📝 #رای_نوشت/ خشونت آنلاین علیه زنان فعال در سیاست و انتخابات
✅ فعالیتهای آنلاین با استفاده از رسانههای اجتماعی برای تسهیل مشارکت زنان در سیاست و جنبشهای سیاسی بهطور فزایندهای در حال گسترش است. بدون چنین بسترهای تعاملی آنلاین، تحقق برابری نمایندگان از نظر جنسیتی دشوار خواهد بود. با وجود این، موانع بیشماری برای زنان در سیاست از سوگیری رسانهای، آزار و اذیت آنلاین و اطلاعات غلط جنسیتی وجود دارد که خاستگاه آنها همین رسانههای اجتماعی هستند.
📌 تهیه شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
💡 مشروح یادداشت:
🌐 yun.ir/8r2n6g
#انتخابات1400 #رأی
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
#معرفی_کتاب
💠عنوان کتاب:
مسلمانان سایبری: اطلس رسانه های دیجیتال اسلامی در عصر اینترنت
Cyber Muslims: Mapping Islamic Digital Media in the Internet Age
✍️ نویسنده: رابرت روزنال
🗒 تعداد صفحات: 304
🔹در این اثر مطالعات موردی مفصلی درخصوص فعالیتهای گروههای مختلف مسلمانان از جمله: مسلمانان آمریکایی، آفریقایی تبار، روحانیون مذهبی، عرفای صوفیه، افراد مشهور و فعالان عرصه فضای مجازی انجام شده است.
🔸این مطالعه فضای وسیع فرهنگی و جغرافیایی از جمله اندونزی، ایران، خاورمیانه و ایالات متحده را در برگرفته است.
🔹پژوهشگر طیف گستردهای از فناوریهای چندرسانهای دیجیتال را به عنوان محور اصلی ارزیابی خود قرار داده است که شامل وب سایت ها، پادکستها، صفحات توییتر، فیس بوک، اینستاگرام، کانالهای YouTube ، مجلات آنلاین و انجمن های گفتگو و برنامه های مذهبی می شود.
این کتاب در ماه مِی 2022 (اردیبهشت 1401) چاپ خواهد شد.
🌐 تهیه شده در واحد بینالملل
#مسلمانان_سایبری #فضای_مجازی
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
📘 گزارش عصر فضای مجازی 61 با عنوان «اطلاعات نادرست، اطلاعات کاذب و پروپاگاندای برخط» منتشر شد.
✅ مقاله «اطلاعات نادرست، اطلاعات کاذب و پروپاگاندای برخط» نوشته اندرو ام. گِس، استاد سیاست و امور عمومی دانشگاه پرینستون و بنجامین ا. لیونز استاد ارتباطات دانشگاه یوتا است که در سال ۲۰۲۰ در کتاب «رسانههای اجتماعی و مردمسالاری» توسط انتشارات دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده است. در این مقاله اطلاعات نادرست و تمایز آنها با دیگر مفاهیم مرتبط مانند اطلاعات کاذب و اخبار جعلی به بحث گذاشته میشود.
📌تهیه شده در گروه مطالعات بنیادین پژوهشگاه فضای مجازی
💡دریافت گزارش:
yun.ir/jq00z7
💡دسترسی به کتابخانه تخصصی:
b2n.ir/767231
#اخبار_جعلی #فیک_نیوز
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
📚 استفاده اشتراکی از دوره های آموزش مجازی
#فقه_فضای_مجازی
💠 سؤال: برخی مجموعه ها، دوره های آموزشی خود را ضبط کرده و به افراد می فروشند و از #فروش_اشتراکی خودداری می کنند، آیا جايز است پول هایمان را به یک نفر بدهیم تا آن را تهیه کرده و به ما هدیه دهد؟
✅ جواب: در هر حال خریدار یک نفر است و اگر فروشنده شرط کند که فقط خریدار حق استفاده از #دوره_آموزشی را دارد یا معامله مبنی بر این شرط واقع شود، ارائه به دیگران ـ بدون رضایت فروشنده ـ جایز نیست (البته استفاده بدون رضایت صاحب آن نیز گرچه بدون شرط باشد محل اشکال است).
منبع: Leader.ir
#مالکیت_معنوی #حق_کپی_رایت
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
🔵 گفتگوی اختصاصی با دکتر گری بونت پژوهشگر بین المللی مطالعات اسلامی فضای مجازی
✅ پژوهشگاه فضای مجازی، طی گفتوگویی اختصاصی با دکتر گری بونت، پژوهشگر بین المللی مطالعات اسلامی فضای مجازی، به طرح پرسشهایی در حوزه اسلام و فضای مجازی پرداخته است.
📌 تهیه شده در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
💡 مشروح گفتگو:
🌐 yun.ir/2p9ug4
#مصاحبه #بین_الملل #معرفی_پژوهشگر #پژوهش
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
#رهنمود
هزاران توپخانه -توپخانهی دروغپردازی، توپخانهی بزرگنمایی مشکلات- به سمت این ملّت از راههایی که امروز وجود دارد و دیروز وجود نداشت، مشغول شلّیکند. ما در مورد #فضای_مجازی این را میگوییم ؛ میگوییم مواظب شلّیک توپخانهی دشمن باشید در این فضا؛ حواستان باشد. از این فضا، دشمن علیه هویّت شما، موجودیّت شما، نظام شما، انقلاب شما استفاده نکند. آمارهای بیپایه میدهند، دروغ میگویند، نسبت دروغ میدهند، چهرههای مورد قبول مردم را -که باید مردم به اینها اعتقاد داشته باشند- تخریب میکنند، موفّقیّتهای انقلاب را کتمان میکنند، دروغانگاری میکنند؛ ناموفّقیّتها را، ضعفها را، کاستیها را اگر یکی است هزار تا جلوه میدهند، اگر یکجا است به همهجا تعمیم میدهند؛ کارهای دشمن اینها است دیگر؛ اینها کارهای دشمن است؛ برای چه؟ برای اینکه راز پیروزی انقلاب اسلامی را دشمن فهمیده؛ رازش اعتقاد مردم و ایمان مردم است؛ میخواهد این ایمان را از بین ببرد...اینکه مردم را ناامید کنند، مردم را بدبین کنند، اعتماد به نفس مردم را بگیرند، آینده را تاریک نشان بدهند، کاری است که امروز دشمن دارد میکند.
۱۳۹۶/۱۰/۰۶
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی
#انتخابات1400 #امیدآفرینی #سیاه_نمایی #اخلاق_مجازی
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
#معرفی_کتاب
💠عنوان کتاب:
الألعاب الإلكترونية رؤیة شرعیة
بازیهای الکترونیکی از منظر فقهی
✍️ نویسنده: نورالدین مختار الخادمی
🗒 تعداد صفحات: 40
🔹نویسنده پس از بیان توضیحاتی اجمالی در مورد بازیهای الکترونیکی، حکم عمومی شرعی آنها را «اباحه» معرفی میکند؛ چراکه هنوز خدشهای به سلامت اخلاق و عقیده وارد نساخته است؛ اما پس از تداخل آنها با آثار منفی و مثبت، این حکم به احکام دیگر همچون حرمت، وجوب کراهت و استحباب تغییر میکند.
🔸پژوهشگر ادله حرمت را مخالفتهای شرعی از منظر توهین به مقدسات و ارزشهای اخلاقی، حفظ نفس، حفظ عقل، حفظ مال و اختلال در نظام خانواده و اجتماع میداند. جواز استفاده از بازیهای الکترونیکی که فاقد مخالفت شرعی میباشند نیز بر اساس اباحه، استحباب و وجوب است.
♦️ایشان در پایان تأکید می کند که باید جایگزینی را برای بازیهای الکترونیکی با رعایت چارچوبهای اسلامی و با هدف رشد داخلی و خودکفایی تولید کرد؛ چراکه بیشتر این بازیها در کشورهای غیر مسلمان تولید شده و چالشی فکری و تمدنی را برای مسلمانان بوجود میآورد.
این کتاب در سال 2014 (1393) منتشر شده است.
🌐 تهیه شده در واحد بینالملل
#بازیهای_رایانهای #فقه
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
🔵 #رای_نوشت/ الگوریتمهای هوش مصنوعی در قطبیسازی فضای سیاسی چه نقشی دارند؟
🔴 قطبیسازی فضای سیاسی، کارکردهای متفاوتی دارد، اما یکی از کارکردهای مهم آن، که در طول انتخابات نیز بسیار تاثیرگذار است، قرار دادن مردم و نخبگان سیاسی در دو گروه مجزا و حذف گروههای میانه-رو یا مستقلی است که خارج از دوقطب تشکیل شدهاند. بطور کلی قطبیسازی دیدگاهها و نگرشهای غالبا افراطی است که نهادها و رهبران سیاسی به آن دامن میزنند که عمدتا در نظامهای فکری مانند دو جریان فکری اصلاح طلب و اصولگرا در ایران و یا احزاب سیاسی مانند دموکرات و جمهوری خواه در ایالات متحده رخ میدهد.
📌 تهیه شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
💡 مشروح گزارش:
yun.ir/v6dqm8
#انتخابات1400
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
🔵 #رای_نوشت/ تبلیغات انتخاباتی در شبکههای اجتماعی؛ تجربه ایالاتمتحده آمریکا
✅ تبلیغات سیاسی نوعی تبلیغ انتخاباتی است که به نامزدها اجازه میدهد پیام خود را به شکل مستقیم به رأیدهندگان برسانند و از این طریق بر گفتمان سیاسی انتخاباتی حاکم بر جامعه تایر بگذراند. از طریق تبلیغ بر بستر انواع مختلف رسانه، نامزدها افرادی را بهسوی خود جذب میکنند که در غیر این صورت ممکن بود توجهی به رویداد انتخابات نداشته باشند و یا تصمیم به حمایت از نامزد دیگری را داشته باشند. نامزدهای انتخاباتی همچنین از این مسیر، مهمترین نقطه نظرات خود را برجسته، برنامههای کاری خود را تشریح و به رقبای خود انتقاد میکنند.
📌 تهیه شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
💡 مشروح یادداشت:
yun.ir/j35eg8
#انتخابات1400
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
📘 گزارش عصر فضای مجازی 70 با عنوان «مقایسه تنظیمگری رسانهها در آمریکا و اروپا» منتشر شد.
✅ مقاله «مقایسه تنظیمگری رسانهها در آمریکا و اروپا» نوشته فرانسیس فوکویاما، مدیر مرکز مردمسالاری، توسعه و حاکمیت قانون در دانشگاه استنفورد و اندرو گروتو، مدیر برنامه ژئوپولیتیک، فناوری و حکمرانی در مرکز سیاستگذاری سایبری استنفورد است که در سال ۲۰۲۰ در کتاب «رسانههای اجتماعی و مردمسالاری» چاپ انتشارات دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده است. این مقاله روی این که چگونه کشورهای مختلف رسانههای شاخص سنتی را تنظیمگری میکنند متمرکز میشود و از این رهگذر به این مطلب میپردازد که کشورها چگونه میتوانند اینترنت و رسانههای جمعی را تنظیمگری کنند.
📌تهیه شده در گروه مطالعات بنیادین پژوهشگاه فضای مجازی
💡دریافت گزارش:
yun.ir/acpy2g
💡دسترسی به کتابخانه تخصصی:
b2n.ir/767231
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
💠 بیست و پنجمین نشست علمی
🔹با موضوع:
«جنگ شناختی و فضای مجازی»
🔹 با ارائه:
حجتالاسلام دکتر محسن انبیائی
🔺دکترای فلسفه دین و عضو شورای فکری دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی
📆 زمان: 31 خرداد ماه (دوشنبه)
🕰 ساعت: 10 تا 13
🌐 نشست به صورت حضوری بارعایت پروتکل های بهداشتی و مجازی و از طریق لینک زیر برگزار میشود:
www.b2n.ir/310812
📲 کسب اطلاعات بیشتر و درخواست حضور:
شناسه @oisc_amuzesh در پیامرسان ایتا
#نشست_علمی #جنگ_شناختی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
#معرفی_کتاب
💠عنوان کتاب:
التواصل الاجتماعی الاکترونی من منظور فقهی
(ارتباط اجتماعی ـ الکترونیکی از دیدگاه فقهی)
✍️ نویسنده: نوف بنت محمد المسما
🗒 تعداد صفحات: 407
🔹این کتاب در قالب یک مقدمه و سه فصل نگاشته شده است:
(1) ارتباط اجتماعی الکترونیک؛
(2) ضوابط فقهی ارتباط اجتماعی الکترونیک؛
(3) اثر مترتب بر کاربر وسایل در ارتباط اجتماعی الکترونیک.
🔸پژوهشگر در فصل دوم به برخی از ضوابط شرعی استفاده از شبکههای اجتماعی می پردازد که عبارتنداز:
(1) استفاده خانم متأهل از این شبکهها با اجازه شوهر، و فرزندان با اجازه والدین انجام گیرد.
(2) فرستنده پیام باید مسئولیتِ آنچه را ارسال میکند، بپذیرد و پیش از انتشار و ارسال یک موضوع از صحتش اطمینان حاصل نماید.
(3) گیرنده پیام باید درباره صحت موضوع ارسالی تحقیق کند و از مطالب مفید پیروی نماید و مسئولیتش را بپذیرد.
(4) استفاده از وسیله الکترونیکی جایز و نیّتش خیر باشد و محتوای وسایل، مخالف روایات صحیح و عقل سلیم نباشد.
♦️قاعده «تحمل ضرر خاص برای دفع ضرر عام» قاعده مهمی در شریعت است که در بسیاری از مسائل مرتبط با استفاده نادرست از برنامههای ارتباط الکترونیک جاری میشود. به مقتضای این قاعده، حکومت میتواند صفحات افرادی را که باعث فساد میشوند، برای دفع ضرر عمومی مسدود کند.
🌐 تهیه شده در واحد بینالملل
#شبکههای_اجتماعی #فقه
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi