آیت الله سید محمد قائم مقامی.pdf
266.5K
#گزارش_خبری
🔻بزرگداشت مرحوم نادر طالب زاده
🎙سخنران: آیت الله سید محمد قائم مقامی
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
💢#فعالیتهای_برتر_مسلمانان_در_فضای_مجازی
6️⃣ کتابخانه مجازی الورّاق
(بخش دوم)
🌐 این سایت دربردارنده متونی از میراث فرهنگ عربی و نیز اسنادی شنیداری است؛ چنانکه کاربر می تواند به نسخه خوبی از فرهنگ لسان العرب نوشته ابن منظور دست یابد.
📚الوراق همچنین دارای بانک اطلاعاتی ناشران، نویسندگان و محققان نیز هست که کمک شایانی به کاربران میکند.
📍سایت الوراق تا کنون توانسته است به جایزه بهترین محتوا در نشست جامعه اطلاعاتی در سال 2005 و نیز جایزه بهترین محتوای فرهنگی در امارات در همان سال دست یابد.
🔹ماهانه بیش از شش هزار نفر به عضویت الوراق در می آیند که بصورت رایگان این امر صورت می پذیرد.
👌این پایگاه اینترنتی در مقایسه با گیگا پدیا از کتاب های قدیمیتری برخوردار است، علتش اینست که گیگاپدیا کاربر محور است و این کاربران هستند که کتاب ها را بارگزاری می کنند بدون در نظر گرفتن حقوق معنوی و حق کپی رایت نویسندگان، درحالی که در الوراق با حفظ حقوق مولفین کتاب ها توسط مسئولین سایت بارگزاری می شوند.
✍️ حوزه های فعالیتی الوراق عبارتنداز: ادبیات عرب، تاریخ، تاریخ علم، علوم اسلامی و حوزه هایی که با ادبیات کلاسیک در ارتباط هستند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#کتابخانه_مجازی #فضای_مجازی #اسلام
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
1️⃣گزیده جلسه ۱ از
سلسلهجلسات #فضای_مجازی_و_تمدن_نوین_اسلامی
❇️ فلسفه فضای مجازی
🔺دو نوع رویکرد به فلسفه فضای مجازی وجود دارد:
1️⃣ مطالعه عقلانی و برهانی هستیشناسی فضای مجازی: آنچه در فلسفه اسلامی انجام میگیرد، برای پدیده فضای مجازی انجام شود و از منظر هستیشناسانه مورد مطالعه قرار گیرد و بهتبع آن، از منظر معرفتشناسی مطالعه گردد.
2️⃣ مطالعه بروننگر و عقلانی درباره ماهیت، احوال، احکام و نسبتمندیهای فضای مجازی: در اینجا دو اصل بروننگری درمقابل دروننگری، و عقلانی و استدلالی دربرابر روش تجربی و تفصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است. آنچه در این جلسات پیگیری میشود، با رویکرد دوم است؛ یعنی برگرفته از تعریفی از فلسفههای مضاف است که در مراکز علمی رواج یافته و از منظر بروننگرانه است.
🔺کلیدیترین پرسش در فلسفه فضای مجازی؛
ماهیت و چیستی فضای مجازی
فضای مجازی، محیط عظیم اجتماعی است که مبتنی بر رایانه و شبکه اینترنت طراحی شده است.
اینترنت، یک شبکه مادر جهانی است متشکّل از شبکههای بههمپیوسته که انواع خدمات ارتباطاتی را براساس دستورالعملهای مشخص و استاندارد در اختیار قرار میدهد.
شبکه مادر است؛ چون در این شبکه عظیم انواع شبکههای تخصصی، مانند شبکههای عمومی، خصوصی، دولتی، دانشگاهی، تجاری و... با دامنههای محلی یا جهانی وجود دارد.
شبکه اینترنت یا ازطریق کابل، رایانهها را به یکدیگر متصل میکند یا بدون استفاده از کابل و بیسیم. فنّاوریهای مرتبط با اینترنت در حال نوبهنو شدن هستند و یکنواخت باقی نماندهاند.
فضای مجازی یک فضای عظیم و تقریباً نامحدود است برای تعامل غیرفیزیکی، بدون نیاز به برخورداری از هویت واقعی و با آزادی نسبتاً کامل.
تقریباً نامحدود است؛ چون فضای مجازی، فضایی مادی و فیزیکی است و نامحدود در فضای فیزیکی، با نامحدود در فضای متافیزیکی متفاوت است و نباید میان این دو خلط کنیم.
آزادی را، آزادی نسبتاً کامل بیان میکنیم.
⭕️ در فضای مجازی، نقطه کانونی ارتباط و تعامل غیرفیزیکی است؛ یعنی انسان میتواند با هرکس، اعم از شخص حقیقی و حقوقی، در هر زمان و هر مکان بهصورت زنده و برخط، تعامل داشته باشد، بدون اینکه جسم او در آن حضور داشته باشد. دقت شود که این موضوع با اینکه فضای مجازی را در پارادایم فیزیک تعریف کنیم و برای آن شأن متافیزیکی قایل نباشیم، منافات ندارد. اما در بعد ملاقات و ارتباط، جسم فرد هیچ حضوری در زمان و مکان نداشته باشد، به شکل فراجسمی در هر لحظه که اراده کند، با هر مکانی ارتباط برقرار یا خدماتی ارائه یا دریافت میکند.
✔️ برای دیدن فیلم کامل جلسه اول اینجا را کلیک کنید.
🔸 تهیه شده در #واحد_آموزش
🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
2️⃣گزیده جلسه ۱ از
سلسلهجلسات
#فضای_مجازی_و_تمدن_نوین_اسلامی
🔺تفاوت دیگر فضای مجازی و غیرمجازی این است که این ارتباط بدون نیاز به هویتمندی صورت میگیرد؛ یعنی افشای هویت واقعی، یک اصل نیست.
عدمافشای هویت و نیز دستورالعملهایی که در این فضا وجود دارد، سطح بالایی از آزادی را در ارتباطات فضای مجازی پدید آورده است؛ اما این آزادی، نسبی است و در برخی موارد بیشتر و برخی موارد کمتر است و حتی میتوان در برخی موارد شاهد سلب آزادی بود.
🔺فضای مجازی، درجه بالاتری از ارتباط متنی و کلامی دارد.
🔺در این دنیای شبیهسازیشده قادرند با مدلهای گرافیکیِ مبتنی بر متن، دوبعدی یا سهبعدی به نام «آواتار» با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ در حدی که بتوانند با هم زندگی کنند.
🔺فضای مجازی دنیای شبیهسازیشده به تقلید از دنیای فیزیکی است، اما از نوع سفارشی. در دنیای غیرمجازی برخی حوادث را نمیتوانیم پیشبینی کنیم و آنها را بهنحو مطلوب خود پیش ببریم، اما در فضای مجازی هر آنچه اتفاق میافتد، با اراده طراح آن است و طبیعی است اتفاقات حسب سفارش و انتظار در آن رقم میخورد؛ مانند یک بازی خیالی.
🔺در این فضا ناممکنهای دنیای غیرمجازی میتوانند ممکن شوند. همچنین، ممکن است هنجارهای اجتماعی وجود نداشته باشد یا متفاوت باشد.
🔺این شبیهسازی، از فنّاوریهای موجود در بازیهای رایانهایِ مبتنی بر گرافیک و انیمیشن به شکل گسترده استفاده میکند؛ لذا فضای مجازی بسیار سریع از متن به تصویر، و از تصاویر دوبُعدی به سمت تصاویر سهبعدی در حال حرکت است. اغراق نیست اگر بگوییم بیش از شصت درصد از حجم آنچه در این فضا تبادل میشود، برپایه تصویر است.
🔺چرا آواتار؟ زیرا در این دنیای سهبعدیِ شبیهسازیشده و بازیگونه، افراد میتوانند چهره خود یا شخصیت موردعلاقهشان را روی هویتهای مجازی قرار دهند و به نوعی با آنها همزیستی داشته باشند یا با آنها همزادپنداری داشته باشند.
🔺هر آنچه در فضای مجازی رخ میدهد، زاییده ذهن بشر است.
هوش مصنوعی میتواند رفتار مشابه رفتارهای هوشمند انسانی داشته باشد و فرایندهای تفکری و شیوههای استدلالی انسانی را به صورت تجربی ـ و نه عقل کلی ـ شبیهسازی کند؛ همچنین توانایی یادگیری دارد.
🔺هرآنچه در فضای مجازی رخ میدهد، هم جنبه صددرصد فیزیکی دارد و متافیزیک نیست. درواقع فضای مجازی، ترکیبی از فنّاوریهای سخت و نرم است.
🔺مجاز، نقطه مقابل حقیقت (صدق خارجی) است، نه نقطه مقابل فیزیک؛ همچنین، نقطه مقابل واقعیت هم نیست. در فضای مجازی همهچیز براساس قاعده حرکت و قانون زمان و مکان روی میدهد که در این دنیا با آن زیست میکنیم و مانند عالم مجرد نیست.
✔️ برای دیدن فیلم کامل جلسه اول، اینجا را کلیک کنید.
🔸 تهیه شده در #واحد_آموزش
🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
⭕️ مسلمانان و زنان هندی هدف جدید ویدئوهای یوتیوب
🔰 بر اساس گزارش مرکز تجارت و حقوق بشر NYU Stern، اینفلوئنسرهای حامی حزب ملی گرای هندو حاکم هند از ویدئوهای یوتیوب برای انتشار تئوری های توطئه و محتوای نفرت انگیز علیه مسلمانان و زنان استفاده میکنند.
🔻 هند بیش از 450 میلیون کاربر یوتیوب دارد که تقریباً دو برابر کاربران آمریکایی است.
🔹در این گزارش آمده است: «انبوهی از دشنامهای زنستیزانه که اینفلوئنسرهای ملیگرای هندی یوتیوب از آنها استفاده کردهاند، سبب انتشار و رواج اینگونه توهینهایی در این پلتفرم شده است.
📍یکی از سخنگویان شرکت یوتیوب اظهار داشت: ما تلاش می کنیم تا رویکردهای مداومی را درباره نحوه عملکرد کاربران در بارگزاری ویدئوها و مصاحبه ها ارائه دهیم.
✍️ هند با بیش از 1.3 میلیارد نفر و استفاده رو به رشد از اینترنت، یک بازار مصرفی مهم و سودآور برای شرکت های رسانهای اجتماعی است.
🔸با این حال، حمایت برخی از مردم هند از محتواهای منتشر شده توسط ملیگرایان هندو چالشهایی را برای شرکتهای بزرگ فناوری در زمینه موازنهسازی آزادی بیان و محدود کردن محتوای نفرتآمیز ایجاد کرده است.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#یوتیوب #افراطیگری #هند #خبر
🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
9.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر
💠بعد از شهید آوینی که ویژگیهای خاص خودش را داشت آقای طالب زاده را بی بدیل میدیدم
🎥بزرگداشت مرحوم #نادر_طالب_زاده
🎙سخنران: آیت الله سید محمد قائم مقامی
🔻مشاهده فیلم کامل در کانال آپارت دفتر مطالعات اسلامی
https://www.aparat.com/v/17zQP
⬅️ تهیه شده در واحد #رسانه
🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
💢 #معرفی_استارتاپهای_اسلامی
3️⃣1️⃣ «اسکن حلال»؛ مسیر کوتاه رسیدن به محصولات حلال
🔰 محصولات حلال تنها به مواد غذایی و آشامیدنی محدود نمیشود، بلکه طیف بزرگی از خدمات و محصولات را شامل میشود. محصولات آرایشی و بهداشتی، خدمات مسافرتی، گردشگری، حمل و نقل و داروسازی از مهمترین حوزههایی هستند که گواهینامه حلال در مورد آنها صادر میشود.
📍برخی از استارتآپها و شرکتهای فعال در حوزه فناوری تلاش کردهاند که امکانی را برای مسلمانان در راستای دسترسی به محصولات حلال پیدا کنند.
🔹«اسکن حلال» (Scan Halal) یکی از همین اپلیکیشنها است که از سوی شرکتی به همین نام در شهر شیکاگو واقع در ایالت ایلینویز آمریکا ساخته شده است. شرکت اسکن حلال، سازمان حلال مستقلی در سطح جهانی است که در حوزه آموزش، حمایت و ترویج محصولات حلال فعالیت میکند.
✍️به گفته مسئولان این شرکت، اسکن حلال برای توانمندسازی افراد ساخته شده و هدف از ساخت آن شفافسازی بازار غذاهای حلال است.
🔻تیم داخلی این شرکت از متخصصان مواد غذایی، متخصص تغذیه و حسابرسان تشکیل شده و به گفته مسئولان این شرکت، هیچ نوع حمایت و یا جهتگیری سیاسی در حوزه مسائل دینی ندارند. محصولات عرضه شده در این اپلیکیشن قیمتی بین ۹,۹۹ دلار تا ۲۳.۹۹ دلار دارند.
👌اسکن حلال در سمینارها و کنفرانسهای مختلف در سطح ملی و بینالمللی که در زمینه محصولات غذایی حلال برگزار میشود، حضور فعالی دارد.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#استارتاپ_اسلامی #حلال
🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
⭕️ اولین همایش بینالمللی اسلام و فضای مجازی
🔹به همت دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، اولین همایش بینالمللی اسلام و فضای مجازی در پایان سال 1401 با هدف تولید دانش و نظریهپردازی، تضارب اندیشهها و ارتباط مستمر با جامعه علمی جهان اسلام برگزار میشود.
🔸برگزاری پیشنشستهای علمی با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی به زبانهای انگلیسی و عربی، از جمله برنامههای حاشیهای این همایش است.
🔹مقالات پذیرفته شده، در پایگاههای پژوهشی معتبر نمایه خواهد شد.
💢 تذکرات مهم:
🔸تنها مقالات به زبان انگلیسی یا عربی پذیرفته خواهد شد.
🔸 مقالات تنها از طریق سایت همایش دریافت میشود.
🌐 اخبار تکمیلی کنفرانس بینالمللی اسلام و فضای مجازی را درلینک زیر مشاهده فرمایید:
https://b2n.ir/b94906
🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
#گزارش_خبری
#کرسی_ترویجی
◀️ دوازدهمین کرسی ترویجی ارائه مقالات مرتبط با جشنواره بین المللی «دین و فضای مجازی» با موضوع « نسبت سنجی نظام ولایت فقیه و فناوری زنجیره بلوکی با تأکید بر عنصر دولت گریزی» با ارائه آقای رضا سامان، پژوهشگر حوزه فضای مجازی و نقد اساتید معزز حجت الاسلام دکتر رضا غلامی، رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی صدرا و حجت الاسلام علیرضا صدوق، پژوهشگر و عضو انجمن بلاکچین ایران در دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.
⬇️ مطالعه گزارش خبری کامل این نشست در پست بعدی
🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
کرسی دوازدهم.pdf
503.5K
#گزارش_خبری
#کرسی_ترویجی
◀️ دوازدهمین کرسی ترویجی ارائه مقالات مرتبط با جشنواره بین المللی «دین و فضای مجازی» با موضوع « نسبت سنجی نظام ولایت فقیه و فناوری زنجیره بلوکی با تأکید بر عنصر دولت گریزی» برگزار شد.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
✅ صد و سیزدهمین نشست از سلسلهنشستهای علمی دین و فضای مجازی
🔺با موضوع
بررسی فقهی معاملات آتی رمزارز (فیوچرز)
🔸 باحضور
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی خطیبی
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
📆 تاریخ: پنجشنبه ۲ تیر ۱۴۰۱
🕙 زمان: ۱۰ صبح
📡 پخش زنده(با ترافیک رایگان):
http://heyatonline.ir/graaph
⭕️ نشست به صورت حضوری(محدود) و مجازی برگزار می گردد.
جهت شرکت به صورت حضوری و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @oisc_rooydad در پیامرسان ایتا مراجعه کنید.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
#معرفی_پژوهشگر
پژوهشگران شاخص مطالعات اسلامی فضای مجازی
دکتر مدیحه شیخ عبدالعزیز (Madihah Sheikh Abdul Aziz)
📌زبان آثار: انگلیسی
🔹تابعیت: مالزی
🔸حوزه پژوهش: فناوری اطلاعات ؛ بازیهای رایانهای
👩🎓سوابق تحصیلی:
➖ دکترای فناوری اطلاعات از دانشگاه فناوری Swinburne، ملبورن استرالیا.
➖ کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر (چند رسانه ای) از دانشگاه پوترا مالزی.
➖ کارشناسی فناوری اطلاعات (مطالعات چند رسانه ای) از دانشگاه Kebangsaan مالزی.
🏢سوابق شغلی:
➖ استادیار دانشگاه اسلامی بین المللی مالزی.
📚 تالیفات:
➖ فواید بازیهای دیجیتال از منظر اسلام و دیدگاه علمای مسلمان، 2019.
➖ بررسی انواع بازیهای دیجیتال با توجه به ارزشهای اسلامی، 2019.
➖آیا میتوان با بازیهای دیجیتال کودکان مسلمان را به یادگیری معارف اسلامی تشویق کرد؟ 2019.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#پژوهشگر #بین_الملل #فضای_مجازی #بازیهای_دیجیتال
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi