eitaa logo
احادیث معصومین و نکات قرانی
632 دنبال‌کننده
1هزار عکس
71 ویدیو
6 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله : لکُلِّ شَیْءٍ وَجْهٌ وَ وَجْهُ دِینِکُمُ الصّلَاةُ فَلَا یَشِینَنَّ أَحَدُکُمْ وَجْهَ دِینِهِ هرچیزی چهره ای دارد و چهره دین شما نماز است، پس مبادا شخصی چهره دینش را زشت و نازیبا گرداند. کافی، ج ۳، ص ۲۶۴ ‌ ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امام حسن عسکری علیه‌السلام: ادْفَعِ اَلْمَسْأَلَةَ مَا وَجَدْتَ اَلتَّحَمُّلَ يُمْكِنُكَ فَإِنَّ لِكُلِّ يَوْمٍ رِزْقاً جَدِيداً تا جايى كه می‌توانى تحمّل كنى، دست نياز دراز مكن؛ زيرا هر روز، روزىِ تازه‌اى دارد. بحارالأنوار، ج 90، ص 372 ‌ ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امام صادق علیه‌السلام: کانَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ ینْفِقُ فِى الطّیبِ اَكْثَرَ مِمّا یُنْفِقُ فِى الطَّعامِ پیامبر گرامی اسلام صلوات‌الله‌علیه برای عطریات بیشتر از غذا هزینه می‌کرد. الکافی، ج 6، ص 512، ح 116737 ‌ ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امام صادق علیه‌السلام: إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ طَعَاماً فَلْيَجْعَلْ ثُلُثَ بَطْنِهِ لِلطَّعَامِ وَ ثُلُثَ بَطْنِهِ لِلشَّرَابِ وَ ثُلُثَ بَطْنِهِ لِلنَّفَسِ هنگامی که یکی از شما غذایی می‌خورد، یک سوم شکم را برای غذا و یک سوم آن را برای نوشیدنی و یک سومش را برای نفس (هوا) قرار بدهد. کافی، ج ۶، ص ۲۶۹، ح ۱۱۵۴۴۵ ‌‌ ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امام حسن مجتبی علیه السلام : مَنْ أکْثَرَ مُجالِسَة الْعُلَماءِ أطْلَقَ عِقالَ لِسانِهِ، وَ فَتَقَ مَراتِقَ ذِهْنِهِ، وَ سَرَّ ما وَجَدَ مِنَ الزِّیادَةِ فی نَفْسِهِ، وَکانَتْ لَهُ وَلایَةٌ لِما یَعْلَمُ، وَ إفادَةٌ لِما تَعَلَّمَ. هر که با علما بسیار مجالست نماید، سخنش و بیانش در بیان حقایق آزاد و روشن خواهد شد، و ذهن و اندیشه اش باز و توسعه می یابد و بر معلوماتش افزوده می گردد و به سادگی می تواند دیگران را هدایت نماید. احقاق الحق، ج ۱۱، ص ۲۳۸ ‌‌ ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امام على عليه‌السلام: أحمَقُ النّاسِ مَن ظَنَّ أنّهُ أعْقَلُ النّاسِ احمق‌ترين مردم كسى است كه خود را خردمندترين مردم مى‌داند. غرر الحكم، 3089 ‌‌ ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امام حسین علیه‌السلام : خمْسٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ، لَمْ يَكُنْ فِيهِ كَثيرُ مُسْتَمْتَعٍ: اَلْعَقْلُ، وَالدّينُ وَالْأَدَبُ، وَالْحَياءُ، وَحُسْنُ الْخُلْقِ. پنج چيز است اگر در انسان نباشد، در او بهره زيادى نخواهد بود: 1ـ عقل 2ـ دين 3ـ ادب 4ـ حيا 5ـ خوش اخلاقى الامام الحسين عليه السلام، جلد 1، صفحه 181 ‌‌ ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امیرالمؤمنین عليه السلام : الصَّمتُ آيَةُ النُّبلِ و ثَمَرَةُ العَقلِ . خاموشى، نشانه هوشمندى و ميوه خرد است. غررالحكم، حدیث 1343 ‌‌ ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امام کاظم علیه‌السلام: عَلَیکُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّ اَلدُّعَاءَ لِله وَ الطَّلَبَ إِلَی اَلله یَرُدُّ الْبَلاَءَ وَ قَدْ قُدِّرَ وَ قُضِیَ وَ لَمْ یَبْقَ إِلاَّ إِمْضَاؤُهُ بر شما باد به دعا کردن که دعا به درگاه خدا و درخواست از خدا، بلا را رد می‌کند؛ هرچند آن بلا مقدّر و قضای آن، حتمی شده باشد و باقی نمانده باشد مگر امضای آن. الکافی / ج ۲ / ص ۴۷۰ / ح ۱۰۶۹۸۰ ‌‌ ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
رسول خدا صلوات‌الله‌علیه: أيُّهَا النّاسُ! عَلَيكُم بِالجَماعَةِ و إيّاكُم و الفُرقَةَ اى مردم! بر شما باد به جماعت و بپرهيزيد از جدايى. ميزان الحكمه، ح ۲۴۳۴ ‌‌ ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امام علی علیه‌السلام : خَيرُ العُلومِ ما أصلَحَكَ بهترين دانشها، دانشى است كه تو را اصلاح كند. غررالحكم، ح ۴۹۶۲ ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها : إنْ كُنتَ تَعمَلُ بِما أمَرناكَ و تَنتَهي عَمّا زَجَرناكَ عَنهُ فَأنتَ مِن شيعَتِنا و إلاّ فَلا؛ اگر به آنچه تو را به آن فرمان می‌دهيم عمل كنى و از آنچه برحذر می‌داريم دورى كنى، از شيعيان مايى و الاّ هرگز. بحارالأنوار، ج ۶۸ ، ص ۱۵۵ ‌‌‌ ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امام علی علیه‌السلام: طُوبَي لِمَنْ ذَلَّ فِي نَفْسِهِ وَ طَابَ كَسْبُهُ وَ صَلَحَتْ سَرِيـرَتُهُ وَ حَسُنَتْ خَلِيــقَتُهُ وَ أَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ وَ أَمْسَكَ الْفَضْلَ مِنْ لِسَانِهِ وَ عَزَلَ عَنِ النَّاسِ شَرَّهُ وَ وَسِعَتْهُ السُّنَّةُ وَ لَمْ يُنْسَبْ إلَي الْبِدْعَةِ . خوشا به حال آن كس كه خود را كوچك شمرد، و كسب و كار او پاكيزه است، و جـانش پـاك، و اخـلاقش نيكوست، كه مازاد بر مصـرف زنـدگي را در راه خـدا بخشش كند، و زبان را از زيـاده گـويي باز دارد و آزار او به مردم نرسد ، و سـنت پيامبر (ص) او را كفايت كرده، بدعتي در دين خــــــــــدا نــــــــــمي گـــــــــذارد. حکمت_123 ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امام على عليه‏السلام : أعقَلُ النّاسِ مَن كانَ بِعَيبِهِ بَصيرًا، وعَن عَيبِ غَيرِهِ ضَريرًا خردمندترينِ مردم، كسى است كه به عيب‏هاى خويش، بينا و نسبت به عيوب ديگران، نابينا باشد غررالحكم حدیث 3233 ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امام على عليه السلام: مَن أخَذَ بالحَزمِ اسْتَظْهَرَ آن كه دور انديش باشد، احتياط كند غررالحكم حدیث 7913 ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امیرالمومنین علیه السلام: وَسَأَلْتَهُ مِنْ خَزَائِنِ رَحْمَتِهِ مَا لاَ يَقْدِرُ عَلَى إِعْطَائِهِ غَيْرُهُ، مِنْ زِيَادَةِ الاَْعْمَارِ، وَصِحَّةِ الاَْبْدَانِ، وَسَعَةِ الاَْرْزَاقِ مى توانى از خزاين رحمتش چيزهايى را بخواهى که جز او کسى قادر به اعطاى آن نيست; مانند فزونى عمر، سلامتى تن و وسعت روزى نامه_31 ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امام علی علیه السلام: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی مَا تَقَرَّبْتُ بِهِ إِلَیْکَ بِلِسَانِی، ثُمَّ خَالَفَهُ قَلْبِی خدایا بر من ببخش آنچه را که با زبانم به تو نزدیک شدم و دلم با آن مخالفت نمود خطبه_78 ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
قالَ الصادقُ عَلَیه‌السلام: إذَا کَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نَشَرَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى رَحْمَتَهُ حَتَّى يَطْمَعَ إِبْلِيسُ فِي رَحْمَتِهِ در قیامت خداوند چنان رحمت و مهربانی‌اش را می‌گستراند که حتی ابلیس نیز به طمع می‌افتد. امالی صدوق،ص205 ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امام على عليه السلام: خردمندترينِ مردم، كسى است كه به عيب‏هاى خويش، بينا و نسبت به عيوب ديگران، نابينا باشد أعقَلُ النّاسِ مَن كانَ بِعَيبِهِ بَصيرًا، وعَن عَيبِ غَيرِهِ ضَريرًا غررالحكم حدیث 3233 ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امام باقر علیه ‏السلام: المؤمنُ أصْلَبُ مِن الجَبلِ، الجَبلُ یُسْتَقَلُّ مِنه، والمؤمنُ لا یُسْتَقَلُّ مِن دِینِه شَیءٌ مؤمن از کوه سخت‏ تر است. از کوه کم‏ می ‏شود اما از دین‏ مؤمن چیزی‏ کاسته نمی ‏گردد. کافی: ج۲ ، ص۲۴۱ ، ح ۳۷ ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امام صادق علیه السلام : اتَّقُوا الْمُحَقَّرَاتِ مِنَ الذُّنُوبِ فَإِنَّهَا لَا تُغْفَرُ قُلْتُ و َمَا الْمُحَقَّرَاتُ قَالَ الرَّجُلُ يُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيَقُولُ طُوبَى لِي لَوْ لَمْ يَكُنْ لِي غَيْرُ ذَلِك؛ از گناهان كوچك هم بپرهيزيد زيرا آمرزيده نمى شود. سؤال شد كه گناهان كوچكى كه آمرزيده نمى شوند چيست. فرمودند: اين كه شخص گناه بكند و بگويد: اين كه گناه مهمى نيست. خوشا به حالم اگر گناهم فقط اين باشد. كافي، ج2، ص287 ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
پیامبر صلی الله علیه و آله: النّاسُ رَجُلانِ: عالِمٌ و مُتَعَلِّمٌ و لاخَیرَ فیما سِواهُما مردم دو گونه اند: دانشمند و دانشجو و جز در این دو دسته خیری نیست. المعجم الکبیر، ج ۱۰، ص ۲۰۱ ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
قالَ علی عَلَیه‌السلام : شكرُ العالِمِ عَلى‏ عِلمِهِ، عَمَلُهُ بِهِ وبَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ شُكرگزارى عالِم بر علمش عبارت است از: عمل کردنش به آن علم، و گذاشتن آن در اختیار سزامندانش غررالحكم حدیث 5667 ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امام علی علیه السلام: أحیِ قَلبَکَ بِالمَوعِظَةِ دلت را با اندرز زنده بدار. نهج البلاغه، نامه ۳۱ ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith
امام علی علیه السلام : اِنَّ اللّه‏َ ـ تَبارَکَ وَ تَعالی ـ اَخْفی اَرْبَعَةً فی اَرْبَعَةٍ: اَخْفی رِضاهُ فی طاعَتِهِ فَلا تَسْتَصْغِرَنَّ شَیئا مِن طاعَتِهِ، فَرُبَّما وافَقَ رِضاهُ وَ اَنْتَ لا تَعْلَمُ وَ اَخْفی سَخَطَهُ فی مَعصیَتِهِ فَلا تَستَصْغِرَنَّ شَیئا مِن مَعصیَتِهِ فَرُبَّما وافَقَ سَخَطَهُ مَعصیَتُهُ و اَنتَ لا تَعلَمُ و اَخفی اِجابَتَهُ فی دَعوَتِهِ فَلا تَستَصغِرَنَّ شَیئا مِن دُعائِهِ فَرُبَّما وافَقَ اِجابَتَهُ و اَنتَ لا تَعلَمُ و اَخفی وَلیَّهُ فی عِبادِهِ فَلا تَستَصغِرَنَّ عَبدا مِن عَبیدِ اللّه‏ِ فَرُبَّما یَکونُ وَلیَّهُ وَ اَنتَ لا تَعلَمُ؛ خداوند تبارک و تعالی چهار چیز را در دلِ چهار چیز مخفی نموده است: [۱] خشنودی‏ اش را در طاعتش مخفی نموده، پس مبادا که چیزی از طاعت او را کوچک بشمارید، زیرا ممکن است خشنودی او در همان باشد و تو نمی ‏دانی . [۲] و ناخشنودی ‏اش را در معصیتش مخفی کرده، پس مبادا که چیزی از معصیت او را کوچک بشمارید، زیرا ممکن است ناخشنودی او در همان باشد و تو نمی‏ دانی. [۳] و اجابتش را در دعای از خود مخفی ساخته، پس چه بسا که اجابت او در همان باشد و تو نمی‏ دانی. [۴] و ولیّ‏ اش را در میان بندگانش مخفی نموده است. پس مبادا هیچ بنده‏ ای از بندگان خدا را کوچک بشمارید، زیرا ای بسا، همو ولیّ او باشد و تو نمی ‏دانی. خصال: ص ۲۰۹، ح ۳۱ ‌‌•┈┈••✾❀✾••┈┈• @Quranohadith