╭━━⊰✨﷽✨⊱━━╮
@Quran124
╰━━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯
↔️ ادامه بسته دویست و چهل قرآنی
📖 پیام سه
نکات تفسیری سوره مبارکه «یوسف» صفحه ۲۴۰ قرآن مجید [۱]
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
1️⃣ رسیدن به حقّ، در گرو شناخت باطل و ترک آن است.
«تَرَکْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لاٰ یُؤْمِنُونَ وَ اتَّبَعْتُ مِلَّةَ..»
🌸✨
2️⃣ افتخار به پدران و پیروی از آنان در صورتی که راه حقّ و توحید را پیموده باشند؛ پسندیده و رواست.
«وَ اتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبٰائِی...»
✨🌸
3️⃣ اکثریّت، معیار شناخت صحیح نیست.
«أَکْثَرَ النّٰاسِ لاٰ یَشْکُرُونَ»
🌸✨
4️⃣ پشت کردن به راه انبیا، بزرگ ترین کفران نعمت است.
«لاٰ یَشْکُرُونَ»
✨🌸
5️⃣ مردم را با محبّت و عاطفه، صدا بزنید.
«یٰا صٰاحِبَیِ»
🌸✨
6️⃣ فطرت بشر از تفرقه و تشتّت بیزار است و یوسف از همین امر برای اثبات توحید بهره گرفته است.
«أَ أَرْبٰابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَیْرٌ أَمِ اللّٰهُ الْوٰاحِدُ... »
✨🌸
7️⃣ سابقه و قدمت، دلیل حقانیّت نیست.
«أَنْتُمْ وَ آبٰاؤُکُمْ مٰا أَنْزَلَ اللّٰهُ بِهٰا مِنْ سُلْطٰانٍ»
🌸✨
8️⃣ کرامت افراد را رعایت کنید؛ هر چند در خط فکری شما نباشند.
«یٰا صٰاحِبَیِ»
✨🌸
9️⃣ برای تعبیر خواب، باید به اهل آن مراجعه کرد و نباید به تعبیر هرکس توجّه نمود.
« أَفْتُونِی.... إِنْ کُنْتُمْ لِلرُّءْیٰا تَعْبُرُونَ»
پاورقی _________________
۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی"
══✨✧🌸✧✨══
هدایت شده از کانال رسمی اندیشکده عطر گل نرگس
💠 ارکان صلاح
✍️ آیتاللهالعظمی جوادی آملی
▫️ امام سجاد (سلام الله عليه) در دعای نورانی مکارم الأخلاق دستور داد ما از ذات اقدس الهی اموری را بخواهيم:
1️⃣ رابطه خودمان با خودمان را حل کنيم يعنی مشکل داخلی مان را حل کنيم.
2️⃣ رابطه خودمان را با مردم حل کنيم.
و اين دو پيوند را در سايه رابطه اصلی که رابطه عبد و مولاست؛ رابطه مخلوق و خالق است؛ حل کنيم؛ زيرا آنکه حل بشود هم رابطه خودمان با خودمان حل میشود و هم پيوند خودمان با جامعه.
▫️ اول عرض می کند:
«وَ عَبِّدْنِي لَک وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ»؛ خدايا! مرا بنده خاص خودت قرار بده، پس اولاً رابطه عبد با مولا و خلق با خالق بايد تحکيم بشود؛ «عَبِّدْنِي لَک وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ».
حالا که اين رابطه درست شد و من شدم بنده تو، آن گاه
«وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَی يَدِيَ الْخَيْرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ»؛
▫️ به خدا عرض می کند:
« خدايا! خير مردم از دست من جاری بشود نه اينکه ديگری کار خير بکند و من تماشاچی باشم!»
عرض کرد:
«خدايا! تو که به مردم خير میرسانی، آن توفيق را بده که من مجرای خير باشم.»
▫️ بنابراين رابطه ما با خدا در سايه عبادت، محکم می شود؛
يک:
پيوند ما با خلق، در ناحيه خيررسانی تحکيم میشود.
دو:
اما خودمان با خودمان چه کار بکنيم؟ عرض می کند:
«وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ الْأَخْلَاقِ وَ اعْصِمْنِي مِنَ الْفَخْرِ»؛
خدايا! من نمی خواهم اخلاق متوسط داشته باشم؛ می خواهم اخلاق عالی داشته باشم؛ نه تنها #جهاد_اصغر، #جهاد_اکبر را داشته باشم و اگر به آن درجات عاليه علم و عمل رسيدم؛ آن توفيق را هم به من بده که فخر فروشی و امثال آن نشوم.
#سالرزوشهادتامامسجادعلیهالسلام
#آیتاللهالعظمیجوادیآملی
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#کانالعطرگلنرگس
@atrgolenarges313
گروه ارتباطی اعضای کانال عطر گل نرگس
https://eitaa.com/joinchat/4032037217C00d2fa7cf1
به ما بپیوندید با
گروهی برای تداوم ارتباط با اعضای کانال
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
@Quran124
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
➡️ ...ادامه
🏴 میعادگاه عُشاق و مراتب عاشقی (قسمت ۱۱)
👌آیا عشق اصحاب امام حسین (ع) از عشق مجنون به لیلی کمتر بود؟
🎤 سخنران: استادغلامرضاصادقزاد
📝تکمیل و ویرایش: اتاق فکر اندیشکده[۱]
♥️ عشق به حسین علیه السلام لطیف است،
تا یک گناه میکنی، میبینی امام قهر کرده و از دلت می رود، اما لطافتش در این است که تا یک «صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِاللَّهِ» هم بگویی برمیگردد...
اصلا در دل عاشق،⬅️ حسین در تردد است و عاشق امام هم أوّاب است. ( اواب= بازگشت کننده)
🚩 وقتی امام حسین علیه السلام نماز میخواند، جناب مسلم بن عوسجه را شهید کردند. حبیب و اباعبدالله آمدند بالای سر مسلم، امام این آیه را خواند که:
«مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ»[۱]
این مقام،⬆️ خیلی بزرگی است که امام معصوم در حق کسی این آیه را بخواند...
اباعبدالله به حبیب هم میفرماید: الرجل الفقیه!!
هنگام شهادت مسلم، حبیب از او خواست تا به او توصیهای بکند.
مسلم در همان حال با انگشت امام حسین را نشان داد گفت:
«أُوصِيكَ بِهٰذٰا أَنْ تَمُوتَ دُونَهُ».
[وصیت می کنم پیش، ایشان بمیر]
چون در مقام قرب مطلق بود، ⬅️ دیگر اسم امام حسین ع را نیاورد و گفت توصیه میکنم "پیش این بمیر.
بمیرید بمیرید، به پیش شه زیبا
بر شاه چو مُردید همه شاه و شهیرید
تو وقتی برِای شاه بمیری، تو هم شاه میشوی. وقتی بر جمیل بمیری، جمیل میشوی، چون همه جمیل شدند
♥️ روایتی هست که نشان میدهد راه برای ترقی و تعالی زوّار امام حسین علیهالسلام، بسیار باز و آماده است. یعنی اگر ما هم زائر راستین امام حسین (ع) شویم، میتوانیم در ردیف این شهدا قرار بگیریم. این خاصیت عشق امام حسین است.
جان هفتاد و دو نور، ای نور عین!
واحد است و واحدی عین حسین
این ۷۲ نفر فانی در حسین بودند.
⁉️ چرا امام عصر روحی فداه، به صیغهی جمع فرمود: بابی انتم و امی؟
که همه شهدای کربلا را شامل بشود؟ نه فقط امام حسین علیه السلام را؟
👈 چون این جمع، در اباعبدالله فانی شده بودند. ... .
آیا شنیده اید، که وقتی امام حسین از وهب پرسید:
«ما إسمك یا شاب؟»
[اسم تو چیست ای جوان؟]
پاسخ داد:
الآن «حسین»
[اکنون اسمم حسین است]
شما فکر میکنید:
وهب کمتر از " مجنون" بود؟
"خیر"
♥️ هرچه به مجنون میگفتند بنویس الف و باء و...، مینوشت:
لیلی
در روایت است که پیامبر (ص) در مدینه از کوچهای رد میشد. اصحاب دیدند پیغمبر پسری را گرفته و سر و رو و پاهای او را میبوسد. گفتند یا رسول الله ما این حال را فقط با حسنین از شما دیده بودیم.
پیامبر فرمود: ⬅️ این پسر عاشق حسین است... هر جا حسین میرود، خاک پایش را بر میدارد و میبوسد. این بچه آخر سر هم در کربلا و در رکاب حسین من شهید میشود.
آیا عشق عشاق راستین حسین (ع)، کمتر از عشق مجنون به لیلی است؟
دیدند مجنون دارد پای سگی را میبوسد.
گفتند برای چه این کار را میکنی؟
گفت آخر این سگ⬇️ گاه گاهی از کوی لیلی گذر میکند...
ادامه دارد⬅️
۱.📚 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید"
۲. از مؤمنان مردانی هستند كه به آنچه با خدا بر آن پیمان بستند [و آن ثبات قدم و دفاع از حق تا نثار جان است] صادقانه وفا كردند، برخی از آنان پیمانشان را به انجام رساندند [و به شرف شهادت نایل شدند] و برخی از آنان [شهادت را] انتظار میبرند و هیچ تغییر و تبدیلی [در پیمانشان] ندادهاند.
احزاب/۲۳
╭━━⊰✨﷽✨⊱━━╮
@Quran124
╰━━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯
↔️ ادامه بسته دویست و چهل و یکم قرآنی
📖 پیام سه
نکات تفسیری سوره مبارکه «یوسف» صفحه ۲۴۱ قرآن مجید [۱](قسمت اول)
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
1️⃣ ندانستن و جهل خود را توجیه نکنید. (اشراف چون تعبیر صحیح خواب را نمی دانستند گفتند: خواب شاه پریشان است. )
«قٰالُوا أَضْغٰاثُ أَحْلاٰمٍ»
🌸✨
2️⃣ خوبیها، دیر یا زود اثر خود را نشان میدهند.
«ادَّکَرَ بَعْدَ أُمَّةٍ»
✨🌸
3️⃣ کسی که دیگران را به کاری راهنمایی کند؛ گویا خود او آن کار را انجام داده است. «أَنَا أُنَبِّئُکُمْ»
🌸✨
4️⃣ «صدیق»به کسی گفته میشود که گفتار، رفتار و اعتقادش، همدیگر را تصدیق کنند.
✨🌸
5️⃣ سؤالات و مشکلات خود را از افراد خوش سابقه، صدّیق، راستگو و راست کردار بپرسیم.
« أَیُّهَا الصِّدِّیقُ أَفْتِنٰا...»
🌸✨
6️⃣ برای نجات جامعه بایستی از مشکلات شخصی چشم پوشید. (یوسف سخنی از زندانی بودن خود که مسئلهی شخصی است؛ چیزی نگفت؛ بلکه به فکر حلّ مشکل مردم بود.)
«قٰالَ تَزْرَعُونَ...»
✨🌸
7️⃣ برنامه ریزی در تولید «تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِینَ» و صرفه جویی و ذخیره سازی «فَذَرُوهُ» یک ضرورت است. (در حالی که جوامع عقب مانده بدون توجّه به این مراحل فقط مصرف میکنند. )
🌸✨
8️⃣ برنامه ریزی و تدبیر برای آینده، منافاتی با توکل و تسلیم در برابر امر خدا ندارد.
«فَذَرُوهُ فِی سُنْبُلِهِ» (با تدبیر، به استقبال تقدیر برویم. )
✨🌸
9️⃣ صرفه جویی امروز، خودکفایی فردا و اسراف امروز، نیاز فردا را بدنبال دارد.
«قَلِیلاً مِمّٰا تَأْکُلُونَ»
🌸✨
🔟 امروز باید برای فردای بهتر کوشش کرد.
« تَزْرَعُونَ... ثُمَّ یَأْتِی مِنْ بَعْدِ ذٰلِکَ»
✨🌸
1️⃣1️⃣ پس انداز و برنامهریزی برای ایّام ناتوانی، ارزشمند است.
«سَبْعٌ شِدٰادٌ یَأْکُلْنَ مٰا قَدَّمْتُمْ»
🌸✨
2️⃣1️⃣ روشهای نگاهداری و تبدیل مواد غذایی را بیاموزیم تا از بین نروند.
«مِمّٰا تُحْصِنُونَ»
✨🌸
3️⃣1️⃣ بعد از سختی، آسانی است.
«ثُمَّ یَأْتِی مِنْ بَعْدِ ذٰلِکَ عٰامٌ فِیهِ یُغٰاثُ النّٰاسُ»
پاورقی _________________
۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی"
══✨✧🌸✧✨══
╭━━⊰✨﷽✨⊱━━╮
@Quran124
╰━━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯
↔️ ادامه بسته دویست و چهل و یکم قرآنی
📖 پیام چهار
نکات تفسیری سوره مبارکه «یوسف» صفحه ۲۴۱ قرآن مجید [۱](قسمت دوم)
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
1️⃣ برای دفع مشکل مردم اقدام کنیم؛ هر چند مردم منطقه و کشور ما نباشند. (طرح یوسف برای منطقه خودش نبود.)
🌸✨
2️⃣ علم و دانش، رمز پیشرفت و بقای حکومتها و امنیّت و رفاه جامعه است. (طرح و برنامه یوسف برای مبارزه با قحطی و خشکسالی، از دانش او حکایت دارد)
✨🌸
3️⃣ اگر خدا بخواهد پادشاه را نیازمند برده زندانی میکند.
«قٰالَ الْمَلِکُ ائْتُونِی بِهِ»
🌸✨
4️⃣ گرچه کید دشمن عظیم است؛ امّا خداوند نیز به همه کیدها آگاه است و دوستان خود را از کیدها حفظ میکند.
«إِنَّ رَبِّی بِکَیْدِهِنَّ عَلِیمٌ»
✨🌸
5️⃣ حقّ برای همیشه، مخفی نمیماند.
«الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ»
🌸✨
6️⃣ وجدانها، روزی بیدار شده و اعتراف میکنند.
«أَنَا رٰاوَدْتُهُ»
چنانکه فشار جامعه و محیط، گردنکشان را به اعتراف وادار میکند. (همسر عزیز همین که دید تمام زنان به پاکدامنی یوسف اقرار کردند، او نیز به اعتراف گردن نهاد. )
✨🌸
7️⃣ عزیز مصر خواست؛ مراودهی زلیخا با یوسف علیه السلام مخفی بماند؛ ولی خداوند آن را بر همهی عالمیان و برای همیشه آشکار کرد تا پاکی یوسف اثبات گردد.
«قٰالَتِ... أَنَا رٰاوَدْتُهُ»
🌸✨
8️⃣ آنگاه که خدا بخواهد؛ خود دشمن، وسیلهی نجات و رفع اتّهام میشود.
«إِنَّهُ لَمِنَ الصّٰادِقِینَ»
✨🌸
9️⃣ خیانت، کاری ناپسند است؛ هر چند در حقّ کافر باشد.
«لَمْ أَخُنْهُ»
🌸✨
🔟 نشان ایمان واقعی، خیانت نکردن در پنهانی و خفاست.
«لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَیْبِ»
✨🌸
1️⃣1️⃣ خائن، به نتیجه نمیرسد و خوش عاقبت نیست.
آری! اگر ما پاک باشیم؛
«لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَیْبِ» خداوند اجازه نمیدهد؛ ناپاکان آبروی ما را بر باد دهند.
«أَنَّ اللّٰهَ لاٰ یَهْدِی کَیْدَ الْخٰائِنِینَ»
🌸✨
2️⃣1️⃣ از سنن الهی، عدم موفقیّت خائنان و شکست و رسوایی آنان است.
«أَنَّ اللّٰهَ لاٰ یَهْدِی کَیْدَ الْخٰائِنِینَ»
پاورقی _________________
۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی"
══✨✧🌸✧✨══
هدایت شده از کانال رسمی اندیشکده عطر گل نرگس
1402-05-07(hosseinighomi).mp3
12.13M
•✿°❀ °﷽ °❀°✿•
📝نقش انحرافات تاریخی در حادثه عاشورا
#امام_حسین
حجت الاسلام حسینی قمی🎤
┄┅═✧❁▪️❁✧═┅┄
عبیدالله ابن زیاد عامل ترس کوفیان بود؛ چرا که در بصره افرادی که بیعت نکرده بودند دستهایشان را قطع کرده بود...
▪️▪️▪️▪️
➥ @atrgolenarges313 ┄┅┅✿■⊰❀⊱■✿┅┅┄
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@khanvadtarbiat
╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
🌺 بسته ۹۲
💢 موضوع: آسیب هایی "ارتباط نامتعارف" نوجوانان با جنس مخالف
✍ تهیه و تنظیم : اتاق فکر اندیشکده [۱]
🌸 پست ۱."صدمه به فطرت، عفاف، اخلاق و معنویت نوجوانان"( از بسته ۹۲)
🧝🏻♀️🧑🎤👩🦰🤦♂️👰♀💁♀️ 🧑⚖️ 🙎🏻♀️
مقدمه
آسیب های ناشی از ارتباط نامتعارف نوجوان با جنس مخالف، "در دو سطح حداقلی و حداکثری قابل طرح است.
آسیب هایی را که معمولا روانشناسان، ناشی از ارتباط نوجوان با جنس مخالف می دانند، از نوع آسیب های حداقلی است، اما آسیبی که به فطرت، عفاف، اخلاق و معنویت نوجوان، به سبب این ارتباط وارد می شود، "آسیب حداکثری" است و چندان قابل فهم تفسیر برای روانشناسان نیست.
در بسته های قبل، به برخی علل و عوامل ارتباط ناپسند نوجوان با جنس مخالف اشاره شد؛ در پست نخست این بسته، به آسیب های حداکثری این امر اشاره می گردد، و در ادامه این بسته و بسته های آینده به *آسیب های حداقلی ناشی از ارتباط نامتعارف نوجوانان با جنس مخالفپرداخته می شود.
در پست اول این بسته، صرفا به کلیات آسیب حداکثری این اقدام ناپسند اشاره می شود و ادامه آن به بحث "تربیت دینی نوجوانان" موکول می شود.
👰♀💁♀️🧑⚖️🙎🏻♀️🫂🙆👩🎤🦸♂️
✅ نوجوان، علی رغم داشتن شیطنت، نافرمانی و پرخاشگری که اقتضای دوران نوجوانی است، هنور از پاکی فطری و معصومیت دوران کودکی، برخوردار است، اما وقتی که در موقعیت ارتباط نامتعارف با جنس مخالف قرار گیرد، دچار صدمه ای می شود که او را در مسیری لعزنده، شیب دار و نامتناهی قرار می دهد.
❎ از منظر خداوند تبارک و تعالی، که خالق عالم هستی است، انسان از جنس خود خداست و مبدا "از اویی" و سرانجام "بسوی اویی" دارد.
خدا همه انبیاء، اوصیا و تعالیم مربوطه را فرستاده تا این ماهیت "از اویی" و "بسوی اویی" انسان، که از جنینی، نوزادی و کودکی آغاز می شود و در نوجوانی شکل می گیرد و قِوام می یابد و در جوانی و میانسالی تداوم می یابد، دچار خلل نشود.
❎ خمیر مایه ی این سیر، "پاکی، عفاف، حیا و حفظ همان عصمت آغازین است که در کودکی بوده و در نوجوانی باید قوت بگیرد و در جوانی و میانسالی ادامه یابد."
❌حال اگر پاکی، معصومیت، عفاف، اخلاق و معنویت نوجوان، به هر دلیلی بخصوص در مواجه با جنس مخالف دچار صدمه گردد، خود آن نوجوان اولین کسی است که در همان آغاز، احساس شرم و گناه می کند.
❎ خدا در کتب آسمانی و به ویژه در قرآن کریم، ماجرای عصمت حضرت مریم، حجب و حیای دختران شعیب ع و رفتار حضرت موسی ع با دختران شعیب، عفت ورزی حضرت یوسف ع و... به مبانی این امر مهم پرداخته است.
اگر در سیره ی معصومین، مثلا اکراه شدید حضرت زهرا س در مواجه با نامحرمان را می بینیم و غیرت امام علی ع مبنی بر اینکه نمی خواست نامحرمان از سایه زینب س، حجم اندام او را حدس بزنند، حاکی از جایگاه عفاف و غیرت در دستگاه الهی است.
❎ متقابلا توصیه به امر ازدواج، پاداش کسانی که در این امر کمک کنند، اهمیت به مسئله تربیت فرزند و ... حکایت از آن دارد که نگاه خدا به عفت، پاکدامنی و طهارت نفس، سلامت نطفه، رحم و نسل، نگاه ویژه و حداکثری است که داری جوانب متعدد می باشد و بحث از آن، فرصت خاص می طلبد.
ان شاءالله در بحث تربیت دینی کودکان و نوجوانان به این مهم پرداخته می شود.
┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄
تقدیمی اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی»
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@khanvadtarbiat
╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
🌸 پست ۲."سرکوب شدن استعدادها"
( از بسته ۹۲)
🧝🏻♀️🧑🎤👩🦰🤦♂️👰♀💁♀️ 🧑⚖️ 🙎🏻♀️
در پست نخست این بسته، به آسیب حداکثری این امر اشاره شد، اکنون در ادامه این پست و پست های آینده به آسیب های ناشی از ارتباط نامتعارف دختر و پسر پرداخته می شود.
در شرایطی که صرفا جنسیت، موضوع ارتباط دختر و پسر باشد، نه رابطه ضروری و حداقلی، آن هم نه براساس اصل حیا و بلکه بر مبنای غریزه جنسی و ارتباطی نامتعارف، این مسئله خواسته ای بدون ملاحظه است که آرامش را از رابطه، خواهد گرفت و پیامدهای سنگینی را در پی خواهد داشت.
⏹️ "سرکوب شدن استعدادها"
سرکوب شدن استعدادهای نوجوان از آسیب های جدی ناشی از ارتباط با جنس مخالف است.
⚠️ عدم کنترل میل جنسی و تشدید روابط نوجوان با جنس مخالف، سبب میشود که تمام حواس، توجهات و قوای جسمی و مغزی او معطوف به هوسبازیها شود و حتی اگر هوس بازی هم نمود عینی پیدا نکند، تمام فکر و ذهن او، به وسیله این خیالات و افکار، اشغال شده و او فرصتی برای انجام امور دیگر و شکوفایی اندیشه و سایر استعدادهایش پیدا نکند.
💠 آیت الله سبحانی میگوید: روزی در محضر حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره) نشسته بودیم که یکی از پزشکان ترکیه، به دیدار آیت الله بروجردی آمد و سؤال کرد که:
چرا اسلام نوشیدن شراب را حرام کرده است؟
آن مرجع بزرگ فرمود:
"حقیقت انسان را عقل، قدرت اندیشه و تفکر تشکیل میدهد و اگر عقل انسان نبود، وی با دیگر موجودات زنده تفاوتی نداشت و یکی از اموری که در تضاد شدید با قوه عقل انسان است، نوشیدن شراب است؛ همان طور که پزشکان نیز این مطلب را تأیید کردهاند.
بنابراین، چون شراب عقل را از بین میبرد و حقیقت انسان به عقل اوست، اسلام آن را ممنوع کرده است."
👨⚕️ آن پزشک به دنبال این پاسخ، گفت:
درست است که نوشیدن زیاد شراب، باعث از بین رفتن قوه تعقل انسان میشود و حقیقت انسان زیر سؤال میرود، ولی اگر کسی به مقدار کمی از این نوع مایعات بنوشد، نمیتوان گفت چنین تأثیری دارد؛ پس چرا اسلام آن مقدار اندک را نیز ممنوع کرده و نوشیدن آن را غیرمجاز میداند؟
آیه الله بروجردی فرمود:
"چون انسان، کمالطلب است و هرگز به مقدار کم، قناعت نمیکند و اگر مجاز شمرده شود، بر اساس کمالخواهیاش، به تدریج بر خواسته خود میافزاید.
به همین جهت است که اسلام از همان ابتدا، حتی مقدار اندک آن را ممنوع کرده است و به عنوان یک قانون قطعی و دقیق، آن را برای تمام افراد چه با اراده و چه کم اراده، به اجرا گذاشته است و چون این ویژگی یعنی کمالطلبی، در دیگر ابعاد و زمینهها جاری است، دیگر قوانین و مقررات و دستورالعملهای صادره از طرف قانونگذار هستی، بر اساس همین نکته شکل گرفته و آن جا که ممکن است زیادهطلبی باعث حریمشکنی شود و به تدریج انسان در وادی هولناک و در معرض خطرات جانی و روحی قرار گیرد، اسلام با جدیت و قاطعیت آن را نهی میکند."
🔸 اظهار محبت به جنس مخالف* از جمله همین موارد است که با *یک سلام و احوالپرسی ساده، آغاز میشود و یا با انگیزه اهداف آموزشی و غیره، شروع میشود؛ ولی در صورت مداومت و به تدریج، نوع رابطه و گفتوگو تغییر پیدا کرده، بر میزان و کمیت آن نیز افزوده میشود و تا آن جا پیش میرود که انسان تمام انرژی عاطفی خود را میخواهد در همین گفتوگوها و ارتباطها هزینه کند و هرگز به همان حداقلی که در روزهای اول داشته، اکتفا نمیکند.
✅ بر همین اساس است که والدین باید کمک کنند که از همان آغاز، از ایجاد ارتباط عاطفی و مبتنی بر احساسات، اجتناب کرد.
🌹ادامه در پست بعد 👈
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@khanvadtarbiat
╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
🌸 پست ۳. "اضطراب، تشویش و احساس نگرانی"
(از بسته ۹۲)
🧝🏻♀️🧑🎤👩🦰🤦♂️👰♀💁♀️ 🧑⚖️ 🙎🏻♀️
در پست قبل به سرکوب استعدادها که از آسیب های دوستی نوجوان با جنس مخالف بود، اشاره شد.
اکنون اضطراب و نگرانی نوجوان که از پیامدهای ارتباط ناهنجار با جنس مخالف است، بررسی می شود.
🙍♀️ در دوستی های موجود بین دختران و پسران، از آن جا که مقاومتی بسیار قوی از طرف پدر و مادر یا جامعه، برای ممانعت از برقراری این دوستی ها وجود دارد، این گونه دوستی ها، با مخاطرات روانی گوناگونی، مانند اضطراب و تشویش همراه است.
⚠️ وجود افکار دیگری چون احساس گناه، نگرانی از تهدیداتی که توسط پسر، برای فاش کردن روابطش با دختر صورت می گیرد، یک تعارض درونی و اضطراب مستمر را به دنبال دارد.
بنابراین، وجود چنین دلهره ها و اضطراب هایی که گاهی لطمه های جبرانناپذیری بر جسم و روان انسان وارد میکند، از آسیب های جدی این گونه روابط است.
⭕ همچنین هیجانات کاذب، مثل خیال ازدواج، خوشبختی و در نتیجه، شکست روحی، قربانی شدن دختران به خاطر از بین رفتن آبروی آنها و خانوادهشان و حتی اقدام به خودکشی از دیگر آسیبهای این نوع ارتباط است.
🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃
ادامه در پست بعد⬅️
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@khanvadtarbiat
╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
🌸 پست ۴. "عدم استقبال از تشکیل خانواده"(از بسته ۹۲)
🧝🏻♀️🧑🎤👩🦰🤦♂️👰♀💁♀️ 🧑⚖️ 🙎🏻♀️
در پست دوم و سوم، به "سرکوب استعدادها" و "اضطراب و نگرانی نوجوان" که از آسیب های دوستی با جنس مخالف است، اشاره شد.
حال به "عدم استقبال از تشکیل خانواده" که از آسیب های این نوع ارتباطات آسیبزا است، پرداخته می شود.
✳️ این گونه روابط و دوستی ها، معمولا به انگیزه تفنّن و سرگرمی شکل می گیرد و در خلال آن از خودباوری و زودباوری دختران، سوءاستفاده میشود.
متأسفانه در بسیاری از موارد، تفاوت عشق و هوس، توسط نوجوانان و برخی دیده نمی شود.
عشق حقیقی و پاک، با هوس های آلوده و زودگذر، تفاوت جوهری دارد.
برخی از این روابط که مبتنی بر هوسرانی و سرگرمی است، پس از مدتی، رو به سردی و افول می نهد.
جاذبه و دلربایی ها، مربوط به روزها و ماه های اول دوستی است؛ ولی دیری نمی پاید که این روابط، عادی شده، به جدایی میکشد.
⭕ حس تنوعطلبی انسان از یک طرف و فقدان عامل بازدارنده از طرف دیگر، باعث می شود که برخی سراغ ازدواج و تشکیل خانواده نروند.
⚠️ جامعه ای که از تشکیل کانون خانواده استقبال نکند، هیچ گونه ضمانتی برای رشد و شکوفایی فضایل انسانی در آن وجود ندارد.
✅ اغلب خوبی ها و کمالات والای انسانی، در پرتو تشکیل خانواده ی سالم، به فعلیت می رسد.
🌹منتظر بسته های بعدی ما باشید.🌹
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@Quran124
➡️ (...ادامه بحث قبل)
🏴 میعادگاه عُشاق (قسمت ۱۲)
👈شهادت حسین(ع) و اسارت زینب(س):⬇️
چگونه موجب ظهور عشق و کاشتن بذر معرفت شد؟
🎙 سخنران: استاد غلامرضاصادقزاده
✍️ توضیح و ویرایش: اتاق فکر اندیشکده [۱]
مقدمه:
هر امر مطلق و نامحدودی چون مرز و اندازه ندارد، غیب است.
جمال مطلق، علم مطلق، وجود مطلق چون حد و مرز ندارند قابل مشاهده و فهم نیستند و غیب هستند، در عین حالی که طالب ظهورند.
ما محدودیم و محدود نمیتواند بی نهایت را فهم کند.
"عشق مطلق"، نیز غیب محض است و همانند هر مطلق دیگر، طالب ظهور است و میخواهد خودش را نشان دهد.
پری رو تاب مستوری ندارد
چو در بندی ز روزن سر برآرد
🌻 عشق مطلق، همان جمال و زیبایی مطلق است، میخواهد جمال خودش را ببیند. برای این منظور ⬅️ باید ظهور کند و برای نشان دادن خودش، حتما باید آشکار شود.
✨ "کُنتُ کَنزاً مَخفیاً...""گنج مخفی" همان جمال مطلق و همان عشق مطلق است.
گنج مخفی بُد، ز پُرّی جوش کرد
خاک را سلطان اطلس پوش کرد
🌻خداوند فرمود:
«کنت کنزاً مخفیاً فأحببتُ أن اُعرَف فخلقتُ الخلق لکَی اُعرف»
[گنجی مخفی بودم، دوست داشتم شناخته شوم، پس آفرینش را آغاز کردم تا که شناخته شوم]
"گنج مخفی ام"، "دوست دارم از آن مقام مطلق، در بیایم
👈 اگر خدا بخواهد از مقام اطلاق و محدویت خارج شود، باید در قید قرار گیرد تا خودش را نشان دهد.
🌻 تمام طبیعت، ظهورات آن جمال مطلق هستند. عالم یکپارچه جلوهی جمال مطلق است. ⬅️ وقتی ظهور کند، میتوانیم جمال را ببینیم،اما وقتی غیب است، از دیدن جمال عاجزیم. پس ظهور کرد.
ما در ظهور میتوانیم جمال الهی را ببینیم، لذتی که در تماشای ظهور هست، در تماشای آن غیب نیست.
غیب که نه دیده می شود و نه فهم می شود، اما ظهور چی؟
زلف آشفتهی تو، موجب جمعیت ماست
چون چنین است، پس آشفته ترش باید کرد
🌻 زلف کنایه از همین کثرت و مخلوقات است، لذا تماشای مخلوق خدا لذتبخش است.
« إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَ اخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ»
دل هر ذره را که بشکافی / آفتابیش در میان بینی
انسان از مصنوعات دست ساز بشر، خسته است و طبیعت را که خودش در آن کمتر دست دارد، بیشتر تمایل دارد که تماشا کند.
🎁 پس از این مقدمه، پیرامون ولایت الهیه حضرت زینب (س) در "پرده"، مطالبی بیان می شود.
"زن" مظهر "سِتر" (پوشش) و غیب است. او مظهر "باطن" و غیبی است، ⬅️ لذا زن باید خودش را بپوشاند. این که قرآن و شرع مبین دستور داده است که زن از چادر استفاده کند، به این برمیگردد که او مظهر همین غیب است.
او مظهر جمال الهی است، همانطور که جمال مطلق در غیب و در پوشش است، او نیز باید مستور باشد.
🌻 عرض شد که عشق مطلق، اگر بخواهد خودش را نشان بدهد، باید آشکار شود.
آشکار شدن عشق مطلق، همان " زینت" عشق مطلق است.
♥️ امام علی ع عشق مطلق است و "زینت" این عشق مطلق، زینب است.
این حضرت زینب است که عشق مطلق را آشکار کرد و او را در عالم شرح داد و علنی کرد. لذا از او تعبیر به زین أب(زین+ اب = زینب) کرده اند.
🌻 عشق مطلق که غیب است، مصداق میخواهد. مصداق تمام او زینب شد. لذا در ابجد، «زینب مصداق العشق» با «خامس آل عبا» یکی آمد.
🌳 زینت و آشکار کنندهی این عشق مطلق، ⬅️ زینب س است، به همین خاطر، او در کربلا، این عشق اطلاقی "کرب" (سختی) و "بلا" (مصیبت) را ظهور داد.
🌾 وقتی که امام حسین (ع) آمد تا با خواهرش وداع کند، آن هم آخرین وداع، حضرت زینب آرام و قرار نداشت، مگر به القاء اسرار این اسارت توسط امام.
همین که امام حسین (ع) سرّ اسارت را برای زینب (س) آشکار کرد ایشان دیگر آرام شد.
🌻آن سر اسارت چه بود؟
گفت که زینب جان، من شهید میشوم و با شهادتم به آن مقام عشق مطلق واصل میشوم اما بدان، مادامی که تو اسیر نشوی، این عشق مطلق، ظهور و بروز نخواهد داشت و زینت پیدا نخواهد کرد، لذا تو باید اسیر شوی.
خود نتیجهی عشق چه بود، در بسیج
نیک بنگر جز شهادت، هیچ هیچ
💓 حق متعال فرمود:
اگر عاشق هرکسی بشود او را میکشد، « من عَشّقَنی عَشّقتُه و مَن عشّقتُه قتلتُه»، من به مقام عشق مطلق راه یافته ام، لذا کشته میشوم اما بدان که؛
این شهادت تخم معنی کشتن است
تن ز جان در خاک و خون آغشتن است
🌻من با این شهادتم، دارم تخم معنی میکارم. شهادت مثل دانه، غیب و مختصر است.
این دانهی شهادت و عشق مطلق و جمال مطلق که تو در کربلا آن را شهود کردی و گفتی "ما رأیت إلا جمیلا" شکوفا نمیشود، الا به اسارت تو
شهادت برادر و اسارت خواهر ظهور عشق مطلق و کشتن تخم معنی است.
ادامه دارد⬅️