هدایت شده از ابوذر خدادادی
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@Quran124
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
🟠 دوره ی کوتاه و جذاب آشنایی با برخی گناهان زبان در قالب 📩نامه ای به زبانم، در اندیشکده "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" برگزار می شود.
مقدمه:
🚫 زبان،
👈 ترجمان دل، نمایندۀ عقل، کلید شخصیت و مهم ترین دریچه روح آدمی است.
🏁 آنچه بر صفحه زبان و در لابلای گفته های انسان ظاهر می شود، نمودی از آن چیزی است که بر صفحه روح انسان، نقش می بندد.
♻️ زبان در عین این که یکی از بزرگ ترین نعمت های خداوند و ابزاری برای رشد و روابط با دیگران بوده،
در عین حال آفات فراوانی نیز دارد و می تواند سرچشمه گناهان بی شماری باشد.
⚠️آمده است:
«انسان هیچ سخنی را بر زبان نمیآورد، مگر این که همان دم، فرشتهای مراقب و آماده برای انجام مأموریت (و ضبط آن) است».
⭕️راه کنترل گناه
1⃣ مراقبت
2⃣ ارتباط با خدا و معصومین ع
3⃣ اراده ی قوی
4⃣ دانستن عقوبت گناه
5⃣ برخلاف نفس و دل عمل کردن
6⃣ توبه...
💫 با ما همراه باشید و اشتراک گذاری کنید و سهیم در ثواب و رابطه ی اجتماعی زیبا و به دور از گناه باشید.
┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄
💠 تقدیم اندیشکده "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید"
۶ شهریور ۱۴۰۲
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@shohadac
╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
🔴مرز مهران جاوید شاه
آخوندها همه رو از کشور دارن میندازن بیرون😂
┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄
تقدیمی اندیشکده «آفندی و آینده پژوهی»
۶ شهریور ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@Quran124
╰━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
📖 اندیشکده مجازی علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" بسته دویست و شصت و چهارم را تقدیم میکند: ⏬
📖 پیام یک
صوت صفحه ۲۶۴ قرآن کریم «سوره حجر»
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
📋 ترجمه صوتی و نکات تفسیری را نیز در پیام دوم و سوم میبینیم. ⬇️
═✨✧🌸✧✨═
۶ شهریور ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@quran124
╰━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
↔️ ادامه بسته دویست و شصت و چهارم قرآنی
📖 پیام دو
ترجمه صوتی صفحه ۲۶۴ قرآن کریم «سوره حِجر»
📋 نکات تفسیری را در پیام سوم میبینیم. ⬅️
✨🌸✧🌸✧🌸✨
👆 تقدیمی اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی"
═✨✧🌸✧✨═
۶ شهریور ۱۴۰۲
╭━━⊰✨﷽✨⊱━━╮
@Quran124
╰━━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯
↔️ ادامه بسته دویست و شصت و چهارم قرآنی
📖 پیام سه
نکات تفسیری سورههای مبارکه «حِجر» صفحه ۲۶۴ قرآن مجید [۱](قسمت اول)
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
1️⃣ اگر روحیّه تکبّر در شخصی پیدا شد؛ محیط و عواملِ دیگر، در هدایت او کارساز نیست.(ابلیس در لابلای فرشتگان و در محیط ملکوتی بود لیکن بخاطر لجاجت و تکبر آنگونه شد)
«أَلاّٰ تَکُونَ مَعَ السّٰاجِدِینَ»
🌸✨
2️⃣ برتری نژادی، یک فکر ابلیسی است.
«خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصٰالٍ... »
✨🌸
3️⃣ بدتر از گناه کردن، توجیه گناه است.
«خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصٰالٍ» (شیطان، گناه خود را توجیه کرد)
🌸✨
4️⃣ تکبر، بزرگی نمیآورد؛ بلکه سبب تحقیر میشود.
«فَاخْرُجْ»
سبب نابودی و محو عبادات قبل میشود.
«فَإِنَّکَ رَجِیمٌ»
✨🌸
5️⃣ وقتی شیطان فهمید تا روز قیامت مورد لعن است؛ از خداوند خواست تا آن روز به او مهلت داده شود؛ ولی نگفت که برای چه مهلت میخواهد.
از آنجا که سنّت خداوند بر مهلت دادن است؛ لذا به او مهلت داده شد؛ امّا نه تا روز قیامت که او درخواست کرد؛ بلکه تا روزی که زمان آن نزد خدا مشخص است و به گفته برخی از مفسران تا روزی که بشر باشد و تکلیف باشد.
🌸✨
6️⃣ سنّت خداوند بر مهلت دادن به گنهکاران است. «فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ»
✨🌸
7️⃣ دعا و درخواست گنهکاران نیز اگر مصلحت باشد؛ مستجاب میشود.
شیطان گفت: «فَأَنْظِرْنِی»
پاسخ آمد: «فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ»
🌸✨
8️⃣ خداوند کسی را گمراه نمیکند؛ لیکن اگر کسی با اراده خود راه انحراف را برگزیند؛ خدا او را به حال خود رها میسازد و این رهاکردن بزرگترین کیفر و قهر الهی است.
✨🌸
9️⃣ ابلیس میداند که گروهی از مردم، از برگزیدگان الهی خواهند بود؛ یعنی او نبوّت و امامت را نیز پذیرفته است؛
همان گونه که از «رَبِّ بِمٰا أَغْوَیْتَنِی» معلوم میشود؛ خدا را پذیرفته است و از دعایش که مرا تا قیامت مهلت بده! روشن میشود معاد را نیز قبول داشته است.
بنابراین، ابلیس اصول عقائدش درست بود؛ لیکن عیب او تکبّر و نداشتن روحیّه تسلیم و عبودیّت بود.
پس،
⬅️ علم و ایمان به تنهایی کافی نیست؛ عمل و تسلیم و عبودیّت لازم است.
🌸✨
🔟 ابزار انحراف شیطان، زیبا جلوه دادن زشتیهاست.
«لَأُزَیِّنَنَّ»
پاورقی _________________
۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی"
══✨✧🌸✧✨══
۶ شهریور ۱۴۰۲
╭━━⊰✨﷽✨⊱━━╮
@Quran124
╰━━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯
↔️ ادامه بسته دویست و شصت و چهارم قرآنی
📖 پیام چهار
نکات تفسیری سورههای مبارکه «حِجر» صفحه ۲۶۴ قرآن مجید [۱](قسمت دوم)
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
1️⃣ انسان به اختیار خود، ابلیس را پیروی میکند.
«اتَّبَعَکَ»
🌸✨
2️⃣ اگر با عبادت و تقوا در مَدار بندگان خدا درآمدیم؛ بیمه میشویم.
« عِبٰادِی لَیْسَ لَکَ...»
✨🌸
3️⃣ کار شیطان وسوسه است؛ نه سلطه.
«لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطٰانٌ» (در قیامت نیز ابلیس در پاسخ اعتراض مردم میگوید: من تنها شما را دعوت کردم؛ ولی تسلّط و اجباری بر شما نداشتم.)
🌸✨
4️⃣ هفت درب دوزخ، شاید اشاره به تعداد زیاد آن باشد؛
یعنی عوامل بسیاری سبب جهنمی شدن انسان میشود.
✨🌸
5️⃣ دوزخ همچون بهشت، طبقات و مراتبی دارد و هر کس مطابق جرمش کیفر میشود.
«لِکُلِّ بٰابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ»
🌸✨
6️⃣ «غِلٍّ» به معنای نفوذ مخفیانه است؛ بنابراین صفات بد در انسان به طور مرموز و مخفیانه ریشه پیدا میکند.
✨🌸
7️⃣ دوری از گناه در این چند روزهی دنیا، کامیابی ابدی را به همراه دارد.
«إِنَّ الْمُتَّقِینَ... وَ مٰا هُمْ مِنْهٰا بِمُخْرَجِینَ »
🌸✨
8️⃣ صفات بد همچون غل و زنجیر، انسان را اسیر میکند.
«مِنْ غِلٍّ»
✨🌸
9️⃣ گنهکاران نیز بنده خدا هستند.
«عِبٰادِی»
🌸✨
🔟 در لطف او شک و تردیدی به خود راه ندهید.
«أَنِّی أَنَا»
✨🌸
1️⃣1️⃣ بخشندگی او همراه با لطف و مهربانی است؛ نه تنها میبخشد لطف هم میکند.
«الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»
🌸✨
2️⃣1️⃣ لطف و رحمت الهی بر غضبش مقدّم است.
«أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِیمُ وَ أَنَّ عَذٰابِی»
✨🌸
3️⃣1️⃣ به رحمت الهی مغرور نشویم؛ چرا که عذابش دردناک است.
«الْغَفُورُ الرَّحِیمُ - الْعَذٰابُ الْأَلِیمُ»
🌸✨
1️⃣4️⃣ از حوادث تلخ و شیرین تاریخ، درس بگیریم.
«نَبِّئْهُمْ» (بهترین تاریخها زندگی انبیا و بهترین تاریخ گویان نیز آن بزرگواران هستند)
پاورقی _________________
۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی"
══✨✧🌸✧✨══
۶ شهریور ۱۴۰۲
™.࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@Quran124
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
👌منشأ کمالات و بدبختی ها، از منظر عارفان (یا فلسفه بعثت انبیاء)
⭕️اثر تعلق به مادیات👇
🔹"سرمنشاء همه کمالات، وارسته شدن نفس از تعلقات است، و بدبختی هر انسان تعلق به مادیات است. توجه و تعلق نفس به مادیات، انسان را از کاروان انسان ها باز میدارد، و بیرون رفتن از تعلقات مادی و توجه به خدای تبارک و تعالی انسان را به مقام انسانیت می رساند. انبیاء هم برای همین دو جهت آمده بودند: #بیرون_کردن_مردم_از_تعلقات_و_تشبث_به_مقام_ربوبیت."
(حضرت امام ۵۸/۴/۳)
منبع: _________
سایت جامع امام خمینی (ره)
┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄
💠 تقدیم اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید"
۶ شهریور ۱۴۰۲
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@khanvadtarbiat
╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
💢 موضوع: "تعمیق و بهبود بینش نوجوان و جوان نسبت به روابط با جنس مخالف"
✍ تهیه و تنظیم: اتاق فکر اندیشکده [۱]
🌸 پست ۱. "آگاه کردن نوجوان به زیان روابط سطحی و اولیه(ازبسته۱۰۰)
🌺🍃🌸🍃🌼🍃🌺
📜 مقدمه
تغییر نگرش ذهنی ، از لوازم تغيير رفتار است. كلمه "بينش" (بصيرت)، انطباق كامل معنایی با كلمه "آگاهی" (شناخت) ندارد. هر آگاهی ای، بينش نيست.
بينش، نوعی آگاهی ژرف است که آدمی را با واقعيت مورد نظر پيوند می دهد، ولی آگاهی، ممكن است سطحی، كم دامنه و در نتیجه، گمراه كننده باشد.
بنابراين، فقط آگاه نمودن نوجوان و جوان از مسائل و جنبه های مختلف زندگی كافی نيست، بلكه اين آگاهی بايد ژرف و گسترده باشد.
اگر فرزندان به گونه ای تربيت شوند كه خوب را از بد، سالم را از ناسالم و مفيد را از مضر جدا کنند، به بينش و بلوغ فكری دست يافته اند؛ يعنی می توانند صلاح و فساد خود را نیز تشخيص دهند.
پس با اجرای كامل و صحيح اين روش تربيتی، نياز به یادآوری پی درپی مسائل، كنترل های نادرست و... نيست؛ زيرا نوجوان و جوان خود به اين درك و بینش رسيده كه بداند در ارتباط های فردی و اجتماعی خود چگونه عمل نمايد.
بالا بردن بینش نوجوان و جوان از مهمترین راهکارهای پیشگیری از روابط ناسالم با جنس مخالف است که در این بسته، در چند محور آگاه کردن نوجوان و جوان به:👇🏿
⏹️ "زیان شناخت اندک در روابط سطحی و اولیه"
⏹️ "از انگیره جنس مخالف در برقراری ارتباط" و "قطع طمع ورزی"
⏹️ "همسرگزینی صحیح" و "خوشبختی در زندگی آینده"
⏹️ "شان و کرامت انسانی به نوجوان و جوان "
بررسی می شود.
در پست اول، به محور "آگاه کردن نوجوان به زیان روابط سطحی و اولیه" پرداخته می شود.
👯♀👯♂🕺👫👫👫💃
🔰 يكی از مباحث امروزی در ارتباطات، بحث "ارتباطات ميان فردی" است كه اصول و ويژگی هايی دارد که ما برای رعايت اختصار، به بررسی یکی از آنها می پردازيم.
✳️ بر اساس اصل "توسعه و تداوم روابط در ارتباط ميان فردي"، ارتباط فقط برای انتقال معانی انجام نمی پذيرد، بلكه به👌توليد معانی و مبادله شناخت های ديگر نيز منتهی می شود.
❇️ دختر و پسری كه با هم صحبت مي كنند، همزمان با بیان انتظارها، شكل برخورد با يكديگر را نيز می آموزند و سطح دوستی خود را (ساده يا عاشقانه) به دست می آورند.
آنها می آموزند كه چگونه همديگر را راضی نگه دارند و اختلاف موجود را حل و فصل كنند.
بنابراين ارتباط های انسانی ایستا نمی شوند و نمی توان گفت اين ارتباط تا چه سطحي پيش می رود.[۲]
💝 چنانکه قبلا هم بیان شد، اظهار محبت با جنس مخالف و برقراری رابطه با او، از همين موارد است كه با سلام و احوالپرسی ساده و کوتاه و با انگيزه ای آموزشی و... آغاز می شود، ولی به تدريج نوع رابطه و گفتگو تغيير می کند، مدت زمان آن بیشتر می شود و گاه تا جايی پيش می رود كه تمام توان و زمان جوان برای حفظ اين رابطه و گفتگو هزينه می شود و چون گستره و تداوم اين ارتباط در اختيار او نيست، چه بسا تا مرزهای پيش بينی نشده و گاه ناشناخته پيش برود كه دو طرف انتظار آن را نداشتند و خود را برای آن آماده يا لوازم آن را فراهم نكرده بودند.❗
⚠️ بی توجهی به اين امور، بسياری از دختران و پسران را از اين ارتباط، پشیمان می کند.
┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄
۱. اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی»
۲. نشریه پژوهش نامه اسلامی زنان و خانواده، بهار ۱۳۸۹، شماره ۵
۳. علی زینتی، اسلام روابط دختر و پسر، فصلنامه کتاب زنان، سال ششم، شماره۲۴، ص ۹۸
🌹ادامه در پست بعد⬅️
۶ شهریور ۱۴۰۲
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@khanvadtarbiat
╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
🌸 پست ۲. گاهی از "انگیزه جنس مخالف در برقراری ارتباط" و "قطع طمع ورزی" (از محورهای بهبود بینش جوان)(از بسته ۱۰۰)
🌺🍃🌸🍃🌼🍃🌺
پیرامون بحث پیشگیری از روابط ناسالم نوجوان و جوان با جنس مخالف، در این بسته راهکارِ بهبود بینش آنها، در چند محور بررسی می شود که در پست قبل، به محور " آگاه کردن نوجوان به روابط سطحی و اولیه" اشاره شد. اکنون در این پست، دو محور 👇🏻
▪️"آگاهی از "انگیزه جنس مخالف در برقراری ارتباط"
▪️ "قطع طمع ورزی"
بررسی می شود.
◾ آگاهی از "انگیزه جنس مخالف برقراری ارتباط"
⚠️ چنانکه قبلا گفته شد در بررسی انگيزه دختر و پسر از برقراری روابط ناسالم به اين نتيجه می رسيم كه
👈اگرچه اهدافی مانند كنجكاوی، سرگرمی، پركردن وقت های خالی، كمبود محبت، انتقام گرفتن از جنس مخالف و شناخت بيشتر برای ازدواج مطرح می شود، ولی اين نكته را نبايد از نظر دور داشت كه دختران در قوای عاطفی و خُلقی بسيار حساس تر و هيجان پذيرترند. به همين
دليل خيلی زود دلباخته می شوند. بیشتر دخترانی كه فريب می خورند و سقوط می كنند، به خاطر ميل جنسی تسليم جنس مخالف نمي شوند، بلكه زودباوری و حس محبت، دوستی و فداكاري است كه به این رابطه كشش پيدا می كنند.
❇️ برخي بر این باورند که هدف دختران از برقراری اين نوع روابط، ارضای نياز عاطفی، جلب محبت جنس مخالف و يا محبت كردن به اوست، ولی ابراز علاقه و عشق پسران به دختران، در وهله اول از روی انگیزه جنسی تسكين حس شهواني است. [۱]
✳️ شايد علت اين تفاوت نگاه را بتوان در تفاوت های زن و مرد جستجو كرد كه به گفته شهيد مطهری:
"مرد، بنده شهوت خويشتن است و زن، در بند محبت مرد است... مرد ميخواهد شخص زن را تصاحب كند و در اختيار بگيرد و زن می خواهد دل مرد را مسخر كند و از راه دل او بر او مسلط شود.[۲]
✅ آگاهی دختر از هدف و انگيزه پسر، برای پرهيز از نزدیکی به چنين روابطی به او كمك خواهد كرد و آگاهی او از هدف پسر از برقراری اين ارتباط، برای دختر بسيار تلخ و ناگوار خواهد بود و هيچگاه به دنبال برقراری چنين روابطی نخواهد بود.
⭕ مسئوليت اين آگاهی👆 بخشی، ابتدا بر عهده خانواده است.
◾ "قطع طمع ورزی"
⚠️ اصولا برقراری ارتباط با ديگران با انگيزه رسيدن به اهداف مورد نظر است كه اين اهداف ممکن است مادی- معنوی و يا روحی- جسمی و... باشد. برقراری ارتباط با ديگران گاه به علت ترس از آنهاست و گاهی مبتنی بر طمع است؛ به اين معنا كه علت ارتباط، تأمين نياز و كسب سود است*. چنين رابطه ای برای تطميع، فراخوانده می شود و هدفش، رسيدن به خواسته های مورد نظر است و تا زمانی پايدار می ماند كه خواسته های فرد تأمين شود.
⚠️ با پایان یافتن سودرسانی، رابطه نيز قطع ميشود و شكايت و بدگويی و ناسپاسی، آغاز می شود. این قاعده در دوستی های دختران و پسران جوان نيز به روشنی پیداست.[۳]
┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄
۱. اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی»
۲. ر.ک: احمدی، محمدرضا، روابط دختر و پسر، ص ۴۱
۳. نظام حقوق زن در اسلام، ص ۱۶۵
۴. ر.ک: عباس پسندیده، پژوهشی در فرهنگ حیا، قم، دارالحدیث، ۱۳۸۳
🌹ادامه در پست بعد⬅️
۶ شهریور ۱۴۰۲
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@khanvadtarbiat
╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
🌸 پست ۳.شناساندن گزینش صحیح همسر و خوشبختی در ازدواج به نوجوان
(از بسته۱۰۰)
🌺🍃🌼🍃🌸🍃🌺
در دو پست قبل، به سه محور از بحث بهبود بینش نوجوان که از جمله راهکارهای پیشگیری از روابط ناسالم دختر و پسر است، اشاره شد.
اکنون در این پست، به دو محورِ تبیین"شناساندن گزینش صحیح همسر و خوشبختی در ازدواج به نوجوان" از محورهای بهبود بینش نوجوان و جوان پرداخته می شود.
◾"شناساندن گزینش صحیح همسر"
برای نوجوان یا جوان خود تببین کنید که👇
⚠️ اين نوع روابط، چون بر اساس عشق سطحی و وابستگی طرفين به يكديگر ايجاد شده است، مانع گزينش صحيح و دقيق همسر آينده خواهد شد؛ چراكه وجود اين علاقه، مانع ديدن عیب های طرف مقابل خواهد شد و وقتي كسی در فرد مورد علاقه خود فقط نيكی ها و خوبی ها را می بيند، ضعف ها و عيب های او مخفی می ماند.
🌸 به فرموده امام علی :
"چشم عاشق از ديدن عيب های معشوق كور است و گوش او از شنيدن زشتی هايش، كر". [۱]
چنين فردی👆، پس از
ازدواج و فروكش کردن جوشش احساسات و عواطف و غرايز، کم کم به زشت ی ها و کژی های طرف مقابل پی می برد و متوجه نامناسب بودن آن فرد برای همسری می شود كه اين آگاهی ديگر براي او ثمری ندارد.
◾"خوشبختي در ازدواج"
⚠️ اگرچه شماری از اين دوستی ها به ازدواج منجر می شود، ولی این همسران دوره كوتاهی در كنار هم احساس خوشبختی می كنند و متأسفانه در بیشتر موارد، اين خوشبختی چندان پايدار نمی ماند* و با گذشت زمان، بدبينی و بدگمانی بر زندگی آنها سايه مي افكند و ممكن است به طلاق و جدايی نیز منجر شود.❗
⚠️ والدينی كه خود، ارتباط اين چنينی با يكديگر داشته اند، هم نسبت به همسر خود همواره بدگمان اند و هم بر فرزندان خود كنترل بيشتر و گاه نامتعارف و خسته كننده دارند.❗
┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄
۱. اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی»
۲. غرر الحکم، ح ۱۱۰۶۱
🌹ادامه در پست بعد⬅️
۶ شهریور ۱۴۰۲
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@khanvadtarbiat
╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
🌸 پست ۴. "معرفی شان و کرامت انسانی"
(از بسته ۱۰۰)
🌺🍃🌸🍃🌼🍃🌺
در پست های قبل، به چند محور از بحث بهبود و تعميق بینش نوجوان و جوان که یکی از راهکارهای پیشگیری از روابط ناسالم دختر و پسر است، اشاره شد.
اینک در این پست، به محور "معرفی شان و کرامت انسانی" که این مبحث نیز، از محورهای بهبود بینش نوجوان و جوان است، پرداخته می شود.
⚠️ گاهی برقراری روابط ناسالم بین دختر و پسر، ناشی از احساس حقارت در وجود نوجوان و جوان است.
اگر نوجوان و جوان احساس كرامت و ارزشمندی نمايد، هرگز خود را اسير چنين روابطی نمی نمايد. روابط و رفتارهايی اینچنین؛ ريشه در احساس حقارت دارد.
⚠️ كسی كه در ژرفای وجود خود، خويشتن را موجودی خوار و بی مقدار می داند، در پی آن است که اين حقارت را از خود دور سازد و به گونه ای خود را مطرح نمايد.
✅ در اين موارد، وظيفه پدر و مادر اين است كه فرزند خود را متوجه ارزش انسانی خویش کنند و تاج كرامتی که خداوند بر سر او نهاده و مفتخر به "اشرف مخلوقات"اش کرده، به او یادآوری کنند.
✅ پس بر پدر و مادر لازم است فرزندان را كه گاه به دلیل درگیری درونی و بيرونی، نگرانی و اضطراب و يا مظاهر زندگي مادی امروز و هنجار جلوه دادن ناهنجارها، در خود احساس حقارت و كوچكی می کنند متوجه كرامت ذاتی خود نموده و به آنها گوشزد نمايند كسی كه به كرامت و ارزش انسانی خود آگاه است، به سمت آلودگی ها و روابط ناسالم نمی رود؛
🌸 چراكه به فرموده امام علی:
"هر كس را نفس، كريم و بزرگوار شد (خود را ارجمند دانست) شهوت هايش نزد او خوار مي گردد." (از
آن پيروي نمي كند) [۱]. چنين كسی خود را به کم ارزش ترین بها نمی فروشد: "انه لیس لانفسکم ثمن الا الجنه فلا تبیعوها الا بها؛ براي جان های شما بهايی جز بهشت نيست. پس خود را به غير از بهشت مفروشيد"[۲].
✅ نكته مهم ديگری در این مورد، اين است كه والدين، افزون بر توجه دادن نوجوان و جوان به كرامت و ارزش وجودی خود، موظف اند زمينه بروز و پرورش استعدادها او را در عرصه های مختلف نیز فراهم نمايند. او با درخشش در ميادين گوناگون و بروز استعدادهايش، نيازی به مطرح نمودن خود و جبران كمبودهايش با روابط ناسالم ندارد.
┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄
۱. اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی»
۲. نهج البلاغه، حکمت ۴۴۱
۳. بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۳
🌹منتظر بسته های بعدی ما باشید.🌹
۶ شهریور ۱۴۰۲
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@shohadac
╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
👌افتخار یا مزمت؟
✍ #ابوذر_خدادادی
آقای سلحشور معلمی است که اخیرا نوشته "چرا مبلغین دینی کار نمی کنند و دستشان در جیب مردم است؟ و..."
اینکه در میان مبلغین دینی مثل سایر اصناف سود جویانی وجود دارد، جای تردید نیست، اما شبهه ناظر بر صنف مبلغین است، نه سودجویان صنف.
این شبهه ابتدا از سوی نشریات اصلاحات، بعد رسانه های بیگانه با دین و مذهب و اخیر در مجازی منتشر شد.
اما از نوشته های فراوان و بی سند این آقای سلحشور، معلوم است که تار و پود تفکرات او، متأثر از این جنس شبهات است.
اینکه چه کسی به خاطر چه اقدامی باید حقوق بگیرد، یا باید #قانون_تعیین_کند یا در فرهنگ دینی ما #فقه و فتوای مراجع تقلید؛ نه سلیقه ی اشخاص.
اما طبق کدام قانون یا فتوا، اگر مردم به مبلغ دینی وجهی پرداخت کردند، این کار خلاف است و قابل مذمت؟ و باید مورد طعن امثال سلحشور قرار بگیرد؟
اموری را که #دشمن_تئوریزه_و_تبلیغ می کند و رسانه های جبهه اصلاحات به خاطر عدول از #مبانی دینی_و_انقلابی، در ۳ دهه اخیر آنها را نشر می دهند، امثال ایشان هم به هر انگیزه ای نشر می دهند.
اما باید دانست در قدیم بسیاری از علوم و آموزش ها در برخی سطوح، داوطلبانه و رایگان بود، از جمله آموزش بعضی حِرَف، فعالیت دفاعی، تبلیغ برخی معارف دینی و ... .
مثلا قدیم دفاع از دین و میهن، جهاد محسوب می شد و کسی حقوق نمی گرفت، هدیه ای یا غنائمی به مُبلّغ یا مجاهد می دادند، و آن ها که از جنگ برمی گشتند، می رفتند سراغ مزرعه یا چرانیدن دام و...
امروز چون امور جنگ تخصصی است، حداقل۳ ماه فرد باید آموزش عمومی را ببیند، و اگر بخواهد بیشتر بماند و تخصصی دفاع کند و بجنگد، باید به تناسب، سال ها آموزش ببیند، دیگر نمی تواند به کار کشاورزی، دامداری و... بپردازد.
پس دولت اسلامی، آن جنگجو را استخدام و از وجود او موقت یا دائم استفاده می کند، حقوق می دهد و...
در دوران دفاع مقدس هم، برخی از بسیجیان و پاسداران تدریجا همین گونه حقوق بگیر شدند.
بسیجیان تعهد قانونی نداشتند که همکاری کنند، حقوقی هم نمی گرفتند، پاسداران که تعهد ۶ ماه داشتند، هم حقوقی دریافت نمی کردند، بلکه دولت به سپاه پولی می داد تا افراد متأهل و نیازمند، حداکثر تا سقف ۱۸۰۰ تومان بردارند.
بنده لیست پرداختی به پاسداران شهرمان را در سال ۵۸ و ۵۹ دیدم، تنها نیمی از آنها پول بر می داشتند و یکی یا دو نفر، هم که عیال وار بودند، حداکثر ۱۵۰۰ یا ۱۸۰۰ هزار تومان بر می داشتند.
بعد که جنگ طول کشید و بسیجیان از ۴۵ روز به ۳ ماه همکاری می کردند و تعهد پاسداران، از ۶ ماه به ۵ سال افزایش یافت و پیرو آن حقوق مختصری برای پاسداران و بسیجیان ویژه در نظر گرفته شد.
دشمن و عوامل منافقش همین بسیجیان و پاسداران را #مزدوران_خمینی لقب دادند و وقتی آنها را به اسارت می گرفتند با انواع شکنجه آنها را شهید می کردند.
امر دین و تبلیغ آن، هم امروز امری زمان بر و تخصصی است، آن روحانی که بخواهد در دراز مدت تبلیغ کند، باید مدت ها آموزش ببیند، بعد شروع به تبلیغ کند.
لذا معدودی از مبلغان دینی ناچار شدند برای امرار معاش، همچون نظامیان، معلمان و...، با جایی قراردادی ببند و حقوق دریافت کنند.
اما #اغلب_روحانیون که امثال شما مدعی اند که دستشان #توی_جیب_ملت است، همین روحانیون فقیری هستند که یا مردم به آنها کمک می کنند یا شهریه اندکی از سوی مراجع دریافت می کنند.
این از #افتخارات_روحانیون_شیعه هست که در طول تاریخ از حکومت های وقت، ارتزاق نکرده و از طریق وجوهات مردمی یا از سوی مراجع تقلید، شهریه دریافت می کنند، این چه جای #مذمت دارد؟
حال امثال آقای سلحشور که مبلغین دینی و روحانيون را به خاطر این وجوه مردمی که با رضایت شرعی خود داده اند، مستحق سرزنش می دانند، چرا مبالغی که توسط #روحانیون_جناح شیرازی و جناح چپ که بطور غیرشرعی و از بیگانگان و دشمنان ایران، اسلام و شیعه دریافت می شود، زیر سوال نمی برند؟
در دهه ۷۰ که آقایان کروبی، خلخالی، بیات و... به برخی طلبه ها شهریه می دادند، چرا #شهریه_دهنده_و_گیرنده را اکنون زیر سوال نمی برند؟
کدام یک از اینها، مجتهد بودند تا به طلبه شهریه بدهند؟ مگر مرحوم خلخالی که با سوادتر بود، شیاطین اصلاح طلبان، رساله امام را به عنوان رساله او، چاپ نکردند و آبروی آن مرحوم را نبردند؟
آقای خاتمی که مدرک ارشدش دارای ابهام است، چند سال در ارشاد و ریاست جمهوری، حقوق دکتری گرفت؟
آقای روحانی، اخیرا مدرک دکترایش را گرفت، ولی از چه سالی حقوق دکتری را می گرفت؟
دو نمونه نقد خود، همفکرانتان و دشمنان را به این #حرام_خواران، نشان دهید، بعد از طلاب یک لاقبا، انتقاد فرمائيد، تا باورتان کنیم.
┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄
تقدیمی اندیشکده «آفندی و آینده پژوهی»
۶ شهریور ۱۴۰۲