودن: اگرچه این یک قانون کلی برای همه اقسام آن نیست ولی اغلب توکنهای غیر قابل معاوضه به واحدهای کوچکتر تقسیم نمیشوند، یا کل یک اثر هنری دیجیتال را خریداری میکنید یا اصلا آن را نمیخرید.
🔻یکتایی و خاص بودن: این مورد مهمترین ویژگی یک NFT است. NFT-ها دارای زبانهای (tab) از اطلاعات ثابت هستند که یکتا بودن آنها را ثبت میکند. به این ویژگی بهعنوان گواهی اصالت نگاه کنید.
🔻قابلیت انتقال: برخلاف توکنهای قابل معاوضه قابل ترید، توکنهای غیر قابل معاوضه در بازارهای خاصی خرید و فروش میشوند. بااینحال ارزش آنها به منحصربهفرد بودنشان بستگی دارد.
🔻 اصالت داشتن: توکنهای غیر قابل معاوضه مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین هستند، بنابراین میتوانید از اصالت NFT خود مطمئن شوید، زیرا ساخت چیزی جعلی در لجر (Ledger) تغییر ناپذیر نامتمرکز تقریبا محال است.
🔻حفظ حق مالکیت: این مورد هم به استفادهی NFT از پلتفرمهای نامتمرکز اشاره میکند که در آن هیچ مالکی دادهای را پس از ثبت نمیتواند تغییر دهد.
🔰موارد استفاده از توکنهای غیر قابل معاوضه
➖گیمینگ: NFT-ها در صنعت گیمینگ محبوب هستند زیرا این توکنها برخی از مشکلات ذاتی را حل میکنند، برای مثال بازیهای برتر مانند فورتنایت فروش ویژگیها (Trait) و لوازم جانبی مانند سلاحها و اسکینها را ممنوع کرده است. با داشتن توکنهای غیر قابل معاوضه این امکانات میتوانند بهآسانی در بازیهای مختلف منتقل شوند. NFT-ها این چنین به اقتصاد درون بازیها کمک خواهند کرد.
➖سرمایههای دیجیتال : بازی Decentraland را در نظر بگیرید. در این بازی مشارکتکنندهها میتوانند زمین مجازی داشته باشند. مثالی دیگر برای این مورد Ethereum Name Service است که از NFT-ها استفاده میکند.
➖تشخیص و احراز هویت: توکنهای غیر قابل معاوضه برای مقابله با جعل هویت ایدهآل هستند. مثالهای برای نشان دادن این مورد، دیجیتال کردن هویت شامل مدارک دانشگاهی، مدارک پزشکی و حتی ظاهر ما است.
➖آثار کلکسیونی: توکنهای غیر قابل معاوضه شروعی تازه برای دنیای آثار کلکسیونی است، به همین دلیل کلکسیونرهای عادی وارد دنیای سرمایههای دیجیتال میشوند.
ادامه دارد ... ✍️
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#توکن_NFT
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید| نماهنگ فرمان جهاد تبیین
🔴رهبر معظم انقلاب:
🔺میتوانید افکار درست را، افکار صحیح را منتشر کنید، پاسخ به اشکالات را، پاسخ به ابهامآفرینیها را در این فضا با استفادهی از این امکان منتشر کنید و میتوانید در این زمینه به معنای واقعی کلمه جهاد کنید. البتّه اصل قطعی در این باب این است که بایستی از شیوهی اخلاقی در این کار پیروی کرد. از این کاری که بعضیها در فضای مجازی یا در مطبوعات و در مقالهها و اینجا و آنجا انجام میدهند که با دشنام، با تهمت و فریب و دروغ با افکار عمومی مواجه میشوند، باید بشدّت اجتناب کرد. بایستی حقایق را با منطق قوی، سخن متین و عقلانیّت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی، و بهکارگیری اخلاق منتشر کرد. امروز همهی ما بایستی در این میدان حرکت بکنیم؛ هر کدام به نحوی و با سهمی که در این راه داریم.
#نماهنگ #رهنمود #جهاد
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
🔴 برگزاری کنفرانس «رسانه علیه نفرت» در اردن
🔰این همایش دو روزه با هدف جریان سازی برای رسانهها و کاربران عرب زبان شبکه های اجتماعی توسط شورای بزرگان مسلمان در شهر امان کشور اردن در تاریخ 26 و 27 سپتامبر 2021 (4 و 5 مهر) برگزار شد.
🔹دکتر محمد المؤمنی وزیر سابق امور رسانه اردن اظهار داشت که سخنان نفرت انگیز بر ضد جوامع اسلامی است و قطعاً مخالف ارزشها و اصول اسلامی است که خواستار تساهل، برادری، حمایت از افراد ضعیف و صداقت در گفتار و عمل است.
🔻وی خاطرنشان کرد برخی فرقهها و گروههای اسلامی که با سخنان نفرت انگیز خود نام اسلام را خدشه دار کردند، نماینده اسلام یا مسلمانان نیستند. اسلام مردم را به دوستی و مدارا دعوت میکند نه به تفرقه افکنی.
🔸دکتر سلطان الرومیثی، دبیرکل شورای بزرگان مسلمان نیز از دیگر سخنرانان این اجلاس بود که بیان داشت رسانه ها باید یک گفتمان عادلانه و متعادل را ارائه دهند که در جهت تغییر الگوهای منفی غالب و رفع نفرت اقدام کنند.
🔺"همچنین نیاز است که درهای گفتگوی منطقی به عنوان بهترین راه برای مقابله با سخنان تبعیضآمیز و تفرقهافکنانه گشوده شود، گفتگویی که ما امیدواریم رسانه ها را به ماهیت ناب خود باز گرداند و از طریق آنها ارسال شود. وی در ادامه اظهار داشت که رسانهها باید از پلتفرم و شبکه های مجازی که در اختیار دارند برای ارسال پیام های بشردوستانه بهره بگیرند به شرط اینکه این پیام ها دارای محتوای سیاسی، حزبی یا فرقه ای نباشند."
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#همایش #رسانه #خبر
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🔵 نقش فینتک (فناوریهای نوین مالی) در پرداخت زکات و امور مالی اسلامی
🔻طبق آمار منتشر شده 1.9 میلیارد از جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل میدهند. مسلمانان معتقدند که پرداخت زکات سبب پاک شدن مال شده و به باقیمانده ثروت شخص برکت میدهد. در بسیاری از کشورهای مسلمان، پرداخت زکات داوطلبانه است. در شش کشور مالزی، عربستان سعودی، پاکستان، سودان، لیبی و یمن زکات توسط دولت جمع آوری میشود.
🔻در برخی کشورها مانند انگلیس، امارات، اندونزی، مالزی، آمریکا و عربستان که میزبان بیشترین فناوریهای سازگار با شریعت هستند از فینتک برای دیجیتالی شدن امور مالی اسلامی بهره میگیرند.
🔻برای نمونه می توان به کشور اندونزی اشاره کرد که بزرگترین کشور مسلمان جهان است و ارزش زکات آن تنها در یک سال بیش از 500 میلیون دلار است. اپلیکیشن GoPay که بخشی از شرکت Gojek است، از نوامبر 2019 با شورای مساجد اندونزی همکاری کرد تا کمک های دیجیتالی شامل زکات را در 800 هزار مسجد این کشور جمعآوری کند.
🔻همچنین موسسه خیریه انگلیس و بنیاد ملی زکات (NZF) ، از ارز دیجیتال به عنوان راهی برای کمک مالی استفاده میکنند. NZF که زکات را در محلههای مسلمان انگلیس جمع آوری و توزیع میکند معتقد است این مساله با روندهای تکنولوژیکی و عادات اهداکنندگان همگام است و به نظر میرسد پذیرش ارزهای رمزنگاری شده گام منطقی بعدی به شمار رود.
منبع: Open Gov
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#ارزرمز #زکات #خبر
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
✳️ دومین جلسه از سلسله فیلمنشستهای مرتبط با فضای مجازی
🔰 با ارائه:
حجت الاسلام دکتر سید محمد محسن میرمرشدی
♦️دکترای فلسفه معاصر
♦️مدیر فضای مجازی مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه
با موضوع: بررسی آثار نمایشی مرتبط با فضای مجازی
🕰 زمان: چهارشنبه، ۲۱ مهر ۱۴۰۰، ساعت ۱۰ صبح
⭕️ نشست به صورت حضوری و با رعایت کامل شیوهنامههای بهداشتی برگزار میشود.
🔖 لازم به ذکر است در پایان دوره، برای شرکتکنندگان گواهی حضور صادر میشود.
💡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
@oisc_amuzesh
#فیلم_نشست
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
💢 #پرونده_ویژه #سلسله_مباحث_مسائل_فضای_مجازی ✅شماره یک: توکن NFT (بخش سوم) 🔵 ویژگیها و مزایای ت
💢 #پرونده_ویژه
#سلسله_مباحث_مسائل_فضای_مجازی
✅شماره یک: توکن NFT (بخش چهارم)
🔴 بررسی فقهی NFT
💢 متاسفانه در زمینه حکم NFT در اسلام تحقیقات کمی صورت گرفته است. یک دلیل این مطلب به نوپدید بودن NFT باز می گردد و دلیل دیگر آن را باید پیجیده بودن آن عنوان کرد. در آخرین بخش از پرونده ویژه با موضوع NFT، خلاصه تنها مقاله فقهی با موضوع NFT خدمتتان ارائه می شود.
عنوان مقاله: NFTs: Shariah Compliant
توکن NFT: تطابق یا عدم تطابق با شرع؟
✍️نویسنده: مفتی فراز آدم (مؤسس بنیاد مشاوره امورمالی اسلامی امانه انگلیس)
🔹نگارنده پس از مفهومشناسی NFT در بخش اول مقاله خود به سراغ بررسی فقهی این نوع توکنها می رود. وی NFT ها را مصداق «قیمی» و سایر توکن های تعویض پذیر را مصداق «مثلی» بر می شمارد.
🔻ابتدا به تعریف مفهوم مثلی روی آورده است. مثلی به دارایی گفته می شود که موارد مشابه آن در بازار وجود دارد به طوری که واحدهای آن عموماً قابل تعویض در نظر گرفته می شوند و اختلاف بین آنها بسیار اندک است مانند تلفن همراه، لباس و مواد غذایی.
🔻در تعریف «قیمی» می نویسد: اجناس و دارایی هایی که نمونه مشابه ندارد و هر مورد از آن قیمت منحصر بهفرد خودش را دارد. مانند مارک خاصی از یک لباس طراحی شده. تفاوت این دو در صورت از بین رفتن و وارد شدن خسارت به دیگران است که در مثلی باید مثل را پرداخت کرد، اما در قیمی باید قیمت روز تلف را محاسبه و پرداخت کرد.
🔸محقق در گام بعدی به سراغ تطبیق قواعد شریعت بر این فناوری می رود. اگر اصول اساسی اسلام درباره مالیت و مالکیت در NFT ها صدق کند که جایز است وگرنه نیست. اصول اساسی عبارتند از: (1) مالیت داشتن یعنی عقلا برای آن ارزش قائل باشند؛ (2) تقوّم: دارای قیمت و ارزش باشد؛ (3) منفعت مقصوده داشته باشد؛ (4) سوق دهنده به سمت اسراف و تبذیر نباشد. سپس به بیان انواع NFT ها اشاره دارد: هنر، بازی دیجیتالی، داده و اطلاعات، و بلیط فروشی.
✅ ایشان در پایان با تأکید بر ورود اندیشمندان اسلامی در زمینه بکارگیریNFT ها برای ترویج معارف اسلامی، استفاده از این فناوری را جایز می داند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#توکن_NFT
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
⚫️شهادت امام علی ابن موسی الرضا تسلیت باد.
✅روابط عمومی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
🔴 برگزاری همایش مجازی بینالمللی "دین و رسانه" در ترکیه
🔹همایش آنلاین بینالمللی دین و رسانه از 21 تا 23 اکتبر (از پنج شنبه، ۲۹ مهر ۱۴۰۰ تا اول آبان) برگزار میشود.
🔹این همایش توسط دانشکده علوم اسلامی دانشگاه علوم اجتماعی آنکارا (ASBU) سازماندهی شده است. در این همایش 56 مقاله ارائه خواهد شد که برخی محورهای آن عبارتند از : دینداری در رسانههای اجتماعی، هویتهای دیجیتالی و دین، رسانهها و حریم خصوصی.
🔹برخی اساتید برجسته از دانشگاههای قطر ، اردن، مالزی، الجزایر، برونئی و چند تن از علمای سازمان امور دینی ترکیه از اعضای کمیته علمی این همایش میباشند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#همایش #رسانه #خبر
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
#سلسله_مباحث_آشنایی_با_کشورهای_اسلامی
💢 آشنایی با تجربیات و دستاوردهای کشورهای اسلامی در زمینه فضای مجازی از جمله ضرورت ها برای پژوهشگران این حوزه به شمار می رود. از این رو، واحد بین الملل دفتر مطالعات اسلامی درنظر دارد در یک سلسله یادداشت، وضعیت فضای مجازی در کشورهای اسلامی را مورد بررسی قرار دهد.
✅شماره یک: اندونزی 🇮🇩 بخش اول 🇮🇩
🔴کشور اندونزی از نظر جغرافیایی در بخش جنوب شرقی اقیانوسیه قرار دارد و یک مجمعالجزایر است که در آن 17 هزار جزیره و 33 استان دیده میشود. وسعت آب های این کشور سه برابر خشکی های آن است.
اندونزی بزرگترین مجمع الجزایر كره خاكی و چهارمین كشور پرجمعیت جهان است که 274 میلیون نفر جمعیت دارد. از این تعداد حدود 204 میلیون مسلمان هستند که 2 میلیون نفر آنها را شیعیان تشکیل میدهند.
♦️اطلاعات فضای مجازی اندونزی
📱تعداد سیمکارتهای فعال: 345.3 میلیون نفر (125.6 درصد)
🌐کاربران اینترنت : 202.6 میلیون نفر (73.7 درصد)
👩👩👧👧 کاربران فعال شبکههای اجتماعی : 170 میلیون نفر (61.8 درصد)
🔵 وضعیت استفاده از شبکههای اجتماعی در اندونزی
استفاده از (YouTube) با ضریب نفوذ حدود 94 درصد، بیشترین استفاده را در رسانههای اجتماعی در اندونزی را به خود اختصاص داده است. با این حال، سایر رسانه های اجتماعی شناخته شده دیگر مانند WhatsApp و Instagram نیز از نفوذ بالایی در آنجا برخوردار هستند و این باعث می شود اندونزی یکی از بزرگترین بازارهای رسانه های اجتماعی در جهان را در اختیار داشته باشد. برای اکثر اندونزیایی ها، شبکه های اجتماعی راهی مناسب برای تماس با خانواده ها در مکان های دورافتاده مجمع الجزایر است.
✅ اثرگذاری شبکه های اجتماعی در اندونزی به حدی است که در سالهای اخیر دولت مجبور به اتخاذ سیاست هایی در راستای کاهش نفوذ آن روی مردم شده است. به عنوان نمونه در سال 2019، به دنبال آشوب های انتخاباتی ، دولت دسترسی به محبوب ترین سیستم های شبکههای اجتماعی را برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی تا حدی محدود کرد. پلتفرم های اصلی تحت تأثیر این ممنوعیت، شبکه های اجتماعی پیشرو مانند YouTube ، WhatsApp ، Facebook و Instagram بودند.
🔰طبق آمار منتشر شده در وب سایت statista، تعداد کاربران فعال فیسبوک اندونزی در ژوئیه ۲۰۱۹، ۱۳۰ میلیون نفر گزارش و اعلام شده است. هند با ۲۷۰ میلیون و آمریکا با ۱۹۰ میلیون کاربر فعال در ردههای اول و دوم جهان قرار دارند و اندونزی در رتبه سوم ایستاده است.
ادامه دارد ... ✍️
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#اندونزی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi