🔴 محدودیت آزادی بیان در فضای مجازی مصر
🔰 براساس یک نهاد حقوق بشری در مصر: دادستانی عمومی و دادگاههای اقتصادی مصر ذیل عنوان تفتیش عقاید، آزادی عقیده و بیان در اینترنت را محدود کردند.
🔹 از سال 2018، مقامات مصری موج گستردهای از تصویب قوانین در جهت محدود کردن کاربران مصری را به بهانه انتشار اخبار نادرست و سوء استفاده از شبکههای اجتماعی آغاز کردهاند.
🔻 از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی در سال 2014، او تعدادی قوانین «اقتدارگرایانه» را صادر کرد که دامنه زندانی کردن مخالفان را گسترش داد.
📍این برخوردها در چارچوب تلاشهای مستمر دولت برای نظارت بر اینترنت و مسدود کردن دهها وبسایت خبری و حقوق بشری، تحت چتر قوانینی که برای اجرای این هدف طراحی شدهاند، مانند قانون مربوط به مبارزه با جرایم فناوری اطلاعات و قانون مبارزه با تروریسم، در حال اجرا است.
🔸 این نهاد حقوقی اشاره کرد: تعقیب به بهانه نقض آزادی عقیده و بیان در اینترنت، توهین به نهادها یا تهدید کننده ارزش ها و اصول خانواده مصری، شدت پیدا کرده و جالبتر اینکه بررسی این تخلفات را به دادگاههای اقتصادی سپردهاند.
منبع: القدس العربی
https://b2n.ir/r10424
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#اینترنت #فضای_مجازی #مصر #خبر
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
توئیپلماسی.pdf
473.3K
💠 "فقه شبکه های اجتماعی"
#پیشنهاد_موضوع_پژوهش📚📚
⏪ با عنوان
«جستاری بر پدیده توئیپلماسی (توییتر – دیپلماسی) از منظر فقه سیاسی»
(قالب پیشنهادی: #پایان_نامه)
👈 برای آشنایی با #بیان_مسأله و سؤالات فرعی موضوع پیشنهادی، فایل را مطالعه کنید!
👈 واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، از انجام پژوهش های پیشنهادی توسط پژوهشگران محترم، حمایت علمی، مادی و معنوی بعمل می آورد.
☑️ تهیه شده در میز " #مسأله_شناسی " #واحد_پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🔴 ممنوعیت سلبریتیهای عرب و خارجی از تبلیغات بدون مجوز در فضای مجازی عربستان
🔰 پادشاهی عربستان سعودی اولین قانون را برای تنظیم تبلیغات شهروندان مشهور در شبکههای اجتماعی به دنبال افزایش حجم بازار تبلیغات و تخلفاتی که برخی از آنها در آن قرار دارند، اعلام کرد.
🔸اداره کل رسانه های سمعی و بصری در عربستان سعودی اعلام کرده است که تمامی اتباع خارجی از تبلیغات در شبکه های اجتماعی موسسات تجاری در این کشور یا حضور در نمایشگاه های بازاریابی منع می شوند مگر اینکه از قبل مجوز دریافت کنند.
📍 این مجوز به ارزش ۱۵۰۰۰ ریال سعودی و برای مدت ۳ سال صادر می شود.
✍️ در ماه نوامبر، وزارت بازرگانی عربستان 11 چهره مشهور شبکه های اجتماعی را به ارزش 185000 ریال (49000 دلار) جریمه کرد. زیرا آنها مطالب تبلیغاتی در توییتر و اسنپ چت را بدون مجوز منتشر کردند.
🔹 عربستان با هدف کنترل عواقب تبلیغات شبکههای اجتماعی بر جامعه و محافظت از مردم در برابر کلاهبرداری، کنترل شدیدی بر مطالب ارائه شده توسط افراد مشهور و تأثیرگذار در رسانه های اجتماعی اعمال کرده است.
منبع: سیاست دیلی
https://b2n.ir/a40836
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#سلبریتی #فضای_مجازی #عربستان #خبر
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | تصویرسازی نادرست از زن مسلمان در رسانههای غربی!
🔸سحر خمیس؛ استاد دانشگاه مریلند آمریکا: باید بوسیله #فضای_مجازی واقعیت زنان مسلمان را تبیین کنیم .
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🔰وظیفه اصلی امروز مبلغان، #جهاد_تبیین و روشنگری مردم نسبت به مسائل اخیر کشور است
حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی قائم مقام مدیر حوزه های علمیه :
یکی از مهمترین وظیفه و رسالت مبلغان فاطمی، جهاد تبیین است و باید با افشاگری خود، دشمنان و اهداف آنان را رسوا کنند و پیشرفت های کشور و نعمت هایی که در سایه سار نظام ولایی و انقلاب اسلامی به وجود آمده است را برای مردم بازگو و یادآوری کنند.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
💢 #معرفی_استارتاپهای_اسلامی
3️⃣2️⃣ استارتاپ نور؛ مروج سبک زندگی اسلامی
(بخش نخست)
🔰 کاربری اصلی این برنامه پخش قرآن به همراه ترجمه صوتی به 5 زبان زنده دنیا است.
🔹در کنار پخش قرآن، ویژگیهای درونبرنامهای دیگری نیز افزوده شده است که عبارتنداز: پیدا کردن نزدیکترین مسجد، قبله یابی، اعلان وقت نماز، پرداخت زکات و آبوهوا.
📍 برنامه TheNoor از زمان راه اندازی در ژانویه 2021 تاکنون نزدیک به 6 میلیون بار در فروشگاه Google Play و Apple App Store دریافت شده و بیش از 2.8 میلیون کاربر ثبت نام شده دارد.
🔸 نور نیلوفا محد نور، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی TheNoor می گوید: TheNoor برای مسلمانانی مانند من و شما طراحی شده است که بین خواسته های زندگی مدرن چه در خانه، چه در محل کار و چه در هنگام مسافرت جمع کرده و مسلمان بودن را در همه عرصهها به نمایش بگذارد.
📌 این برنامه از طریق ارائه خدمات مالی و مسافرتی، مشارکت در تجارت الکترونیک و تبلیغات درون برنامه ای خود درآمدزایی دارد.
✍️ همچنین این برنامه کاربردی با جذب مشارکتهای مردمی کارهای خیر را نیز انجام میدهد.
منبع:
https://b2n.ir/s73190
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#استارتاپ #اسلام #مالزی
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🎬 پانزدهمین فیلم نشست با موضوع
سلبریتی سمی!
تحلیل آسیب های روانی اجتماعی فرهنگ شهرت
📽 همراه با اکران و نقد فیلم "خوک" به کارگردانی مانی حقیقی
🔴 با حضور:
🔺حجت الاسلام جواد جلوانی
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات
🗓 پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱
🕰 ساعت ۱۲:۳۰
📣نشست به صورت حضوری و مجازی میباشد. جهت شرکت مجازی وارد لینک شده، روی گزینه «ورود به عنوان مهمان» کلیک کنید و سپس وارد کلاس شوید.
http://www.b2n.ir/310812
📲 جهت کسب اطلاعات بیشتر و درخواست حضور : شناسه @oisc_rooydad در پیامرسان ایتا و بله
#فیلم_نشست
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
▪️سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها بر شیعیان و محبین حضرتش تسلیت باد.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
💠نامه ایران به شرکت متا: ۱۰ روز مهلت دارید در ایران نماینده معرفی کنید
🔹مرکز ملی فضای مجازی نامه اعتراضی رسمی در رابطه با بسترسازی برای توسعه اغتشاشات اخیر و پاسخگونبودن و مسئولیت ناپذیری در خصوص مکاتبات رسمی پیشین توسط نهادهای مسئول ایرانی به شرکت متا ارسال کرد.
🔹در این نامه اهم اعتراضات مطرح شده توسط ایران درخصوص انتشار سازمان یافته اخبار خلاف واقع، ترویج رفتارهای تبعیضآمیز و نفرتپراکنی، ترغیب خشونت و ناآرامی، نقض حاکمیت ملی و نقض حقوق کاربران از طریق اعمال استانداردهای دوگانه و زمینهسازی فعالیت تبلیغی و عملیاتی گروههای تروریستی بر روی سکوهای وابسته به شرکت متا، تعمیق شکافهای اجتماعی و تبعیض نژادی و قومی، تجزیهطلبی و زمینهسازی برای جرائم سازمان یافته از جمله نقلوانتقال و معامله سلاح جنگی و موادمخدر مطرح شده است.
🔹در این نامه، مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا فرصت داده تا برای فراهم شدن امکان فعالیت پایدار سکوهای مذکور اقدامات لازم از جمله معرفی نماینده رسمی مسئولیتپذیر مستقر در ایران حداکثر تا ۱۰ روز پس از دریافت نامه از سوی آن شرکت صورت پذیرد.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
💠دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار می کند:
🔻سلسله نشست های علمی پژوهشی "دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی" با حضور
🎙حجت الاسلام دکتر رضائیان
🔸جایگاه حکمرانی فضای مجازی در فقه نظام
🎙حجت الاسلام دکتر انبیایی
🔸معرفت شناسی فضای سایبر
🎙آیت الله مبلغی
🔸کاربرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه
🔸حکمرانی حکمی فضای مجازی
🎙آیت الله قائم مقامی
🔸نقش ذات انگاری و ابزار انگاری فضای مجازی در حکمرانی
🎙حجت الاسلام دکتر چگینی
🔸فرصت های بین المللی حکمرانی اسلامی فضای مجازی
🎙آیت الله رفعتی نائینی
🔸حکمرانی اسلامی فضای مجازی
🎙حجت الاسلام مهدی زاده
🔸اصول و راهبردشناسی حکمرانی سکویی
🎙حجت الاسلام امینی نژاد
🔸فضای مجازی، خیر یا شر
🗓زمان: شنبه ۱۹ آذرماه الی ۲۳ آذرماه۱۴۰۱
💻پخش زنده با ترافیک رایگان:
https://heyatonline.ir/graaph/
📲پخش از طریق کانال دفتر در ایتا و آپارات https://www.aparat.com/oisc_majazi
🔹 جهت کسب اطلاعات بیشتر و درخواست حضور : شناسه @oisc_rooydad در پیامرسان ایتا و بله
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🔰بررسی آخرین تحولات علمی پژوهشی «اسلام و فضای مجازی» در راستای تقویت سیاستگذاری مبتنی بر دین در کانالهای رسمی «دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی»
⬇️دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی را دنبال کنید.
🔻#سایت رسمی
🌐 https://islamic.majazi.ir/
🔻کانال #ایتا
🌐 https://eitaa.com/oisc_majazi
🔻کانال #بله
🌐 https://ble.ir/oisc_majazi
🔻کانال #روبیکا
🌐 https://rubika.ir/oisc_majazi
🔻کانال #سروش
🌐https://splus.ir/oisc_majazi
🔻کانال #آپارات
🌐 https://www.aparat.com/oisc_majazi
🔻گروه مطالعات اسلامی فضای مجازی
🌐 https://eitaa.com/joinchat/848691226C9d880671d0
👆به ما بپیوندید 👆
🌱« #بسته_خبری »
🔸نشست "معرفت شناسی سایبری"
🎙استاد: حجت الاسلام دکتر محسن انبیایی
♦️معرفت شناسی سایبری عنوانی است که در زبان فارسی کم استفاده شده؛ و در زبان انگلیسی عناوین متناسب با آن چیزی که ما می خواهیم نیست. این بحث امروز یک ایده و نظریه جدید است و زیرشاخه ای جدید برای معرفت شناسی؛ دائما برای کاربران فضای مجازی معرفت هایی شکل میگیرد؛ باید بفهمیم این چه الگویی دارد و آیا می توانیم این الگو را تغییر دهیم.
♦️بحث مقدمه ای دارد؛ و مقدمه آن است که باید ساختار فعلی معرفت شناسی را تغییر دهیم؛ دغدغه اصلی معرفت شناسی این است که ما باورهایی داریم که با واقعیت مطابقت دارد؟ مثلا علم حضوری آیا با واقع مطابقت دارد. این نقطه آغاز معرفت شناسی است ولی باید بفهمیم که پایان این معرفت کجاست؟
ما ثابت کردیم که برخی معرفت ها با واقعیت مطابقت دارد؛ آیا مشکل من اینجا حل می شود یا ادامه؟ با بقیه معرفت ها چه کار کنیم؟
پس ما بیاییم گسترش دهیم معرفت شناسی را؛ برخی از یقین های من معتبر است ولو این که مطابق با واقع نباشد؛ این می شود توسعه جدید معرفت شناسی
♦️معرفت شناسی باید وارد حوزه مظنونات شود؛ درمورد معرفت های ظنی هم باید صحبت کنید؛ براساس دغدغه و غرضی که داریم می آییم علم را توسعه می دهیم. بخش مهمی از تصمیم گیری های من براساس مظنونات است؛ آیا نباید منطقی طراحی شود که من بفهمم کدام معتبر است کدام نیست؟
♦️این اتفاق عملا در هر علمی افتاده؛ مثلا گزاره های تاریخی. تاریخ نویس می داند که گزاره ها یقینی نیست ولی آن هایی که ظنی است را مورخ می فهمد که کدام درست است و کدام درست نیست
روند تشکیل آگاهی نیز باید در معرفت شناسی بحث شود و این هم ازجمله توسعه هایی است که باید در حوزه معرفت شناسی اتفاق بیافتد
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🔻نشست علمی «جایگاه حکمرانی فضای مجازی در فقه نظام» برگزار شد.
🔵 حجت الاسلام دکتر رضائیان در نشست «جایگاه حکمرانی فضای مجازی در فقه نظام» از سلسله نشستهای علمی پژوهشی «دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی» که به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، گفت: وقتی از فضای مجازی صحبت میکنیم، تلقی ابتدا این است که فضای مجازی در مقابل فضای حقیقی است، آیا واقعاً این گونه است؟
📄گزارش خبری این نشست علمی را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید
➡️ yun.ir/1d7fx4
📸گزارش تصویری
➡️ yun.ir/2qflxb
#گزارش_خبری
#گزارش_تصویری
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
#بسته_خبری
شماره یک
🎙 آیتالله احمد مبلغی
🔸کاربرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد
♦️علم پزشکی دونوع است؛
یک کار تحقیقاتی است و یک کار اجرایی؛ نتایج پژوهش هارو به اجرا میسپارند.
ما یک اجتهاد پژوهشی هم لازم داریم.
بهکارگیری هوش مصنوعی در این نوع اجتهاد پژوهشی بسیار زیاد و مهم است.
♦️ یک قسم هم داریم اجتهاد منجر به فتوا یا قانون؛ این اجتهاد غیر از احتیاج پژوهشی است؛ محل بحث ما این اجتهاد دوم است.
آیا ما میتوانیم به هوش مصنوعی بسپاریم تا فتوا بدهیم؟ محل نزاع اینجا است
♦️ هوش انسانی یک مختصاتی و توانایی هایی را دارد که شما نمیتوانید این توانایی هارا در هوش مصنوعی پیدا کنید. بسیاری از ویژگیها مختص انسان است و فقط انسان میتواند این ویژگیها را داشته باشد؛ سپردن کل ویژگی به هوش مصنوعی غیرممکن است.
♦️این ویژگیها عبارتند از:
نقش تمثیلی: یعنی فرایندی در اجتهاد مطرح است که انسان باید جانشین عقلا و عرف شود.
چون اجتهاد روی اعتبارات عقلایی است و باید اعتبار عقلا را کشف کنید و هوش مصنوعی نمیتواند این را بشناسد؛ مجتهد به عنوان جزئی از عقلا و انسان میتواند ولی هوش مصنوعی نمیتواند.
♦️اساسا اجتهاد بر روی ریل اعتبارات حرکت میکند.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
#بسته_خبری
شماره دو
🎙 آیتالله احمد مبلغی
🔸کاربرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد
♦️ ارتکازی که وجود دارد مجتهد چطور در مناسبات، حکم و موضوع را بشناسند؛ مجتهد دنبال آن است که استظهار عرفی کنید؛ اگر قرار است از جمعی استظهار پیدا کند باید این جمع را درک کند. این عمل استظهار را انسان است که انجام میدهد و ماشین نمیتواند انجام دهد؛
♦️ محیط سازی عمل انسانی است؛ مثلا پیوندی میان این روایت و روایتهای دیگر است، ولو اینکه در موضوع خاصی نیست. اینجا باید خودت را جای عرف بگذاری.
این نکته و احتمالات آن برای فقیه رخ میدهد نه برای دستگاه؛ از دستگاه فقط برای افزایش دامنه میتوانید استفاده کنید.
♦️ انسان محل شکلگیری قطع یا ظن معتبر است؛ در اجتهاد ما یا به قطع میرسیم یا ظن و این برای انسان موضوعیت دارد نه برای ماشین.
اجتهاد برآیند مطالعه چندگانه است که اینها تخصصی هستند؛ ما در اجتهاد باید نتایج کیفی را بهم متصل کنیم. در اجتهاد، هم مطالعات تحلیلی هست هم فرا تحلیلی؛ مطالعات فراترکیبی در انسان فقط رخ میدهد.
و فقط انسان میتواند این گمانها را بهم مرتبط کند و به یک نتیجه کیفی برسد.
حتی اگر شما بگویید بخشهایی را ماشین میتواند انجام دهد؛ شما نمیتوانید حکم بدهید که همه را ماشین انجام دهد.
♦️اگر شما بپذیرید که اجتهاد بر اساس تطبیق و تفسیر حرکت میکند، اگر رابطه انسان با تفسیر را منقطع کنید آیا چنین نیست که بسیاری از ضررهایی که انسان در ذهن دارد را کنار گذاشتهاید؟
پاسخ این است اگر انسانها بهخاطر اندیشههای پیشینی دچار خطا میشود نباید کل مبانی را قطع کنیم؛ بلکه باید فرآیندها را برای غلط کمتر مهیا کنیم. ممکن نیست همه آن چیزهای متراکمی که در ذهن فقیه است را به ماشین بدهید.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | سوالات اساسی فلسفه فضای مجازی
🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضائیان؛ جایگاه حکمرانی فضای مجازی در فقه نظام
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید |تفاوت حکم بخاطر تفاوت اراده افراد در فضای واقعی و فضای مجازی!
🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضائیان؛ جایگاه حکمرانی فضای مجازی در فقه نظام
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🌱« #بسته_خبری 1⃣ »
🔸نشست "حکمرانی حِکمی فضای مجازی"
🎙استاد: حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه
♦️در گذشته دو مدل استعمار داشتیم، مدل اول حضور نظامی در کشورها بود. مدل دوم هم تربیت آدم هایی در دستگاه ها بود که در حکومت ها اثرگذار باشد. در حال حاضر هیچکدام از دو مدل اثرگذار نیست.
♦️امروز استعمار؛ استعمار نرم است؛ یک عده ای با هوش طبیعی خودشان مبانی ماتریالیسم، اومانیسم، سوبجکتویسم و سکولاریسم به میدان آمدند و هوش مصنوعی را خلق کردند تا هوش مصنوعی بتواند آدمها را تحت تأثیر خودش قرار دهد.
حتی NGOهایی (انجمنهای مردمی) در این کشورها شکل میگیرد، آدمهایی با هوش طبیعی هستند که با هوش مصنوعی تربیت شدهاند؛ شما میبینید اصطلاح «زن، زندگی، آزادی» را بالا میآورند و از آزادی، برهنگی را میخواهند.
♦️شرکت هایی که امروز دارند در فضای مجازی حکمرانی میکنند حتی هویت ملی هم ندارند. این شرکت ها آدمها را در مسیر فکریای که میخواهند، قرار میدهند. این، «حکمرانیِ سکولارِ فضای مجازی» است. البته حکمرانی مشارکتی هم هست؛ حکمرانی مشارکتیای که مردم عروسک خیمه شب بازی هستند.
🔺این نکات، به این معنا نیست که فضای مجازی هیچ ویژگی مثبتی ندارد، فضای مجازی ویژگی های مثبتی هم دارد اما محور این بحث حکمرانی است
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🌱« #بسته_خبری 2️⃣»
🔸نشست "حکمرانی حِکمی فضای مجازی"
🎙استاد: حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه
🔺حکمرانی فضای مجازی در عرض فرهنگ و اقتصاد نیست؛ بلکه در طول آنها است. مثلا علوم پایهی علم پزشکی چیست؟ ریاضی و زیست و... . آیا جایگاهی در این علم برای روح است؟ در علم جدید هیچ جایی برای معنویت نمیگذارند. هالیوود دهها فیلم برای علوم شناختی تولید میکند. علوم شناختی که مطرح میکنند هم چیزی بالاتر از نورونها و مادیات نیست.
🔺این فضای مجازی دینداران بیهویت و مادیگرا تربیت میکند. طبق امار از هشت میلیارد جمعیت جهان، هفت میلیارد نفر موحد هستند ولی اکثراً سکولار هستند و این حکمرانی فضای مجازی روز به روز بشر را به سمت انحطاط و بی دینی میبرد.
🔺همین فضای مجازی نیرو های انقلابی ما را منحرف کرده است.
⁉️حال راه حل چیست؟
یک ایده این است که بساط فضای مجازی را جمع کنیم.
ایده دیگر این است که ما چاره ای نداریم و گرفتار جبر فضای مجازی هستیم.
راه سومی هم هست که بیاییم از حکمرانی حکمی فضای مجازی استفاده کنیم.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🌱« #بسته_خبری 3️⃣»
🔸نشست "حکمرانی حِکمی فضای مجازی"
🎙استاد: حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه
🔺 منظور از حکمرانی حکمی فضای مجازی در مقابل غیرحکمی چیست؟
حکمرانی سکولار با هوش طبیعی سکولار، هوش مصنوعی میسازد. ما هم باید با راهکارهای حکمی هوش مصنوعی بسازیم، مبتنی بودن بر حکمت یعنی چه؟
حکمت یک مفهوم قرآنی است و معادلی در زبانهای دیگر ندارد. حکمت عبارت است از علم نافع مبتنی بر خرد ناب.
🔺مشکل حکمرانی فضای مجازی در دنیای مدرن این نیست که عقل معاش ندارد؛ مشکل غرب در فقدان معاد است؛ سکولاریسم.
🔺در این مبنا همه چیز در خدمت ثروت است؛ زن، آزادی و همه چیز در خدمت ثروت است. با هوش مصنوعی کاری میکنند که همه چیز به ماشین سپرده و مسخ میشود.
🔺اگر هوش مصنوعی حکمی ایجاد کردیم، دیگر نمیتوانیم از هیچ علمی استفاده کنیم جز این که حکمی باشد. وقتی داریم از روانشناسی در هوش مصنوعی صحبت میکنیم، باید نسبت آن با انسان حکیم را بدانیم. یعنی رسماً هر تئوری در علوم شناختی؛ فلسفه ذهن؛ عصب شناسی؛ روان شناسی باید در نسبت با حکمت معنا شود.
🔺ما چگونه فضای مجازی را به سمت حکمرانی حکمی ببریم؟
اگر حکمرانی فضای مجازی بخواهد به حکمت پیوند بخورد باید میان مردم و مسئولین گفتمان سازی کرد. بسیاری از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از جنگ شناختی خبر ندارند. حتی در برنامههای تلویزیون ما این را میبینیم. بدترین فیلمها را در شبکه نمایش پخش میکنند. اصلا چیزی به عنوان اهمیت دادن به عقلانیت انسان در نهادهای ما وجود ندارد.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🔰نشست «معرفت شناسی فضای سایبر» برگزار شد
🟠حجت الاسلام والمسلمین دکتر انبیایی در نشست «معرفت شناسی فضای سایبر» از سلسله نشستهای علمی پژوهشی «دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی» که به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد گفت: معضل پایگاههای خبری در فضای مجازی این است که رقابتی بین نهادهای خبر دهنده در ذات خبر وجود دارد، عنصر سرعت بسیار اهمیت دارد که تعارضی میان سرعت و صحت در اینجا پیش میآید، هفته نامه یک هفته فرصت دارد، روزنامه نیز حدود 12 ساعت فرصت دارد؛ اما در فضای مجازی سرعت بسیار زیاد میشود و عنصر دقت نیز کاهش مییابد؛ بنابراین معرفت بخشی در فضای حقیقی با معرفت بخشی در فضای مجازی متفاوت است.
➖جهت مطالعه گزارش خبری این نشست به سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی مراجعه فرمایید.
➡️ yun.ir/o5f435
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🌱« #بسته_خبری 1️⃣»
🔸نشست "نقش ذات انگاری و ابزار انگاری فضای مجازی در حکمرانی"
🎙استاد: آیت الله قائم مقامی
🔻قبل از بحث در مورد اینترنت در مورد غرب صحبت میکنم.
🔹راسل شخصیتی است که علی الظاهر ارتباطی با دین و خدا ندارد و بسیار اخلاق گراست.
اینکه خودش غربی است و تعلق خاطر به دنیای جدید و مدرن دارد، در ابتدای کتاب «تاریخ فلسفه غرب» مسئله مهمی را درمورد غرب بیان و اعتراف عجیبی میکند.
او تاریخ غرب را به سه دوره تقسیم میکند:
1- دوره روم و یونان
2- دوره حاکمیت کلیسا که حدود هزار سال طول کشید.
3- دوره مدرن که از قرن چهارده، پانزده آغاز شد.
🔹عامل نظم در دوره روم و یونان زور بود. در دوره دوم آنچه عامل نظم شد، کلیسا بود. غرب مدرن مجددا دارد به طرف زور میرود و این علامت نابودی و هرج مرج است. ایشان میپذیرد که علم مدرن عامل نظم نیست؛ چون این علم مدرن فقط فن است و دیگر علم نیست.
🔹دوران کلیسا دوران فکر بود و دوره سوم فاقد فکر است و فقط زور دارد و می خواهد با همان نظم ایجاد کند و این افق نابودیست. وضعیت غرب جوریست که انتهای دوران مدرن خودش دیگر فکر ندارد. ایشان میگوید که اگر قرار است ما بمانیم باید برویم سراغ فکر.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
📚مراسم رونمایی 12 اثر از آثار دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی به مناسبت هفته پژوهش
🔻با حضور ارزشمند :
🔹حضرت آیت الله محسن اراکی (عضو شواری عالی حوزه علمیه و مجلس خبرگان رهبری)
🔹دکتر ابوالحسن فیروزآبادی (دبیر شورای عالی و مدیر مرکز ملی فضای مجازی)
🕓 زمان پخش : چهارشنبه 23 آذرماه ساعت16
📲پخش از طریق کانال دفتر در ایتا و آپارات
https://www.aparat.com/oisc_majazi
https://eitaa.com/oisc_majazi
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🌱« #بسته_خبری 2️⃣»
🔸نشست "نقش ذات انگاری و ابزار انگاری فضای مجازی در حکمرانی"
🎙استاد: آیت الله قائم مقامی
🔺فضای مجازی یک پدیده کاملا تکنولوژیک است. این که فضای مجازی چیست به حصر عقلی، سه وجه دارد. تکنولوژی با حق و باطل چه نسبتی دارد؟
1- دیدگاه اول این است که نسبت به حق و باطل بینظر است.
2- نظر دیگر این است که این فقط ابزار نیست و سنخیت با فرهنگ غرب دارد.
3- دیدگاه سومی عکس این دیدگاه وجود دارد و متعقد است رسانه ذاتی دارد ولی ذاتش فرهنگ غرب نیست
🔺دیدگاه اول برای ما قابل استفاده نیست. ما نمیتوانیم دیدگاه اول را بپذیریم ونوعاً جذب دومی میشویم.
برای دیدگاه دوم مؤیداتی هست؛ مثلا اینکه غربیها بسیار استادانهتر از ابزار تکنولوژی که در فرهنگ ما وارد شده است استفاده میکنند. یا اینکه خیلی ماهرانه از طریق رسانه سینما استفاده میکنند و حرف خود را منتقل میکنند. از مؤیدات دیگر اینکه رسانه در خدمت باطل است این است که دیدیم در بلوای اخیر، رسانه چه نقشی ایفا کرد و چه هیاهویی درست کرد.
🔺بنده به نظر سوم اعتقاد دارم. بنابر شناختی که از غرب دارم اعتقادم این است که ذات فضای مجازی گونه ای است که متناسب با حق است و باطل به صورت عرضی از آن استفاده میکند.
در اینجا بحث حکمرانی و مدیریت مطرح میشود.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi