#رهنمود
هزاران توپخانه -توپخانهی دروغپردازی، توپخانهی بزرگنمایی مشکلات- به سمت این ملّت از راههایی که امروز وجود دارد و دیروز وجود نداشت، مشغول شلّیکند. ما در مورد #فضای_مجازی این را میگوییم ؛ میگوییم مواظب شلّیک توپخانهی دشمن باشید در این فضا؛ حواستان باشد. از این فضا، دشمن علیه هویّت شما، موجودیّت شما، نظام شما، انقلاب شما استفاده نکند. آمارهای بیپایه میدهند، دروغ میگویند، نسبت دروغ میدهند، چهرههای مورد قبول مردم را -که باید مردم به اینها اعتقاد داشته باشند- تخریب میکنند، موفّقیّتهای انقلاب را کتمان میکنند، دروغانگاری میکنند؛ ناموفّقیّتها را، ضعفها را، کاستیها را اگر یکی است هزار تا جلوه میدهند، اگر یکجا است به همهجا تعمیم میدهند؛ کارهای دشمن اینها است دیگر؛ اینها کارهای دشمن است؛ برای چه؟ برای اینکه راز پیروزی انقلاب اسلامی را دشمن فهمیده؛ رازش اعتقاد مردم و ایمان مردم است؛ میخواهد این ایمان را از بین ببرد...اینکه مردم را ناامید کنند، مردم را بدبین کنند، اعتماد به نفس مردم را بگیرند، آینده را تاریک نشان بدهند، کاری است که امروز دشمن دارد میکند.
۱۳۹۶/۱۰/۰۶
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی
#انتخابات1400 #امیدآفرینی #سیاه_نمایی #اخلاق_مجازی
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
#معرفی_کتاب
💠عنوان کتاب:
الألعاب الإلكترونية رؤیة شرعیة
بازیهای الکترونیکی از منظر فقهی
✍️ نویسنده: نورالدین مختار الخادمی
🗒 تعداد صفحات: 40
🔹نویسنده پس از بیان توضیحاتی اجمالی در مورد بازیهای الکترونیکی، حکم عمومی شرعی آنها را «اباحه» معرفی میکند؛ چراکه هنوز خدشهای به سلامت اخلاق و عقیده وارد نساخته است؛ اما پس از تداخل آنها با آثار منفی و مثبت، این حکم به احکام دیگر همچون حرمت، وجوب کراهت و استحباب تغییر میکند.
🔸پژوهشگر ادله حرمت را مخالفتهای شرعی از منظر توهین به مقدسات و ارزشهای اخلاقی، حفظ نفس، حفظ عقل، حفظ مال و اختلال در نظام خانواده و اجتماع میداند. جواز استفاده از بازیهای الکترونیکی که فاقد مخالفت شرعی میباشند نیز بر اساس اباحه، استحباب و وجوب است.
♦️ایشان در پایان تأکید می کند که باید جایگزینی را برای بازیهای الکترونیکی با رعایت چارچوبهای اسلامی و با هدف رشد داخلی و خودکفایی تولید کرد؛ چراکه بیشتر این بازیها در کشورهای غیر مسلمان تولید شده و چالشی فکری و تمدنی را برای مسلمانان بوجود میآورد.
این کتاب در سال 2014 (1393) منتشر شده است.
🌐 تهیه شده در واحد بینالملل
#بازیهای_رایانهای #فقه
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
🔵 #رای_نوشت/ الگوریتمهای هوش مصنوعی در قطبیسازی فضای سیاسی چه نقشی دارند؟
🔴 قطبیسازی فضای سیاسی، کارکردهای متفاوتی دارد، اما یکی از کارکردهای مهم آن، که در طول انتخابات نیز بسیار تاثیرگذار است، قرار دادن مردم و نخبگان سیاسی در دو گروه مجزا و حذف گروههای میانه-رو یا مستقلی است که خارج از دوقطب تشکیل شدهاند. بطور کلی قطبیسازی دیدگاهها و نگرشهای غالبا افراطی است که نهادها و رهبران سیاسی به آن دامن میزنند که عمدتا در نظامهای فکری مانند دو جریان فکری اصلاح طلب و اصولگرا در ایران و یا احزاب سیاسی مانند دموکرات و جمهوری خواه در ایالات متحده رخ میدهد.
📌 تهیه شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
💡 مشروح گزارش:
yun.ir/v6dqm8
#انتخابات1400
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
🔵 #رای_نوشت/ تبلیغات انتخاباتی در شبکههای اجتماعی؛ تجربه ایالاتمتحده آمریکا
✅ تبلیغات سیاسی نوعی تبلیغ انتخاباتی است که به نامزدها اجازه میدهد پیام خود را به شکل مستقیم به رأیدهندگان برسانند و از این طریق بر گفتمان سیاسی انتخاباتی حاکم بر جامعه تایر بگذراند. از طریق تبلیغ بر بستر انواع مختلف رسانه، نامزدها افرادی را بهسوی خود جذب میکنند که در غیر این صورت ممکن بود توجهی به رویداد انتخابات نداشته باشند و یا تصمیم به حمایت از نامزد دیگری را داشته باشند. نامزدهای انتخاباتی همچنین از این مسیر، مهمترین نقطه نظرات خود را برجسته، برنامههای کاری خود را تشریح و به رقبای خود انتقاد میکنند.
📌 تهیه شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
💡 مشروح یادداشت:
yun.ir/j35eg8
#انتخابات1400
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
📘 گزارش عصر فضای مجازی 70 با عنوان «مقایسه تنظیمگری رسانهها در آمریکا و اروپا» منتشر شد.
✅ مقاله «مقایسه تنظیمگری رسانهها در آمریکا و اروپا» نوشته فرانسیس فوکویاما، مدیر مرکز مردمسالاری، توسعه و حاکمیت قانون در دانشگاه استنفورد و اندرو گروتو، مدیر برنامه ژئوپولیتیک، فناوری و حکمرانی در مرکز سیاستگذاری سایبری استنفورد است که در سال ۲۰۲۰ در کتاب «رسانههای اجتماعی و مردمسالاری» چاپ انتشارات دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده است. این مقاله روی این که چگونه کشورهای مختلف رسانههای شاخص سنتی را تنظیمگری میکنند متمرکز میشود و از این رهگذر به این مطلب میپردازد که کشورها چگونه میتوانند اینترنت و رسانههای جمعی را تنظیمگری کنند.
📌تهیه شده در گروه مطالعات بنیادین پژوهشگاه فضای مجازی
💡دریافت گزارش:
yun.ir/acpy2g
💡دسترسی به کتابخانه تخصصی:
b2n.ir/767231
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
💠 بیست و پنجمین نشست علمی
🔹با موضوع:
«جنگ شناختی و فضای مجازی»
🔹 با ارائه:
حجتالاسلام دکتر محسن انبیائی
🔺دکترای فلسفه دین و عضو شورای فکری دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی
📆 زمان: 31 خرداد ماه (دوشنبه)
🕰 ساعت: 10 تا 13
🌐 نشست به صورت حضوری بارعایت پروتکل های بهداشتی و مجازی و از طریق لینک زیر برگزار میشود:
www.b2n.ir/310812
📲 کسب اطلاعات بیشتر و درخواست حضور:
شناسه @oisc_amuzesh در پیامرسان ایتا
#نشست_علمی #جنگ_شناختی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
#معرفی_کتاب
💠عنوان کتاب:
التواصل الاجتماعی الاکترونی من منظور فقهی
(ارتباط اجتماعی ـ الکترونیکی از دیدگاه فقهی)
✍️ نویسنده: نوف بنت محمد المسما
🗒 تعداد صفحات: 407
🔹این کتاب در قالب یک مقدمه و سه فصل نگاشته شده است:
(1) ارتباط اجتماعی الکترونیک؛
(2) ضوابط فقهی ارتباط اجتماعی الکترونیک؛
(3) اثر مترتب بر کاربر وسایل در ارتباط اجتماعی الکترونیک.
🔸پژوهشگر در فصل دوم به برخی از ضوابط شرعی استفاده از شبکههای اجتماعی می پردازد که عبارتنداز:
(1) استفاده خانم متأهل از این شبکهها با اجازه شوهر، و فرزندان با اجازه والدین انجام گیرد.
(2) فرستنده پیام باید مسئولیتِ آنچه را ارسال میکند، بپذیرد و پیش از انتشار و ارسال یک موضوع از صحتش اطمینان حاصل نماید.
(3) گیرنده پیام باید درباره صحت موضوع ارسالی تحقیق کند و از مطالب مفید پیروی نماید و مسئولیتش را بپذیرد.
(4) استفاده از وسیله الکترونیکی جایز و نیّتش خیر باشد و محتوای وسایل، مخالف روایات صحیح و عقل سلیم نباشد.
♦️قاعده «تحمل ضرر خاص برای دفع ضرر عام» قاعده مهمی در شریعت است که در بسیاری از مسائل مرتبط با استفاده نادرست از برنامههای ارتباط الکترونیک جاری میشود. به مقتضای این قاعده، حکومت میتواند صفحات افرادی را که باعث فساد میشوند، برای دفع ضرر عمومی مسدود کند.
🌐 تهیه شده در واحد بینالملل
#شبکههای_اجتماعی #فقه
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
#اینفوگرافی
✅ آیا شما در اتاقک پژواک هستید؟
💡 تهیه شده در گروه مطالعات بنیادین پژوهشگاه فضای مجازی
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
💠 بیست و پنجمین نشست علمی 🔹با موضوع: «جنگ شناختی و فضای مجازی» 🔹 با ارائه: حجتالاسل
این نشست هم اکنون در حال برگزاری است...
🌐 لینک ورود:
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=8599
#نشست_علمی
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
#معرفی_کتاب
💠عنوان کتاب:
Islam Dot Com: Contemporary Islamic Discourses in Cyberspace
(اسلام دات کام؛ گفتمانهای اسلامی معاصر در فضای مجازی)
✍️ نویسندگان: Mohammed el-Nawawy & Sahar Khamis
🗒 تعداد صفحات: 263
🔹هدف نویسندگان از نگارش این اثر، معرفی چهره واقعی و کاملی از اسلام برای جوانان است. آنها معتقدند این کتاب یک منبع ارزشمند برای تحلیل و پیش بینی جریانهای معاصر و آینده اندیشه اسلامی میباشد و خاطر نشان میکنند که داشتن تحصیلات عالی دانشگاهی هر دو نویسنده در آمریکا و اطلاع از فرهنگ غربی و اسلامی میتواند به ارائه بهتری از اسلام کمک کند و مدعی شدهاند که اجازه نمیدهند ذهنیتهای آنها در قضاوت و تحلیل این گفتمانها خدشه ای بوجود بیاورد.
🔸مطالب اصلی که در شش فصل این کتاب مطرح میشود از قرار زیر میباشد.
سه فصل اول به ارائه پیشینه تئوریک، مفهومی و تاریخی لازم برای خواننده اختصاص دارد که برای درک جوهره گفتمانهای معاصر در فضای مجازی اسلامی بسیار لازم است.
فصل های چهار و پنج به ارائه نتایج حاصل از تحلیل متنی گفتمانهای جاری در انجمنهای بحث در سه وب سایت اسلامی مورد مطالعه اختصاص یافته است.
🌐 تهیه شده در واحد بینالملل
#اسلام #فضای_مجازی
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
🏳 السلام عليك یا اباالحسن یا علی بن موسی الرضا المرتضي
💐 ولادت با سعادت پاره تن رسول خدا صلی الله علیه و آله، امام رئوف، عالم آل محمد حضرت علی بن موسی الرضا علیهما السلام مبارک باد.
#مناسبتی
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
#معرفی_کتاب
💠عنوان کتاب:
الضوابط الشرعية في استخدام مواقع التواصل والألعاب الإلكترونية
قوانین شرعی استفاده از شبکههای اجتماعی و بازیهای الکترونیکی
✍️ نویسنده: طه احمد الزیدی
🗒 تعداد صفحات: 166
🔹نگارنده در بخش نخست، قوانین شرعی تعامل با شبکههای اجتماعی را مطرح کرده و ضوابطی همچون تفکر، در محضر خداوند بودن، اخلاص نیت، پایبند بودن به مسائل شرعی و ارزشهای اسلامی، قدر دانستن نعمت وقت، تلاش برای انجام طاعات و عبادات و اطمینان از صحت اطلاعات قبل از انتشار آنها بر اساس آیات قرآن کریم و روایات ذکر مینماید.
🔸این اثر در رابطه با قوانین شرعی در بازیهای الکترونیکی دائر بین ارزشها و خانواده است. نگارنده کوشیده است تا اهداف دین را در پنج مورد از ضروریات، اعم از حفظ دین، حفظ نفس، حفظ عقل، حفظ آبرو، نسل و حفظ مال ذکر کرده و برای هر کدام از آنها، آیاتی از قرآن را بیاورد.
🔹نویسنده حکم شرعی بازیهای الکترونیکی را «اباحه» اعلام میکند؛ با این قید که موجب فعل حرام یا ترک واجبی نگردد. در ادامه در خصوص مسئولیت خانواده در قبال تعامل آنان با فرزندان در رابطه با بازیهای الکترونیکی مطالبی را مستند به آیاتی از قرآن کریم بین میدارد.
🌐 تهیه شده در واحد بینالملل
#بازیهای_رایانهای #شبکههای_اجتماعی #فقه
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi