╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@khanvadtarbiat
╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
🔥پست ۳. نقش بی هویتی در خودکشی( از بسته ۶۵)
(از پیامدهای فقدان هویت )
بر اساس يافتههاي روانشناسي و طبق آنچه كه از اظهارات و نوشتههاي روانشناسان به نام دنيا فهميده ميشود و با يك نگاه كليتر به علل و خصوصيات مشترك خودكشيها، در مييابيم 👈🏻 افرادي كه قصد خداحافظي با زندگي دارند، كساني هستند كه به خوبي از خود، تواناييها، زواياي گوناگون وجود خويش، جايگاه خود در زندگي، هدف از زندگي، و در يك كلمه از «هويت فردي و اجتماعي خويش» غافلاند كه از آن در برخي از منابع به «خود انگاره نامطلوب» تعبير شده است.
🔺 افرادي كه دچار دوسوگرايياند ، (نميدانند به سوي كدام هدف بايد در حركت باشند) هنوز خود را نشناختهاند، نميدانند چه بايد بكنند، بر تكيهگاههاي نامطمئني دل خوش ميدارند و به همين دليل، با وزش بادی هر چند خفيف، احساس تنهايي و از دست دادن پناهگاه و تكيه گاه، آنها را ميآزارد.
✅ در حالي كه اگر به درستي از سرمايههاي خود باخبر بودند، وقتي با شكستي مواجهه ميشدند، نه تنها آن را آخر خط نميدانستند بلكه👇🏻
پلي براي ترقي و استفاده از ساير تواناييهاي نهفته در عمق جان خويش دانسته، با عبور از آن پل به دشت زيباي موفقيت و كاميابي گام مينهادند.
🔸 اتفاقاتی مثل 👇🏻
▪️ ناكامي در كنكور
▪️ شكست در يك مسابقه
▪️ قطع ارتباط با يك دوست
▪️ از دست دادن شغل
▪️ از دست دادن يكي از نزديكان
و ساير مواردي كه ممكن است استرس (فشار رواني) زيادي بر پيكره انسان وارد كند، هيچگاه براي شخصي كه شناخت كاملي از خود دارد، نميتواند به منزله ويران شدن تمام راهها و قطع اميد از همه زيباييهاي زندگي تلقي شود؛ بلكه تنها به منزله انفجاري در يك كوه پر از معدن است كه نتيجه آن ⬅️ اكتشاف سنگهاي قيمتي و گنجهاي نهان خواهد بود.✔️
🍂🍂🍂🍂🌻🍂🍂🍂
تقدیمی اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی» وابسته به «دانشگاه ملی مجازی»
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@khanvadtarbiat
╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
💢 موضوع: راهکارهای ایجاد و تقویت هویت فردی نوجوانان
🌺پست ۱. خود شناسی( از بسته ۶۵)
💠 مقدمه:
به دلیل اهمیت شکلگیری "هویت در دوران نوجوانی" و تأثیرات فقدان یا عدم فقدان آن، در سنین بالاتر، ابتدا با آسیبها و عوارضهای عدم توجه والدین و همراهان نوجوان به این مقوله مهم، اشاره شد و به امید خدا در این بسته و بسته های بعد، با ارائه راهکارهای شکلگیری هویت فردی در نوجوانان، همراه شما خوبان خواهیم بود.
از جمله راهکار های ایجاد و تقویت هویت فردی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) خودشناسی
۲) تعیین هدف زندگی
۳) پرورش خلاقیت
۴) مسئولیت پذیری
۴) پذیرش جنسیت
۵) الگوگرایی متعادل
۶) بازآفرینی خاطرات کودکی
۷) مثبت گرایی
۸) پرورش توانایی های فردی
۹) تعدیل انتظارات دیگران
در این بسته به موارد اول تا سوم اشاره نموده و توضیح کوتاهی ارائه خواهد شد.
🍃🍃🍃🌸🍃🍃🍃
براي افزايش خودآگاهي بايد تفکر بيشتر، در مورد اعمال و کارهاي خود داشته باشیم؛
در واقع بايد ⬅️ سعي کنيم مسائلي که به ناخودآگاه نوجوان ميرود، مسائل حل شده ای باشد و به صورت "عقده" در او در نيايند و در مراحل بعد، کار بدست نوجوان فعلی و جوان یا میانسال بعدی و جامعه ندهد.
✴️ بايد نوجوان و هر انسانی عميقاً فکر کند که از چه آفريده شده است؟ و برای چه آفریده شده است.
خودشناسي رابطه مستقيم با "تصوير ذهني" دارد. ⬅️ تصويري که انسان از خود در ذهن مي پروراند و ريشه ی بيشتر رفتارهاي وي را تشکيل ميدهد؛ زيرا علت اينکه هر يک از ما از خود تصويري غيرواقعبينانه ميسازيم، در حقيقت ↔️ محصول چيزهائي است که ساير مردم، خواه به درست يا غلط، درباره ما به ما گفتهاند، و ما را آن طور بيان و توصيف نمودهاند.❗
"برخی از مهمترین جنبههای خودشناسی:"
🔺 شناخت تواناییها و استعدادها
🔺 آگاهی از ویژگیهای تحول و ویژگی های سنی
🔺 شناخت نیازهای اساسی روانی
🔺 شناخت ضعفها، ناتواناییها و محدودیتهای خود
🍂🍂🍂🌻🍂🍂🍂
(دنباله بحث را در پست بعدی، پیگیر باشید) ⏬
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@khanvadtarbiat
╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
♨️ پست ۲. گرایش به اعتیاد نوجوانان ( از بسته ۶۵)
اشاره شد که یکی از پیامدهای بحران هویت روی آوردن نوجوانان به مواد مخدر است. یکی از راههای درک بهتر روند کلی دوره نوجوانی، تقسیم آن به سه مرحله متوالی و گسترده است:
مرحله اول: جدایی از دوره کودکی و پذیرای تنها بودن
مرحله دوم: تغییر هویت
مرحله سوم: حرکت به سوی استقلال
👈 پیدایش مشکل "خودآگاهی" طی مرحله دوم یعنی تغییر هویت، که از اختصاصات دوره نوجوانی است میتواند نوجوان را آماده مصرف مواد مخدر کند.
❌ نوجوان برای فرار از این ناراحتی، به ویژه همراه با گروه همسالان خود، در معرض این خطر است که با تکیه بر مصرف مواد، حس ناامنی خود را در لباس تظاهر به "شجاعت مخفی" کند.
✅ برای مقابله با این نوع آمادگی و زمینه، والدین باید تلاشهای اغلب ناشیانه نوجوان را برای تغییر، محترم شمارند و آنها را جدی بگیرند.
👈🏻 والدین باید خود را نسبت به تلاش فرزندشان "علاقهمند" نشان دهند و آنها را با شیوههای تحقیرآمیز، نادیده نگیرند و یا تصحیح نکنند.❗
❌ مسخره و ریشخند کردن یا هر گونه شوخی ناراحت کننده در ارتباط با تجربه رفتار متفاوت از سوی والدین، میتواند باعث سرافکندگی نوجوان شده و باعث صدمه دیدن «خودانگاره» او شود.
همچنین ممکن است نوجوان را وادار کند برای داشتن حسی بهتر، به سمت درمان یا تسکین ناراحتیهای دردآور خود روی آورد.
🎋🎋🎋🦋🎋🎋🎋
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@khanvadtarbiat
╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
🔥پست ۳. نقش بی هویتی در خودکشی( از بسته ۶۵)
(از پیامدهای فقدان هویت )
بر اساس يافتههاي روانشناسي و طبق آنچه كه از اظهارات و نوشتههاي روانشناسان به نام دنيا فهميده ميشود و با يك نگاه كليتر به علل و خصوصيات مشترك خودكشيها، در مييابيم 👈🏻 افرادي كه قصد خداحافظي با زندگي دارند، كساني هستند كه به خوبي از خود، تواناييها، زواياي گوناگون وجود خويش، جايگاه خود در زندگي، هدف از زندگي، و در يك كلمه از «هويت فردي و اجتماعي خويش» غافلاند كه از آن در برخي از منابع به «خود انگاره نامطلوب» تعبير شده است.
🔺 افرادي كه دچار دوسوگرايياند ، (نميدانند به سوي كدام هدف بايد در حركت باشند) هنوز خود را نشناختهاند، نميدانند چه بايد بكنند، بر تكيهگاههاي نامطمئني دل خوش ميدارند و به همين دليل، با وزش بادی هر چند خفيف، احساس تنهايي و از دست دادن پناهگاه و تكيه گاه، آنها را ميآزارد.
✅ در حالي كه اگر به درستي از سرمايههاي خود باخبر بودند، وقتي با شكستي مواجهه ميشدند، نه تنها آن را آخر خط نميدانستند بلكه👇🏻
پلي براي ترقي و استفاده از ساير تواناييهاي نهفته در عمق جان خويش دانسته، با عبور از آن پل به دشت زيباي موفقيت و كاميابي گام مينهادند.
🔸 اتفاقاتی مثل 👇🏻
▪️ ناكامي در كنكور
▪️ شكست در يك مسابقه
▪️ قطع ارتباط با يك دوست
▪️ از دست دادن شغل
▪️ از دست دادن يكي از نزديكان
و ساير مواردي كه ممكن است استرس (فشار رواني) زيادي بر پيكره انسان وارد كند، هيچگاه براي شخصي كه شناخت كاملي از خود دارد، نميتواند به منزله ويران شدن تمام راهها و قطع اميد از همه زيباييهاي زندگي تلقي شود؛ بلكه تنها به منزله انفجاري در يك كوه پر از معدن است كه نتيجه آن ⬅️ اكتشاف سنگهاي قيمتي و گنجهاي نهان خواهد بود.✔️
🍂🍂🍂🍂🌻🍂🍂🍂
تقدیمی اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی» وابسته به «دانشگاه ملی مجازی»
╭━━⊰✨﷽✨⊱━━╮
@Quran124
╰━━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯
↔️ ادامه بسته صد و شصت و هفتم قرآنی
📖 پیام سه
نکات تفسیری سوره مبارکه «اعراف» صفحه ۱۶۷ قرآن مجید [۱]
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
1️⃣ پرستش (حقّ یا باطل)، در طول تاریخ بشر وجود داشته است.
«یَعْکُفُونَ عَلیٰ أَصْنٰامٍ لَهُمْ» (در زمان موسی علیه السلام نیز افرادی بت میپرستیدند. )
🌸✨
2️⃣ محیط جبرآور نیست؛ ولی تأثیرگذار هست.
«فَأَتَوْا عَلیٰ قَوْمٍ...»
پس تا در اعتقاد و ایمان قوی نشدهایم؛ از محیط و فرهنگ فاسد دوری کنیم؛ زیرا گاهی مشاهدهی یک صحنه (از فیلم، عکس، ماهواره و یا اجتماع) چنان در انسان تأثیرگذار است که تمام زحمات تربیتی رهبران را متزلزل و خراب میکند.
✨🌸
3️⃣ افراد و ملّتها، هر لحظه در معرض خطر انحرافند.
«قٰالُوا یٰا مُوسَی...»
🌸✨
4️⃣ بدتر از دشمنان آگاه خارجی و بیگانه، دوستان نادانِ داخلیاند.
«جٰاوَزْنٰا... قٰالُوا یٰا مُوسَی اجْعَلْ... »
✨🌸
5️⃣ تقاضای مردم، همیشه صحیح نیست و اکثریّت و خواست آنان همه جا یک ارزش نیست.
«قٰالُوا... اِجْعَلْ لَنٰا إِلٰهاً»
🌸✨
6️⃣ نجات دهندهی واقعی خداوند است؛ گرچه نجات از طریق رهبری موسی انجام گرفته باشد.
«أَنْجَیْنٰاکُمْ»
✨🌸
7️⃣ یاد نعمتهای الهی، سبب پایداری و پرهیز از شرک است.
« أَغَیْرَ اللّٰهِ أَبْغِیکُمْ... وَ إِذْ أَنْجَیْنٰاکُمْ »
🌸✨
8️⃣ زنان و جوانان، اهداف نقشههای طاغوت هستند.
«یُقَتِّلُونَ... یَسْتَحْیُونَ...»
✨🌸
9️⃣ سختیها و گرفتاریها را هر چند بزرگ باشند؛ در مسیر تربیت انسان و آزمایشی الهی بدانیم.
« وَ فِی ذٰلِکُمْ بَلاٰءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظِیمٌ»
🌸✨
🔟 در«اربعین»و عدد چهل، اسراری نهفته است، این عدد، در فرهنگ ادیان و در روایات اسلامی جایگاه خاصّی دارد.
✨🌸
1️⃣1️⃣ شب، بهترین فرصت برای مناجات است.
«لَیْلَةً»
🌸✨
2️⃣1️⃣ عبادت در چهل شب تمام، آثار خاصّی بدنبال دارد.
« أَتْمَمْنٰاهٰا... فَتَمَّ»
✨🌸
3️⃣1️⃣ در کارها باید مدّت و اجل تعیین شود.
«أَرْبَعِینَ»
🌸✨
4️⃣ 1️⃣ آن نیروی الهی که بر کوه وارد آمد؛ آیا نیروی عظیم اتم بود، یا قدرت امواج صوتی و یا نیروی مرموز دیگر، هر چه بود کوه را متلاشی ساخت و موسی در اثر صدای غرّش انهدام کوه (یا از این مکاشفه و جذبهی باطنی)، بیهوش بر زمین افتاد.
✨🌸
5️⃣ 1️⃣ خداوند را باید از راه آثارش شناخت و به جلوههای او نگریست. (حقیقت تجلّی هم روشن نیست، بلکه آثار آن مشهود است).
« تَجَلّٰی... جَعَلَهُ دَکًّا»
🌸✨
6️⃣ 1️⃣ فکر و تقاضای ناروا نیز توبه دارد؛ هرگاه درباره خداوند توهّم باطلی تصوّر شد؛ باید به سرعت او را تنزیه کرد.
«سُبْحٰانَکَ»
پاورقی ________________
۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی"
══✨✧🌸✧✨══
هدایت شده از کانال رسمی اندیشکده عطر گل نرگس
شلمچه فکه طلائیه_نریمانی.mp3
2.83M
✦¤✦༻🌸༺✦¤✦
مداحی: شلچه فکه طلائیه
با صدای: سید رضا نریمانی🎤
🌸 🎼 🌸
شلمچه و فکه، چزابه
طلاییه مجنون، یک رازه
اونجایی که قدم هر شهیدییه
پلاکایی که زیر خاک ها مخفیه
دلا به یادشون همش هواییه
ثارالله…ثارالله….
آقام آقام آقام آقام ، آقام حسین
🌸 🎼 🌸
تو اون مناطق ها، مهمانیم
ما رهرو راه شهیداییم
با خونشون وضو گرفتن توی خون
یه عده ای پیر و یه عده ای جوون
همگی کربلا بود و مقصدشون
ثارالله…ثارالله….
آقام آقام آقام آقام ، آقام حسین
🌸 🎼 🌸
سنگرای خاکی شد مکتب
نماز میخوندن در دل شب
کلاس عشق و عاشقی یا ربنا
آماده ی سفر بودن مسافرا
تا که شهید بشن با رمز کربلا
ثارالله…ثارالله….
آقام آقام آقام آقام ، آقام حسین
🌸 🎼 🌸
دلا براشون تنگه ، همیشه
رفیق بشیم باهاشون ، چی میشه
آبرودارید پیش الله کریم
یارای کربلاییه نعم الامیر
برام شهید جواز شش گوشه بگیر
ثارالله…ثارالله….
آقام آقام آقام آقام ، آقام حسین
سلامی به ارباب بی کفن و
پنجشنبه و یاد شهدا صلوات
✦¤✦༻🌸༺✦¤✦
کانال عطر گل نرگس
@atrgolenarges313
┈┈••✾❀🌸❀✾••┈┈