امام علی علیه السلام:
إنَّ الفِتَنَ إذا أقبَلَت شَبَّهَت، و إذا أدبَرَت نَبَّهَت، یُشَبِّهنَ مُقبِلاتٍ و یُعرَفنَ مُدبِراتٍ، إنَّ الفِتَنَ تَحومُ کالرِّیاحِ یُصِبنَ بَلَدا و یُخطِئنَ اُخری.
بی گمان، فتنهها چون روی میآورند فضا را به شبهه می الآیند (فضا را مشتبه میکنند)
و چون پشت میکنند، آگاهی میبخشند. بهنگام روی آوردن در آغاز ناشناخته اند، اما به گاه رفتن و بروز آثار شناخته میشوند
هجومشان گردبادی کور را میماند که به شهری فرود می آیند و شهری دیگر را نادیده میگیرند.
نهج البلاغه: الخطبة ۹۳
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
حضرت عیسی علیهالسلام:
وَيلٌ لِصاحِبِ الدُّنيا كَيفَ يَموتُ ويَترُكُها و يَأمَنُها و تَغُرُّهُ و يَثِقُ بِها وتَخذُلُهُ. وَيلٌ لِلمُغتَرّينَ كَيفَ رَهَقَهُم ما يَكرَهونَ و فارَقَهم ما يُحِبّونَ و جاءَهُم ما يوعَدونَ
بيچاره دنيادار كه میميرد و دنيا را رها میكند؛ به دنيايى اطمينان میكند كه او را میفريبد و به دنيايى اعتماد میكند كه او را فرو میگذارد [و به موقع ياریاش نمى كند].
بيچاره اين گول خوردگان كه آنچه دوست ندارند، به آنان میرسد و آنچه دوست دارند، از ايشان جدا میشود و آنچه به ايشان وعده داده میشود، به سراغشان میآيد.
بحارالأنوار: ج 14، ص 328، ح 54
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام على علیهالسلام:
اِقبَل عُذرَ أخيكَ، فَإِن لَم يَكُن لَهُ عُذرٌ فَالتَمِس لَهُ عُذرا
عذر برادرت را بپذير و اگر عذرى ندارد، برايش عذر بتراش.
تحف العقول: ص 112
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله:
اِذا رَاَيْتَ مِنْ اَخيكَ ثَلاثَ خِصالٍ، فَارْجُهُ: اَلْحَياءُ وَ الاَْمانَةُ وَ الصِّدْقُ
هر گاه در برادر (دينى) خود، سه صفت ديدى، به او اميدوار باش:
◻️ حيا،
◻️ امانتدارى و
◻️ راستگويى.
نهجالفصاحه، ح 205
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام على عليه السلام:
الفِتَنُ ثلاثٌ :
حُبُّ النِّساءِ و هُو سَيفُ الشَّيطانِ ،
و شُربُ الخَمرِ و هُو فَخُّ الشَّيطانِ ،
و حُبُّ الدِّينارِ و الدِّرهَمِ و هُو سَهمُ الشَّيطانِ
فَمَن أحَبَّ النِّساءَ لم يَنتَفِعْ بعَيشِهِ
و مَن أحَبَّ الأشرِبَةَ حَرُمَت علَيهِ الجَنّةُ
و مَن أحَبَّ الدِّينارَ و الدِّرهَمَ فهُو عَبدُ الدنيا
فتنهها سه چيزند:
➖زنْدوستى كه شمشير شيطان است،
➖شرابخوارى كه دام شيطان است و
➖عشق به درهم و دينار كه تير شيطان است.
◻️ كسى كه عشق به زنان داشته باشد، از زندگيش بهره مند نشود،
◻️ كسى كه مشروبات را دوست داشته باشد، بهشت بر او حرام گردد و
◻️ كسى كه عشق به درهم و دينار داشته باشد، بنده دنياست.
بحارالأنوار: 73/140/12
توضیح: منظور از فتنه بودن زنان و مال در این روایت، نکوهش ذاتی این دو نعمت الهی نیست و دوست داشتن زنان و مال نیز اگر از راه حلال باشد در دین، امر نکوهیدهای نیست، اما شیطان گاه از این میل انسان برای فریب او استفاده میکند.
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
پیامبر خدا صلیاللهعليهوآله:
إنَّ أبخَلَ الناسِ مَن بَخِلَ بِالسلامِ
بخيلترين مردم كسى است كه در سلام كردن بخل ورزد.
الأمالي للطوسي، ۸۹/۱۳۶
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
حضرت زهرا عليهاالسلام:
حُبِّبَ اِلَىَّ مِنْ دُنْياكُمْ ثَلاثٌ: تِلاوَةُ كِتابِ اللّه ِ وَالنَّظَرُ فى وَجْهِ رَسُولِ اللّه ِصلي الله عليه و آله وَالْأِنْفاقُ فى سَبيلِ اللّه ِ
سه چیز از دنیای شما محبوب من است:
◻️ اوّل خواندن قرآن،
◻️ دوم نگاه کردن به چهره رسولالله و
◻️ سوم انفاق در راه خدا.
نهجالحیاة، ص 271
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام صادق علیه السلام:
اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ، تَکُنْ مُسْلِما
با همسایهات خوشرفتاری کن تا مسلمان راستین باشی.
بحارالانوار: ج ۷۴، ص ۱۵۸
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام علی علیهالسلام:
اَقْبَحُ الصِّدقِ ثَناءُ الرَجُلِ عَلى نَفْسِهِ
زشتترين راستگويى، تعريف انسان از خودش مىباشد.
غررالحكم، ج2، ص388، ح2942
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام علی علیهالسلام:
مَن ساءَ خُلُقُهُ ضاقَ رِزقُهُ
آن كه اخلاقش بد باشد، روزىاش تنگ مىشود.
غررالحكم، ح 8023
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام على عليهالسلام:
صِيانَةُ المَرأةِ أنعَمُ لِحالِها وَ أدوَمُ لِجَمالها
صيانت زن او را شادابتر و زيبايیاش را پايدارتر میكند.
غررالحكم: 5820
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام صادق علیه السلام:
الخُلقُ الحَسنُ يَميثُ الخَطيئةَ كما تَميثُ الشَّمسُ الجَليدَ
خوشخويى گناه را ذوب مى كند، همچنان كه آفتاب يخ را.
الكافي: ج 2، ص 100، ح 7
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام علی علیه السلام:
فَتَزَوَّدُوا فِی اَیّامِ الْفَناءِ لاَِیّامِ الْبَقاءِ
مردم! در روزهای فناپذیر، برای روزگار جاودان، توشه برگیرید.
نهج البلاغه: خ ۱۵۷، ص ۴۶۲
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام صادق علیهالسلام:
اَلصَّبْرُ يُعَقِّبُ خَيْراً، فَاصْبِرُوا تَظْفُرُوا
عاقبت صبر و شكيبائى خير است، بنابراين صبر كنيد، تا پيروز شويد.
بحارالأنوار: ج 71، ص 96
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام علی علیه السلام:
مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأیِهِ هَلَکَ
هر که به رأی خود تکیه زند هلاک شود.
نهج البلاغه: ح ۱۶۱، ص ۱۱۶۳
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام حسن عسکری علیهالسلام:
كَفاكَ اَدَبا تَجَـنُّـبُكَ ما تَـكْرَهُ مِنْ غَيْرِكَ
براى ادب تو همين بس كه آنچه را از ديگران نمىپسندى، از آن دورى كنى.
بحارالأنوار: ج 78، ص 377
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام صادق علیه السلام:
بُکی الحُسَینُ علیه السلام خَمسَ حِجَجٍ، و کانَت امُّ جَعفَرٍ الکلابِیةُ تَندُبُ الحُسَینَ علیه السلام و تَبکیهِ و قَد کفَّ بَصَرُها.
بر حسین علیهالسلام پنج سال گریسته شد.
امّ جعفر کلابی (امّ البنین)، برای حسین علیه السلام مرثیه می سرایید و میگریست تا این که چشمانش نابینا شد.
الأمالی للشجری: ج ۱، ص ۱۷۵
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام سجاد عليهالسلام:
اَلْقَوْلُ الْحَسَنُ يُثْرِى الْمالَ وَ يُنْمِى الرِّزْقَ وَ يُنْسِئُ فِى الاَْجَلِ وَ يُحَبِّبُ اِلَى الاَْهْلِ وَ يُدْخِلُ الْجَنَّةَ
گفتار نيك
ثروت را زياد و
روزى را فراوان میكند،
مرگ را به تأخير میاندازد،
انسان را در خانواده محبوب میكند و
به بهشت وارد مینمايد.
خصال: ص 317، ح 100
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام علی علیهالسلام:
ضَعْ فَخرَكَ، واحطُطْ كِبرَكَ، واذكُرْ قَبرَكَ
فخرفروشى را كنار بگذار و تكبر را فرو نِه و به ياد قبرت باش.
نهجالبلاغه، حكمت 398
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام علی علیهالسلام:
يَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى الْمَظْلُوم
روز انتقام مظلوم از ظالم، شديدتر از روز ستم كردن ظالم بر مظلوم است.
نهج البلاغه، حکمت 241
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام مهدى عليهالسلام:
إنّا يُحيطُ عِلمُنا بأنبائِكُم و لايعَزُبُ عَنّا شَىءٌ مِن أخبارِكُم
ما از همه خبرهاى شما آگاهيم و چيزى از خبرهاى شما از ما پنهان نيست.
بحارالأنوار، ج 53 ، ص 175
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
رسول خدا صلياللهعليهوآله:
اَلصَّبْرُ عَلى اَرْبَعِ شُعَبٍ:
اَلشـَّوْقُ وَ الشـَّفَـقَةُ وَالزَّهادَةُ، وَ التَّرقُّبُ،
فَمَنِ اشْتاقَ اِلَى الْجَنَّةِ سَلا عَنِ الشَّـهَواتِ،
وَ مَنْ اَشْفَقَ عَنِ النّارِ رَجَعَ عَنِ الْمُحَرَّماتِ،
وَ مَنْ زَهِـدَ فِى الدُّنْيا تـَهاوَنَ بِالْمُصيباتِ،
وَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سـارَعَ فِى الْخَيْراتِ
صبر چهار شعبه دارد:
اشتياق، هراس، وارستگى، و انتظار.
پس هر كس مشتاق بهشت است بايد از شهوات بيرون برود و
كسى كه از آتش میترسد بايد از گناهان برگردد و
كسى كه نسبت به دنيا زهد میورزد، بايد گرفتارى را سبك بشمارد و
كسى كه در انتظار مرگ است بايد در كارهاى خوب بشتابد.
ميزان الحكمة، 5/10133
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
أنّ رجلا سأل النبیّ صلیاللهعلیهوآله وسلم فقال:
یَا رَسُولَ اللهِ! مَا حَقُّ الْوَالِدِ؟ قَالَ:
أَنْ تُطِیعَهُ مَا عَاشَ
فَقِیلَ : مَا حَقُّ الْوَالِدَهِ ؟ فَقَالَ:
هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ لَوْ أَنَّهُ عَدَدَ رَمْلِ عَالِجٍ وَقَطْرِ الْمَطَرِ أَیَّامَ الدُّنْیَا قَامَ بَیْنَ یَدَیْهَا مَا عَدَلَ ذَلِکَ یَوْمَ حَمَلَتْهُ فِی بَطْنِهَا
شخصی خدمت رسول خدا صلياللهعليهوآله عرض کرد:
ای رسول خدا!
حق پدر چیست؟
حضرت فرمودند:
مادامی که زنده است، از او اطاعت کنی.
بعد پرسید:
حق مادر چیست؟
فرمودند:
اگر انسان به اندازه ریگهای بیابان و قطرات باران و ایام روزگاران در مقابل او بایستد و او را اطاعت کند، به اندازه یک روز دوران حمل، حق او را أدا نکرده است.
مستدرک الوسائل، ج 15، ص 203
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام علی علیهالسلام :
لا أدَبَ مَعَ غَضَبٍ
با خشم، تربيت {ممكن} نيست.
تصنیف غررالحکم: 303 ح6912
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام صادق علیهالسلام:
رَأَيْتُ اَلْمَعْرُوفَ لاَ يَصْلُحُ إِلاَّ بِثَلاَثِ خِصَالٍ تَصْغِيرِهِ وَ سَتْرِهِ وَ تَعْجِيلِهِ فَإِنَّكَ إِذَا صَغَّرْتَهُ عَظَّمْتَهُ عِنْدَ مَنْ تَصْنَعُهُ إِلَيْهِ وَ إِذَا سَتَرْتَهُ تَمَّمْتَهُ وَ إِذَا عَجَّلْتَهُ هَنَّأْتَهُ وَ إِنْ كَانَ غَيْرُ ذَلِكَ مَحَقْتَهُ وَ نَكَّدْتَهُ
در نظر من معروف جز با سه خصلت به صلاح نمیگرايد:
كوچك شمردنش، و پوشيده داشتش، و شتابان انجام دادنش؛
زيرا
چون كوچكش شمارى در نظر طرف احسان بزرگش كردهاى و
چون پوشيدهاش دارى به كمالش رساندهاى و
چون در انجامش شتاب كنى گوارايش ساختهاى و
اگر جز اين باشد آن را تباه و بىمقدار كردهاى.
من لا یحضره الفقیه، ترجمه بلاغی و غفاری، ج ۲، ص ۳۶۱
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام صادق علیهالسلام:
يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَيْءٌ مِثْلُ الْكُبَّةِ فَيَدْفَعُ فِي ظَهْرِ الْمُؤْمِنِ فَيُدْخِلُهُ الْجَنَّةَ فَيُقَالُ هَذَا الْبِرُّ
در روز قيامت چيزى مانند يك كلاف مىآيد و از پشت مؤمن او را به درون بهشت هُل مىدهد و گفته میشود: اين، همان نيكى است.
کافی: 2 / 158 ح 3
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
رسول خدا صلياللهعليهوآله:
أمّا علاَمةُ البارِّ فعَشرَةٌ : يُحِبُّ في اللّه ِ ، و يُبْغِضُ في اللّه ِ ، و يُصاحِبُ في اللّه ِ ، و يُفارِقُ في اللّه ِ ، و يَغْضَبُ في اللّه ِ، و يَرْضى في اللّه ِ ، و يَعملُ للّه ِ ، و يَطلُبُ إلَيهِ ، و يَخْشَعُ للّه ِ خائفا مَخُوفا طاهِرا مُخْلِصا مُسْتَحْيِيا مُراقِبا، و يُحْسِنُ في اللّه ِ
نشانه نيكوكار ده چيز است:
براى خدا دوست میدارد،
براى خدا دشمنى میورزد،
براى خدا يار و همراه مى شود، براى خدا جدا میشود،
براى خدا خشم مى گيرد، براى خدا خشنود میشود،
براى خدا كار میكند،
خدا جوست،
در برابر خدا خاشع و ترسان و هراسان و پاك و با اخلاص و با حيا و مراقب خود است و
براى خدا احسان و نيكى میكند.
تحف العقول: 21؛ عنه البحار: 1 / 121
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
رسول خدا صلياللهعليهوآله:
خِيارُ اُمَّتي مَن دَعا إلَى اللّه ِ تَعالى و حَبَّبَ عِبادَهُ إلَيهِ
بهترين امّت من كسى است كه به سوى خداوند متعال فراخوانَد و بندگانش را با او دوست سازد.
نهج الفصاحه: 464 ح1471
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith
امام صادق علیهالسلام:
أَيُّمَا أَهْلِ بَيْتٍ أُعْطُوا حَظَّهُمْ مِنَ الرِّفْقِ فَقَدْ وَسَّعَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ فِي الرِّزْق
هر خانوادهاى كه اهل رفق و مدارا و مشارکت باشند، خداوند روزى آنها را زياد مىكند.
کافی: 2 / 119 ح 9
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
@Quranohadith