eitaa logo
اندیشکده قرآن، عرفان، اخلاق و سیاست
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
28 فایل
کانال عمومی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭━⊰✨✨⊱━╮ @Quran124 ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ ↔️ ادامه بسته‌ چهل و هشتم قرآنی 📖 پیام دو ترجمه صوتی صفحه ۴۸ قرآن کریم «سوره بقره» 📋 نکات تفسیری را در پیام سوم می‌بینیم. ⬅️ ✨🌸✧🌸✧🌸✨ 👆 تقدیمی اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ═✨✧🌸✧✨═
╭━━⊰✨✨ ⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته چهل و هشتم قرآنی 📖 پیام سه نکات تفسیری سوره مبارکه «بقره» صفحه ۴۸ قرآن مجید [۱] ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ بزرگترین آیه قرآن، آیه ۲۸۲ است که درباره‌ی مسائل حقوقی و نحوه‌ی تنظیم اسناد تجاری می‌باشد. این آیه نشانه‌ی دقّت نظر وجامعیّت اسلام است که در دوره جاهلیّت و در میان مردمی عقب افتاده، دقیق ترین مسائل حقوقی را طرح کرده است. 🌸✨ 2️⃣ در حدیث آمده است: «اگر کسی در معامله سند و شاهد نگیرد و مالش در معرض تلف قرار گیرد؛ هرچه دعا کند؛ خداوند مستجاب نمی‌کند و می‌فرماید: چرا به سفارشات من عمل نکردی؟!» ✨🌸 3️⃣ مدّت بدهکاری، باید روشن باشد. «إِلیٰ أَجَلٍ مُسَمًّی» 🌸✨ 4️⃣ به شکرانه سواد و علمی که خداوند به ما داده است؛ کارگشایی کنیم. «وَ لاٰ یَأْبَ کٰاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ کَمٰا عَلَّمَهُ اللّٰهُ» ✨🌸 5️⃣ اهل هر فن و حرفه‌ای مسئولیّت ویژه دارد؛ کسی که قلم دارد باید برای مردم بنویسد. «وَ لاٰ یَأْبَ کٰاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ» 🌸✨ 6️⃣ باید بدهکار که حقّ بر ذمّه اوست؛ متن قرار داد را بگوید و کاتب بنویسد؛ نه آنچه را بستانکار ادعا نماید. «وَ لْیُمْلِلِ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ» ✨🌸 7️⃣ هر کدام از مردها به تنهایی می‌توانند شاهد باشند؛ ولی اگر شاهد یک مرد و دو زن بود آن دو زن به اتفاق هم ادای شهادت کنند؛ تا اگر یکی لغزش یا اشتباه کرد، نفر دوّم یادآوری کند. «فَتُذَکِّرَ إِحْدٰاهُمَا» دو زن به جای یک مرد در گواهی، یا به خاطر روحیّه ظریف و عاطفی آنهاست و یا به جهت آن است که معمولاً زنان در مسائل بازار و اقتصاد حضور فعّال ندارندو آشنایی آنها با نحوه‌ی معاملات کمتر است. 🌸✨ 8️⃣ مبلغ قرارداد مهم نیست؛ حفظ اطمینان و حقّ الناس مهم است. «وَ لاٰ تَسْئَمُوا أَنْ تَکْتُبُوهُ صَغِیراً أَوْ کَبِیراً» ✨🌸 9️⃣ ثبتِ سند به صورت دقیق و عادلانه سه فایده دارد: الف: ضامن اجرای عدالت است. «أَقْسَطُ» ب: موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است. «أَقْوَمُ» ج: مانع ایجاد بدبینی در جامعه است. «أَدْنیٰ أَلاّٰ تَرْتٰابُوا» 🌸✨ 🔟 اگر فایده و اسرار احکام برای مردم گفته شود؛ پذیرفتن آن آسان می‌شود. «ذٰلِکُمْ أَقْسَطُ... » ✨🌸 1️⃣1️⃣ معطل شدن امروز برای نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست. «أَدْنیٰ أَلاّٰ تَرْتٰابُوا» 🌸✨ 2️⃣1️⃣ در معاملات نقدی، اگرچه نوشتن لازم نیست؛ ولی شاهد بگیرید. «فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنٰاحٌ أَلاّٰ تَکْتُبُوهٰا وَ أَشْهِدُوا إِذٰا تَبٰایَعْتُمْ» ✨🌸 3️⃣1️⃣ هرگونه خدشه در سند، از هرکس که باشد؛ فسق و گناه است. «فَإِنَّهُ فُسُوقٌ» 🌸✨ 4️⃣1️⃣ خداوند تمام نیازهای مادّی و معنوی شما را می‌داند و بر اساس آن، احکام و قوانین را برای شما بیان می‌کند. قانون گذار باید آگاهی عمیق و گسترده داشته باشد. «وَ اللّٰهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ» پاورقی _____________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ @SiaSiAjtma 🌺 ماجرای عصبانیت شهید نواب صفوی و گفتن توله سگ به پهلوی، چه بود؟ 🔸 ماجرا از این قرار بود که: شاه در سال ۱۳۳۲ برای به کنترل در آوردن نواب صفوی، پیشنهاد تولیت آستان قدس رضوی را به او داد ولی نواب با شنیدن این پیشنهاد به پیشنماز منصوب شاه گفت: "شما مکلف هستید که اینکه به شما می‏گویم را عیناً به این توله سگ پهلوی برسانید!" 🔸 به او بگویید: "تو می‏خواهی مرا با دادن پست و مقام و پول فریب دهی و خودت آزادانه هر کاری که می‏خواهی با دین خدا و ممکلت اسلامی انجام دهی؟! این محال است و من یا تو را می کشم و به جهنم می‏‌فرستمت و خودم به بهشت می‏‌روم و یا تو مرا می‌‏کشی و با این جنایت، باز هم به جهنم رفته و من به بهشت می‏‌روم و در آغوش اجدادم قرار می‌‏گیرم، در هر حال تا زنده‏ ام امکان ندارد ساکت باشم!" 🔹 در چنین روزی در سحرگاه یکشنبه ۲۷ دی ماه ۱۳۳۴ در یک شب سرد زمستانی، چهار جوخه‏ ی اعدام در میدان بزرگ یک پادگان نظامی در تهران بر پا شد و شهید بزرگوار سید مجتبی نواب صفوی و سه تن از همرزمان و یارانش یعنی خلیل طهماسبی، سید محمد واحدی و مظفر ذوالقدر مظلومانه اعدام شدند و خون پاکشان به زمین ریخته شد. یاد شهدا با ذکر صلوات 🌷🌷🌷🌷🌷 ┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ تقدیمی⬆️ «اندیشکده علوم اجتماعی، سیاسی و دفاعی» وابسته به «دانشگاه ملی مجازی»
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ @SiaSiAjtma آهنگی در وصف: 🌺 شهید نواب صفوی خواننده: محمد گلریز شاعر: حمید سبزواری 🌷🍃🌷🍃🌷🍃 از درون سیاهی بپا خاست یکه مردی به بالای خورشید نعره زد نعره بر حاکم شب بر صف خفته جانان خروشید در بر سرکشان همچو آتشفشان در دل موج ظلمت درخشید تا بریزد به هم کاخ ظلم و ستم نور حق بر شب تیره پاشید 🌷🍃🌷🍃🌷🍃 او بلال زمان بود نغمه خوان اذان بود دشمن جان ظالم یار مستضعفان بود قهر بذر حلم جابر عزم سلمان ز رزمش عیان بود آن سرافراز بود نواب آنکه سد ره خائنان بود در بر سرکشان همچو آتشفشان در دل موج ظلمت درخشید تا بریزد به هم کاخ ظلم و ستم 🌷🍃🌷🍃🌷🍃 نور حق بر شب تیره پاشید ای برادر یاد از آن مرد رزمنده آور زنده کن در دیار شهیدان نام نواب دلاور آنکه ایمان او خشم سوزان او شعله می زد به جان ستمگر آنکه فرمان او عزم یاران او 🌷🍃🌷🍃🌷🍃 برده بود خواب اهریمن از سر یاد او جاودان باد روح او شادمان باد همت آن دلاور توشه ی رهروان باد خون پاکش در رگ ما از پی حفظ قرآن روان باد شیوه ی او در ره حق عبرت آموز پیر و جوان باد یاد او جاودان باد روح او شادمان باد همت آن دلاور توشه ی رهروان باد ┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ تقدیمی⬆️ «اندیشکده علوم اجتماعی، سیاسی و دفاعی» وابسته به «دانشگاه ملی مجازی»
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @SiaSiAjtma ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 🤣 "یک مناظره اقتصادی" «بعضیا اینجوری میگن، فقیریم 🤔» 💁‍♂ از مغازه دار کنار مسجد 🕌 پرسیدم، چرا درب مسجد بسته هست؟! که یهو خانمی که مشتری بود، 😳با عصبانیت گفت: 🤷‍♂عامو کجای کاری! مردم نون ندارن بخورن! ادم فقیر هم که ایمان نداره، شما به فکر بسته بودن، مسجدی؟ !! 💁‍♀ببین جانم، الان من امشب جشن تولدمه! 💰 رفتم آرایشگاه موهامو پیچوندم و... پانصد هزار تومن 💰 چند بسته سیگار برای مهمونام خریدم، دویست پنجاه هزار تومن! 💰 دو میلیون تومن ساندویچ خریدم! 💰 لباس مجلسی خریدم چند تومن! 💰 یه غذا برای سگ 🐶 زبون بسته گرفتم چند تومن! و پول شمع و ... به کنار، با این وضع گرونی شما دنبال مسجد میگردی؟! نفس شماها از رو پی و دنبه بلند میشه، والاااا که همش دنبال مسجد می گردین!! گفتم: مگه مهمونای خانمتون هم سیگار می کشن؟! گفت: 😉 از غم غصه زیاده که سیگار می کٕشن، از سر شکم سیری که نیس، مثل شماها!! می فهمی اینا را؟!!!! 😂 ✍️ ═✧❁🌼❁✧═ تقدیمی⬆️ اندیشکده «علوم اجتماعی، سیاسی و دفاعی» وابسته به «دانشگاه ملی مجازی»
19.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @SiaSiAjtma ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 🎥چرا اعدام «علیرضا اکبری» برای رسانه‌ها و مقامات غربی مهم شد؟! (دکتر علیزاده از لندن) 🎋بهمراه تکه سنگین به صداو سیما و قوه قضائیه، در خصوص بی توجی به شعور اقشار خاکستری جامعه 🔹بمب خبری این اعدام در رسانه‌های غربی و واکنش‌ها، از مریم رجوی تا مقامات غربی ═✧❁🌼❁✧═ تقدیمی⬆️ اندیشکده «علوم اجتماعی، سیاسی و دفاعی» وابسته به «دانشگاه ملی مجازی»
╭═••••⊰⊱﷽⊰⊱••••═╮ اجتماعی، سیاسی، دفاعی 『➣@SiaSiAjtma』 ╰═••••⊰ ⊱•✿•⊰ ⊱••••═╯ 💢 "دشمن به نفوذیهای امنیتی خود بیشتر اهمیت می دهد یا نفوذیهای فرهنگی؟!" 📑📂 اطلاعات مربوط به شاه مهره جاسوس انگلیس، علیرضا اکبری، سرباز ملکه بریتانیای کبیر 😏🤔 ─━⊱🎙🍃🎞🍃🎙⊰━─
16.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
╭━━⊰❀﷽❀⊱━━╮ @daneshgahemeli ╰━━⊰❀❀ ❀❀⊱━━╯ 👆"دانشگاه ملی مجازی" (اندیشکده پاسخ بسوالات، رفع شبهات و...) ❌ روز زن برای ایرانیان روز سپندگان است نه روز تولد یک دختر عرب! ⭕️ ارزش زن در ایران باستان و زرتشتیان پاسخ دهنده: ┈•━═❀✨⚘✨❀═━•┈ ❈✦❈✦❈❈✦❈✦❈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭━⊰✨✨⊱━╮ @Quran124 ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 📖 اندیشکده مجازی علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" بسته چهل و نهم را تقدیم می‌کند: ⏬ 📖 پیام یک صوت صفحه ۴۹ قرآن کریم «سوره بقره» ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 📋 ترجمه صوتی و نکات تفسیری را نیز در پیام دوم و سوم می‌بینیم. ⬇️ ═✨✧🌸✧✨═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭━⊰✨✨⊱━╮ @Quran124 ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ ↔️ ادامه بسته‌ چهل و نهم قرآنی 📖 پیام دو ترجمه صوتی صفحه ۴۹ قرآن کریم «سوره بقره» 📋 نکات تفسیری را در پیام سوم می‌بینیم. ⬅️ ✨🌸✧🌸✧🌸✨ 👆 تقدیمی اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ═✨✧🌸✧✨═
╭━━⊰✨﷽✨ ⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته چهل و نهم قرآنی 📖 پیام سه نکات تفسیری سوره مبارکه «بقره» صفحه ۴۹ قرآن مجید [۱] ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ کار از محکم کاری نمی کند، در برابر طلب، وثیقه بگیرید. «فَرِهٰانٌ مَقْبُوضَةٌ» 🌸✨ 2️⃣ نگذارید اعتمادها و اطمینان‌ها در معاملات سلب شود. «فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُکُمْ بَعْضاً فَلْیُؤَدِّ الَّذِی اؤْتُمِنَ» فلسفه رهن گرفتن، اطمینان است که اگر بدون آن اطمینان بود، رهن گرفتن ضرورتی ندارد. ✨🌸 3️⃣ فراد آگاه به حقوق مردم، در برابر مظلومان مسئولند. «وَ لاٰ تَکْتُمُوا الشَّهٰادَةَ» 🌸✨ 4️⃣ نجا که بیان حقّ لازم است، سکوت حرام است. «وَ مَنْ یَکْتُمْهٰا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ» ✨🌸 5️⃣ ایمان به اینکه خداوند همه کارهای ما را می‌داند، سبب پیدایش تقوا وبیان حقایق است. «وَ اللّٰهُ بِمٰا تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ» 🌸✨ 6️⃣ علامه طباطبائی در تفسیر المیزان می‌فرماید: حالات قلبی انسان دو نوع است: گاهی خطور است که بدون اختیار چیزی به ذهن می‌آید و انسان هیچ گونه تصمیمی بر آن نمی گیرد که آن خطور گناه نیست، چون به دست ما نیست. امّا آن حالات روحی که سرچشمه ی اعمال بد انسان می‌شود و در عمق روان ما پایگاه دارد، مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد. ✨🌸 7️⃣ از کوزه همان برون تراود که در اوست. اعمال انسان‌ها نشانگر طرز تفکّر و اعتقادات درونی آنهاست. «تُبْدُوا مٰا فِی أَنْفُسِکُمْ» 🌸✨ 8️⃣ در این آیه اصول دین (توحید، نبوّت، معاد) بیان شده و در آیه بعد، آمادگی انسان برای انجام تکالیف الهی و درخواست رحمت و مغفرت از خدا مطرح می‌شود. لذا در حدیث آمده است که آیه ۲۸۵ و آیه بعد ارزش خاصّی دارند و تلاوت آن دو همانند گنج است. ✨🌸 9️⃣ زمینه دریافت مغفرت الهی، ایمان وعمل است. «سَمِعْنٰا وَ أَطَعْنٰا غُفْرٰانَکَ رَبَّنٰا» 🌸✨ 🔟 در آیه ۲۸۶ انسان تمام مراحل لطف را از خداوند می‌خواهد: مرحله اوّل عفو است که محو آثار گناه و عقاب است. مرحله دوّم مغفرت و محو آثار گناه از روح است و مرحله سوّم بهره گیری از رحمت پروردگار و پیروزی بر کافران می‌باشد. ✨🌸 1️⃣1️⃣ تکالیف الهی، بیش از توان انسان نیست. «لاٰ یُکَلِّفُ اللّٰهُ نَفْساً إِلاّٰ وُسْعَهٰا» اسلام، دینِ آسانی است، نه سخت گیری. 🌸✨ 2️⃣1️⃣ اعمال ما آثاری دارد که بازتابش به خود ما برمی گردد. «لَهٰا مٰا کَسَبَتْ وَ عَلَیْهٰا مَا... » ✨🌸 3️⃣1️⃣ انسان، آزاد و صاحب اختیار است. «لَهٰا مٰا کَسَبَتْ» 🌸✨ 4️⃣1️⃣ انجام یا ترک دستورات الهی، سود وضررش برای خود ماست. «لَهٰا... عَلَیْهٰا» ✨🌸 5️⃣1️⃣ به تاریخ گذشتگان وحوادث تلخ آنان بنگریم تا درس عبرت گرفته وبه خدا پناه ببریم. «کَمٰا حَمَلْتَهُ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنٰا» 🌸✨ 6️⃣1️⃣ آداب دعا آن است که ابتدا به ضعف خود اقرار کنیم؛ «لاٰ طٰاقَةَ لَنٰا» سپس به عظمت خداوند گواهی دهیم؛ «أَنْتَ مَوْلاٰنٰا» آنگاه خواست خود را مطرح کنیم. «وَ اعْفُ عَنّٰا وَ اغْفِرْ لَنٰا وَ ارْحَمْنٰا» پاورقی _________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
🌼⊰✨﷽✨⊱🌼 ⛔️ علت عقب ماندگی کشورهای اسلامی چیست؟ پاسخ دهنده: ⊱═✧❁🌼❁✧═⊰ 📛 آیا اسلام عامل عقب ماندگی مسلمانان هست؟ ✅ عامل پیشرفت غربی‌ها چیست؟ ╔══⊰❀𖥸❀⊱══╗ @daneshgahemeli ╚══⊰❀𖥸❀⊱══╝ 👆"دانشگاه ملی مجازی" (اندیشکده پاسخ بسوالات، رفع شبهات و...) ─━━⊱🍃🎞🍃⊰━━─
❀🌺✨ ﷽ ✨🌺❀ ╭┅┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈╼┅╮ 𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍 ╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯ ⁉️ آیا همین یک آیه، دلیلِ بر حقّانیّتِ قرآن نیست؟ 👌"عمل به عدل، نباید موجب غفلت از احسان گردد." 🔰 تقسیم محسنانه و منصفانه ارث در قرآن:⬇️ 🔹"و َإِذَا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُو الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينُ فَارْزُقُوهُمْ مِنْهُ وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفًا" (نساء، ۸) [وقتِ تقسیمِ ارث، اگر قوم و خویشی، که ارث نمی‌برَد، و نیز یتیمان و فقیران حاضر شدند، چیزی از آن اموال به آن‌ها هدیه دهید و با آن‌ها خوش‌برخورد باشید.] 🔹این آیه، یکی از آیاتِ مهجورِ قرآن است و ابداً به آن عمل نمی‌شود. این آیه می‌خواهد بگوید: درست است که ارث طبقِ نصابِ مفروضی - که در آیهٔ قبل گفته شد و در آیاتِ بعد به تفصیل بیان می‌شود - عادلانه تقسیم می‌گردد، امّا عمل به عدل نباید شما را از احسان کردن بازدارد. 🔹طبقِ این آیه هرکس که در مجلسِ تقسیمِ ارث حاضر است و انتظار دارد، یا انتظار ندارد ولی حاضر است، از مالِ انسان نصیب دارد ولو به‌قدرِ هدیه‌ای کوچک. پس به همهٔ کسانی‌که در مجلسِ تقسیمِ ارث حاضر شده‌اند و - بخاطرِ فقرشان یا بخاطرِ فامیلیِ دور با میّت - انتظار دارند، یا یتیمانِ در دسترسی که عطا به آن‌ها مستحسن است - به همگی - چیزی از ارث به‌عنوانِ هدیه عطا کنید و این عطا را با احترام و خوش‌زبانی توٲم کنید تا بپذیرند. کلیدِ این عطای مستحبّ - و شاید واجب - حضورِ آن اشخاص در مجلس است. می‌شود این انفاق را "زکاتِ حضور" نامید. 🔹همین یک آیه، دلیلِ حقّانیّتِ قرآن است. این آیه در عینِ ظرافت و لطافت، و حکمِ عقل به حُسن و ملاحتش، اگر خدا نمی‌گفت، به عقلِ بشر خطور نمی‌کرد. 🔹ضمناً این آیه به مۇمنین توصیه می‌کند که همیشه عطا را با حُسنِ لقاء توٲم کنند. ‎‎‎‎‎‎‌〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰 تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی" ❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭━⊰✨✨⊱━╮ @Quran124 ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 📖 اندیشکده مجازی علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" بسته پنجاه را تقدیم می‌کند: ⏬ 📖 پیام یک صوت صفحه ۵۰ قرآن کریم «سوره آل‌عمران» ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 📋 ترجمه صوتی و نکات تفسیری را نیز در پیام دوم، سوم و چهارم می‌بینیم. ⬇️ ═✨✧🌸✧✨═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭⊰✨✨⊱╮ @Quran124 ╰•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•╯ ↔️ ادامه بسته‌ پنجاه‍م قرآنی 📖 پیام دو ترجمه صوتی صفحه ۵۰ قرآن کریم «سوره آل عمران» 📋 نکات تفسیری را در پیام سوم و چهارم می‌بینیم. ⬅️ ✨🌸✧🌸✨ 👆 تقدیمی اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ═✨✧🌸✧✨═
╭━━⊰✨✨ ⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته پنجاه قرآنی 📖 پیام سه نکات تفسیری سوره مبارکه «آل عمران» صفحه ۵۰ قرآن مجید [۱]](قسمت اول) ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ سیمای سوره آل عمران 1️⃣ سوره آل عمران دارای دویست آیه است و آیات آن از یک نظام و هماهنگی خاصّی برخوردارند. این سوره در مدینه نازل شد و نزول آن زمانی بود که ندای دعوت اسلام در جهان آن روز بلند و دشمنان حساس و گوش به زنگ شده بودند. چنانکه در تفسیر المیزان آمده است؛ «عدّه‌ای از مسیحیان منطقه نجرانِ، برای شنیدن سخنان پیامبر به مدینه آمدند که هشتاد و چند آیه اوّل این سوره برای توضیح معارف اسلام به آنان یکجا نازل گردید و با ماجرای مباهله به انجام رسید.» ~~~~~~🌸~~~~~~ همچنین ماجرای جنگ احد و دعوت مسلمانان به صبر و پایداری، در این سوره مطرح شده است. نام این سوره بر اساس آیات ۳۳ و ۳۵ آن می‌باشد؛ که ماجرای تولّد مریم فرزند عِمران را بیان می‌دارد. لذا مراد از آل عمران در این سوره، حضرت مریم علیها السلام و حضرت عیسی علیه السلام می‌باشند؛ گرچه نام پدر حضرت موسی نیز، عمران بوده است. 🌸✨ 2️⃣ تورات کنونی دارای پنج بخش به نام های: ۱...)- سِفر پیدایش ۲...)- سِفر خروج ۳...)- سِفر لاویان ۴...)- سِفر اعداد ۵...)- سِفر تثنیه می‌باشد. از آنجایی که در تورات شرح وفات و دفن حضرت موسی علیه السلام مطرح شده، معلوم می‌شود که این مطالب بعد از حضرت موسی جمع آوری شده است. ✨🌸 3️⃣ کلمه «انجیل»، ریشه یونانی دارد و به معنای بشارت است؛ «انجیل» نام کتاب مسیحیان است و قرآن هر کجا از آن نام برده، به صورت مفرد بیان کرده است، ولی امروزه در میان مسیحیان انجیل‌های متعدّدی وجود دارد که همه پس از حضرت عیسی علیه السلام و به دست یاران و پیروان او نوشته شده و به نام خود آنان معروف است، عبارتند از: ۱...)- انجیل مَتّی. ۲...)- انجیل مرقس. ۳...)- انجیل لوقا. ۴...)- انجیل یوحنّا. 🌸✨ 4️⃣ قرآن از هرگونه باطلی مصونیّت داشته و منطبق با حقیقت است. «بالحقّ» ✨🌸 5️⃣ کتاب‌های آسمانی انبیا، مؤیّد یکدیگرند. «مُصَدِّقاً لِمٰا بَیْنَ یَدَیْهِ» پاورقی ____________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
╭━━⊰✨✨ ⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته پنجاه قرآنی 📖 پیام چهار نکات تفسیری سوره مبارکه «آل‌عمران» صفحه ۵۰ قرآن مجید [۱](قسمت دوم) ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ یکی از نام‌های قرآن، فرقان است. فرقان، یعنی آنچه مایه‌ی افتراق، جدایی و فرق گذاشتن است. از آنجا که قرآن راه تشخیص حقّ از باطل می‌باشد، لذا به آن فرقان گفته شده است. 🌸✨ 2️⃣ مخاطب کتب آسمانی، عموم مردم هستند؛ نه قبیله و نژادی خاص. «لِلنّٰاسِ» ✨🌸 3️⃣ هرکجا میان سلیقه‌ها، افکار و عقاید به هر نحو دچار تحیّر شدیم؛ حرف آخر از آن قرآن است. (حتّی اگر در میان روایات نیز دچار حیرت شدیم؛ باید به حدیثی توجّه کنیم که مطابق با قرآن باشد. ) «الْفُرْقٰانَ» 🌸✨ 4️⃣ خداوند بر همه چیز آگاه است. ما و همه هستی هر لحظه در محضر خدا هستیم؛ در محضر او گناه نکنیم. با توجّه به آیه ۴، استفاده می‌شود که کفر و معصیتِ هیچ کس بر خدا پوشیده نیست. «کَفَرُوا... لاٰ یَخْفیٰ عَلَیْهِ شَیْءٌ» ✨🌸 5️⃣ تأثیر هر یک از عوامل وراثتی، بهداشتی، غذایی و یا روانی در شکل گیری صورت و جسم افراد نیز از سنّت‌های الهی و در مدار قدرت و تدبیر و حکمت اوست. 🌸✨ 6️⃣ اکنون که صورت بندی‌ها به دست خداست؛ یکدیگر را به خاطر شکل و قیافه سرزنش نکنیم. «هُوَ الَّذِی یُصَوِّرُکُمْ» ✨🌸 7️⃣ تفکّر در آفرینش خود، عامل ایمان به خداوند است. «یُصَوِّرُکُمْ... لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ» 🌸✨ 8️⃣ گرچه خداوند به هر کاری قادر است؛ «کَیْفَ یَشٰاءُ» ولی کاری بر خلاف حکمت نمی‌کند. «هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ» ✨🌸 9️⃣ هرکس همه آیات را نمی‌فهمد. «وَ أُخَرُ مُتَشٰابِهٰاتٌ» 🌸✨ 🔟 فتنه، تنها آشوب نظامی و فیزیکی نیست؛ تفسیر به رأی و تحریفِ فرهنگ و معانی آیات نیز فتنه است. «ابْتِغٰاءَ الْفِتْنَةِ» ✨🌸 1️⃣1️⃣ هر چه را نمی‌فهمیم انکار نکنیم. «کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنٰا» 🌸✨ 2️⃣1️⃣ در خط قرار گرفتن خیلی مهم نیست، از خط خارج نشدن بسیار اهمیّت دارد. «بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنٰا... » ✨🌸 3️⃣1️⃣ روز قیامت، هم روز ⬅️ جمع است که مردم یکجا برای حسابرسی جمع می‌شوند؛ «جٰامِعُ النّٰاسِ» و هم روز ⬅️ فصل است که بعد از محاکمه، هر یک جداگانه به جایگاه خود می‌روند. «إِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ کٰانَ مِیقٰاتاً» پاورقی ______________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @SiaSiAjtma ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ روحانی شهید عبدالطاهر (ایرج) خدادادی تاریخ شهادت: ۱۳۶۵/۱۰/۳۰ (عملیات کربلای۵) ═✧❁🌼❁✧═ تقدیمی⬆️ اندیشکده «علوم اجتماعی، سیاسی و دفاعی» وابسته به «دانشگاه ملی مجازی»
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @SiaSiAjtma ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 🏵 "شهیدی که از لباس نو، بی زاری می جست."🏵 ✍🏻 ابوذر خدادادی 🌹 شهید ایرج (عبدالطاهر) خدادادی در منطقه عشایر نشین بین چهارمحال و بختیاری و خوزستان در سال ۱۳۴۷ بدنیا آمد و علی رغم مشکلاتی که هریک به تنهایی می توانست مانع تحصیل او باشد، اما این مشکلات، عزم او را متزلزل نکرد. پس از اتمام تحصیلات ابتدایی در یکی از روستایی اطراف ایذه (که همزمان با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بود) رهسپار مسجدسلیمان شد و در خانه ای بدون سرپرستی والدین، تحصیل را ادامه داد. او پس از طی دوره راهنمایی و ورود به دبیرستان، علوم مرسوم در آموزش و پرورش، جان و روح وی را سیراب نمی کرد و وارد حوزه علمیه المهدی (عج) شهرستان مسجدسلیمان شد. 🌹 ورود این شهید به حوزه علمیه، روح مستعد او را جلای مضاعف بخشید و در محضر اساتید و مطالعه آثار بزرگان، به تعالی معنوی خاصی رسیده بود که شرح آن، فرصت جداگانه ای می طلبد. در این دوره شهید، عمیقا با مبانی انقلاب اسلامی، آشنا گشت و به سرعت از مدافعان جدی انقلاب گردید و تدریجا در دفاع از آن و در نفی تفکرات لیبرالی نهضت آزادی، جبهه ملی و هم مسلکان این جریان نفاق آلود، مطلب می نوشت و به نشریات آن زمان ارسال و منتشر می کرد. 🍀 ساده زیستی این شهید وصف ناپذبر بود، بارها می شد، لباس نوی را که برای او می خریدند به برادر دیگرش می داد و اصرار داشت که بپوشد تا از نو بودن بیفتد، مبادا دل کسانی که آرزوی لباس نو دارند، بسوزاند. گاه لباس او برای برادر بزرگترش تنگ بود و او با این موضوع و اصرار او مکافات داشت. 🇮🇷 روح مقابله با ظلم و اشرافیگری این شهید، مثال زدنی بود و چنان رشد کرده بود که در این راستا، گاه نامه های سرگشاده به برخی مسئولان رد بالای نظام می نوشت و به تجمل گرایی اعتراض می کرد. 🍀 دوستانش نقل می کنند؛ در دعا و مناجات بر اثر گریه، چنان حال معنوی پیدا می کرد که هر کسی نگاهش می کرد، متحول می شد و گاه درخلوت خود، از شدت آه و ناله، در حجره اش بیهوش می شد. 👌اخلاص وی قابل وصف نبود، برادرش نقل می کند: اورکتی که در عکس بالا ⬆️ به تن دارد، از پسر عموی شهیدمان بود که به آن شهید علاقه زیادی داشت، حدفاصل بین عملیات کربلای ۴ و ۵ بود از آن شهید تقاضا کردم که آزمونی در قم دارم، هوای آنجا خیلی سرد است بده استفاده کنم، او گفت: "می دانی جایی که من می خوام بروم چقدر سرداست؟" هرچه اصرار کردم کجا می روی؟ نگفت. ما از در پیش بودن عملیات کربلای ۵ بی خبر بودیم، اما وی از طریق دوستانش خبردار شده بود. به اصرار خودش من "اورکت" را گرفتم، فردای روزی که من عازم قم شدم، او عازم جبهه شد و یک هفته پس از همین اعزام، به شهادت رسید. او در رفتن به جبهه، نیز اخلاص می ورزید، یگان هایی را انتخاب می کرد که آشنایی در آن نباشد و جایی در میان آشنایان از رفتن او به جبهه تعریف نکنند. بسیجیان شهر معمولا گردان سلمان را که بیشتر بچه های مسجدسلیمان بودند، انتخاب می کردند، اما او به گردان کربلا می رفت که بچه های اهواز بودند. علی رغم یگان های متعدد استان خوزستان، او لشگر علی بن ابی طالب قم را انتحاب کرد و در یکی از گردان‌های رزمی همان لشکر بعنوان مبلغ و روحانی رزمنده خدمت می کرد و بشهادت رسید. 🌺 این شهید بارها، داوطلبانه عازم جبهه شد و در جبهه های جنوب و غرب خصوصا در آزادسازی مهران، تا سرحد شهادت پیش رفت. سرانجام روح بلند این روحانی مجاهد، در عملیات کربلای ۵، در تاریخ ۱۳۶۵/۱۰/۳۰ در حالی سر و صورت و بدنش پر از ترکش بود و دو دستش همچون قمر منیر بنی هاشم (ع) قطع گردیده بود و پوست وصل بود، در سن ۱۹ سالگی آسمانی شد. (روح همه ی شهیدان با سالار آنان، محشور گردد و خون بهای آنها که نظام اسلامی است پرشوکت و مستدام باد و بدخواهان آن، درمانده تر) ═✧❁🌼❁✧═ تقدیمی⬆️ اندیشکده «علوم اجتماعی، سیاسی و دفاعی» وابسته به «دانشگاه ملی مجازی»