روضه حضرت زینب.mp3
2.41M
کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود 🕊💔
📌 در روز بیست و ششم #رمضان، به نیت #حضرت_زینب، یک ساعت مانده به افطار، هیئتی مجازی و مختصر فراهم کردیم تا در حالیکه تشنگی و گرسنگی بر ما غلبه کرده، یادی کنیم از آقایی که او را گرسنه و تشنه شهید و روی زمین کربلا رهایش کردند😔
📌 #هیئت_رمضان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍 این مصاحبه عجیب از شهید تهرانی مقدم ؛ که از طبقه بندی امنیتی خارج شده است
🔹به حالات چهره و زبان بدن شهید کاملاً دقت کنید ؛ میگه :
ما در بخش موشک زمین به زمین مرزی برای برد نداریم!
سال ۸۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شوخی رهبر انقلاب با یک دانشجو که احتمالا درخواست هدیههای متعدد داشته😁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم آقا سید مرتضی آوینی 🥀🥀
یاران چه غریبانه شهیدچمران.MP3
9.58M
یاران چه غریبانه....
🎙کویتی پور (نسخه قدیمی)
#همراه_شهدا
﷽
|نا...*
طلبهای از او پرسید:
«اگر کسی از شما بپرسد محمدباقر صدر چطور محمدباقر صدر شد، چه پاسخی میدهید؟🙂»
جواب داد:
«اینکه محمد باقر صدر ده درصد مطالعه میکند و نود درصد میاندیشد💡»
پرسید:
«در شبانه روز چند ساعت مطالعه میکنید؟»⏱🌱
_اگر بپرسید چند ساعت مطالعه میکنی، میگویم بین هشت تا ده ساعت🥲
اما اگر بپرسی چند ساعت با کتاب هستی، جوابم این است که تا وقتی بیدارم و خوابم نرفته باشد با کتاب همنشینم...📚
وقتی در خیابان قدم میزنم، به موضوعی فکر میکنم تا حل شود.
زمانی که با قصاب حرف میزنم، در ذهنم مسئلهای است که قصد دارم حلش کنم!
کنار سفره که مینشینم تا غذایی بخورم، سوالی برای حل شدن در ذهنم میچرخد...📝
بنابراین من مدام با کتاب هستم؛ کتاب با من زندگی میکند و من با کتاب زندگی میکنم.»💕
میگفت:
«بیشتر از آنچه میخوانید، فکر کنید، اگر به صرف خواندن عادت کنید، در بین متن ها و سطر ها محدود میشوید. آن وقت #نوآور نمیشوید.»
__________________
*«نا» نام کتابی درباره سرگذشت نابغهای است که شاید فقط نام دو کتاب «فلسفتنا» و «اقتصادنا»یش به گوشمان خورده باشد!
#آرمان_ما
#سالگرد_شهادت
#شهید_محمدباقر_صدر
شهید حاج #ابراهیم_همت:
امام صحبتی دارند که آن را نوشتهام
و همیشه آن را توی جیب خودم دارم :
هر کس که بیشتر برای خدا کار کرد
بیشتر باید فحش بشنود. و شما پاسدارها،
چون بیشتر برای خدا کار کردید،
بیشتر فحش شنیدید و میشنوید.
ما باید برای فحش شنیدن ساخته بشویم؛
برای تحمّل تهمت و افتراء و دروغ ؛
چون ما اگر تحمّل نکنیم ،
باید میدان را خالی کنیم ...
#شهید
#امام_خمینی
🥀🕊
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
@RMartyrs
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صداے ماندگار #شهید_آوینی
🌟ما یافتیم آنچہ را دیگران نیافتند
ماهمه افق هاے معنویت را در شهدا تجربہ کردیم .....
عشـق را هم
امید را هم
ڪرامـت را هم
شجاعـت را هم
عـزت را هم
وهمه ے آنچه را که دیگران جز در مقام شهادت نشنیده اند ما بہ چشم خود دیدیم ،ما معناے جهاد اصغر واکبر را درڪ کردیم .....و پادگان دوکوهہ بہ اینهمہ شهادت خواهد داد.
۲۰ فروردین سالروز آسمانی شدن سید الشهدای اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
@RMartyrs
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
📲بایدها و نبایدهای جهاد تبیین
🔻 اصل قطعی در این باب این است که بایستی از شیوهی اخلاقی در این کار پیروی کرد.
🔻 از این کاری که بعضیها در فضای مجازی یا در مطبوعات و در مقالهها و اینجا و آنجا انجام میدهند که با دشنام با تهمت و فریب و دروغ با افکار عمومی مواجه میشوند، باید بشدت اجتناب کرد!
🔻 بایستی حقایق را با منطق قوی، سخن متین و عقلانیت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی، و به کارگیری اخلاق منتشر کرد.
🔻 امروز همهی ما بایستی در این میدان حرکت بکنیم؛ هر کدام به نحوی و با سهمی که در این راه داریم.
امام خامنهای (حفظهالله):
#جهاد
#تبیین
#قله
#بصیرت
#رفیق_شریف
#بخاطر_ولی
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
@RMartyrs
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 رئیس قوهقضائیه: در مورد عفاف و حجاب، واقعا وضع خوبی نداریم
🔹سال ۱۴۰۱ گفتم در مورد عفاف و حجاب با همین قوانین میتوان کار انجام داد و ۷۰ تا ۷۵درصد مشکل حل میشود.
🔹سال ۱۴۰۲ گفتند لایحه بدهید. لایحه ۹مادهای دادیم که در دولت ۱۵ماده شد و در مجلس ۷۱ماده و همین الان هم این لایحه در رفت وآمد است.
🔹۹ فروردین سال گذشته قوانین مربوط به حجاب ناظر بر تکالیف صنوف، اتحادیهها، اماکن و… را احصا و ابلاغ کردم و گفتم ما لایحه دادیم ممکن است ۳ماه طول بکشد، گفتم فعلا بههمین عمل کنید تا لایحه به نتیجه برسد...
👈 پ.ن : جناب آقای اژهای؛ مسئولیت تمامی مواردی که فرمودید چه در مورد اجرای قانون به قول شما "با همین قوانین"، چه پیگیری "رفت و آمد لایحهی جدید در دولت و مجلس"، چه اجرای قوانین "ابلاغی به صنوف و اتحادیهها و..."، دقیقا با کدام قوه است غیر از قوهقضائیه؟!
👈🏻 جناب اژهای؛ نتیجهی ترک فعل دوستان در مطالبه و اجرای مواردی که فرمودید و مهمتر از آن، نتایج بازدارنده نبودن اندک احکام قضایی صادره در مورد مجرمانی که نقشِ "الگوسازی"، "تهییجکننده"، "ضریبدهنده"، و "مروّج" را داشتند و شرایط فعلی را سبب شدند؛ باعث شد امامخامنهای درتاریخ ۱۴۰۳/۱/۱۵ دراینخصوص تذکر دهند، درصورتیکه با مشاهدهی روند ترویج فساد در کف جامعه و نیز فضایمجازی، بر هیچشخصی پوشیده نیست و اصلا نیازی به تذکر حضرت آقا نبود تا به فکر بیافتیم
💡 آقای اژهای عزیز، لطفا یک یا علی بگید و دستور بدید قانون رو سریعتر اجرا کنند و از مسئولین مربوط "گزارش مستند" بگیرید
🌹 اَللّهُمَّ ارْزُقْنی تَوْفیقَ الشَّهادَةِ فی سَبیلِک🌹
📝 سیّد یار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخاطر هستهای، ملت رو بیچاره کردین؟!
⁉️ اصلا #انرژی_هستهای به چه درد میخوره؟!
🔰 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی، به مناسبت ۲۰ فروردین روز ملی فناوری هستهای
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
@RMartyrs
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید آیت الله محمد باقر صدر
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
@RMartyrs
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
امروز 19 فروردین چهل و چهارمین سالروز قتل آیتالله سید محمدباقر و سیده آمنه بنتالهدی صدر به دست رژیم بعث عراق در سال 1359 است.
تولد
دهم اسفند 1313 سید محمدباقر، دومین فرزندِ پسرِ آیتالله سید حیدر صدر در کاظمین به دنیا آمد و چهار سال بعد آمنه بنتالهدی، فرزند سوم سید به دنیا آمد و دخترِ آیتالله شیخ عبدالحسین آل یاسین، مادرشان، صاحب دو پسر به نامهای اسماعیل و محمدباقر و یک دختر به نام آمنه بنتالهدی شد. سید حیدر چند ماه بعد از تولد آمنه و در اوایل سال 1318 و در میانسالی درگذشت.
سید اسماعیل 12 سال از سید محمدباقر و 16 سال از آمنه بزرگتر بود و در اداره زندگی و تامین مخارج مادر، برادر و خواهر سهیم بود.
سید محمدباقر از پنج سالگی به مکتبخانه رفت و چند ماه بعد با کشف استعداد و نبوغ شگفتانگیزش به مدرسه فرستاده شد و تا 11 سالگی دیپلم گرفت. هوش او به حدی بود که معلمان مدرسه پیشنهاد فرستادن او به مدرسه تیزهوشان و نابغه را به مدیر مدرسه دادند تا به هزینه دولت ادامه تحصیل دهد و در آینده در دانشگاههای اروپا و آمریکا ادامه تحصیل دهد اما مادر و برادرش رضایت ندادند که با پول دولت وابسته به غرب و خودباخته درس بخواند.
با همفکری دو نفر از داییهایی سید محمدباقر، آیتالله شیخ محمد آلیاسین و آیتالله شیخ مرتضی آلیاسین، تحصیل در علوم دینی و حوزوی برای خرج نبوغ و به فعلیت رسیدن استعدادش در راه نشر معارف الهی را برگزید. تحصیلات علوم دینی را با کتاب معالم الاصول نزد برادرش سید اسماعیل آغاز کرد و سایر کتابهای دوره سطح حوزه را با شور و شوق و تلاش بسیار در مدتی کوتاه به صورت خودخوان مطالعه کرد.
بعد از این بود که سید اسماعیل 24 ساله به همراه سید محمدباقر 12 ساله در سال 1325 کاظمین را به مقصد نجفاشرف ترک کردند تا در محضر اساتید بزرگ حوزه علمیه نجف به تحصیلات عالی بپردازد. او از همان ابتدا به طور متوسط روزانه 16 ساعت درس خواند.
سید محمدباقر دوره عالی فقه و اصول را نزد آیتالله سیدابوالقاسم خوی و آیتالله شیخ محمدرضا آلیاسین و فلسفه اسلامی و اسفار ملاصدرا را از شیخ صدرا بادکوبهای آموخت. سید محمدباقر سایر رشتههای علوم مثل حدیث، رجال، درایه، کلام و تفسیر را نزد آیات عظام سید محسن حکیم، آیتالله سید ابوالقاسم آلیاسین، سید محمد روحانی و شیخ حسین حلی آموخت.
او در کنار دروس حوزوی کتاب فلسفه غرب و نظرات فلاسفه غرب و شرق را مطالعه و نقد کرد.
آیتالله از 20 سالگی با تدریس و آموزش کتاب کفایهالاصول، تدریس خارج اصول را شروع کرد و از 28 سالگی با تدریس دوره خارج فقه به آموزش کتاب العروه الوثقی پرداخت. او کتاب فلسفتنا که گویای ابعاد گسترده اندیشه فلسفی آیتالله صدر بود را در 25 سالگی نوشت. تدریس فلسفه و تفسیر قرآن کریم به طلاب و طالبان علوم دینی نیز از جمله اقداماتی بود که سید محمدباقر از اواخر دهه دوم زندگیش آغاز کرد.
خواهر علامه
سید محمدباقر به دلیل فاصله سنی کم و رابطه عاطفی قوی با خواهر، مسؤولیت آموزش و تدریس علوم مختلف دینی به خواهر را بر عهده گرفت. او همزمان با درس خواندن خودش، قرآن، ادبیات، تاریخ، حدیث، فقه و اصول را به خواهرش آمنه آموخت و بنتالهدی بیآن که پا به مدارس دخترانه عراق که به شدت تحت تاثیر نظام آموزشی انگلیس و سایر کشورهای اروپایی بود، بگذارد نزد او و گاهگداری نزد سید اسماعیل، برادر دیگرش درس خواند. کیفیت آموزشها و استعداد و گیرایی خواهر به حدی بود که از آمنه بنتالهدی بانویی دانشمند، شاعر، نویسنده، مبارز و معلم فقه و اخلاق ساخت.
اعجاب آیتالله
از ویژگیهای منحصر به فرد سید محمدباقر صدر علاوه بر هوش و درک اعجابگونش، رسیدن به درجه اجتهاد و فقاهت آنهم قبل از 18 سالگی، سن بلوغ و عهدهدار شدن مسوولیت سنگین مرجعیت دینی عراق و سایر بلاد عربی بعد از رحلت آیتالله سیدمحسن حکیم در سن 36 سالگی بود.
آیتالله سیاسی
فعالیتهای سیاسی آیتالله به سه حوزه مقابله با کمونیستها، مقابله با حزب بعث و تکفیر آنها و حمایت از امام خمینی و انقلاب اسلامی قسمت بود.
آیتالله سید محمدباقر در سال 1337 برای مقابله با تبلیغات الحادی و ضد دینی ژنرال عبدالکریم قاسم، اولین رییس جمهور عراق با همراهی جمعی از علمای شیعه عراق جمعیت علمای نجف را تأسیس کرد. جماعه العلماء نجف در مبارزه با حرکتهای کفرآمیز حکومت عراق اقدام به انتشار بیانیه، اعلامیه و انتشار نشریات سیاسی و ایدئولوژیک از جمله انتشار مجله الاضواء در سال 1340 کرد و سرمقاله پنج شماره اول آن را با عنوان «رسالتنا» به قلم آیتالله صدر نوشت.
آیتالله صدر در سال 1338 به پیشنهاد آیتالله سیدمحسن حکیم و به منظور رد مکتب فلسفی کمونیسم و طرح مکتب فلسفی اسلام و برتریهای آن کتاب فلسفتنا را نوشت. دو سال بعد برای معرفی نظام اقتصادی اسلام و امتیازات آن نسبت به نظامهای اقتصادی سوسیالیستی و سرمایهداری، کتاب اقتصادنا را تألیف کرد.
با رحلت آیتالله سیدمحسن حکیم در ۱۳۴۹، دوران مرجعیت آیتالله صدر آغاز شد و بسیاری از مردم عراق از او تقلید کردند. او در آن سالها کوشید تا اهداف و سازمان مناسب و شایستهای متناسب با تحولات فکری و اجتماعی عراق به وجود آورد و به این منظور جلسات منظمی تشکیل داد. ایشان حکومت آرمانی در عصر غیبت را حکومت اسلامی بر دو پایه ولایت فقیه و شورا میدانست.
تکفیر حزب بعث
او پس از رسیدن به مقام مرجعیت، با صدور فتوایی تاریخی حزب بعث عراق را تکفیر کرد. متن این فتوا چنین بود: «به اطلاع عموم مسلمانان میرساند که پیوستن به حزب بعث، تحت هر عنوان، شرعا حرام است و هرگونه همکاری با آن به منزله یاری ظالم و کافر و دشمنی با اسلام و مسلمین است.»
صدام حسین و رژیم بعث عراق دو سال بعد در سال 1351 از فعالیتهای گروههای مبارزه به خصوص حزب دعوت اسلامی که آیتالله صدر رهبر معنوی آن بود، به وحشت افتاد و دستگیری و شکنجه انقلابیون و مخالفان را شدت داد. وحشت رژیم از اقدامات ضد استبدادی گروههای مبارز و مسلمان عراقی موجب یورش نیروهای امنیتی و نظامی به خانه مبارزان و مجاهدان عراقی و دستگیری و زندانی کردن عده زیادی از مردم و علمای عراقی شد.
مأموران سازمان امنیت رژیم بعث آیتالله سید محمدباقر را که از رهبران معنوی حزب بود و در بیمارستان نجف به سر میبرد را دستگیر و به بخش زندانیان بیمارستان کوفه منتقل کردند و با بستن دستش با دستبند به تخت بیمارستان ایشان را به شدت تحت کنترل قرار دادند.
با اطلاع مراجع و علما و مردم عراق موج سنگینی از اعتراضات و راهپیماییها آغاز شد. شدت اعتراضات به حدی بود که رژیم بعث بعد از چند ماه تن به آزادی آیتالله داد.
رژیم بعث صدام برای ترساندن آیتالله صدر و سایر شخصیتها و گروههای مبارز عراقی در سال 1353 پنج نفر از شاگردان آیتالله را دستگیر و اعدام کرد.
ایشان در ماه صفر و در 10 بهمن سال 1356 مصادف با اربعین حسینی تظاهرات دهها هزار نفری عزاداران اباعبدالله الحسین را بر علیه رژیم بعث در شهرهای کربلا و نجف ساماندهی کرد. فردای اربعین ماموران امنیتی رژیم عراق تعداد زیادی از تظاهرکنندگان را دستگیر، زندانی و شکنجه کرد و آیتالله صدر را برای دومین بار دستگیر و زندانی کرد و پس از چند ساعت شکنجه جسمی و روحی، آزاد کرد.
رژیم بعث برای خنثی کردن فعالیتهای سیاسی آیتالله صدر گروهی از روحانینماها را به عنوان امام جماعت و واعظ به مساجد شهرها فرستاد اما آیتالله به زودی پی به این حیله برد و در فتوایی اعلام کرد: «به اطلاع عموم مسلمانان عراقی میرساند که شرکت در نماز جماعت کسانی که از سوی مراجع مسلمین تعیین نشدهاند، از نظر شرع مقدس اسلام حرام است.»
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
@RMartyrs
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
آیتالله سید محمدباقر صدر در سال ۱۳۵۸ در فتوای مشهوری مردم عراق را به براندازی رژیم بعثی عراق دعوت کرد. ایشان در این فتوا نوشت: «بر همه ملت مبارز و مسلمان عراق، واجب کفایی است که به قیام مسلحانه بر ضد حزب بعث و سردمداران آن، اقدام کنند و مسئولان این حزب کافر را ترور نمایند تا خود را از چنگال این دژخیمان خونخوار نجات دهند.»
به دنبال این فتوا، خانه آیتالله به محاصره مأموران امنیتی عراق درآمد و رفت و آمد به خانه ممنوع شد حتی از ورود سفیر ایران به منزل وی جلوگیری شد.
آیتالله صدر برای روشنگری سیاسی، درس معروف تفسیر قرآنش را فعال کرد که در آن گروه زیادی از عموم طبقات مردم شرکت کردند. درس تفسیر او تا 14 جلسه ادامه یافت اما از سوی رژیم بعث تعطیل شد.
رژیم بعث که از تشکیل چنین جلسهای به شدت هراس داشت، بسیاری از نمایندگان آیتالله صدر و مخالفانش را که تعدادشان به هزاران نفر میرسید را در سراسر کشور دستگیر و زندانی کرد. آیتالله صدر در اعتراض به موج دستگیریها و رفتارهای ضد انسانی رژیم بعث در تاریخ شش فروردین 1300 اعتصاب عمومی را ساماندهی کرد و بازارهای عراق تعطیل شد و مردم نجف به به دیدار آیتالله صدر در منزلش رفتند.
فردای آن روز آیتالله برای بار سوم دستگیر شد و این بار به زندان بغداد منتقل شد اما با شدت گرفتن تظاهرات عمومی در شهرهای نجف، کاظمین و سایر شهرهای عراق، رژیم بعث دو روز بعد ناچار به آزادی ایشان شد و مردم نجف گروه گروه برای تجدید دیدار به منزل ایشان رفتند. رژیم بعث عراق که حضور آیتالله صدر را موجب به خطر افتادن جدی پایههای حکومتش میدید به فکر حذف فیزیکی ایشان افتاد. به دنبال آن خانه آیتالله در نجف به مدت 9 ماه تحت شدیدترین محاصره رژیم قرار گرفت.
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
@RMartyrs
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
شهادت
رژیم برای مهار ایشان نمایندگان مختلفی را به دیدار آیتالله فرستاد و ایشان را مجبور به انتخاب همکاری با صدام یا انتخاب مرگ کردند. رژیم بعث همچنین از آیتالله صدر خواست تا از تایید انقلاب اسلامی و امام خمینی دست بردارد، با صدور بیانیهای از مواضع حزب بعث حمایت کند، عضویت در حزب الدعوه را تحریم کند و فتوای تحریم حزب بعث را پس بگیرد اما ایشان مرگ در راه خدا را انتخاب کرد.
آیتالله صدر و خواهرش آمنه برای چهارمین بار در تاریخ 16 فروردین ۱۳۵۹ در شهر نجف دستگیر و به بغداد منتقل شدند. ماموران امنیتی رژیم در زندان بغداد از آنان خواستند تا علیه انقلاب اسلامی ایران و شخص امام خمینی (ره) بنویسند تا از مرگ نجات یابند اما این خواهر و برادر آشکارا این تقاضا را رد کردند و بر راه مستقیم و خللناپذیرشان تأکید کردند در نتیجه پس از سه روز شکنجه سخت در ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ به شهادت رسیدند و اجساد مطهرشان تحت شدیدترین محافظتهای امنیتی در آرامگاه خانوادگی شرفالدین در نجف اشرف به خاک سپرده شد.
ذوب در امام
ایشان با شروع نهضت اسلامی در ایران در سال 1342 با موضعگیری قاطع به حمایت از حضرت امام (ره) پرداخت و پس از تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه با امام ابراز همدردی کرد و پس از تبعید ایشان به نجفاشرف همراه جمعی از علمای این شهر از امام به گرمی استقبال کرد و در دوره تبعید 13 ساله امام به عراق، روابط نزدیک و دوستانهای با ایشان برقرار کرد.
او قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از انقلاب اسلامی حمایت کرد و روز به روز روابطش با امام خمینی را عمیقتر کرد. بعد از تبعید امام به نوفللوشاتو نامهای به ایشان نوشت و از انقلاب شکوهمند ایران ستایش کرد و آمادگیش برای حمایت از انقلاب اسلامی ایران را اعلام کرد.
فتوای معروف آیتالله صدر در حمایت از انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی به این شرح است: «بسم الله الرحمن الرحیم. کسانی که در ایران برای دفاع از اسلام و مسلمین قیام کرده و کشته میشوند، شهید هستند و خداوند آنان را با امام حسین علیه السلام در بهشت محشور میگرداند ان شاءالله تعالی. سیدمحمد باقر صدر.»
پس از پیروزی نهضت انقلاب اسلامی رژیم بعث بر فشارهای خود بر ایشان افزود اما او با اعلام تبعیت از امام خمینی در برابر رژیم بعث ایستاد.
در خلال یکی از بازجوییهای آیتالله صدر، رییس سازمان امنیت نجف از ایشان پرسید: «که تو عرب هستی، چرا از ایران و انقلاب آن طرفداری میکنی و چرا همه فعالیتهای خودت را در راه کمک به ایران و خمینی منحصر کردهای؟ چرا برای مطهری که یک آخوند فارسیزبان ایرانی بود، در نجف مجلس ختم بر پا میکنی و برای چه با خمینی مکاتبه میکنی؟»
آیت الله صدر هم در واکنش گفت: «من یک مسلمانم و در برابر همه مسلمانانِ جهان، مسؤول هستم و باید به مسؤولیت جهانی خویش عمل کنم و این مربوط به عرب و عجم، ایران و غیر ایران نیست و از این راه یک قدم به عقب نخواهم گذاشت.»
رییس سازمان امنیت کشور عراق در آخرین دستگیری آیتالله در 16 فروردین 1359، او را به مرگ تهدید کرد و از ایشان خواست علیه انقلاب اسلامی و امام خمینی چند کلمه بنویسد تا از مرگ نجات یابد اما آیتالله صدر مخالفت میکند و میگوید: «من آماده شهادتم.»
واکنش امام
چند روز بعد از شهادت این خواهر و برادر مظلوم، امام خمینی در تجلیل از ایشان در پیام تسلیتی نوشتند: «انالله و انا الیه راجعون. با کمال تأسف مرحوم آیتالله شهید سیدمحمد باقر صدر و هم شیره مکرمه مظلومه او که از معلمین دانش و اخلاق و مفاخر علم و ادب بود. با وضع دل خراشی به درجه رفیعه شهادت رسیدند. این جانب برای بزرگداشت این شخصیت علمی و مجاهد که از مفاخر حوزههای علمیه و مراجع دینی و متفکران اسلامی بود، از روز چهارشنبه سوم اردیبهشت به مدت سه روز عزای عمومی اعلام می کنم و از خداوند متعال خواستار جبران این ضایعه بزرگ می باشم.»
اگر چه بیشتر عمر آیتالله سید محمدباقر صدر صرف جهاد و مبارزه با مخالفان دین خدا شد اما این مسئله ایشان را از نوشتن کتابهای گرانبها غافل نکرد. آثار مکتوب ایشان شامل فَدَکْ در تاریخ، نهایت اندیشه در علم اصول، فلسفه ما، اقتصاد ما، فتوای روشن، بانک بدون ربا در اسلام، امام مهدی، حماسه ای از نور، ولایت از نظر عقل و فطرت، نقش امامان در اسلام، نظام عبادت از دیدگاه اسلام است.
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
@RMartyrs
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 و بالاخره در شب سی و یکمین سالگرد شهادت آوینی منتشر شد!
🔸شهیدان زنده اند الله اکبر، ماجرای ملاقات علمدار روایتگری کشور، شهید روحانی حاج عبدالله ضابط با شهید آوینی چند سال پس از شهادت ایشان (آوینی) در اردوی راهیان نور را ببینید و منتشر کنید.
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
@RMartyrs
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
زندگی نامه شهید سید مرتضی آوینی :
سید مرتضی آوینی (متولد 21 شهریور 1326 در شهر ری – شهادت 20 فروردین 1372 در فکه) مستندساز، عکاس، روزنامه نگار، نویسنده و نظریه پرداز «سینمای اسلامی» ایرانی بود. وی در سال 1344 در دانشگاه تهران در رشته معماری تحصیل کرد. در طول انقلاب ایران، آوینی فعالیت هنری خود را به عنوان کارگردان فیلم های مستند آغاز کرد و از فیلمسازان برجسته جنگی به شمار می رفت. او بیش از 80 فیلم درباره جنگ ایران و عراق ساخت. به گفته اگنس دیویکتور، آوینی روش های اصلی فیلمبرداری را ابداع کرد و جنبه باطنی جنگ ایران و عراق را بر اساس اندیشه عرفانی شیعه به تصویر کشید. بیشتر کارهای او به بازتاب نحوه درک بسیجی ها از جنگ و نقش آنها در آن اختصاص داده شد. مشهورترین اثر وی مجموعه مستند روایت فتح است که در طول جنگ ایران و عراق فیلمبرداری شد. وی در سال 1372 در حین فیلمبرداری بر اثر انفجار مین شهید شد. امام خامنه ای مدظله العالی پس از شهادت آوینی، وی را سید شهیدان اهل قلم اعلام کرد. بیستمین روز فروردین به افتخار وی "روز هنر انقلاب اسلامی" نامگذاری شده است.
سنین جوانی و تحصیل سید مرتضی آوینی :
آوینی در سال 1326 در شهر ری، در جنوب تهران، در خانواده ای مسلمان از طبقه متوسط متولد شد که مذهبی خاصی نداشتند. او دوره ابتدایی و راهنمایی را در زنجان، کرمان و تهران گذراند. آوینی در سال 1344 وارد دانشگاه شد و مدرک کارشناسی ارشد معماری را از دانشگاه تهران گرفت.
مسعود بهنود شیوه زندگی آوینی در دوره ای که در تهران تحصیل می کرد را به شرح زیر توصیف کرد: "برای مدتی او هیپستر شد. موهای خود را بلند کرد و شروع به پوشیدن شلوار جین، دستبند کرد." بهنود در ادامه استدلال کرد که شیوه زندگی آوینی پس از سال 1357 تغییر کرد ، زمانی که آوینی به ادبیات و مسائل معنوی علاقه مند شد. دوستان و همکلاسی های آوینی بعداً گفتند که سبک زندگی و باورهای شخصی او پس از انقلاب ایران در سال 1357 تغییر کرده است.
شهرزاد بهشتی، یکی از دوستان آوینی در دوران حضورش در دانشگاه، بعداً گفت که "آوینی قبل و بعد از انقلاب شخص بسیار متفاوتی شد". پس از انقلاب، آوینی نوشتن را رها کرد و تمام نوشته های خود را به قصد اعلام نابودی "خود" سوزاند. پس از انقلاب، آوینی با ایدئولوژی آیت الله خمینی آشنا شد. او به عنوان پیرو خمینی توصیف شد، اما شاگرد نزدیک او نبود.
"فیلمبرداری از چیزی متفاوت" سیاست ویراستاری آوینی در مجموعه مستندهایش بود. او با خدمه ای از جوانان داوطلب آماتور کار می کرد. از آنجا که او آثار خود را بر اساس گسست از گذشته امپراتوری بنا کرده بود ، نمی توانست با تیمی که زیر نظر محمدرضا شاه تشکیل شده بود کار کند یا از روش های قدیمی تلویزیون ایران استفاده کند که از سبک های آمریکایی استفاده می کردند.
آوینی اظهار داشته است که گروه های فیلمبرداری او سعی کرده اند از "جعل شلخته" اکثر گزارش های تلویزیون خبر جلوگیری کنند. او از تیم های خود خواسته بود که برای مدت طولانی در مجموعه بمانند و برای کشف و برخورد با "دیگری" وقت بگذارند. او سعی کرد با به حداقل رساندن استفاده از جلوه های سینمایی، واقع گرایی را حفظ کند و از به تصویر کشیدن عاداتی که رزمندگان هنگام فیلمبرداری فرا گرفته بودند، جلوگیری کرد. آوینی به ندرت از پیروزی های بزرگ فیلم می گرفت و به سختی های مسائل استراتژی یا نظامی علاقه مند بود. مستندهای او تقریباً منحصر به نحوه نگرش داوطلبان (بسیجی) و درگیری و مشارکت آنها بود.
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
@RMartyrs
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
روایت فتح از آثار شهید آوینی :
روایت فتح یک مستند "مادام العمر" از جنگ ایران و عراق بود که بر زندگی روزمره سربازان ایرانی تمرکز داشت. این مجموعه شامل پنج سری بود و به جنبه های معنوی جنگ می پرداخت. این فیلم "یک تجربه معنوی مادام العمر" را از طریق روایت ایدئولوژیکی خود به تصویر کشید.
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
@RMartyrs
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
شهادت سید مرتضی آوینی :
آوینی در 20 فروردین 1372 بر اثر انفجار مین در فکه، در شمال غربی استان خوزستان، بر اثر ترکش مین به شهادت رسید. پیکر شهید سید مرتضی آوینی ۲۲ فروردین با حضور مقام معظم رهبری و هنرمندان و نویسندگان تشییع و در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
@RMartyrs
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸روایت سوزناک سردار حاج سعید قاسمی دوست صمیمی سیدمرتضی از لحظات شهادت فرزند حضرت فاطمه زهرا (ع)، سید مرتضی آوینی و مرور ذکر ثانیه های آخر عمر ایشان و متوسل شدن وی به بانوی دو عالم برای شهادت خود در سرزمین شهیدان غریب فکه و نه برای زنده ماندن و بازگشت به تهران!
🔸در لحظه شهادت سید، حاج سعید قاسمی نفر دوم و سید مرتضی نفر ششم ستون بود.
🔸این لحظات آخر زندگی یک انسان خدایی در این دنیای فانی است! به راستی، لحظات آخر عمر ما چگونه و با چه جملات و التماس هایی سپری می شود؟ فکرش هم برای من خجالت آور است! خوشا به حال سید مرتضی آوینی که حضرت زهرا اینگونه با صلابت او را خرید. این روایت چیزی نیست جز تجلی آیه ۶۲ سوره مبارکه یونس که خداوند کریم در آن فرمود: «أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ. آگاه باشيد كه بر دوستان خدا نه بيمى است و نه آنان اندوهگين مى شوند.»
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
@RMartyrs
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
🔷 شهید آوینی: «آنان را که از مرگ میترسند از کربلا میرانند. مردانِ مرد، جنگاوران عرصه جهادند که راهِ حقیقت وجودِ انسان را از میان هاویه آتش جُستهاند.
🔹آنان ترس را مغلوب کردهاند تا فُتوّت آشکار شود و راه فنا را به آنان بیاموزد. و مونسان حقیقت آنانند که ره به سرچشمه فنا جُسته اند.»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄
@RMartyrs
┄══༅•ஜ𖣔🥀𖣔ஜ•༅══┄