eitaa logo
اندیشکده قرآن، عرفان، اخلاق و سیاست
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
3.4هزار ویدیو
28 فایل
کانال عمومی
مشاهده در ایتا
دانلود
╭━━⊰✨✨⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته دویست و نود و دوّم قرآنی 📖 پیام سه نکات تفسیری سوره‌ مبارکه «اسراء» صفحه ۲۹۲ قرآن مجید [۱] و [۲] ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ سؤال: اگر گمراهان در قیامت، کر و کور و لال‌ هستند؛ پس چگونه در آیات دیگر، ⬅️ از دیدن آتش؛ «رَأَی الْمُجْرِمُونَ النّٰارَ»، یا ⬅️ شنیدن صدای دوزخ؛ «سَمِعُوا لَهٰا تَغَیُّظاً وَ زَفِیراً» ، یا ⬅️ فریاد و شیون آنان؛ «دَعَوْا هُنٰالِکَ ثُبُوراً» سخن به میان آمده است؟ پاسخ: مراحل و مواقف قیامت، متفاوت و متعدّد است؛ در هر موقفی ممکن است حالتی باشد که در مرحله‌ی بعد از آن نباشد. 🌸✨ 2️⃣ قهر خدا نسبت به کافران، بی‌دلیل نیست؛ بلکه نتیجه‌ی عملکرد خودشان است. «ذٰلِکَ بِأَنَّهُمْ» ✨🌸 3️⃣ بهترین دلیل بر امکان معاد، توجّه به قدرت الهی در طبیعت است. «أَ وَ لَمْ یَرَوْا» 🌸✨ 4️⃣ کثرت مال اثری در سخاوتِ افراد حریص و بخیل ندارد. بعضی انسان‌ها سیری ناپذیرند و هرچه بیندوزند؛ باز نگران کم شدن آنند. «لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِکُونَ خَزٰائِنَ... لَأَمْسَکْتُمْ...» ✨🌸 5️⃣ معجزات نه گانه حضرت موسی علیه السلام عبارت بود از: ۱ . اژدها شدن عصا. ۲ . سفیدی کف دست. ۳ . شکافتن دریا با عصا. ۴ . طوفان. ۵ . هجوم ملخ. ۶ . هجوم شپش. ۷ . هجوم قورباغه. ۸ . خون شدن آبها. ۹ . جاری شدن دوازده چشمه از سنگ با یک عصا زدن. البتّه می‌توان گفت: معجزات آن حضرت هیجده تا بوده است؛ چون بازگشت هر یک از آنها به حالت اوّل نیز معجزه‌ای دیگر است. 🌸✨ 6️⃣ سوال: قرآن غیر از این نه معجزه، معجزات دیگری هم برای حضرت موسی بیان کرده است؛ مانند کنده شدن کوه و بالای سر یهود قرار گرفتن آن، نزول طعامِ مَنّ و سَلویٰ، گاو ذبح شده‌ای که مرده را زنده کرد؛ پس چرا نه معجزه ذکر شده است؟ پاسخ: تعداد ۹ معجزه درباره‌ی فرعون بود؛ که با دیدن آنها باز هم ایمان نیاورد. معجزات دیگر به فرعون ارتباط نداشت. ✨🌸 7️⃣ گاهی انسان با آنکه حقّ را می‌داند؛ امّا خود را به جهالت می‌زند. «لَقَدْ عَلِمْتَ..» 🌸✨ 8️⃣ عذاب الهی، پس از اتمام حجّت است؛ بعد از آمدن معجزات و ایمان نیاوردن مردم، هلاکت حتمی است. «فَأَغْرَقْنٰاهُ» ✨🌸 9️⃣ پایان کار طاغوت‌ها و همکارانشان، هلاکت و نابودی است. «فَأَغْرَقْنٰاهُ وَ مَنْ مَعَهُ جَمِیعاً» 🌸✨ 🔟 کمک به ستمگران سبب شریک شدن در هلاکت آنان است. «مَنْ مَعَهُ» ✨🌸 1️⃣1️⃣ آنان که چند روزی بر منطقه‌ای حاکم می‌شوند؛ باید پاسخگوی خدا در قیامت باشند. «اُسْکُنُوا الْأَرْضَ... جِئْنٰا بِکُمْ لَفِیفاً» پاورقی ____________________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ۲. ویراستاران: خانمها حمیدیان و شوندی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ @Quran124 ࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐ 📩 نامه ای به زبانم 6⃣2⃣ ⛔️ رسوا کردن گناه 🍂🍃🍂🍃 رسوا کردن گناه در میان دیگران گناهی بس بزرگ است. و اگر انسان گناهی دارد باید آن را با خدای خویش در میان بگذارد. و با او سخن بگوید. 🌺 امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: پوشاننده گناه کارش معادل هفتاد هزار کار نیک است و بازگو کننده گناه خوار است و پوشاننده بخشیده شده.(عیون الاخبارالرضا ۱۲، ۴۱۲) ┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ 💠 تقدیم اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید"
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @SiaSiAjtma ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ ❌ پاسخ ۱۵ شبهه درباره فلسطین ❌ ۱.فلسطینی‌ها زمیناشونو فروختن ۲.فلسطینی‌ها دشمن اهل‌بیت ند ۳.چراغی که به خانه رواست به مسجد حرومه ۴.زن بچه اسرائيلي ها بی‌گناهن ۵.فلسطینی‌ها طرفدار داعشن ۶.فلسطینی‌هامیدان صدام دارند ۷.فلسطینی‌هاخون ایرانی‌ها را پس دادن ۸.هدایای ایرانی‌ها را آتش زدن ۹.صهیونیستا تو تیم‌فلسطین‌بازی میکنن ۱۰.حماس ۴۰ کودک اسرائيلي را سربریده ۱۱. حماس به زن اسرائيلي تجاوز کرد ۱۲.فلسطینی‌ها زن اسرائيلي را لخت کردن ۱۳.کودک اسرائيلي را سوزاندند ۱۴. مسئولان حماس با دختران ۹ساله ازدواج کردن ۱۵.دختران فلسطینی رقص و پارتی دارند 🎙پاسخ از: استاد مرتضی‌ کهرمی ┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ 🌀 تقدیمی اندیشکده «آفندی و پاسخ به سوالات اجتماعی، سیاسی و...»
16.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ @ghoran_tasviri_akhlagh ࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐ 🔴 ↪️ تکذیب انبیا، رمز قهر الهی است. کَذَّبَ ... فَکَیْفَ کانَ نَکِیرِ ↪️راه اسلام، هموار و مستقیم و دارای مقصدی روشن است و اگر امت اسلامی بر این راه رود، راست قامت و سرافراز است. ↪️ دشمن از طریق طرح سؤال و تحقیر و استهزا در صدد تضعیف مکتب و رهبر آسمانی است، لذا انبیا را متّهم به دروغ گویی می کنند. «مَتی هذَا الْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ» ↪️ افراد مغرور و لجوج را باید با شیوه هشدار، ارشاد نمود و بشارت و تشویق درباره این گونه افراد کارساز نیست. «نَذِیرٌ مُبِینٌ» ↪️کفر در دنیا، سبب روسیاهی در آخرت است. سِیئَتْ وُجُوهُ الَّذِینَ ↪️کفار، همان گونه که نسبت به شخص پیامبر بغض و کینه دارند، نسبت به پیروان او هم کینه دارند. «أَهْلَکَنِیَ اللّهُ وَ مَنْ مَعِیَ» ↪️مؤمن باید بین بیم و امید زندگی کند. أَهْلَکَنِیَ اللّهُ _ أَوْ رحمنا ↪️ کسی که برای اولیای خداوند آرزوی درد و هلاکت کند، به عذاب دردناک گرفتار خواهد شد. «عَذابٍ أَلِیمٍ» ↪️در برابر کفّار، دو عامل ایمان و توکل وسیله نجات شماست. آمَنّا _تَوَکَّلْنا ↪️ابتدا زیربنای اعتقادی خود را محکم کنید و بعد به تهدید دشمن بپردازید.آمَنّا_تَوَکَّلْنا_ فَسَتَعْلَمُونَ ↪️قاطع و استوار سخن گفتن رهبر جامعه اسلامی،سبب دلگرمی خودی ها و دلهره بیگانگان می شود. قُلْ هُوَ الرَّحْمنُ _ فَسَتَعْلَمُونَ آخر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ @Quran124 ࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐ 💦 سپری‌بنام‌وضو 📟 کشف یکی دیگر از اعجازهای‌علمی مندرج در دستورات دینی اسلام؛ 🔻 این بار در باره برخی از آثار "وضو" به عنوان مقدمه بزرگترین واجب عملی اسلام یعنی "نماز" 🔻این تحقیق علمی توسط دکتر_رابرت‌کنزی؛ دانشمند سوئیسی انجام شده است. او یکی از صدها انسانی است که از دریچه حقایق و معجزات علمی مندرج در دستورات دینی به دارالسلام ایمان و اسلام وارد شده است. 🔻تحقیق علمی او شاید باطل السحر گوشه ای از تبلیغات ساحران دستگاههای رسانه ای فرعون های عصر علم و فناوری باشد که به دروغ، دین را ریشه یافته از جهل و خرافه بشر و عامل عقب ماندگی و انحطاط جوامع انسانی و در ستیز با مظاهر علم و ترقی و پیشرفت، معرفی می کنند و بدین گونه انسانها را از عامل کمال و سعادتشان محروم می نمایند... ┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ 💠 تقدیم اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید"
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @SiaSiAjtma ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 🪅نگاهی اجمالی به تاریخ یهود  و صیهونیسم ✍🏻 پویا 👈 ۱_باید بین قوم   یهود (بنی اسرائیل)  و صیهونیسم  تفاوت قائل شد. صیهونیسم  یک مکتب  نژاد پرستانه است، که بر حق حاکمیت،نژاد قوم یهود بر بیت المقدس و گسترش  آن از نیل تا فرات به هر قیمتی باور دارد، بدنبال اجرا. تحقق این  ایده از قتل عام  و اخراج ساکنین غیریهود  پرهیزی نداشته است. «در این  راستا  به قطعنامه های سازمان ملل هم  پایبند نیست ». 👈 ۲_از نظر تاریخی یهودیان ابتدا در فلسطین (سرزمین کنعان)فلسطین امروزی ساکن و در زمان حضرت یوسف  ع  به مصر نقل مکان کردند،  پس از مدتی در مصر با با استضعاف فرعون مواجه شدند، تا اینکه  همراه حضرت موسی ع  به صحرای سینا هجرت کردند، ولی به دلیل  نافرمانی های گسترده از پیامبر خود،از جمله گو ساله پرستی تا چهل سال  در سینا سرگردان شدند. 👈 ۳_ یهود در زمان  حضرت  داوود  و سلیمان نبی  در بیت المقدس  حاکم شدند. ولی کما  کان  یهودیان  درگیر اخلاق های  ناپسند  دنیا پرستی و تحریف  کتاب  آسمانی  بودند 👈 ۴_بعد از دوره حاکمیت انبیاء، دچار حمله بخت النصر  شدند، که کوروش آنها را نجات داد، سپس روم غربی و روم شرقی، بر بیت المقدس حاکم  شدند  در این دوران،  بخشی  از یهودیان  اقدام  به مهاجرت  داوطلبانه   در سراسر جهان خصوصا به اروپا پرداختند... 👈 ۵_ مسلمانان  در صدر  اسلام بر بیت  المقدس حاکم و لی با سایر  مذاهب  از جمله  یهودیان  و مسیحیان زندگی مسالمت آمیز  داشتند. 👈 ۶_پس از جنگ جهانی اول  با فروپاشی عثمانی ، ایده  تشکیل دولت صیهونیستی  با حمایت انگلیس  و آمریکا    برای حفظ حاکمیت غرب بر جهان اسلام ،و فراخون یهودیان  با اخراج و قتل عام   مسلمانان  از بخش اعظم فلسطین را به اجرا در آوردند و از آن زمان این سیاست نژاد پرستانه و غیرانسانی با قتل عام مستمر مسلمانان و   اخراج  ساکنان اصلی ادامه دارد. ✳️✳️✳️✳️✳️✳️❎ ┄┅═✧❁ 💐❁✧═┅┄ 🌺 تقدیمی اندیشکده «آفندی و پاسخ به سوالات اجتماعی، سیاسی و...»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭━⊰✨✨⊱━╮ @Quran124 ╰━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 📖 اندیشکده مجازی علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" بسته دویست نود و سوّم را تقدیم می‌کند: ⏬ 📖 پیام یک صوت صفحه ۲۹۳ قرآن کریم «سوره‌ اسراء و کهف» ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 📋 ترجمه صوتی و نکات تفسیری را نیز در پیام دوم و سوم می‌بینیم. ⬇️ ═✨✧🌸✧✨═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭━⊰✨✨⊱━╮ @quran124 ╰━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ ↔️ ادامه بسته دویست و نود و سوّم قرآنی 📖 پیام دو ترجمه صوتی صفحه ۲۹۳ قرآن کریم «سوره اسراء و کهف» 📋 نکات تفسیری را در پیام سوم می‌بینیم. ⬅️ ✨🌸✧🌸✧🌸✨ 👆 تقدیمی اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ═✨✧🌸✧✨═
╭━━⊰✨✨⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته دویست و نود سوّم قرآنی 📖 پیام سه نکات تفسیری سوره‌‌های مبارکه «اسراء» و «کهف» صفحه ۲۹۳ قرآن مجید [۱] و [۲] ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ سلامت قرآن تضمین شده است؛ ⬅️ هم خداوند قرآن را به حقّ نازل کرد؛ ⬅️ هم وحی الهی به سلامت به مقصد رسید و شیاطین نتوانستند آسیبی به آن رسانند. «بِالْحَقِّ أَنْزَلْنٰاهُ وَ بِالْحَقِّ نَزَلَ» 🌸✨ 2️⃣ تعلیم و تربیت و ارشاد، باید تدریجی باشد. «فَرَقْنٰاهُ عَلیٰ مُکْثٍ» ✨🌸 3️⃣ علم واقعی آن است که انسان را در برابر حق، به خضوع وادار کند. «أُوتُوا الْعِلْمَ یَخِرُّونَ لِلْأَذْقٰانِ سُجَّداً» 🌸✨ 4️⃣ تلاوت قرآن، در بعضی از چند جهت تأثیر می‌گذارد: عمل، بیان و قلب. «سُجَّداً یَقُولُونَ یَبْکُونَ وَ یَزِیدُهُمْ خُشُوعاً» ✨🌸 5️⃣ اسلام، دینی میانه و معتدل است؛ حتّی قرائت نمازش باید با صدایی میانه باشد. «وَ ابْتَغِ بَیْنَ ذٰلِکَ سَبِیلاً» 🌸✨ 6️⃣ اسلام، غیر از نیّت و عمل، به شیوه و کیفیّت عمل هم نظر دارد. نماز باید روی آداب خاصّ خوانده شود. «لاٰ تَجْهَرْ لاٰ تُخٰافِتْ اِبْتَغِ بَیْنَ ذٰلِکَ» ~~~~~🌸~~~~~~~~~~~ 7️⃣ سیمای سوره کهف این سوره، یکصد و ده آیه دارد و جز آیه‌ی ۲۸، همه‌ی آن در مکّه نازل شده است. در این سوره از داستان اصحاب کهف و داستان موسی و خضر و داستان ذوالقرنین و مسائل مبدأ و معاد بحث شده است. مشرکان قریش افرادی را از مکّه به مدینه فرستادند تا ماجرای بعثت حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و نشانه‌ی صداقت او را از علمای یهود بپرسند؛ علمای یهود به فرستادگان مشرکان گفتند: « از او سه چیز سؤال کنید؛ اگر دو چیز را جواب داد و یکی را بی پاسخ گذاشت؛ او صادق است. درباره‌ی اصحاب کهف، ذوالقرنین و روح بپرسید؛ اگر از اصحاب کهف و ذوالقرنین جواب داد؛ ولی از روح جواب نداد، او پیامبر است.» ~~~~~🌸~~~~~~~~~~~ در فضیلت این سوره و آثار تلاوت آن، احادیث بسیاری است که به چند نمونه آن اشاره می‌شود: ✨ هرکه این سوره را بخواند از فتنه‌ی دجّال بیمه است. تلاوت آن در شب جمعه، سبب آمرزش گناهان تا جمعه‌ی دیگر و سه روز بعد از آن می‌شود. تلاوت آیه‌ی آخر آن سبب بیدار شدن در هر ساعتی از شب که بخواهید می‌گردد. تلاوت این سوره مانع از عذاب دوزخ و مانع ورود شیطان به خانه‌ای است که در آن شب، این سوره خوانده شده است. به هر حال خواندن و تلاوت همراه با فهمیدن و عمل کردن، رمز رسیدن به برکات قرآن است. 🌸✨ 8️⃣ ایمان همراه با عمل صالح کارساز است. «الْمُؤْمِنِینَ یَعْمَلُونَ الصّٰالِحٰاتِ» ✨🌸 9️⃣ عمل صالح باید استمرار داشته باشد. «یَعْمَلُونَ» پاورقی ____________________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ۲. ویراستاران: خانمها حمیدیان و شوندی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @khanvadtarbiat ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ ❣تنش‌های خانوادگی در چه سنینی، به فرزندان منتقل می‌شود!(پست شماره ۴) 🌺🍃🌸🍃🌼🍃🌸 🟡 اختلافات و تنش‌های خانوادگی، از دوران جنینی به فرزند منتقل و سبب می‌شود، کودک با محرک‌های اضطرابی متولد شود. 🟡 ارتباطات خانوادگی و روابط پدر و مادر با یکدیگر، بر فرزندان (در همه گروه‌های سنی) تاثیرگذار است. به عنوان مثال، برخی از والدین تصور می‌کنند، فرزندان در سنین کودکی که اصطلاحا «زبان باز نکرده‌اند» مفهوم واژه‌ها، الفاظ رکیک و بی‌حترامی والدین به یکدیگر را درک نکرده و بنابراین تاثیر نمی‌پذیرند. 🟡 اما در این دوران، کودک علیرغم عدم درک الفاظ رکیک و بی‌احترامی، احساسات و عواطف پدر و مادر، لحن صدا و زبان بدن را فهمیده و این احساسات میزان امنیت محیط پیرامونی را برای او تعیین می‌کند. 🟡 در صورت احساس عدم امنیت، پایه‌های زندگی روانی او در سال‌های آتی به طور متعارف پایه‌ریزی نخواهد شد و امروز بخش اعظم مشکلات شماری از مراجعان مراکز مشاوره و روانشناسی، ناشی از تجارب تلخ دوران کودکی است. 🟡 میزان یادگیری کودک در ۵ سال نخست زندگی، معادل آموخته‌های او از ۵ سالگی به بعد است. جنین در رحم مادر هم این اختلافات را درک می‌کند. با بروز اختلافات خانوادگی و افزایش تنش و نگرانی در خانواده، تپش قلب مادر افزایش یافته و سیستم سمپاتیک فعال می‌شود، این مساله باعث ترشح آدرنالین شده و جنین از طریق بند ناف با دریافت مواد غذایی و خون مادر، این محرک‌های اضطرابی را هم دریافت می‌کند. 🟡 بنابراین، کودک قبل از تولد، حالات اضطرابی را به همراه داشته و در دوران کودکی و نوجوانی با تداوم اختلافات پدر و مادر، برخی رفتارها همچون بی‌اختیاری ادراری، جویدن ناخن و گاه تیک‌های عصبی مانند تیک‌های چشمی را بروز می‌دهد. 🟡 با آغاز دوران مدرسه و مشاهده این اختلافات، ترسی درون فرزندان ایجاد می‌شود و این مساله بروز وابستگی کودکان به والدین را به دنبال خواهد داشت، این وابستگی که با آغاز دوران مدرسه باید کاهش یابد، در کودکان تشدید شده و در کلاس‌های آموزشی به طور مداوم ذهن کودک را به رویدادهای احتمالی خانه سوق می‌دهد. ┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ 💠 اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی»