بایـدخیلـیمراقـبخودمـانباشیـم
هیـچکسضمـانتدرسـتماندن
تادمِمرگرانـدارد...!
#حرف_قشنگ_از_حضـرتآقـا
#رهبرانه
@Quranahlebayt
امروزمان را آغاز میکنیم، بنام خدایی که تسکین دهنده دردها وآرامش دهنده قلبهاست🌹
آیات۵-۳سوره #قریش (صفحه ۶۰۲)
فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَيْتِ
پس (به شكرانۀ اين دوستى) بايد يگانه خداى كعبه را بپرستند.
الَّذِى أَطعَمَهُم مِّن جُوعٍ
كه به آن ها هنگام گرسنگى طعام داد.
وَ ءَامَنَهُم مِّنْ خَوْفِ
و از ترس و خطراتشان ايمن ساخت.
🟣 معناى این آيات سه گانه اين است كه: قريش بايد ربّ اين بيت را بپرستد، به خاطر اين كه ربّ اين بيت، ايشان را با دو رحلۀ تابستانى و زمستانى مأنوس كرد، تا هم گردونۀ تجارت و زندگيشان بگردد، و هم، در وطن ايمن باشند.
🔴 حرف «فاء»، لزوم عبادت را بر وجود نعمت «ایلاف» تفریع کرده است. هر کارى که انسان خود را به جهت داشتن نعمتى، موظّف به آن سازد، سپاس آن نعمت است.
عبادت خداوند، سپاس نعمت هاى او است.
🟣 «لام» در «لایلاف» چه متعلق به سوره «فیل» باشد و چه به «فلیعبدوا»، برداشت مى شودکه فراهم آمدن زمینه مناسب از جانب خداوند، براى کوچ هاى زمستانى و تابستانى قریش، حجّتى کامل بر لزوم روى آوردن آنان به عبادت خداوند است.
🔴 خداوند، قریش را از گرسنگى رهانید و مواد غذایى آنان را تأمین کرد. درباره «أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ»، حرف «من» یا تعلیلى است و یا بدلى; یعنى، به دلیل گرسنگى یا به جاى آن. در هر دو صورت، بیانگر وجود زمینه گرسنگى در قریش است; به گونه اى که اگر خداوند آنان را اطعام نمى کرد، راهى دیگر نداشتند.
«من جوع»، بیانگر آن است که هدف از طعام، زوال گرسنگى است; نه آن که خوردن، همواره مطلوب باشد. «فلیعبدوا» بیانگر هدف بودن عبادت براى طعامى است که از خداوند به انسان
مى رسد.
🟣 این آیات نشان میدهد که 👈🏻امنیت، فراهم آورنده زمینه مناسب براى عبادت خداوند است و تلاش براى ایجاد امنیت، پیش از تبلیغ خداپرستى، کارى الهى و از بین برنده ی بهانه منکران در ترک عبادت است.
پس بنا براین ،«رَبَّ هذَا الْبَیْتِ» دو امر طبیعی و دنیایی را به اینها عطا کرد، و امر سوم که امر ملکوتی است آن را راهنمایی کرد. آن دو امر اول این بود که مسئله اقتصاد اینها را تأمین کرد و مسئله امنیت را.
🔴 اقتصاد تنها در غذا خوردن نیست در غذا داشتن نیست، بلکه در داشتن لباس، مسکن ، بهداشت،و همه لوازم امکانات یک زندگی متمدنانه است.
و دیگر اینکه اینها را از خوف و هراس در امان قرار داده است. «وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ»
🟣 بهترین نعمت و برکت 👈🏻امنیت است. انسانی که احساس امنیت نمیکند قدرت فکر کردن ندارد ، انسان هرسناک مضطرب است فکر او آرام نیست و این اضطراب وقتی که بالکل برطرف شد این در امنیت قرار میگیرد.
❤️خـداوندا! ملت ما را توفيق عبادت و بندگى و سپاسگزارى نعمتها، در سایه امنیت و رفاه اقتصادی قرار ده
💜پروردگارا به برکت این سوره دلهای ما را نیز به هم مألوف کن.
🌸🍃🌸🍃🌸
@Quranahlebayt
#چگونگي_وضو:🌱
🟢قسمت اول :
🔸يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ (مائده:6)
اي كساني كه ايمان آوردهايد، هرگاه [از خواب شبانه] براي نماز برخاستيد، [پيش از آن] صورت و دستهاي خود را تا آرنجها بشویيد و [با دست] به سر خويش و پاهايتان، تا برآمدگي دو طرف [قوزك] بكشيد [یا به نظر اهل تسنن پاها را بشوييد]
______
#پاک_سازی #جسم_وجان
🌱🔸در آیات سابق، بحثهای گوناگونی در باره «طیبات جسمی و مواهب مادی» مطرح شد، در این آیه به «طیبات روح» و آنچه باعث پاکیزگی جان انسان می گردد، اشاره شده است و قسمت قابل ملاحظه ای از #احکام_وضو و #غسل و #تیمم که موجب صفای روح است، تشریح گردیده است
↩️38- جملة «إِلَى الْمَرَافِق»، حدّ انتهايي شستن دستان را نشان ميدهد، متأسفانه اين مسئله كه آب را بايد از #آرنج ريخت يا انگشتان، اصل موضوع را، كه محدودة شستشو و تميز شدن است، تحتالشعاع قرار داده و موجب اختلافي ميان اهل تسنن و شيعيان شده است.
↩️39- مسئله #شستن يا #مسح كردن پاها نيز از موارد اختلافي ميان فقيهان دو فرقه است كه براي بسياري از پيروان شكلگرا، اصل را فداي فرع و هدف را قرباني وسيله كرده است. همة اختلافات بر سر اِعراب روي لام «أَرْجُلَكُمْ» ميباشد كه اگر فتحه باشد به «فاغْسِلُواْ» برميگردد و بايد آن را شست، و اگر كسره باشد به «وَامْسَحُواْ» برميگردد و به مسح ميتوان اكتفا كرد [براي آشنائي به استدلالهاي فقهي طرفين بايد به كتابهاي مرتبط با آن مراجعه كرد]. هرچند شستن پاها كه معمولا بيشتر عرق ميكند و آلوده ميشود، منطقيتر و مفيدتر به نظر ميرسد، ولي همچنان كه در مورد سر به مسح آن اكتفا شده است، سهولت امر و رعايت حال بندگان نيز مورد نظر بوده است.
🔻 شستن پا نيازمند تداركاتي براي خشك كردن است كه همواره در دسترس نيست، و در مناطق سردسير نيز كندن جوراب و #شستن_پا كاري #دشوار است.
@Quranahlebayt
بسم الله الرحمن الرحیم
توسل روز دوشنبه
یا اَبا مُحَمَّدٍ یا حَسَنَ بْنَ عَلِی اَیُّهَا الْمُجْتَبى یَا بْنَ رَسُولِ اللهِ یا حُجَّةَ اللهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ اِلَى اللهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ الله🌷
یا اَبا عَبْدِاللهِ یا حُسَیْنَ بْنَ عَلِی اَیُّهَا الشَّهیدُ یَا بْنَ رَسُولِ اللهِ یا حُجَّةَ اللهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ اِلَى اللهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ🌷
اِلهی
یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد
یا عالی.ُ بِحَقِّ علی
یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه
یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن
یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن
عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحبَ العصرِ والزَّمان
در پناه حضرت حق روزی آرام و سرشار از معنویت نثارتان.. آمین یا رب العالمین
یا علی مدد
🌷🍃
🍃🌷🍃
🌷🍃🌷🍃
@Quranahlebayt
💚 #نشانه_دوستی
🌟امام مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف :
٠
➖▪️إجعَلوا قَصدَكُم إلَينا بِالمَوَدَّةِ عَلَى السُّنَّةِ الواضِحَةِ
🌟گرايش خود را به ما ، با دوست داشتن سنّت واضح ما( عمل به دستورات ما ) همراه كنيد.
📚بحارالانوار، ج ۵۳ ، ص ۱۷۹
🌟امام زمان( عج ) می فرمایند نشانه عشق به اهل بیت علیهم السلام عمل به دستورات آنان است وگرنه جز ادعا چیزی نیست...
@Quranahlebayt