03 Az Heyvaniyat Ta Hayat (1402-05-18) Mashhade Moghadas.MP3
13.77M
╭━━⊰✨ ﷽ ✨⊱━━╮
@Quran124
╰━━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯
🔈 #از_حیوانیت_تا_حیات
🔰 فصل چهارم؛ از فرضیههای نفسانی تا مرضیههای ربانی /جلسه سوم( قسمت اول)
🎙استاد امینی خواه
📝تفکیک و ... : اتاق فکر اندیشکده [۱]
↔️#ادامه_در_بسته_قبل
#من_خوشم_میاد... 🥰
#وقتی_زیردستی_گوشنکردبالادستی_چکارمیکنه؟🧐
⏺ ما با پیشفرضها زندگی میکنیم!
⏺ اعتماد به نفس؛ ریشه تمام پیشفرضها
⏺ خوشآمد نفس؛ معیار خوب و بد
⏺ بیشتر ما از حق خوشمان نمیآید!
⏺ محاسبات غلط از رفتارِ خدا؛ علت طغیان
⏺ من که اهل هیئت هستم، پس چرا بد میارم؟
⏺ اون که معصیت میکنه، پس چرا خدا بهش نعمت میده؟
⏺ خدای واقعی یا خودساخته؟
⏺ سوره زخرف؛ سورهای برای بهم ریختن پیشفرضها
📌 دوره اهالی حزب باد (صورتشناسی منافقین در سوره مبارکه احزاب)
#ادامه_در_قسمت_بعد⏮
⏰ مدت زمان: ۲۸:۴۱
📅 ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
📆 ۲۲ محرم ۱۴۴۵
┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄
🌺 تقدیمی اندیشکده «عرفان، قرآن، اخلاق، سیاست و اجتماع»
🔺به بهانه ترور شهید اسماعیل هنیه مروری بر ترورهای فرزندان ایران توسط رژیم صهیونیستی
#شهدای_ترور
#انا_منتقمون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@Quran124
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
🔥سرانجام آنان که به آن روز تردید دارند
⭕️معاد،جسمانی است.(مسئله ی طعام و آب جوش، نشانه ی جسمانی بودن معاد است.) طَعامُ ... فِی الْبُطُونِ
🟡گناه سبب عذاب و قهر الهی است. «طَعامُ الْأَثِیمِ»
⭕️عذاب قیامت هم جسمی است و هم روحی.(عذاب جسمی موادّ جوشان و عذاب روحی، شنیدن تحقیر و تمسخر به اینکه شما بودید که در دنیا تنها برای خود عزّت و کرامت قائل بودید.) «ذُقْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْکَرِیمُ»
🟡دوزخیان از درون و بیرون می سوزند. یَغْلِی فِی الْبُطُونِ ... صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذابِ الْحَمِیمِ
#تلاوتتصویری_ترجمهگویا_تفسیرمختصرسوره#دخان آیات۴۳تا ۵۰
منبع:
📗تفسیر نور استاد قرائتی
📽کلیپ کامل: مؤسسه پیامبر مهر و رحمت ص
┄┅═✧❁💐❁✧═┅┄
🌺 تقدیمی اندیشکده «عرفان، قرآن، اخلاق، سیاست و اجتماع»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@Quran124
╰━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
📖 اندیشکده مجازی علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" بسته چهارصد و سیزدهم را تقدیم میکند: ⏬
📖 پیام یک
صوت صفحه ۴۱۳ قرآن کریم « سوره لقمان»
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
📋 ترجمه صوتی و نکات تفسیری را نیز در پیام دوم و سوم میبینیم. ⬇️
═✨✧🌸✧✨═
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@quran124
╰━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
↔️ ادامه بسته چهارصد و سیزدهم قرآنی
📖 پیام دو
ترجمه صوتی صفحه ۴۱۳ قرآن کریم «سوره لقمان»
📋 نکات تفسیری را در پیام سوم میبینیم. ⬅️
✨🌸✧🌸✧🌸✨
👆 تقدیمی اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی"
═✨✧🌸✧✨═
╭━━⊰✨﷽✨⊱━━╮
@Quran124
╰━━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯
↔️ ادامه بسته چهارصد و سیزدهم قرآنی
📖 پیام سه
نکات تفسیری سوره مبارکه «لقمان» صفحه ۴۱۳ قرآن مجید [۱] و [۲]
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
1️⃣ بیتوجّهی به آفریدهها و نقش آنها در زندگی بشر، سبب سرزنش و توبیخ است.
«أَ لَمْ تَرَوْا»
سعدی میگوید:
این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود
هر که فکرت نکند نقش بود بر دیوار
🌸✨
2️⃣ عقاید نیاکان، در سرنوشت نسل آینده مؤثّر است.
«وَجَدْنٰا عَلَیْهِ آبٰاءَنٰا»
✨🌸
3️⃣ منطق حقّ، اصل است؛ نه ملّی گرایی و عقاید و رفتار نیاکان.
«أَ وَ لَوْ کٰانَ الشَّیْطٰانُ... »
🌸✨
4️⃣ تسلیم خدا بودن، باید با عمل همراه باشد.
«یُسْلِمْ... وَ هُوَ مُحْسِنٌ »
✨🌸
5️⃣ با توجّه به معاد و تفّکر دربارهی آینده، راه خود را انتخاب کنیم.
«وَ إِلَی اللّٰهِ عٰاقِبَةُ الْأُمُورِ»
🌸✨
6️⃣ دو چیز باعث سعهی صدر و رفع نگرانی مؤمنان از انحراف دیگران میشود:
یکی ⬅️ توجّه به علم خداوند و دیگری ⬅️ توجّه به معاد.
«فَلاٰ یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ إِلَیْنٰا مَرْجِعُهُمْ... عَلِیمٌ بِذٰاتِ الصُّدُورِ» (حال که دانستیم خداوند همه چیز را میداند و بازگشت همه به سوی اوست؛ پس جای هیچ نگرانی نیست.)
✨🌸
7️⃣ در قیامت، انسان با گزارش عملکردِ خود روبروست.
«فَنُنَبِّئُهُمْ بِمٰا عَمِلُوا»
🌸✨
8️⃣ نیّتها و انگیزههایی را که در دل داشتیم؛ خداوند میداند و در قیامت ظاهر میکند.
«فَنُنَبِّئُهُمْ... إِنَّ اللّٰهَ عَلِیمٌ بِذٰاتِ الصُّدُورِ»
✨🌸
9️⃣ توجّه به رسوایی روز قیامت، میتواند مانع لجاجت و پافشاری بر کفر باشد. «فَنُنَبِّئُهُمْ بِمٰا عَمِلُوا»
🌸✨
🔟 رفاه مادّی، نشانه سعادت نیست. «نُمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلیٰ عَذٰابٍ غَلِیظٍ»
✨🌸
1️⃣1️⃣ سپاس خداوند را به زبان آوریم. «قُلِ الْحَمْدُ لِلّٰهِ»
🌸✨
2️⃣1️⃣ کلمات الهی، قابل شمارش نیستند.
«مٰا نَفِدَتْ کَلِمٰاتُ اللّٰهِ»
✨🌸
1️⃣3️⃣ در علم و قدرت الهی، کمیّت و جمعیّت، زمان و مکان، نهان و آشکار، تأثیری ندارد.
«مٰا خَلْقُکُمْ وَ لاٰ بَعْثُکُمْ إِلاّٰ کَنَفْسٍ وٰاحِدَةٍ»
🌸✨
1️⃣4️⃣ کلمة اللّه چیست؟
۱. نعمتهای خداوند.
« قُلْ لَوْ کٰانَ الْبَحْرُ مِدٰاداً لِکَلِمٰاتِ رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ...
۲. سنّتهای الهی.
«وَ لَقَدْ سَبَقَتْ کَلِمَتُنٰا لِعِبٰادِنَا الْمُرْسَلِینَ. إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ» و «وَ لَوْ لاٰ کَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ»
۳. آفریدههای ویژهی خداوند.
«إِنَّمَ الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللّٰهِ وَ کَلِمَتُهُ»
۴. حوادثی که انسان با آنها آزمایش میشود.
«وَ إِذِ ابْتَلیٰ إِبْرٰاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمٰاتٍ»
۵. آیات الهی.
درباره ی حضرت مریم میخوانیم:
«وَ صَدَّقَتْ بِکَلِمٰاتِ رَبِّهٰا»
۶. اسباب پیروزی حقّ بر باطل.
«وَ یُرِیدُ اللّٰهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِمٰاتِهِ وَ یَقْطَعَ دٰابِرَ الْکٰافِرِینَ»،
«وَ یَمْحُ اللّٰهُ الْبٰاطِلَ وَ یُحِقُّ الْحَقَّ بِکَلِمٰاتِهِ»
پاورقی __________________________
۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی
۲. ویراستاران: خانمها حمیدیان و شوندی
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی"
══✨✧🌸✧✨══
دعوا سم زندگی بخش اول .MP3
12.7M
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@khanvadtarbiat
╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
🗣 دعوا و جروبحث سم زندگی ....
بخش اول
#علی_بورقانی_مدرس_دانشگاه
📚 منبع:کانال رفیق راه
┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄
💠 اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی»
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮
@khanvadtarbiat
╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯
🔹اگر مایلید همسر شما آرامش داشته باشد و شما را تکیه گاه خود بداند،
✔️از برنامه ها و کارهای خود با او صحبت کنید.
✔️در مورد آروزها و افکارتان با او گفتگو کنید.
✔️از خوبیهای او تعریف و تمجید کنید.
_با همین میزان گفتگو، او احساس می کند مورد توجه شما قرار گرفته است.
┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄
💠 اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی»
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@Quran124
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
➡️ ...ادامه بحث
🏴 میعادگاه عشاق و مراتب عاشقی (قسمت ۲۲)
👈 نگاه خدا به امام حسین(ع) و نگاه امام به شهدای همراه، چه نوع نگاهی است؟
🎤 سخنران: استاد غلامرضا صادقزاده
📝تکمیل و ویرایش: اتاق فکر اندیشکده[۱]
🟣🍃
امام صادق علیه السلام میفرماید:
«إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ(ع) عِنْدَ رَبِّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) یَنْظُرُ إِلَى مَوْضِعِ مُعَسْکَرِهِ وَ مَنْ حَلَّهُ مِنَ الشُّهَدَاءِ مَعَهُ».
[همانا حسین بن علی(ع) در جوار پروردگارش، به محل لشکرگاه نگاه می کند و هرکس از شهدا فنای او شد، با اوست.]
🟠🍃
رب امام، ⬅️خود ذات خداست. هر موجودی، رب خودش را دارد. رب یکی، اسم علیم حق متعال است، رب کسی، اسم جمیل حق متعال است و... .
🟡🍃
خدا بی نهایت، اسماء و صفات دارد و هر موجودی به اقتضاء عین ثابتهی خودش، تحت ربوبیت یکی از این اسماء الله است.
مثلا گُل، به واسطهی اسم لطیف و اسم جمیل حق متعال، "ربوبیت" میشود.
🟢🍃
اما رب امام، خود خداست با همهی کمالات بی منتهایش و امام عِنْدَ رَبِّه است یعنی به کمال مطلق راه پیدا کرده است.
او همهی حدود را رد کرده و از همهی قیود و مواقف گذشته⬅️و به بالاترین مرتبهی ممکنهی کمال بشری راه یافته است که بالاتر از آن نیست.
🔵🍃
آنجا فقط خداست، آنجا خلوت خانهی، حق متعال است و جز خدا هیچ حقیقتی آنجا نیست، توحید محض است.
🔴🍃
امام صادق علیه السلام میفرماید که:
"امام حسین علیه السلام در آن موطن،⬅️به محل شهادتش و شهادت لشکریانش، به کربلا مینگرد.
خود زمین کربلا که در عراق است، ویژگی های منحصر به فردی دارد ⬅️ در واقع یک جایگاه عرشی است.
🟣🍃
روایات بسیار عجیبی در کامل الزیارة، در باب استحباب زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام در کربلا داریم:
«مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع) یَوْمَ عَاشُورَاءَ عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ!»
[هرکس قبر حسین بن علی را در حالی که عارف به حقش باشد، زیارت کند، مانند کسی است که خدا را در عرشش، زیارت کرده است.]
🟠🍃
امام حسین علیه السلام به محل شهادتش و به آن شهدایی که در آستان او، فانی شدند، نگاه میکند؛ وَ "مَنْ حَلَّهُ مِنَ الشُّهَدَاءِ مَعَهُ".
این نگاه کردن و نظر امام، مثل نگاه کردن ما به همدیگر نیست، خداوند به حضرت موسی گفت:
«وَلِتُصْنَعَ عَلَىٰ عَيْنِي» (طه/۳۹)
[من تو را با نگاه خودم پرورش میدهم]
لذا نظر امام حسین علیه السلام، جلوهی ذات حق متعال است.
🟡🍃
خدا به برخی بندگانش، تجلی به ذات میکند و به برخی، تجلی به صفات و به برخی تجلی به افعال.
نگاه امام حسین علیه السلام،⬅️ نگاه ویژه و خاص خدا و تجلی ذاتی است، از ورای همهی پردهها و حجاب ها است.
🟢🍃
چگونه وقتی شما میگویی حسین دارد نگاه میکند، با اینکه بگویی خدا نگاه میکند، یکی است؟
چون آنجا دیگر جدایی، بینونت و فرقی بین نگاه حسین و نگاه خدا نیست. آنجا حسین در قرب خداست و آنجا "مقام وحدت" است.
🔵🍃
امام حسین علیه السلام، به کسانی که در او فانی اند، مینگرد.
شهدای کربلا به مقام فناء فی الله رسیدند. ناقص در کامل حل میشود و از خودیت او، دیگر چیزی باقی نمیماند..
قطره قطره است، اما وقتی که وارد دریا میشود دیگر دریا میشود، دیگر از تعین قطرهای چیزی باقی نمیماند.
🔴🍃
عاشق نیز در پی همین است؛ به دنبال این است که وقتی در محضر معشوق قرار میگیرد، از او نامی در میان نباشد.
🟡🍃
پیغمبر صلوات الله علیه و آله به خودش توجه کرد، توجه پیغمبر به خودش، غیر از توجه من و شما به خودمان است؛ بهتر است بگوییم پیامبر به اسماء و صفات خود و به کمالاتش نگاه کرد، گفت:
«لَيتَ رَبّ محمد لم يخلُق محمداً»،
[ کاش پروردگار محمد، محمد را نمی آفرید.]
«يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَٰذَا وَ كُنتُ نَسْيًا مَّنسِيًّا» (مریم/۲۳)
[ ای کاش قبل از این مرده بودم و یکسره از خاطرات فراموش می شدم]
حضرت مریم سیدهی نساء زمان خودش بوده، او بتول و طاهر بوده، مستغرق در حق متعال بوده لذا تا توجهش به عیسی جلب شد گفت: ای کاش مرده بودم...
┄┅═✧❁💐❁✧═┅┄
🌺 تقدیمی اندیشکده «عرفان، قرآن، اخلاق، سیاست و اجتماع»
ادامه در شماره های بعد⬅️
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@Quran124
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
➡️... ادامه ی بحث:
🏴 میعادگاه عشاق و مراتب عاشقی(قسمت ۲۳)
👈 چگونگی به رنگ معشوق در آمدن، عاشقان راستین
🎤 سخنران: استاد غلامرضا صادقزاده
📝تکمیل و ویرایش: اتاق فکر اندیشکده[۱]
❤️🍃
عاشق راستین نمیخواهد هیچ تعینی (حد و شناختی) از او نزد معشوق بماند...، آنقدر معشوق را دوست دارد که میخواهد به رنگ او درآید و عاقبت هم به رنگ او در میآید.
از صفای می و لطافت جام
در هم آمیخت رنگ جام، مدام
همهجا مست و نیست گویی می
یا مدام است و نیست گویی جام
🍃❤️
اینقدر شیشهی شراب طهور الهی شفاف است، وقتی به او مینگرم نمیدانم این شیشه است یا شراب!
در عالم مجرد (عالم غیرمادی) ظرف و مظروف (چیزی ) یکی میشود.
میگویند که در قیامت، هنگامی که به حوض کوثر تشریف بردید،
ساقی کوثر به شما جام میدهد که جام و شراب آن یکی است.
خود کاسه شراب است و شراب کاسه است، نه اینکه یکی شراب باشد و یکی کاسه.
ما چون در عالم دنیا هستیم، از باب تشبیه "معقول به محسوس" مجبوریم از الفاظ استفاده کنیم تا معنا منتقل شود.
❤️🍃
خلاصه اینکه رنگ عاشق و معشوق یکی میشود، اگر کسی نگاه کند دچار اشتباه میشود، میگوید که اینها چقدر شبیه هم هستند! عاشق به رنگ معشوق درآمده است.
این یکرنگی و به رنگ معشوق درآمدن میسر نمیشود، مگر اینکه⬅️ عاشق، هرچیزی غیر از معشوق را، به کناری نهد... .
🍃❤️
در شب عاشورا در کربلا، امام حسین علیه السلام به اصحاب دستور داد که تنویر (روشن) کنند، نوره بکشند.
جناب بریر بن خضیر همدانی و عبدالرحمن بن عبدربه، پشت خیمهی امام حسین علیه السلام بودند که به داخل خیمهی حسینی بروند و آنجا تنویر کنند... .
❤️🍃
این خیلی حرف است! اینان در صف ایستاده بودند و امام حسین علیه السلام نیز داخل خیمه بود، امام ابتدا تنویر میکرد و در تنویر امام نیز حرفهاست...
حضرت ختمی مرتبت فرمود:
_«لَیَغانُ عَلی قَلبی وَ أنّی لاستَغفراللّه کُلّ یَوم سَبعین مَرّة»_
[ قلب مرا غباری میگیرد و من هر روز هفتاد مرتبه استغفار میکنم.]
این می شود معنی نورانیت و تنویر، امام ره، در تفسیر این روایت فرمود:
این اسماء و صفات الهی برای ایشان غبار بود.
🍃❤️
پیغمبر صلی الله علیه و آله میفرمود: با توجه به این اسماء الله دلم میگیرد.
وقتی که حضرت علی اکبر علیه السلام فرمود:
«يَا أَبَتِ الْعَطَشُ قَدْ قَتَلَنِي»
این عطش، عطش بی حدی بود. من میخواهم از این اسماء بگذرم.
اینکه حضرت عباس علیه السلام فرمود:
« قَدْ ضَاقَ صَدْرِي وَ سَئِمْتُ مِنَ الْحَيَاةِ»
[سينه ام تنگ شده و از زندگى خسته شده ام]
خواست بگوید که من از این اسم الحی خسته شدهام.
او ساقی بود، وقتی هر کدام از آن شهدای کربلا به مقامی میرسیدند که مستحق رسیدن به فنا میشدند، عباس بن علی اینها را به آن مقام میرساند.
او باب الحسین بود. او به همهی شهدای کربلا حیات داده بود.
امام حسین، به واسطهی حضرت عباس، به این شهدا جلوه میکرد. شأن امام خیلی بزرگ است...
❤️🍃
درست است که شهدای کربلا بی نظیر بودند اما حساب امام، چیز دیگری است، نمیشود امام را با کسی قیاس کرد.
اگر امام میخواست بدون حجاب بر اصحاب خودش جلوه کند، آنان نمیتوانستند تحمل کنند... وقتی حضرت به اینها نگاهی میکرد، اینها آرام و قرار نداشتند. همواره میگفتند:
زان پیشتر که عالم فانی شود خراب
ما را به جام بادهی گلگون خراب کن
امام حسین نیز به اینها میگفت: صبراً بنی الکِرام! صبر کنید! آنها نیز نمیتوانستند صبر کنند.
تا حضرت به اینان جلوهای میکرد به رقص در میآمدند!
اینکه جناب سعید بن عبدالله تیرها را در آغوش میکشد، یا عابس بن شبیب، لباس هایش را میکند و به میدان میرود:
وقت آن آمد که من عریان شوم
جسم بگذارم سراپا جان شوم
این نشان از عریانی باطنی جناب عابس دارد.
🍃❤️
در بزم عاشقی جنون برپا بود... در معرکه شور عاشقی برپا بود... اینها هرکدامشان حالی داشتند، دلیلش نیز تعدد جلوات امام بود.
معشوق یک جلوه ندارد، بلکه جلوه ها دارد.
به هرکسی یک جوری رخ خود را نشان میدهد؛* یکی را به غمزه، تیر به قلبش میزند، دیگری را با خال لب شهید میکند، به یکی بوسه میدهد و جانش را میستاند.
❤️🍃
امام صادق علیه السلام در مورد شهدای کربلا فرمود:
همهی اینها را خود الله، خود امام حسین قبض روح کرد. اصلا شأن ملک الملک نبود که اینها را قبض روح کند...
┄┅═✧❁💐❁✧═┅┄
🌺 تقدیمی اندیشکده «عرفان، قرآن، اخلاق، سیاست و اجتماع»
ادامه در شماره های بعد⬅️