❖﷽❖
#حدیث
📜[١٥٩]١-الحسين بن محمّد الأشعريّ،عن معلّى بن محمّد،عن الحسن بن عليّ الوشّاء و عدّة من أصحابنا،عن أحمد بن محمّد،عن ابن فضّال جميعا،عن عاصم بن حميد،عن محمّد بن مسلم،عن أبي جعفر عليه السّلام قال:
خطب أمير المؤمنين عليه السّلام النّاس فقال:أيّها النّاس!إنّما بدء وقوع الفتن أهواء تتّبع و أحكام تبتدع يخالف فيها كتاب اللّه يتولّى فيها رجال رجالا فلو أنّ الباطل خلص لم يخف على ذي حجى و لو أنّ الحقّ خلص لم يكن اختلاف و لكن يؤخذ من هذا ضغث و من هذا ضغث فيمزجان فيجيئان معا فهنالك استحوذ الشّيطان على أوليائه و نجا الّذين سبقت
📝امام باقر عليه السّلام فرمود:حضرت امير مؤمنان عليه السّلام براى مردم سخنرانى كرد و فرمود:اى مردم!جز اين نيست،كه آغاز پيدايش فتنهها،پيروى هوسها و بدعت گزاردن احكامى برخلاف دين خدا است كه مردانى از مردان ديگر يارى خواهند تا بر خلاف دين خدا،اجراى آن را بر عهده گيرند.اگر باطل ناب و خالص بود بر هيچ خردمندى نهان نمىشد و اگر حقّ ناب و ناآميخته بود، اختلافى در ميان نبود؛ولى همواره پارهاى از حقّ و پارهاى از باطل برگيرند و به هم درآميزند و باهم آيند.اينجاست كه شيطان بر دوستان خود چيره گردد و تنها كسانى رهايى يابند كه لطف حقّ شامل حالشان گردد.
📚اصول کافی - 1، صفحه 129
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#حدیث
📜[١٦٠]٢-الحسين بن محمّد،عن معلّى بن محمّد،عن محمّد بن جمهور العمّيّ يرفعه قال:قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم:
إذا ظهرت البدع في أمّتي فليظهر العالم علمه فمن لم يفعل فعليه لعنة اللّه.
📝رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود:آنگاه كه بدعتها در امت من پديد آيد،بر عالم است كه علم خود را هويدا كند و هركه چنين نكند،نفرين خدا بر او باد.
📚 اصول کافی - 1، صفحه 129
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#قرآن_و_نجوم
#معجزات_علمی_قرآن
سیاهچالهها؛ هیولاهای کیهانی
💫سیاهچالهها؛ برگی دیگر از اعجاز علمی قرآن کریم
سیاهچالهها پدیدههای نجومی هستند که اکنون توجه بسیاری از دانشمندان را به خود جلب کرده است، این در حالی است که قرآن 14 قرن پیش به آن اشاره کرده است.
به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سیاهچالهها پدیدههای نجومی هستند که شاید از نظر برخیها هیولاهای کیهانی وحشتناک به حساب بیایند اما این پدیده وحشتناک توجه بسیاری از دانشمندان را به خود جلب کرد به طوری که آنها با تلاش و سختیهای فراوان توانستند اطلاعاتی را در این زمینه کسب کنند، علومی که خداوند در 14 قرن پیش در قرآن کریم به آن اشاره کرده است.
حال به بررسی تعریف دقیق سیاه چاله در کتاب نورانی قرآن میپردازیم، کلام واضحی که در این مورد جایی برای شک نمیگذارد.
🌼برای شروع به اولین سوره به نام «التکویر، آیات 15 تا 18» اشاره میکنیم.
فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ
قسم یاد میکنم به ستارگان بازگردنده
الْجَوَارِ الْکُنَّسِ
که به گردش آیند و در مکان خود رخ پنهان کنند
در این آیات، کلمه «الخنّس» به معنی آنچه که پنهان و دیده نمیشود، آمده که اکنون دانشمندان اعلام کردند، سیاهچالهها مکانهایی با کششهای گرانشی بسیارزیاد هستند به طوری که حتی نورها هم نمیتوانند از آن عبور کنند و از آنجایی که هیچ نوری از این سیاهچالهها عبور نمیکند، نمیتوان آنها را مشاهده کرد.
کلمه بعدی در این سوره «الجوار» به معنی آنچه که با سرعت زیادی در حال حرکت است، در همین راستا رصدهای آژانس فضایی ناسا نشان داد که این هیولای آسمانی با سرعت بسیار بالا در حال چرخش است به گونهای که این سرعت حداکثر میزان در نظر گرفته شده در فرضیه نسبیت انیشتین است.
و «الکنّس» یعنی چیزی که جارو میکند و این همان چیزی است که دانشمندان درباره سیاهچالهها به آن معترفند و میگویند نیروی گرانشی سیاهچالهها به قدری است که حتی نور هم نمیتواند از آن فرار کند و همه چیز را میبلعد.
🌼سوره نجم آیه 1
وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَى
قسم به ستاره چون فرود آید
ناسا تصاویری از سیاهچالهای عظیم را در حال از هم دریدن یک ستاره و بلعیدن مواد درون آن منتشر کرد که بیانگر این آیه است.
🌼سوره الواقعه، آیه 75
فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ
سوگند به مواقع نزول ستارگان
مواقع به معنای محل افتادن و نجوم به معنای ستاره است. احتمالی که در مورد معنای این کلمه داده شده همان سیاهچالههای فضائی است که بعد از مرگ ستارههای بزرگ به وجود میآید.
آیات دیگری نیز در این رابطه آمده که در زیر میخوانید.
🌼الطارق، آیات 1 تا 3
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خدای بخشاینده مهربان
وَالسَّمَاء وَالطَّارِقِ
قسم به آسمان و قسم به طارق آن
وَمَا أَدْرَاکَ مَا الطَّارِقُ
و چگونه توانی طراق آسمان را بدانی
طارق همان کوکب درخشانی است که نورش فرورود.
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
📜[١٠٢٢]٣-عليّ بن إبراهيم،عن صالح بن السّنديّ،عن جعفر بن بشير و محمّد بن يحيى،عن أحمد بن محمّد بن عيسى،عن ابن فضّال جميعا،عن أبي جميلة،عن خالد بن عمّار،عن سدير قال:
سمعت أبا جعفر عليه السّلام و هو داخل و أنا خارج و أخذ بيدي،ثمّ استقبل البيت فقال:يا سدير إنّما أمر النّاس أن يأتوا هذه الأحجار فيطوفوا بها ثمّ يأتونا فيعلمونا ولايتهم لنا و هو قول اللّه،
✨وَ إِنِّي لَغَفّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى
ثمّ أومأ بيده إلى صدره:إلى ولايتنا،ثمّ قال:يا سدير!فأريك الصّادّين عن دين اللّه،ثمّ نظر إلى أبي حنيفة و سفيان الثّوريّ في ذلك الزّمان و هم حلق في المسجد،فقال:هؤلاء الصّادّون عن دين اللّه بلا هدى من اللّه و لا كتاب مبين،إنّ هؤلاء الأخابث لو جلسوا في بيوتهم فجال النّاس فلم يجدوا أحدا يخبرهم عن اللّه تبارك و تعالى و عن رسوله صلّى اللّه عليه و اله و سلّم حتّى يأتونا فنخبرهم عن اللّه تبارك و تعالى و عن رسوله صلّى اللّه عليه و اله و سلّم.
📝سدير گفت:حضرت باقر عليه السّلام-درحالىكه او داخل مىشد و من خارج مىشدم-دستم را گرفت،سپس رو به خانۀ خدا ايستاد و فرمود:اى سدير!همانا به مردم فرمان داده شده كه به نزد اين سنگها آمده،آنها را طواف كرده،سپس به نزد ما بيايند و ولايتشان را به آگاهى ما برسانند.و آن سخن خداوند است كه:و من بسيار آمرزندۀ كسىام كه توبه كرده و ايمان آورد و عمل صالح بكند و سپس هدايت شود.
[طه(٢٠):٨٢]سپس با دست به سينهاش اشاره كرد:يعنى به ولايت ما.سپس فرمود:اى سدير!به تو بازدارندگان از دين خدا را نشان مىدهم.سپس به ابو حنيفه و سفيان ثورى نگريست كه در آن زمان در مسجد حلقه زده بودند و فرمود:اينان بازدارندگان دين خدايند.بدون هدايتى از خدا و كتابى روشن.همانا اين خبيثها اگر در خانههاشان مىنشستند،مردم مىگشتند و كسى را نمىيافتند كه برايشان از خداى پاك و والا و از رسول او-درود خدا بر او و بر خاندانش-سخن بگويد.و به نزد ما مىآمدند و ما از خداوند پاك و والا و از رسولش صلّى اللّه عليه و اله و سلّم برايشان سخن مىگفتيم.
📙اصول کافی - جلد2، صفحه 263
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
📜[١٠١٨]٧-عليّ بن إبراهيم،عن أبيه،عن ابن أبي عمير،عن ابن أذينة،عن زرارة أو بريد،عن أبي جعفر عليه السّلام قال:
قال:لقد خاطب اللّه أمير المؤمنين عليه السّلام في كتابه،قال:قلت:في أيّ موضع قال في قوله:
✨ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللّهَ تَوّاباً رَحِيماً.
فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ (بينهم فيما تعاقدوا عليه لئن أمات اللّه محمّدا ألاّ يردّوا هذا الأمر في بني هاشم)
✨ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمّا قَضَيْتَ (عليهم من القتل أو العفو) وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً.
📝زراره يا بريد از حضرت باقر عليه السّلام روايت كرده كه فرمودند:خداوند با امير مؤمنان عليه السّلام در كتابش سخن گفته است.او گويد،من عرض كردم:در كجا؟ فرمود:در اين سخنش:و اگر آنان وقتى به خود ستم مىكردند،به نزد تو مىآمدند و از خدا آمرزش مىخواستند و رسول هم برايشان آمرزش مىخواست،خداى را توبهپذير و مهربان مىيافتند.به پروردگارت سوگند كه آنها مؤمن نخواهند شد مگر اينكه در اختلافشان تو را به داورى برگيرند.(در آنچه بر آن پيمان بستند كه اگر خداوند محمّد[درود خدا بر او و بر خاندانش]را ميراند،اين امر را به بنى هاشم باز نگردانند.)و سپس از داورى تو در دل خود احساس ناراحتى نكرده،كاملا تسليم باشند.
[نساء(٤):٦٤ و ٦٥]
📙 اصول کافی - جلد2، صفحه 259
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#تفاسیر_قرآن
إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ
وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ
[ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ] ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﻱ ﻣﺮﻳﻢ ! ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻠﻤﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﻧﺎﻣﺶ ﻣﺴﻴﺢ ﻋﻴﺴﻲ ﺑﻦ ﻣﺮﻳﻢ ﺍﺳﺖ ﻣﮋﺩﻩ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻣﻘﺒﻮﻟﻴّﺖ ﻭ ﺁﺑﺮﻭﻣﻨﺪﻱ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻘﺮﺑّﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(٤٥)
وَيُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلًا
وَمِنَ الصَّالِحِينَ
ﻭ ﺑﺎ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﮔﻬﻮﺍﺭﻩ [ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻛﺎﺭﻱ ﺧﺎﺭﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ] ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺳﺎﻟﻲ [ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﻭﺣﻲ ] ﺳﺨﻦ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(٤٦)آل عمران
✨✨✨✨✨✨✨
✴️ اِسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ :
نام آن كلمه، مسيح لقب او، و عيسى اسم او باشد.
مفسرين را در آن اقوالى است:
١ - مسيح از القاب مشرفه، و اصل آن به زبان سريانى مشيح، يعنى مبارك، و عيسى معرّب ايشوع.
٢ - مشتق از مسح كه ممسوح بود به بركت.
٣ - به اعتبار آنكه سياحت زمين مىكرد و در يك جا اقامت نمىنمود.
٤ - به سبب آنكه چون مسح كور و پيس مىنمود، شفا مىيافت.
٥ - مولود مبارك.
✅وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ :در حالى كه آن عيسى با جاه و شرافت باشد در دنيا به طاعت و نبوت، و در آخرت به شفاعت. وَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ :و از نزديكان درگاه الهى است به كرامت.
نزد بعضى مراد «وجيه» يعنى رفيع از تفريط يهود و افراط نصارى و از مقربان درگاه احديت در هر دوجهان مىباشد.
«زمخشرى» گفته: وجاهت در دنيا، نبوت و تقدم بر مردم؛ و در آخرت، شفاعت و علوّ درجه در جنت؛ و مراد از مقرّبين، رفع او به آسمان و مصاحبت با ملائكه باشد.
❇️[سوره آلعمران (٣): آیه ٤٦]وَ يُكَلِّمُ النّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ كَهْلاً وَ مِنَ الصّالِحِينَ (٤٦)و نيز در وصف حضرت عيسى عليه السّلام و مزيت او مىفرمايد:
وَ يُكَلِّمُ النّاسَ فِي الْمَهْدِ :و تكلم نمايد مردمان را در حالى كه در كنار تو باشد كه به منزلۀ گهواره است، يا در زمان كوچكى كه شايستۀ گهواره است.
وَ كَهْلاً :و در حالت كهولت. مراد آنكه تكلم او در طفوليت و كهولت مساوى باشد بدون تفاوت، و زمان كهولت را اختلاف است:
١ - كهل، شخصى است كه جوانى خود را تمام كرده باشد.
٢ - كسى كه تجاوز از سى سال نموده باشد.
٣ - از سى و چهار تا پنجاه و يك سال.
٤ - موهايش سفيد و سياه باشد.
وَ مِنَ الصّالِحِينَ :و در حالتى كه او از جملۀ شايستگان باشد، يعنى از پيغمبران عظام.
🔆 نزد بعضى مراد زمان كهولت، بعد از نزول او از آسمان باشد؛ چنانچه احاديث وارد است كه زمان ظهور حضرت حجة بن الحسن امام عصر عجل اللّه تعالى فرجه، حضرت عيسى عليه السّلام از آسمان نازل و به آن حضرت اقتداخواهد كرد؛و لذا از جملۀ شايستگان، مهدى آخر الزمان عليه السّلام است.
📚تفسير إثنى عشري -جلد 2، صفحه 101
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_در_ارتباط_با_امام_حسین_ع
📜و من أعجب العجائب أن
مُخَالِفِينَا يَرْوُونَ: أَنَّ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَرَّ بِأَرْضِ كَرْبَلاَءَ فَرَأَى عِدَّةً مِنَ الظِّبَاءِ هُنَاكَ مُجْتَمِعَةً فَأَقْبَلَتْ إِلَيْهِ وَ هِيَ تَبْكِي وَ أَنَّهُ جَلَسَ وَ جَلَسَ اَلْحَوَارِيُّونَ فَبَكَى وَ بَكَى اَلْحَوَارِيُّونَ وَ هُمْ لاَ يَدْرُونَ لِمَ جَلَسَ وَ لِمَ بَكَى فَقَالُوا يَا رُوحَ اللَّهِ وَ كَلِمَتَهُ مَا يُبْكِيكَ قَالَ أَ تَعْلَمُونَ أَيُّ أَرْضٍ هَذِهِ قَالُوا لاَ قَالَ هَذِهِ أَرْضٌ يُقْتَلُ فِيهَا فَرْخُ الرَّسُولِ أَحْمَدُ وَ فَرْخُ الْحُرَّةِ الطَّاهِرَةِ الْبَتُولِ شَبِيهَةِ أُمِّي وَ يُلْحَدُ فِيهَا هِيَ أَطْيَبُ مِنَ الْمِسْكِ لِأَنَّهَا طِينَةُ الْفَرْخِ الْمُسْتَشْهَدِ وَ هَكَذَا تَكُونُ طِينَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ أَوْلاَدُ الْأَنْبِيَاءِ وَ هَذِهِ الظِّبَاءُ تُكَلِّمُنِي وَ تَقُولُ إِنَّهَا تَرْعَى فِي هَذِهِ الْأَرْضِ شَوْقاً إِلَى تُرْبَةِ الْفَرْخِ الْمُسْتَشْهَدِ الْمُبَارَكِ...
📝و از اعجب عجائب كه مخالفين ما روايت كردهاند عيسى بن مريم بزمين كربلا عبور كرد،ديد جمعى آهو در آنجا جمع شدند بسوى آنها رفت و آن آهوها ميگريستند او هم با حواريون خود نشست و گريست و گريستند و آنها نميدانستند كه چرا عيسى آنجا نشست و چرا گريست عرضكردند يا روح اللّه و كلمته چه باعث گريه شما است؟فرمود:
ميدانيد اينجا چه سرزمينى است؟ نه نميدانيم فرمود اينجا زمينى است كه سبط رسول احمد و جگر گوشه حره طاهره بتول همانند مادرم كشته مىشود و در تربتى خوشبوتر از مشك بخاك سپرده مىشود زيرا آن تربت سبط شهيد است و تربت پيغمبران هم چنين است، اين آهوان با من سخن كنند و گويند ما از شوق تربت سبط مبارك و شهيد در اين زمين ميچريم...
📚کتاب كمال الدين و تمام النعمة - جلد2، صفحه 213
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_ولایی
📜١١٢٤-٣١ - أخبرنا جماعة، عن أبي المفضّل، عن محمّد بن القاسم بن زكريّا، عن حسين بن نصر بن مزاحم، عن إبراهيم بن الحكم بن ظهير، عن أبيه، عن منصور بن سابور البرجميّ، عن عبد اللّه بن بريدة، عن أبيه بريدة بن حصيب الأسلميّ، قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله عهد إليّ ربّي (تعالى) عهدا فقلت: يا ربّ بيّنه، قال: يا محمّد اسمع، عليّ راية الهدى و إمام أوليائي، و نور من أطاعني، و هو الكلمة الّتي ألزمتها المتّقين، فمن أحبّه فقد أحبّني، و من أبغضه فقد أبغضني، فبشّره بذلك. قال: قلت: أجل؛ قلت: و اجعل دينه الإيمان في قلبه. قال: قد فعلت.
ثمّ قال: إنّي مستخصّه ببلاء لم يصب به أحدا من خلقي. قال: قلت: أخي و صاحبي قال: ذلك ممّا قد سبق منّي إنّه مبتلى و مبتلى به.
📝 بريدة بن حصيب أسلمى گفت كه رسول خدا فرمودند: پروردگارم مسؤوليّتى بر دوشم نهاد و من عرض كردم: پروردگارا آن را بيان فرما. فرمود: اى محمّد بشنو: على بيرق هدايت، پيشواى دوستان من و نور كسانى است كه از من فرمان مىبرند. او همان كلمهاى است كه پرهيزگاران را به همراهىاش وادار ساختم. پس هركس او را دوست بدارد مرا دوست داشته و هركس با او دشمنى كند با من دشمنى كرده است. اين را به او مژده بده. من عرض كردم: به چشم و گفتم و دين او را ايمان در دل قرار بده. خداوند فرمود: چنين كردم.
آنگاه فرمود: من او را به بلايى مخصوص كردهام كه هيچ يكى از آفريدگانم را به آن دچار نكردهام. من عرض كردم: او برادر و همراه من است. خداوند فرمود: اين در نزد من حتميت يافته است كه او آزموده شده و به او آزموده شود.
📙امالی شیخ طوسی - جلد2، صفحه 289
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin