eitaa logo
اندیشه های قرآنی
624 دنبال‌کننده
103 عکس
206 ویدیو
46 فایل
﷽ُ بخوان قرآن که دل آرام گیرد آیدی جهت ارتباط @Golyari
مشاهده در ایتا
دانلود
گرافي أَيحسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ 🔸ترجمه : آیا مردم گمان کرده اند، همین که بگویند: ایمان آوردیم، رها می شوند و مورد آزمایش قرار نمی گیرند؟  عنکبوت، آیه2 🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
اگر اسلام نبود اثری از یهودیّت و مسیحیّت نبود! 🔸وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: «لضربة عليٍّ لعمرو يوم الخندق تَعدل عبادة الثقلين»؛ خُب درست است شهادت، يك مقام برجسته‌اي است اما بالاتر از شهادت آن فتحي است كه اين شهادت‌ها در دامنه و در سايه آن سفره فتح به ثمر مي‌رسد. 🔸فرمود پيروزي حضرت امير معادل عبادت جن و انس است؛ اگر ـ معاذ الله ـ آن روز وجود مبارك حضرت امير آن شمشير را نمي‌زد و او را به هلاكت نمي‌رساند آنها مي‌آمدند مدينه را قتل‌عام مي‌كردند، غارت مي‌كردند، ديگر اثري از اسلام نبود. 🔸اسلام نه تنها خودش را حفظ كرد، نبوّت انبياي ابراهيمي را هم حفظ كرد. 🔸خدا غريق رحمت كند مرحوم كاشف‌الغطاء را! اين را ما چند بار در همين‌جا به عرضتان رسانديم؛ مرحوم كاشف‌الغطاء مي‌فرمايد اگر قرآن نبود، اسلام نبود، اهل بيت نبودند، اثري از يهوديّت و مسيحيّت نبود. 🔸براي اينكه اين انجيل تحريف‌شده، اين تورات تحريف‌شده، اين كتابي كه ـ معاذ الله ـ شُرب خمر را به انبياء اسناد مي‌دهد، اين كتابي كه ـ معاذ الله ـ آمدن خدا از آسمان به زمين و كُشتي‌گيري با يعقوب و امثال اينها را نسبت مي‌دهد، اين ديني نيست كه با پيشرفت علم بماند. 🔸مختصري علم پيشرفت كرده اينها كليسا را زدند كنار؛ اگر قرآن نبود، عترت نبود، اثري از تورات و انجيل نبود. 🔸اما وجود مبارك پيغمبر و همچنين قرآن آمده عظمت ابراهيم را، عظمت موسي را، عظمت عيسي را، مبارزات با آل‌فرعون را، جريان فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ را، طهارت عيسي را، عَذرا بودن مريم را، قداست مريم را، قدّيس بودن اين دودمان را تثبيت كرد و گفت و گفت و گفت تا مسيحيت را زنده كرد، يهوديت را زنده كرد؛ فهميدند انبياي الهي از هر آسيب و گزندي مصون‌اند، موسي آن نيست كه آنها مي‌پندارند، عيسي آن نيست كه آنها مي‌پندارند، مريم آن نيست كه ـ معاذ الله ـ به خلاف متّهم بشود. 🔸اين قرآن، انبياي ابراهيمي را، وجود مبارك موسي را، وجود مبارك عيسي را، وجود مبارك مريم(سلام الله عليهم) را به عظمت معرفي كرد تا به اين روز اينها را نگه‌داشت. 🔸اگر قرآن نبود اثري از دين الهي نبود! چه يهوديّت، چه مسيحيّت! 🔸لذا فرمود: «لضربة عليٍّ لعمرو يوم الخندق تَعدل عبادة الثقلين» حتي شهادت خود حضرت امير(سلام الله عليه) هم در سايه بركت همين پيروزي است. 🔸اگر اسلام رفته بود خُب اگر كسي را مي‌كشتند ديگر مسأله شهادت مطرح نبود، جريان كربلا هم مديون همين فتح خندق است. 🔸اگر اسلامي نبود مي‌شد جنگ طايفه‌اي! جنگ طايفه‌اي كه ديگر سيّدالشهداء در خود ندارد! 🔸لذا گاهي ممكن است يك پيروزي معادل چندين شهادت و برتر از چندين شهادت باشد؛ همان‌طوري كه مِداد علما بالاتر از دماء شهداست. 🔸بعضي از اعلاميه‌هاي امام بالاتر از دِماء شهدا بود، الآن هم همين‌طور است. 🔹برگرفته از درس تفسير قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آيات 21 الي 27 http://eitaa.com/joinchat/848232481C050efac786
📚کتاب با محوریت مبانی آیت الله 🖊اثر 🖇توضیح مختصر در باره کتاب: قرآن کریم کتابی است که از طرف خداوند متعال برای هدایت انسان ها، نازل شده است و برای رسیدن به رهنمود های آن، باید به تفسیرش پرداخت تا بتوان به اعماق بیشتری از آن دست پیدا کرد. تفسیر قرآن، کار ارزشمندی است که هر کس و با هرسطحی نمی تواند بدان اقدام و معانی و مقاصد آن را استخراج کند، بلکه نیازمند به علوم و منابع مختلفی است تا بتوان به نحو احسن از عهده این کار برآمد. یکی از مراحل اساسی قبل از تفسیر قرآن، استخراج مبانی آن است. این کتاب، در راستای این هدف به تبیین مبانی صدوری و دلالی قرآن پرداخته و به طور خاص، مبانی آیت الله جوادی آملی را مورد بررسی قرار داده است. مبانی مورد بررسی: ۱. و بودن الفاظ و معانی قرآن ۲. عدم نزول قرآن بر ۳. عدم قرآن ۴. ۵. و به تفسیر قرآن ۶. تفسیر قرآن ۷. تفسیر قرآن ۸. و ۹. ۱۰. قرآن آدرس جهت کتاب https://basalam.com/yare_mehraban/product/470200?sh=eitaa-user-product&utm_source=eitaa&utm_medium=link&utm_campaign=invite&utm_content=share کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن کتاب زندگی حق و اهل آن جریان دارند و باطل فقط جولان دارد مثل کف روی آب جسم خاک می‌شود ولی جریان خاک نمی‌شود و ادامه دارد سید الشهدا علیه السلام فرمود: مثلی لا یبایع مثله منظور جریان است نه اشخاص. سردار سلیمانی شخص نیست یک جریان ماندگار هست دشمنان احمق نمی‌فهمند که شهید شیشه عطر است. شیشه عطر را بشکنی عطرش همه جا پخش می‌شود. حاج قاسم و حاج قاسم ها ثمره و میوه شجره طیبه انقلاب اسلامی ما هستند. ریشه ی این شجره ولایت است شهدا اگر جریان ساز شدند قبل از شهادت در جریان بودند. جاری بودند. در سیل پای مردم. در اردوهای جهادی با محرومین. در اقتصاد با تقویت اقتصاد مقاومتی. تقویت تولید. تقویت کالای ایرانی. در انتخابات با انتخاب صحیح. در راهپیمایی با حضور در صحنه و.... این مسیرها را که بر ما نبسته‌اند. خودمان را در جریان قرار بدهیم. در جریان رود خروشان شهدا. برویم در مسیر شهدا خدمت کنیم. -کتاب_زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
پرسش با توجه به این‌که قرآن به حضرت رسول اکرم(ص) نازل شد ما بعضی از سوره‌ها را در نماز استفاده می‌کنیم؛ مانند سوره توحید که به حضرت خطاب شده «بگو» و ما در نماز از همین لفظ «قل»(بگو) استفاده می‌کنیم، چرا؟ پاسخ اجمالی 1. همان‌طور که می‌دانیم قرآن وحى آسمانى است؛ و پیامبر اکرم(ص) بدون کم و بیش حتّى یک کلمه و یک حرف باید آن وحى را بازگو کند. بنابر این، قرآن عین آنچه را که به رسول خدا(ص) خطاب شده است بیان می‌کند. گاه آیه‌ای وجود دارد که مفهومی شرک آمیز منتسب به یکی از دشمنان خدا را نقل می‌کند؛ مانند «فَقالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلى»؛[1] و گفت: من پروردگار برتر شما هستم. ما نباید به بهانه شرک آمیز بودن آن، در استفاده از آن در نماز خودداری کنیم و همین طور، در موردی که در پرسش بدان اشاره شد، نمی‌توان به دلیل این‌که مخاطب آن پیامبر اکرم(ص) بوده و از کلمه «قل» استفاده شده، آن‌را در نماز به کار نگیریم. پس کلمه «قل» را در نماز باید به عنوان قرائت ـ که از واجبات نماز است ـ گفت. 2. از این گذشته؛ خطاب‌هاى خدا در قرآن، رسول اکرم(ص) به عنوان آئینه و مرآت براى خطاب به جمیع امّت، و بلکه به جمیع مردم جهان‌اند، و در حقیقت خطاب به مردم می‌شود، و مخاطب به خطاب‌هاى قرآن خود مردم هستند. منتها از دریچه و آئینه نفس رسول خدا که به جهت سعه و گشایش، تمام افراد بشریت را در زیر پوشش علم و احاطه وجودی و ادراکی خود گرفته است.[2] بنابراین، خطابات قرآن کریم، هر چند در ظاهر، متوجه پیامبر اکرم(ص) است، ولى مفهوم عامى دارد که شامل همه مسلمانان می‌شود، جز موارد معدودى که دلیل بر اختصاص آن به حضرت رسول وجود دارد. [1]. نازعات، ۲۴. [2]. حسینی تهرانی، سید محمد حسین‏، مهر تابان‏، ص 107 – 108(با ویرایش و تلخیص)، بی‌جا، انتشارات باقرالعلوم‏، بی‌تا. http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
نکاتی از سوره ناس بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ(1) مَلِكِ النَّاسِ(2) إِلَٰهِ النَّاسِ(3) 🧔🧕طبع آدمی چنین است که وقتی شری به او می رسد و جان او را تهدید می کند به یکی از این سه مورد می‌شود ✅یا به پروردگاری پناه می برد که مدبر امر و مربی اوست و در تمامی امورش از کوچک و بزرگ به او رجوع می کند. ✅دومین پناه، کسی است که دارای سلطنت و قدرت کافی و دارای حکمی نافذ باشد. ✅سومین پناه او معبود واقعی اوست، معبودی که انسان خود را برای او خالص سازد یعنی جز او کسی را نخواند و در هیچ یک از حوائج جز به او مراجعه ننماید. به این علت سوره ناس با پناه بردن به این سه ویژگی خداوند، شروع شده است. http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d