eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
905 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
756 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
📜الصّادق (علیه السلام)- وَ الْمُؤْمِنُونَ هُمُ الْأَئِمَّهًُْ (. 📝امام صادق (علیه السلام)- وَ المُؤْمِنُونَ همان ائمّه (هستند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۳۲ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۴۰/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۶، ص۱۰۹ 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی‌بَصِیرٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَ وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ مَا الْمُؤْمِنُونَ قَالَ مَنْ عَسَی أَنْ یَکُونَ إِلَّا صَاحِبَک. 📝امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر گوید: به امام (علیه السلام) گفتم: «در این کلام خداوند عزّوجلّ وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ المُؤْمِنُون، مراد از مؤمنان چه کسانی است»؟ حضرت (علیه السلام) فرمود: «امید آن می‌رود که مقصود از مؤمنون چه کسی جز همین همنشین تو باشد»؟ [یعنی مراد از مؤمنون ما اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) هستیم]. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۳۲ وسایل الشیعهًْ، ج۱۶، ص۱۱۴/ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۴۶ 📜الصّادق (علیه السلام)- هُوَ وَ اللَّهِ عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام). 📝امام صادق (علیه السلام)- به خدا او علیّ‌ّّّّّّّبن‌ابوطالب (علیه السلام) است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۳۲ العیاشی، ج۲، ص۱۰۸/ العیاشی، ج۲، ص۱۱۰/ البرهان 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ جَعْفَرِ‌بْنِ‌مُحَمَّدٍ (علیه السلام) عَنْ أبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِیِّ‌بْنِ‌الْحُسَیْنِ (علیه السلام) عَنْ أبِیهِ عَنْ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) أَنَّهُ کَانَ یَقْرَأُ هَذِهِ الْآیَهًَْ وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ ثُمَّ یَقْطَعُ الْکَلَامَ ثُمَّ یَقُولُ وَ الْمُؤْمِنُونَ. 📝امام علی (علیه السلام)- از امام باقر (علیه السلام) روایت است: علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) این آیه را می‌خواند: وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ، آنگاه کلام را قطع می‌کرد [سکوت کوتاهی می‌کرد] سپس فرمود: وَ المُؤْمِنُونَ. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۳۲ الجعفریات، ص۱۷۶ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 📜سليم بن قيس هلالىّ‌ گويد: در خلافت عثمان عليّ‌ عليه السّلام را در مسجد رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ديدم که در خطبه ای میفرمودند: 💫پسر عموى من رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: «من و اهل بيتم چهارده هزار سال قبل از آنكه خداى تعالى آدم عليه السّلام را بيافريند نورى بوديم كه در پيشگاه خداى تعالى ساطع بود و چون آدم را آفريد آن نور را در صلب وى نهاد و او را به زمين فرود آورد،سپس آن را در آن كشتى و در صلب نوح عليه السّلام حمل كرد، سپس آن را در آتش و در صلب ابراهيم عليه السّلام افكند، سپس همواره خداى تعالى ما را از اصلاب كريمه به ارحام طاهره و از ارحام طاهره به اصلاب كريمۀ پدران و مادران منتقل كرد و هيچ يك از آنان به سفاح و زنا برخورد نكرد». 💎 سپس فرمود: شما را به خدا سوگند مى‌دهم آيا هيچ مى‌دانيد خداى تعالى در چند آيۀ قرآن كريم سابق را بر مسبوق تفضيل داده است‌؟ و آيا مى‌دانيد هيچ كس از اين امّت در امر خدا و رسولش بر من سبقت نجسته است‌؟ گفتند: به خدا چنين است. فرمود: شما را به خدا سوگند مى‌دهم آيا مى‌دانيد اين آيات در كجا نازل شده است: ✨«اَلسّابِقُونَ‌ الْأَوَّلُونَ‌ مِنَ‌ الْمُهاجِرِينَ‌ وَ الْأَنْصارِ»(توبه100) ✨ و «وَ السّابِقُونَ‌ السّابِقُونَ‌أُولئِكَ‌ الْمُقَرَّبُونَ‌»(واقعه/10) ؟ از پيامبر اكرم از آنها پرسش شد، فرمودند: خداى تعالى آن را در شأن انبياء و اوصياى آنان نازل فرموده است و من افضل انبياء و رسولان هستم و وصىّ‌ من علىّ‌ بن أبى طالب افضل اوصياء است» گفتند: به خدا چنين است. 🎇فرمود: شما را به خداى تعالى سوگند مى‌دهم آيا مى‌دانيد كه اين آيات كجا نازل شده است: ✨«يا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا أَطِيعُوا اللّهَ‌ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ‌ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ‌»(نساء/59) ✨و آيۀ «إِنَّما وَلِيُّكُمُ‌ اللّهُ‌ وَ رَسُولُهُ‌ وَ الَّذِينَ‌ آمَنُوا الَّذِينَ‌ يُقِيمُونَ‌ الصَّلاةَ‌ وَ يُؤْتُونَ‌ الزَّكاةَ‌ وَ هُمْ‌ راكِعُونَ‌»(مائده/55) ✨و آيۀ «وَ لَمْ‌ يَتَّخِذُوا مِنْ‌ دُونِ‌ اللّهِ‌ وَ لا رَسُولِهِ‌ وَ لاَ الْمُؤْمِنِينَ‌ وَلِيجَةً‌»»(توبه/16) ؟ مردم به رسول خدا گفتند: آيا اين آيات خاصّ‌ بعضى از مؤمنان است و يا آنكه عامّ‌ است و شامل همۀ آنها مى‌شود؟ و خداى تعالى به پيامبرش فرمان داد كه واليان امر را به آنها اعلام كند و ولايت را براى آنها تفسير كند همان گونه كه صلاة و زكاة و حجّ‌ آنها را تفسير كرده است، پس مرا در غدير خمّ‌ براى مردم منصوب كرد، آنگاه خطبه خواند و فرمود: «اى مردم! خداى تعالى مرا به رسالتى فرستاد كه سينه‌ام بدان تنگى مى‌كرد و گمان مى‌كردم كه مردم مرا تكذيب كنند بعد از آن مرا ترسانيد كه يا آن را ابلاغ كنم و يا آنكه مرا عذاب خواهد كرد» سپس امر فرمود و ندا كردند«الصّلاة جامعة». 🕊آنگاه براى مردم خطبه خواند و فرمود: «اى مردم! آيا مى‌دانيد كه خداى تعالى مولاى من و مولاى مؤمنان است و من از خودشان بر آنها اولى هستم‌؟ گفتند: آرى اى رسول خدا! فرمود: اى عليّ‌ برخيز و من برخاستم، فرمود: هر كه من مولاى او هستم عليّ‌ مولاى اوست، خدايا دوستش را دوست بدار و دشمنش را دشمن دار، ❓بعد از آن سلمان فارسى برخاست و گفت: اى رسول خدا! ولاى او مانند ولايت كيست‌؟ فرمود: ولاى او مانند ولايت من است، هر كه بر او اولى هستم علىّ‌ نيز بر او أولى است و پس از آن خداى تعالى اين آيه را نازل فرمود: ✨ «اَلْيَوْمَ‌ أَكْمَلْتُ‌ لَكُمْ‌ دِينَكُمْ‌ وَ أَتْمَمْتُ‌ عَلَيْكُمْ‌ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ‌ لَكُمُ‌ الْإِسْلامَ‌ دِيناً» و رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم تكبير گفت و فرمود: «اللّه اكبر بر تمامت نعمت و كمال نبوّتم و دين خداى عزّ و جلّ‌ و ولايت عليّ‌ پس از من» ❓ آنگاه ابو بكر و عمر برخاستند و گفتند: اى رسول خدا! آيا اين آيات خاصّ‌ عليّ‌ است‌؟ 💗 فرمود: آرى در بارۀ او و اوصياى من تا روز قيامت است، گفتند: اى رسول خدا! آنان را براى ما بيان كن، 💗فرمود: عليّ‌ برادر و وزير و وارث و وصي و جانشين من در امّتم و ولىّ‌ هر مؤمنى پس از من است، سپس فرزندم حسن و سپس فرزندم حسين و سپس نه تن از فرزندان حسين كه يكى پس از ديگرى بيايند و قرآن با ايشان است و آنان هم با قرآنند و از قرآن مفارقت نكنند و قرآن هم از آنان جدا نشود تا آنكه در حوض كوثر بر من وارد شوند.
آنگاه همۀ آنها گفتند: به خدا چنين است و ما هم همۀ آنچه را كه گفتى شنيده‌ايم و بدان گواهى مى‌دهيم و بعضى از آنها گفتند: ما بيشتر آنچه را كه گفتى حفظ‍‌ كرده‌ايم ولى همۀ آن را حفظ‍‌ نداريم و اينان كه حفظ‍‌ كرده‌اند اخيار و افاضل ما هستند، عليّ‌ عليه السّلام فرمود: راست مى‌گوئيد همۀ مردم در حافظه برابر نيستند، شما را به خدا سوگند مى‌دهم هر كه اين مطالب را از رسول خدا شنيده و حفظ‍‌ كرده است برخيزد و بازگويد، زيد بن ارقم و براء بن عازب و سلمان و ابو ذر و مقداد و عمّار بن ياسر - رضى اللّه عنهم - برخاستند و گفتند: شهادت مى‌دهيم و حافظ‍‌ كلام رسول خدائيم كه بر منبر ايستاده بود و تو هم در كنار او بودى و مى‌فرمود: اى مردم! خداوند به من فرمان داده است كه براى شما امامتان و عهده‌دار امورتان و وصىّ‌ و خليفۀ خود را منصوب كنم، كسى را كه خداى تعالى در كتابش طاعت او را واجب ساخته و آن را قرين طاعت خودش و طاعت من قرار داده است، و شما را به ولايت من و ولايت او فرمان داده است و من بخاطر ترس از طعن اهل نفاق و تكذيبشان به خداى تعالى رجوع كردم، امّا پروردگارم مرا ترسانيد كه آن را ابلاغ كنم و إلاّ مرا عذاب خواهد كرد، 💗 اى مردم! خداى تعالى در كتابش شما را به نماز فرمان داده است و من آن را براى شما تبيين كردم و به زكاة و روزه و حجّ‌ فرمان داده است و من آنها را براى شما تبيين كرده و تفسير نمودم، و شما را به ولايت فرمان داده است و من براى شما گواهى مى‌دهم كه آن خاصّ‌ اين مرد است - و دستش را بر شانۀ علىّ‌ بن أبى طالب نهاد - سپس به دنبال او ولايت از آن دو پسر اوست. 💗 سپس به دنبال آنان از آن فرزندان ايشان است كه از قرآن مفارقت نمى‌كنند و قرآن نيز از آنان مفارقت ندارد تا آنكه در حوض كوثر بر من درآيند. اى مردم! مفزع و امام و دليل و هادى شما را پس از خود بيان كردم و او برادرم علىّ‌ بن أبى طالب است و جايگاه او در ميان شما مانند جايگاه من است، پس در امور دين خود از او تقليد كنيد و در جميع امورتان از او اطاعت نماييد كه هر چه خداى تعالى به من آموخته و حكمت پروردگار نزد اوست، از او و از اوصياى پس از او پرسش كنيد و بياموزيد و به آنان تعليم ندهيد و بر آنان پيشى نگيريد و از ايشان باز نمانيد كه ايشان همراه حقّند و حقّ‌ نيز همراه ايشان است و از حقّ‌ جدا نشوند و حقّ‌ نيز از آنان زايل نشود». و سپس نشستند. ❇️سليم گويد: سپس عليّ‌ عليه السّلام فرمود: اى مردم! آيا مى‌دانيد كه خداى تعالى در كتابش فرموده است: ✨«إِنَّما يُرِيدُ اللّهُ‌ لِيُذْهِبَ‌ عَنْكُمُ‌ الرِّجْسَ‌ أَهْلَ‌ الْبَيْتِ‌ وَ يُطَهِّرَكُمْ‌»«تَطْهِيراً»»(احزاب/33) و من و فاطمه و دو فرزندم حسن و حسين را گرد آورد و كسايى بر روى ما افكند و فرمود: بار الها! اينان اهل بيت و گوشت تن من هستند، آنچه كه ايشان را بدرد آورد مرا به درد مى‌آورد و آنچه كه ايشان را مجروح سازد مرا مجروح ساخته است، پس پليدى را از ايشان بردار و آنان را پاكيزه ساز. امّ‌ سلمه گفت: يا رسول اللّه! آيا من نيز از ايشان هستم‌؟ فرمود: تو بر خيرى، امّا اين آيه در شأن من و برادرم عليّ‌ و دخترم فاطمه و دو فرزندم حسن و حسين و نه تن از فرزندان فرزندم حسين نازل شده است و هيچ كس غير ما در آن مشاركت ندارد. همه گفتند: گواهى مى‌دهيم كه امّ‌ سلمه به ما نيز چنين گفت و از رسول - خدا عليه السّلام هم پرسش كرديم و او نيز حديث امّ‌ سلمه را براى ما باز گفت. 🌹سپس عليّ‌ عليه السّلام فرمود: شما را به خدا سوگند مى‌دهم آيا مى‌دانيد كه وقتى اين آيه نازل شد: ✨«يا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ‌ وَ كُونُوا مَعَ‌ الصّادِقِينَ‌»(توبه/119) سلمان پرسيد: اى رسول خدا! آيا اين آيه عام است و يا خاصّ‌؟ فرمود: امّا مأموران كه در اين آيه به آنها فرمان داده شده است عامّۀ مؤمنان هستند، امّا صادقان آن در خصوص برادرم عليّ‌ و اوصياى پس از او تا روز قيامت است» گفتند: به خدا چنين است. ❓فرمودند: شما را به خدا سوگند مى‌دهم آيا مى‌دانيد كه من به رسول - خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در غزوۀ تبوك گفتم: چرا مرا با كودكان و زنان بر جاى گذاشتى‌؟ 🌠فرمود: سامان مدينه به من يا به توست و نسبت تو به من مانند جايگاه هارون به موسى است جز آنكه پيامبرى پس از من نيست. گفتند: به خدا چنين است،
📝گفت: شما را به خدا سوگند مى‌دهم كه آيا مى‌دانيد خداى تعالى در سورۀ حجّ‌ اين آيات را نازل فرمود: ✨ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺭﻛﻮﻉ ﺑﻪ ﺟﺎ ﺁﻭﺭﻳﺪ ﻭ ﺳﺠﺪﻩ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻚ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻴﺪ ﺗﺎ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ .(حج/٧٧) وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِن قَبْلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ النَّصِيرُ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺟﻬﺎﺩ ﺍﺳﺖ ، ﺟﻬﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ; ﺍﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﻫﻴﭻ ﻣﺸﻘﺖ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩ . [ ﺩﺭ ﺩﻳﻨﺘﺎﻥ ﮔﺸﺎﻳﺶ ﻭ ﺁﺳﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﺸﺎﻳﺶ ﻭ ﺁﺳﺎﻧﻲِ ]ﺁﻳﻴﻦ ﭘﺪﺭﺗﺎﻥ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ، ﺍﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ « ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ » ﻧﺎﻣﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ [ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺎﻣﮕﺬﺍﺭﻱ ﺷﺪﻩ ﺍﻳﺪ ] ﺗﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺮ ﻣﺮﺩم ﺑﺎﺷﻴﺪ ; ﭘﺲ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻤﺴّﻚ ﺟﻮﻳﻴﺪ . ﺍﻭ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎﻭﺭ ﺷﻤﺎﺳﺖ ; ﭼﻪ ﺧﻮﺏ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎﻭﺭﻱ ﻭ ﭼﻪ ﻧﻴﻜﻮ ﻳﺎﺭﻱ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ .(حج/٧٨) ❓و سلمان برخاست و گفت: اى رسول خدا! اينان چه كسانى هستند كه تو بر آنان گواهى و آنان بر مردم گواهند، كسانى كه خداوند ايشان را برگزيده و بر ايشان در دين حرج و سختى ننهاده و بر ملّت پدرتان ابراهيم هستند؟ 💗 فرمود: مقصود از آن سيزده تن به خصوص است، و نه همۀ امّت، سلمان گويد: يا رسول اللّه! آنها را برايم بيان بفرمائيد، فرمود: من و برادرم علىّ‌ و يازده تن از فرزندانم. گفتند: به خدا چنين است. 🌠علىّ‌ عليه السّلام فرمود: شما را به خدا سوگند مى‌دهم آيا رسول خدا در آخرين خطبۀ خود نفرمود: «أيّها النّاس إنّي تارك فيكم الثّقلين كتاب اللّه و عترتى - أهل. بيتي - فتمسّكوا بهما لئلاّ تضلّوا فإنّ‌ اللّطيف الخبير أخبرني و عهد إليّ‌ أنّهما لن يفترقا حتّى يردا عليّ‌ الحوض.». ❓ و عمر بن خطّاب خشم آلود برخاست و گفت: اى رسول خدا! آيا همۀ اهل بيت شما؟ 💗فرمود: خير، و لكن مقصود اولياى من است كه اوّل آنان برادر و وزير و وارث و خليفۀ من در ميان امّتم و ولىّ‌ مؤمنان پس از من است و پس از او فرزندم حسن و پس از او فرزندم حسين و پس از او نه تن از فرزندان حسين يكى پس از ديگرى تا آنكه در حوض كوثر بر من در آيند. 💗ايشان گواهان خدا در زمين و حجّتهاى او بر خلقش و خازنان علم او و معدنهاى حكمت او هستند، كسى كه از ايشان اطاعت كند از خدا اطاعت كرده و كسى كه نافرمانى ايشان كند نافرمانى خداى تعالى را كرده است. همه گفتند: گواهى مى‌دهيم كه رسول خدا چنين فرموده است. سپس اين سؤالهاى عليّ‌ عليه السّلام طولانى شد و در همۀ آنها مردم را به خدا سوگند مى‌داد و از آن پرسش مى‌كرد تا آنكه به پايان مناقبش و آنچه كه رسول خدا فرموده بود رسيد و آنها همه را تصديق كردند و به حقّ‌ بودن آن گواهى دادند. 📚كمال الدين و تمام النعمة -جلد 1، صفحه 523 باب 23/حدیث25 ابن بابویه کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ وَ لَقَدْ آتَيْناكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثاني وَ الْقُرْآنَ الْعَظيمَ (حجر/ ۸۷) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ یُونُسَ‌بْنِ‌عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَمَّنْ رَفَعَهُ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ قَال: هِیَ سُورَهًُْ الْحَمْدِ وَ هِیَ سَبْعُ آیَاتٍ مِنْهَا بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَتِ الْمَثَانِیَ لِأَنَّهَا تُثَنَّی فِی الرَّکْعَتَیْنِ. 📝امام صادق (علیه السلام)- یونس‌بن‌عبدالرّحمن گوید: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ [منظور چیست؟]. فرمود: «سَبْعاً مِنَ المَثانِی؛ سوره‌ی حمد است که دارای هفت آیه است که بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، هم جزو آیات است و چون در دو رکعت نماز دوبار قرائت می‌شود، به آن مثانی گفته می‌شود». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۵۶۴ بحارالأنوار، ج۸۲، ص۲۰/ العیاشی، ج۱، ص۱۹ 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ سَعْدِ‌بْنِ‌عُمَرَ الْجَلَّابِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ جَلَّ ذِکْرُهُ وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ قَالَ هِیَ فَاتِحَهًُْ الْکِتَابِ قُلْتُ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ مِنْهَا قَالَ هِیَ أَفْضَلُهَا لِفَضْلٍ مِنْهَا. 📝امام صادق (علیه السلام)- سعدبن‌عمر جلّاب گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی کلام خداوند متعال: وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ المَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ سؤال کردم». فرمود: «سَبْعاً مِنَ الْمثانِی؛ همان فَاتِحَةُ الْکِتَابِ است». گفتم: «آیا بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ هم جزو فَاتِحَةُ الْکِتَابِ است»؟ فرمود: «با فضیلت‌ترین آیه‌ی فَاتِحَةُ الْکِتَابِ، به خاطر فضیلت در آن، [بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ] است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۵۶۴ مستدرک الوسایل، ج۴، ص۱۶۸ 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِ‌بْنِ‌مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَی آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی فَقَالَ فَاتِحَهًُْ الْکِتَابِ یُثَنَّی فِیهَا الْقَوْلُ قَالَ وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) إِنَ اللَّهَ مَنَ عَلَیَ بِفَاتِحَهًِْ الْکِتَابِ مِنْ کَنْزِ الْجَنَّهًِْ فِیهَا بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم. 📝امام صادق (علیه السلام)- محمّدبن‌مسلم گوید: «از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی کلام خداوند متعال وَ لَقَدْ آتَیْنَاکَ سَبْعًا مِّنَ المَثَانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ، پرسیدم، ایشان فرمود: منظور از سَبْعًا مِّنَ المَثَانِی سوره حمد است که سخن در آن دو تا می شود. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «خداوند بر من منّت گذاشت؛ به‌واسطه‌ی فاتحهًْ الکتاب که از گنج‌های عرش است، و در آن بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ می‌باشد». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۵۶۴ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۳۵/ العیاشی، ج۱، ص۲۲
📜السّجّاد (علیه السلام)- إِلَهِی فَلَمَّا بَلَغْتَ بِی تَنَاهِیَ الرَّحْمَهًِْ مِنْکَ عَلَیَّ مَنَنْتَ بِمَنْ هَدَیْتَنِی بِهِ مِنَ الضَّلَالَهًِْ وَ اسْتَنْقَذْتَنِی بِهِ مِنَ الْهَلَکَهًِْ وَ اسْتَخْلَصْتَنِی بِهِ مِنَ الْحَیْرَهًِْ وَ فَکَکْتَنِی بِهِ مِنَ الْجَهَالَهًِْ وَ هُوَ حَبِیبُکَ وَ نَبِیُّکَ مُحَمَّد (صلی الله علیه و آله) أَزْلَفُ خَلْقِکَ عِنْدَکَ وَ أَکْرَمُهُمْ مَنْزِلَهًًْ لَدَیْکَ فَشَهِدْتُ مَعَهُ بِالْوَحْدَانِیَّهًِْ وَ أَقْرَرْتُ لَکَ بِالرُّبُوبِیَّهًِْ وَ لَهُ بِالرِّسَالَهًِْ وَ أَوْجَبْتَ لَهُ عَلَیَّ الطَّاعَهًَْ فَأَطَعْتُهُ کَمَا أَمَرْتَ وَ صَدَّقْتُهُ فِیمَا حَتَمْتَ وَ خَصَصْتَهُ بِالْکِتَابِ الْمُنْزَلِ عَلَیْهِ وَ السَّبْعِ الْمَثَانِی الموحات {الْمُوحَاهًِْ} إِلَیْهِ وَ سَمَّیْتَهُ الْقُرْآنَ وَ أَکْنَیْتَهُ الْفُرْقَانَ الْعَظِیمَ فَقُلْتَ جَلَّ اسْمُکَ وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ. 📝امام سجّاد (علیه السلام)- پس هنگامی‌که مُنتهای رحمتت بر من رسید؛ منّت نهادی به‌وسیله‌ی کسی که مرا به‌واسطه‌ی او از گمراهی هدایت کردی، و به‌واسطه‌ی او مرا از هلاکت نجات دادی و از سرگردانی خلاص نمودی و از جهل و نادانی رهایی‌ام بخشیدی، و آن شخص دوستدار و پیامبرت محمّد (صلی الله علیه و آله) است، او نزدیک‌ترین مخلوقاتت به توست و والاترین جایگاه را نزد تو دارد، پس با او به وحدانیّتت گواهی دادم و به ربوبیّت تو و رسالت او اقرار کردم و اطاعت و فرمانبرداری وی را بر خود واجب دانستم، پس همان‌طورکه دستور فرمودی از او اطاعت کردم و در آنچه حتمی گرداندی، او را تصدیق نمودم. او را با کتابی که بر وی نازل فرمودی و با سبع المثانی که بر وی وحی شد، ویژه گرداندی و آن کتاب را قرآن نامیدی و این کتاب را با کنیه‌ی فرقان بزرگ نام نهادی. پس ای کسی که اسمت بزرگ شد که فرمودی: وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۵۶۴ بحارالأنوار، ج۸۸، ص۷/ إقبال الأعمال، ص۲۸۵ 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِ‌بْنِ‌مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) عَنِ السَّبْعِ الْمَثَانِی وَ الْقُرْآنِ الْعَظِیمِ أَ هِیَ الْفَاتِحَهًُْ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ مِنَ السَّبْعِ قَالَ نَعَمْ هِیَ أَفْضَلُهُنَّ. 📝امام صادق (علیه السلام)- محمّدبن‌مسلم گوید: «از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: «آیا سبع مثانی و قرآن عظیم همان فاتحه‌الکتاب است»؟ فرمود: «آری»، پرسیدم: «آیا بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم جز سبع مثانی است»؟ فرمود: «آری، برترینِ آن هفت آیه بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۵۶۶ وسایل الشیعهًْ، ج۶، ص۵۷/ نورالثقلین/ البرهان 📜الصّادق (علیه السلام)- أَحْمَدُ‌بْنُ‌مُحَمَّدٍ السَّیَّارِیُّ فِی کِتَابِ التَّنْزِیلِ وَ التَّحْرِیف: عَنْ أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ هُوَ اسْمُ اللَّهِ الْأَکْبَرُ وَ السَّبْعُ الْمَثَانِی أُمُّ الْکِتَابِ یُثَنَّی بِهَا فِی کُلِّ صَلَاهًٍْ. 📝امام صادق (علیه السلام)- احمدبن‌محمّدسیّاری در کتاب تنزیل و تحریف از امام صادق (علیه السلام) آورده است که درباره کلام خداوند: وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ، فرمود: «آن اسم بزرگ خداوند هست و سبع مثانی ام‌الکتاب که در هر نمازی دو بار [خداوند] به‌وسیله‌ی آن ستایش می‌شود». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۵۶۶ مستدرک الوسایل، ج۴، ص۱۵۷ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ في بُيُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ [اين چراغ پرفروغ] در خانه‌هايى قرار دارد كه خداوند اذن فرموده [ديواره‌هاى] آن را بالا برند [تا از دستبرد شياطين در امان باشد]؛ و در آن‌ها نام خدا برده شود، و صبح و شام در آن‌ها تسبيح او گويند. (نور/ ۳۶) ✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق ( عَن أَبِی‌بَصِیرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ قَالَ هِیَ بُیُوتُ النَّبِیِّ (. 📝امام صادق ( ابوبصیر گوید: از امام صادق (درباره‌ی آیه: فِیْ بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَن تُرْفَعَ سؤال کردم و آن حضرت فرمود: «منظور خانه‌های پیامبر (است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۶۰ الکافی، ج۸، ص۳۳۱/ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۳۲/ نورالثقلین/ البرهان 📜الکاظم ( مُحَمَّدُبنُ الفُضَیلِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاالْحَسَنِ (عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ قَالَ بُیُوتُ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ (ثُمَّ بُیُوتُ عَلِیٍّ (مِنْهَا. 📝امام کاظم ( محمّدبن‌فضیل گوید: از امام کاظم (درباره‌ی آیه: فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ سؤال کردم. آن حضرت (فرمود: «منظور خانه‌های پیامبر خدا (است و سپس خانه‌های علی (از آن‌هاست». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۶۰ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۲۵/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۵۹/ البرهان 📜الباقر ( عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (فِی قَوْلِهِ تَعَالَی فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ قَالَ هِیَ بُیُوتُ الْأَنْبِیَاءِ (وَ بَیْتُ عَلِیٍّ (مِنْهَا. 📝امام باقر ( فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَن تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا؛ این خانه‌ها، خانه‌های انبیاء (است که خانه‌ی علی (نیز یکی از آن است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۶۰ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۲۷/ القمی، ج۲، ص۱۰۳ 📜الرّسول ( ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: کنتُ ... .فَقُلتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ (مَا الْبُیُوتُ؟ فَقَالَ بُیُوتُ الْأَنْبِیَاءِ (وَ أَوْمَأَ بِیَدِهِ إِلَی مَنْزِلِ فَاطِمَهًَْ (. 📝پیامبر ( ابن‌عبّاس (گوید: خدمت رسول خدا (عرض کردم: «منظور کدام خانه‌ها است»؟ آن حضرت فرمود: «خانه‌ی انبیاء (». و با دست به خانه‌ی دخترش حضرت فاطمه (اشاره کرد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۶۰ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۲۶/ الفضایل، ص۱۰۳/ البرهان
📜الکاظم ( عِیسَی‌بْنِ‌دَاوُدَ قَال حَدَّثَنَا الْإِمَامُ مُوسَی‌بْنُ‌جَعْفَرٍ (عَنْ أَبِیهِ (فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ* رِجالٌ قَالَ بُیُوتُ آلِ مُحَمَّدٍ (بَیْتُ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَهًَْ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ (وَ حَمْزَهًَْ (وَ جَعْفَر ٍقُلْتُ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ قَالَ الصَّلَاهًُْ فِی أَوْقَاتِهَا قَالَ ثُمَّ وَصَفَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَالَ رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِیتاءِ الزَّکاةِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ قَالَ هُمُ الرِّجَالُ لَمْ یَخْلِطِ اللَّهُ مَعَهُمْ غَیْرَهُمْ ثُمَّ قَالَ لِیَجْزِیَهُمُ اللهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَ یَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ قَالَ مَا اخْتَصَّهُمْ بِهِ مِنَ الْمَوَدَّهًِْ وَ الطَّاعَهًِْ الْمَفْرُوضَهًِْ وَ صَیَّرَ مَأْوَاهُمُ الْجَنَّهًَْ وَ اللهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ. 📝امام کاظم ( عیسی‌بن‌داود گوید: امام کاظم (از پدر بزرگوارش روایت فرمود: منظور خداوند در آیه: فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ، خانه‌ی آل محمّد (خانه‌ی علی (و فاطمه (حسن و حسین (حمزه و جعفر (است. عرض کردم: «منظور از بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ چیست»؟ فرمود: «نماز سر وقت». آنگاه خداوند متعال آنان را این‌گونه وصف کرد: رِجَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَ لَا بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللهِ وَ إِقَامِ الصَّلَاةِ وَ إِیتَاء الزَّکَاةِ یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصَارُ؛ آنان مردانی هستند که خداوند آنان را با دیگران در نیامیخته است. سپس آن حضرت (به آیه: لِیَجْزِیَهُمُ اللهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَ یَزِیدَهُم مِّن فَضْلِهِ؛ اشاره کرد و فرمود: «مراد، مودّت و دوستی و اطاعت واجبی است که خداوند به آنان اختصاص داده و جایگاهشان را بهشت قرار داده است و خدا هر که را خواهد بی‌حساب روزی دهد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۶۰ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۲۶/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۵۹؛ «بتفاوت»/ البرهان 📜الرّسول ( عَن بُرَیدَهًْ قَالَ قَرَأَ رَسُولُ اللَّهِ (فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ فَقَامَ إِلَیْهِ رَجُلٌ فَقَالَ أَیُّ بُیُوتٍ هَذِهِ یَا رَسُولَ اللَّهِ (فَقَالَ بُیُوتُ الْأَنْبِیَاءِ (فَقَامَ إِلَیْهِ أَبُوبَکْرٍ فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (هَذَا الْبَیْتُ مِنْهَا وَ أَشَارَ إِلَی بَیْتِ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَهًَْ (قَالَ نَعَمْ مِنْ أَفْضَلِهَا. 📝پیامبر ( بریده گوید: پیامبر اکرم (این آیه: فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ را خواند. مردی از جای خود بلند شد و پرسید: «ای رسول خدا (منظورش کدام خانه‌ها است»؟ فرمود: «خانه‌های انبیاء (». ابوبکر از جای خود بلند شد و گفت: «ای رسول خدا (این خانه از آن‌ها است»؟ و به خانه‌ی علی (و فاطمه (اشاره کرد. فرمود: «آری از بهترین آن خانه‌ها است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۶۲ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۲۵/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin