📜الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ نُطْفَهًَْ الْإِمَام إِذَا سَکَنَت فِی الرَّحِمِ أَرْبَعَهًَْ أَشْهُرٍ وَ أُنْشِئَ فِیهَا الرُّوحُ بَعَثَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی مَلَکاً یُقَالُ لَهُ حَیَوَانُ فَکَتَبَ عَلَی عَضُدِهِ الْأَیْمَنِ وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ وَ إِذَا وَقَعَ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ وَقَعَ وَاضِعاً یَدَیْهِ عَلَی الْأَرْضِ رَافِعاً رَأْسَهُ إِلَی السَّمَاءِ فَأَمَّا وَضْعُهُ یَدَیْهِ عَلَی الْأَرْضِ فَإِنَّهُ یَقْبِضُ کُلَّ عِلْمٍ لِلَّهِ أَنْزَلَهُ مِنَ السَّمَاءِ إِلَی الْأَرْضِ وَ أما رَفْعُهُ رَأْسَهُ إِلَی السَّمَاءِ فَإِنَّ مُنَادِیاً یُنَادِی بِهِ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ مِنْ قِبَلِ رَبِّ الْعِزَّهًِْ مِنَ الْأُفُقِ الْأَعْلَی بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِیهِ یَقُولُ: یَا فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ! اثْبُتْ تُثْبَتْ فَلِعَظِیمٍ مَا خَلَقْتُکَ أَنْتَ صَفْوَتِی مِنْ خَلْقِی وَ مَوْضِعُ سِرِّی وَ عَیْبَهًُْ عِلْمِی وَ أَمِینِی عَلَی وَحْیِی وَ خَلِیفَتِی فِی أَرْضِی لَکَ وَ لِمَنْ تَوَلَّاکَ أَوْجَبْتُ رَحْمَتِی وَ مَنَحْتُ جِنَانِی وَ أَحْلَلْتُ جِوَارِی ثُمَّ وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَأَصْلِیَنَّ مَنْ عَادَاکَ أَشَدَّ عَذَابِی وَ إِنْ وَسَّعْتُ عَلَیْهِ فِی دُنْیَایَ مِنْ سَعَهًِْ رِزْقِی فَإِذَا انْقَضَی الصَّوْتُ صَوْتُ الْمُنَادِی أَجَابَهُ هُوَ وَاضِعاً یَدَیْهِ رَافِعاً رَأْسَهُ إِلَی السَّمَاءِ یَقُولُ شَهِدَ اللهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ قَالَ: فَإِذَا قَالَ ذَلِکَ أَعْطَاهُ اللَّهُ الْعِلْمَ الْأَوَّلَ وَ الْعِلْمَ الْآخِرَ وَ اسْتَحَقَّ زِیَارَهًَْ الرُّوحِ فِی لَیْلَهًِْ الْقَدْرِ.
📝امام صادق (علیه السلام) وقتی نطفهی امام چهار ماه در رحم ماند و روح در آن آفریده شد خدای تبارکوتعالی مَلَکی را که حَیَوان (زندگی) نام دارد، میفرستد؛ این مَلَک بر بازوی راست امام مینویسد: «و کلام پروردگار تو با صدق و عدل به حدّ تمام رسید هیچکس نمیتواند کلمات او را دگرگون سازد و او شنوندهی داناست» و وقتی از رحم مادرش بیفتد با دو دست بر روی زمین آید و سرش را بهسوی آسمان بلند کند. و سرّ اینکه دو دست بر زمین قرار میدهد این است که او هر دانشی را که خدا از آسمان به زمین نازلکرده قبضه میکند و اینکه سَرش را به آسمان بلند میکند برای این است که یک نداکننده او را از درون عرش و از طرف پروردگار عزّت و از افق اعلی به نام او و نام پدرش صدا میکند، میگوید: «ای فلان پسر فلان! ثابت باش که ثابت قدم میشوی. تو را برای امر عظیمی آفریدهام؛ تو برگزیدهی من از میان خلقم و رازدار و گنجینهی دانش من هستی تو امانتدار من بر وحی من و جانشین من در زمین من هستی. رحمتم را بر تو و کسانیکه ولایت تو را دارند واجب کردم و بهشت خود را بخشیدم و در جوار خود جای دادم. بهعزّت و جلالم سوگند هرکس با تو دشمنی ورزد او را در سختترین عذاب خود وارد میکنم اگرچه در دنیایم به او وسعت رزق دهم. وقتی ندای منادی به پایان رسید آن امامِ نوزاد درحالیکه دو دست بر زمین نهاده و سر به آسمان برداشته میگوید: شَهِدَ الله أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ. وقتی این سخن را گفت، خداوند علم اوّلین و آخرین را به او عطا میکند و در شب قدر مستحقّ دیدار روح میشود.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۰۰ الکافی، ج۱، ص۳۸۵/ بحارالأنوار، ج۱۵، ص۲۹۷
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
وَ هُوَ الَّذي يَبْدَؤُا الْخَلْقَ ثُمَّ يُعيدُهُ وَ هُوَ أَهْوَنُ عَلَيْهِ وَ لَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلى فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ
او كسى است كه آفرينش را آغاز مىكند، سپس آن را باز مىگرداند و اين كار براى او آسانتر است و برترين اوصاف در آسمانها و زمين براى اوست و اوست توانا و حكيم.
(روم/ ۲۷)
✨✨✨✨✨✨
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ (علیه السلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لِعَلِیٍّ (علیه السلام) یَا عَلِیُّ (علیه السلام) أَنْتَ حُجَّهًُْ اللَّهِ وَ أَنْتَ بَابُ اللَّهِ وَ أَنْتَ الطَّرِیقُ إِلَی اللَّهِ وَ أَنْتَ النَّبَأُ الْعَظِیمُ وَ أَنْتَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیمُ وَ أَنْتَ الْمَثَلُ الْأَعْلَی.
📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- امام حسین (علیه السلام) فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به علیّبنابیطالب (علیه السلام) فرمود: «یا علی (علیه السلام)! تو حجّت خدایی و تو باب [تقرّب] به خدایی و تو راه بهسوی خدایی و تویی نبأ عظیم و تویی صراط مستقیم حقّ و تویی مثل اعلای الهی».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۴۶۸ عیون اخبار الرّضا (ج۲، ص۶/ نورالثقلین
📜الجواد (علیه السلام)- فِی الزِّیَارَهًِْ الجَامِعَهًِْ لِجَمِیعِ الْائِمَّهًِْ (علیهم السلام) الْمَنْقُولَهًِْ عَنِ الْجَوَادِ (علیه السلام) السَّلَامُ عَلَی أئِمَّهًِْ (علیهم السلام) الْهُدَی إلَی قَوْلِهِ وَ وَرَثَهًِْ الْأَنْبِیَاءِ (علیهم السلام) وَ الْمَثَلِ الْأَعْلَی.
📝امام جواد (علیه السلام)- در زیارت جامعه که برای همهی امامان (علیهم السلام) است و از امام جواد (علیه السلام) دربارهی ائمّهی هدی (علیهم السلام) نقل شده است؛ سلام بر امامان هدایتگر ... و وارثان پیامبران و دارای برترین اوصاف.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۴۶۸ من لایحضر الفقیه، ج۲، ص۶۱۰/ نورالثقلین
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- نَحْنُ کَلِمَهًُْ التَّقْوَی وَ سَبِیلُ الْهُدَی وَ الْمَثَلُ الْأَعْلَی وَ الْحُجَّهًُْ الْعُظْمَی وَ الْعُرْوَهًُْ الْوُثْقَی.
📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ما همان کلمهی تقوا و راه هدایت و نمونهی والا و حجّت بزرگ و ریسمان محکم [هستیم].
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۴۶۸ الخصال، ج۲، ص۴۳۲/ نورالثقلین
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
آیه إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللهِ الْإِسْلامُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ إِلّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِآياتِ اللهِ فَإِنَّ اللهَ سَريعُ الْحِسابِ
دين در نزد خدا، اسلام است. و كسانىكه كتاب آسمانى به آنان داده شد، [با يكديگر] اختلاف نكردند، مگر بعد از آگاهى و از روى ستم و حسد ورزى؛ و هركس به آيات خدا كفر ورزد، [بداند كه] خداوند، سريع الحساب است.
(آلعمران/ ۱۹)
✨✨✨✨✨✨✨
📜الباقر (علیه السلام)- إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللهِ الْإِسْلامُ قَالَ: التَّسْلِیمُ لِعلیبنابیطالب (علیه السلام) بِالْوَلَایَهًِْ.
📝امام باقر (علیه السلام) إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ الله الْإِسْلامُ اسلام، تسلیمِ ولایت علیّبنابیطالب (علیه السلام) بودن است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۰۲/ بحارالأنوار، ج۳۵، ص۳۴۱/ المناقب، ج۳، ص۹۵
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
شَهِدَ اللهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلّا هُوَ وَ الْمَلائِكَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلّا هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ
خداوند، [با ايجاد نظام هماهنگ جهان هستى] گواهى مىدهد كه معبودى جز او نيست و فرشتگان و صاحبان دانش، [نيز، بر اين مطلب] گواهى مىدهند؛ درحالىكه [خداوند] قيام به عدالت دارد؛ معبودى جز او نيست، اوست توانا و حكيم.
(آلعمران/ ۱۸)
✨✨✨✨✨
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- الأمَالِی لِلشَّیخِ الطُوسِی قَالَ رَسُولُ اللَّه (صلی الله علیه و آله): إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا خَرَجَ فِی طَلَبِ الْعِلْمِ نَادَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ فَوْقِ الْعَرْشِ مَرْحَباً بِکَ یَا عَبْدِی أَتَدْرِی أَیَّ مَنْزِلَهًٍْ تَطْلُبُ وَ أَیَّ دَرَجَهًٍْ تَرُومُ تُضَاهِی مَلَائِکَتِی الْمُقَرَّبِینَ لِتَکُونَ لَهُمْ قَرِیناً لَأُبَلِّغَنَّکَ مُرَادَکَ وَ لَأُوصِلَنَّکَ بِحَاجَتِکَ. فَقِیلَ لِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام): مَا مَعْنَی مُضَاهَاهًِْ مَلَائِکَهًِْ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الْمُقَرَّبِینَ لِیَکُونَ لَهُمْ قَرِیناً. قَالَ: أما سَمِعْتَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ شَهِدَ اللهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ فَبَدَأَ بِنَفْسِهِ وَ ثَنَّی بِمَلَائِکَتِهِ وَ ثَلَّثَ بِأُولِی الْعِلْمِ الَّذِینَ هُمْ قُرَنَاءُ مَلَائِکَتِهِ وَ سَیِّدُهُمْ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) وَ ثَانِیهِمْ عَلِیٌّ (علیه السلام) وَ ثَالِثُهُمْ أَهْلُهُ وَ أَحَقُّهُمْ بِمَرْتَبَتِهِ بَعْدَهُ قَالَ عَلِیُّبْنُالْحُسَیْنِ (علیه السلام) ثُمَّ أَنْتُمْ مَعَاشِرَ الشِّیعَهًِْ الْعُلَمَاءُ بِعِلْمِنَا تأولون{تَالُونَ لَنَا} مَقْرُونُونَ بِنَا وَ بِمَلَائِکَهًِْ اللَّهِ الْمُقَرَّبِینَ شُهَدَاءُ لِلَّهِ بِتَوْحِیدِهِ وَ عَدْلِهِ وَ کَرَمِهِ وَ جُودِهِ قَاطِعُونَ لِمَعَاذِیرِ الْمُعَانِدِینَ مِنْ إِمَائِهِ وَ عَبِیدِهِ فَنِعْمَ الرَّأْیُ لِأَنْفُسِکُمْ رَأَیْتُمْ وَ نِعْمَ الْحَظُّ الْجَزِیلُ اخْتَرْتُمْ وَ بِأَشْرَفِ السَّعَادَهًِْ سَعِدْتُمْ حِینَ بِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ (علیهم السلام) قُرِنْتُمْ وَ عُدُولُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ شَاهِرِینَ بِتَوْحِیدِهِ وَ تَمْجِیدِهِ جُعِلْتُمْ وَ هَنِیئاً لَکُمْ إِنَّ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) لَسَیِّدُ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ إِنَّ أَصْحَابَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) الْمُوَالِینَ أَوْلِیَاءَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ الْمُتَبَرِّءِینَ مِنْ أَعْدَائِهِمَا أَفْضَلُ أُمَمِ الْمُرْسَلِینَ وَ إِنَّ اللَّهَ لَا یَقْبَلُ مِنْ أَحَدٍ عَمَلًا إِلَّا بِهَذَا الِاعْتِقَادِ وَ لَا یَغْفِرُ لَهُ ذَنْباً وَ لَا یَقْبَلُ لَهُ حَسَنَهًًْ وَ لَا یَرْفَعُ لَهُ دَرَجَهًًْ إِلَّا بِهِ.
ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هنگامیکه بندهی خدا برای طلب علم از منزلش خارج میشود خدای عزّوجلّ از بالای عرش او را ندا میدهد: «ای بندهی من خوش آمدی! آیا میدانی چه جایگاه و مقامی را طلب میکنی و چه رتبهای را هدف قرار دادهای؟ به ملائکهی مقرّبم شبیه شدهای تا با آنها همنشین شوی قطعاً تو را به مراد و خواستهات میرسانم». به علیّبنحسین (علیه السلام) گفته شد: «معنی شباهت به ملائکهی مقرّب خدای عزّوجلّ تا با آنها همنشین شود، چیست»؟ فرمود: «آیا سخن خدای عزّوجلّ را نشنیدی که میفرماید: شَهِدَ الله أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ؛ پس در مقام شهادت به توحید، خدای متعال با نام خودش آغاز کرد و ملائکهاش را در مرحله دوّم قرارداد و صاحبان علم را که همنشین فرشتگان او در مرحلهی سوّم قرار داد؛ محمّد (صلی الله علیه و آله) سرور صاحبان علم و علی (علیه السلام) دوّمین آنهاست و سوّمینشان خاندان او هستند که سزاوارترینشان به منزّلت او بعد از او هستند سپس شما گروه شیعه که به علم ما آگاهید بعد از ما هستید همنشین ما و فرشتگان مقرّب خداوند هستید به یگانگی خداوند، عدل او، بخشندگی او و سخاوتش شهادت میدهید، عذر و بهانهی دشمنان را حتی از کنیزان و بردگانش از بین میبرید. پس چه عقیدهی خوبی را برای خودتان در نظر گرفتید و چه نصیب و سعادت بزرگی را برگزیدید و هنگامیکه با محمّد (صلی الله علیه و آله) و خاندان پاکش همنشین شدید، با بزرگترین خوشبختی سعادتمند شدید بندگان عادل خداوند در زمینش و آشکارکنندهی یگانگی و عظمت خداوند قرار داده شدید. گوارایتان باد. محمّد (صلی الله علیه و آله) سرور اوّلین و آخرین است و یاران محمّد (صلی الله علیه و آله) که دوستان محمّد (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) را دوست میدارند و از دشمنان آنها بیزاری میجویند برترین امّتهای پیامبران (علیهم السلام) هستند و خداوند از هیچکس عملی را قبول نمیکند مگر با این اعتقاد و گناهی از او نمیبخشد و کار نیکی را از او قبول نمیکند و او را درجهای بالا نمیبرد مگر با این اعتقاد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۴۹۸ بحارالأنوار، ج۱، ص۱۸۰/ الإمام العسکری، ص۶۲۴
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_ولایی
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- أَلَا إِنَّ الْعِلْمَ الَّذِی هَبَطَ بِهِ آدَمُ (علیه السلام) وَ جَمِیعَ مَا فُضِّلْتِ بِهِ النَّبِیُّونَ إِلَی خَاتَمِ النَّبِیِّینَ وَ الْمُرْسَلِینَ فِی عِتْرَهًِْ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ وَ الْمُرْسَلِینَ فَأَیْنَ یُتَاهُ بِکُمْ؟ وَ أَیْنَ تَذْهَبُونَ یَا مَعَاشِرَ مَنْ فُسِخَ مِنْ أَصْلَابِ أَصْحَابِ السَّفِینَهًِْ؟ فَهَذَا مِثَلُ مَا فِیکُمْ فَکَمَا نَجَا فِی هَاتِیکَ مِنْهُمْ مَنْ نَجَا فَکَذَلِکَ یَنْجُو فِی هَذِهِ مِنْکُمْ مَنْ نَجَا وَ رَهَنَ ذِمَّتِی وَ وَیْلُ لِمَنْ تَخَلَّفَ عَنْهُمْ إَِنَّهُمْ فِیکُمْ کَأَصْحَابِ الْکَهْفِ وَ مَثَلُهُمْ بَابُ حِطَّهًٍْ وَ هُمْ بَابُ السِّلْمِ.
📝امام علی (علیه السلام) علمی که بر آدم (علیه السلام) دادهشد و تمام فضائلی که پیامبران تا نبی و رسول خاتم (صلی الله علیه و آله)، بدان برتری یافتند، در خاندان پیامبر و رسول خاتم (صلی الله علیه و آله) نهفته است. پس به کدام سو گمراهشدهاید؟ ای گروه فرزندان فاسدشدهی بازماندگان از کشتی نوح (علیه السلام) به کجا میروید؟! مَثَل کشتی حضرت نوح، مَثَل آن چیزیست که در بین شماست؛ [یعنی اهلبیت (علیهم السلام)] همانطور که نجاتیافتهی آنها در آن کشتی نجات یافت، نجاتیافتهی شما [نیز] در این کشتی (اهلبیت پیامبر (صلی الله علیه و آله)) رهایی یافته و در عهد و پیمان من ثابت و پایدار میماند و وای بر کسیکه از ایشان تخلّف کند! خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله)، در بین شما مانند اصحاب کهف هستند و مَثَل ایشان، باب حطّه (دری که بنیاسرائیل با توسّل به آن مورد آمرزش قرار گرفتند) است و اینان باب سلم هستند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۱۴ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۱۰/ الإمام العسکری، ص۶۲۶
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#حدیث
📜السّجّاد (علیه السلام)- إِذَا رَأَیْتُمُ الرَّجُلَ قَدْ حَسُنَ سَمْتُهُ وَ هَدْیُهُ وَ تَمَاوَتَ فِی مَنْطِقِهِ وَ تَخَاضَعَ فِی حَرَکَاتِهِ فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّنَّکُمْ فَمَا أَکْثَرَ مَنْ یُعْجِزُهُ تَنَاوُلُ الدُّنْیَا وَ رُکُوبُ الْحَرَامِ مِنْهَا لِضَعْفِ نِیَّتِهِ وَ مَهَانَتِهِ وَ جُبْنِ قَلْبِهِ فَنَصَبَ الدِّینَ فَخّاً لَهَا فَهُوَ لَا یَزَالُ یَخْتِلُ النَّاسَ بِظَاهِرِهِ فَإِنْ تَمَکَّنَ مِنْ حَرَامٍ اقْتَحَمَهُ وَ إِذَا وَجَدْتُمُوهُ یَعِفُّ عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّنَّکُمْ فَإِنَّ شَهَوَاتِ الْخَلْقِ مُخْتَلِفَهًٌْ فَمَا أَکْثَرَ مَنْ یَنْبُو عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ وَ إِنْ کَثُرَ وَ یَحْمِلُ نَفْسَهُ عَلَی شَوْهَاءَ قَبِیحَهًٍْ فَیَأْتِی مِنْهَا مُحَرَّماً فَإِذَا وَجَدْتُمُوهُ یَعِفُّ عَنْ ذَلِکَ فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّکُمْ حَتَّی تَنْظُرُوا مَا عَقَدَهُ عَقْلُهُ فَمَا أَکْثَرَ مَنْ تَرَکَ ذَلِکَ أَجْمَعَ ثُمَّ لَا یَرْجِعُ إِلَی عَقْلٍ مَتِینٍ فَیَکُونُ مَا یُفْسِدُهُ بِجَهْلِهِ أَکْثَرَ مِمَّا یُصْلِحُهُ بِعَقْلِهِ فَإِذَا وَجَدْتُمْ عَقْلَهُ مَتِیناً فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّکُمْ حَتَّی تَنْظُرُوا أَ مَعَ هَوَاهُ یَکُونُ عَلَی عَقْلِهِ أَوْ یَکُونُ مَعَ عَقْلِهِ عَلَی هَوَاهُ وَ کَیْفَ مَحَبَّتُهُ لِلرِّئَاسَاتِ الْبَاطِلَهًِْ وَ زُهْدُهُ فِیهَا فَإِنَّ فِی النَّاسِ مَنْ خَسِرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهًَْ یَتْرُکُ الدُّنْیَا لِلدُّنْیَا وَ یَرَی أَنَّ لَذَّهًَْ الرِّئَاسَهًِْ الْبَاطِلَهًِْ أَفْضَلُ مِنْ لَذَّهًِْ الْأَمْوَالِ وَ النِّعَمِ الْمُبَاحَهًِْ الْمُحَلَّلَهًِْ فَیَتْرُکُ ذَلِکَ أَجْمَعَ طَلَباً لِلرِّئَاسَهًِْ حَتَّی إِذا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ.
📝امام سجاد (علیه السلام) اگر فردی را با ظاهر نیکو دیدید که از پارسایی سکوت اختیار نموده و خضوع در حرکاتش هویداست، صبر کنید! آهسته! مبادا این ظاهر شما را گول بزند! زیرا بیشتر افرادی که در به دستآوردن دنیا و ارتکاب محرّمات ناتوان و دارای ضعف نیّت و ترس قلبیاند، [و توان انجام بعضی از محرّمات را برای لذّت بردن از دنیای مادّی ندارند] دین را دام و تلهای برای دنیای خود ساختهاند [تا به نام دین به دنیای خود برسند] و پیوسته مردم، فریب ظاهر اینان را میخورند و اگر امکان عمل حرامی را پیدا کنند حتماً مرتکب آن خواهندشد. و اگر دید او از مال حرام خودداری میکند، صبر کن! آهسته! گول نخور که شهوات آدمیان گوناگون است! زیرا تعداد افرادی که از مال حرام خودداری میکنند زیاد نیست هرچند در ظاهر زیاد باشند. ولی خود را به اعمال زشتی وا میدارند و مرتکب حرام میشوند. و اگر دیدید از این کارهای زشت نیز خودداری میکنند باز هم صبر کنید! مبادا گولشان را بخورید! تا اینکه کاملًا به عقیدهی دلشان بنگرید. زیرا همهی افرادی که اینگونهاند در آخر به اندیشهای متین باز نمیگردند. و [تعداد] افرادی که بهواسطهی جهل به فساد میافتند بیشتر از گروهی است که با عقل اصلاح میشوند. و اگر عقل او را نیز متین و استوار یافتید، باز هم صبر کنید و گول نخورید! ببینید هوای او متابع عقل است یا عقل او پیروی هوی میکند؟! و ببینید عکسالعمل او در برابر ریاستهای باطل چگونه است؛ مثبت یا منفی؟! زیرا گروهی از مردم در دنیا و آخرت زیان میکنند؛ [اینها] دنیا را برای دنیا ترک نمودند و لذّت ریاست باطل را بر خوشی اموال و نعمتهای مباح و حلال، ترجیح دادند و همهی اینها را (لذات حلال) برای ریاست باطل رها نمودند؛ تا جایی که اگر به او گویند: «از خدای بترس»! زیادهخواهی او را به گناه وامی دارد (عزّت ظاهری که با گناه بدست آورده او را میگیرد). دوزخ او را بس است که بستر بدی است!
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۰۲ بحارالأنوار، ج۲، ص۸۴/ الإمام العسکری، ص۵۳
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin