eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
919 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
774 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
💕 امیرالمؤمنین علی (ع): 🌸 عذرخواهی هاى مردم را بپذير تا از برادرى آنان بهره مند شوى، و با روى باز و گشاده ديدارشان كن تا كينه هايشان بميرد. ❤️ 📚غرر الحكم : ۲۴۲۰🍃
✨🌸✨ ✍سول خدا (ص) میفرمایند: 💠خانه اى ڪه درآن قرآن زیاد خوانده شود،خيرش زیاد گرددو بہ اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانيان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براے زمينيان مےدرخشند 📚 كافى ج۲ ص۶۱۰
⁉️آیا هنگام خواب، روح انسان از بدن خارج می شود؟ 🌻نوفلى میگوید،به امام صادق عليه السلام عرض كردم :گاهی مؤمن خوابى مى بيند و همان گونه خواهد بود كه ديده است، و گاهی خواب مى بيند و واقعيتى ندارد. ♥️امام عليه السلام در جواب فرمود: 🍃 مؤمن كه خوابيده است روح او حركت مى كند كه تا به آسمان كشيده مى شود، 🔸 پس آن چه را كه در ملكوت آسمان در موضع تقدير و تدبير ديده است آن درست و حق است. 🚫 و آن چه را كه در زمين ديده است آن خوابهای پوچ و غیر واقعی است . ♥️به امام گفتم: آيا روح مؤمن به آسمان صعود مى كند؟ ✨گفت : آرى 🔹گفتم : آن چنان كه چيزى از روح در بدنش باقى نمى ماند؟ 🌺فرمود: نه اين گونه نيست! اگر روح به كلّى از بدن خارج شود كه چيزى از آن در بدن نماند، هر آينه كه بدن مرده است! 🔸گفتم:پس چگونه خارج مى شود؟ 🌺فرمود: آيا آفتاب را نمى بينى كه در جاى خود است و شعاع آن در زمين معلوم است؟ ♦️روح هم چنین است كه اصل آن در بدن است و حركت آن هنگام خواب، مثل شعاع آفتاب است... 📘منبع:هزار و یک کلمه،علامه حسنزاده آملی
أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ (طور/35) أَمْ خَلَقُوا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بَل لَّا يُوقِنُونَ (طور/36) 📄آيا از "هيچ" آفريده شده‌اند يا خود آفريدگار خويشند؟! 📄آيا آنها آسمان‌ها وزمين را آفريده‌اند!؟ بلكه (حق اين است كه) يقين نمىجويند. ═════════┅┄‌ أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثاً وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ (مومنون/115) 📄پس آيا گمان مىكنيد كه ما شما را بيهوده آفريده‌ايم، و شما به سوى ما بازگردانده نمی شويد؟
از خاطرات آیت الله العظمی وحید خراسانی زمانی که ما درنجف مشغول تحصیل بودیم یکی از رفقای ما سخت مریض شد به ما وصیت کرد که اگر از دنیا رفت اورا در کربلا دفن کنیم بعد از چند روز از دنیا رفت در نجف غسلش دادیم بردیم کربلا دفن کردیم چند روز بعد من ایشان را در عالم خواب دیدم دیدم حالش خیلی خوب است از او پرسیدم چخبر شده که اینطور خوشحالی گفت بعداز آن که شما مرا دفن کردید اولین شب جمعه دفن من امیر المومنین علیه السلام آمدند به کربلا برای زیارت قبر سیدالشهدا علیه السلام پس از آن که زیارتشان تمام شد مقابل باب قبله امام حسین علیه السلام ایستادند وبرای شیعیان مدفون در کربلا یک حمد قرائت کردند به برکت حمد امیرالمومنین علیه السلام عذاب از قبرستانهای کربلا برداشته شد.
۲۱ یا أَیُّهَا النّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ای مردم! پروردگارتان که شما و پیشینیان شما را آفرید، پرستش کنید تا اهل تقوا شوید. نکته ها: * در کتاب های قانون،مواد قانون،بدون خطاب بیان می شود،ولی قرآن کتاب قانونی است که با روح و عاطفه مردم سر وکار دارد،لذا در بیان دستورات،خطاب می کند. البتّه خطاب های قرآن مختلف است.گاهی برای عموم می فرماید: «یا أَیُّهَا النّاسُ» امّا برای هدایت یافتگان فرموده است: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» * هدف از خلقت جهان و انسان،تکامل انسان هاست. یعنی هدف از آفرینش هستی، بهره گیری انسان هاست وتکامل انسان ها در گرو عبادت واثر عبادت،رسیدن به تقوا و نهایت تقوی،رستگاری است.  سؤال: چرا خدا را عبادت کنیم؟ پاسخ:در چند جای قرآن پاسخ این پرسش چنین آمده است: ·  چون خداوند خالق و مربّی شماست. «اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ» ·  چون تأمین کننده رزق و روزی و امنیت شماست. «فَلْیَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَیْتِ اَلَّذِی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ» ·  چون معبودی جز او نیست. «لا إِلهَ إِلاّ أَنَا فَاعْبُدْنِی» * عبادت انسان،هدف آفرینش انسان است نه هدف آفریننده. او نیازی به عبادت ما ندارد، اگر همه مردم زمین کافر شوند او بی نیاز است: «إِنْ تَکْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً فَإِنَّ اللّهَ لَغَنِیٌّ...» چنانکه اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند یا پشت به خورشید، در خورشید اثری ندارد. * با این که عبادت خدا بر ما واجب است،چون خالق و رازق و مربّی ماست،ولی بازهم در برابر این ادای تکلیف،پاداش می دهد و این نهایت لطف اوست. * آنچه انسان را وادار به عبادت می کند اموری است،از جمله: ۱ . توجّه به نعمت های او که خالق و رازق و مربّی ماست. ۲ . توجّه به فقر و نیاز خویش. ۳ . توجّه به آثار و برکات عبادت. ۴ . توجّه به آثار سوء ترک عبادت. ۵ .‌ توجّه به این که همه هستی،مطیع او ودر حال تسبیح او هستند، چرا ما عضو ناهماهنگ هستی باشیم. ۶ . توجّه به این که عشق وپرستش،در روح ماست وبه چه کسی برتر از او عشق بورزیم. سؤال: در قرآن آمده است: «وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتّی یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ» یعنی عبادت کن تا به یقین برسی. پس آیا اگر کسی به یقین رسید،نمازش را ترک کند؟! پاسخ:اگر گفتیم:نردبان بگذار تا دستت به شاخه بالای درخت برسد،معنایش این نیست که هرگاه دستت به شاخه رسید،نردبان را بردار،چون سقوط می کنی.کسی که از عبادت جدا شد،مثل کسی است که از آسمان سقوط کند؛ «فَکَأَنَّما خَرَّ مِنَ السَّماءِ» به علاوه کسانی که به یقین رسیده اند مانند:رسول خدا و امامان معصوم،لحظه ای از عبادت دست برنداشتند. بنابراین مراد آیه،بیان آثار عبادت است نه تعیین محدوده ی عبادت. * آیات وروایات،برای عبادت شیوه ها وشرایطی را بیان نموده است که در جای خود بحث خواهد شد، ولی چون این آیه،اوّلین فرمان الهی خطاب به انسان در قرآن است، سرفصل هایی را بیان می کنیم تا مشخّص شود عبادت باید چگونه باشد: ۱ .عبادت مامورانه،یعنی طبق دستور او بدون خرافات. ۲ .عبادت آگاهانه،تا بدانیم مخاطب و معبود ما کیست. «حَتّی تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ» ۳ .عبادت خالصانه. «وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَهِ رَبِّهِ أَحَداً» ۴ .عبادت خاشعانه. «فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ» ۵ .عبادت عاشقانه.پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:«افضل الناس مَن عَشق العباده» و خلاصه مطلب این که برای عبادت سه نوع شرط است؛ الف:شرط صحّت،نظیر طهارت وقبله. ب:شرط قبولی،نظیر تقوا. ج:شرط کمال،نظیر این که عبادت باید آگاهانه،خاشعانه،مخفیانه وعاشقانه باشد که اینها همه شرط کمال است. پیام ها: ۱ -دعوت انبیا،عمومی است و همه مردم را دربر می گیرد. «یا أَیُّهَا النّاسُ» ۲ -از فلسفه های عبادت،شکرگزاری از ولی نعمت است. «اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ» ۳ -اوّلین نعمت ها،نعمت آفرینش،و اوّلین دستور،کُرنش در برابر خالق است. «اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ» ۴ -مبادا بت پرستی یا انحراف نیاکان،ما را از عبادت خداوند دور کند،زیرا آنان نیز مخلوق خداوند هستند. «وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ» ۵ -عبادت،عامل تقواست.اگر عبادتی تقوا ایجاد نکند،عبادت نیست. «اعْبُدُوا... لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» ۶ -به عبادت خود مغرور نشویم که هر عبادتی،تقوا ساز نیست. «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»
در تهران یکی میگفت: خوش به حال مسافرکش های میدان آزادی...! که آزادانه فریاد میزنند: آزادی! آزادی! آزادی! و عابران خسته می پرسند: -آزادی چند؟ من عابری را دیدم که از راننده سؤال کرد: - آزادی کجاست؟! و راننده با لحنی معنادار گفت: -رد کردی؛ " آزادی" قبل از انقلاب بود! " و من به او گفتم: آری؛ 👈از "غرب" که به میدان آزادی نگاه کنی٬ آزادی قبل از انقلاب است! ولی 👈از "میدان امام حسین(ع)" که به آزادی نگاه کنی٬ می بینی که آزادی٬ درست "بعد از انقلاب" قرار دارد...✌️ پس بنگر که در کدامین سو ایستاده ای؛ 🔸طرف امام حسین (ع) 🔸یا طرف غرب...؟!
در وضو چه اسراری نهفته است؟ ✅پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می فرمایند : شستن صورت ها و دست ها و مسح سر و پاها در وضو، رازی دارد. ✍شستن صورت در وضو، یعنی خدایا! هر گناهی که با این صورت انجام دادم، آن را شست وشو می کنم تا با صورت پاک به جانب تو بایستم و عبادت کنم و با پیشانی پاک سر بر خاک بگذارم. ⇦شستن دست ها در وضو، یعنی خدایا! از گناه دست شستم و به واسطه گناهانی که با دستم مرتکب شده ام، دستم را تطهیر می کنم. ⇦مسح سر در وضو، یعنی خدایا! از هر خیال باطل و هوس خام که در سر پرورانده ام، سرم را تطهیر می کنم و آن خیال های باطل را از سر به دور می اندازم. ⇦مسح پا، یعنی خدایا! من از رفتن به مکان زشت پا می کشم و این پا را از هر گناهی که با آن انجام داده ام، تطهیر می کنم. 📚 من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۳۰۲ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
✨آیت‌الله مجتهدی (‌ره‌): ✍امام صادق (ع) فرمودند: اگر کسی دوست دارد کہ سکرات مرگش آسان شود این دو ڪار را انجام دهد: 1️⃣ صله رَحِم 2️⃣ نیکے بہ والدین
✨🌸✨ ✍شیطان به موسی(ع) گفت: سه وقت به انسان مسلط میشوم: ❶وقتی ازخودش راضی باشد. ❷اعمال خوبش را زیاد بداند. ❸گناهانش راکم وکوچک بداند. 📚 کافی ج۲ ص۳۱۴
❎ راهکارهای عملی تشویق به نماز : قسمت اول ۱- برای ترغیب و تشویق به نماز، در آغاز بایستی زیر بناهای فکری فرد را مورد بررسی قرار داد و در اصلاح آن کوشید. دیدگاه فرد در مورد خداوند، جهان هستی، انسان، معاد و... اموری است که دارای نتیجه مستقیم بر عملکرد فرد است . پس باید به تقویت و اصلاح این مبانی کوشید. ۲- نماز، عملی است که در مجموعه عقیده توحیدی، دارای معنا و فلسفه است . انسان‌ طبق‌ فطرتش‌ همواره‌ به‌ چیزی ‌که ‌برایش ‌اهمیت ‌دارد، توجه ‌و اهتمام‌ می‌ورزد. یکی‌ از دلائل ‌مهم ‌اهمال‌ در به‌ جا آوردن‌ نماز، عدم‌ شناخت ‌فلسفه ‌نماز است‌. ❇️ امام‌ علی‌(ع) می‌فرماید: "الناس‌أعداء ما جهلوا؛ انسان‌ دشمن‌ چیزی‌ است ‌که ‌به ‌آن‌ جهل ‌دارد".(1) از این ‌رو لازم‌ است‌ با استفاده ‌از آیات‌ و روایات، ‌افراد را با ‌فلسفه‌ نماز آشنا نمود. ❎ فلسفه نماز 🔸 یاد خدا: قرآن‌مجید می‌فرماید: ❇️ "أقم‌ الصلاة ‌لذکری؛ نماز را بر پا دار تا به‌ یاد من ‌باشی‌".(2) 🔸 مغفرت‌: ❇️ رسول‌خدا می‌فرماید: "نماز مانند آب‌ جاری ‌است ‌که ‌آلودگی‌ها را از بین‌می‌برد. هر زمان‌ که ‌انسان ‌نماز می‌خواند گناهانی ‌که ‌میان ‌دو نماز انجام ‌شده ‌است‌، از میان‌ می‌رود."(3) 🔸 باز دارنده ‌از گناه‌: ❇️قرآن‌ مجید می‌فرماید: "نماز انسان‌ را از زشتی‌ها و منکرات ‌باز می‌دارد."(4) 🔸 محو رذائل و پرورش‌فضائل‌: نماز خود پرستی‌ و آثار بد آن ‌را محو می‌کند. ❇️ امام‌ علی‌(ع) می‌فرماید: "خداوند ایمان‌را برای ‌پاک ‌سازی‌ انسان‌ها از شرک‌ و نماز را برای ‌پاک‌ سازی ‌از کبر واجب ‌کرد.(5) 🔸 شکر و سپاس‌ از نعمت‌ها: نماز عالی‌ترین‌ شکل ‌سپاس‌گزاری‌ از منعم ‌حقیقی ‌است‌. 🔸 تقویت‌ اراده‌: اقامه نماز در اوقات ‌معین‌، روح‌ انضباط ‌و تسلط‌ بر نفس‌ را در انسان ‌تقویت ‌می‌کند. نمازگزار از طریق‌ نماز از قدرت‌ لایزال‌ الهی‌ مدد می‌جوید و بر مشکلات‌ چيره ‌می‌آید. پس در آغاز بایستی این مجموعه شناخته شود تا نماز جایگاه خود را در ذهن و اندیشه فرد باز نماید، از این رو شناخت صحیح و سالم و واقعی را در ذهن شخص رقم بزنید . او را به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این واقعیت آگاه سازید. مانند این که گوشزد گردد که در بینش توحیدی اسلام و دیگر ادیان الهی، انسان موجودی است که به سوی کمال و لقای پروردگار در حرکت است: ❇️ «انا لله و انا الیه راجعون؛ از خدائیم و به سوی او باز می گردیم». حال در این مسیر، ابزارهایی به مدد انسان می آید، تا او را از فراموش کردن مسیر و هدف باز دارد که از مهم ترین آن ها «نماز» است. آدمی بدون نماز راه را گم خواهد کرد. *⃣نمازهای پنج گانه همانند چراغ های برق هستند که مسیری طولانی و پر خطر را روشن کرده اند تا کسی راه را گم نکند و به بیراهه و سقوط کشانده نشود. ❌ آنچه که موجب می گردد برخی از نماز، روی گردان باشند و یا نسبت به آن تساهل کنند، ندانستن فلسفه نماز و یا درکی غلط از آن است . برخی چنین می پندارند که نماز انسان، نیازی را از خداوند برطرف می کند که البته خیالی واهی است . خداوند نیازی به هیچ مخلوقی ندارد. از این رو آنچه که به عنوان عبادات بر آن تأکید شده، جملگی در جهت کمال انسان است. 💠 نماز، تقدیر و سپاس گزاری از خداوند است . 💠 موجب آرامش انسان است . 💠 موجب یاد خداست . 💠 نماز زمینه پرهیز از گناه را در انسان فراهم می کند. 💠 تأکیدی بر نظافت و سلامتی است . 💠 موجب انضباط و وقت شناسی است . 💠 دارای آثار وحدت بخش اجتماعی است. مجددا" تکرار می شود که دادن این اطلاعات و تصحیح اندیشه فرد درباره نماز ضروری است . باید اطلاعات لازم داده شود تا به کمک نیروی درونی و انگیزه شخصی در پی آن باشند، نیازمند تحریک خارجی و اجبار کردن نباشد. این اطلاعات را به دو روش مستقیم و یا غیرمستقیم می توان منتقل کرد . انتخاب روش به روحیه مخاطب و توان روحی و علمی شما بستگی دارد. مانند این که خود، این گونه مطالب را گوشزد کنید . در صورت عدم پذیرش از طرف مخاطب، از افراد شایسته دیگری کمک بخواهید یا کتبی در رابطه با نماز در اختیار او قرار دهید: پرتوی از اسرار نماز، حاج آقا قرائتی اسرار الصلاه، مرحوم ملکی تبریزی آداب الصلاه، امام خمینی ره صلاه الخاشعین، شهید دستغیب اسرارالصلاه، استاد جوادی آملی ۳- در هیچ یک از مراحل ارشاد و راهنمایی از برخورد نیک و ملاطفت آمیز و احترام نهادن دور نشوید. با فشار و اجبار کسی را نمی توان هدایت نمود . چه بسا تأثیر منفی آن بیش تر از هدایت گردد. ۴- تبلیغ عملی داشته باشید. یعنی باید آثار خواندن نماز، مانند دوری از گناهان، داشتن اخلاق نیکو، کمک به دوستان و وفاداری و فداکاری، پاکیزه بودن در ظاهر و باطن، اعمال نیک و شایسته و برخورد خوب و... در رفتار و کردار و گفتارتان نمایان باشد. بهترین روش تبلیغ از یک عمل دینی و نیک، تبلیغ عملی است. ادامه دارد..... http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin