346545.pdf
86.7K
مجموعه کارگاه هاي آموزشی جشنواره الگوهاي تدریس برتر محور طراحی اینفوگرافی
مخاطبین :دبیران دروس علوم اجتماعی
از طریق لینک:
http://Lms2.giledu.ir/ejtemaei
اداره تکنولوژی،گروههایآموزشیوبررسی محتوای متوسطه استان قم
@QomTechnology
❇️ به اطلاع رسانده میشود سامانه الفتا جهت ثبت نام در جشنواره نوآوری دارای نواقصی می باشد که امکان ثبت نام گروهی و همچنین ثبت نام در محور کارگاه کار و فناوری وجود ندارد و از آنجایی که ثبت نام در تمام محورها الزاماً گروهی می باشد، فعلا نمی توان فرایند ثبت نام را تکمیل نمود. این نقص بزودی برطرف خواهد شد.
اداره تکنولوژی، گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
@QomTechnology
#سوال_و_جواب
سوال 1: آیا داشتن هر دو مولفه در تدریس الزامیست یا فقط یک مولفه کفایت میکند؟
جواب: داشتن حداقل یک مولفه در تدریس الزامیست و استفاده از مولفه دوم اختیاری است، اما استفاده از هر دو مولفه امتیاز بیشتری در پی خواهد داشت.
سوال 2: آیا محور استیم فقط ویژه دروس علوم و ریاضی است؟
جواب: درسی که برای شرکت در محور استیم تدریس میشود و فیلم آن برای جشنواره ارسال میشود الزاماً باید یکی از دروس علوم تجربی یا ریاضی باشد اما الزامی بر اینکه ابلاغ اعضای تیم علوم یا ریاضی باشد وجود ندارد و ابلاغ هر درسی را می توانند داشته باشند.
سوال 3: از آنجایی که در محورهای آزمایشگاه علوم تجربی و کارگاه کار و فناوری قرار نیست تدریسی انجام شود، شرکت کنندگان چه فایلی را باید ارسال کنند؟
جواب: فقط فایل word مشخصات اعضای تیم و تصویر ابلاغ تدریس ارسال شود.
ادارهتکنولوژی،گروههایآموزشیوبررسی محتوای متوسطه استان قم
@QomTechnology
🟠بخش غیر حضوری جشنواره الگوهای تدریس برتر(دروس آمادگی دفاعی و ادبیات فارسی )
روش های تحلیل محتوای کتب درسی
تحلیل محتوای کتب درسی روشی برای بررسی و ارزیابی نظاممند محتوای آموزشی است. این روش به منظور شناسایی، توصیف و تفسیر عناصر و مولفههای مختلف کتاب درسی به کار میرود.
اهداف تحلیل محتوای کتب درسی:
ارزیابی تناسب محتوا با اهداف آموزشی: بررسی اینکه آیا محتوای کتاب درسی با اهداف آموزشی تعیین شده برای آن درس یا دوره تحصیلی همخوانی دارد یا خیر.
شناسایی نقاط قوت و ضعف محتوا: یافتن نقاط قوت و ضعف محتوای کتاب درسی از نظر علمی، تربیتی، فرهنگی و ...
ارزیابی تناسب محتوا با نیازها و تواناییهای دانشآموزان: بررسی اینکه آیا محتوای کتاب درسی با سطح دانش، مهارتها و علایق دانشآموزان متناسب است یا خیر.
ارزیابی رویکردهای آموزشی: بررسی رویکردهای آموزشی حاکم بر محتوای کتاب درسی و تناسب آن با رویکردهای نوین آموزشی.
شناسایی سوگیریها و ارزشهای موجود در محتوا: بررسی اینکه آیا محتوای کتاب درسی سوگیریهای خاصی را به دانشآموزان القا میکند یا خیر.
روشهای تحلیل محتوای کتب درسی:
روشهای مختلفی برای تحلیل محتوای کتب درسی وجود دارد که به طور کلی به دو دسته روشهای کمی و روشهای کیفی تقسیم میشوند:
روشهای کمی:
تحلیل فراوانی: بررسی تعداد دفعات تکرار مفاهیم، موضوعات، تصاویر و ... در کتاب درسی.
تحلیل محتوای عینی: بررسی محتوای کتاب درسی به صورت عینی و بدون تفسیر.
تحلیل آماری: استفاده از روشهای آماری برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از محتوای کتاب درسی.
روشهای کیفی:
تحلیل محتوای تفسیری: بررسی محتوای کتاب درسی با استفاده از تفسیر و تحلیل.
تحلیل گفتمان: بررسی گفتمانهای موجود در محتوای کتاب درسی.
تحلیل نشانهشناسی: بررسی نمادها و نشانههای موجود در محتوای کتاب درسی.
انتخاب روش مناسب برای تحلیل محتوای کتب درسی به عوامل مختلفی از جمله:
اهداف تحلیل
نوع محتوا
منابع و امکانات موجود
مراحل کلی تحلیل محتوای کتب درسی:
تعیین اهداف تحلیل: مشخص کردن اینکه چه چیزی را میخواهیم در محتوای کتاب درسی تحلیل کنیم.
انتخاب روش مناسب: انتخاب روش مناسب برای تحلیل محتوای کتاب درسی بر اساس اهداف تحلیل.
جمعآوری دادهها: جمعآوری دادههای مورد نیاز برای تحلیل از محتوای کتاب درسی.
تجزیه و تحلیل دادهها: تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده با استفاده از روشهای مناسب.
تفسیر نتایج: تفسیر نتایج حاصل از تحلیل و ارائه گزارش نهایی.
ادارهتکنولوژی،گروههایآموزشیوبررسی محتوای متوسطه استان قم
@QomTechnology
🟢بخش غیر حضوری جشنواره الگوهای تدریس برتر (دروس تاریخ،زمین شناسی و انسان و محیط زیست و رشته علوم ومعارف اسلامی)
کلیپ آموزشی چیست؟
کلیپ آموزشی یک ویدئو کوتاه است که به منظور آموزش یک موضوع خاص به مخاطب طراحی شده است. این نوع ویدئوها میتوانند برای آموزش مهارتهای جدید، ارائه اطلاعات در مورد یک موضوع خاص یا به اشتراک گذاشتن ایدهها و نظرات مورد استفاده قرار گیرند.
مزایای استفاده از کلیپهای آموزشی:
جذابیت: ویدئوها میتوانند جذابتر از متن باشند و به حفظ توجه مخاطب کمک کنند.
فهم آسان: ویدئوها میتوانند مفاهیم پیچیده را به طور سادهتر و قابل فهمتر ارائه دهند.
سرعت: ویدئوها میتوانند اطلاعات را در مدت زمان کوتاهی به مخاطب ارائه دهند.
قابلیت اشتراک گذاری: ویدئوها را به راحتی میتوان در شبکههای اجتماعی و سایر پلتفرمها به اشتراک گذاشت.
انواع کلیپهای آموزشی:
آموزشهای گام به گام: این نوع ویدئوها مخاطب را گام به گام در انجام یک کار راهنمایی میکنند.
معرفی و بررسی: این نوع ویدئوها به معرفی یک محصول، خدمات یا ایده میپردازند.
آموزشهای مبتنی بر انیمیشن: این نوع ویدئوها از انیمیشن برای توضیح مفاهیم پیچیده استفاده میکنند.
وبینار: این نوع ویدئوها به صورت زنده ارائه میشوند و امکان پرسش و پاسخ بین مخاطب و ارائه دهنده وجود دارد.
نکاتی برای ساخت کلیپهای آموزشی:
موضوع خود را مشخص کنید: قبل از شروع به ساخت ویدئو، موضوع مورد نظر خود را به طور دقیق مشخص کنید.
مخاطب خود را بشناسید: ویدئو خود را با توجه به نیازها و علایق مخاطب خود بسازید.
از یک ساختار مناسب استفاده کنید: ویدئو خود را به گونهای ساختار دهید که دنبال کردن آن برای مخاطب آسان باشد.
از تصاویر و ویدئوهای با کیفیت استفاده کنید: کیفیت تصاویر و ویدئوهای ویدئو شما در جذب مخاطب بسیار مهم است.
صدای خود را ضبط کنید: اگر در ویدئو خود صحبت میکنید، از صدای واضح و رسایی استفاده کنید.
از موسیقی و جلوههای صوتی مناسب استفاده کنید: موسیقی و جلوههای صوتی میتوانند به جذابیت ویدئو شما اضافه کنند.
ویدئو خود را ویرایش کنید: پس از ضبط ویدئو، آن را به گونهای ویرایش کنید که جذاب و آموزنده باشد.
ویدئو خود را به اشتراک بگذارید: پس از ساخت ویدئو، آن را در شبکههای اجتماعی و سایر پلتفرمها به اشتراک بگذارید.
ادارهتکنولوژی،گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
@QomTechnology
🔴بخش غیر حضوری جشنواره الگوهای تدریس برتر( درس شیمی)
طراحی بازی آموزشی: راهنمای گام به گام
بازیهای آموزشی ابزاری قدرتمند برای تسهیل یادگیری و افزایش تعامل و علاقهمندی در کودکان و بزرگسالان هستند. در این مطلب، به بررسی مراحل گام به گام طراحی یک بازی آموزشی اثربخش میپردازیم:
۱- انتخاب موضوع و هدف:
موضوع: چه موضوعی را میخواهید با بازی آموزش دهید؟ مفاهیم علمی، مهارتهای زبانی، یا موضوعات اجتماعی؟
هدف: هدف شما از طراحی بازی چیست؟ افزایش دانش، ارتقای مهارت، یا تغییر نگرش؟
۲- تعیین مخاطبان:
سن: بازی برای چه گروه سنی طراحی میشود؟
سطح دانش: مخاطبان بازی چه مقدار دانش و مهارت در مورد موضوع مورد نظر دارند؟
علاقهمندیها: چه نوع بازیهایی برای مخاطبان جذاب خواهد بود؟
۳- انتخاب نوع بازی:
بازیهای رومیزی: این نوع بازیها برای گروههای کوچک مناسب هستند و نیاز به تجهیزات خاصی ندارند.
بازیهای کارتی: این نوع بازیها تنوع زیادی دارند و میتوانند برای آموزش مفاهیم مختلف به کار روند.
بازی های پازلی: این نوع بازیها به تقویت تفکر منطقی و حل مسئله کمک میکنند.
بازیهای دیجیتال: این نوع بازیها جذابیت بالایی دارند و میتوانند برای آموزش مفاهیم پیچیده به کار روند.
۴-طراحی عناصر بازی:
داستان و شخصیتها: داستانی جذاب و شخصیتهای دوستداشتنی میتوانند به افزایش تعامل مخاطبان با بازی کمک کنند.
قوانین و چالشها: قوانین بازی باید ساده و قابل فهم باشند و چالشهای متناسب با سطح مخاطبان طراحی شوند.
سیستم پاداش: پاداشها میتوانند انگیزه مخاطبان برای ادامه بازی را افزایش دهند.
۵ - نمونهسازی و آزمایش:
قبل از نهایی کردن بازی، نمونهای از آن را بسازید و با مخاطبان مورد نظر خود آزمایش کنید.
از بازخورد مخاطبان برای بهبود و ارتقای بازی استفاده کنید.
۶- تولید و انتشار:
پس از نهایی شدن بازی، آن را به تعداد مورد نظر تولید کنید.
برای انتشار بازی میتوانید از روشهای مختلفی مانند فروش، اهدا یا انتشار آنلاین استفاده کنید.
نکات کلیدی:
خلاقیت: در طراحی بازی خلاق باشید و از ایدههای جدید و نو استفاده کنید.
جذابیت: بازی باید برای مخاطبان جذاب باشد و آنها را سرگرم کند.
سادگی: قوانین و چالشهای بازی باید ساده و قابل فهم باشند.
ارزیابی: بازی را به طور مداوم ارزیابی و بهبود دهید.
ادارهتکنولوژی،گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
@QomTechnology
🟠فلسفه اجرای جشنواره الگوهای تدریس برتر
مهمترین رویداد در هر نظام آموزشی آموختن مهارت اندیشیدن و افزایش مهارت تفکر و استدلال در دانش آموزان می باشد به طوری که آنها بتوانند مهارت های کسب شده در دروس گوناگون را در موقعیت های مختلف زندگی استفاده کنند .فعالیت های مراکز آموزشی باید آموختن اندیشیدن باشد نه آموزش اندیشه ها .
تحولات آموزشی ایجاد شده که باعث تغییر رویکرد از آموزش های حضوری به آموزش های ترکیبی و تلفیقی و کاربرد بیشتر وموثرتر از فضای مجازی با طراحی و استفاده از شبکه آموزشی دانش آموزان(شاد)، بکارگیری هوش مصنوعی در فرایند یاددهی ویادگیری و ...، لزوم توسعه شایستگی های حرفه ای معلّمان به ویژه در زمینه آشنایی آنها با آموزش های الکترونیکی را برجسته ترنموده است. در شرایط حاضر، معلّمان با بهره گیری از فناوری های دیجیتال، فرآیند یاددهی-یادگیری را در مسیر عالی ترین اهداف آموزش و پرورش قرار داده اند.
علی رغم هدفی که نظام آموزش و پرورش دنبال می کند، سبک غالب در اکثر مدارس، از نوع روش های سنتی است، لذا برگزاری جشنواره الگوهای تدریس برتر)طرح شهید کاظمی آشتیانی( با مشارکت حداکثری معلمان، موقعیتی را فراهم می کند تا متناسب با فضا، امکانات، محتوا و تجهیزات موجود، الگوهای مناسب و قابل استفاده در شرایط حاضر را شناسایی نموده و با ارائه آنها به سایر همکاران، گامی مؤثر در جهت کیفیت بخشی به تعلیم و تربیت برداشته شود.
ادارهتکنولوژی،گروههایآموزشیوبررسی محتوای متوسطه استان قم
@QomTechnology
تقویم اجرایی بیستمین جشنواره الگوهای تدریس برتر و مهلت ارسال آثار
علاقمندان به شرکت در جشنواره می توانند از طریق تارنمای alefta.ir نسبت به ثبت نام و ارسال آثار اقدام نمایند .
جهت اطلاع از شیوه نامه لینک زیر را ملاحظه و با دقت مطالعه بفرمایید .
https://eitaa.com/QomTechnology/2090
ادارهتکنولوژی،گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
@QomTechnology
قابل توجه دبیران دروس روانشناسی،آزمایشگاه علوم تجربی و جامعه شناسی علاقمند به شرکت در بیستمین جشنواره الگوهای تدریس برتر موضوعات قسمت طراحی داده نما (اینفو گرافیک)محور غیر حضوری جشنواره 👆جهت اطلاع
برای آگاهی از فرم های داوری و نکات فنی این محور ،بخشنامه بیستمین جشنواره الگوهای تدریس برتر را در لینک زیر مطالعه بفرمایید.
https://eitaa.com/QomTechnology/2090
ثبت نام در جشنواره از طریق تارنمای alefta.ir
ادارهتکنولوژی،گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
@QomTechnology
قابل توجه دبیران دروس فیزیک،جغرافیای ایران ،جغرافیای یازدهم و دوزادهم علاقمند به شرکت در بیستمین جشنواره الگوهای تدریس برتر موضوعات قسمت طراحی پوستر (درس فیزیک و جغرافیا)محور غیر حضوری جشنواره 👆جهت اطلاع
برای آگاهی از فرم های داوری و نکات فنی این محور ،بخشنامه بیستمین جشنواره الگوهای تدریس برتر را در لینک زیر مطالعه بفرمایید.
https://eitaa.com/QomTechnology/2090
ثبت نام در جشنواره از طریق تارنمای alefta.ir
ادارهتکنولوژی،گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
@QomTechnology
قابل توجه دبیران دروس منطق،فلسفه،زیست شناسی علاقمند به شرکت در بیستمین جشنواره الگوهای تدریس برتر موضوعات قسمت طراحی تصاویر متحرک (موشن گرافیک)محور غیر حضوری جشنواره 👆جهت اطلاع
برای آگاهی از فرم های داوری و نکات فنی این محور ،بخشنامه بیستمین جشنواره الگوهای تدریس برتر را در لینک زیر مطالعه بفرمایید.
https://eitaa.com/QomTechnology/2090
ثبت نام در جشنواره از طریق تارنمای alefta.ir
ادارهتکنولوژی،گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
@QomTechnology
قابل توجه دبیران دروس تاریخ معاصر ایران،انسان و محیط زیست و رشته علوم و معارف اسلامی علاقمند به شرکت در بیستمین جشنواره الگوهای تدریس برتر موضوعات قسمت تدریس موضوعی (کلیپ آموزشی)محور غیر حضوری جشنواره 👆جهت اطلاع
برای آگاهی از فرم های داوری و نکات فنی این محور ،بخشنامه بیستمین جشنواره الگوهای تدریس برتر را در لینک زیر مطالعه بفرمایید.
https://eitaa.com/QomTechnology/2090
ثبت نام در جشنواره از طریق تارنمای alefta.ir
ادارهتکنولوژی،گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
@QomTechnology