eitaa logo
کانال قرآن و اهلبیت علیهم السلام
749 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
19 فایل
ارتباط باما. نـوكــــري كردنِ اين قـوم مرا بالا بُرد با گـداييِّ حسيـن مَنسَب شاهي دارم به حسين بن علي پشت و پناهم گرم است اي خـدا شكر، عجب پشت و پناهي دارم. @Behruz313
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️آیا جهاد تبیین واجب شرعی است؟ @Quranahlebayt
💠 اى فرزندم! از كسانى مباش كه در دنيا سخن زاهدين را به زبان جارى مى ‏كند، ولى مطابق عمل تمايل دارندگان به دنيا عمل مى‏ كنند. 💠از مرگ كراهت دارد به سبب بدكارى، و حال آن كه در زندگانيش از بدكارى دست برنمى ‏دارد 💠از مرگ كراهت دارد براى آن چه رها نمى‏ كند و زندگانى را دوست دارد براى آن چه انجام نمى‏دهد 💠اگر از دنيا منع شود قانع نمى ‏شود و اگر از آن به او داده شود، سير نمى ‏شود 💠و اگر شهوتى بر او عرضه شود، مى‏ گويد: كفايت مى ‏كند تو را عمل، پس در آن وارد مى ‏شود 💠و اگر عملى بر او عرضه شود كسالت دارد و مى‏ گويد ورع، تو را كفايت مى ‏كند، ترسش كسالت را برطرف نمى ‏كند و تمايلش او را بر عمل برنمى ‏انگيزاند 💠اميد به پاداش دارد بدون عمل و توبه را به سبب آرزوى دراز تأخير مى‏ اندازد 💠نسبت به آن چه برايش خلق شده است سعى نمى ‏كند و تمايلش نسبت به رزقى است كه براى او تضمين شده است و بى ‏رغبت است نسبت به عملى كه به آن امر شده است ... 📚از وصاياى یکی از عرفا (عون ابن عبد اللَّه بن عتبه) برگرفته از کتاب پاسداران حریم عشق، تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور(ره) @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️نشانه : حكم و داوري پيامبر را پذيرفتن و ناراحت نشدن 💠فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً «65»نسا 🌱نه چنين است؛ به پرودگارت سوگند، كه ايمان (واقعى) نمى‌آورند مگر زمانى كه در مشاجرات و نزاع‌هاى خود، تو را داور قرار دهند، ودر دل خود هيچ‌گونه احساس ناراحتى از قضاوت تو نداشته باشند (و در برابر داورى تو) كاملًا تسليم باشند. 👈شان نزول ايه: ميان زبيربن عوام- از مهاجرين- و يكى از انصار، بر سر آبيارى نخلستان نزاع شد. پيامبر قضاوت كرد كه چون قسمت بالاى باغ، از زبير است، اوّل او آبيارى كند. مرد انصارى از قضاوت پيامبر ناراحت شد و گفت چون زبير، پسر عمه توست، به نفع او داورى كردى! رنگ پيامبر پريد و اين آيه نازل شد. عجبا كه خودشان رسول‌اللّه را به داورى پذيرفته‌اند، ولى سرباز مى‌زنند! 🔰امام صادق عليه السلام فرمود: اگر كسانى اهل نماز و حج و زكات باشند، ولى نسبت به كارهاى پيامبر صلى الله عليه و آله سوءظن داشته باشند، در حقيقت مؤمن نيستند. سپس آن حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند. 🔷نشانه‌هاى ايمان راستين سه چيز است: 🔸الف: به جاى طاغوت، داورى را نزد پيامبر بردن. «يُحَكِّمُوكَ» 🔸ب: نسبت به قضاوت پيامبر، سوءظن نداشتن. «لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً» 🔸ج: فرمان پيامبر را با دلگرمى پذيرفتن و تسليم بودن. «وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً» 🔷اسلام، علاوه بر تسليم ظاهرى، به ابعاد روحى و تسليم قلبى توجّه كامل دارد. «لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً» 📚تفسير نور @Quranahlebayt
استاد : مشاجره ها و نزاع ها، نور باطن را خاموش می کند . بسیاری از بی حالی ها و عدم نشاط ها به جهت مشاجرات و درگیری های لفظی است. کم منزلی داریم که در آن پرخاش و تندی نباشد! روزی چند تا پرخاش باشد، برکات را از منزل می برد. حتی اگر حق هم با تو بود ، در امور جزئی و شخصی مشاجره نکن ، چون کدورت می آورد. 🔹مرحوم علامه جعفری از صاحب دلی نقل کرد : در موضوعی که گمان می کردم حق با من است ، داشتم با همسرم مشاجره می کردم؛ ناگهان صورت باطنی غضبم را نشانم دادند ! بسیار کریه و زشت بود! آن صورت نزدیکم آمد و گفت : ای کثیف! ساکت شو! همین که متنبه شدم فوراً دست همسرم را بوسیدم و عذرخواهی کردم! @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مینویسم با عطش امشب غزل بر بوریا مینشینم یاد شاهِ بی مثَل بر بوریا یاد آن شبها که آمد اشک-ریزان نورِ ماه تا بپوشاند تنش را با زُحل بر بوریا سینه ی تیرِ سه شعبه خورده اش را ضجّه زد آفتاب افتاد وقتی بی خلل بر بوریا با دعای خواهرش راهی شد آهسته سه روز ظهرگاهان یک نسیم از روی تل بر بوریا شد اذانِ مغرب و افتاده پیش قتلگاه تکه تکه حضرتِ خیرالعمل بر بوریا غرق در خون است از نامردی صیادها اهل عالم! نیست جای شیرِ یل بر بوریا خوب شد برداشتند از روی خاک و ریختند پیکر صد پاره اش را لاأقل بر بوریا اینچنین شد که ملائک لطمه زن در کربلا روضه میخوانند از روز ازل بر بوریا : 💔 ای کشته ی بی غسل و کفن، تشنگی تو داغی ست که تا روز ابد بر جگر ماست ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سلام عليكم و رحمة الله،صبحتون بخير، . @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد : مشاجره ها و نزاع ها، نور باطن را خاموش می کند . بسیاری از بی حالی ها و عدم نشاط ها به جهت مشاجرات و درگیری های لفظی است. کم منزلی داریم که در آن پرخاش و تندی نباشد! روزی چند تا پرخاش باشد، برکات را از منزل می برد. حتی اگر حق هم با تو بود ، در امور جزئی و شخصی مشاجره نکن ، چون کدورت می آورد. 🔹مرحوم علامه جعفری از صاحب دلی نقل کرد : در موضوعی که گمان می کردم حق با من است ، داشتم با همسرم مشاجره می کردم؛ ناگهان صورت باطنی غضبم را نشانم دادند ! بسیار کریه و زشت بود! آن صورت نزدیکم آمد و گفت : ای کثیف! ساکت شو! همین که متنبه شدم فوراً دست همسرم را بوسیدم و عذرخواهی کردم! @Quranahlebayt
❤️ آیات قرآن، منبع هدایت و برنامه خوشبختی ماست! 🖤 رویگردانی و فاصله گرفتن از آن، عاقبتی جز گمراهی و فساد ندارد برایمان. فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِالْمُفْسِدِينَ‌ «63» پس اگر از حقّ روى گردان شدند، همانا خداوند به (كار و حال) مفسدان آگاه است. @Quranahlebayt
❇️عواقب نگفتنِ 🔹یکی از مسائلی که باعث می‌شود انسان، به راحتی سقوط اخلاقی کند و وزر و وبال حق النّاسی سنگین بر عهدهٔ او باشد ، حیاء بی جا یا کبر و غرور بی جاست؛ 🔹گاهی انسان به خاطر خجالت بی جا، یا غرور و تکبر بی جا، از اینکه مسأله ای را اعلام کند"بلد نیستم"، خودداری می‌کند؛ در این صورت است که حرفی بی جا، بدون آگاهی می‌زند ؛ چه بسا همین حرف بی جا و بدون آگاهی او زندگی یک نفر یا صدها نفر را مختل خواهد کرد، چون آنها به ایشان اعتماد کردند و خیال کردند او کارشناس است ، او نظری غلط داده، آنها رفتند عمل کردند و عواقب سختی را متحمّل شدند؛ 🔰لذا مولا علی (علیه‌السلام) در حکمت ۸۵ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: 💠«مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِي أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ» 🌱 کسی که از گفتن "نمی‌دانم" روی گردان باشد، به هلاکت و نابودی می‌رسد. 🔰امیرالمؤمنین (عليه‌السلام) در همین رابطه، در حکمت ۸۲ فرمودند: 🌱 کسی از شما، اگر مورد سؤالی قرار گرفت و پاسخ آن را نمی‌دانست، شرم نکند و بگوید : "نمی‌دانم" . 🔰در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه هم، مولا امیرالمؤمنین (عليه‌السلام)، به فرزند عزیزشان می‌فرمایند: 💠 « وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ وَ إِنْ قَلَّ مَا تَعْلَمُ » 🌱" چیزی را که در موردش علم نداری به زبان نیاور، حتّی اگر آنچه که می دانی کم باشد. " 👈 چون انسان اگر بگوید "نمی‌دانم" یک لحظه است، خیال خودش را راحت می‌کند؛ اما اگر ادّعا کند می‌داند در حالیکه نمی‌داند، حرفی می‌زند که بعداً بعید است بتوان آن را اصلاح کرد. 🔰 همچنین مولا علی (عليه‌السلام)، همین عبارت را در حکمت ۳۸۲ هم دارند: 💠 «لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ بَلْ لَا تَقُلْ كُلَّ مَا تَعْلَمُ» ؛ 🌱" آنچه که نمی‌دانی نگو، بلکه همه آن چیز هایی را هم که می‌دانی مگو. " 📚شرح از حجت الاسلام مهدوی ارفع @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا