eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
247 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 2️⃣1️⃣ استارتاپ «Wahed» و ایده‌ سرمایه‌گذاری حلال برای مسلمانان (بخش نخست) 🔻اقبال به نظام تأمین مالی اسلامی و فین‌تک اسلامی در کشورهای مختلف باعث شده که کارآفرینان بسیاری به دنبال تأسیس استارتاپ‌هایی با محوریت فین‌تک اسلامی باشند. 🔹فین‌تک اسلامی نوعی سرمایه‌گذاری بر مبنای مسائل اخلاقی است. همین امر باعث شده که مشتریان و استفاده‌کنندگان خدمات فین‌تِک اسلامی تنها منحصر به مسلمانان نباشد و هر شخصی که به سرمایه‌گذاری در بخش‌های اخلاقی علاقه‌مند باشد، از آن استقبال کند. 🔸شرکت Wahed را می‌توان به عنوان یکی از استارتاپ‌های پیشرو در آمریکا دانست که در حوزه فین‌تک و خدمات مالی اسلامی فعالیت دارد. 👌موفقیت Wahed در جولای ۲۰۱۹، باعث شد که این شرکت اولین صندوق قابل معامله مبادلات مطابق با قوانین شریعت را در ایالات متحده راه‌اندازی کند که منطبق با شریعت اسلامی بود. 🔹 یک هیئت بازبینی اخلاقی بر سرمایه‌گذاری‌های Wahed نظارت می‌کند تا مطمئن شود که با ارزش‌های اسلامی تطبیق دارند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری نمی‌توانند در حوزه‌هایی مانند مشروبات الکلی، اسلحه گرم، قمار و دخانیات، فعالیت و ربا دریافت کنند. ✍️ سرمایه‌گذاری این شرکت در بخش‌هایی مانند صکوک (اوراق قرضه اسلامی)، بازارهای سهام، املاک و مستغلات و طلا می‌باشد. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
هویت در شبکه های اجتماعی.pdf
383.7K
💠 " فقه شبکه های اجتماعی" 📚📚 . . ⏪ با عنوان «تحلیل فقهی مسأله« هویت» در شبکه های اجتماعی» (قالب پیشنهادی: ) . . 👈 برای آشنایی با و سؤالات فرعی موضوع پیشنهادی، فایل را مطالعه کنید! 👈 واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، از انجام پژوهش های پیشنهادی توسط پژوهشگران محترم، حمایت علمی، مادی و معنوی بعمل می آورد. ☑️ تهیه شده در میز " مسأله شناسی" واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔰متاورس ترکیبی از جهان فیزیکی و دیجیتال، به معنای جهانی فراتر از زمان ! ⬅️ حجت الاسلام نهاوندی مدیر فقه و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در کرسی علمی ترویجی «بررسی شبکه مسایل فقهی فن آوری متاورس» که در پژوهشگاه فقه معاصر برگزار شد با اشاره به اینکه ابتدا باید مفردات متاورس را شناسایی سپس به مباحث فقهی پرداخت، گفت: متاورس در آینده با سرعت بالایی رویش خواهد کرد امروز باید برای مواجهه با آن از نظر فقهی بپردازیم اما ابتدا باید مفردات آن را به خوبی شناسایی کرد و در بیان حکم عجله به خرج نداد. 🔹وی نگرش نظام مند به مسائل فقهی متاورس را لازم دانست و ابراز کرد: هیچ کتاب و پایان نامه ای در موضوعات فقهی متاورس تا به الان نداشتیم و این موضوع می طلبد که با جدیت بیشتر در حوزه به مسایل آن ورود کرد. 🔹حجت الاسلام نهاوندی متاورس را ترکیبی از جهان فیزیکی و دیجیتال و به معنای جهانی فراتر از زمان عنوان کرد و ادامه داد: متاورس یک فضای دیجیتال مشابه فضای فیزیکی است اما فراتر از فضای فیزیکی عمل می کند. ✅دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔴 شرکت اماراتی پیشرو در صنعت رمزارز حلال 🔸محبوبیت ارزهای دیجیتال افزایش یافته است. بر اساس گزارش CoinMarketCap، امروز ارزش کل آنها 1.2 تریلیون دلار در سطح جهان است. مسلمانان در سراسر جهان نیز وارد این بازار شده‌اند. 📌 در این فضا، تعداد کمی از استارتاپ‌های اسلامی ازاین امکان سود برده‌اند، یکی از این شرکت ها Marhaba De-Fi است که در دسامبر 2021 راه اندازی شد و خود را به عنوان اولین اکوسیستم مالی غیرمتمرکز حلال در جهان معرفی کرد. 🔹خالد هاولادار، مدیر Marhaba De-Fi مستقر در دبی، اظهار داشت این شرکت مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران مسلمان در صنعت رمزارز قرار گرفته است. ✍️ وی خاطر نشان کرد: امور مالی اسلامی صنعتی است که بیش از 3 تریلیون دلار ارزش مالی دارد و اگر ما بتوانیم یک درصد از آن را جذب کنیم به رقم 30 میلیارد دلار می رسیم. 🏦 این شرکت در حال حاضر دارای یک کیف پول به نام (Sahal) در صنعت ارزهای دیجیتال است که منطبق بر شریعت اسلام بوده و قصد دارد در آینده توکن‌هایی با پشتوانه طلا را نیز عرضه کند. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔰حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان و امام‌جمعه اهواز در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱با حضور در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی، از نزدیک در جریان فعالیت‌های این دفتر قرار گرفت. 🔸حجت‌الاسلام حاج‌حسینی مدیر دفتر مطالعات اسلامی نیز ضمن تقدیر و تشکر از حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی‌فرد، در گزارشی مختصر به تبیین فعالیت‌های این دفتر پرداخت و اظهار داشت: پژوهشگران حوزوی فعال در این مجموعه به این نتیجه رسیده‌اند که حوزه علمیه با استفاده از ظرفیت‌های عظیم خود می‌تواند بسیاری از سؤالات کلیدی در عرصه فضای مجازی را به‌صورت علمی و با قید فوریت پاسخ دهد. ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💝 میلاد با سعادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) و روز دختر و آغاز دهه کرامت مبارک باد. ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💢 6️⃣ کتابخانه مجازی الورّاق (بخش نخست) 🔻امت عربی و اسلامی در مقابل مبارزه‌طلبی فرهنگی تمام عیاری قرار دارد و رویارویی با این هجمه‌های فرهنگی عظیم، نیازمند بازخوانی میراث‌های فرهنگی و فکری است، در این مسیر باید از فناوری‌های ارتباطی دیجیتالی بهره کافی را برد تا پژوهشگران و اهل فرهنگ بتوانند از این منابع بهره وافر و کافی را ببرند. 🔹یکی از کتابخانه‌های مجازی مهم و تاثیرگذار در جهان اسلام و عرب،کتابخانه الورّاق است. بر طبق اطلاعات سایت الکسا، این سایت در 28 اکتبر 1999 ثبت شد. 🏢 مقر اصلی و محل ثبت آن کشور امارات متحده عربی است. رتبه آن در سایت الکسا 170 هزار می‌باشد. 🌐 آدرس سایت: https://alwaraq.net/home 📌میزان استفاده کشورها مختلف از این سایت به شرح ذیل می باشد: 🇸🇦عربستان سعودی: 26 درصد 🇩🇿الجزایر: 17 درصد 🇾🇪مصر: 11 درصد 🇲🇦مراکش: 6 درصد 🇦🇪امارات: 6 درصد 🇸🇩کویت: 4 درصد سایر کشورها: 56 درصد 🎯 هدف راه‌اندازی: احیای میراث‌های عربی از طریق انتشار چشمه‌های فرهنگ کلاسیک عرب و ارائه آن به همگان به شرط ایجاد حساب کاربری شخصی روی سایت بیان شده است. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
▪️سالروز رحلت بنیان گذار انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و قیام پانزده خرداد گرامی باد. ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔻مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره): 🔹در عده‌ای یا از روی غفلت و یا بخاطر پول، کارشان القاء به بن‌بست رسیدن کشور است البته در زمان امام هم عده‌ای در روزنامه‌ها نوشتند کشور به بن‌بست رسیده است که امام فرمودند این شما هستید که به بن‌بست رسیده‌اید نه جمهوری اسلامی. ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔴 تلاش بانک مرکزی عمان برای انتشار ارز دیجیتال 🔸طاهر بن سالم الامری، رئیس بانک مرکزی عمان از تلاش‌های بانک مرکزی این کشور برای توسعه ارز دیجیتال ملی و خدمات بانکداری آزاد خبر داد. 🔹وی در هفتمین دوره کنفرانس بانکداری عصر جدید که در مسقط برگزار شد، اظهار داشت فناوری‌های نوین بستری مناسب برای ارائه مدل‌های تجاری جدید است که بانک‌ها را برای جذب هر چه بهتر مشتریان جدید مناسب ساخته و آنها را قادر می‌سازد تا سطح کارایی خود را در ارائه خدمات و ارتقای عملکرد افزایش دهند. 📌وی افزود: بانک مرکزی عمان متعهد به حمایت از نوآوری و نوسازی بخش مالی در راستای تضمین ثبات مالی است. 🏢 این کنفرانس که توسط United Media Service برگزار می‌شود، به بررسی استراتژی‌های جدید، ارائه محصولات و خدمات از طریق فناوری‌های دیجیتال می‌پردازد. 📆 اکتبر گذشته، روزنامه Omani Affairs اعلام کرد که بانک مرکزی عمان مناقصه‌ای را برای بررسی انتشار ارز دیجیتال ملی برگزار کرده است. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔻حجت الاسلام والمسلمین ملکی: جهاد تبیین یعنی اجازه ندهیم دشمن جای شهید و جلاد را عوض کند. 💠 قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه: دشمن به دنبال عوض کردن جای شهید و جلاد است، اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند، جهاد تبیین واجب عینی است، تاکیدی بر اهمیت این اقدام و لزوم برخورد با نقشه‌های دشمنان است. ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔰 سیزدهمین نشست‌ از سلسله نشست های بین المللی دین و فضای مجازی برگزار می‌گردد. 💠موضوع: «نقش هوش مصنوعی و سامانه های هوشمند در اجتهاد فقهی» 🔹 با ارائه: حجت الاسلام دکتر عبد المجید العصفور (مشاور مدیریت رشد از کشور بحرین) 📆 تاریخ برگزاری: پنج‌شنبه 19 خرداد (16 ذیقعده) 🕰 ساعت: 11:30 📌این نشست به زبان عربی ارائه خواهد شد و به حاضرین در جلسه که خلاصه ای از نشست به زبان فارسی یا عربی ارائه نمایند، گواهینامه به زبان عربی از طرف «دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی» اعطاء خواهد شد. 🌐 پیوند ورود به نشست: دانه: http://www.b2n.ir/310812 با ترافیک رایگان: https://heyatonline.ir/graaph/ زوم: https://b2n.ir/q91820 ZOOM ID: 2706422951 Password: 1 ✅دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
آموزش و شبکه های اجتماعی.pdf
398K
💠 " فقه شبکه های اجتماعی" 📚📚 . . ⏪ با عنوان «بررسی مسأله خانواده و آموزش در بستر شبکه های اجتماعی از منظر فقه و حقوق خانواده» (قالب پیشنهادی: ) . . 👈 برای آشنایی با و سؤالات فرعی موضوع پیشنهادی، فایل را مطالعه کنید! 👈 واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، از انجام پژوهش های پیشنهادی توسط پژوهشگران محترم، حمایت علمی، مادی و معنوی بعمل می آورد. ☑️ تهیه شده در میز " مسأله شناسی" واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔴 فراخوان مقاله مرتبط با موضوع دین و بازی برای مجله Gamevironments 💠 مجله آنلاین Gamevironments متعلق به دانشگاه برمن آلمان است. این مجله تلاشی بین رشته‌ای برای انتشار پژوهش‌های مرتبط با حوزه بازی‌های ویدئویی با رویکرد اجتماعی و فرهنگی است که با سردبیری Kerstin Radde-Antweiler از دانشگاه برمن در آلمان و Xenia Zeiler از دانشگاه هلسینکی فنلاند اداره می‌شود. 📚 این مجله هر ساله یک ویژه نامه را به موضوع واحد اختصاص داده و فراخوان مقاله را منتشر می‌کند؛ ویژه‌نامه امسال این مجله به موضوع «دین، بازی و اخلاق» اختصاص پیدا کرده است. 🔹برخی از محورهای پذیرش مقاله از قرار ذیل می‌باشد: ➖استفاده از بازی ها برای تغییر اجتماعی، هم در تغییر گفتمان و هم در عمل ➖توانمندسازی تسهیل کنندگان تغییرات اجتماعی از طریق بازی ➖بازی و رابطه آن با فاشیسم ➖فرهنگ بازی و چارچوب بندی سیاست 🔸 آدرس سایت مجله: https://b2n.ir/r19425 📆 مهلت ارسال چکیده: 30th June 2022 ؛ (9 تیر 1401) ⏰ تاریخ ارسال اصل مقاله: December 30, 2022 ؛ (9 دی 1401) 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💢 2️⃣1️⃣ استارتاپ «Wahed» و ایده‌ سرمایه‌گذاری حلال برای مسلمانان (بخش دوم) 🔹 جنید واحدنا (Junaid Wahedna)، بنیانگذار Wahed : پس از اینکه چند سال در بانکداری تجاری در وال استریت کار ‌کردم، متوجه شدم که اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان، هیچ راهی برای نگهداری پول خود خارج از یک سیستم مبتنی بر بهره ندارند. 🔻به این ترتیب شرکت ما با هدف و مأموریتی اصلی راه‌اندازی شد تا به تمام دنیا دسترسی داشته باشد و آن اینکه سرمایه مسلمانان را از ربا دور نگه دارد. 📆 در آگوست ۲۰۱۸، Wahed اولین گام را در عرصه حضور بین‌المللی با راه‌اندازی خدمات خود در بریتانیا انجام داد. 🔸 شرکت واحد در سال ۲۰۱۹، همکاری خود را با بانک معاملات مالزی آغاز کرد. این شرکت در دسامبر ۲۰۲۰، یک شرکت انگلیسی به نام Niyah Ltd را که یک برنامه بانکداری دیجیتال طراحی شده برای جامعه مسلمانان را اجرا می‌کند، خریداری کرد. 👌 در حال حاضر "واحد" در ۱۳۰ کشور فعال است و دفاتری در واشنگتن دی سی، نیویورک، لندن و دبی دارد. طبق گزارش CNBC، ارزش این استارتاپ ۱۰۰ میلیون دلار است. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🌐متاورس و انقلاب علوم‌ انسانی ✍️ بابک نبی ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🔺 آن چه از مجموع مقالات و یادداشت‌های مرتبط با این حوزه به دست می‌آید، این است که ما در آستانه تلفیق دنیای مجازی و حقیقی هستیم و این را می‌توان تعریف آسان این تکنولوژی هم دانست ولی چون در مراحل ابتدایی اجرای آن قرار داریم، نمی‌توان به یک تعریف واحد از چیستی متاورس دست پیدا کرد اما با توجه به مفاهیم مشترک در تمام تعاریف و پردازش‌های ارایه شده از این تکنولوژی می‌توان به این نتیجه رسید که بسیاری از مفاهیم در حوزه‌های علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی تغییر خواهند کرد و باز تعریف خواهند شد. 🔺با توجه به این که علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی ابزاری است برای رصد، نقادی و اصلاح فرهنگی چه در سطح بین‌المللی و چه در سطح داخلی، من توجه اهالی این حوزه‌ها را به پرسش‌هایی جلب خواهم کرد که این پرسش‌ها مقدمه‌ای است برای پیش تعریف‌های جدید در آستانه تکنولوژی‌ای که جهانی جدید خلق خواهد کرد. 🔺با شکل‌گیری جهان متاورسی و پدید آمدن جهانی نو از خاک کهنه، لازم است که در حوزه‌های اخلاق متاورسی، فلسفه متاورسی، جامعه‌شناسی متاورسی، فرهنگ متاورسی و... اندیشمندان حوزه‌های علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی نسبت به وظیفه ذاتی خود در قبال جامعه عمل کنند و باید زودتر شمع در دست این مسیر تاریک را روشن کنند چون در حال حاضر متاورس همان فیل مولانا است در خانه تاریک. ═══••✾••═══┅┄ منبع : دوفصلنامه علوم انسانی دانشگاه آزاد ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
📘 دبیر شورای عالی فضای مجازی در آیین رونمایی از یکصدمین گزارش عصر فضای مجازی: 🔵 ضرورت حرکت از دوران ادراک به دوران فهم فضای مجازی/ فضای مجازی نیازمند جنب و جوشی متناسب با تحولات ✅ دبیر شورای عالی فضای مجازی بر ضرورت ایجاد جنب و جوشی متناسب با وضعیت فعلی در توجه به فضای مجازی تاکید کرد. 💡 مشروح خبر: b2n.ir/r75792 ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔰 بزرگداشت مرحوم نادر طالب زاده برگزار می گردد 🎙سخنران: آیت الله سید محمد قائم مقامی 🔹زمان: شنبه ۲۱ خرداد ساعت۱۷ 💻 پخش زنده با ترافیک رایگان: heyatonline.ir/graaph ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🌹 اسعدالله ایامکم ای شه طوس که سرچشمه الطاف خدایی جان ما باد فدایت که ولی ‎نعمت مایی میوه باغ رسالت، شه اقلیم ولایت بحر مواج علوم و کرم و لطف و رضایی 💐ولادت هشتمین نور ولایت، امام علی بن موسی الرّضا علیه السلام مبارک باد. ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔰یازدهمین ارائه مقالات مرتبط با جشنواره بین‌المللی «دین و فضای مجازی» با موضوع «بررسی فلسفی-فقهی مالکیت در فضای مجازی» با ارائه مؤلف مقاله احمد سعادت، مدیر گروه فلسفه و عرفان اسلامی جامعه‌المصطفی نمایندگی گرگان و نقد اساتید معزز حجت‌الاسلام حسنی، کارشناس دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی و دکتر حمیدرضا مقصودی، دکتری اقتصاد اسلامی برگزار شد. 👇مطالعه متن کامل این گزارش در پست بعدی ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
کرسی11.pdf
279.5K
🔰یازدهمین ارائه مقالات مرتبط با جشنواره بین‌المللی « » با موضوع «بررسی فلسفی-فقهی مالکیت در فضای مجازی» ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تیزر گفتگو با موضوع توصیه‌نامه دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی به قانون‌گذاران و مقرره گذاران فضای مجازی 💠با حضور: حجت الاسلام رضا حاج حسینی 🔹مجری کارشناس: روح الله شمسی کوشکی ⬅️ فایل کامل این گفتگو را در کانال آپارات دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی مشاهده فرمایید: https://www.aparat.com/v/lBu5F ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💠عنوان کتاب: الاحتيال عبر الإنترنت، صوره – أساليبه وحكمه في الاسلام والقوانين المعاصرة کلاهبرداری اینترنتی؛ روش‌ها و انواع، احکام آن از منظر شرعی وقانونی ✍️ نویسنده: أحمد محمد عبد الرؤوف المنيفي 📌تحصیلات: کارشناسی ارشد حقوق دنشگاه یمن 📆 سال انتشار: یمن ؛ 2013 🗒 تعداد صفحات: 51 (بخش دوم) 🔻 این کتاب در قالب یک مقدمه و دو بخش اصلی نگاشته شده است: (1) تعریف کلاهبرداری و انواع آن؛ (2) قوانین مدنی کشورها درباره کلاهبرداری اینترنتی؛ (3) قوانین اسلامی درباره کلاهبرداری اینترنتی. هدف نویسنده از نگارش این کتاب، بررسی قانونی و فقهی این جرم از منظر احکام اسلامی است. 📌 پژوهشگر در بخش سوم به تبیین حاکمیت قوانین اسلامی درباره جرم‌انگاری کلاهبرداری همت می‌گمارد. اصل فریب‌کاری در اسلام حرام است و به کسانی که در این عرصه فعالیت کنند وعده عذاب داده شده است. 🔹قانون عمومی و کلّی اسلام حرمت کلاهبرداری است و همه انواع آن را شامل می‌شود. دین اسلام در مواجهه با این نوع جرم دو گونه برخورد دارد: 1️⃣ برخورد ایجابی یعنی قوانینی و شرایطی را وضع کرده است که از وقوع جرم پیشگیری کند مانند شروطی که در صحت عقد بیع گذارده است؛ 2️⃣ برخورد سلبی یعنی مجازات‌هایی که پس از وقوع جرم وضع شده که جنبه بازدارندگی داشته باشد. 🌐 تهیه شده در واحد ✅دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💠 دوزادهمین کرسی ترویجی ارائه و نقد علمی مقالات مرتبط با جشنواره بین المللی "دین و فضای مجازی" 🔹 با ارائه: جناب آقای رضا سامان پژوهشگر حوزه فضای مجازی 🔻با موضوع: "نسبت سنجی نظام ولایت فقیه و فناوری زنجیره بلوکی" 🔹 ناقدین: حجت الاسلام دکتر غلامی پژوهشگر و مدرس عرصه فلسفه سیاسی و مطالعات فرهنگی حجت الاسلام علیرضا صدوق پژوهشگر و عضو انجمن بلاکچین ایران 📅 زمان: دوشنبه، 23 خرداد 1401، ساعت 15 لینک پخش زنده: https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=8599 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐متاورس و انقلاب علوم‌ انسانی ✍️ بابک نبی ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🔺این زیست دوم متاورسی که موازی با زیست نخست واقعی انسان است، اثرات و تعاریف جدیدی به همراه خواهد داشت. این حرکت از زیست متاورسی به زیست واقعی و بالعکس، آیا یگانه خواهد شد؟آیا دو جهان موازی بر هم اثرگذار باقی خواهد ماند؟ 🔺وقتی شما می‌توانید در متاورس، خانواده‌ای تازه تشکیل دهید با یک سری آواتارهای دیگر و از سویی دارای یک زندگی دیگر در جهان واقعی هم هستید، مفهوم تازه خانواده چه می‌شود؟ دوگانه انگاری خانواده مجازی و واقعی چگونه تعریف خواهدشد؟ آیا در مفاهیم به ثنویت خواهیم رسید؟ 🔺با توجه به این که خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی از نظر مفاهیم و شکل تغییر خواهد کرد، تکلیف دیگر نهادهای اجتماعی چه خواهد بود و در آینده شکل و تعریف آن‌ها به چه صورت است؟ 🔺با توجه به این‌که می‌توان پوسته‌های مختلف شخصیتی را در جهان متاورس انتخاب کرد و یک شخص سفید پوست در جهان واقعی می‌تواند فردی سیاه پوست در آن جهان باشد و بالعکس، مفهوم نژاد چه می‌شود؟ 🔺با توجه به خلق شهرهای جدید و مرزهای جدید، و نوع انتقال میان سرزمینی، مفاهیم جهانی شدن چه تغییری خواهند کرد؟ مدنیت چه باز تعریفی خواهد داشت؟ و هزاران هزار سوال دیگر... 🔺نکته‌ای که باید اشاره کنم این است که بعضی‌ها معتقد هستند که این فضای مجازی و متاورس مانند یک توهم برای بشر است، باید در جواب گفت اگر تعداد چشم‌گیری از افراد این توهم را مشاهده کنند و در لمس آن دارای احساسات مشترک باشند، آیا این توهم تبدیل به واقعیت نشده است؟ 🔺همان‌طور که خواهیم دید با خلق جهان جدید و موازی با جهان واقعیت با تمام تفاوت و شباهت‌های هر دو جهان، بسیاری از مفاهیم انیس شده با ما که سال‌هاست به عنوان یک قطعیت در آمده تغییر خواهند کرد، علوم انسانی پوست خواهد انداخت و دوباره چرخه اندیشه به گردش در خواهد آمد. 🔺در این مطلب سعی من بر آن بوده که با توجه به آن‌که در ابتدای مسیر این جهان جدید و تازه هستیم، توجه اهالی سرزمین علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی و همچنین آن‌ها که در راه توسعه و درک این تکنولوژی در تلاش هستند، به عنوان چراغ در دستان راه زیست نوین را جلب کنم، چون هر چه زودتر در این ورطه قدم گذاشت، می‌توان با مسایل بی سردرگمی و جدی‌تر برخورد کرد. ┄┅═══••✾••═══┅┄ ✅منبع : دوفصلنامه علوم انسانی دانشگاه آزاد ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi