کانال فرهنگی قرآن و عترت👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Qvaetrat
┗━━━🍂━
👌ابوعلي سينا چه زيبا بيان ميكند :
سه نکته مهم که اگر رعایت کنید؛
زندگی آرامی خواهید داشت
○1- وقتی خوشحال هستید (قول) ندهید.
○2- وقتی عصبانی هستید (جواب) ندهید .
○3- وقتی ناراحت هستید (تصمیم) نگیرید.
🆔 @Qvaetrat
✅ حضرت آیت الله حق شناس(ره) :
💟👈🏻 در اوّلین قدم سیر و سلوک ، پروردگار متعال آزمایش را شروع می کند.
✨🌾✨🌾✨🌾✨🌾✨🌾
دعای روز سهشنبه
کانال فرهنگی قرآن و عترت👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Qvaetrat
┗━━━🍂━
زیارت حضرت امام سجاد و امام محمد باقر و امام جعفر صادق (علیهم السلام) در روز سهشنبه
کانال فرهنگی قرآن و عترت👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Qvaetrat
┗━━━🍂━
کانال فرهنگی قرآن و عترت👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Qvaetrat
┗━━━🍂━
امام هادى عليه السلام :
الغِنى قِلَِّةُ ما تَمَنّيكَ وَالرِّضا بما يَكْفيكَ؛
بى نيـازى، در كمـى آرزو و رضايت به چيزى است كه تو را كفايت مى كند.
📚بحار الأنوار : ج 75 ص 109 ح 12
کانال فرهنگی قرآن و عترت👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Qvaetrat
┗━━━🍂━
نفوذ در کلام
مرحوم آیت الله مشکینی در درس اخلاق فرمودند:
"در سنین نوجوانی برای طلبگی تازه به قم آمده بودم. روزی یک سنگک گرم خریده و همانطور که قدم می زدم، نان را تکه تکه می کردم و می خوردم. ناگهان متوجه شدم سیدی در کسوت روحانیّت با قدی رشید در مقابلم ایستاده. رو کرد به من و فرمود طلبه هستی؟ عرض کردم، بله آقا. فرمود: طلبه در حال راه رفتن چیزی نمی خورد!
به دنبال این آقا رفتم در جایی مناسب از کسی پرسیدم، این آقا کیست؟ گفتند، ایشان آقای خمینی هستند. شاید هفتاد سال از آن زمان گذشته است ولی هنوز صدای امام خمینی در گوشم هست. نفوذ کلام ایشان بی نظیر بود"
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و تحیت
متاسفانه برخی افعال و اعمال ما بلا سند به عنوان معارف و اوامر شارع شایع شده مانند این که در قنوت وتر باید چهل مومن را دعا نمود که اصلا این عدد در هیچ روایتی ذکر و ثبت نشده.
بحث لیلة الرغائب نیز از همین مقوله است.
لیلة الرغائب امری است که در متن اصلیه و فرعیه شیعه اصلا مثبوت نیست.
فقط مرحوم سید بن طاووس در اقبال الاعمال آن را بلاسند صحیح آن هم از متون اهل سنت نقل نموده که مع الاسف مرحوم ملکی تبریزی و حاج شیخ عباس قمی رحمهم الله تعالی آن را نقل نموده اند.
مرحوم سید چنین می نویسد
وجدنا ذلک فی کتب العبادات مرویا عن النبی صلی الله علیه و آله و نقلته انا من بعض کتب اصحابنا رحمهم الله فقال فی جملة الحدیث.... فانها لیلة تسمیها الملائکة لیلة الرغائب.
اقبال (عربی) جلد 3،ص 185 و فارسی ج 2، ص 734
ملاحظه می فرمایید ایشان نه اسم کتب را اعلام می کند و نه نام راویان و محدثان را ذکر می کند و نه حدیث را از متون معتبر بیان می کند.
حتی برای نماز و عبادات این شب نیز سندی نیست و برخی فقها من باب تسامح در سنن فرموده اند به قصد رجا اقامه شود که خود جای تامل و بحث است.
حتی اذکار مورد نقل مربوط به این شب نیز فیه تامل و نظر.
اما آن چه در منابع اهل سنت ثبت است نقلی است از احمد بن قاسم جویباری هروی که در کتب رجال اهل سنت به وضاع الکذب معرفی شده است.
نکته دیگر این که نماز لیلة الرغائب نه تنها در منابع شیعی نیامده بلکه یک نماز مجعول از سوی اهل سنت است که بعد از تراویح محرف ترین نماز ساختگی آنان است.
حتی ابن جوزی از علمای اهل سنت نیز آن را رد می کند.
جناب شیخ حر عاملی در وسایل نیز این روایت لیلة الرغایب را به سند مرسل سید بن طاوس نقل می کند و علامه مجلسی نیز آن را از بنی زهره نقل می کند اما بسیاری از رجال آن را می نویسد مجهول هستند و یا وجود خارجی ندارند و یا اصلا ثقه نیستند مانند ابو عبدالله الحسین بن علی و مسموسم و علی بن جهضم، علی بن محمد بن سعید بصری، خلف بن عبدالله.
(وسایل الشیعه، ج 8 ص100- بحار ج 98، ص 395- بحار، ج 95ص395 و...).
با این اوصاف اصلا این روایت نه تنها قابل استناد نیست بلکه عمل به آن خارج از معالم شیعی است.
نکته جالب این که علامه مجلسی در زاد المعاد می فرماید برخی اعمال نقل شده در این شب ها که گفته اند در بین نماز مغرب و عشا باید انجام بگیرد به جهت طولانی بودن نه تنها وقت فضیلت و مستحب عشای فریضه را قضا می کند بلکه وقت واجب را نیز ضایع می کند و لذا مستحبی که سبب اخلال در واجب و تضییع آن شود قطعا مردود است.
تصریح می فرمایند اصلا سندی برای نمازهای شب های ماه رجب نیافتم و نماز لیلة الرغایب معتبر نیست و اگر کسی می خواند فقط به قصد این که نماز خواندن خوب باید بخواند و الا اشکال دارد و از طریق اهل سنت است . (زاد المعاد ص46 و 48).
ما باید متعبد به عبادات وارد از سوی شارع باشیم نه هر حال خوشی را بستر عبادت بدانیم
ما نه قائليم به حال خوش و نه قال خوش نه درون و نه ظاهر خوش ما متعبدیم به آداب خوش وارد بندگی از سوی شارع مقدس
و ما علینا البلاغ
والله المستعان
سید حسین خادمیان