eitaa logo
کانال قرآن و اهلبیت علیهم السلام
744 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
19 فایل
ارتباط باما. نـوكــــري كردنِ اين قـوم مرا بالا بُرد با گـداييِّ حسيـن مَنسَب شاهي دارم به حسين بن علي پشت و پناهم گرم است اي خـدا شكر، عجب پشت و پناهي دارم. @Behruz313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 غصه فراوان 🔸 پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله: هر کس غصه اش فراوان باشد، تن او بیمار مى گردد. 📚 امالی طوسی/ص512/ح1119 ✍🏼 این امر منشأ بیماری های گوناگون روانی مثل افسردگی و جسمی مثل زخم معده و مانند آن می شود و می تواند فرد را از پا در بیاورد. 🔹 حدیث روز @Quranahlebayt
📌اهميت و در 🌱می ‏دانید که بر کسی که توانایی داشته باشد، واجب است و باید آن را از طرف خود و فرزندان و همۀ کسانی که تحت سرپرستی او هستند، بپردازد. 📌بی ‏گمان این مسئله نشان ‏دهندۀ عمق شعور انسانی و تأکید بر این نکته است که انسانی که خدا می ‏خواهد، انسانی که خدا از او خشنود است، انسانی که اسلام می‏ خواهد تربیت کند، انسانی که اسلام برای او آمده است، کسی است که وقتی در جامعه رنج دیده و گرسنه و فقیر وجود داشته باشد، احساس شادی نمی‏ کند. اسلام نمی‏ پذیرد که فرد مسلمان سیر بخوابد، ولی همسایۀ او گرسنه باشد، 📌خداوند از کسی که بتواند گرسنگی همسایگان، درد و رنج دوستان، درماندگی و نیاز زحمت ‏کشان را نادیده بگیرد و در خانۀ خود با فرزندانش شاد و خوشحال باشد، خشنود نیست. آن کسی که خدا از او راضی است و آن کسی که مصلح و موفق و خوشبخت به شمار می ‏آید و آن کسی که اسلام او را انسان به حساب می ‏آورد، کسی است که: «قَد أفلَحَ مَن تَزَکّی. وَ ذَکَرَ اسمَ رَبِّهِ فَصَلّی. بَل تُؤثِرونَ الحَیاةَ الدُّنیا. وَالآخِرَةُ خَیرٌ وَأبقی.» یعنی انسان حتی برای مصلحت خودش نیز باید آخرت را بر دنیا ترجیح دهد. ♦ وقتی کامل می‏ شود که برادرش نیز همراه با او خوشحال باشد، ‏ اش پیش از او سیر باشد و دوستش پیش از او در راحتی باشد. اسلام از ما می‏ خواهد که وجود و جسم خود را بزرگ تر از این یک مترونیم احساس کنیم. می ‏خواهد در ما وجودی بزرگ و وسیع ببیند، چنین انسانی می‏ خواهد. می ‏خواهد این حس را گسترش دهد و این پیوند را عمیق کند و از شما و گسترده با وجودی بیش از یک مترونیم طول و نیم متر عرض پدید آورد. از این رو، در این روز را بر شما واجب کرده است و حتماً شما نیز زکات خود را پیش از نماز داده ‏اید. 👈ولی آیا تصور می‏ کنید وظیفۀ ما با دادن مالی و دادن پول پایان می ‏یابد؟ من بر این عقیده‏ ام که زکات مال، نشانه و نمادی از زکات در هرچیزی است. امروز ای برادر، همانگونه که از مال خود به همسایه یا خویشان یا فقیران زکات می‏ دهی، از تندرستی و و ، و حتی از نظر و خودت نیز به نیازمندان زکات بده. چه اشکالی دارد که دست خود را دراز کنی تا با کسی که از او بریده ای و، در عین حال، به تو نیاز دارد، ولی تو به او نیاز نداری، آشتی کنی؟ چه اشکالی دارد که فرد تازه ‏کار و ناآزموده ای را راهنمایی کنی؟ یا نادانی را آگاه کنی؟ یا فرد ناراحت و اندوهگینی را شاد کنی؟ اینها زکات است؛ زکاتی برگرفته از نماد زکات مالی. 🌺به طور خلاصه، ای مسلمان، اسلام از تو می ‏خواهد که شبِ تارِ ‏ ات را روشن کنی، پیش از آنکه خانه ‏ات را روشن کنی. از این رو، به تو می‏ گوید پیش از آنکه نماز عید بخوانی و به خانه بازگردی و عید را جشن بگیری، بده. می‏ خواهد شادی را به خانۀ همسایه‏ ات ببری، پیش از آنکه خودت شاد باشی. و این نماد اسلام و معنای عید است. برکت این در همین است. 💫از خطبه نمازعيد فطر- امام موسي صدر @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. جزء بیست و هشتم مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا( طلاق/2) [خدا] براى او راه بيرون‌شدنى قرار مى‌دهد. @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حديث پيامبر ص گوشه‌ای از آداب انفاق را روشن ساخته می‌فرمايد: ‏" هنگامی كه حاجتمندی از شما چيزی بخواهد گفتار او را قطع نكنيد تا تمام مقصود خويش را شرح دهد، سپس با وقار و ادب و ملايمت به او پاسخ بگوييد، يا چيزی كه در قدرت داريد در اختيارش بگذاريد و يا به طرز شايسته‌ای او را باز گردانيد زيرا ممكن است سؤال كننده فرشته‌ای باشد كه مامور آزمايش شما است تا ببيند در برابر نعمتهايی كه خداوند به شما ارزانی داشته چگونه عمل می‌كنيد"  مجمع البيان، جلد ۱- ۲ صفحه ۳۷۵. @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خلاصه توصیه ها پیرامون شب وداع با ماه مبارک: 1⃣ ایام و ماه‌‏ های سال نیز مانند همه موجودات عالم عقل و شعور دارند و شاهد بر اعمال انسان‏ها هستند و در قیامت بر له یا علیه افراد گواهی می‏دهند. طی دستورات رؤیت هلال ماه رمضان گذشت که از قبل به استقبال این ماه برویم و از خداوند درخواست نماییم که ماه رمضان را برای ما ماه امنیت و سلامت قرار دهد و ما را میزبانانی اهل برای این ماه قرار دهد. و لذا مرحوم سید توصیه می‏کند که اگر جزو کسانی هستیم که با این ماه مبارک همراه بوده‏ایم، در شب آخر ماه مانند دو رفیق شفیق که قصد جدا شدن از یکدیگر را دارند، با اندوه و حزن با ماه رمضان وداع کنیم و با زبان حال و قال از این ماه مبارک جدا شویم که چه بسا دیدار بعدی به قیامت بیفتد. 2⃣ همان طور که اغلب اعمال ماه مبارک در شب‏های آن است، وقت خداحافظی با این ماه عزیز نیز در شب آخر است و نه روز آخر؛ چنان‏که در روایت منقول در اقبال نیز تصریح بر این مطلب شده است. 3⃣ مرحوم سید در اقبال با اشک و سوز توصیه می‏کند که در عصر روز آخر ماه صیام چه خوب است که سالکین به مکان خلوتی بروند و مانند مصیبت‏ زدگان بر خاک بنشینند و به افق خورشید که خبر از آخرین لحظات غروب این میهمان عزیز می‏دهد بنگرند و به محاسبه‏ خود در این ماه گران‏قدر بپردازند، که چگونه به برکت این میهمان، در بارگاه ضیافت الهی بار داده شدند و چگونه اکنون خارج می‏شوند و تا چه حد قدر این نعمت را پاس داشته‏ اند و حریم میهمان الهی را حفظ کرده اند؟ 4⃣ در پایان روز نیز که لحظه بسته شدن نامه‏ اعمال در ماه مبارک است، در اضطراب و تشویش باشد که چگونه اعمال او به محضر امام عصر(عج) عرضه می‏شود، و با اشک و سوز دست توسل به محضر مبارکش بلند کند تا بلکه نواقص او را با رأفت و رحمت در پیشگاه حق جبران نمایند و اعمال او را بدون کاستی به محضر پروردگار عرضه کنند و طومار او جزو روزه‏داران حقیقی بسته شود. و لذا جمال السالکین در مراقبات توصیه می‏نمایند که بهتر است در هنگام غروب آفتابِ روز آخر ماه صیام تا هنگام مغرب در سجده باشد و اذکار استغفاری را زمزمه کند و اشک بریزد تا ماه رمضان او با سجده و شکم گرسنه که بهترین حالات عبد است خاتمه یابد و در این حال به عید اعظم الهی وارد شود تا در خانه کرم و جلالت حضرتش بار یابد. سالک در این لحظات از محضر مبارک ولی عصر(عج) تقاضا کند که اعمال او را به امانت بپذیرند و هم ایشان به درگاه حق عرضه نمایند تا نواقص آن به کرم مولایمان جبران شود. 5⃣ به یاد کلام رسول خدا(ص) بیفتد که در شب اول این ماه عزیز فرمود : خداوند نیامرزد کسی را که از ماه رمضان خارج شود و هنوز در نامه عمل او گناهی ثبت است و مورد مغفرت الهی واقع نشده است.  و انسان در این حال مضطربانه آیه «ءأَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ» را  بخواند و بر سوء حال خود بگرید و از خداوند طلب رفع غم نماید. 6⃣ در شب آخر تأسی به امام سجاد(ع) نماید و مظالم عِرضی و مالی عباد را ببخشد و به درگاه پروردگار عرضه بدارد: «بار الها، من از همه مظالم بندگانت که بر عهده آنان بود گذشتم، تو نیز کریمانه از مظالم بی‏ شمار من بگذر.» و در این امر آن‏چنان مُصرّ و مطمئن باشد که جواب مثبت را از خداوند رئوف بگیرد. و علامت قبولی اعمال ظهور صفات متقین و خاشعین در ظاهر و باطن او است. به نقل از: جزوه ادب حضور ، استاد محمد تقی فیاض بخش، دفتر سوم (ماه رمضان)، با تلخیص @Quranahlebayt