eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
نظریه آخر که گذشت، مورد پذیرش اکثر مفسرین بزرگ مانند علامه طباطبایی (ره) قرار گرفته و آن را به عنوان مراد از آیات مذکور مطرح نموده‌اند؛ ولی با یک اشکال نیز روبرو است و آن اینکه: اگر منظور از زندگی شهدا، زندگی برزخی و بعد از مرگ است، این موضوع که انحصار به شهدا ندارد و این نوع حیات برای همه صادق بوده و تمامی انسان‌ها پس از مرگ در برزخ زنده می باشند و بر اساس عملکرد خود در دنیا در ناز و نعمت و یا در عذاب خواهند بود! ✍️ در پاسخ به این اشکال، باید گفت، گرچه حیات برزخی برای همه انسان‌ها وجود دارد، ولی کسانی که در راه خدا به شهادت می رسند از مرتبه بلندتری از این نوع زندگی برخوردار و در عالم برزخ توانایی توجه به عوالم دیگر و از جمله عالم دنیا را دارا می باشند و لذا از احوال اهل دنیا، کاملاً باخبر بوده و بر آنها اشراف دارند! چنانچه خداوند در ادامه آیه ١۶٩ آل عمران می فرماید: «فَرِحِینَ بِمَا ءَاتَئهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَ یَسْتَبْشرُِونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُواْ بهِِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیهِْمْ وَ لَا هُمْ یَحْزَنُون»: «آنان به فضل و رحمتى كه از خداوند نصیبشان گردیده شادمانند و به آن مؤمنان كه هنوز به آنها نپیوسته اند و بعداً در پى آنها به راه آخرت خواهند شتافت مژده دهند كه از مُردن هیچ نترسند و از فوت متاع دنیا هیچ غم میخورند!» (آل عمران/١٧٠) این آیه شریفه، اذعان دارد که آنها از دوستان و یاران خود در دنیا خبر دارند و حتی به آنها مژده می‌دهند، لذا به نظر می رسد خداوند به شهداء مرتبه ای بالاتر از دیگر مؤمنین در حیات اخروی اعطاء می‌نماید! ✍️ از آنچه گذشت، نتیجه می‌گیریم که منظور ازحیات و زندگى براى شهید، حیات واقعی در عالم دیگر است اما از بالاترین نوع این حیات و با اشراف تام و کامل بر عالم دنیا! ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 «گلبرگ احکام» مناسبت: «روز جمعه» موضوع: « احکام نماز جمعه » ❓پرسش: آیا خواندن نماز ظهر در فاصله زمانی بین نماز جمعه و نماز عصر، جایز است؟ و اگر نماز عصر را شخصی غیر از امام جمعه بخواند، آیا اقتدا به او در نماز عصر جایز است؟ ✅ پاسخ: نماز جمعه مجزى از نماز ظهر است، ولى خواندن آن بعد از نماز جمعه از باب احتياط اشکال ندارد و اقتدا در نماز عصر روز جمعه به غير امام جمعه اشکال ندارد، ولى هرگاه بخواهد با مراعات احتياط در خواندن نماز ظهر پس از خواندن نماز جمعه نماز عصر را به جماعت بخواند، احتياط کامل اين است که به کسى اقتدا نمايد که نماز ظهر را احتياطاً بعد از نماز جمعه خوانده است. 📚 أجوبة الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓️ روزبرگ شیعه ☀️ شنبه - ٢٣ اسفند ۱۳۹٩ 🌙 السبت، 29 رجب 1442 Saturday 13 March 2021🌲 👈امروزمتعلق است‌به پیامبراکرم(ص) 🕋 اذکار روز: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه) - يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 امروز مناسبت خاصی نداریم. 👇👇👇👇👇👇👇 هر روز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« روزبرگ شیعه »💠 موضوع امروز: «فرصت‌های تکرار ناشدنی!»         روز شنبه، ١٣٩٩/١٢/٢٣ ✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم، اما هر لحظه به پایان فرصت‌ها و تمام شدن سال ١٣٩٩ شمسی نزدیک می‌شویم لذا سخن امروز را با عنوان «فرصت‌های تکرار ناشدنی!» آغاز می‌نمائیم؛ یکی از شاخصه‌های مهم و اصلی انسان موفق، به بهتر مدیریت نمودن زمان و فرصت‌ها بر می‌گردد! و به طور اساسی کسانی که در زندگی خود توانسته‌اند به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابند، از فرصت‌های خود به نحو مطلوب استفاده نموده‌اند؛ بدین علت است که به گفته بسیاری از بزرگان، در نزد اصحاب حقیقت، فوت زمان و فرصت، از فوت شدن روح و جان نیز سخت‌تر است! چرا که فوت روح، سبب جدایی از خَلق می‌شود ولی فوت فرصت، باعثِ جدایی از حق می‌باشد! لذا ارزش هر نعمتی آن گاه بر انسان آشکار می‌شود که آن نعمت از دست برود! ✍️ غنیمت شمردن فرصت‌ها، به خصوص فرصتِ عمر، سفارش حضرت حق، و وصیت انبیاء و امامان و اولیاء الهی است، زیرا در این فرصت است که می‌توان سیئات و گناهان را تبدیل به حسنات و خوبی‌ها کرد، و زیبایی را به جای زشتی نشاند و نور را جانشین ظلمت نمود! اما اگر فرصت از دست برود و کار از کار بگذرد و پیک مرگ از جانب حق تعالی برسد و چراغ عمر به لحظه‌ی خاموشی وصل شود، جایی برای توبه باقی نمی‌ماند و پشیمانی سودی نخواهد داشت! به عنوان نمونه می‌توان گفت، زمانی که «طلحه» در جنگ جمل در اثر تیر مروان بن حکم به زمین افتاد و جان می‌داد، چنین می‌گفت: بزرگی از بزرگان قریش را به بدبختی خود ندیدم! اما این پشیمانیِ سخت، وقتی برای «طلحه» ایجاد شد که دیگر سودی نداشت و فرصت عمر از دست رفته بود! همچنین زنانِ حضرت نوح و لوط (ع) دو پیامبر بزرگ الهی، بر مخالفت با شوهران خود اصرار زیادی ورزیدند و این مخالفت را آنقدر ادامه دادند که دیگر راه بازگشتی نماند و هر دو محکوم به عذاب الهی شدند! 👈 در مقابل می‌توان به همسر فرعون، حضرت آسیه (س) اشاره نمود که فرصت ها را غنیمت دانست و خواسته‌ی حق را بر خواسته‌ی شوهرش فرعون مقدم نمود و به این خاطر به خوشنودی خدا و نعمت بهشت برین رسید! و همچنین حضرت خدیجه (س) همسر باوفای پیامبر اعظم (ص) که فرصت چند روزه را غنیمت شمرد و در راه اسلام فداکاری فراوان کرد و به سعادت دنیا و آخرت رسید! و نیز می‌توان به حر بن یزید ریاحی اشاره کرد که در اندک زمانی، فرصت را غنیمت دانست و به جای آتش جهنم، منفعت ابدی را نصیب خود نمود! ✍️ لذا بجاست که در روزها و لحظات پایانی سال به خود نهیب بزنیم و بدانیم که دنیای فانی نیز همچون سال ١٣٩٩ لحظه به لحظه به پایان خود نزدیک می‌شود و چه بسا فرصت برخی از انسان‌ها، کوتاه‌تر از پایان امسال هم باشد!!! ✍️ و بالاخره سخن امروز با کلام گهربار اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) در این زمینه به پایان می‌بریم: 1️⃣ امیرالمؤمنین (ع): «اِنتَهِزُوا فُرَصَ الخَيرِ ؛ فإنّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ»: «فرصت‌های خوب را دريابيد؛ زيرا فرصت‌ها همچون ابر مى گذرند!» (غرر الحكم/۲۵۰۱) 2️⃣ امام محمدباقر(ع): «اَلیَومُ غَنیمةٌ وَغداً لاتَدری لِمَن هُوَ؟»: «امروز را غنیمت شمار، تو چه می‌دانی فردا از آنِ که خواهد بود؟» (بحار، ج ٧٨، ص ١٧٩) 3️⃣ امیرالمؤمنین (ع): «إنَّ عُمرَكَ وقتُكَ الّذی أنتَ فیهِ»: «عمر تو، همین وقت و زمانی است که هم‌اكنون در آن به سر می‌بری (پس آن را غنیمت بشمار). (شرح غرر، ج ٢، ص ٥٠٠) 4️⃣ امام جعفرصادق(ع): «اَلأیّامُ ثلاثةٌ: فیومٌ مَضی لایُدْرَكُ و یومٌ اَلناسُ فیهِ فَیَنبَغِی أَن یَغتَنِموُهُ وَ غدٌ اِنّما فی اَیدیهم اَمَلُه»: «ایام زندگی سه روز است: یک روز که گذشت و دیگر دسترسی بدان نیست! دیگر روزی است که اکنون مردم در آن به سر می‌برند و باید که آن را غنیمت بدارند! و روز دیگر فردایی است که مردم تنها آرزو بدان بسته‌اند!» (تحف‌العقول، ص ٣٢٤) 5️⃣ امیرالمؤمنین (ع): «أفضَلُ الرَّأيِ ما لم يُفِتِ الفُرَصَ، و لم يُورِثِ الغُصَصَ»: «برترين انديشه، آن است كه فرصت‌ها را از دست ندهد و اندوه ها را در پى نياورد!» (غررالحكم/۳۲۱۶) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 «گلبرگ احکام» مناسبت: «ايام خانه‌تکانی» موضوع: «احکام نجاست و طهارت اشیاء» ❓پرسش: آیا چیز پاکی که با متنجس برخورد نموده، نجس است یا خیر؟ در صورت نجس بودن، تا چند واسطه نجس است؟ ✅ پاسخ: چيزى که با عين نجس تماس يافته و نجس شده است، اگر باز با چيزى که پاک است تماس پيدا کند و يکى از آنها تر باشد، آن چيز پاک را نجس مى‏کند، و باز اين چيزى که بر اثر ملاقات با متنجس، نجس شده است، اگر با چيز پاکى برخورد نمايد، بنا بر احتياط واجب آن را نجس مى‏کند، ولى اين متنجس سوم هيچ چيزى را با ملاقات خود، نجس نمى‏کند! 📚 أجوبة الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا