❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
وَ هُوَ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِها في ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
او كسى است كه ستارگان را براى شما آفريد، تا در تاريكيهاى صحرا و دريا، بهوسيلهی آنها راه يابيد. ما نشانهها [ى خود] را براى گروهى كه آگاهند، [و اهل فكر و انديشهاند] بيان داشتيم.
(انعام/ ۹۷)
✨✨✨✨✨✨
📜ابنعباس (رحمة الله علیه)- هُوَ الَّذی جَعَلَ لَکُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِها فِی ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ قَالَ النُّجُومُ آلُ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله).
🌟ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُواْ بِهَا فِی ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ، النُّجُومَ یعنی آل محمّد (علیهم السلام).
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۵۰۴ بحرالعرفان، ج۱۳، ص۲۵۳
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی (علیهم السلام) مَثَلُ النُّجُومِ کُلَّمَا أَفَلَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ.
🌟امام علی (علیه السلام)- مثل اهل بیت (علیهم السلام) مثل ستارگان است، هر زمانکه یکی غروب کند دیگری طلوع میکند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۵۰۴ المناقب، ج۴، ص۱۷۸
📜الرّضا (علیه السلام)- النَّجْمُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ الْعَلَامَاتُ الْأَئِمَّهًْ (علیهم السلام).
🌟امام رضا (علیه السلام)- ستاره، پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) و علامات، امامان (علیهم السلام) بعد از او هستند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۵۰۴ نهج البلاغهًْ، ص۱۰۵
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
الَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ
آنها كه ايمان آوردند، و ايمان خود را با هيچ ستم [و شرك] نيالودند، ايمنى تنها از آن آنهاست؛ و آنها هدايت يافتگانند».
(انعام/ ۸۲)
✨✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِیبَصِیرٍ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُوا إِیمانَهُمْ بِظُلْمٍ قَالَ نَعُوذُ بِاللَّهِ یَا بَابَصِیرٍ أَنْ تَکُونَ مِمَّنْ لَبَسَ إِیمَانَهُ بِظُلْمٍ ثُمَّ قَالَ أُولَئِکَ الْخَوَارِجُ وَ أَصْحَابُهُمْ.
📝امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر گوید: از امام صادق (علیه السلام) دربارهی این آیه: الَّذِینَ آمَنُواْ وَ لَمْ یَلْبِسُواْ إِیمَانَهُم بِظُلْمٍ، سؤال کردم. فرمود: «ای ابوبصیر! پناه میبرم به خدای تبارکوتعالی از اینکه از جمله کسانی باشی که ایمانشان را با ظلم در آمیخته اند». سپس فرمود:
💢«آنان خوارج و اصحاب ایشان هستند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۴۶۶ بحارالأنوار، ج۶۶، ص۱۵۳/ العیاشی، ج۱، ص۳۶۷
📜الباقر (علیه السلام)- أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ (علیه السلام).
❣امام باقر (علیه السلام)- أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ این آیه در مورد حضرت علی (علیه السلام) نازل شده است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۴۶۶ المناقب، ج۳، ص۵۸/ بحارالأنوار، ج۳۸، ص۲۳۲/ المناقب، ج۲، ص۸
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز نهم
الْحَمْدُ لِلَّهِ مَالِكِ الْمُلْكِ مُجْرِي الْفُلْكِ مُسَخِّرِ الرِّيَاحِ فَالِقِ الْإِصْبَاحِ دَيَّانِ الدِّينِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
سپاس، ويژه خداوندى است كه صاحبِ حكومت و سلطنت است. او رام كننده بادها، شكافنده (روشنى بخش) صبح، قانونگذار دين و پروردگار تمام هستى است.
🕊🌤🕊🌤🕊🌤
📝نكتهها
🌠 مالك واقعىِ تمامى حكومتها، خدا و مُلك براى غير خدا، موقتى و محدود است.
اين، يكى از بزگترين نعمتها است كه بايد خداى حكيم را بر آن سپاس گفت.
✨( الحمد للهِ مالِكَ الْمُلْكِ)
🌠قرآن كريم، حركت كشتى در درياها را از نشانهها و آيات الهى معرفى مىكند:
✨(إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ الْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ... لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ).
همچنين قرآن كريم، در اختيارِ انسان درآمدن كشتىها و حركت آنها را در دريا به امر و فرمان الهى معرفى كرده است:
✨(... وَ سَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ...).
و نيز حركت كشتىها در درياها را از نعمتهاى الهى معرفى مىكند:
✨(أَ لَمْ تَرَ أَنَّ الْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِنِعْمَتِ اللّهِ...).
و سرانجام، حركت كشتىها در درياها را در راستاى بهرهمندى از فضل الهى معرفى مىكند تا انسان شكرگزارى كند:
✨(... وَ تَرَى الْفُلْكَ مَواخِرَ فِيهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ).
بنابراين يكى از بارزترين نعمتهايى كه سزاوار است هنگام حمد خداى متعال، مورد توجه قرار بگيرد، حركت كشتى بر روى درياها است.
✨ ( الْحَمْدُ لِلَّهِ... مُجْرِي الْفُلْكِ)
🌠 «رياح» جمع «ريح» و به معناى بادهاست.
در قرآن مجيد هر جا كلمه «ريح» آمده، معنايى همراه با قهر و عذاب دارد؛ مانند:
✨«بِرِيحٍ صَرْصَرٍ»؛
❣ اما هر جا كلمه «رياح» آمده، قرين لطف الهى بوده است.
در احاديث مىخوانيم: هرگاه باد مىوزيد، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم مىفرمود:
🔅 «اللهم اجعلها رياحا و لا تجعلها ريحا؛
خداوندا! اين باد را رياحِ رحمت قرار ده، نه ريحِ عذاب».
براين اساس، امامان معصوم عليهم السلام هنگام حمد الهى از اين ويژگى نيز غافل نبودند. ( الْحَمْدُ لِلَّهِ... مُسَخِّرِ الرِّيَاحِ)
ادامه مطلب👇👇
🌠 «فالق» اسم فاعل از واژه «فلق» و به معناى شكافنده است.
«إصباح» نيز اسم است براى صبح.
✨تعبير بسيار زيباى «فالِقُ الْإِصْباحِ» در آيه ٩٦ سوره مباركه انعام، به عنوان يكى از ويژگىهاى خداى متعال بيان شده است.
در اين تعبير، تاريكى شب به پرده ضخيمى تشبيه شده كه روشنايى سپيده دم، آن را چاك زده و از هم مىشكافد. در اينجا روى مسئله طلوع صبح تكيه شده كه يكى از نعمتهاى بزرگ پروردگار است؛ زيرا مىدانيم كه اين پديده آسمانى، نتيجه وجود قشر ضخيم هوا (جوّ) در آسمانِ زمين مىباشد.
اگر در اطراف كره زمين، همانند كره ماه، جوّى وجود نداشت، نه بين الطلوعين و فلقى ايجاد مىشد و نه سپيدى آغاز شب و شفق؛ بلكه آفتاب همانند مهمان ناخوانده، بدون هيچ مقدمه، سر از افق مشرق برمىداشت و فوراً نور خيرهكننده خود را در چشمهايى كه به تاريكى شب عادت كرده بود مىپاشيد، و به هنگام غروب نيز ناگهان از نظرها پنهان مىشد و در يك لحظه، تاريكى و ظلمتِ وحشتناكى همه جا را فرا مىگرفت.
اما وجود جوّ در اطراف زمين و فاصلهاى كه ميان تاريكى شب و روشنايى روز به هنگام طلوع و غروب آفتاب قرار دارد، انسان را تدريجاً براى پذيرا شدن هر يك از اين دو پديدۀ متضاد آماده مىسازد و انتقال از نور به ظلمت و از ظلمت به نور، به صورت تدريجى و ملايم و كاملاً مطبوع و قابل تحمل انجام مىشود.
اين نعمت بزرگ را خداى فالق الإصباح (شكافنده صبح) به انسان ارزانى داشته و ما نيز او را بر اين نعمت، حمد مىكنيم.
✨ ( الْحَمْدُ لِلَّهِ... فَالِقِ الْإِصْبَاحِ)
🌠 «دين» آيين و قانونى است كه انسانها رفتار در چارچوبِ آن را سبب رشد خود مىدانند و اين يكى از نعمتهاى بزرگ خداى حكيم است كه قانون زندگىمان را بر اساس علم كامل و همه جانبه خود، پى ريزى كرده است.
✨( الْحَمْدُ لِلَّهِ... دَيَّانِ الدِّينِ)
🌠 «رَبّ» به كسى گفته مىشود كه هم مالك و صاحب چيزى است و هم در رشد و پرورش آن نقش دارد.
✨ «ربُّ العالمين» يعنى خداوند كه هم صاحب حقيقى عالَم است و هم مدبّر و پروردگار آن. پس همه هستى، حركت تكاملى دارد و در مسيرى كه خداوند معيّن كرده، هدايت مىشود.
و ما براى اين امور، خداوند متعال را در يك عبارت چند كلمهاى حمد مىكنيم.
✨( الْحَمْدُ لِلَّهِ... رَبِّ الْعَالَمِينَ)
📝پيامها
🔺١. اكنون كه مالك اوست، پس ديگران امانتدار هستند و بايد طبق رضاى مالك اصلى عمل كنند.
✨ (الْحَمْدُ لِلَّهِ مَالِكِ الْمُلْكِ)
🔺٢. همه هستى، تحت تربيت خداوند يكتاست و همه موجودات در مدار مديريت و تربيت الهى قرار دارند. اين تربيت، يا تربيت تكوينى است (مسخر الرياح فالق الإصباح) يا تربيت تشريعى (ديان الدين)؛ ولى به هر حال، تمام موجودات، زير مجموعه ربوبيت الهى هستند. (رَبِّ الْعالَمِينَ)
🔺٣. اقتضاى پرورش و تربيت عالَم توسط خداى متعال اين است كه رابطه خداوند با مخلوقات، رابطه دائمى و تنگاتنگ باشد؛ نه رابطهاى همانند رابطه نقاش و بنّا با هنر يا ساختمانى كه ايجاد مىكنند. چراكه نقاش و بنّا هنر خود را عرضه مىكنند و مىروند؛ ولى مربّى هر لحظه بايد نظارت داشته باشد.
✨(رَبِّ الْعالَمِينَ)
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
99-02-10(mirbagheri).mp3
6.8M
#استاد_میرباقری
🎧 استاد میرباقری | برنامۀ شبکه قرآن، ۹۹/۲/۱۰
⚡️ آشنایی با تفسیر #سوره_مبارکه_حجرات (۲)
📎 این برنامه در ماه مبارک رمضان، حوالی ساعت یک بامداد، از شبکه قران پخش میشود.
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page017.mp3
740.4K
#ترتیل صفحه ی " 17 "
سوره ی بقره
جزء یکم
#تلاوت
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 17 " سوره ی بقره جزء یکم #تلاوت کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇 تلگرام @qoranvamam
#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_17
#آیه_110
✨ «110» وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
👈 و نماز را برپا داريد و زكات را پرداخت نماييد و هر خيرى كه براى خود از پيش مىفرستيد، آنرا نزد خدا (در سراى ديگر) خواهيد يافت، همانا خداوند به اعمال شما بيناست.
#پیام_ها
1⃣ معمولًا دستور به نماز همراه با زكات در قرآن آمده است. شايد اشاره دارد به اينكه ياد خدا بايد همراه با توجّه به خلق خدا باشد. «أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ»
2⃣ مقدار كار خير مهم نيست، هركس به هر مقدار مىتواند بايد انجام دهد.
«مِنْ خَيْرٍ»
3⃣ كارهاى خير، براى قيامت محفوظ مىماند. «تَجِدُوهُ»
4⃣ ايمان به نظارت الهى وپاداش در قيامت، قوىترين انگيزه عمل صالح مىباشد. «ما تُقَدِّمُوا ... تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ»
📚 تفسیر نور
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page018.mp3
723.1K
#ترتیل صفحه ی " 18 "
سوره ی بقره
جزء یکم
#تلاوت
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 18 " سوره ی بقره جزء یکم #تلاوت کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇 تلگرام @qoranvamam
#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_18
#آیه_115
✨ «115» وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلِيمٌ
👈 مشرق و مغرب از آن خداست، پس به هر سو روكنيد، آنجا روى خداست، همانا خداوند (به همه جا) محيط و (به هر چيز) داناست.
#پیام_ها
1⃣ هركارى كه به فرمان خداوند بوده و رنگ الهى داشته باشد، وجهاللَّه و عبادت است. «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ»
2⃣ خداوند در همه جا حاضر و بر هر چيز ناظر است. «إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلِيمٌ»
📚 تفسیر نور
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
4_5864087675803273215.pdf
5.3M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
08.mp3
7.2M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
Gamedi08.mp3
5.98M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
6285551_766.mp3
4.15M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
Quran_-_Joze_08.mp3
6.23M
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
قُلْ فَلِلهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ
فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعينَ
بگو: «دليل رسا براى خداست [دليلى كه براى هيچكس بهانهاى باقى نمىگذارد]. و اگر او مىخواست، همهی شما را [به اجبار] هدايت مىكرد. [ولى هدايت اجبارى بىثمر است]».
(انعام/ ۱۴۹)
✨✨✨✨✨✨
📜الکاظم (علیه السلام)- یَا هِشَامُ إِنَّ لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حُجَّتَیْنِ حُجَّهًًْ ظَاهِرَهًًْ وَ حُجَّهًًْ بَاطِنَهًًْ فَأَمَّا الظَّاهِرَهًُْ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِیَاءُ (علیهم السلام) ِوَ الْأَئِمَّهًُْ (علیهم السلام) وَ أَمَّا الْبَاطِنَهًُْ فَالْعُقُولُ.
💎امام کاظم (علیه السلام)- ای هشام! خدا بر مردم دو حجّت و دلیل دارد: حجّت آشکار، و حجّت نهان، حجّت آشکار فرستادهشدگان و پیغمبران و پیشوایان (علیهم السلام) میباشند، و حجّت نهان عقلها هستند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۲۰ الکافی، ج۱، ص۱۶/ نورالثقلین
📜الصّادق (علیه السلام)- نَحْنُ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ عَلَی مَنْ دُونَ السَّمَاءِ وَ فَوْقَ الْأَرْضِ.
💎امام صادق (علیه السلام)- ما بر هرچه در پایین آسمان و روی زمین است، دلیل رسا هستیم.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۲۲ بصایر الدرجات، ج۱، ص۱۰۴/ البرهان/ نورالثقلین
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشي بِهِ فِي النَّاسِ
كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها
كَذلِكَ زُيِّنَ لِلْكافِرينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ
آيا كسى كه مرده بود، سپس او را زنده كرديم، [كافر بود و ايمان آورد] و نورى برايش قرار داديم كه با آن در ميان مردم راه برود، همانند كسى است كه در تاريكىهاست و از آن خارج نمىشود؟! اينگونه براى كافران، آنچه كه [از اعمال زشت] انجام مىدادند، تزيين شده [و زيبا جلوه كرده] است.
(انعام/ ۱۲۲)
✨✨✨✨✨✨
📜ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- أَ وَ مَنْ کَانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ إِنَّهُ عَمَّارُ بْنُ یَاسِرٍ (رحمة الله علیه) کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُماتِ لَیْسَ بِخارِجٍ مِنْهَا إِنَّهُ أَبُوجَهْلِ بْنُ هِشَامٍ.
🕯ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- أَ وَ مَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ، او عمّار (رحمة الله علیه) است.
🔺کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُماتِ لَیْسَ بِخارِجٍ مِنْها، او ابوجهلبنهشام است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۵۷۴ شرح نهج البلاغهًْ، ج۱۰، ص۱۰۳/ فرات الکوفی، ص۱۳۵
📜الباقر (علیه السلام)- أَنَّهَا نَزَلَتْ فِی عَمَّارِبْنِیَاسِرٍ (رحمة الله علیه) حِینَ آمَنَ وَ أَبِیجَهْلٍ.
📝امام باقر (علیه السلام)- این آیه دربارهی عمّار (رحمة الله علیه) - وقتیکه ایمان آورد - و ابوجهل نازل شده است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۵۷۴ بحرالعرفان، ج۶، ص۴۶۶/ نورالثقلین
📜الرّضا (علیه السلام)- أَ وَ مَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ أی هدیناه وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ قال نور الولایهًْ.
💫امام رضا (علیه السلام)- أَ وَ مَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ؛ یعنی او را هدایت کردیم. وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ؛ منظور نور ولایت است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۵۷۶ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۱۷۲
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- الْمُؤْمِنُ یَتَقَلَّبُ فِی خَمْسَهًٍْ مِنَ النُّورِ مَدْخَلُهُ نُورٌ وَ مَخْرَجُهُ نُورٌ وَ عِلْمُهُ نُورٌ وَ کَلَامُهُ نُورٌ وَ مَنْظَرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ إِلَی النُّورِِ.
✨امام علی (علیه السلام)- مؤمن در پنج نور میچرخد ورودش نور، خروجش نور، دانشش نور، سخنش نور و دیدگاهش در رستاخیز بهسوی نور است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۵۷۸ الخصال، ج۱، ص۲۷۷
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
وَ بَيْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسيماهُمْ وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوها وَ هُمْ يَطْمَعُونَ
و در ميان آندو (بهشتيان و دوزخيان)، حجابى است؛ و بر «اعراف» مردانى هستند كه هريك از آندو گروه را از چهرههايشان مىشناسند؛ و بهشتيان را صدا مىزنند كه: «درود بر شما باد»! امّا داخل بهشت نمىشوند، درحالىكه اميد آن را دارند.
(اعراف/ ۴۶)
✨✨✨✨✨✨
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- نَحْنُ الْأَعْرَافُ نَعْرِفُ أَنْصَارَنَا بِأَسْمَائِهِمْ وَ نَحْنُ الْأَعْرَافُ الَّذِینَ لَا یُعْرَفُ اللَّهُ إِلَّا بِسَبِیلِ مَعْرِفَتِنَا وَ نَحْنُ الْأَعْرَافُ نُوقَفُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ بَیْنَ الْجَنَّهًِْ وَ النَّارِ فَلَا یَدْخُلُ الْجَنَّهًَْ إِلَّا مَنْ عَرَفَنَا وَ عَرَفْنَاهُ وَ لَا یَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْکَرَنَا وَ أَنْکَرْنَاهُ.
🌠امام علی (- ما اعراف هستیم که یاران خود را از نام آنان می شناسیم و ما همان اعراف هستیم که خداوند تنها از راه معرفت ما شناخته می شود و ما اعراف هستیم که در روز قیامت بین جهنّم و بهشت می ایستیم و تنها کسانی به بهشت وارد می شوند که ما را شناختند و ما آن ها را بشناسیم و کسانی که ما را انکار کردند و ما آن ها را نشناختیم به جهنّم می روند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۴۰ بحار الأنوار، ج۸، ص۳۳۸
📜الصّادق (علیه السلام)- نَحْنُ أُولَئِکَ الرِّجَالُ عَلَی الصِّرَاطِ مَا بَیْنَ الْجَنَّهًِْ وَ النَّارِ فَمَنْ عَرَفْنَاهُ وَ عَرَفَنَا دَخَلَ الْجَنَّهًَْ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْنَا وَ لَمْ نَعْرِفْهُ أُدْخِلَ النَّارَ.
🌠امام صادق (- آن مردان ما هستیم که بر پل صراط میان بهشت و دوزخ خواهیم بود، و هرکه را شناختیم و او نیز ما را شناخت، وارد بهشت می شود، و آنکه ما را نشناسد و ما نیز او را نشناسیم، به دوزخ وارد گردد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۴۰ بحار الأنوار، ج۳۹، ص۲۲۴/ المناقب، ج۳، ص۲۳۳
📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ بُرَیْدٍ الْعِجْلِیِّ قَالَ سَأَلْتُ أبَاجَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ وَ عَلَی الْأَعْرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیماهُمْ قَالَ أُنْزِلَتْ فِی هَذِهِ الْأُمَّهًِْ وَ الرِّجَالُ هُمُ الْأَئِمَّهًُْ (علیهم السلام) مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) قُلْتُ فَمَا الْأَعْرَافُ قَالَ صِرَاطٌ بَیْنَ الْجَنَّهًِْ وَ النَّارِ فَمَنْ شُفِّعَ لَهُ الْأَئِمَّهًُْ (علیهم السلام) مِنَّا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ الْمُذْنِبِینَ نَجَا وَ مَنْ لَمْ یُشَفَّعُوا لَهُ هَوَی.
🌠امام باقر (- برید عجلی گوید: از امام باقر (در مورد آیه: وَ عَلَی الأَعْرَافِ رِجَالٌ یَعْرِفُونَ کُلاًّ بِسِیمَاهُمْ پرسیدم، فرمود: «دربارهی این امّت نازل شده است و مراد از رِجَالٌ ائمّه (از آل محمّد (هستند». عرض کردم: «منظور از الأَعْرَافِ چیست»؟ فرمود: «صراطی است میان بهشت و آتش. هرکسی که یکی از ائمّه ما برای او که یکی از مؤمنان گنهکار است، شفاعت کند، رهایی می یابد و هرکسی که برای وی شفاعت نکنند، در آتش سقوط خواهد کرد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۴۲ بحار الأنوار، ج۸، ص۳۳۵/ بصایر الدرجات، ص۴۹۶/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز دهم
الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى حِلْمِهِ بَعْدَ عِلْمِهِ
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى عَفْوِهِ بَعْدَ قُدْرَتِهِ
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى طُولِ أَنَاتِهِ فِي غَضَبِهِ وَ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى مَا يُرِيدُ
خدا را بر بردبارىاش ستايش؛ كه در عين آگاهى از بدى انسانها بر آنها صبر مىكند.
خدا را بر گذشتش ستايش؛ كه على رغم قدرتمندىاش بر جزا دادن مطابق بدى انسانها گذشتش جارى مىشود.
خدا را ستايش بر مداراى فراوانش در موقع خشم. او بر آنچه اراده كند توانمند است.
🕊🌤🕊🌤🕊🌤
🔰نكتهها
💎 هنگامى كه صفت «حلم» براى خداوند به كار مىرود، بيشتر اين نكته را مورد توجه قرار مىدهد كه او در عقوبت انسان گنهكار، شتاب نمىكند.
🔅 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى حِلْمِهِ)
💎 «عفو» يعنى ترك مجازات و دورى از عقوبت. حتى برخى از لغت شناسان در معنى «عفو» نوشتهاند: «محو كردن گناهان».
🔅 قرآن كريم يكى از صفات خداى متعال را «عَفُوّ» معرفى مىكند كه حاكى از مبالغه در اين صفت است.
💎 ترك مجازات و عقب انداختن عقوبت انسان خاطى، نه از سرِ ناتوانى، بلكه به سبب مهربانى خداوند نسبت به انسان است.
🔅( الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى عَفْوِهِ بَعْدَ قُدْرَتِهِ)
💎 « أناة» به معنى مكث، حوصله، مدارا، و پرهيز از واكنش سريع است.
بسيارى از گناهان سبب غضب الهى مىشود؛ ولى خداى متعال به سبب جارى كردن ويژگى أناة، انسانها را گرفتار آثار كارهاى خود نمىكند. اين نيز يكى از نعمتهاى بزرگ است كه نبايد از شكر آن غافل شد.
🔅 (وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى طُولِ أَنَاتِهِ فِي غَضَبِهِ وَ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى مَا يُرِيدُ)
📝پيامها
💢١. انسانها هر چقدر كه گرفتار گناه و لغزش شوند، بايد بدانند كه هميشه فرصت براى جبران باقى است؛ چراكه خداوند، حليم است و در عقوبت شتاب نمىكند.
✨( الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى حِلْمِهِ)
💢٢. اگر انسانها گرفتار عقوبت كارهاى ناشايست خود نمىشوند، به سبب عدم آگاهى خدا از بدىهاى آنها نيست؛ بلكه به خاطر بردبارى خدا و از سرِبزرگوارى اوست.
✨ ( الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى حِلْمِهِ بَعْدَ عِلْمِهِ)
💢٣. بر اساس آيات قرآن كريم، حتى كوچكترين چيزها نيز از خداوند مخفى نيست و خداوند به همه چيز عالِم است.
پس سزاوار است كه حتى از كوچكترين گناهان نيز پرهيز كنيم.
✨ ( الْحَمْدُ لِلَّهِ... بَعْدَ عِلْمِهِ)
📚شرح دعای شریف افتتاح
#حجت_الاسلام_محسن_قرائتی
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page019.mp3
844.5K
#ترتیل صفحه ی " 19 "
سوره ی بقره
جزء یکم
#تلاوت
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 19 " سوره ی بقره جزء یکم #تلاوت کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇 تلگرام @qoranvamam
#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_19
#آیه_121
✨ «121» الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ
👈 كسانى كه به آنها كتاب آسمانى دادهايم وآنرا چنان كه سزاوارِ تلاوت است تلاوت مىكنند، آنان به آن (قرآن يا پيامبر) ايمان مىآورند و كسانى كه به آن كافر شوند، آنان همان زيانكارانند.
#پیام_ها
1⃣ حقّ تلاوت، در تلاوت با صوت زيبا ورعايت نكات تجويد خلاصه نمىشود، بلكه ملاك، ايمان و عمل است. «يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ»
2⃣ كسى كه در انتخاب مكتب دچار انحراف شود، زيانكار واقعى است. «فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ»
📚 تفسیر نور
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin