کانال فرهنگی قرآن و عترت👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Qvaetrat
┗━━━🍂━
رسول خدا صلوات الله علیه فرمودند :
هرکس به امّت من حدیثی برساند که به سبب آن ، سنّتی برپا شود ، یا بدعتی از میان برود ، جایش در بهشت است.
كنز العمّال : ۲۸۸۱۵ ،
میزان الحکمة جلد 2 صفحه 517
کانال فرهنگی قرآن و عترت👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Qvaetrat
┗━━━🍂━
👇👇👇👇👇👇👇👇
💐پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم میفرمایند:
مَن أدّى إلى أمَّتي حَديثا يُقامُ بِهِ سُنَّةٌ أو يُثلَمُ بِهِ بِدعَةٌ فَلَهُ الجَنَّةَ ؛
✅با تقواترين مردم، كسى است كه حقّ را بگويد؛ به سودش باشد يا به ضررش.
من لايحضره الفقيه، ج 4، ص 395، ح 5840.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
☆💓☆ نماز شب ☆💓☆
کانال فرهنگی قرآن و عترت👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Qvaetrat
┗━━━🍂━
نماز شب
💐 مقام معظم رهبری:
🍀👈👈دنیا و آخرت می خواهید، نماز شب بخوانید.
افرادى كه بنیه جوانی دارند، این سفارش بسیار مهم را رعایت کنند، نگذارند نماز شب ترک بشود.
یعنی رفتار با نماز شب باید مثل نماز فریضه باشد، مادامی که قادرید و اضطراری ندارید، حتماً مقید باشید که نماز شب را بجا بیاورید.
این را بایستی همه رعایت کنند
درس خارج آقا
کانال فرهنگی قرآن و عترت👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Qvaetrat
┗━━━🍂━
🌾🌾🌷🌾🌾🌷🌾🌾
پيامبر صلي الله عليه و آله :
مَن أدّى إلى أمَّتي حَديثا يُقامُ بِهِ سُنَّةٌ أو يُثلَمُ بِهِ بِدعَةٌ فَلَهُ الجَنَّةَ ؛
هر كس به امّت من حديثى برساند كه به سبب آن سنّتى برپا شود يا بدعتى آسيب بيند ، پاداشش بهشت است .
📚بحار الأنوار ، ج 2 ، ص 152 .
کانال فرهنگی قرآن و عترت👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Qvaetrat
┗━━━🍂━
عَن النبيِ - صلّي الله عليه و آله - : مَن تزوّجَ امرئةً لايتزّوجُها الآ لِجمالِها لَمْ يَرَ فيها ما يُحبُ و مَنْ تزوجها لِمالها وکلهُ الله اليهِ فعليکمْ بذاتِ الدين.(1)
پيامبر اکرم - صلّي الله عليه و آله - فرمودند:
کسي که با زني ازدواج کند و ازدواج نكرده باشد مگر براي زيبايي آن زن، آنچه را که دوست مي دارد در او نخواهد ديد و کسي که با زني به خاطر مالش ازدواج کند، خداوند متعال او را به همان مال وي واگذارد، پس بر شما باد به ازدواج با زن با ايمان.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنّما المرأةُ قِلادَةٌ فانظُرْ ما تَتَقَلَّدُ ، و لَيسَ لامرأةٍ خَطَرٌ ، لا لِصالِحَتِهِنَّ و لا لِطالِحَتِهِنَّ : و أمّا صالِحَتُهُنَّ فَلَيسَ خَطَرُها الذَّهَبَ و الفِضَّةَ هِي خَيرٌ مِنَ الذَّهَبِ و الفِضَّةِ ، و أمّا طالِحَتُهُنَّ فَلَيسَ خَطَرُها التُّرابَ ، التُّرابُ خَيرٌ مِنها .(2)
امام صادق عليه السلام :
همانا زن طوق است ؛ پس بنگر كه چه طوقى به گردن مى افكنى . براى زن ارزش و بهايى نمى توان تعيين كرد ، نه براى خوب آنها و نه براى بدشان . زن خوب ، ارزشش طلا و نقره نيست، بلكه از طلا و نقره هم بهتر و ارزشمندتر است و زن بد ، ارزشش خاك نيست، بلكه خاك از او ارزشمندتر است .
📚 منبع :
1-«وسائل الشيعه، ج 3، ص 6»
2-معاني الأخبار : 144/1 .
کانال فرهنگی قرآن و عترت👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Qvaetrat
┗━━━🍂━
تدبر...
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
اَلا لا خَیْرَ فى عِلْم لَیْسَ فیهِ تَفَهُّمٌ، اَلا لاخَیْرَ فى قِرائَة لَیْسَ فیها تَدَبُّرٌ، اَلا لاخَیْرَ فى عِبادَة لا فِقْهَ فیها؛
آگاه باشید! علمى که در آن فهم نباشد فایده اى ندارد. بدانید! قرائت قرآن اگر همراه با تدبّر و اندیشه (در معانى آن) نباشد بى فایده است. آگاه باشید! عبادتى که در آن تفکّر و اندیشه نباشد خیرى ندارد(1).
شرح حدیث:
سؤال: در جمله اوّل مى خوانیم: «علمى که در آن فهم نباشد خیرى ندارد» مگر مى شود علم و دانشى بدون تفهّم حاصل گردد؟
پاسخ:
بله، بسیار است علم و دانش هایى که حاصل آن تنها ذخیره کردن مشتى دانستنى ها و قواعد یا فورمول هاى خشک است که صاحب آن، در آن تفکّر نمى کند و به نتیجه آن نمى اندیشد. دانشمندى که توانست هسته اتم را بشکافد و این نیروى عظیم را آزاد کند، براى چه هدفى این کار را کرد؟ آیا هدفش نابودى همه موجودات زنده و از بین بردن تمام آثار حیات و زندگى در شهر «ناکازاکى» و «هیروشیماى» ژاپن بود، که هنوز هم بعد از ده ها سال متأسّفانه آثار شوم آن موجود است!؟
یا منظورش تولید نیروگاه هاى برق بود، تا به وسیله آن جهان را روشن کند و چرخ هاى کارخانجات را به گردش درآورد و استفاده هاى مثبت فراوان دیگر از آن بشود؟
متأسّفانه بسیارى از دانشمندان مادّى در علوم و دانش هاى خویش تفهّم ندارند، بدین جهت دنیا تبدیل به ظلمتکده اى مى گردد. دنیایى که دانشمندان آن هدفى جز لذّات مادّى ندارند و براى آن ها تفاوتى نمى کند که با اختراعات و اکتشافات آن ها کارخانجات داروسازى فعّال شود یا کارخانجات بمب سازى، بلکه هر کدام درآمد بیش ترى عاید آن ها کند و دلارهاى فزون ترى به جیب آن ها سرازیر نماید، همان را ترجیح مى دهند! چنین دنیایى حقیقتاً ظلمتکده و چنان دانشى در حقیقت زیانبار است!
در جمله دوم مى خوانیم: «آگاه باشید تلاوت قرآن اگر توأم با اندیشه نباشد سودى ندارد»
آرى، بسیارند کسانى که قرآن تلاوت مى کنند، ولى مورد لعن قرآن هستند(2)! زیرا به دستورات این نسخه شفابخش آسمانى عمل نمى کنند; آن ها هنگامى که آیات مربوط به غیبت را مى خوانند، در حالى که خود غیبت مى کنند مورد لعن این آیات قرار مى گیرند! هنگامى که آیات مربوط به ربا را قرائت مى کنند، در حالى که آلوده به این گناه بزرگ و کثیف هستند، مورد لعن آیات ربا واقع مى شوند! و همچنین در سایر آیاتى که به آن عمل نمى کنند.
«تدبّر» از ریشه «دَبْر» (بر وزن ابر) گرفته شده و به معناى عاقبت اندیشى است، تلاوت کننده قرآن هنگام تلاوت آیات شریفه باید به عاقبت کسانى که آیات تلاوت شده در مورد آن ها سخن مى گوید بیندیشد که قرائت یک آیه همراه با تدبّر از یک ختم قرآن بى تدبّر ارزشمندتر است!
در جمله سوم مى فرماید: «عبادت بدون تفکّر هم فایده اى ندارد».
آیا هنگامى که در مقابل پروردگار مى ایستیم و آیات بلند و پرمحتواى سوره حمد را مى خوانیم، در معانى آن آیات تفکّر مى کنیم؟ وقتى به (اِیّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیّاکَ نَسْتَعینُ)مى رسیم، نگاهى به قلب خویش کنیم و ببینیم آیا حقیقتاً فقط خدا را مى پرستیم و فقط از او کمک مى گیریم؟ یا هواى پرستى، مال پرستى، مقام پرستى در کُنج دل ما جایى براى پرستش خدا نگذارده است!؟ هنگامى که به تشهّد مى رسیم و به یگانگى خداوند شهادت مى دهیم، سرى به قلب خویش بزنیم و ملاحظه کنیم که آیا هیچ بتى در خانه قلب ما وجود ندارد، یا این خانه خدا به اشغال انواع بت ها در آمده است؟ آرى باید عبادت همراه با تفکّر باشد، چرا که یک عبادت همراه با تفکّر مى تواند سرنوشت ما را متحوّل و دگرگون نماید.
📚پی نوشت:
1. اصول کافى، کتاب فضل العلم، باب صفة العلماء، حدیث سوم.
2. میزان الحکمة، باب 2311، حدیث 16250، (جلد 8، صفحه 90).
کانال فرهنگی قرآن و عترت👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Qvaetrat
┗━━━🍂━
سیره ی شهدا
💠باز هم انگشترش رو بخشید!
باز هم انگشترش رو بخشیده بود ؛ ازش پرسیدم: این یکی رو به کی دادی؟ گفت: یه بنده خدا انگشتر طلا دستش بود نمی دونست که طلا برای مرد حرامه ، از دستش در آوردم و انگشتر خودم رو بهش دادم .
📚(کتاب سیره ی دریادلان 2 ، خاطره ای از زندگی روحانی شهید عبدالله میثمی)
کانال فرهنگی قرآن و عترت👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Qvaetrat
┗━━━🍂━
تمثیل
💠 مثل سوزن!
شما اول انگشت خود را در استمپ ميگذاري و آن را جوهري ميكني و بعد پاي يك قرارداد انگشت زده و آن را جوهري ميكني. يعني تا اين انگشت خود جوهري نشود نمي تواند برگ كاغذي را جوهري كند.
هندسه ي عالم هم همين است. ما تا خود يك ويژگي و صفتي پيدا نكنيم، نمي توانيم ديگران را دعوت كنيم تا آن ويژگي و صفت را پيدا كنند.
اين است كه قرآن كريم گلايه ميكند از كساني كه حرفهايي ميزنند و مردم را به خصوصياتي دعوت ميكنند، در حالي كه در خودشان از آن ويژگيها خبري نيست.
چرا يك حرفهايي ميزنيد كه خود انجام نمي دهيد.
درست مثل سوزن كه براي همه لباس ميدوزد، اما خود برهنه است.
يا مثل شمعي كه اطرافِ خود را روشن ميكند، اما پاي خودش تاريك است.
📚 مثل شاخه های گیلاس - محمد رضا رنجبر
کانال فرهنگی قرآن و عترت👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Qvaetrat
┗━━━🍂━
احکام
>>> مستثنیات از قاعده طهارت
گرچه فقهاء فرموده اند وقتی نمی دانیم چیزی پاک است یا نجس ، باید بنابر پاک بودن بگذاریم ولی در چند مورد باید بنا را بر نجس بودن بگذاریم:
۱- وقتی که چیزی قبلا نجس بوده مثلا فرشی که قبلا نجس بوده نمی دانیم آب کشیده ایم یا نه، باید بنا بگذاریم بر نجس بودن مگر این که مطمئن شویم قبلا آن را آب کشیده ایم. (۱)
۲- وقتی که یکی از دو چیز نجس شده ، نمی توانیم بنا بگذاریم بر پاک بودن هیچ یک ، بلکه باید هر دو را نجس بدانیم و هر دو را آب بکشیم. (۲)
۳- وقتی کسی که شیئی در اختیارش بوده بگوید نجس است و برای انسان اطمینان به گفته او حاصل شود باید بنا بر نجس بودن آن چیز بگذارد. (۳)
۴- وقتی که دو شخص عادل شهادت بر نجس بودن چیزی دهند ، در این صورت هم بنا بر نجس بودن آن می گذاریم. (۴)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ - به علت قاعده استصحاب.
۲ - توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص۸۹.
۳ - هما ن ،ص۸۵.
۴ - زیرا بینه حجت است.
روضه خوانت می شوم با روضه ای تک مصرعی: «بر زمین بودی و بر جسم تو پیراهن نبود» 😭
#شهید_عجمیان
یاس🌹🇮🇷
🆔 @Qvaetrat
⭕️ فقط میخام فهم اصلاح طلبی رو بهتون نشون بدم که 4 سال نماینده مردم بوده و افتخارش عکس گرفتن با عفریته ای بنام موگرینی بوده و حالا شده مدافع مردم!
🆔 @Qvaetrat