فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اسکوتر سواری راهب در کلیسا 😐😆
🆔 @Qvaetrat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️قاری ایرانی با این تلاوت برنده جایزه ۸۰۰هزار دلاری عربستان شد
🔻«یونس شاهمرادی» قاری ایرانی قرآن کریم موفق شد تا بالاتر از «عبدالعزیز الفقیه» رقیب عربستانی خود، عنوان نخست دومین دوره رقابت های استعدادیابی قرآنی «عطرالکلام» عربستان را از آن خود سازد.
🆔 @Qvaetrat
کانال فرهنگی قرآن و عترت👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Qvaetrat
┗━━━🍂━
قال رسول الله(ص):
مَن أحیی لَیلَةَ القَدرِ حُوِّلَ عَنهُ العَذابُ إلَی السَّنَةِ القابِلَةِ
هر کس شب قدر را احیا بدارد ، تا سال آینده عذاب از او بر داشته میشود.
(اقبال الأعمال، ج1، ص 345)
کانال فرهنگی قرآن و عترت👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Qvaetrat
┗━━━🍂━
💠فضیلت شب قدر در سایه توجه به حضرت حجت(علیه السلام)
🔹🔸در آستانه شبهای پرعظمت «قدر» شایسته است پیرامون علت و درک فضیلت شب قدر تبیینی هرچند مختصر بیان شود. از آیات سوره مبارکه قدر و روایات معتبری که در تفسیر آن واردشده، استفاده میشود که:
«فرشتگان در شب قدر مقدرات یک سال را نزد امام زمان هر دورهای آورده و بر او عرضه میکنند. این واقعیت از نخستین روز خلقت بوده و بر نخستین پیامبر و وصی او نازل میشده و تا قیام قیامت نیز ادامه دارد». [1]
زیرا که خداوند متعال زمین را از نخستین روز آفرینش تا برپائی قیامت بی حجت نگذاشته و نخواهد گذاشت و خداوند در شب قدر، مقدرات امور عالم را بهوسیله ملائکه و روح که اعظم ملائکه است نزد آن حجت بر زمین (خواه پیامبر باشد و خواه وصی او) میفرستد. در صدر اسلام، درزمان حیات رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) محل نزول فرشتگان آستان آن حضرت بوده است و این امر مورد قبول همگان است و پسازآن حضرت به محضر امیر المومنین (علیهالسلام) و سپس ائمه اطهار (علیهمالسلام) یکی پس از دیگری و امروزه به محضر امام زمان حضرت ولی عصر مهدی موعود (علیهالسلام) نازل میشوند و در هرسال تکرار میشود و انقطاعی ندارد. چنان چه از ظاهر آیه شریفه تَنَزَّلُ الْمَلَائِکةُ وَالرُّوحُ نیز تداوم این امر استفاده میشود، زیرا «تنزل» فعل مضارع بوده که دلالت بر استمرار و پیوستگی دارد، یعنی فرشتگان و روح، پیوسته و همواره فرود میآیند.
🔹🔸از علمای اهل سنت نیز بر استمرار شب قدر تأکید دارند مانند رشیدالدین میبدی مفسّر معروف اهل سنّت که میگوید: «برخی گفتهاند این شب قدر در روزگاران پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) بود، سپس از میان رفت، اما چنین نیست، زیرا که همه اصحاب پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) و علمای اسلام معتقدند که شب قدر تا قیام قیامت باقی است. [2]
🔹🔸عالم مشهور اهل سنت، طبرسی صاحب تفسیر مجمعالبیان نیز روایتی را از ابوذر غفاری نقل میکند: «به رسول خدا گفتم: ای پیامبر، آیا شب قدر و نزول فرشتگان در آن شب، تنها در زمان پیامبران وجود دارد و چون پیامبران از دنیا رفتند، دیگر شب قدری وجود ندارد؟ فرمود: بلکه شب قدر تا قیام قیامت هست». [3]
🔹🔸بنابراین وقتی شب قدر در هرسال و تا برپائی قیامت ادامه دارد، پس باید صاحب شب قدر که بعد از پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) اوصیاء معصوم آن بزرگوار هستند، نیز برای همیشه وجود داشته باشند، وگرنه فرشتگان بر چه کسی فرود میآیند و کتاب تقدیر را نزد چه کسی عرضه میکنند و مجاری امور را به اذن خدا به چه کسی، میسپارند؟
پس همانگونه که قرآن تا قیام قیامت هست، حجت خدا در زمین نیز باید وجود داشته باشد و معلوم است که پس از رحلت پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) این منصب و مقام به اوصیای او واگذارشده است. حدیث ثقلین نیز علاوه بر اثبات اصل امامت، تداوم آن را نیز اثبات میکند، زیرا در حدیث تصریح شده که قرآن و عترت ابداً قابل جدایی نبوده و از هم جدا نمیشوند و تا قیامت که در حوض کوثر بر رسول خدا وارد شوند، از هم جدا نمیشوند. وقتي قرآن تا قیامت باقی است قهرا عترت نیز باقی خواهد بود، لذا تمسک به هر دو لازم است و تفرقه بین آن دو باعث ضلالت و هلاکت میشود.
🔹🔸بنابراین ارزش و منزلت شب قدر باوجود مقدّس انسان کامل (حجت خدا) باهم ارتباط تنگاتنگ و ناگسستنی دارند و بهروشنی معلوم است که صاحب شب قدر در زمان ما حضرت ولی عصر حجة بن الحسن المهدی (علیهالسلام) است و اوست که حجت خدا و وصّی اوصیاء و خلیفه رسول الله (صلیاللهعلیهوآله) و معصوم از هر گناه و پلیدی است و تنها اوست که لیاقت چنین مقامی را دارد وگرنه مردم شأنیت و شایستگی چنین کاری ندارند که ملائکه یا ملک اعظم در شب قدر هرسال به نزد آنها فرود آیند و تقدیر امور را در محضر آنها انجام دهند.
🔹🔸حال که دلیل عظمت شب قدر به خوبی روشن شد شایسته است مؤمنین در بزرگداشت شبهای قدر به عنوان یک فضیلت اخلاقی بسیار مهم توجه خاصی را نیز در عبادات این شب به وجود مقدس حضرت ولی عصر حجة بن الحسن المهدی (علیهالسلام) داشته باشند که با این کار امید است همه بتوانیم فضیلت این شب بسیار با برکت را درک کنیم و این ردک و فهم جمعی از مقام حجت خدا و فضیلت شب قدر مقدمات ظهور را مهیا سازد.
📌پینوشت:
[1]. اصول کافي، شیخ کلینی، کتاب الحجه، ج2، باب في شأن «انا انزلنا».
[2]. کشف المراد، علامه حلی، ج10، ص559.
[3]. مجمع البيان، طبرسی، ج10، ص518
کانال فرهنگی قرآن و عترت👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Qvaetrat
┗━━━🍂━
🍁🌾🌻🍂
🌾🌻🍂
🌻🍂
🍂
✅ جالب است بدانیم که
💐 تورات ششم رمضان
💐 انجیل دوازدهم رمضان،
💐 زبور هجدهم رمضان
💐🍃 و «قرآن» در شب قدر نازل شده است.
✨به نقل از امام صادق(علیه السلام)✨
🌼🌸🌼
📚وسائل الشّیعه، ج۷ ص۲۲۴
سید مجید بنی فاطمهرحِم الله من نادی یا علی.mp3
11.13M
مداحی
شهادت امیرالمؤمنین(علیه السلام)
سیدمجید بنی فاطمه
🆔 @Qvaetrat
9.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کانال فرهنگی قرآن و عترت👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Qvaetrat
┗━━━🍂━
نکاتی در مورد صد رکعت نماز مستحبی در لیالی قدر
یکی از مستحبات در هر یک از شبهای قدر، اقامة صد رکعت نماز است. به عبارت دیگر، مستحب است سیصد رکعت نماز در مجموع شبهای قدر خوانده شود. در این زمینه تذکراتی لازم می باشد:
1. این صد رکعت به صورت پنجاه نماز دو رکعتی است؛ یعنی نمازگزار باید در هر دو رکعت تشهد بخواند و سلام دهد؛ چرا که اصل اولی در نمازهای مستحبی، دو رکعت بودن است.
2. از آنجا که این صد رکعت، نماز مستحبی است، آنها را به سه کیفیت می توان خواند:
الف) ایستاده؛ در این صورت باید نمازگزار رو به قبله و با آرامش بدن، نماز بخواند، مانند نمازهای واجب.
ب) نشسته؛ در این صورت نیز لازم است نمازگزار رو به قبله و با آرامش بدن، نماز بخواند.
ج) در حال حرکت، مثل اینکه در وسیلة نقلیه یا در حال راه رفتن نماز می خواند. در این صورت رو به قبله بودن و نیز آرامش بدن لازم نیست، و رکوع و سجده با اشارة سر انجام می گیرد.
3. از آنجا که این صد رکعت نماز، مستحبی است، انجام آن به صورت جماعت باطل است و حتماً باید فُرادا خوانده شود.
4. این پنجاه نماز از جمله نمازهای مستحبی است، پس بعد از حمد، خواندن سوره لازم نیست و نمازگزار می تواند بدون خواندن سوره به رکوع برود؛ زیرا خواندن سوره در نمازهای واجب، واجب و در نمازهای مستحب، مستحب می باشد. البته شکی وجود ندارد که بهتر است سوره خوانده شود. مرحوم حاج شیخ عباس قمی در مورد این صد رکعت می نویسد: «افضل آن است که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند.»
5. در برخی شهرها به جای صد رکعت نماز مستحبی، نمازهای قضا می خوانند. این امر از جهت مبادرت ورزیدن به انجام نماز قضا امری مطلوب است؛ ولی معلوم نیست به استحباب صد رکعت نماز در شبهای قدر رسیده باشد؛ زیرا ظهور روایات و کلمات فقها در این است که صد رکعت به عنوان نماز مستحبی انجام گیرد.