✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «عيد بزرگ بندگی»
روز شنبه، ١۴٠١/٠۴/١٨
✍️ مناسبت روز: امروز، روز عرفه و روز شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع) است که در روز گذشته در رابطه با این مناسبت سخن گفتیم؛ اما امشب شب عید قربان و از چهار شب با برکتی است که شب زنده داری در آنها سفارش شده و طبق روایات درهای رحمت الهی در این شب و روز به روی بشریت باز است، چنانچه پيامبر اکرم (ص) فرمودند: «خداوند متعال در عيد قربان، با عنايت (ویژه) به زمين مىنگرد، پس از خانهها بيرون آييد تا رحمت الهی به شما برسد» لذا ضمن تبریک و تهنیت، سخن امروز را با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد آغاز مینمائیم؛
عید قربان، یادآور ایمان راسخ حضرت اسماعیل (ع) در قربانگاه عشق، و ایثار و تسلیم حضرت ابراهیم خلیل (ع) در برابر خواست و رضای الهی و گذشت از فرزند عزیزتر از جانش در مسیر عبودیت و بندگی خدا است، لذا عید قربان را باید «عید بزرگ بندگی» بنامیم چراکه حضرت ابراهیم (ع)، قبل از بردن اسماعیل (ع) به قربانگاه، نفس خود را در پیشگاه درگاه ربوبیت قربانی کرد؛ و به بشریت ثابت نمود که محبت خداوند در قله محبتها قرار دارد و همهی علایق دنیا در طول محبت الهی معنا میشوند؛ لذا باید اذعان نمود که حضرت ابراهیم (ع) در عید قربان، «قله بندگی» را به نمایش گذاشته و خداوند متعال نیز آن حضرت را به عنوان الگو و «اسوه حسنه» در قرآن کریم معرفی نموده است؛
✍️ کلمه «عید» از «عود» گرفته شده و به معنای بازگشت است؛ بازگشت از زندان نفس و تسلط اهریمن به سوی خدای رحمان و رحیم؛
کلمه «قربان» نیز از نظر لغوی از لفظ «قرب» گرفته شده؛ لذا هر چیزی که وسیله قرب و نزدیکی به خداوند تعالی شود را «قربانی» مینامند؛ حالا آن چیز میتواند ذبح حیوان باشد یا هر نوع صدقه دیگر؛
بنابراین «عید قربان»، به معنای «بازگشت انسان به مقام تقرب الهی» است که این مقام بلند، تنها در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و در پرتو تهذیب نفس، خودسازی و بهرهگیری از فرصتهای ناب زندگی به دست میآید؛
البته طبق آیات قرآن کریم، تاریخچه «قربانی» کردن به زمان حضرت آدم (ع) برمیگردد، وقتی که فرزندان ایشان، «هابیل» و «قابیل»، قوچ و مقداری گندم را به عنوان قربانی به بارگاه خداوند تقدیم نمودند و طبق آیه ٢٧ سوره مائده این قربانی از «هابیل» پذیرفته شد و از «قابیل» پذیرفته نشد؛ و پس از آن، این عمل در تمام ادیان آسمانی به عنوان یک عبادت و در مناسبتها و مواقع خاص به عنوان یک دستور و آیین الهی برجای ماند؛
در دین مبین اسلام نیز قربانی کردن، از سنتهای الهی در مراسم حج است که زائران بیتاللهالحرام پس از انجام مناسک حج و رسیدن به خلوص بندگی، در روز عید قربان به امر الهی حیوانی را قربانی کرده و شکر الهی را بجا میآورند؛
البته قداست و تعالی قربانی کردن در ریختن خون حیوان نیست، بلکه طبق روایات اسلامی، قربانی کردن در این روز، نماد قربانی کردن نفس و خالص شدن برای خدای یگانه است، چنانچه حضرت سجاد (ع) حقیقت قربانی را اینگونه بیان فرمودند: «حج گزار و قربانی کننده، با تمسک به حقیقت پرهیزکاری، گلوی دیو طمع را می برد و او را میکشد» [مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص ۱۶۶]
بر همین اساس زائران خانه خدا که پس از تحمل سختیهای بسیار و پرهیز از نمادهای دنیوی، در آخرین منزلگاه، عید قربان را جشن میگیرند و با وحدت عملی کم نظیری، سر بر آستان حضرت دوست سائیده و با چهرهای گشاده از توفیق یافتن به ادای تکلیف الهی، به یکدیگر تبریک میگویند؛
مسلمانان جهان نیز «عید قربان» را از بزرگترین أعياد خود دانسته و آن را جشن می گیرند و پس از انجام دادن عبادتهای مخصوص این روز، به دید و بازدید و شادمانی می پردازند؛ و اگرچه برگزار کردن مراسم قربانی بر زائران کعبه و در مراسم باشکوه حج واجب است، ولی بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را به یاد سنت ابراهیم خلیل (ع)، قربانی کرده و گوشت آن را میان همسایگان و مستمندان تقسیم می کنند؛
✍️ و سخن خود را با کلام رهبر فرزانه انقلاب در رابطه با عید قربان به پایان میبریم که فرمودند: «این ایثار و این گذشت (حضرت ابراهیم خلیل)، یک نماد است برای مؤمنانی که میخواهند راه حقیقت را، راه تعالی را، راه عروج به مدارج عالیه را طی کنند؛ (و این موضوع) بدون گذشت، امکان ندارد؛ همهی امتحانهایی که ما می شویم، در واقع نقطهی اصلیاش همین است که پای یک ایثار و یک گذشت به میان میآید؛ گاهی گذشت از جان است، گذشت از مال است...؛ گاهی گذشت از عزیزان است؛ فرزندان، کسان. امتحان یعنی عبور از وادی محنت...» [٢۶ آبان ٨٩]
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: #شب_عید_قربان
موضوع امروز: «#عید_بزرگ_بندگی»
روز شنبه، ١۴٠١/٠۴/١٨
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ یکشنبه - ١٩ تیر ١۴٠١
🌙 الأحد، ١٠ ذیالحجه ١۴۴٣
🌲م Sunday 10 July 2022
👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)
🕋 اذکار روز:
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار)
- ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار)
- یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 عید سعید قربان
💠 حدیث روز:
پیامبر اکرم(ص): «یُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِیَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها»
«با ریختن اوّلین قطره خون قربانی [به زمین]، صاحب قربانی آمرزیده میشود.»
📚 من لایحضره الفقیه، ج٢، ص٢١۴
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: #عید_قربان
موضوع: «#احکام_قربانی»
❓با کمک مردم گوسفندانی برای قربانی عید قربان خریداری و قربانی نمودهایم؛ آیا می توان بعضی از اعضای آنها مثل کله و پاچه و جگر را به هر دلیلی فروخت و تبدیل به گوشت نمود تا گوشت به مصرف فقرا برسد؟
✅ با اجازه صاحبان پول اشکالی ندارد.
❓آیا میتوان از گوشت قربانی برای مصرف خودمان هم استفاده کنیم یا حتما بایستی همه را به فقیر داد؟
✅ اگر قربانی مستحب است، استفاده خودتان اشکال ندارد، ولی به مقداری که خودتان استفاده می کنید ثواب صدقه یا اطعام را ندارد.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «آغاز دههی امامت و ولایت»
روز یکشنبه، ١۴٠١/٠۴/١٩
✍️ مناسبت روز: امروز، روز عید سعید قربان، و از بزرگترین اعیاد مسلمانان جهان است، که در روز گذشته پیرامون این «عید بندگی» سخن گفتیم؛ اما از امروز، «دههی ولایت و امامت» نیز آغاز میگردد، لذا ضمن گرامیداشت این دههی مبارک، سخن امروز را به این موضوع، اختصاص میدهيم؛
در سالیان گذشته، به پیشنهاد بنیاد بینالمللی غدیر، از «عيد قربان» تا «عید غدير» به نام «دهه امامت و ولايت» نامگذاری شد تا مردم مسلمان جهان، به اهميت و استمرار ولايت و امامت بيش از پيش توجه کرده و در جهت شناخت هرچه بیشتر این جایگاه بلند الهی، همت گمارند؛ امسال نیز، این بنیاد ارزشمند، اسامی روزهای دههی ولایت را اعلام و امروز را به عنوان روز «توحید، بندگی و اطاعت» نامگذاری نموده است.
❓اما سؤال اینجاست که چه ارتباطی بین عید قربان با عید غدیر و همچنین با رکن رکین امامت و ولایت وجود دارد و فلسفه این نامگذاری چیست؟
✅ در پاسخ به این سؤال باید گفت، قربان و غدیر، نقطه تلاقی شأن امامت و ولایت است، آن هم ولایت مطلقه كلیه، یعنی ولایتی كه بر همه مخلوقات از جمله انسان و فرشتگان عرضه شده است؛
عید قربان بالاترین و عالی ترین مصداق جهاد با نفس و کُشتن و از بین بردن رذائل نفسانی و اخلاقی است؛ و عید غدیر، عید ولایت مطلقه الهیه است، لذا کسی که بخواهد با معرفت به این عید بزرگ غدیر وارد شود میبایست ابتدا در روز عید قربان، رذائل و هواهای نفسانی را در درون خود ذبح و قربانی کند تا با طهارت و پاكی روح، بتواند حقیقت عید ولایت و امامت را درک نماید؛
عید سعید غدیر، عید اکمال دین و اتمام نعمت الهی، و عصاره و نتیجه تلاش تمامی انبیاء الهی از حضرت آدم (ع) تا حضرت خاتم (ص) است؛ لذا خداوند متعال در قرآن كریم میفرماید: «امروز «روز غدیر» دینتان را برایتان كامل و نعمتم را بر شما تمام و دین اسلام را برای شما انتخاب نمودم»: «...اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً...» ﴿مائده/۳﴾
⬅️ نكته مهم دیگر در پیوند عید غدیر و عید قربان آن است كه زمانی كه خداوند حضرت ابراهیم (ع) را به امتحانات بزرگ آزمود و ایشان همه آنها را با موفقیت و سربلندی به اتمام رساندند، خداوند بالاترین درجه هستی را به حضرت ابراهیم (ع) اهداء نموده و فرمود: «تو را امام برای مردم قرار دادم»: «...إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا...» ﴿بقره/١٢۴﴾ بنابراین حضرت ابراهیم (ع) که سالها، پیامبر اولوالعزم الهی بودند، پس از آزمایشهای بسیار سخت كه از جمله قربانی کردن فرزند، به مقام امامت نائل گردیدند؛ لذا میتوان گفت، نقطه مشترك روز قربان و غدیر، امر ولایت و امامت است که در عید غدیر نیز این مقام بلند به حضرت علی (ع) اعطاء گردید؛
⬅️ وجه اشتراك دیگر غدیر و قربان را میتوان در نام غدیر جستجو کرد، غدیر نام بركهای است كه واقعه اعلام ولایت امیرالمومنین (ع) در کنار آن واقع شده و از سوی دیگر، حاجیان هم در عید قربان در شهر مكّه و در كنار چاه زمزم قرار دارند كه آب پر بركتش به دعای حضرت ابراهیم (ع) نیاز همه زائران و ساكنان مكّه را تأمین میكند؛ بنابراین از آنجا که «بركه و چاه» هر دو محل تجمع آب به عنوان مایهی حیات هستند، میتوان تفسیر عرفانی آب را همان ولایت و امامت دانست، چرا که همان طور كه آب، مهمترین عامل حیات انسان است، ولایت نیز مهمترین اصل و بنیان حیات اسلام است؛ لذا امام باقر (ع) فرمودند: «اگر مسلمانى تمام شبها، شب زنده دارى کند؛ و تمام روزها روزهدارى نماید؛ و تنها به پرداخت وجوه شرعیّه واجب اکتفا نکند، بلکه تمام اموال و سرمایهاش را در راه خدا صدقه بدهد؛ و در تمام طول عمرش هر ساله به حج برود، ولى اهل ولایت نباشد و «ولىاللّه» را نشناسد تا ولایتش را به گردن نهد، و اعمالش را طبق دستور او انجام دهد، چنین مسلمانى هرگز انتظار ثواب و پاداش الهى را نداشته باشد» (بحارالأنوار، ج١٧، ص٢٩۴)
آنچه گذشت تنها بخشی از دلایل نامگذاری دههی امامت و ولایت بود که انشاالله در این ایام مبارک بتوانیم معرفت و شناخت بالاتری نسبت به جایگاه بیبدیل ولایت و امامت پیدا کنیم؛
✍️ در پایان یادآور میشویم که طبق اعلام بنیاد بینالمللی غدیر، شعار امسال در دهه ولایت و امامت، «هر خانه یک غذا و هر خانه یک پرچم» است که امیدواریم با این حرکت زیبا در گرامیداشت این ايام مبارک، سهمی هر چند کوچک، داشته باشیم.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: #عید_قربان
موضوع امروز: «آغاز #دهه_ولایت_و_امامت»
روز یکشنبه، ١۴٠١/٠۴/١٩
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ دوشنبه - ٢٠ تیر ١۴٠١
🌙 الإثنين، ١١ ذیالحجه ١۴۴٣
🌲م Monday 11 July 2022
👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام
🕋 اذکار روز:
- یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه)
- سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه)
- یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 دهه ولایت و امامت
💠 حدیث روز:
امام محمد باقر (ع): «نَحْنُ حُجَّةُ اللَّهِ وَ نَحْنُ بَابُ اللَّهِ وَ نَحْنُ لِسَانُ اللَّهِ وَ نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ وَ نَحْنُ عَینُ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ وَ نَحْنُ وُلَاةُ أَمْرِ اللَّهِ فِی عِبَادِهِ»
«ما (اهلبیت) حجت خدا و باب اللَّه و لسان اللَّه و وجه اللَّه و عین اللَّه در میان مردم هستیم، ما والیان امر الهی در میان بندگان خدا هستیم»
📚 بحار الأنوار، ج٢۶، ص٢۴۶.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: #دهه_ولایت_و_امامت
موضوع: «#استفتائات_ولایی»
❓آیا اعتقاد به اصل ولایت فقیه از جهت مفهوم و مصداق یک امر عقلی است یا شرعی؟
✅ ولایت فقیه که عبارت است از حکومت فقیه عادل و دین شناس، حکم شرعی تعبدی است که مورد تأیید عقل نیز می باشد و در تعیین مصداق آن روش عقلایی وجود دارد که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیان شده است.
❓آیا اوامر ولیفقیه برای همه مسلمانان الزام آور است یا فقط مقلدین او ملزم به اطاعت هستند؟ آیا بر کسی که مقلد مرجعی است که اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه ندارد، اطاعت از ولی فقیه واجب است یا خیر؟
✅ بر اساس مذهب شیعه همه مسلمانان باید از اوامر ولایی ولی فقیه اطاعت نموده و تسلیم امر و نهی او باشند، و این حکم شامل فقهای عظام هم میشود، چه رسد به مقلدین آنان؛ به نظر ما التزام به ولایت فقیه قابل تفکیک از التزام به اسلام و ولایت ائمّه معصومین(ع) نیست.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#ولایت»، شرط قبولی همهی اعمال (١)
روز دوشنبه، ١۴٠١/٠۴/٢٠
✍️ مناسبت روز: امروز دومین روز از «#دهه_ولایت_و_امامت» است و در روز گذشته، از دلایل نامگذاری این دهه و ارتباط عید قربان و عید غدیر با موضوع «#امامت» و همچنین از اهمیت «#ولایت» به عنوان رکن رکین دین و شرط قبولی تمامی اعمال در اسلام، سخن گفتیم؛ اما سؤالی که ممکن است در ذهن برخی از عزیزان شکل گرفته باشد، این است که:
❓چرا بدون «ولایتِ اهل بیت (ع)» هیچ عملی نزد خداوند پذیرفته نمیشود؟!
✅ برای پاسخ به این سؤال، ابتدا باید بدانیم که خداوند متعال، پادشاه قدرتمند و حاکم مطلق همهی جهان است و هر چند که تمامی دستورات او از روی حکمت و دلیل است، اما هیچ کس نمیتواند نسبت به آنچه فرموده، او را مواخذه و بازخواست نماید؛ بنابراین چه دلیلی برای عدم قبولی اعمال بدون داشتن ولایت، بالاتر از اینکه خواست خداوند متعال اینگونه تعلق گرفته تا «ولایت» را شرط قبولی و صحت همهی اعمال قرار دهد؛
چنانچه بر اساس روایات بسیار، خدای متعال، ولایت ائمه (ع) را واجب کرده و آن را «صراط مستقیم» نامیده و تمامی راههای دیگر به غیر از صراط اهلبیت عصمت و طهارت (ع) را گمراهی و ضلالت دانسته است؛
✍️ لذا در این مجال کوتاه به چند روایت کوتاه در این زمینه اشاره مینمائیم:
1️⃣ زراره از امام باقر(ع) نقل میکند که حضرت فرمودند: «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْیَاءَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ»: «اسلام بر پنج چیز، بنیان شده، بر نماز و زکوه و روزه و حج و ولایت»؛ زراره گوید عرض کردم، کدامیک از اینها برترند؟ حضرت فرمود: «الْوَلَایَةُ أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِی هُوَ الدَّلِیلُ عَلَیْهِن...»: «ولایت برتر است زیرا کلید آنهاست، و والى و راهنماى آن امور است...» (بحار الأنوار، ج۶۵، ص٣٣٢)
در این روایت، «ولایت» بهعنوان برترین بنیان و اساس اسلام، و کلید نماز و روزه و زکات و حج، معرفی شده و ولیّ و امام هم بهعنوان «دلیل و راهنمای امور» معرفی گردیده؛ لذا بدیهی است که انسان، بدون کلید و دلیل و راهنما، از راه حق گمراه خواهد شد و نمیتواند به اصل و حقیقت عبادات، از جمله نماز و روزه و حج و زکات برسد، و بر همین اساس تمامی اعمال انسان بدون ایمان به ولایت، بدون ارزش و اعتبار خواهد بود.
2️⃣ امام رضا (ع) در حدیث معروف «سلسله الذهب»، از قول خدای متعال میفرمایند: «کَلِمَۀُ لا اِلهَ الَّا الله حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشَرطِها وَ شُرُوطِها وَ اَنَا مِن شُرُوطِها»: «کلمه لا اله الا الله، دژ و حصار محکم خدا است، پس هر کس داخل حصار خدا شود، از عذاب او در امان است، امّا به شرطی و شروطی که ما اهلبیت از شروطش هستیم» (بحارالأنوار، ج۴٩، ص١٢٣)
در این حدیث گرانقدر نیز، شرط قبولی ایمان به وحدانیت و کلمه توحید، قبول ولایت و امامت اهلبیت عصمت و طهارت (ع) معرفی شده است؛
البته حدیث قدسی دیگری قريب به همین مضمون نیز از امام رضا (ع) نقل شده که در آن به صورت مستقیم به اصل ولایت امیرالمؤمنین و اهلبیت (ع) به عنوان دژ و قلعه ایمنی بخش خداوند اشاره شده که ورود به آن باعث نجات بندگان از عذاب الهی می گردد: «وَلایَةُ عَلیِ بنِ اَبیطالِبٍ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی» (عیون أخبار الرضا، ج٢، ص١٣۶)
3️⃣ رسول خدا (ص) فرمودند: شبی که به معراج برده شدم، خداوند جل ثنائه به من فرمود: «... ای محمد! من تو را و علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) را از سنخ نور خود خلق کردم و ولایت شما را بر اهل آسمان و زمین عرضه کردم؛ پس هر کس، ولایت شما را قبول کند، نزد من از مؤمنین خواهد بود و هر کس منکر ولایت شما شود، نزد من از کافرین خواهد بود» و سپس فرمود: «ای محمد! اگر بندهای از بندگانم، مرا آن چنان عبادت کند که همچون مشک پوسیده گردد، پس نزد من آید در حالی که ولایت شما را نداشته باشد او را وارد بهشت نخواهم کرد...» (بحارالأنوار، ج٣۶، ص٢١۶)
البته این روایت را علاوه بر عالمان بزرگ شیعه، همچون شیخ طوسی و سید بن طاووس و علامه مجلسی (ره)، برخی از بزرگان اهل سنت، همچون خوارزمی و قندوزی نیز در کتب معتبر خود نقل کردهاند.
✍️ این مبحث ادامه دارد...
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: #دهه_ولایت_و_امامت
موضوع امروز: «#ولایت» شرط قبولی تمامی اعمال (١)
روز دوشنبه، ١۴٠١/٠۴/٢٠
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ سهشنبه - ٢١ تیر ١۴٠١
🌙 الثلاثاء، ١٢ ذیالحجه ١۴۴٣
🌲م Tuesday 12 July 2022
👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق عليهم السلام
🕋 اذکار روز:
- یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه)
- یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه)
- یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 دهه ولایت و امامت
☀️ قيام خونین مردم در مسجد گوهرشاد عليه كشف حجاب (١٣١۴ ش)
☀️ بناى مسجد اعظم قم (١٣٣٣ش)
☀️ روز حجاب و عفاف
🌲روز جهانى جمعيت
💠 حدیث روز:
امیرالمؤمنین (ع): «صِيانَةُ المرأةِ أنعَمُ لِحالِها و أدوَمُ لجَمالِها»
«حفظ (حجاب) به حال زن، بهتر و زيبايىاش را پايدارتر مىنماید»
📚 غرر الحكم، ح۵۸۲۰.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: #روز_حجاب_و_عقاف
موضوع: «#احکام_پوشش»
❓در شرع مقدس، محدودهی پوشش خانمها و آقایان چقدر باید باشد؟
✅ خانمها در نگاه نامحرم تمام بدن خود را باید بپوشانند به غیر از دو موضع که واجب نیست پوشانده شود، البته در صورتی که آرایشی یا زیوری نداشته باشند، آن دو موضعی که واجب نیست یکی گردی صورت است به مقداری که در وضو لازم است شسته شود، یکی هم دستها از نوک انگشتان تا مچ؛ البته این مقدار هم اگر آرایش و زینتی داشته باشد حتماً باید پوشانده شود؛ (ضمناً) به دست داشتن انگشتر هم اگر ساده باشد و چشمگیر نباشد، پوشاندنش واجب نیست اما اگر ساده نیست و چشمگیر است، باید پوشانده شود.
(اما) اصل حجاب دربارهی آقایان، پوشاندن عورتین است، ولی اگر در جایی قرار میگیرند که در معرض نگاه شهوتآلود دیگران یا بهگونهای است که طرف انگشتنما میشود، باید به مقدار لازم و متعارف بدن را بپوشاند.
❓ آیا پوشاندن «پا» از نگاه نامحرم برای خانمها واجب است یا خیر؟
✅ خانمها در مقابل نامحرم باید پاها را بپوشانند؛ و تنها دو موضع برای پوشش خانمها در حضور نامحرم استثناء شده است: «گردی صورت و دستها تا مچ» البته به شرط اینکه آرایش و زیوری که جلب توجه کند و چشمگیر باشد نداشته باشند.
📚منبع:https://farsi.khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «ولایت»، شرط قبولی همهی اعمال (٢)
روز سهشنبه، ١۴٠١/٠۴/٢١
✍️ مناسبت روز: امروز سالروز قیام مردم متدین مشهد علیه کشف حجاب در سال ١٣١۴ شمسی است که دژخیمان رضا شاه، با هتک حرمت حرم رضوی، مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیده و بیش از دو هزار نفر را به شهادت رساندند؛ لذا این روز را به عنوان «روز عفاف و حجاب» نامگذاری نمودهاند؛ و البته ما در ایام فاطمیه در رابطه با «اهمیت و ادله عقلی و نقلی عفاف و حجاب» به صورت مفصل و طی نه روز سخن گفتیم و عزیزان برای دسترسی به تمامی مباحث و آیات و روایات مربوط به حجاب و عفاف میتوانند به کانال «https://eitaa.com/ROOZBARG» مراجعه و واژه «حجاب فاطمی» را جستجو نمایند.
✍️ اما امروز سومین روز از «دههی ولایت و امامت» است و در روز گذشته، در رابطه با «ادله نقلی» عدم پذیرش اعمال بدون اعتقاد به امامت و ولایت ائمه اطهار (ع) سخن گفتیم و با عنایت به کلام الهی و حضرات معصومین (ع) این موضوع را اثبات نمودیم؛ اما امروز به توفیق الهی با بهرهگیری از «ادله عقلی» به جواب این مسئله مهم میپردازیم؛
✅ برای اثبات این موضوع با نگاه عقل و منطق، ابتدا باید بدانیم یکی از اموری که همهی بشریت آن قبول دارند، «اصل مالکیت» است که عنصر اصلی در مفهوم آن، «تصرف مالک در ملک شخصی» خودش است، به صورتی که تصرفات او به اجازه و رضایت هیچ کس منوط نمیباشد؛
پس از پذیرش این اصل عقلی، چنانچه در روز گذشته عرض شد باید بدانیم که خداوند قادر متعال، خالق، مالک، صاحب اختیار، و پادشاه و حاکم مطلق همهی عالم است، لذا هر چه او اراده و حکم کند، همان خواهد شد و طبق قانون مالکیت، هیچ کس حق بازخواست، اعتراض و سؤال در مورد احکام و چگونگی تصرف خداوند متعال در عالم هستی را ندارد؛ که حضرت حق در آیات متعددی از قرآن کریم به این موضوع اشاره نموده است:
🔹 «وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»: «خداست مالک آسمانها و زمین، و خدا بر هر چیز تواناست.» (آل عمران/١٨٩)
🔹 «فَتَعالَى اللَّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْکَریمِ»: «پس برتر است خداوندى که فرمانرواى حقّ است، معبودى جز او نیست و او پروردگار عرش کریم است» (مؤمنون/١١۶)
🔹 «وَ اللَّهُ یَحْکُمُ لا مُعَقِّبَ لِحُکْمِهِ وَ هُوَ سَریعُ الْحِسابِ»: «و خداوند حکومت مىکند و هیچ کس را یاراى جلوگیرى یا ردّ احکام او نیست و او سریع الحساب است» (رعد/۴١)
آنچه از این آیات به دست می آید این است که خداوند قادر متعال، پادشاه قدرتمند و حاکم مطلق جهان است و همه چیز در عالم هستی، براساس خواست اوست و درباره آنچه انجام میدهد، هرگز مورد سؤال و بازخواست واقع نمیشود؛
✅ اکنون با توجه به آنچه در سخن دیروز و امروز گذشت، یکبار دیگر تأکید مینمائیم که چه دلیلی برای عدم قبولی همهی اعمال انسان بدون داشتن ولایت، بالاتر از اینکه، خواست خداوند اینگونه تعلق گرفته و «ولایت اهلبیت (ع)» را شرط قبولی و صحت اعمال انسانها قرار داده است؛
⬅️ اما برای روشنتر شدن موضوع، توجه شما را به یک مثال جلب مینمائیم:
در جریان خلقت حضرت آدم (ع) و فرمان خداوند مبنی بر سجده تمامی فرشتگان بر او، و سرپیچی و عدم سجده شیطان بر آدم؛ ابلیس به خداوند عرضه داشت: خدایا مرا از سجده بر آدم معذور بدار تا بجای آن تو را آنچنان سجده کنم که هیچ کس تو را (تاکنون) آن گونه سجده و عبادت نکرده باشد؛ و البته شیطان سابقه سجدههای طولانی و عبادتهای چند هزار ساله را در پرونده خود داشت، و بنا به فرمایش امیرالمومنین (ع)، فقط دو رکعت نماز شیطان، چهار هزار سال به طول انجامیده بود که معلوم نیست از سالهای دنیوی بوده یا سالهای اخروی! لذا شیطان از خدا خواست تا فقط او را از سجده بر آدم معاف کند و در عوض، خدا را سجده و پرستش ویژه نماید؛
اما خداوند درخواست ابلیس را رد کرده و فرمود: «مرا به عبادت تو احتیاجی نیست، من از تو میخواهم آنچه را که من گفتهام انجام دهی، نه آنچه را خودت میخواهی و میپسندی؛ پس شیطان کافر و مطرود شد؛
✍️ براین اساس، خداوند که آفریننده و مالک و حاکم بر انسان و کل عالم هستی است، اعمال و عبادات آدمی را فقط و فقط از آن طریق و مجاری و شرایطی که خود تعیین فرموده میپذیرد و شرط پذیرش تمامی اعمال را ولایت اهلبیت (ع) قرار داده است، لذا بدیهی است که بدون داشتن اعتقاد راسخ ولایت و امامت، هیچ یک از اعمال و طاعات و عبادات بندگان، ارزش و اعتباری نخواهد داشت و مورد قبول درگاه الهی نخواهند بود.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: #دهه_ولایت_و_امامت
موضوع امروز: «#ولایت» شرط قبولی تمامی اعمال (٢)
روز سهشنبه، ١۴٠١/٠۴/٢١
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ چهارشنبه - ٢٢ تیر ١۴٠١
🌙 الأربعاء، ١٣ ذیالحجه ١۴۴٣
🌲م Wednesday 13 July 2022
👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، جواد الائمه، امام هادی (علیهمالسلام)
- 🕋 اذکار روز:
- یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه)
- حسبی الله و نعم الوکیل (١٠٠٠ بار)
- یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 دهه ولایت و امامت
🌙 معجزه شق القمر به دست رسول خدا «ص» (۵ بعثت)
🌙 وفات آیةالله آقا بزرگ تهرانى» (١٣٨٩ ق)
💠 حدیث روز:
امام صادق (ع): «ما تَبْقَى الأرضُ يوما واحدا بِغَيْرِ إمامٍ مِنّا تَفْزَعُ إلَيْهِ الاُمّةُ»
«زمين، بدون امامى از ما (اهلبیت) كه امّت بدو پناه برد، حتى يك روز باقى نمىماند»
📚 بحارالأنوار: ج٢٣، ص۴٢.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: #دهه_ولایت_و_امامت
موضوع: «#استفتائات_ولایی»
❓کلمه «ولایت مطلقه» در عصر پیامبر اکرم (ص) به این معنا استعمال شده است که اگر رسول اکرم (ص) شخصی را به انجام کاری امر کنند، انجام آن حتی اگر از سختترین کارها هم باشد بر آن فرد واجب است... سؤال این است که آیا ولایت فقیه در عصر ما با توجه به این که... در این زمان ولی معصوم ظاهر نیست، به همان معنای عصر پیامبر (ص) است؟
✅ مراد از ولایت مطلقه فقیه جامعالشرایط این است که دین حنیف اسلام که آخرین دین آسمانی است و تا روز قیامت استمرار دارد، متکفل حکومت و اداره امور جامعه است، لذا همه طبقات جامعه اسلامی ناگزیر از داشتن ولی امر و حاکم و رهبر هستند تا امت اسلامی را از شر دشمنان اسلام و مسلمین حفظ نماید، و از نظام جامعه اسلامی پاسداری نموده و عدالت را در آن برقرار و از ظلم و تعدّی قوی بر ضعیف جلوگیری نماید، و (همچنین) وسائل پیشرفت و شکوفایی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را تأمین کند؛ (البته) این کار در مرحله اجرا ممکن است با مطامع و منافع و آزادی بعضی از اشخاص منافات داشته باشد، (لذا) حاکم مسلمانان پس از این که وظیفه خطیر رهبری را طبق موازین شرعی به عهده گرفت، باید در هر مورد که لازم بداند تصمیمات مقتضی بر اساس فقه اسلامی اتخاذ کند و دستورات لازم را صادر نماید و تصمیمات و اختیارات ولی فقیه در مواردی که مربوط به مصالح عمومی اسلام و مسلمین است، در صورت تعارض با اراده و اختیار آحاد مردم، بر اختیارات و تصمیمات آحاد امّت مقدّم و حاکم است؛ این توضیح مختصری درباره ولایت مطلقه فقیه است.
📚منبع: https://farsi.khamenei.ir