eitaa logo
اندیشکده قرآن، عرفان، اخلاق و سیاست
1.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
27 فایل
کانال عمومی
مشاهده در ایتا
دانلود
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮ @Quran124 ╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯ ،🌓 آیت الله سید جیکاک انگلیسی را می‌شناسید؟ ♦️جیکاک ؛ جاسوس انگلیس بود که در جریان کشف نفت در ایران،‌ با پوشش حوزوی و دینی ؛ فتوا به نجس بودن آن داد. 🔸ﻣﺴﺘﺮ ﺟﯿﮑﺎﮎ (ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻪ آیت الله ﺳﯿﺪ ﺟﯿﮑﺎﮎ) ﺟﺎﺳﻮﺱ انگلیسی ﻣﺄﻣﻮﺭ ﻭیلیام نکس ﺩﺍﺭﺳﯽ ، (کاشف نفت مسجدسلیمان و اولین خریدار انحصاری نفت ایران در دوره قاجار با قرارداد ۹۹ ساله مهر و موم‌ها) ﺩﺭ مسجدسلیمان ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﺮﺩ. 🔸 ﻭﯼ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ به‌عنوان ﭼﻮﭘﺎﻧﯽ ﮐﺮ ﻭ ﻻﻝ ﺑﻪ‌ﻣﺪﺕ ﻫﻔﺖ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺍﯾﻞ ﺑﺨﺘﯿﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﺁﻣﻮﺧﺘﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﺨﺘﯿﺎﺭﯼ می‌پردازد ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﺍﮔﯿﺮﯼ ﺁﻥ، به‌عنوان ﯾﮏ بختیاری در ﻣﻨﻄﻘﻪ نفت‌خیز مسجدسلیمان ﺳﮑﻨﯽ می‌گزیند❗️ 🔸 ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺣﻀﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺎ ﻓﻨﻮﻥ شعبده‌بازی ﻭ حربه‌های دیگر، ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺮﺩﻡ محلی ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻌﻄﻮﻑ می‌دارد ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ به‌عنوان یک ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺷﯿﻌﻪ، ﺟﺎ ﻣﯽﺯﻧﺪ. برای این هدف به آموختن فقه شیعه می‌پردازد.😡 🔸 ﺍﻭ گیوه‌هایش ﺭﺍ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺍﺷﺎﺭه ﻋﺼﺎ ﺟﻔﺖ می‌کرد ﻭ ﺷﺎﯾﻊ ﮐﺮﺩه بود که ﺍﯾﻦ ﺍﺯ معجزات ﺍﻭﺳﺖ. 🔸 ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺧﺎﻃﺮﺍﺗﺶ ، ﺗﻮﺿﯿﺢ می‌دهد که "آهن رباهایی ﺩﺭ گیوه‌هایم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩه ﺑﻮﺩﻡ، ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭه ﻋﺼﺎ، گیوه‌ها ﺟﻔﺖ می‌شدند"‼️ 🔸 از دیگر حکایات جیکاک عصای معروف است که با آن معجزه می‌کرد و وقتی آن را به جایی می‌زد به آن شوک عجیبی منتقل می‌شد! جیکاک مدعی بود عصای او بهترین وسیله برای تشخیص حلال‌زاده بودن افراد است و با همین شگرد بسیاری از کسانی را که به‌دلایل مختلف می‌خواست از وجهه اجتماعی و قدرت بیندازد، تخریب می‌کرد‼️ 🔸 بعدها فاش شد که در عصای معجزه‌آسای مستر جیکاک جز یک پیل خشک الکتریکی و یک مدار ضعیف انتقال برق هیچ‌چیز وجود نداشته و جریان ضعیف برق باعث انتقال شوک الکتریکی به افراد نگون‌بختی می‌شده که مستر جیکاک هنگام تماس عصا با آنها، دکمه وصل جریان را فشار می‌داده! 🔸 در مجلسی او حاضران را دروغگو معرفی می‌کرد و هنگامی که قرار بر اثبات شد، کبریتی روشن کرد و گفت: هر کس راست بگوید این کبریت ریشش را نمی‌سوزاند! اول کبریت را به ریش خود گرفت که نسوخت سپس ریش تمام افراد ساده‌لوح حاضر را سوزاند! به آنها قبولاند که دروغ گفته‌اند و البته بعدها مشخص شد که ریش او مصنوعی و نسوز بود. 🔸 اقدام بعدی جیکاک پوشیدن لباس روحانیت و عمامه گذاری وی بود! جیکاک مجلس وعظ و منبر برپا می‌کرد و آخرش هم روضه امام حسین می‌خواند و وسط روضه موقعی که همه داغ می‌شدند ناگهان عمامه خود را به درون آتشی که وسط مجلس بود، می‌انداخت. 🔸عمامه نمی‌سوخت! و جیکاک آن را به‌عنوان معجزه خود بیان می‌کرد و ادعای سید بودن می‌کرد! در ضمن او هیچ‌کس را هم به سیدی قبول نداشت چون عمامه آنها در آتش می‌سوخت! از اینجا بود که او به «سید جیکاک» معروف شد! 🔸ﺍﯾﻦ ﺟﺎﺳﻮﺱ انگلیس، ﺭﻭﺯﯼ ﺑﻪ مسجد می‌آید ﻭ می‌گوید: من حضرت علی(ﻉ) ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺏ ﺩﯾﺪﻡ ﻭ ﺍﻭ ﺩﺳﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﺮ شانه‌ام ﻧﻬﺎﺩ
ﺑﻪ
ﻣﻦ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﮕﻮ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﺩه ﺳﯿﺎه ﻭ نجس (ﻧﻔﺖ) دوری کنند»‼️ اﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺍﺩﻋﺎﯾﺶ ﭘﯿﺮﺍﻫﻦ ﻭ ﻋﺒﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭ می‌زند ﻭ اثر سفیدی ﺩﺳﺘﯽ ﺭﻭﯼ شانه‌اش ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ می‌دهد ﻭ می‌گوید "ﺍﯾﻦ مدﺭﮐﯽ ﺑﺮ ﺣﻘﺎﻧﯿﺖ ﻣن ﺍز اوست." 🔸 در کتابش ﺗﺸﺮﯾﺢ می‌کند ﮐﻪ "ﺭﻭﺯﯼ تکه‌ای ﮐﺎﻏﺬ ﺭﺍ به‌شکل دست بریدم ﻭ ﺭﻭﯼ شانه‌ام ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻡ ﻭ آن‌قدر ﺯﯾﺮ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺩﺍﻍ ﺟﻨﻮﺏ ﻣﺎﻧﺪﻡ تا خوب ﺍﻃﺮﺍﻑ آﻥ ﮐﺎﻏﺬ ﺗﯿﺮه ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺛﺮ ﺩﺳﺖ ﺑﺮ شانه‌ام ﻧﻘﺶ ﺑﺒﻨﺪﺩ"! 🔸 به‌هنگام ملی شدن صنعت نفت، جیکاک یا به‌قولی سید جیکاک با گشت‌وگذار میان عشایر بختیاری این شعار را به‌گویش بختیاری برای آنها طرح نمود: «تو که مهر علی مِن دلته/ نفت ملی سی چِنته» «یعنی تو که مهر علی را در دل داری برای چه به‌دنبال ملی شدن نفت هستی؟». 🔸 این شعار جیکاک موجب شد مردم به امامزاده‌ها رفته و طلب عفو کنند. 📚ﻣﻨﺎﺑﻊ: ۱ــ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺍﯾﻞ ﺑﺨﺘﯿﺎﺭﯼ؛ ﺍﺛﺮ ﺭﺍﻑ ﮔﺎﺭﺛﻮﯾﺖ، ﺗﺮﺟﻤﻪ: ﻣﻬﺮﺍﺏ ﺍﻣﯿﺮﯼ. ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﺳﻬﻨﺪ، ۱۳۷۳ ۲ــ ﺍﺳﻨﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺍنگلیس (۱۳۲۵ ــ ۱۳۲۰ ﻩ.ﺵ.)ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه: بهناز زرین‌کلک، ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﻭ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ. ✍ این یکی از نمونه های روشن ظلم استعمار انگلیس به ملت و مملکت ماست؛ که می توان به آن داستان امتیاز تنباکو و قحطی که موجب از بین رفتن نیمی از مردم ایران شد و صدها مورد ریز و درشت دیگر را افزود. هرچند گاهی ما حافظه تاریخی ضعیفی داریم و تاریخ معاصر چون جیکاک جاسوس را فراموش می کنیم و خیال می کنیم استعمارگران دیروز دلسوز و دلداده امروز ما هستند؛ اما این قاعده کلی و تجربه شده را نمی توانیم نادیده بگیریم: 👈 ملتی که از تاریخ درس نگیرد محکوم به تکرار آن است. به قول رودکی: هر که ناموخت از گذشت روزگار هیچ ناموزد ز هیچ آموزگار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭━⊰✨✨⊱━╮ @Quran124 ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 📖 اندیشکده مجازی علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" بسته صد و شصت و سوّم را تقدیم می‌کند: ⏬ 📖 پیام یک صوت صفحه ۱۶۳ قرآن کریم «سوره اعراف» ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 📋 ترجمه صوتی و نکات تفسیری را نیز در پیام دوم و سوم می‌بینیم. ⬇️ ═✨✧🌸✧✨═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭━⊰✨✨⊱━╮ @quran124 ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ ↔️ ادامه بسته صد و شصت و سوّم قرآنی 📖 پیام دو ترجمه صوتی صفحه ۱۶۳ قرآن کریم «سوره اعراف» 📋 نکات تفسیری را در پیام سوم می‌بینیم. ⬅️ ✨🌸✧🌸✧🌸✨ 👆 تقدیمی اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ═✨✧🌸✧✨═
╭━━⊰✨✨⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته صد و شصت و سوّم قرآنی 📖 پیام سه نکات تفسیری سوره مبارکه «اعراف» صفحه ۱۶۳ قرآن مجید [۱] ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ بستن و گشایش، در اختیار خداست؛ «لَفَتَحْنٰا» امّا بازتابی از عملکرد ماست. 🌸✨ 2️⃣ ادیان آسمانی، خواستار بهبود وضع اقتصادی مردمند. «لَفَتَحْنٰا عَلَیْهِمْ» ✨🌸 3️⃣ آنچه از برکات دریافت می‌کنیم؛ گوشه‌ای از برکات الهی است. «بَرَکٰاتٍ» (کلمه «برکات»بدون الف و لام است، لذا شامل تمام برکت‌ها نمی شود) 🌸✨ 4️⃣ عامل محرومیّت‌ها و مشکلات، عملکرد خود ماست. «بِمٰا کٰانُوا یَکْسِبُونَ» ✨🌸 5️⃣ لجاجت و پافشاری بر گناه، سبب قهر و عذاب الهی است. «فَأَخَذْنٰاهُمْ بِمٰا کٰانُوا یَکْسِبُونَ» 🌸✨ 6️⃣ به نظام آرام موجود مغرور نشویم و هرگز خود را مصون ندانیم. «أَ فَأَمِنَ أَهْلُ الْقُریٰ...» آری، عذاب‌ها مخصوص اقوام پیشین نیست؛ قانون الهی شامل همه‌ی اقوام در هر زمانی می‌شود. ✨🌸 7️⃣ کیفرهای الهی به خاطر گناهان انسان است. «بِذُنُوبِهِمْ» گناه، مقدّمه‌ی مُهر خوردن بر دل و مانع درک صحیح و سبب سلب توفیق از انسان است. 🌸✨ 8️⃣ قوانین حاکم بر تاریخ، ثابت است. از این رو تاریخ گذشتگان، می‌تواند راهنمای عمل آیندگان باشد. (کلّ آیه ۱۰۰) ✨🌸 9️⃣ از تاریخ، آن قسمت که مایه‌ی عبرت است نقل شود. «نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْبٰائِهٰا» 🌸✨ 🔟 در قضاوت باید انصاف داشت. «لِأَکْثَرِهِمْ»، نه همه‌ی آنها. ✨✨ 1️⃣1️⃣ پیمان شکنی، نشانه‌ی فسق است. «مٰا وَجَدْنٰا... مِنْ عَهْدٍ... لَفٰاسِقِینَ» 🌸✨ 2️⃣1️⃣ تاریخ را تحلیل کنیم و از آن عبرت بگیریم. «فَانْظُرْ» ✨🌸 3️⃣1️⃣ مهم، فرجام و عاقبت کار است؛ نه جلوه‌های زودگذر. «عٰاقِبَةُ الْمُفْسِدِینَ» پاورقی ________________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
᪥✨•﷽•✨᪥࿐ @SiaSiAjtma ᪥✨•••••••✨᪥࿐ اسلام دین خشونت و کشتاره ؟❌ 📛 قرآن میگه : کفار را بکشید ⛔️ 🎤پاسخ از : استاد مرتضی‌ کهرمی ┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ تقدیمی اندیشکده «پاسخ بسوالاتِ اجتماعی، سیاسی و دفاعی» وابسته به «دانشگاه ملی مجازی»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦ @ghoran_tasviri_akhlagh ࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ ↕️؟ 🎖سرمایه گذاری برای مبارزه و تهاجم فرهنگی علیه حقّ، سابقه ای طولانی دارد.«وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ» 🪕 هر آنچه در مقابل حکمت قرار گیرد، لهو و مانع رسیدن به کمال است.«الْکِتابِ الْحَکِیمِ - لَهْوَ الْحَدِیثِ» 🎻ابزار مخالفان راه خدا، منطق و حکمت نیست، سخنان لهو و بی پایه است.«مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللّهِ» 🎹خرید وسایل لهو و اموری که انسان را از کمال باز می دارد، نشانه ی جهالت و نادانی است. یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ ... بِغَیْرِ عِلْمٍ 🧜‍♂تناسب کیفر با عمل، نشانه ی عدالت است.آنها که حقّ را با تمسخر اهانت می کنند، عذابشان اهانت آور و ذلّت بار است. یَتَّخِذَها هُزُواً ... لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ 🎧شنیدن سخنان لهو و باطل، آمادگی پذیرش حقّ را از انسان سلب می کند. لَهْوَ الْحَدِیثِ ... وَلّی مُسْتَکْبِراً 🥷برخی افراد، از هر زبانی آیات الهی را بشنوند، باز هم زیر بار نمی روند. «وَ إِذا تُتْلی عَلَیْهِ آیاتُنا وَلّی مُسْتَکْبِراً» 🦹‍♀روحیه ی استکباری، مانع پذیرش حقّ و حقیقت است. «وَلّی مُسْتَکْبِراً» 🦹 گوش ندادن به سخن حقّ، نشانه ی استکبار است. «مُسْتَکْبِراً کَأَنْ لَمْ یَسْمَعْها» 🙅آن که طالب سخنان باطل باشد، آمادگی شنیدن قرآن را ندارد. یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ ... إِذا تُتْلی عَلَیْهِ ... لَمْ یَسْمَعْها 🧏‍♂کسی که حقّ را نمی پذیرد، مثل کسی است که هر دو گوش او سنگین باشد.«کَأَنَّ فِی أُذُنَیْهِ وَقْراً» 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️دنیای تلخ کاش روزی از چرخیدن به دور خودمان خسته می شدیم... ➡️@shohadac این ویدئوی زیبا،کوتاهی های زندگی دنیاییمان را به تصویر می‌کشد. ببینید ودیدنش را به دیگران توصیه کنید 🙏
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮ @Quran124 ╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯ 💠 معرفت و تعصب آنها و ما به صحیفه سجادیه چقدر است؟ ✅دعاهای امام سجاد (ع) در کلام پروفسور آنه ماری شیمل آلمانی، دارای دو دکتری در زمینه تاریخ ادیان و ادبیات و همچنین از نویسندگان تاریخ ایران کمبریج👇🏻 🔺 من خود همواره دعاها، احادیث و اخبار اسلامی را از اصل عربی آن می‌خوانم و به ترجمه دیگران مراجعه نمی‌کنم. بخشی کوچک از کتاب مبارک صحیفه سجادیه را، به آلمانی ترجمه و منتشر کرده‌ام و از جمله، دعای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان و دعای وداع با آن ماه را. 🔹وقتی مشغول ترجمه این دعاها بودم، مادرم در بیمارستان بستری بود و من که به او سر می‌زدم، پس از آنکه او به خواب می‌رفت، در گوشه‌ای از آن اتاق، به کار پاکنویس کردن ترجمه‌ها مشغول می‌شدم. اتاق مادرم دو تختی بود. در تخت دیگر، خانمی بسیار فاضله بستری بود که کاتولیکی و راسخ‌العقیده و حتی متعصب بود. وقتی فهمید که من دعاهای اسلامی را ترجمه می‌کنم، دلگیر شد که مگر در مسیحیت و در کتب مقدسه خودمان، کمبودی داریم که تو به ادعیه اسلامی روی آورده‌ای؟ 🔹وقتی کتابم چاپ شد، یک نسخه برای او فرستادم. 🔹یک ماه بعد، او به من تلفن زد و گفت: صمیمانه از هدیه این کتاب متشکرم، زیرا هر روز به جای دعا، آن را می‌خوانم. ┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ تقدیمی اندیشکده "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮ @Quran124 ╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯ ↕️؟ 🎖سرمایه گذاری برای مبارزه و تهاجم فرهنگی علیه حقّ، سابقه ای طولانی دارد.«وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ» 🪕 هر آنچه در مقابل حکمت قرار گیرد، لهو و مانع رسیدن به کمال است.«الْکِتابِ الْحَکِیمِ - لَهْوَ الْحَدِیثِ» 🎻ابزار مخالفان راه خدا، منطق و حکمت نیست، سخنان لهو و بی پایه است.«مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللّهِ» 🎹خرید وسایل لهو و اموری که انسان را از کمال باز می دارد، نشانه ی جهالت و نادانی است. یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ ... بِغَیْرِ عِلْمٍ 🧜‍♂تناسب کیفر با عمل، نشانه ی عدالت است.آنها که حقّ را با تمسخر اهانت می کنند، عذابشان اهانت آور و ذلّت بار است. یَتَّخِذَها هُزُواً ... لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ 🎧شنیدن سخنان لهو و باطل، آمادگی پذیرش حقّ را از انسان سلب می کند. لَهْوَ الْحَدِیثِ ... وَلّی مُسْتَکْبِراً 🥷برخی افراد، از هر زبانی آیات الهی را بشنوند، باز هم زیر بار نمی روند. «وَ إِذا تُتْلی عَلَیْهِ آیاتُنا وَلّی مُسْتَکْبِراً» 🦹‍♀روحیه ی استکباری، مانع پذیرش حقّ و حقیقت است. «وَلّی مُسْتَکْبِراً» 🦹 گوش ندادن به سخن حقّ، نشانه ی استکبار است. «مُسْتَکْبِراً کَأَنْ لَمْ یَسْمَعْها» 🙅آن که طالب سخنان باطل باشد، آمادگی شنیدن قرآن را ندارد. یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ ... إِذا تُتْلی عَلَیْهِ ... لَمْ یَسْمَعْها 🧏‍♂کسی که حقّ را نمی پذیرد، مثل کسی است که هر دو گوش او سنگین باشد.«کَأَنَّ فِی أُذُنَیْهِ وَقْراً» _سوره لقمان این ۶_۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭━━⊰✨✨⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته صد و شصت و چهارم قرآنی 📖 پیام سه نکات تفسیری سوره مبارکه «اعراف» صفحه ۱۶۴ قرآن مجید [۱] ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ انبیا، جز سخن حقّ چیزی نمی‌گویند؛ پس در ابلاغ رسالت معصوم‌اند. «لاٰ أَقُولَ عَلَی اللّٰهِ إِلاَّ الْحَقَّ» 🌸✨ 2️⃣ افراد مستکبرِ لجوج، در مواجهه با دلیل و منطق و احتمال شکست، دست به توجیه زده و سرسخت تر می‌شوند. «إِنَّ هٰذٰا لَسٰاحِرٌ عَلِیمٌ» («انّ»وحرف«لام»و جمله‌ی اسمیّه، نشانه ی تأکید است) ✨🌸 3️⃣ مخالفان سعی می‌کنند با تهمت، چهره‌ی انبیا را خراب کنند. «لَسٰاحِرٌ عَلِیمٌ» 🌸✨ 4️⃣ یکی از حربه‌های مخالفان، تهمتِ قدرت طلبی به مردان حقّ است. «یُرِیدُ أَنْ یُخْرِجَکُمْ» ✨🌸 5️⃣ گاهی دشمنان از احساسات و عواطف مردم مانند وطن دوستی، برنامه ضد مردان خدا سوءاستفاده می‌کنند. «یُخْرِجَکُمْ مِنْ أَرْضِکُمْ» 🌸✨ 6️⃣ کافر همه را به کیش خود پندارد. «یُخْرِجَکُمْ مِنْ أَرْضِکُمْ» چون فرعون دلبسته به مادّیات وزمین بود؛ فکر می‌کرد موسی نیز دلبسته مال و سرزمین است. ✨🌸 7️⃣ تخریب شخصیّت، مهم تر از قتل و مجازات است. «أَرْجِهْ» (بنا بر اینکه مراد از «أرجه»، پیشنهاد تأخیر مجازات موسی، برای رسوا کردن او در اجتماع باشد. ) 🌸✨ 8️⃣ طاغوت‌ها برای شکستن حقّ، گردهمایی سراسری و جهانی از متخصّصان تشکیل می‌دهند. «یَأْتُوکَ بِکُلِّ سٰاحِرٍ عَلِیمٍ» ✨🌸 9️⃣ کفّار هم می‌دانند برای مقابله با کار فرهنگی، باید کار فرهنگی قوی‌تری انجام داد. «بِکُلِّ سٰاحِرٍ عَلِیمٍ» 🌸✨ 🔟 کسی که به خداوند وابسته نباشد؛ جذب هر ندایی می‌شود. «یَأْتُوکَ... جٰاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ» ✨🌸 1️⃣1️⃣ برای کوبیدن هر حقّی، از وسائل مشابه آن استفاده می‌شود؛ مذهب علیه مذهب و روحانی‌نما علیه روحانی. اینجا هم جادو بر ضد معجزه بکار گرفته شد. «بِسِحْرٍ عَظِیمٍ» 🌸✨ 2️⃣1️⃣ حقّ، پیروز و باطل، نابود است. «فَوَقَعَ الْحَقُّ» باطل‌های ساخت دست بشر، در برابر حقّ تاب نمی‌آورند. ✨🌸 3️⃣1️⃣ مدّعیان پیروزی، «نَحْنُ الْغٰالِبِینَ» مغلوب‌های تاریخ گشته‌اند. « فَغُلِبُوا... صٰاغِرِینَ » 🌸✨ 4️⃣ 1️⃣ شناخت حقّ، زمینه‌ی خضوع و تسلیم است. «أُلْقِیَ السَّحَرَةُ سٰاجِدِینَ» می‌توان در سایه‌ی شناخت صحیح، در یک لحظه تغییر عقیده داد و خوشبخت شد. ✨🌸 5️⃣ 1️⃣ سجده، بارزترین جلوه تسلیم است و سابقه‌ی بس طولانی دارد. «ساجدین» پاورقی ________________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @khanvadtarbiat ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 💢 موضوع: خسارات و عوامل فقدان هویت، در نوجوانان پست ۱. ♨️ "ناتوانی در مهار هیجانات" (از بسته ۶۴) در زندگی نوجوانان، هیجانات جایگاه مهمی داشته و غالبا ارضا کننده به نظر می‌رسد. با این حال اگر هیجانات به حد اشباع برسد و تمامی وجود آنان را مسخر کند، جای بسیار نگرانی است. 🔺 به عنوان مثال مسابقات ورزشی به ویژه فوتبال، در هیجان‌آفرینی بی‌نظیرند، ولی زمانی که هیجانات مذکور پس از مسابقات فرو نشست،👇🏻 1️⃣ "احساس تنهایی" 2️⃣ "بی‌برنامگی" 3️⃣ "کلافه بودن" بر وجود نوجوانان سنگینی می‌کند و به بیهودگی زندگی می‌اندیشد. در این شرایط👆🏻 اگر نوجوان از لحاظ فکری و فرهنگی، پر مایه و غنی بوده و پایه‌های محکمی برای تفکر، جهان بینی، معنای زندگی داشته باشد، هیجانات شدید و زودگذر را به درستی جذب نموده و در ترکیب شخصیت خویش به گونه‌ای معقول وارد می‌کند و در صورت سپری شدن زمان هیجانات، چیزی در درونش می‌یابد که وجود و زندگی را معنا می‌کند.✔️ 🔺 هویت به نوجوان،↪ الف) احساسی "عمیق"، ب) "ارزشمند" ج) و "قابل قبول" می‌بخشد که در صورت تنها بودن، نیز احساس تنهایی و بی کسی نمی‌کند. 🌿🍁🌿🍁🌿🍁🌿
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @khanvadtarbiat ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ ♨️ پست ۲. نوجوان فاقد هویت، شخصیت منفعل دارند و... (از بسته ۶۴) در افراد خصوصا نوجوانانی که به نحوی با مشکل فقدان هویت مواجه هستند، معمولا عوامل تشکیل دهنده هویت فردی در "خارج از شخصیت آدمی" متمرکز می‌شود و از بیرون، چگونگی و میزان تکوین هویت را تنظیم و تعیین می‌کنند. در حقیقت عواملی که باید از درون وجود انسان رشد نموده و هویت‌یابی او را تسهیل و تسریع نمایند، به بیرون از وجود او انتقال یافته و از کنترل فرد ظاهرا خارج می‌شود. در نتیجه چنین فردی👆🏻 در انتظار به سر می‌برد تا دیگران برای او تصمیم گرفته و شخصیتی برایش قائل گردند. ❌ 🚫 در این گونه موارد، ابتکار عمل برای نوسازی شخصیت و بازآفرینی و تکامل هویت از دست نوجوان خارج می‌شود و سر رشته زندگی‌اش را به دیگران می‌سپارد. به این مفهوم که:👇 ❌ دیگران برای او الگوی رفتاری انتخاب کنند. ❌ از حیث ظواهر به ویژه لباس، آرایش موی سر و نظایر آنها، چشم انتظار اقدام دیگران است. ❌ سرمشق زندگی و خط مشی اصلی تداوم حیات را دیگران به او عرضه کنند. ❌ ارزش ها و ضدارزش‌ها را آن گونه که دیگران به او تفهیم و تلقین نمایند، می‌پذیرد. ❌ مبانی ارزیابی فرد درباره شخصیت خود، اظهارات و واکنش‌های دیگران است. اهمیت قائل شدن برای داوری دیگران و احساس خود‌کم‌بینی و ضعف هویت، زمینه را برای نفوذ فرهنگی بیگانه و آسیب‌پذیری فرد، بیش از پیش مهیا می‌کند. 🌿🍁🌿🍁🌿🍁🌿 ادامه بسته را در پست بعدی پیگیر باشد
🍃⚘ ﷽ ⚘🍃 امام مهدی (عج) از ديدگاه امام صادق(ع) ✍️ شیخ صدوق (ره) 🍃🏴🍃🏴🍃🏴🍃 ▪️ شهادت امام جعفر صادق علیه السلام مرد آسمانی مدینه؛ چشمه جود و سخاوت؛ کوه حلم و بردباری؛ تجسم اخلاق و صبر و دریای عمیق علوم را؛ به پیشگاه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تسلیت عرض می‌کنیم؛ برای ظهور و آسان شدن ظهور صلواتی هدیه می‌کنیم. ✍ قرآن می‌گوید: ✨«فی مَقْعدِ صِدقٍ عندَ ملیکٍ مقتدر»(قمر / ۵۵) [ در جایگاه صدق(درستی، راستی ) نزد فرمانروای توانا] صِدق ؛ همان جایگاهیست که اگر بدان برسی؛ به "عند ملیکٍ مُقتدِر " رسیده‌ای! به روی سینه‌های خدا ... تا به مهر بفشاردت، و تو برای همیشه در آغوش این پادشاه مقتدر بمانی! صدق؛ همان مقامی است که؛ صادق_آل_محمد، آمد تا جلوه کامل آنرا، برایت رونمایی کند. •⊰🍃⊱○•°○°•○⊰🍃⊱• ⚡ امام صادق علیه‌السلام فرمودند: ✨ «من اقر بجميع الأئمة (عليهم‌السلام) و جحد المهدي (ارواحنا فداه) کان کمن اقر بجميع الأنبياء و جحد محمدا (صلي الله عليه وآله وسلم) نبوته». «کسي که به همه‌ی امامان (عليهم‌السلام) معتقد باشد و حضرت مهد‌ی (ارواحنا فداه) را رد کند؛ مانند کسي است که همه‌ی پيامبران را بپذيرد و رسالت پيامبر اکرم (صلی الله عليه وآله وسلم) را رد کند» پرسيدند: ای فرزند پيامبر! مهدیِ از تبار شما چه کسي است؟ فرمود: «الخامس من ولد السابع، يغيب عنکم شخصه و لا يحل لکم تسميته.» «او پنجمين فرزند هفتمين امام است؛ خود او از ديدگان شما غايب می‌شود و بردن نام او بر شما روا نخواهد بود.» ________________📚 ۱. کمال الدين صدوق/ ص۳۳۳ اثباة الهدة/ ج۳/ ص۴۸۰ •⊰🍃⊱○•°○°•○⊰🍃⊱• کانال عطر گل نرگس @atrgolenarges313 «گروه ارتباطی اعضای کانال عطر گل نرگس» https://eitaa.com/joinchat/4032037217C00d2fa7cf1 ویژه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ┄┅┅✿■⊰❀⊱■✿┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭━━⊰✨✨⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته صد و شصت و پنجم قرآنی 📖 پیام سه نکات تفسیری سوره مبارکه «اعراف» صفحه ۱۶۵ قرآن مجید [۱] ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ ساحران ، تفاوت معجزه و جادو را بهتر از دیگران فهمیدند و لذا خیلی سریع ایمان آوردند . «آمَنَّا» 🌸✨ 2️⃣ جلوی سوءاستفاده را باید گرفت؛ برای اینکه فرعون نگوید: من همان «بِرَبِّ الْعٰالَمِینَ» هستم؛ ساحران گفتند: «رَبِّ مُوسیٰ وَ هٰارُونَ» ✨🌸 3️⃣ یکی از شیوه‌های طاغوت‌ها، تهمت زدن به مردان حقّ است. «إِنَّ هٰذٰا لَمَکْرٌ مَکَرْتُمُوهُ» حتّی به کارگزاران خود اعتماد ندارند و هر حرکت معنوی را سیاسی می‌بینند؛ چنانکه در جای دیگر، فرعون ساحران را شاگرد موسی می‌شمرد. «إِنَّهُ لَکَبِیرُکُمُ الَّذِی عَلَّمَکُمُ السِّحْرَ» 🌸✨ 4️⃣ طاغوت‌ها از حس وطن دوستی و عواطف مردم، در مسیر اهداف خود سوءاستفاده می‌کنند. «لِتُخْرِجُوا مِنْهٰا أَهْلَهٰا» ✨🌸 5️⃣ انسان، محکوم نظام‌ها و محیطها نیست و با ایمان و اراده می‌تواند در برابر همه‌ی آنها مقاومت کند. «لَأُقَطِّعَنَّ - قٰالُوا» 🌸✨ 6️⃣ مرگ در راه حقّ، بهتر از زندگی در راه باطل است. «إِلیٰ رَبِّنٰا مُنْقَلِبُونَ» ✨🌸 7️⃣ ایمان به معاد و یادآوری آن در مقابل خطرها و تهدیدها، انسان را بیمه می‌کند. «إِلیٰ رَبِّنٰا مُنْقَلِبُونَ» چنانکه به فرعون گفتند: هر کاری انجام دهی، سلطه تو تنها در محدوده ی این دنیاست. «فَاقْضِ مٰا أَنْتَ قٰاضٍ إِنَّمٰا تَقْضِی هٰذِهِ الْحَیٰاةَ الدُّنْیٰا» 🌸✨ 8️⃣ ایمان به خدا و زیر بار طاغوت نرفتن، بی دردسر نیست. «وَ مٰا تَنْقِمُ» ✨🌸 9️⃣ ایمانی که براساس برهان و پس از دیدن نشانه‌های حقیقت باشد؛ از ارزش بهتری برخوردار است. «آمَنّٰا بِآیٰاتِ رَبِّنٰا لَمّٰا جٰاءَتْنٰا» 🌸✨ 🔟 حسن عاقبت، نیاز به دعا، استمداد و توفیق الهی دارد. « رَبِّنٰا... تَوَفَّنٰا مُسْلِمِینَ» ✨🌸 1️⃣1️⃣ حرکت اصلاحی پیامبران از دید طاغوت‌ها، فساد، فتنه، اغتشاش و خلاف مصالح عمومی است. «لِیُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ» 🌸✨ 2️⃣1️⃣ حذف پسران و حفظ زنان، یک سیاست فرعونی است تا جوانمردی و غیرت از مردان رخت بربندد و زنان، ابزار برنامه‌ها و سیاست‌های آنان شوند؛ مثل سیاست استعماری امروز. «سَنُقَتِّلُ أَبْنٰاءَهُمْ وَ نَسْتَحْیِی نِسٰاءَهُمْ» ✨🌸 3️⃣1️⃣ شرط رسیدن به حاکمیّت، صبر و مقاومت و استعانت از خداوند است. «اسْتَعِینُوا بِاللّٰهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلّٰهِ یُورِثُهٰا مَنْ یَشٰاءُ» 🌸✨ 4️⃣ 1️⃣ اغلب مردم، سعادت و خوشی را در راحتی و آسایش می‌پندارند و نبود آن را ناکامی می‌دانند؛ غافل از آنکه ادیان آسمانی برای تنظیم و جهت صحیح دادن به زندگی آمده‌اند؛ نه برطرف کردن تمام مشکلات دنیوی مردم. «مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِیَنٰا وَ مِنْ بَعْدِ مٰا...» ✨🌸 5️⃣ 1️⃣ در تربیت، گاهی باید از اهرم سختی و تنگنا نیز استفاده کرد. «وَ لَقَدْ أَخَذْنٰا» ✨🌸 6️⃣ 1️⃣ قحطی و خشکسالی، یا کیفر الهی است و یا هشدار و زنگ بیدارباش. «بِالسِّنِینَ وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَرٰاتِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ» آری، تحوّلات هستی هدفدار است. پاورقی ________________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮ @Quran124 ╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯ 🌷انتظارات حضرت امام جعفر صادق(ع) از شیعیان 💠التماس دعای فرج ┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ تقدیمی اندیشکده"قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮ @Quran124 ╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯ 🌴حکم عیب جویی از امام جامعه 🔹عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): « مَنْ کانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ فَلا یَجْلِسُ مَجْلِساً یُنْتَقَصُ فِیهِ إِمَامٌ أَوْ یُعَابُ فِیهِ مُؤْمِن» 🔺 حضرت صادق (علیه السلام) می‌فرماید: کسی که به مبدأ و معاد - که دو رکن اصلی اسلام است - ایمان دارد، هیچ گاه به خودش اجازه نمی دهد در محفل و مجلسی شرکت کند که در آن، امامی کوچک شمرده شود و یا از مؤمنی عیب جویی شود. 🔹«امام» در این روایت، منحصراً امام معصوم (علیه السلام) نیست. اگر جملۀ دوّم «أَوْ یُعَابُ فِیهِ مُؤْمِن » نبود، احتمال این که مقصود، امام معصوم باشد، داده می‌شد؛ اما با جملۀ دوّم، این توهّم از بین می‌رود. 🔺 مقصود از «امام»، پیشوای مسلمانان است؛ یعنی کسی که زمام امور مسلمانان - به حق - در اختیار او است، نه این که مانند اکثر زمامداران کشورهای اسلامی، زمام امر مسلمانان را به صورت غاصبانه در اختیار گرفته باشد. 🔺حضرت صادق (علیه السلام) می‌فرماید: شرکت در مجلسی که امامِ به حق و زعیم مسلمانان در آن تحقیر شود و حرمت او شکسته شود، به این معنا که بخواهند در زعامت او تزلزل یا خدشه ای وارد کنند یا در رسمیّت او مناقشه کنند، با ایمان به مبدء و معاد نمی سازد. 🔹کسی که زمام امر مسلمانان - به حق - در اختیار او است، از نظر اسلام بسیار محترم و ارزشمند است. حتی نمی توان مطلبی را به صورت هزل و شوخی دربارۀ او مطرح کرد، به ویژه در این زمان که در شرایط خاصّی قرار داریم. ما نباید انتقاد برخی از منتقدان را کوچک و بی اهمیت بدانیم. 🔹 کسانی که در این شرایط به صورتی انتقاد می‌کنند که نظام و انقلاب را می‌شکنند از دو صورت خارج نیستند: یا به ماهیت انقلاب پی نبرده اند یا دنائت و کینه توزیِ ضد انقلاب را درک نکرده اند. درک این واقعیتها است که مسئولیت ما را مشخص می‌کند. .... 🔹این مطالبی را که عرض کردم نه شعار است و نه می‌خواهم الفاظ را پشت سر هم قرار بدهم. بلکه واقعیت‌هایی است که مسئولیت ما را مشخص می‌کند. 📚 کتاب: اخلاق فاضل، ص۱۰۶ ┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ تقدیمی اندیشکده "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی"
╭━━⊰✨✨⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته صد و شصت و ششم قرآنی 📖 پیام سه نکات تفسیری سوره مبارکه «اعراف» صفحه ۱۶۶ قرآن مجید [۱] ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ اکثر فرعونیان به جای آنکه از قحطی و هشدارهای الهی بیدار شوند؛ به تحلیل غلط پرداختند و آن را به موسی نسبت دادند. «یَطَّیَّرُوا بِمُوسیٰ» 🌸✨ 2️⃣ نسبت دادن خوبی‌ها به خود و بدی و بدبختی‌ها به انبیا و دین، نشانه‌ی خودبینی و جهالت است. « فَإِذٰا جٰاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قٰالُوا لَنٰا هٰذِهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یَطَّیَّرُوا بِمُوسیٰ... أَکْثَرَهُمْ لاٰ یَعْلَمُونَ » ✨🌸 3️⃣ ریشه‌ی خرافات و فال بد، جهل است. «یَطَّیَّرُوا... لٰکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لاٰ یَعْلَمُونَ» 🌸✨ 4️⃣ انسان در انتخاب عقیده آزاد است و انبیا مردم را مجبور به ایمان نمی‌کردند؛ لذا برخی مردم در برابر معجزات آنان لجاجت کرده و ایمان نمی‌آوردند. «فَمٰا نَحْنُ لَکَ بِمُؤْمِنِینَ» ✨🌸 5️⃣ آنچه مایه‌ی رحمت است؛ به اراده‌ی الهی است. اگر او بخواهد؛ آب وسیله‌ی رحمت می‌گردد، و اگر بخواهد، وسیله‌ی عذاب خواهد بود. «فَأَرْسَلْنٰا عَلَیْهِمُ الطُّوفٰانَ» 🌸✨ 6️⃣ حیوانات، مأموران الهی‌اند، گاهی مأمور رحمتند؛ مثل تار عنکبوت بر در غار، برای حفاظت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و گاهی مأمور عذاب می‌باشند؛ مثل« أبابیل، قورباغه، ملخ و... «فَأَرْسَلْنٰا عَلَیْهِمُ... اَلْجَرٰادَ وَ الْقُمَّلَ وَ الضَّفٰادِعَ» و در واقع هستی فرمان بردار خداوند است. «وَ لِلّٰهِ جُنُودُ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ» ✨🌸 7️⃣ بلاها اغلب جنبه تربیتی دارد و گاهی پس از هر کیفری، مهلتی برای فکر و توبه و بازگشت است. «مُفَصَّلاٰتٍ» 🌸✨ 8️⃣ کافران نیز از طریق توسّل به اولیای خدا، نتیجه می‌گرفتند. «یٰا مُوسَی ادْعُ لَنٰا» ✨🌸 9️⃣ دعا، در جلب رحمت خدا و دفع سختی‌ها وبلاها مؤثّر است. «ادْعُ لَنٰا رَبَّکَ» 🌸✨ 🔟 حوادث تلخ و شیرین در نظام هستی، زمان بندی دارد. «إِلیٰ أَجَلٍ» ✨🌸 1️⃣1️⃣ سرنوشت ما و ریشه‌ی ناگواری‌ها و بلاها، در دست خودماست. «فَأَغْرَقْنٰاهُمْ...بِأَنَّهُمْ کَذَّبُوا» 🌸✨ 2️⃣1️⃣ خداوند، بی کم و کاست به وعده هایش عمل می‌کند. «وَ تَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ» ✨🌸 3️⃣1️⃣ تحوّلات اجتماعی و تاریخی، به دست خداوند است. « أَوْرَثْنَا... دَمَّرْنٰا» پاورقی ________________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @khanvadtarbiat ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 🔥پست ۳. نقش بی هویتی در خودکشی( از بسته ۶۵) (از پیامدهای فقدان هویت ) بر اساس يافته‌هاي روانشناسي و طبق آنچه كه از اظهارات و نوشته‌هاي روانشناسان به نام دنيا فهميده مي‌شود و با يك نگاه كلي‌تر به علل و خصوصيات مشترك خودكشي‌ها، در مي‌يابيم 👈🏻 افرادي كه قصد خداحافظي با زندگي دارند، كساني هستند كه به خوبي از خود، توانايي‌ها، زواياي گوناگون وجود خويش، جايگاه خود در زندگي، هدف از زندگي، و در يك كلمه از «هويت فردي و اجتماعي خويش» غافل‌اند كه از آن در برخي از منابع به «خود انگاره نامطلوب» تعبير شده است. 🔺 افرادي كه دچار دوسوگرايي‌اند ، (نمي‌دانند به سوي كدام هدف بايد در حركت باشند) هنوز خود را نشناخته‌اند، ‌نمي‌دانند چه بايد بكنند، بر تكيه‌گاههاي نامطمئني دل خوش مي‌دارند و به همين دليل، با وزش بادی هر چند خفيف، احساس تنهايي و از دست دادن پناهگاه و تكيه گاه، آنها را مي‌آزارد. ✅ در حالي كه اگر به درستي از سرمايه‌هاي خود باخبر بودند، وقتي با شكستي مواجهه مي‌شدند، نه تنها آن را آخر خط نمي‌دانستند بلكه👇🏻 پلي براي ترقي و استفاده از ساير توانايي‌هاي نهفته در عمق جان خويش دانسته، با عبور از آن پل به دشت زيباي موفقيت و كاميابي گام مي‌نهادند. 🔸 اتفاقاتی مثل 👇🏻 ▪️ ناكامي در كنكور ▪️ شكست در يك مسابقه ▪️ قطع ارتباط با يك دوست ▪️ از دست دادن شغل ▪️ از دست دادن يكي از نزديكان و ساير مواردي كه ممكن است استرس (فشار رواني) زيادي بر پيكره انسان وارد كند، هيچ‌گاه براي شخصي كه شناخت كاملي از خود دارد، نمي‌تواند به منزله ويران شدن تمام راه‌ها و قطع اميد از همه زيبايي‌هاي زندگي تلقي شود؛ بلكه تنها به منزله انفجاري در يك كوه پر از معدن است كه نتيجه آن ⬅️ اكتشاف سنگ‌هاي قيمتي و گنج‌هاي نهان خواهد بود.✔️ 🍂🍂🍂🍂🌻🍂🍂🍂 تقدیمی اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی» وابسته به «دانشگاه ملی مجازی»
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @khanvadtarbiat ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 💢 موضوع: راهکارهای ایجاد و تقویت هویت فردی نوجوانان 🌺پست ۱. خود شناسی( از بسته ۶۵) 💠 مقدمه:     به دلیل اهمیت شکل‌گیری "هویت در دوران نوجوانی" و تأثیرات فقدان یا عدم فقدان آن، در سنین بالاتر، ابتدا با آسیب‌ها و عوارض‌های عدم توجه والدین و همراهان نوجوان به این مقوله مهم، اشاره شد و به امید خدا در این بسته و بسته های بعد، با ارائه راهکارهای شکل‌گیری هویت فردی در نوجوانان، همراه شما خوبان خواهیم بود.      از جمله راهکار های ایجاد و تقویت هویت فردی می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱) خودشناسی ۲) تعیین هدف زندگی ۳) پرورش خلاقیت ۴) مسئولیت پذیری ۴) پذیرش جنسیت ۵) الگوگرایی متعادل ۶) بازآفرینی خاطرات کودکی ۷) مثبت گرایی ۸) پرورش توانایی های فردی ۹) تعدیل انتظارات دیگران    در این بسته به موارد اول تا سوم اشاره نموده و توضیح کوتاهی ارائه خواهد شد. 🍃🍃🍃🌸🍃🍃🍃     براي افزايش خودآگاهي بايد تفکر بيشتر، در مورد اعمال و کارهاي خود داشته باشیم؛     در واقع بايد ⬅️ سعي کنيم مسائلي که به ناخودآگاه نوجوان مي‌رود، مسائل حل شده ای باشد و به صورت "عقده" در او در نيايند و در مراحل بعد، کار بدست نوجوان  فعلی و جوان یا میانسال بعدی و جامعه ندهد. ✴️ بايد نوجوان و هر انسانی  عميقاً فکر کند که از چه آفريده شده است؟ و برای چه آفریده شده است.     خودشناسي رابطه مستقيم با "تصوير ذهني" دارد. ⬅️ تصويري که انسان از خود در ذهن مي پروراند و ريشه ی بيشتر رفتارهاي وي را تشکيل مي‌دهد؛ زيرا علت اينکه هر يک از ما از خود تصويري غيرواقع‌بينانه مي‌سازيم، در حقيقت ↔️ محصول چيزهائي است که ساير مردم، خواه به درست يا غلط، درباره ما به ما گفته‌اند، و ما را آن طور بيان و توصيف نموده‌اند.❗ "برخی از مهم‌ترین جنبه‌های خودشناسی:" 🔺 شناخت توانایی‌ها و استعدادها 🔺 آگاهی از ویژگی‌های تحول و ویژگی های سنی 🔺 شناخت نیازهای اساسی روانی 🔺 شناخت ضعف‌ها، ناتوانایی‌ها و محدودیت‌های خود 🍂🍂🍂🌻🍂🍂🍂 (دنباله بحث را در پست بعدی، پیگیر باشید) ⏬
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @khanvadtarbiat ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ ♨️ پست ۲. گرایش به اعتیاد نوجوانان ( از بسته ۶۵) اشاره شد که یکی از پیامدهای بحران هویت روی آوردن نوجوانان به مواد مخدر است. یکی از راه‌های درک بهتر روند کلی دوره نوجوانی، تقسیم آن به سه مرحله متوالی و گسترده است: مرحله اول: جدایی از دوره کودکی و پذیرای تنها بودن مرحله دوم: تغییر هویت مرحله سوم: حرکت به سوی استقلال 👈 پیدایش مشکل "خودآگاهی" طی مرحله دوم یعنی تغییر هویت، که از اختصاصات دوره نوجوانی است می‌تواند نوجوان را آماده مصرف مواد مخدر کند. ❌ نوجوان برای فرار از این ناراحتی،‌ به ویژه همراه با گروه همسالان خود، در معرض این خطر است که با تکیه بر مصرف مواد، حس ناامنی خود را در لباس تظاهر به "شجاعت مخفی" کند. ✅ برای مقابله با این نوع آمادگی و زمینه، والدین باید تلاش‌های اغلب ناشیانه نوجوان را برای تغییر، محترم شمارند و آنها را جدی بگیرند. 👈🏻 والدین باید خود را نسبت به تلاش فرزندشان "علاقه‌مند" نشان دهند و آنها را با شیوه‌های تحقیرآمیز، نادیده نگیرند و یا تصحیح نکنند.❗ ❌ مسخره و ریشخند کردن یا هر گونه شوخی ناراحت کننده در ارتباط با تجربه رفتار متفاوت از سوی والدین، می‌تواند باعث سرافکندگی نوجوان شده و باعث صدمه دیدن «خودانگاره» او شود. همچنین ممکن است نوجوان را وادار کند برای داشتن حسی بهتر، به سمت درمان یا تسکین ناراحتی‌های دردآور خود روی‌ آورد. 🎋🎋🎋🦋🎋🎋🎋
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @khanvadtarbiat ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 🔥پست ۳. نقش بی هویتی در خودکشی( از بسته ۶۵) (از پیامدهای فقدان هویت ) بر اساس يافته‌هاي روانشناسي و طبق آنچه كه از اظهارات و نوشته‌هاي روانشناسان به نام دنيا فهميده مي‌شود و با يك نگاه كلي‌تر به علل و خصوصيات مشترك خودكشي‌ها، در مي‌يابيم 👈🏻 افرادي كه قصد خداحافظي با زندگي دارند، كساني هستند كه به خوبي از خود، توانايي‌ها، زواياي گوناگون وجود خويش، جايگاه خود در زندگي، هدف از زندگي، و در يك كلمه از «هويت فردي و اجتماعي خويش» غافل‌اند كه از آن در برخي از منابع به «خود انگاره نامطلوب» تعبير شده است. 🔺 افرادي كه دچار دوسوگرايي‌اند ، (نمي‌دانند به سوي كدام هدف بايد در حركت باشند) هنوز خود را نشناخته‌اند، ‌نمي‌دانند چه بايد بكنند، بر تكيه‌گاههاي نامطمئني دل خوش مي‌دارند و به همين دليل، با وزش بادی هر چند خفيف، احساس تنهايي و از دست دادن پناهگاه و تكيه گاه، آنها را مي‌آزارد. ✅ در حالي كه اگر به درستي از سرمايه‌هاي خود باخبر بودند، وقتي با شكستي مواجهه مي‌شدند، نه تنها آن را آخر خط نمي‌دانستند بلكه👇🏻 پلي براي ترقي و استفاده از ساير توانايي‌هاي نهفته در عمق جان خويش دانسته، با عبور از آن پل به دشت زيباي موفقيت و كاميابي گام مي‌نهادند. 🔸 اتفاقاتی مثل 👇🏻 ▪️ ناكامي در كنكور ▪️ شكست در يك مسابقه ▪️ قطع ارتباط با يك دوست ▪️ از دست دادن شغل ▪️ از دست دادن يكي از نزديكان و ساير مواردي كه ممكن است استرس (فشار رواني) زيادي بر پيكره انسان وارد كند، هيچ‌گاه براي شخصي كه شناخت كاملي از خود دارد، نمي‌تواند به منزله ويران شدن تمام راه‌ها و قطع اميد از همه زيبايي‌هاي زندگي تلقي شود؛ بلكه تنها به منزله انفجاري در يك كوه پر از معدن است كه نتيجه آن ⬅️ اكتشاف سنگ‌هاي قيمتي و گنج‌هاي نهان خواهد بود.✔️ 🍂🍂🍂🍂🌻🍂🍂🍂 تقدیمی اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی» وابسته به «دانشگاه ملی مجازی»