eitaa logo
اندیشکده قرآن، عرفان، اخلاق و سیاست
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
3.4هزار ویدیو
28 فایل
کانال عمومی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ابوذر خدادادی
۶ شهریور ۱۴۰۲
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۶ شهریور ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭━⊰✨✨⊱━╮ @Quran124 ╰━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 📖 اندیشکده مجازی علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" بسته دویست و شصت و چهارم را تقدیم می‌کند: ⏬ 📖 پیام یک صوت صفحه ۲۶۴ قرآن کریم «سوره حجر» ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 📋 ترجمه صوتی و نکات تفسیری را نیز در پیام دوم و سوم می‌بینیم. ⬇️ ═✨✧🌸✧✨═
۶ شهریور ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭━⊰✨✨⊱━╮ @quran124 ╰━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ ↔️ ادامه بسته دویست و شصت و چهارم قرآنی 📖 پیام دو ترجمه صوتی صفحه ۲۶۴ قرآن کریم «سوره حِجر» 📋 نکات تفسیری را در پیام سوم می‌بینیم. ⬅️ ✨🌸✧🌸✧🌸✨ 👆 تقدیمی اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ═✨✧🌸✧✨═
۶ شهریور ۱۴۰۲
╭━━⊰✨✨⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته دویست و شصت و چهارم قرآنی 📖 پیام سه نکات تفسیری سوره‌‌های مبارکه «حِجر» صفحه ۲۶۴ قرآن مجید [۱](قسمت اول) ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ اگر روحیّه تکبّر در شخصی پیدا شد؛ محیط و عواملِ دیگر، در هدایت او کارساز نیست.(ابلیس در لابلای فرشتگان و در محیط ملکوتی بود لیکن بخاطر لجاجت و تکبر آنگونه شد) «أَلاّٰ تَکُونَ مَعَ السّٰاجِدِینَ» 🌸✨ 2️⃣ برتری نژادی، یک فکر ابلیسی است. «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصٰالٍ... » ✨🌸 3️⃣ بدتر از گناه کردن، توجیه گناه است. «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصٰالٍ» (شیطان، گناه خود را توجیه کرد) 🌸✨ 4️⃣ تکبر، بزرگی نمی‌آورد؛ بلکه سبب تحقیر می‌شود. «فَاخْرُجْ» سبب نابودی و محو عبادات قبل می‌شود. «فَإِنَّکَ رَجِیمٌ» ✨🌸 5️⃣ وقتی شیطان فهمید تا روز قیامت مورد لعن است؛ از خداوند خواست تا آن روز به او مهلت داده شود؛ ولی نگفت که برای چه مهلت می‌خواهد. از آنجا که سنّت خداوند بر مهلت دادن است؛ لذا به او مهلت داده شد؛ امّا نه تا روز قیامت که او درخواست کرد؛ بلکه تا روزی که زمان آن نزد خدا مشخص است و به گفته برخی از مفسران تا روزی که بشر باشد و تکلیف باشد. 🌸✨ 6️⃣ سنّت خداوند بر مهلت دادن به گنهکاران است. «فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ» ✨🌸 7️⃣ دعا و درخواست گنهکاران نیز اگر مصلحت باشد؛ مستجاب می‌شود. شیطان گفت: «فَأَنْظِرْنِی» پاسخ آمد: «فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ» 🌸✨ 8️⃣ خداوند کسی را گمراه نمی‌کند؛ لیکن اگر کسی با اراده خود راه انحراف را برگزیند؛ خدا او را به حال خود رها می‌سازد و این رهاکردن بزرگترین کیفر و قهر الهی است. ✨🌸 9️⃣ ابلیس می‌داند که گروهی از مردم، از برگزیدگان الهی خواهند بود؛ یعنی او نبوّت و امامت را نیز پذیرفته است؛ همان گونه که از «رَبِّ بِمٰا أَغْوَیْتَنِی» معلوم می‌شود؛ خدا را پذیرفته است و از دعایش که مرا تا قیامت مهلت بده! روشن می‌شود معاد را نیز قبول داشته است. بنابراین، ابلیس اصول عقائدش درست بود؛ لیکن عیب او تکبّر و نداشتن روحیّه تسلیم و عبودیّت بود. پس، ⬅️ علم و ایمان به تنهایی کافی نیست؛ عمل و تسلیم و عبودیّت لازم است. 🌸✨ 🔟 ابزار انحراف شیطان، زیبا جلوه دادن زشتی‌هاست. «لَأُزَیِّنَنَّ» پاورقی _________________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
۶ شهریور ۱۴۰۲
╭━━⊰✨✨⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته دویست و شصت و چهارم قرآنی 📖 پیام چهار نکات تفسیری سوره‌‌های مبارکه «حِجر» صفحه ۲۶۴ قرآن مجید [۱](قسمت دوم) ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ انسان به اختیار خود، ابلیس را پیروی می‌کند. «اتَّبَعَکَ» 🌸✨ 2️⃣ اگر با عبادت و تقوا در مَدار بندگان خدا درآمدیم؛ بیمه می‌شویم. « عِبٰادِی لَیْسَ لَکَ...» ✨🌸 3️⃣ کار شیطان وسوسه است؛ نه سلطه. «لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطٰانٌ» (در قیامت نیز ابلیس در پاسخ اعتراض مردم می‌گوید: من تنها شما را دعوت کردم؛ ولی تسلّط و اجباری بر شما نداشتم.) 🌸✨ 4️⃣ هفت درب دوزخ، شاید اشاره به تعداد زیاد آن باشد؛ یعنی عوامل بسیاری سبب جهنمی شدن انسان می‌شود. ✨🌸 5️⃣ دوزخ همچون بهشت، طبقات و مراتبی دارد و هر کس مطابق جرمش کیفر می‌شود. «لِکُلِّ بٰابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ» 🌸✨ 6️⃣ «غِلٍّ» به معنای نفوذ مخفیانه است؛ بنابراین صفات بد در انسان به طور مرموز و مخفیانه ریشه پیدا می‌کند. ✨🌸 7️⃣ دوری از گناه در این چند روزه‌ی دنیا، کامیابی ابدی را به همراه دارد. «إِنَّ الْمُتَّقِینَ... وَ مٰا هُمْ مِنْهٰا بِمُخْرَجِینَ » 🌸✨ 8️⃣ صفات بد همچون غل و زنجیر، انسان را اسیر می‌کند. «مِنْ غِلٍّ» ✨🌸 9️⃣ گنهکاران نیز بنده خدا هستند. «عِبٰادِی» 🌸✨ 🔟 در لطف او شک و تردیدی به خود راه ندهید. «أَنِّی أَنَا» ✨🌸 1️⃣1️⃣ بخشندگی او همراه با لطف و مهربانی است؛ نه تنها می‌بخشد لطف هم می‌کند. «الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» 🌸✨ 2️⃣1️⃣ لطف و رحمت الهی بر غضبش مقدّم است. «أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِیمُ وَ أَنَّ عَذٰابِی» ✨🌸 3️⃣1️⃣ به رحمت الهی مغرور نشویم؛ چرا که عذابش دردناک است. «الْغَفُورُ الرَّحِیمُ - الْعَذٰابُ الْأَلِیمُ» 🌸✨ 1️⃣4️⃣ از حوادث تلخ و شیرین تاریخ، درس بگیریم. «نَبِّئْهُمْ» (بهترین تاریخ‌ها زندگی انبیا و بهترین تاریخ گویان نیز آن بزرگواران هستند) پاورقی _________________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
۶ شهریور ۱۴۰۲
۶ شهریور ۱۴۰۲
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @khanvadtarbiat ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 💢 موضوع: "تعمیق و بهبود بینش نوجوان و جوان نسبت به روابط با جنس مخالف" ✍ تهیه و تنظیم: اتاق فکر اندیشکده [۱] 🌸 پست ۱. "آگاه کردن نوجوان به زیان روابط سطحی و اولیه(ازبسته۱۰۰) 🌺🍃🌸🍃🌼🍃🌺 📜 مقدمه تغییر نگرش ذهنی ، از لوازم تغيير رفتار است. كلمه "بينش" (بصيرت)، انطباق كامل معنایی با كلمه "آگاهی" (شناخت) ندارد. هر آگاهی ای، بينش نيست. بينش، نوعی آگاهی ژرف است که آدمی را با واقعيت مورد نظر پيوند می دهد، ولی آگاهی، ممكن است سطحی، كم دامنه و در نتیجه، گمراه ­كننده باشد. بنابراين، فقط آگاه نمودن نوجوان و جوان از مسائل و جنبه های مختلف زندگی كافی نيست، بلكه اين آگاهی بايد ژرف و گسترده باشد. اگر فرزندان به گونه ای تربيت شوند كه خوب را از بد، سالم را از ناسالم و مفيد را از مضر جدا کنند، به بينش و بلوغ فكری دست يافته اند؛ يعنی می توانند صلاح و فساد خود را نیز تشخيص دهند. پس با اجرای كامل و صحيح اين روش تربيتی، نياز به یادآوری پی درپی مسائل، كنترل­ های نادرست و... نيست؛ زيرا نوجوان و جوان خود به اين درك و بینش رسيده كه بداند در ارتباط­ های فردی و اجتماعی خود چگونه عمل نمايد. بالا بردن بینش نوجوان و جوان از مهمترین راهکارهای پیشگیری از روابط ناسالم با جنس مخالف است که در این بسته، در چند محور آگاه کردن نوجوان و جوان به:👇🏿 ⏹️ "زیان شناخت اندک در روابط سطحی و اولیه" ⏹️ "از انگیره جنس مخالف در برقراری ارتباط" و "قطع طمع ورزی" ⏹️ "همسرگزینی صحیح" و "خوشبختی در زندگی آینده" ⏹️ "شان و کرامت انسانی به نوجوان و جوان " بررسی می شود. در پست اول، به محور "آگاه کردن نوجوان به زیان روابط سطحی و اولیه" پرداخته می شود. 👯‍♀👯‍♂🕺👫👫👫💃 🔰 يكی از مباحث امروزی در ارتباطات، بحث "ارتباطات ميان فردی" است كه اصول و ويژگی هايی دارد که ما برای رعايت اختصار، به بررسی یکی از آنها می پردازيم. ✳️ بر اساس اصل "توسعه و تداوم روابط در ارتباط ميان فردي"، ارتباط فقط برای انتقال معانی انجام نمی پذيرد، بلكه به👌توليد معانی و مبادله شناخت­ های ديگر نيز منتهی می شود. ❇️ دختر و پسری كه با هم صحبت مي كنند، همزمان با بیان انتظارها، شكل برخورد با يكديگر را نيز می آموزند و سطح دوستی خود را (ساده يا عاشقانه) به دست می آورند. آنها می آموزند كه چگونه همديگر را راضی نگه دارند و اختلاف موجود را حل و فصل كنند. بنابراين ارتباط های انسانی ایستا نمی شوند و نمی توان گفت اين ارتباط تا چه سطحي پيش می رود‌.[۲] 💝 چنانکه قبلا هم بیان شد، اظهار محبت با جنس مخالف و برقراری رابطه با او، از همين موارد است كه با سلام و احوالپرسی ساده و کوتاه و با انگيزه ای آموزشی و... آغاز می شود، ولی به تدريج نوع رابطه و گفتگو تغيير می کند، مدت زمان آن بیشتر می شود و گاه تا جايی پيش می رود كه تمام توان و زمان جوان برای حفظ اين رابطه و گفتگو هزينه می شود و چون گستره و تداوم اين ارتباط در اختيار او نيست، چه بسا تا مرزهای پيش­ بينی نشده و گاه ناشناخته پيش برود كه دو طرف انتظار آن را نداشتند و خود را برای آن آماده يا لوازم آن را فراهم نكرده بودند.❗ ⚠️ بی توجهی به اين امور، بسياری از دختران و پسران را از اين ارتباط، پشیمان می­ کند. ┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ ۱. اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی» ۲. نشریه پژوهش نامه اسلامی زنان و خانواده، بهار ۱۳۸۹، شماره ۵ ۳. علی زینتی، اسلام روابط دختر و پسر، فصلنامه کتاب زنان، سال ششم، شماره۲۴، ص ۹۸ 🌹ادامه در پست بعد⬅️
۶ شهریور ۱۴۰۲
۶ شهریور ۱۴۰۲
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @khanvadtarbiat ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 🌸 پست ۳.شناساندن گزینش صحیح همسر و خوشبختی در ازدواج به نوجوان (از بسته۱۰۰) 🌺🍃🌼🍃🌸🍃🌺 در دو پست قبل، به سه محور از بحث بهبود بینش نوجوان که از جمله راهکارهای پیشگیری از روابط ناسالم دختر و پسر است، اشاره شد. اکنون در این پست، به دو محورِ تبیین"شناساندن گزینش صحیح همسر و خوشبختی در ازدواج به نوجوان" از محورهای بهبود بینش نوجوان و جوان پرداخته می شود. ◾"شناساندن گزینش صحیح همسر" برای نوجوان یا جوان خود تببین کنید که👇 ⚠️ اين نوع روابط، چون بر اساس عشق سطحی و وابستگی طرفين به يكديگر ايجاد شده است، مانع گزينش صحيح و دقيق همسر آينده خواهد شد؛ چراكه وجود اين علاقه، مانع ديدن عیب های طرف مقابل خواهد شد و وقتي كسی در فرد مورد علاقه خود فقط نيكی ها و خوبی ها را می بيند، ضعف ها و عيب های او مخفی می ماند. 🌸 به فرموده امام علی : "چشم عاشق از ديدن عيب های معشوق كور است و گوش او از شنيدن زشتی هايش، كر". [۱] چنين فردی👆، پس از ازدواج و فروكش کردن جوشش احساسات و عواطف و غرايز، کم کم به زشت ی ها و کژی­ های طرف مقابل پی می برد و متوجه نامناسب بودن آن فرد برای همسری می شود كه اين آگاهی ديگر براي او ثمری ندارد. ◾"خوشبختي در ازدواج" ⚠️ اگرچه شماری از اين دوستی ها به ازدواج منجر می شود، ولی این همسران دوره كوتاهی در كنار هم احساس خوشبختی می كنند و متأسفانه در بیشتر موارد، اين خوشبختی چندان پايدار نمی ماند* و با گذشت زمان، بدبينی و بدگمانی بر زندگی آنها سايه مي­ افكند و ممكن است به طلاق و جدايی نیز منجر شود.⚠️ والدينی كه خود، ارتباط اين چنينی با يكديگر داشته اند، هم نسبت به همسر خود همواره بدگمان­­ اند و هم بر فرزندان خود كنترل بيشتر و گاه نامتعارف و خسته­ كننده دارند.┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ ۱. اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی» ۲. غرر الحکم، ح ۱۱۰۶۱ 🌹ادامه در پست بعد⬅️
۶ شهریور ۱۴۰۲
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @khanvadtarbiat ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 🌸 پست ۴. "معرفی شان و کرامت انسانی" (از بسته ۱۰۰) 🌺🍃🌸🍃🌼🍃🌺 در پست های قبل، به چند محور از بحث بهبود و تعميق بینش نوجوان و جوان که یکی از راهکارهای پیشگیری از روابط ناسالم دختر و پسر است، اشاره شد. اینک در این پست، به محور "معرفی شان و کرامت انسانی" که این مبحث نیز، از محورهای بهبود بینش نوجوان و جوان است، پرداخته می شود. ⚠️ گاهی برقراری روابط ناسالم بین دختر و پسر، ناشی از احساس حقارت در وجود نوجوان و جوان است. اگر نوجوان و جوان احساس كرامت و ارزشمندی نمايد، هرگز خود را اسير چنين روابطی نمی نمايد. روابط و رفتارهايی اینچنین؛ ريشه در احساس حقارت دارد. ⚠️ كسی كه در ژرفای وجود خود، خويشتن را موجودی خوار و بی مقدار می داند، در پی آن است که اين حقارت را از خود دور سازد و به گونه ای خود را مطرح نمايد. ✅ در اين موارد، وظيفه پدر و مادر اين است كه فرزند خود را متوجه ارزش انسانی خویش کنند و تاج كرامتی که خداوند بر سر او نهاده و مفتخر به "اشرف مخلوقات"اش کرده، به او یادآوری کنند. ✅‌ پس بر پدر و مادر لازم است فرزندان را كه گاه به دلیل درگیری درونی و بيرونی، نگرانی و اضطراب و يا مظاهر زندگي مادی امروز و هنجار جلوه دادن ناهنجارها، در خود احساس حقارت و كوچكی می کنند متوجه كرامت ذاتی خود نموده و به آنها گوشزد نمايند كسی كه به كرامت و ارزش انسانی خود آگاه است، به سمت آلودگی ها و روابط ناسالم نمی رود؛ 🌸 چراكه به فرموده امام علی: "هر كس را نفس، كريم و بزرگوار شد (خود را ارجمند دانست) شهوت هايش نزد او خوار مي ­گردد." (از آن پيروي نمي­ كند) [۱]. چنين كسی خود را به کم ارزش ترین بها نمی فروشد: "انه لیس لانفسکم ثمن الا الجنه فلا تبیعوها الا بها؛ براي جان­ های شما بهايی جز بهشت نيست. پس خود را به غير از بهشت مفروشيد"[۲]. ✅ نكته مهم ديگری در این مورد، اين است كه والدين، افزون بر توجه دادن نوجوان و جوان به كرامت و ارزش وجودی خود، موظف­ اند زمينه بروز و پرورش استعدادها او را در عرصه­ های مختلف نیز فراهم نمايند. او با درخشش در ميادين گوناگون و بروز استعدادهايش، نيازی به مطرح نمودن خود و جبران كمبودهايش با روابط ناسالم ندارد. ┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ ۱. اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی» ۲. نهج البلاغه، حکمت ۴۴۱ ۳. بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۳ 🌹منتظر بسته های بعدی ما باشید.🌹
۶ شهریور ۱۴۰۲
۶ شهریور ۱۴۰۲